@
Richmond (07.04.2024 18:24): fajn debata. WW2 figurovému historickému wargamingu se věnuji cca od roku 2006/2005. Tedy autoři vydali druhou edici populárních pravidel Rapid Fire
https://boardgamegeek.com/boardgame/2061 ... t-play-world-war-two a my podle ní začali hrát. Časem jsme přidali i Cold War deskový wargaming.
Postupně jsem/jsme zkoušeli nebo min. četli pravidla dalších herních systému abychom nakonec zjistili, že pro správný historický feeling potřebuješ mít jednoduchá, přehledná a tak trochu geniálně napsaná pravidla na max. pár stranách abychom nebyli otrokem tabulek a všech možných a nemožných doplňujících textů a pochybnostem, které špatně napsaná pravidla navádějí (a proč ten minomet nemůže udělat to a ono když v reálů mohl..., atd,), a jednoduše taky proto aby hra rychle odsejpala.
Stejně tak jsme postupně došli k závěru, že hod 2x D6 není automaticky lepší, nebo realističtější než 1x D6, byť se to z hlediska matematiky tak nemusí jevit. :)
Když si to vezmu s odstupem času tak WW2 Rapid Fire wargaming rules v 2nd edition nebyly vlastně příliš rychlé, nepochybně za to mohla naše neznalost AJ, a v neposlední řadě nezkušenost s wargames pravidly obecně. Nicméně autoři se neskutečně vybičovali (!), a od vydání Reloaded pravidel, které mají "pár" stran a geniálně pokrývají celý rozsah WW2, a to vše s jednou D6, nemáme už žádný důvod zkoušet jiná pravidla, viz.
https://www.rapid-fire-uk.com/product-category/rapid-fire-pdfs/rules/ Tyhle pravidla jsou za mě masterpiece! Viz.
https://boardgamegeek.com/boardgame/3388 ... -wargaming-rules-for
Zpět ke kontroverzím. Někteří mí spoluhráči odmítali hrát za Němce, jiní za ně hráli rádi ale odmítali hrát za SS, což je trochu problém, protože ve většině klíčových bitev chtě nechtě SS byla přítomna. Já jsem hrál primárně za Němce, vždy se mi líbila jejich technika a neměl jsem problém v rámci historické hry hrát i scénáře kde se vyskytuje SS, což třeba můj klubový kolega hrající také za Němce by nikdy neudělal.
Autoři hry se celou dobu snaží dělat historické scénáře vyváženě, a mimochodem málokterá WW2 figurková hra má tak propracované, historicky (na poměry hry pochopitelně zjednodušené) věrně zpracované podmínky, a hlavně málokterá hra nabízí tolik historických scénářů co je v knihách Rapid Fire. Ostatně stačí se podívat na
https://www.rapid-fire-uk.com/product-category/rapid-fire-pdfs/ respektive do free sekce kde jsou scénáře také ke stažení
https://www.rapid-fire-uk.com/free-downloads/
Ke knize Battle of the Bulge
https://www.rapid-fire-uk.com/article/battle-of-the-bulge-photoguide/ autoři pořídili sérii fotek
https://www.rapid-fire-uk.com/article/battle-of-the-bulge-photoguide/ a hlavně dali k dispozici poprvé hráčům možnost hrát za útočný hrot v podání Kampfgruppe (1st Panzer Division SS) Peiper a zkusit mini-kampaň what if, mimo klasických historických scénářů.
Co se mi na Rapid Fire scénářích líbí je fakt, že autoři se vždy snaží hru vyvážit tak aby mohli vyhrát obě strany, byť se to tak někdy z first look nezdá.
Do jakékoliv kontroverze typu co dělali SS, co dělali Stalinovy druhosledové jednotky, apod. se nepouštějí, což je jenom dobře, protože jsme v klubu měli debaty na téma, že spojenci po válce zavírali Němce do táborů kde jím nedávali jíst, nemluvě o pomstě Kanaďanů za masakr SS v Normandii, případně Američanů za Malmédy.
Co musím vyzdvihnout, scénáře pro východní frontu 41-42 nejsou přehlídka nekonečných Německých tankových vítězství a obrovských obkličovacích operací, ale snaha udělat scénáře hratelné i za sověty, a přitom stále reflektovat historické podmínky. Navíc v pozdějších knihách věnujících se ruské frontě 41-42
https://www.rapid-fire-uk.com/product-ca ... -pdfs/russian-front/ připravili i pár pravidel navíc aby hra za Němce reflektovala nekonečné pláně SSSR a s tím související problémy s údržbou a zásobováním palivem a municí. To pochopitelně hru více přiblížilo skutečnému stavu. A opět není třeba mít celou kupu sofistikovaných pravidel a celou řadu D6 kostek. V tomhle je Rapid Fire Reloaded geniální.