Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 55
Česká hra ArtFormer je na první pohled zajímavou plošinovkou, ve které občas dojde i na nějaký ten souboj. Svým způsobem mi hra připomíná takového odlehčeného Prince of Persia

Hráč si postupně zahraje za 4 různé osoby žijící v různých historických dobách. Před každou z nich stojí nějaký velký úkol, ale dojde i na nějaké drobnější úkoly. Nejvíce mě bavila ta řecká část, kde jsem si v roli Odyssea prošel nejznámějšími částmi děje z Homérových eposů Ilias a Odyssea.

Asi nejtěžší bylo si zvyknout na ovládání. Skoky mají často jiné časování, než jsem zvyklý z jiných her, na které jsem si horko těžko zvykal. Nejhorší to bylo v egyptské epizodě při procházení místností plných pastí. Vlastně i ke konci se mi často stávalo, že jsem zbytečně spadl do propasti, i když jsem relativně s předstihem mačkal tlačítko pro skok. I tak to bylo pozdě a zbytečně jsem přišel o část životů.

Úkoly, které hlavní postava postupně dostává, jsou velmi jednoduchého charakteru a hodně často jde jen o pobíhání po mapě sem a tam. Pozdější epizody jsou pak rozšířeny i o inventář s možností se vyzbrojovat. Jen škoda, že není možné se prohrabat padlými nepřáteli a získat tak třeba i lepší zbraň. Souboje, kterých si hráč dosyta užije především ke konci, jsou na první dobrou těžkopádné, ale po několika z nich jsem se naučil to správné načasování, kdy zaútočit a následně ustoupit, aby mě soupeř nezasáhl v rámci svého protiútoku. To jsem pak bez větších problémů aplikoval až do konce.

Jednotlivé epizody mi přišly celkově krátké, dokázal bych si představit i dvojnásobnou délku. Dialogy postav mi přišly až moc stručné, což by možná sedělo na pravěkou epizodu, ale v případě těch pozdějších to mohlo být o něco ukecanější. Absolutně jsem ale nechápal hlášky typu "Co ty buzno?" nebo nápis "Fck the polis" na zdi. Obojí na mě působilo dost rušivě. Dále se mi hra několikrát dostala do chybného stavu, kdy se mi neaktivoval nějaký souboj a nebo se hra přepnula do špatné obrazovky a nebylo možné se vrátit zpět. Po restartu celé epizody jsem se přes problémové pasáže dostal, ale musel jsem pochopitelně opakovat veškerý předchozí postup.

V každé epizodě dojde i na několik miniher, ale zrovna skládání obrázku z několika málo částí není žádnou výzvou, takže to ve výsledku spíš jen zdržuje. Celkem fajn jsou plavby nebo závody na lodi či v koňském spřežení. Zde mi ale zase často haprovalo ovládání, kdy jsem jako o život mačkal šipku nahoru, abych se vyhnul šutru, ale loď prostě nereagovala. A to jsem ani nebyl ve vodním proudu, kde bych horší ovladatelnost chápal.

Co zde ale naopak hodně vyniká je grafické zpracování, kde je každá ze čtyř epizod inspirována skutečnými malbami dané doby. S tímto si grafici opravdu dobře vyhráli. Pozadu nezůstává ani hudba, kde se mi nejvíce líbila ta egyptská.

Celkově mám ze hry rozporuplné pocity. Původní myšlenka se mi hodně zamlouvá, audiovizuální zpracování je skvělé, ale zbytek se už tolik nepovedl. Příběhy jednotlivých epizod jsou strohé a krátké, ovládání těžkopádné, úkoly značně stereotypní a často došlo i na chyby.
+15
  • PC 60
Hrál jsem v poslední době jen málo her, které mají tolik kladů, ale i záporů. ArtFromer je svým pojetím a stylizací velmi unikátní plošinovka s lehkými adventurními prvky. Hra je rozdělena na čtyři části, z nichž každá se odehrává v jiném časovém období - pravěk, starověký Egypt, Trojská válka a Římská republika. To samo osobě zase tak převratné není, ale každá část má zároveň unikátní grafickou stylizaci odpovídající danému období, například jeskyní malby nebo římské mozaiky. Grafické ztvárnění je opravdu pěkné, i když místy trochu nepřehledné. To naštěstí vzhledem k pomalejšímu tempu hry moc nevadí. Za pochvalu stojí také hudební stránka.

Každé období také přinese nové prvky hratelnosti. Na začátku jde čistě o pohyb a boj, ale postupně se dočkáme ovládání lodí nebo práce s inventářem. ArtFormer tak hezky kopíruje zvyšování komplexity lidské společnosti. Takhle na papíře hra působí opravdu zajímavě, bohužel ztroskotává na provedení. Ovládání je velmi neohrabané a nepřesné, často moc nereaguje. Překážky nejsou zas tak složité, takže to není takový problém, ale kámen úrazu nastane při bojích. Soubojový systém je jednoduchý, ale díky ovládání je každý střet sázkou do loterie. Vaše postava buď nezareaguje na povel nebo ano, ale nezpůsobí žádné zranění navzdory jasnému zásahu. Někdy tak v klidu porazíte deset protivníků bez ztráty života, a jindy vám jeden slabý nepřítel sebere skoro celý. Hra se bohužel nevyhnula ani zásekům postav a nutnosti tak sem tam načíst checkpoint. Příběhy jednotlivých období jsou svou zajímavostí trochu nevyrovnané, ale celkově spíše fajn. Potěší také odemykání historických informací v encyklopedii po dohrání jednotlivých kapitol. Měl jsem od hry trochu vyšší očekávání, ale zklamán nejsem. Jde vlastně o slušnou hru s technickými problémy, které se ale dají přežít.
+12