Retro Klub 2023
Minulý měsíc s GoldenEye 007 byl tak trochu experimentem, zda si můžeme dovolit vybrat i hry, které jsou oficiálně nativně dostupné pouze na jedné či více aktuálních konzolových platformách, a hráči, co jsou odkázání pouze na PC, tak v případě, že by se chtěli zúčastnit, museli sáhnout po emulátoru. V případě GoldenEye to nakonec vyšlo tak, že až na mě po emulátoru sáhli všichni. :) Nicméně z počtu zájemců to vypadá, že do budoucna bude spíše lepší zůstat u her, co mají nativní a dostupnou PC verzi, ačkoliv do budoucna je to pro nás mírně svazující, nebo je možné, že vás GoldenEye zkrátka nezaujalo tak moc, abyste se do něj chtěli pouštět v emulátoru. Žádný strach, i na PC však ještě máme v rukávu řadu tipů.
U experimentů však ještě chvíli zůstaneme. Tentokrát na nás totiž čeká seznámení s pro mnohé neznámým, nebo jen periferně známým, vydavatelem, který však zhruba patnáct let zpátky svou tvorbou zcela dominoval jistou herní platformu... i když mluvit o "herní" platformě možná není úplně přesné.
TI z vás, kdo s Retro Klubem prozatím neměli tu čest, se s ním mohou seznámit v prvním letošním článku.
A tím vydavatelem a kolekcí jeho her je:
Gameloft Classics: 20 Years
Profily na Databázi: Abracadaball, Avalanche Snowboarding, Block Breaker Deluxe 2, Diamond Rush, Gangstar 2: Kings of L.A., Hero of Sparta, Miami Nights 2: The City is Yours, Motocross: Trial Extreme Game, Soul of Darkness, Zombie Infection
Kdysi dávno, kdy mobilní telefony ještě měly tlačítka, přišel někdo s radikální myšlenkou, že když už mají výpočetní výkon srovnatelný s 16bitovými konzolemi, tak by na nich mohly mít úspěch i hry, které budou řádově komplexnější než prostý Snake či Space Impact, jež nejspíš znáte z legendárních černobílých Nokií jako nezničitelná Nokia 3310. To vedlo k vývoji několika různých softwarových platforem, které by usnadnily jak vývoj, tak distribuci a kompatibilitu v tehdy zcela oddělených ekosystémech jednotlivých výrobců mobilních telefonů. Z těch u nás méně či vůbec rozšířených můžeme jmenovat například operační systém Symbian, primárně využitý v telefonech od Nokie, microsoftí trošku do mlýna Windows Mobile či v Americe rozšířený BREW od Qualcommu.
V našich končinách však jasně vedla platforma J2ME, celým názvem Java 2 Micro Edition. Jak již název napovídá, jedná se o variantu platformy Java, kterou jistě zná každý majitel počítače. J2ME podporovaly především telefony od Nokie, Sony Ericsson a později i Samsungu a teoreticky se jednalo o velmi mocný nástroj, který i na mobilních telefonech dokázal pohánět hry v kvalitě 16bitových konzolí, u lepších telefonů dokonce i 3D tituly, graficky srovnatelné s prvním PlayStation. Celá věc však měla několik, zpětně se dá říct i mnoho, háčků.
Zásadním problémem her byla velmi omezená paměť. Interní paměť telefonů se pohybovala v řádech desítek megabajtů, kterou jste hrami dokázali zaplnit velmi rychle. Paměťové karty pak řešily problém jen částečně, jelikož jisté náročnější hry šly nainstalovat pouze do interní paměti, případně při hraní z paměťových karet vykazovaly takovou chybovost, že se efektivně nedaly hrát. K tomu přidejte i fakt, že naprostá většina her se distribuovala přes WAP stránky a museli jste je stahovat přes 2G datové připojení, kde soubor o velikosti dvou megabajtů představoval v horších podmínkách několik desítek minut stahování. Internetová data navíc nebyla nic levného a za stažení hry jste tak leckdy dali skoro stejně, jako za její koupi. Vývojáři tak měli jasnou incentivu, aby hry byly co nejmenší a pohybovaly se maximálně v rozmezí několika set kilobajtů, ačkoliv se samozřejmě našly výjimky.
Druhým problémem pro vývojáře byla obří variantnost jednotlivých modelů telefonů. Java je sice univerzální platforma, avšak pokud byste na nebohou Nokii 3220 s displejem s rozlišením 128x128 (a jedním megabajtem RAM) nainstalovali stejnou verzi hry jako na nabušený Sony Ericsson K850i s displejem 240x320, tak vám hra spadne ještě při načítání. Pro každý alespoň trochu rozšířený model tak vývojáři většinou museli připravit specifickou verzi hry. Pro ilustraci, jedna z her, kterou budeme hrát v aktuálním měsíci, Gangstar 2: Kings of L.A., má dle dostupných zdrojů neuvěřitelných 53 verzí pro telefony od 6 různých výrobců o 13 různých rozlišeních. Každá z verzí pak obsahuje jak optimalizace specifické pro konkrétní telefon, tak se samozřejmě liší i obsahově podle toho, co je ten či onen telefon schopný utáhnout. Nejmenší verze má pouhých 126kB, zatímco ta největší má 993kB. Z toho logicky vyplývá, že na levných telefonech jste si často zahráli zcela jinou hru, než jiní hráči s dražšími telefony.
Třetí hlavní problém pak logicky vyplývá z možností samotných telefonů. Ano, papírově se sice nejednalo o vůbec špatné stroje, avšak pořád se bavíme o mašinkách s vertikálním displejem, klávesnicí o 12 tlačítkách nahuštěných vedle sebe. displejích s nízkou obnovovací frekvencí, nízkou kvalitou zvuku, mizernou ergonomií pro delší použití... Zkrátka spartánské podmínky. Ale i v nich vznikla celá řada her a několik vydavatelství v nich dokázalo dokonce vzkvétat a plodit jeden úspěšný titul za druhým. Hlad hrát na mobilech byl zkrátka velký a dnes vzrostl do podoby globálního fenoménu, který své hráče ždíme ještě účinněji než na konzolích. Ale zpět do minulosti.
Francouzský Gameloft vznikl v roce 1999 jako další herní projekt bratří Guillemotů, které nejspíš znáte jako zakladatele Ubisoftu. Firma nejprve začala tvorbou browserových her, avšak po mergeru s firmou Ludigames, další firmou založenou Guillemoty, přišla reorientace strategie směrem na tehdy začínající trh mobilních her. Netrvalo dlouho a Gameloft se s pomocí Ubisoftu vypracoval na pozici naprosto jasného vládce mobilního trhu, který ročně vydával desítky her ve všech možných žánrech, ať už šlo o plošinovky, závody, sporty, strategie, arkády, logické rychlíky, adventury, simulátory života ve stylu The Sims, RPG... zkrátka ať vás napadne cokoliv, Gameloft pro vás něco měl. Vděčným zdrojem námětu pro Gameloft byly konzolové a počítačové tituly od jeho staršího bratříčka Ubisoftu, ze kterých můžeme jmenovat například adaptace, nebo chcete-li demaky hitů jako Assassin's Creed, Prince of Persia či Splinter Cell, ale i filmové a seriálové licence jako King Kong, Die Hard 4.0 nebo Lost, a samozřejmě i vlastní značky jako závodní série Asphalt nebo extrémně populární Real Football. A když už Gameloft licenci nedostal, nebál se okatě inspirovat u jiných vývojářů a vydavatelství, což brzy zjistíte na vlastní kůži. :)
I přes neuvěřitelné množství titulů, za kterými Gameloft stojí (stačí se podívat na seznam na Wikipedii, který zdaleka není kompletní), se však na mobilním trhu jednalo o velkou jistotu. Když jste se pustili do hry od Gameloftu, minimálně jste věděli, že vás čeká velmi odladěný a graficky pohledný zážitek, který sice často po stránce hratelnosti byl poněkud derivativní (přece jen, patnáctá závodní hra na stejném enginu, i když s jinou licencí, se prostě nemohla nijak zásadně lišit od té čtrnácté), ale nikdo vás nenutil hrát všechny a určité hry od Gameloftu ve svém žánru neměly žádnou srovnatelnou konkurenci. A s těmi bychom vás právě tento měsíc chtěli seznámit.
Ačkoliv J2ME část herní historie zůstane bohužel až na výjimky zachovaná jen v podobě pirátských archivů, jelikož to nevypadá, že by se velká studia jala své "javovky" vydávat na jiných platformách (ačkoliv to v mnoha případech je velká škoda), Gameloft nám alespoň trochu vyšel vstříc a k příležitosti 20. výročí vzniku na Google Play uvolnil kolekci Gameloft Classics: 20 Years. Kolekce obsahuje celkem 30 titulů, jejichž výběr je poněkud diskutabilní – je sice jasné, že po převzetí společnosti korporací Vivendi Gameloft už nebude moct znovu vydat své tituly na motivy Ubisoft her, ale i mezi značkami, které Gameloft vlastní, by se našlo mnoho jiných her, které by se do podobné kolekce hodily lépe. Nicméně i tak jsme výběr zúžili na 10 kvalitních her, které podle nás dobře reprezentují Gameloft jako takový.
Žánr plošinovek, který je s Gameloftem neodmyslitelně spjatý, zastupuje dvojice Hero of Sparta a Soul of Darkness, která se jasně shlédla v sériích God of War a Castlevania. Ve výběru nesměl chybět ani Gangstar 2: Kings of L.A., ambiciózní klon GTA, a Miami Nights 2: The City is Yours, zástupce velmi populární Nights série, která na mobilech zastoupila The Sims. Čarodějnická variace na Luxor jménem Abracadaball je velmi zábavným logickým rychlíkem a Block Breaker Deluxe 2 (i třetí díl, který je v kolekci rovněž) patří pořád k jedním z těch nejlepších variací na Arkanoid. Závodní tituly od Gameloftu poněkud netradičně zastupuje Avalanche Snowboarding a variace na Elasto Mania jménem Motocross: Trial Extreme Game. Výběr pak uzavírá nápaditý klon Boulder Dash jménem Diamond Rush a dost možná nejlepší hra z kolekce, survival horor Zombie Infection, který strčí do kapsy jakýkoliv pokus o mobilní Resident Evil.
Kompletní seznam 30 titulů najdete například tady. V Retro Klubu se sice budeme soustředit pouze na 10 vybraných výše, avšak pokud vás Gameloft hry chytnou, můžete kolekci dále zkoumat a například nějakou z chybějících her přidat na Databázi.
Kde si hru můžete koupit?
Dobrá zpráva! Kolekci si nemusíte kupovat, ale je dostupná zcela zdarma na obchodu Google Play. Pokud tedy máte téměř libovolný telefon s Androidem, můžete se pustit do hraní.
Pokud telefon s Androidem nemáte či na něm z nějakého důvodu hrát nechcete, je situace kapánek složitější. Jelikož kolekce je zdarma, je možností využít emulátor Androidu Bluestacks a na svém PC si tak vytvořit alespoň virtuální prostředí, kde si můžete kolekci spustit. Pokud chcete sáhnout po emulátoru J2ME, tak možná budete nelibě překvapeni, že nejlepším emulátorem platformy je J2ME Loader, opět určený pouze pro Android. Na PC jste odkázáni buď na prastarý a ne zcela spolehlivý KEmulator, případně na jeho stále vyvíjenou větev nnmod.
Do jakých kategorií Herní výzvy můžete hru použít?
Kategorie 3: Císařův pekař / pekařův císař - Argos, hlavní hrdina Hero of Sparta, je králem titulního města.
Kategorie 5: Báje a legendy - Hero of Sparta se odehrává v prostředí antické mytologie.
Kategorie 6: Sága pokračuje - Miami Nights 2 je 7. dílem série Nights.
Kategorie 8: Pero mocnější meče - Shawna, hrdinka hry Zombie Infection, je novinářka.
Kategorie 10: Před naším letopočtem - Diamond Rush vyšel v roce 2006.
Retro odměny
Jako každý měsíc platí, že je připravena odměna za napsané komentáře. Za každý komentář ke hře odehrané v rámci Retro Klubu si u @Fritol na profilu můžete vybrat ze Steam klíčů k různým titulům. Pokud máte zájem, neváhejte se mu ozvat.
Nesmí chybět ani Retro achievementy, kterými tento měsíc jsou následující výzvy:
- Gameloft Classics: 20 Years - Level 1: Dohrajte alespoň jednu hru z 10 vybraných her z kolekce Gameloft Classics: 20 Years.
- Gameloft Classics: 20 Years - Level 2: Dohrajte alespoň tři hry z 10 vybraných her z kolekce Gameloft Classics: 20 Years.
Vaše úspěchy budeme zapisovat v Google Docs tabulce, ale do budoucna plánujeme i vizuálně atraktivnější způsob, jak vaše trofeje vystavit. Pro zapsání se se svými úspěchy můžete pochlubit v diskuzi u článku či mně (@Ronik) do soukromé zprávy. Nejúspěšnější hráče na konci roku vhodným způsobem odměníme.
Čas na dohrání máte klasicky do konce měsíce, tedy do 30. dubna.
A co si zahrajeme v květnu? Tentokrát na nás čeká další exkurze do éry PlayStation 2, a to japonská kuriozita Katamari Damacy! Jelikož hned zkraje června vychází remaster druhého dílu We Love Katamari, neexistuje vhodnější příležitost dohrát i jedničku, pokud jste ji zatím nehráli.
Hra je aktuálně ve slevě na Steamu (do 3. dubna) a PlayStation Store (do 12. dubna), přičemž je samozřejmě dostupná i na Xboxu a Nintendo Switch (kde je nově také se slevou do 15. dubna).