Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Open Source Klub 2025 #1

Vítáme všechny příznivce herní historie v novém roce a přejeme hodně zdaru nejen při hraní. Retro klub bohužel v závěru loňského roku skončil, ale na jeho tradici letos naváže Open source klub. Jak již název napovídá, tentokrát se zaměříme na hry, které udržuje nebo přímo od základu vytvořila komunita nadšenců a každý do nich může přispět nějakým vylepšením nebo opravou.

Nejznámější příklady takových her netřeba blíže představovat: OpenTTD, The Battle for Wesnoth, české Fish Fillets nebo méně známá série Marathon z předposledního Retro klubu. Opět se ale zaměříme na hry méně známé, které v databázi ještě nemají reprezentativní hodnocení, a to zcela neprávem. Už teď navíc můžeme prozradit, že se objeví i pár kousků, které by v původním Retro klubu měly své místo.

Letos dostanou prostor delší hry než v předchozích letech, čemuž bude odpovídat i delší doba na dohrání, obvykle 2-3 měsíce. Pokud byste ale byli hotovi dříve, budou na výběr ještě dvě "hardcore" hry, které vás zaměstnají na víc než 100 hodin a na jejich dohrání budete mít celý rok. Samozřejmě nebude chybět ani přehled, do kterých kategorií herní výzvy lze hry zařadit.

Čím tedy letošní klub začneme?

Naev


Profil na Databázi: Naev

Nejprve se vydáme obchodovat a bojovat do vesmíru v daleké budoucnosti. Naev je 2D vesmírný simulátor inspirovaný sérií her Escape Velocity, které v 90. letech vyšly pro MacOS. Název hry původně byla zkratka za "Not Another Escape Velocity," ale později se autoři rozhodli původní zkratku opustit.

Vývoj začal v roce 2004 jako projekt jednoho člověka. Hlavní vývojář bobbens pak kolem roku 2007 nahrál zdrojové kódy velmi primitivní ale hratelné verze na dnes již neexistující portál Google Code a kolem hry se postupně vytvořila malá vývojářská komunita. Po několika dalších letech se hra dokonce dostala na Steam a vývoj pokračuje stále dál. Autoři do budoucna slibují velké změny především v příběhu a vedlejších misích.
Kde hru můžete získat? 
Jak už bylo zmíněno výše, hra je na Steamu. Dále můžete stáhnout instalátor z oficiálních stránek, flatpack z FlatHubu a linuxoví hráči se mohou porozhlédnout i v repozitářích své oblíbené distribuce.

Jednou hrou ale tentokrát nekončíme, ještě zbývá představit "hardcore" hry na celý rok:

Colobot


Profil na Databázi: CoLoBot

Pokud jste se vždycky chtěli zapojit do vývoje nějaké open source hry, ale neumíte programovat, teď už se nebudete moct vymlouvat. Colobot je výuková strategie, kde v roli kosmonauta musíte programovat roboty, aby v jednotlivých misích splnili dané úkoly. Sice je můžete ovládat i ručně, ale to je pěkná otrava.

Colobot vyšel v roce 2001 jako komerční hra od švýcarské firmy Epsitec. V časopise LEVEL tehdy v recenzi od Michala Rybky dostal hodnocení 10/10, ale přesto nakonec zapadl, možná kvůli nezájmu vydavatelů. Epsitec pak vydal ještě čtyřdílnou sérii podobných her pod názvem CeeBot určených pro mladší hráče.

Přes nevalný komerční úspěch vznikla v Polsku početná hráčská komunita a hru dokonce oficiálně doporučilo polské ministerstvo školství. V roce 2014 se pak polská komunita dohodla s Epsitecem na vydání zdrojových kódů hry pod licencí GNU GPL a další vývoj převzala skupina TerranovaTeam. Hra je kompletně přeložená do češtiny, ale v nejnovějším oficiálním vydání stále chybí poslední aktualizace překladu.
Kde hru můžete získat? 
Stahujte z oficiálních stránek, flatpack z FlatHubu nebo se porozhlédněte v repozitářích své linuxové distribuce. Ve verzi "dev" je aktualizovaný překlad nápovědy, ale hra může obsahovat více chyb než stabilní verze.

Signus: The Artefact Wars


Profil na Databázi: Signus: The Artefact Wars

Druhou hrou na celý rok bude česká tahová strategie Signus. Ve stylu klasické série Battle Isle se na daleké planetě Arkonis ujmete velení nad soukromou armádou obří korporace Toricon a budete válčit o artefakty starodávné mimozemské rasy.

Hru v roce 1998 komerčně vydal tým Valacirca ve spolupráci se Zima Software. V zahraničí vyšla pouze v Německu, přestože existovala plně lokalizovaná anglická verze včetně dabingu. Už v roce 2002 pak původní autoři nahráli zdrojové kódy a data hry na portál SourceForge pod licencí GNU GPL a pokusili se ji přeportovat na Linux, tehdy ještě neúspěšně. V roce 2020 jsem open source port dokončil a vydal pro Windows a Linux.

Kde hru můžete získat?

Stahujte archiv z GitHubu, flatpack z FlatHubu nebo se porozhlédněte v repozitářích své linuxové distribuce. Na Windows nejprve rozbalte verzi 1.96.0, a pak před prvním spuštěním do stejného adresáře rozbalte patch 1.96.1.
Do jakých kategorií Herní výzvy můžete hry použít?

Naev:
  • Kategorie 1: Coffee Break (základní): Většina planet a vesmírných stanic má bar, kde můžete mluvit s návštěvníky a dozvědět se od nich užitečné rady nebo získat práci.
  • Kategorie 8: Zločin a trest (základní): Při některých úkolech budete převážet kradené zboží nebo jiný kontraband. Pokud vás při tom nachytají patrolující lodě, začnou střílet. A také se můžete stát skutečným vesmírným pirátem!
  • Kategorie 10: Crash (základní): Všechny lodě mají radar s omezeným dosahem, navíc si pro ten svůj můžete koupit několik vylepšení (Sensor Array, Jump Scanner, atd.).

Colobot:
  • Kategorie 5: Zase práce! (základní+): Hlavní postava je kosmonaut a programátor.
  • Kategorie 10: Crash (základní): Ve hře je radar jako budova, která ukazuje počet živých mimozemšťanů na mapě a na minimapě zobrazí i jejich polohu.

Signus:
  • Kategorie 10: Crash (základní): Ve hře je radar jako budova i jako mobilní jednotka (Skiatron).

Pozor! Pro zařazení Colobotu do herní výzvy musíte podle nových pravidel dohrát i bonusovou kampaň Mise+! Většina misí je sice stejná jako v základní kampani, ale mise 6.2 je zcela nová.
Open source achievementy

Naev:
  • Level 1: Dohrajte hlavní příběhovou linii
  • Level 2: Navíc přistaňte na libovolné pirátské planetě a navštivte soustavu Sol, pak se vraťte zpět živí

Colobot:
  • Level 1: Dohrajte cvičné úlohy, hlavolamy a mise (bonusové mise pod tlačítkem "+" hrát nemusíte, většina jich je totožná se základní kampaní)
  • Level 2: Navíc vyhrajte všechny tréninkové mise v souboji programátorů

Signus:
  • Level 1: Dohrajte hru na libovolnou obtížnost
  • Level 2: Dohrajte hru na nejtěžší obtížnost

Čas na dohrání Naevu máte do 31. března. Na Colobot a Signus pak máte čas do konce roku 2025.
Co si zahrajeme příště? Zatím prozradíme pouze to, že se vrátíme na Zemi a budeme stavět v klidnějším tempu. Slevy letos nebude třeba řešit, takže se nechte překvapit.

next_ghost 

Diskuze ke článku

@jvempire (08.01.2025 13:01): S tou hlavní příběhovou linií je to teď trochu složitější než v dřívějších verzích, ale když budeš poctivě plnit příběhové mise, tak časem budeš bojovat o záchranu galaxie. Víc zatím neprozradím, ale na začátku března dám bližší nápovědu, aby mohli hru v termínu dohrát i opozdilci.
Tak Naev je opravdu super, už se blížím dvaceti hodinám. Jen si stále nejsem jist, co je dohrání hlavní příběhové linie. Zatím hlavně těžím, převážím náklad a splnil jsem pár misí pro Empire. Návštěva Sol bude sice oříšek, ale to za pár desítek hodin snad půjde :-) Každopádně hra nabízí opravdu hodně činností a vypadá to na zábavu na dost dlouho.
Díky za nový klub, a přeju, ať se ujme. Jen malá technická poznámka: sed -i 's/flatpack/flatpak/'
@Jumas (05.01.2025 16:29): Autoři tím chtěli zabránit hraní stylem ulož-umři-nahraj a donutit hráče postupovat víc opatrně. Ale řekněme, že ve hře, kde ti nejsilnější radarové vozítko může reakční palbou zničit dělostřelectvo, které parkuje těsně mimo jeho dohled, to nebyl úplně dobrý nápad.

@Red (05.01.2025 19:23): Přesně jsem to neměřil, ale Signus bych odhadoval na 150-200 hodin na střední obtížnost. Hlavní kampaň v Colobotu odhaduju na 100 hodin s poznámkou, že mám jako programátor přes 20 let praxe a vystudovaný Matfyz. Letos na jaře jsem kvůli aktualizaci překladu dohrál i Mise+ a i s hotovým kódem ze základní kampaně mi to zabralo přes 30 hodin. Přes Vánoce jsem rozehrál Naev 0.11.5, aktuálně jsem někde na 70 hodinách a teprve jsem začal finální sérii misí. Ale když nebudete prozkoumávat celou galaxii jako já, tak se to dá dohrát za 40 hodin.

A ano, v dubnu si dáme něco mnohem klidnějšího. Ale to neznamená, že to bude lehčí. XD
Určitě všechny vyzkouším a snad aspoň jednu dohraju. Naev vypadá hodně zajímavě.
Přijde mi docela hardcore, možná příště i něco odlehčenějšího typu SuperTuxKart? :)
Jinak @next_ghost (05.01.2025 13:07): , když už jsi otestoval, kolik h ti která zabrala? :)
@Xspy (04.01.2025 19:50): Signus je víc logický hlavolam než strategie. Ale to vlastně byla i původní série Battle Isle. Open source verze má jednu velkou výhodu: už v ní není omezený počet uložení pro každou misi.

@Jumas (04.01.2025 16:00): Dohrát Signus kvůli otestování, že všechno funguje, bylo pracnější než dopsat chybějící kód a opravit největší bugy. X-D
Signus jako herní výzva tak to teda . Turn based strategie která má jen jedno řešení....Já si ji tenkrát od ZimaSoftware koupil a dostal jsem se asi do pátého šestého levelu . Přitom demo mělo celé čtyři levely . Hratelnost a frustrace jako bič
Ale zkusím , protože původní Signus už má grafické glitche pod Win10 ale hrát s nižším počtem barev v kompatibilitě ještě šlo .
Open Source Klub vypadá moc dobře, díky za organizaci. Naev vyzkouším, Signus ke jistota - jen asi ne na nejtěžší, uvidíme. Colobot je fajn jen nevím zda budu chtít programovat i ve volném čase :-)
Super, že tu nějaká komunitní aktivita bude pokračovat i letos. A další možnost objevit obskurity! :) Pokusím se zúčastnit, minimálně Naev by mě i mohlo bavit. Velké díky!