Jak tomu bylo posledně
Vzpomínáte si na minulou generaci her? Netroufám si přesně ohraničit její trvání, nechám to na každém z vás. Sony si chrochtalo u prodejů Playstation 2 (zpětně kompatibilní s PS1!) a Microsoft představil svůj Xbox. Dreamcast znamenal, možná i na věčné časy, odchod Segy do konzolového důchodu a Nintendo s Gamecubem zůstalo ve stínu dvou svých hlavních konkurentů. Na PC scénu přišla Mafia, Half-Life 2, Deus Ex a další. Vybavíte si něco, když slyšíte tahle jména? Nemyslím zrovna scény z her, ale to okolo. Rozmach MMORPG, příchod Steamu, konec některých slavných sérií, vznik nových, popř. jejich transformace? Určitě by se dalo přijít na mnoho podobných věcí a každý si najde tu svou. Někteří zdejší veteráni by jistě mohli vyprávět.Zdroj obrázku: http://www.webtechpoint.com/
A teď
Dobře si vzpomínám na nástup "thisgen" éry. První obrázky mně nejednou posadily na zadek. Formule snad vystříhali z televizních přenosů, Metal Gear Solid 4 sliboval jen kvalitu, pátý Resident Evil jedinečnou akci a mnoho dalších her mi nedalo spát. Sony a Microsoft se ještě dnes tahají o exkluzivitu titulů. Málokdo asi čekal úspěch Nintenda s technicky slabším Wii, ale ukázalo se, že pohybové ovládání láká. A hodně. Koneckonců tu dnes máme Move a Kinect a hry na ně patří k těm nejprodávanějším. Zdá se, že občasní hráči na ně slyší. Teď k jednotlivým složkám, které alespoň v mých očích, definují současnou generaci.Nemáte dost?
Příchod internetu do konzolí dal vzniknout novému fenoménu, (ne)slavným DLC. Balíčky s dodatečným obsahem vycházejí pro každou velkou a každou druhou menší hru a pojem datadisk tím vlastně zastaral. Ořezávají vývojáři své dílo nebo dodávají více obsahu pro naše oblíbené zábavní médium? Zachraňují některé menší vývojáře před krachem? Odpověď znají jen a pouze oni. Vyplatí se utrácet za jednu zbraň, oblek, mapu či celou příběhovou misi? Tenhle dotaz, ať si zodpoví každý sám.Zdroj obrázku: http://www.linkdeadgaming.com/
Král je mrtev
Čas je krutý a ke hrám obzvláště. Které série zanikly nebo spadly na úplné dno? Co třeba Need for Speed nebo FlatOut? Jsou pokračování Diabla a Far Cry zklamáním? Čtvrté Grand Theft Auto u kritiků dostávalo maximální hodnocení a prodávalo se. Zaslouženě? Navázali Hitman: Absolution a Deus Ex: Human Revolution na své předchůdce? Je Resident Evil 5 tragédie? Možná jsou vaše odpovědi pouze kladné, možná jen záporné, ale pravda je na obou stranách. Velké jméno znamená velká očekávání a často, bohužel, i velká zklamání.Ať žije král
Za posledních pár let však také spatřilo světlo světa několik nových sérií, ze kterých se staly stálice na herním nebi. Dnes již každý zná Assassin’s Creed, Uncharted, Mass Effect, Bioshock a mnoho dalších. Všichni také víme, že přijde ještě plno jejich pokračování (a každé z nich dostane plno DLC). Čekáte na další díl svých oblíbených sérií? Koupíte jej za plnou cenu? Budete se těšit na Assassin’s Creed 6, Mass Effect 4: New Heroes, Bioshock Unending? Dáte jim přednost před nějakou novou a neznámou hrou?Po x-té a zase stejně
Má-li někdo rád čokoládovou zmrzlinu, kupuje si ji klidně každý den. Znovu a znovu. Casual hráč je možná právě takový požírač zmrzliny. Pamatuje si někdo, kolik částí má vlastně Call of Duty nebo Medal of Honor? Já si nevzpomínám, kdy vyšel poslední, ale dokážu tipnout, kdy vyjde další. Položím-li na stůl screenshoty vyfocené napříč všemi "modern" díly, dokážete je rozeznat? První Assassin’s Creed vyšel roku 2007. Od té doby vyšly čtyři pokračování a to nepočítám handheldové odbočky. Není to přeci jen trochu moc?Šetříme životní prostředí
Steam, GOG, PSN a Xbox Live. Nákupy her nikdy nebyly jednodušší. Velká nabídka, nízké ceny a žádné čekání na doručení, jsou jasné výhody digitální distribuce. Žádný strach o poškrábání DVD, žádná neforemná krabice. Určitě každý zná ten pocit, když rozbaluje novou hru, kterou od rána vyhlížel společně s proklínáním doručovací služby a když návštěva zrudne závistí před vaší sbírkou vystavenou podle abecedy táhnoucí se přes pět poliček. Využíváte digitální distribuce? Nebo na krabici nedáte dopustit?Indie? Tam jsem nebyl
Nezávislé videohry ukazují svou kvalitu a jistě za to můžou děkovat právě digitální distribuci. Kolik jste jich hráli? Plants vs. Zombies, Journey a Limbo jsou jen vrcholem ledovce. Poměr kvality a ceny, originalita, vizuální zpracování, přístupnost a jednoduchost jim mnohdy získají hodnocení a úspěch, o kterém můžou "áčkové" tituly akorát snít. Kolik takových her jste hráli? Považujete je za méněcenné? Udrží se na výslunní i v budoucnu?Zdroj obrázku: http://whatculture.com/
Zdarma? Beru dvě
Free to play, občas posměšně přezdíváno pay to play. Podle některých vydavatelů je právě zde budoucnost herního průmyslu. Použiji opět sladké přirovnání: chci dort a v obchodě mi dají suchý korpus, za výplň doplatím, za jahody doplatím, za polevu doplatím a šlehačku taky. Je to lepší než cukrářský výrobek koupit rovnou celý? Zkoušel někdo všechna free to play MMORPG nebo MMOFPS? Jak dlouho vydržely a investovali jste do těchto her "zdarma"?Snažil jsem se témata brát s nadhledem a nezaujatě a doufám, že se mi to alespoň částečně povedlo. Pokud jste dočetli až sem a nekroutíte hlavou nad obsahem, tak vám děkuji. Zkuste se ale zamyslet nad tím, jaká bude asi další generace videoher. Co od ní čekat? Změní něco drasticky nebo se dočkáme jen kosmetických úprav? Nastane konec konzolí nebo se objeví na trhu nové (třeba Ouya)? Které série přechod nezvládnou? Prosadí se streaming? Čas nám odpoví.
Solidor