Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Profil: Chris Hülsbeck - vývojář a tvůrce herní hudby

Mnozí z vás vědí o mé snaze mapování německé herní a vývojářské scény, která je sama o sobě zajímavá z mnoha hledisek. Přitom narážím i na informace o řadě osobností, které ovlivnily nejen německou, ale v mnoha případech i světovou hráčskou a vývojářskou veřejnost. Proto jsem se rozhodl vás, uživatele DH, touto formou seznámit s některými výjimečnými postavami německé scény, které zanechaly svoji nesmazatelnou stopu především mezi hráči, tedy i mezi vámi. Mou snahou bude, aby se vám neosobní jméno v závěrečných titulcích hry vybavilo jako zcela konkrétní osoba. První z osobností je vývojář a muzikant, jehož melodie mnozí z vás jistě znají: Chris Hülsbeck.

Christopher Hülsbeck se narodil 2. března 1968 v německém Kasselu. Již od dětství se u něj projevoval zájem o hudbu podporovaný především jeho babičkou, která sama učitelka hudby, jej učila hře na klavír. Jeho rodiče rozpoznali nesporný talent a ve 12 letech dostal Chris svůj první hudení nástroj, kterým byly domácí varhany. Později trýznil ušní bubínky rodičů při hře na bicí a v 15 letech se stal vlastníkem svého prvního MIDI syntezátoru. To byla také doba, kdy se u Chrise naplno projevil zájem o domácí počítače a počítačové hry. V té době také začal vlastnit svůj první Commodore C64.

Rok 1986 se stal pro Chrise prvním zlomem v kariéře hudebníka a programátora. Vytvoření a vydání programu SoundMonitor jej dostalo do povědomí širší veřejnosti. V té době šlo o velice oblíbený program pro počítače Commodore C64, který Chris naprogramoval v rámci soutěže vypsané magazínem 64'er. V čísle 10/1986 tohoto časopisu pak jeho software figuroval na listině měsíce. S tímto programem bylo možné naplno využít možnosti integrovaného zvukového čipu MOS Technology SID. Do té doby umožňoval zvukový čip C64 vytvořit současně pouze tři hlasy. Hülsbeck implementoval do svého softwaru techniku zvanou Arpeggio. Tato technika fixuje rychle za sebou jdoucí tónové sekvence i při použití jednohlasého kanálu a simuluje tak klasické akordy.

V tomtéž roce Chris zkomponoval na C64 svoji první známější píseň Shades, s níž vyhrál soutěž magazínu 64'er a to způsobilo, že si jej do svého týmu vybralo nově vzniknuvší a slibně se rozjíždějící vývojářské a vydavatelské studio Rainbow Arts Software (Chris v jednom z rozhovorů uvádí, že jako první kontaktoval tehdejšího šéfa studia po telefonu a ten jej bez váhání přijal do řad RAS). Jako plnohodnotný člen týmu tvořil hudbu na C64 (později i na Amigu) pro hry Madness, Bad Cat, Sky Fighter, Jinks, Planet of War, Soldier, Danger Freak, The Baby of Can Guru, Dulcedo Cogitationis, Down at the Trolls, The Great Giana Sisters, P.T.C. nebo To Be on Top, která je kompletně jeho vlastním dílem včetně herního konceptu a naprogramování.


The Great Giana Sisters na C64 patří v dnešní době k ceněným kouskům, na eBayi ji lze pořídit za cenu i vyšší než 2000 EUR

To Be on Top (1987) - C64

Titulní hudba k plošinovce R-Type (1989) - Amiga
Akční Katakis se stal v roce 1988 hitem. Jeho autoři se však dostali do konfliktu s Activision, kteří měli pro Irem Corporation provést port jejich hry R-Type na počítače Amiga (Katakis se dost podobal japonskému R-Type a došlo k dohadům o licenci). Activision nakonec přenechali výrobu portu R-Type na C64 a Amigu německým RAS výměnou za přejmenování Katakis na Denaris. Pod tímto názvem pak vyšel v reedici.


Katakis (1988) - C64
V roce 1989 Chris společně s Peterem Thierolfem vytvořil a komerčně vydal hudební software TFMX (The Final Musicsystem Extended) pro v té době čím dál populárnější Commodore Amiga. Hudební program pracuje s nezávisle na sobě běžícími stopami (tracky) vzory (patterns) a makry.

Ke konci 80. let tvořil Hülsbeck hudbu spíše pro hry na Amigu: Oxxonian, Starball, Rock'n Roll, Hollywood Poker Pro, R-Type, Hard 'n' Heavy, Circus Attractions, Grand Monster Slam, X-Out, Master Blazer, Z-Out, Apprentice, Sunny Shine, Death Trap, M.U.D.S., The Curse of RA. Jméno Chrise Hülsbecka se na přelomu 90. let skloňovalo ve všech pádech především v souvislosti s akční plošinovkou Turrican a jejím pokračováním Turrican II: The Final Fight. Chris tady byl prvním, který dokázal za normálních okolností z 3-hlasého C64 vytvořit pět hlasů a z 4-hlasé Amigy dokonce sedm hlasů.


Turrican (1990) - Amiga

Turrican II (1991) - Amiga

Turrican II (1995) - PC
Především díky Chrisovi získali v roce 1991 Rainbow Arts Software možnost provést port klasické adventury The Secret of Monkey Island na Amigu, kterou Hülsbeck doplnil vlastní hudbou a zvukovými efekty.


The Secret of Monkey Island (1991) - Amiga
Už v roce 1990 Hülsbeck společně s kamarádem Frankem Matzke založil firmu A.U.D.I.O.S. (Art under Design, Imaginations of Sound), pod jejíž hlavičkou vydal Hülsbeck svoje první audio CD Shades.


Shades (1991) - CD
Současně vzniknul i sub-label Kaiko, kde se znovu setkali s Peterem Thierolfem. Pod hlavičkou nového studia se objevila nejprve logická hra Gem'X na Amigu, později portovaná na další systémy. Následovaly více či méně úspěšné hry Apidya, Super Gem'Z a Software Manager.


Apidya (1991) - Amiga
Po krachu Kaiko v roce 1993 se Chris postupně etabloval v různých vývojářských studiích (Factor 5, Ikarion Software, Software 2000, NEON Software) a komponoval hudbu již nejen výhradně na Amigu. Hudebně se podílel na Turrican 3 (Amiga, Genesis), Super Turrican (SNES), Mad News (DOS), Tunnel B1 (PS, Sega Saturn) a řadě dalších her.

Od roku 1997 začal Chris nabízet vydavatelské služby přes vlastní hudebním label synSONIQ Records, pod jehož hlavičkou začal vydávat i vlastní hudební herní tvorbu.


Extreme Assault Soundtrack (1997)

Tunnel B1 Soundtrack (1997)
Poté, co Factor 5 začali úspěšně spolupracovat s americkými LucasArts, se větší část firmy přesunula z Německa do Spojených států. Mezi ostatními vývojáři nechyběl ani Chris, který v zde roce 1998 zkomponoval sountrack k Star Wars: Rogue Squadron. Factor 5 pak portovali akční adventuru Indiana Jones and the Infernal Machine na Nintendo 64 a Hülsbeck tvořil hudbu. Stejným způsobem se podílel i na Resident Evil 2 a kompletní hudební složku má na svědomí v Star Wars: Battle for Naboo, Star Wars: Rogue Squadron II - Rogue Leader nebo Star Wars: Rogue Squadron III - Rebel Strike a Lair, což bylo poslední dílo Factor 5 na PS3.

Hülsbeck svoje dřívější projekty a herní hudbu převádí také do symfonické podoby. První vlaštovkou v tomto směru byl úvodní koncert na Games Convention v Lipsku v roce 2003, kde zazněla jeho hudba ze hry Apidya v podání Českého symfonického orchestru. V následujících letech spolupracoval i s Českou filharmonií nebo se Symfonickým orchestrem rádia WDR z Kolína nad Rýnem.

23.8.2008 probíhal v Kolíně n.R. koncert Symphonic Shades - Hülsbeck in Concert, což byl první koncert videoherní hudby na světě, přenášený živě přes internet a rozhlasem, konkrétně stanicí WDR4.


Symphonic Shades - The Great Giana Sisters

Symphonic Shades - Turrican II
Od rozpadu Factor 5 v roce 2010 se Hülsbeck věnuje hudební tvorbě pro různá studia, pracoval například na Giana Sisters: Twisted Dreams nebo Space-Rat: Xplode!. V posledních letech se věnoval velkému projektu Turrican Soundtrack Anthology, který se rozhodl financovat přes Kickstarter. Z požadovaných 75.000 USD se vybralo více než 175.000 USD a světlo světa nakonec před Vánocemi 2013 spatřila limitovaná edice 4CD, kterou obdrželi zdarma všichni přispěvatelé. Soundtrack i ostatní Chrisovu tvorbu je možné koupit na webu Bandcamp.

Prozatím posledním titulem Chrise Hülsbecka je taktéž přes crowdfundingovou kampaň financovaný projekt největších hitů The Piano Collection, vydaný v srpnu 2015.

Hülsbeck již natrvalo žije ve Spojených státech v kalifornské Petalumě, kde se v roce 2008 oženil s Tracy Sheppard.

Přehled kompletní tvorby Chrise Hülsbecka je možné nalézt na stránkách Chris Huelsbeck Productions.

jazz1

Chcete, aby byl na DH blogu uveřejněn i váš článek? Pošlete nám ho na e-mail clanky@databaze-her.cz.


Diskuze ke článku

Tiež by som si radšej prečítal niečo na tému nemeckých adventúr. Zaujíma ma síce aj hudba, ale tento konkrétny pán išiel mimo mňa. Ale i tak jazza chválim za spracovanie, vidieť, že si dal záležať.
@jazz1 (19.10.2015 06:52): Konkrétní přání zatím nemám, momentálně se mi vybavuje z německé tvorby jenom Crytek, což nezapadá do škatulky relativně neznámých studií.
Takže se rád nechám překvapit někým pro mě neznámým.

Dobrý článok! Viac takých :) veľmi rád by som si od Teba napr. prečítal článok na tému nemeckých adventúr a ich úspechu na domácej pôde o čom si už dávnejšie vravel :)
Pěkný přehled a pro mě návrat do doby osmibitů. Těším se na další "německou vykopávku" :) rozhodně mě považuj za cílovou skupinu, takové články mě baví.
Super fundované shrnutí! Jsem zvědav. co za poklady německé scény budou příště :-)