Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Rapier (12.04.2023 21:58): Zas děláte, jak kdyby dnes nešlo bez 12 GB VRAM hrát proboha. Vyjde jedna doprasená hra (TLOU) a už je tu apokalypsa 8 GB karet. Ono stačí nehnát nastavení na ultra u každé hry. To, že ty hry jsou na PC v hrozným stavu, jakože padají, stutterují apod je jiná. Ale vážně bych z dvou tří her, kde je 8 GB issue nedělal problém. Snad o tomto PC hraní je, že si tu grafiku ponastavuju tak, aby to sedlo na konkrétní HW a zároveň mi to vyhovovalo.
@marwel (12.04.2023 21:14): DLDSR funguje v každý hře pokud před jejím zapnutím zvýšíš rozlišení desktopu na požadovanou hodnotu. Proto jsem si udělal přes qres shortcuty, před zapnutím hry jeden doubleclick a je to. Těch her co bohužel nepodporujou DSR nativně je poslední dobou dost. Ptal jsem se Duranteho proč tomu tak je (a dokonce v rámci her na stejném enginu, kdy spousta Unreal 4 her to podporuje a spousta ne), a odpověď:

It depends on what types of APIs you use. Back in the "real" exclusive fullscreen mode days it would "just work". These days, you need to be slightly aware of what you are doing to make sure it works.

But it's really not something that takes any notable amount of time at all, and like to many things, it should be on the pre-release checklist of absolutely everyone who does PC versions of games for a living, IMHO.
@marwel (12.04.2023 21:49): upřímně, když kamarád za covidu koupil RTX 3060 12GB, prakticky novou z druhé ruky za 9,5K, gratuloval jsem mu k výborné koupi, s dovětkem, že má totéž co mám už 2 roky doma, tzn. RX 5700 XT ale on má navíc k dispozici RT, což jsem mu upřímně trochu záviděl. :)

Tenkrát před +/- rokem se zdálo, že těch 12GB VRAM je téměř zbytečných, nenapadlo by mě, jak rychle se může změnit situace. :(

Já to zatím registroval reálně u jediné hry: MSFS 2020 kde je napsáno v setup, že pro vyšší FPS na max. detaily vývojáři doporučují GPU s co nejvíce VRAM. Tady jsem narazil na limit 30 fps v 1440p, přes které nejede vlak, trochu tomu pomůže FSR 2 na Quality. Hratelné to je, ale na 60 fps mohu zapomenout, jakmile je více objektů na scéně tak to ždíme každý kousíček mého HW.
@Rapier (12.04.2023 21:16): Ceny docela ok, jen ale jde o dost zakladni modely. ASUS Dual, Gainward Phoenix apod., dalsi uz jsou predrazeny (17+ tisic). Grafika sice moc nezere, nejakych 190W, ale i to bude trochu moc na tyhle zakladni modely. Undervoltem se da usetrit nejakych 30W, tak to trochu pomuze tem provoznim vlastnostem.

Jo docela jsem to vyhral no. :) Sam, jak jsem tu v minulosti zminoval, jsem necekal, ze bude 8GB VRAM v nejblizsi budoucnosti velky problem a ono to nakonec prislo docela brzo.
Ceny RTX 4070 v českých e-shopech https://www.czc.cz/herni-spicka/produkty?graficky-cip=geforce-rtx-4070 +  https://www.alza.cz/graficke-karty-nvidia-geforce-rtx-4070/18903273.htm Co na ně říkáte? Vyplatí se nebo koupit dražší RTX 4070 Ti?

Stále čtu o tom jak je silná koruna vůči EUR a dolaru, je šance, že během roku reálně ceny nových GPU klesnou?

@marwel (12.04.2023 21:14): to mě připomíná, že jsi to s RTX 3060 12GB VRAM proti majitelům RTX 3060Ti/3070/3070Ti s pouhými 8GB VRAM nakonec vyhrál. :)
@Paul (12.04.2023 20:32): DLDSR v RE nefunguje, tady alespon me ne, nejde tam zvysit rozliseni nad native. Ale tak je tam ten jejich resolution scale (image quality) a narozdil od mnoha jinych jde i nad 100 procent (proc to jini nedelaji nechapu), Antialiasing je uz dlouhou dobu problem toho jejich enginu a jaksi se stale nemaji k tomu to vylepsit. Uz RE2, 3 remaky a 7 jsem musel hrat se zvysenym resolution scalem aby se na to dalo koukat. Plus to, ze neimplementuji DLSS no, skoda.
@7c (12.04.2023 17:40): úplně nestíhám sledovat všechny analýzy DF, ale u HW Unboxed videa mě překvapilo jak nedostatek VRAM má podíl na, pouhým okem viditelné, zhoršené kvalitě textur (!) + nejrůznější grafické chyby, ale u 16GB konkurence (platí i pro GPU s 12GB VRAM) tyhle problémy nejsou u FHD ani 1440p rozlišení.

Jen ze zajímavosti, na jaké GPU hraješ?
@Charllize (12.04.2023 19:09): to zas není pravda. Když to nastavíš na stejnou kvalitu jako to běží na PS4, tak 12GB VRAM fakt nepotřebuješ. Já to hrál ve 4K na max a k vytížení vramky jsem se nepřiblížil.

@7c (12.04.2023 20:18): kvalitu obrazu řeším přes DSR a DLDSR, je fakt že to jejich TAA je nic moc pro hraní v nativu. A blbouni tam zapomněli naimplementovat DLSS.
@Paul (12.04.2023 18:49): Já měl na mysli hlavně kvalitu obrazu (a RT - dneska je očividně módní mít RT, i když vypadá hnusně a jediné, čemu prospěje, je snížení výkonu). Ad paměť - a celé to chování okolo (od struktury souborů, komprese, nevyužívání RAM, atd.) - je taky bída. Vývojáři nejspíš na PC hry ani nehrají nebo co...

Jako tvl proč vůbec mít v nastavení možnost "low" u textur? Když vidím, kolik snahy na optimalizaci assetů je v různých hrách (např. Warframe), tak je tohle vážně k pláči.
@7c (12.04.2023 18:36): Tak bizárek to je. Když na tu hru musíš mít 16GB ram a 12 vram aby běžela a přitom běží v podobný kvalitě na konzoli co má deset let a 8GB sdíleny paměti :)
@7c (12.04.2023 18:36): zrovna RE4 mi přišlo jako špičková PC verze :) Ale je fakt že mám 12GB na grafice, padání na kartách s menším množstvím je neomluvitelný - hra by nikdy neměla spadnout když dojde paměť, měla by prostě dynamicky snížit kvalitu.
@Rapier (12.04.2023 16:23): A přitom je kvalita obrazu na pěst :) Občas to vypadá, jak kdyby některé hry vyvíjela parta diletantů :( - píšu vypadá, předpokládám, že problém bude někde jinde.

Když jsem sledoval analýzy z nedávných her na DF (RE4 remake, Last of Us nebo Callisto Protokol), tak to je slušné WTF. Jedna věc je opravdu HW náročná hra, kde alespoň obraz odpovídá nárokům a druhá rozmazaný trhaný pokus přiblížit se roky starým konzolím na současném PC HW.

Očividně by PC hrám prospělo, kdyby měli uživatelé k dispozici zdrojové kódy a možnost modifikovat/vydávat vlastní patche. Koneckonců, Bethesda by mohla vyprávět...
V souvislosti s otázkou zdali postačuje na hraní (dnes a řekněme následující 2-3 roky) cokoli v řady RTX 3000 co má "jenom" 8GB VRAM, napadá mě doporučení zhlédnou následující Hardware Unboxed video https://www.youtube.com/watch?v=Rh7kFgHe21k Názor si udělejte sami.
Je to paradox, ale pomalejší RTX 3060 12GB v některých titulech nabízí stabilnější a lepší fps, než výkonnější, ale VRAM limitované RTX 3060Ti/3070/3070Ti s 8GB VRAM.

V komentářích pod videem výše se lze dočíst, že řada majitelů RTX 3070/Ti má problémy s VRAM u her již (trochu překvapivě) u FHD rozlišení, natož dnešních 1440p nebo 4K.

Mám trochu obavy zdali těch 12GB VRAM u RTX 4070/4070Ti bude za 2 roky stačit.
@Jamajčan47 (12.04.2023 06:43): Zatim jo. ja mam non-ti na 1080p hrani a je to ok. Sem tam nejake to nastaveni musim snizit (treba v Hogwarts Legacy), ale jinak pohoda. Jenze na tech 1440p uz to neni. Tedy pokud hra umi DLSS tak to bude jeste v pohode, to je jak hrat v 1080p native, ale pokud ne, tak to bude problem.
@Jamajčan47 (11.04.2023 19:03): No uvidime jak velky propad vykonu tam bude ve srovnani s 4070ti, jak si povede ve srovnani se 6800xt, a jak pujde podvoltovat. Pak se rozhodnu zda radeji nepriplatit za 4070ti ci naopak radeji neusetrit a koupit pouzitou 6800xt. A nebo se na upgrade nevykaslat uplne. :) Ale uz fakt chci prejit na 1440p a 3060 na to nestaci.
Jaký HW e-shop s konfiurátorem PC sestav byste mi doporučili? Alza, czc.cz, či TS Bohemia. Poraďte jestli máte zkušenosti.
Zdravím, mám dotaz nebo spíš bych rád poprosil o radu. Jde nějak rozumně vyfotit či nahrát obrazovka nebo televize, za pomoci mobilu nebo foťáku ? Hledal jsem na internetu, ale marně. Všude byli rady typu printscreen, což samozřejmě znám, taky znám různé programy, což je mi ale v mám případě k ničemu. Jde o to že přítelkyně kreslí obrázky přes grafický tablet a chce nahrávat krátké reels jak před tím tabletem jezdí rukou a ono se to pomalu vybarvuje a dokončuje, ale klasicky když fotí nebo nahrává obrazovku tak to pixeluje, zrnkuje a jsou tam nejrůznější artefakty. Je to vůbec nějak možné ? Co se týče focení a filmování mám celkem mezery.
@Paul (08.04.2023 12:44): jj, kde jsou ty časy legendárního Glide a 3Dfx Voodoo. :) Mám 2x Voodoo 2 8+12MB PCI (SLI režim jsem nikdy nezkoušel), 3x Voodoo 3 3000/3500 16MB AGP, 2x STB Velocity 100 8MB AGP, a finálně 1x Voodoo 4 4500 AGP. Ta poslední už umí i Anti-Aliasign.

No jo, 3Dfx Voodoo 2 byla svého času největší trhač asfaltu, pokud se jedná o hrubý výkon. Pamatuji jak nám kamarád přes léto na chatě ukazoval na 3Dfx Voodoo 2 Aliens versus Predator , my si pochopitelně zahráli, obdivovali jak mu to běží krásně plynule (v té době 30 fps nebyl zdaleka standard na PC), a pak museli večer na kole domů. Byla to slušná dálka, ale stálo to za to. Co by člověk neudělal pro HW zážitek. :)

3Dfx Voodoo 2 má překvapivě dost výkonu aby rozhýbala i ve své době pekelně náročný Falcon 4.0. Před nějakou dobou jsem to zkoušel a k mému překvapení v kombinaci s PIII 650 hra byla naprosto plynulá v 800*600 a 3Dfx zvládla překvapivě i 1024*768. Zkrátka legendární 3Dfx, nicméně já kvůli škole tenkrát koupil Canon inkoustovou tiskárnu za 4,5k (made in Japan, sloužila hodně let), místo abych si tenkrát koupil zlevněnou 3Dfx Voodoo 2 8MB za stejné prachy. :)

PS: kdyby se někdo chtěl zbavit pro testovací účely (funkční) 3Dfx Voodoo 1, případně jiných Voodoo/Nvidia karet (plnotučná Nvidia RIVA TNT 2, GeForce 256 GTS, GeForce 3 500 a GeForce 4 4200Ti) neváhejte mě kontaktovat.
@Fritol (06.04.2023 10:04): No zrovna jeden z nejlepších, Dungeon Travelers 2 se nedostal nikam. Steam to zamítnul a dokonce to zmizelo i z Vita storu. A tady to taky nemá profil :)
Ty Etrian na Switch budou každou prodávat zvlášť, to je v řiti :)
Edit: teď koukám ze bude i kolekce za 80 euro..což je stejně dost..

Taky mohli dat pozdější díly, chápu ze chtějí od začátku, ale ty pozdější díly jsou o dost lepší . A ty dlc s Jokerem, Nahobinem…Eh..
@Charllize (05.04.2023 22:55): Jo, naštěstí většina těch japonských Vita her se už dostala na PC nebo PS4/Switch. Ty západní exkluzvity ať tam klidně umřou, stejně ani jedna nestála za to. Snad jen Tearaway a ta port má. Kéž by tohle vývojáři udělali i s 3DS hrami. Tam má PC/Switch port naprosté minimum. :( Tak třeba teď, když 3DS eshop skončil, tak budou mít větší motivaci. Ostatně Etrian Odyssey je za dveřmi. Teď bych chtěl ještě The Legend of Legacy. :)
@Fritol (05.04.2023 22:46): Vita byl taky DRPG ráj. Minimálně 15-20 japonských dungeon her by se tam našlo. Třeba moje oblíbená Operation Tokyo a Abbys nebo Demon Gaze. Taky možnost psp titulů nebyla špatná. Sony taky hodně sralo jak rychle to lidi hacknuli a používali na všechno možný. Četl jsem kdysi článek ze to zazdili i kvůli tomu.
@Charllize (05.04.2023 20:38): Cena her imo zas takový problém nebyl, ty hry vypadaly kolikrát líp, než některé kousky na PS3, takže tam ty cenovky alespoň dávaly smysl z hlediska "kvality". Vem si, že na 3DS vycházely 2D hry za 60€, případně 3D hry nedosahující ani kvalit PS2 grafiky. Akorát na 3DS během jednoho roku vyšlo víc exkluzivit, než na Vitu za celé aktivní roky.

Ale jasně, cena konzole samotné a hlavně cena těch karet tomu dost zabily start. Stejně si ale myslím, že kdyby Sony nepřestalo vydávat exkluzivity tak brzo, tak by se ta konzole časem rozjela. Už jen kvůli následnému poklesu ceny konzole. Navíc se imo dost spletli v tom, co handheld hráči chtějí. Fakt si nemyslím, že průměrný handheld hráč chce fotorealistickou grafiku srovnatelnou s domácí konzolí. Nintendo vydalo nějakou graficky hnusnou blbinu na úrovni Android hry, nacenilo to na 60€, budget musel být úplně směšný a stejně prodali několik milionů kusů. Už jen to, že největší úspěch na Vitě měly ve výsledku visual novely a kdyby to Sony neukončilo, tak si to tam Japonci snad vydávají dodnes, mluví za vše... Ale tak Sony no. Dodnes nepochopili, že dobrá grafika nedělá dobrou hru.
@Fritol (05.04.2023 14:51): No jo, pořád jsem zklamán z toho, jak Sony promhorhalo potenticál systému. Oproti Nintendu opravdu měl skvělou build kvalitu, ale když 3DS klesla cena a dostal více her tak Vita neměla šanci.

A nejbližší věc co teď máme ke kapesním konzolím jsou ty čínské emulátory jako Anbernic a Metroid, které jsou pěkné, ale nevychází na ně nic nového a ty s Android systémem mají pro mne výrazný input lag.

@samorost (05.04.2023 19:02): Já používám k PC Xbox gamepad od pdp a na Switch a retro hry 8bitdo Pro 2, mám pořád i Dualshock 4, ale ten nepoužívám na PC, když on můj Xbox gamepad hned rozezná.
@Charllize (05.04.2023 20:38): Původní Vitu jsem v ruce měl, dokonce jsem o ní svého času i uvažoval. Ano, působlia kvalitně, ale se Switchem bych ji moc nesrovnával. Sice jsou oba přístroje handheldy, jedná ale o trochu odlišný koncept. Moc si neumím představit, jak by musel Switch OLED vypadat, aby působil ještě luxusněji. Osobně jsem si k němu pořídil ještě gripy od Skull & Co. i s parádním pevným futrálkem a nemám nejmenších výhrad. :c)
@samorost (05.04.2023 19:02): Nevím jestli jsi někdy držel v ruce první model Vity s oled obrazovkou, ale skutečně to zpracování bylo úplně jinde než cokoliv od Nintenda, včetně oled Switche. Samozřejmě druhá verze Vity už byl takový plast šunt bez oledu. Lehčí a tenčí ale zpracování nic moc.

Jinak u Vity to nebylo jen o nedostatku her ale i o ceně. Zejména cena paměťových karet bez který první model vzasade byl k nicemu ( druhy model měl už 1gb integrovanou ). 4GB Vita karta která stačila tak na savy stal skoro 1000 korun a třeba prémiová 64GB kolem 5000. Hry taky byli drahy, jak krabičky tak digital. Ono 1890 korun za handheldovy Uncharted při vydání bylo fakt na palici.
Jinak PS TV se taky neprosadilo, což byl taky remote play hw pro ps4. Ovšem fungoval i jako ps Vita pro TV. Za mne úplně super, handheldy moc nemusím. Takže pochybuju ze Sony bude dělat další.
@NikoCZ (04.04.2023 10:22): Mohu potvrdit. Roky jsem hrával takřka výhradně na klávesnici, resp. kombinaci klávesnice + myš a neuměl jsem si představit nic jiného. Posledních pět let hraji především na gamepadu (občas HOTAS a volant) a když jsem zkusil opět krčit prsty na WASD, tak jsem dostával křeče. Vše je o zvyku a přizpůsobení se.

@Naginata (04.04.2023 14:23): Používám i neoriginální gamepady a některé jsou hodně fajn. Pro Nintendo Switch mám třeba tuto pandu a jsem s ní velmi spokojený. Oproti NS Pro Controlleru je o něco menší a výrazně lehčí, takže třeba pro děti je naprosto ideální. Chová se korektně, nevypadává, přes kabel funguje i na PC, celkově pohoda. K PS4 mám taky nějaké alternativy, třeba něco takového a rovněž dobrá zkušenost. Výborně se drží, váha tak akorát, perfektně slícovaný a pevný. Jen baterii má o něco slabší, reálná výdrž je tak okolo čtyř hodin. Ale zase se rychle nabíjí. A nefunguje na PS5, na to pozor!

@Fritol (05.04.2023 14:51): Pokud by platilo ono: „Think of it as a companion handheld that accesses your library while you travel, giving you fluid 1080p 60FPS gameplay in your hands on Playstation hardware.”, pak by to byl náhodou pro milovníky handheldů užitečný nástroj. V podstatě něco jako Steam Deck pro PS knihovnu her.

A co se týče Nintendo Switch, tak třeba OLED verze působí svým zpracováním hodně prémiově. Pominu teď zastaralost HW, ale samotným pocitem při držení tato konzole rozhodně nepůsobí jako laciná hračka pro prcky. ;c)
@Naginata (05.04.2023 14:38): Jestli to má být jen krabička na remote play, tak meh. To mohou rovnou vydat gamepad s držákem na mobil a vyjde to na stejno.

Vita byl naprosto super kus HW, nejlepší handheld konzole ever, akorát si to sami pohřbili tím, že nevydávali žádné exkluzivity. Plastový zmetek 3DS je tak převálcoval jen díky tomu, že měl mrdu kvalitních her. Nedávno jsem koupil Switch Lite a to je úplně to samé. Na omak laciný shit, při každém hraní mám pocit, že se mi to rozpadne v rukou, ale opět, má to tunu her. Kdyby Sony nebyli idioti, tak Vita mohla být stále aktuální i dnes, výkon na to měla.

Fakt bych byl rád, kdyby někdo udělal normální kapesní konzoli. Jakože fakt kapesní, na Switch člověk potřebuje batoh. Bohužel to vypadá, že se soustředěním na cloudové hraní a online služby už nikdo nic takového neudělá, neb peníze na exkluzivity má jen velká trojka a čínské firmy raději kopírují Steam Deck, což je pro mě uplně k ničemu. Kéž by Nintendo další generaci zas jelo na domácí konzoli + kapesní konzoli a ne žádný hybrid...
@Jamajčan47 (04.04.2023 08:02): začátky na gamepadu byly v 1st person MP FPS těžké (ať už šlo o střelbu ze zbraní nebo létání s heli), ale nyní je to značně lepší! :) Viz. https://battlelog.battlefield.com/bf4/so ... /1849032391/xboxone/
Nicméně RPG, jako např.: The Witcher 3, nebo skákačka Disney•Pixar Brave: The Video Game  se na ovladači hraje úplně parádně.

@Naginata (04.04.2023 14:23): na PC mám Logitech F510 (příležitostně používám), reálně už jen Xbox One Series nebo PS5 gamepady.
@Jamajčan47 (02.04.2023 16:18): No chtěl bych vidět jak s tím hraješ Bayonetta nebo Devil May Cry.

Zajímalo by mně více jestli většina z vás používá jen Xbox/Playstation ovladače, nebo i 3rd party značky jako 8BitDo, Logitech, Gamesir nebo PowerA. Joycony jsou hrozné, ale Switch Pro jsem nezkoušel.

Je taky zajímavé, že od Dualshock se dizajn gamepadů výrazně neposunul, kromě věcí jako analogové spoušťecí tlačítka, která jsou dobré na závodní hry, zadní knoflíky, které jsou teď dobrá jen pro makra a zkratky a gyro, které používá dobře jen pár Switch her jako Splatoon.