Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

Van Halen my ass. Videl som Kimmelovo interview s Billie Eilish a islo o sucast "hry", kde sa jej on pytal na veci z roku jej narodenia, ci ich pozna a on si akoze zo seba robil srandu, ze je old. Takze neslo o ziadnu konspiraciu na spopularizovanie sa, ako sa pise nizsie.
Podla mna nahradzovat jeden rebricek druhym nema zmysel, pretoze sa zmenia len mena, ale koncept ostava rovnaky.
Pravidelne si vsimam a pocuvam, ako ludia bedakaju, ze sa uz nerobi hudba ako v rokoch xy a vsetko je zle komercne a pritom ti ludia su lenivi si tu aktualnu hudbu pohladat, vyskusat a najst si tam nieco pre seba, co je zvycajne dane tym, ze aj z tych "bajnych" rokov xy pocuvaju len to, co im bolo (komercne) naservirovane na podnose a to vacsinou i len tie najznamejsie skladby.
Osobne neviem od Van Halen pomenovat ani jednu skladbu a ani sa nechystam ich pocuvat (pocul som ich), lebo ma mnozstvo inych interpretov, nehovoriac o tom, ze pocuvat xy nie je nikdy nikde ziadna povinnost a ani sa necitim kvoli tomu nejak historicky hudobne neznaly. Nehovoriac o tom, ze dolezitost kapelam a albumom pripisuju len a len ludia a to castokrat bez kontextu a vacsinou na zaklade komercneho uspechu, a nie umeleckeho prinosu, podobne ako hodnotia umelcov podla toho, kolko su ludia ochotni dat za ich obrazy.
@Drolin (07.12.2019 21:02): Myslíš, že Van Halen poslouchají nové a nové generace? V takové míře, abychom mohli říct, že jsou pro ty generace důležití? Nesměšoval bych historickou relevantnost (nějaký význam v rámci svého žánru zřejmě měli) s relevantností pro dnešní dobu, pro dnešní mladé generace, jestli jim mají co říct. Na to se Špičák, myslím, ptá a odpovídá si, že už asi moc ne, a proto se ani nediví, že je Eilish nezná, natož aby je poslouchala.

Píšeš, že by je znát měla, protože je hudebnice. Ale ona je ve svých 17 letech nezná. Nemohlo by to být proto, že je mladí prostě neposlouchají, že je prostě zajímá jiná hudba?

Ani já se jí popravdě nedivím. Van Halen nejsou Beatles. Ty určitě zná. Ale i kdyby mi řekla, že neslyšela White Album, tak bych neobracel oči v sloup, nekroutil bych nevěřícně hlavou. Nevěřím v kánony.
@MCZ (07.12.2019 19:25): Ale jo, základní přehled je zcela jistě užitečný, jenže zejména co se popkultury a konkrétně populární hudby týče, je toho takové množství, že pokud to není tvoje profese/koníček, tak těžko budeš znát většinu, natož všechno (já třeba Van Halen neznám vůbec). Nadto je otázkou, co do toho základního přehledu má patřit.
Třeba ten Pitchfork žebříček je pro mě z velké části baterie neznámých nebo nezajímavých jmen. Jo, vím, kdo byl Bob Dylan, ale dobrovolně jsem si od něj snad nikdy nic nepustila.

EDIT: A onen přehled by měl mít asi hudební teoretik, ale u interpreta bych to, ještě, když se věnuje zcela jinému žánru, asi jako nějaký zásadní požadavek pro výkon povolání neviděla.
@BUMTARATA (07.12.2019 20:38): Relevantní jsou stále, když je nové a nové generace poslouchají, a rozruch (okolo Billie) je spíše v tom, že pokud se živím hudbou, asi bych měl znát i (lokální a nedávnou) historii. Třeba Van Halen je důležitá kapela, protože vystupuje jako jeden z předních zástupců své doby, a individuální posouzení kvality již není důležité. Jako póza nebo snobství mi to nepřijde.

Rocková hudba byla jednodušše (v USA) populární a oblíbená, vzniklo tam velké množství významných kapel (ano, převážně založených bělochy, když demograficky šlo o 83.1% populace) a z dnešního pohledu charakterizují tu dobu. Znát by to tedy, někdo, kdo se o hudbu zajímá nebo ji i tvoří, měl. Minimálně od rodičů nebo okolí. Jako by mladý spisovatel neznal Shakespeara nebo Tolstého, takže se jistému posměchu u Billie nelze divit.

Ona to ale může být klidně i jen povedená reklama, aby Ellish zaregistrovali (ve spojení s Van Halen, tedy výrazně odlišnou stranou média) i starší dvaceti let.
@Drolin (07.12.2019 19:38): Samozřejmě, že tam nejsou náhodou. Ale my bychom se měli ptát, jestli tam jsou proto, že jsou opravdu dobré a stále relevantní, nebo proto, že se nechceš ztrapnit, že bys to tam nedal. Kde začíná a končí snobství, póza? Jsou ta díla OPRAVDU stále relevantní? A nejde o to, že někdo něco nezná, ale o to, jestli by to MĚL znát.
@MCZ (07.12.2019 19:25): Co je základní přehled? Znát Van Halen, nebo znát Billie Eilish? A o tom je myslím řeč – některé věci ztratily na relevantnosti, jiné ji mezitím nabyly. Tedy Špičák upozorňuje na důležitou věc – neustále se oslňujeme seznamy starců a děláme machry, kolik toho z těch seznamů známe, ale přitom doba je dávno jinde.

Barvu pleti zdůrazňuje, protože mluví o „starých bílých rockerech“, což je fenomén sám o sobě. Odkázat na Pitchfork také dává smysl, když je jeden z malá, který se snaží rozvířit stojaté vody.
William Faulkner ~ Hluk a vřava

Když to Faulkner začal psát, údajně o knize prohlásil, že je: "a real son-of-a-bitch ... the greatest I'll ever write".
Těžko říct, jestli je opravdu nejlepší, nečetl jsem všechny, ale je to fakt mistrovský kousek.
Já to mam jednoduchý: seru na všechny žebříčky, na škatulkování podle žánrů tuplem, protože mě zajímá zvuk reprodukované hudby, to je to co si na muzice užívam bez ohledu na to, z jaký žánrový škatulky to vypadlo. Ano, je to zvláštní úchylka a osobně neznam nikoho dalšího podobně postiženýho, ale tak to prostě je.
@BUMTARATA (07.12.2019 18:23): Ty "věci" ovšem prošli testem času a v obecných výběrech nejsou náhodou. A k argumentaci článku se asi nemá cenu vyjadřovat (aneb proč je a2larm již déle nečitelný). Na druhou stranu navazuje už na tak zcela nezajímavou - údalost - že někdo něco nezná, tedy prostor na něco zajímavé tam nebyl už před nápadem to sepsat.

No namluvit... spíše doporučit obecně uznávanou kvalitu. Nicméně jsem si nedávno prošel trochu relevantnější žebříčky. Konkrétně žebříčky "TOP 100" alb ze současného desetiletí (a že jich je). Vypadá to, že se konsenzus shoduje na My Beautiful Dark Twisted Fantasy. A také bych souhlasil.
@BUMTARATA (07.12.2019 18:23): Připadá mi to jako z extrému do extrému.

Tedy myslím si, že je dobré mít alespoň základní přehled - zabrání to pak těm zábavným omylům, kdy si lidé myslí, že Paul McCartney nebo Ozzy Osbourne jsou mladí začínající umělci... Anebo hůř, obviňují z vykrádání původního autora (teď si nevybavuju konkrétní případ, ale nezní to vůbec nereálně).

Každopádně Alarm zase baví - "Možná už prostě tihle staří bílí rockeři nejsou dostatečně zajímaví." Nějak mi tam uniká důležitost informace o barvě pleti. A o Pitchfork bych se taky zrovna neopíral, jejich hodnocení jsou často jedno velké WTF.

Jinak dobrá hudba vzniká samozřejmě pořád, letošek byl hodně vydařený.

Mimochodem, od Van Halen znám asi jednu písničku.
Tohle!

Musím se smát pokaždé, když vidím nějaký žebříček typu 1001 alb, které musíte slyšet, než zemřete. Tolik lidí se vám neustále snaží namluvit, že je nutné slyšet, vidět, hrát, číst to či ono, jak kdyby se od toho odvíjelo vše podstatné, jak kdyby bez toho nešlo vést diskuzi. Přitom podobné výběry jsou často napěchované půlstoletí starými záležitostmi, mrtvolu střídá mrtvola, jak kdyby se od té doby nic nezměnilo. Často se tváří, jak kdyby ty nejlepší věci již byly vytvořeny. Přitom den co den vzniká tolik nového a jeden by potřeboval 1001 životů, aby to vše obsáhl. Nakonec stejně většinu za pár let zapomenete…
Čte tady někdo knihy Leo Kesslera? Ty vole, ten Schulze je v každé knížce o pluku SS Wotan stále větší prase a nejde nefandit Von Dodenburgovi.

Kdyby někdo natočil seriál podle Kesslerových knih o pluku SS Wotan, vůbec bych se nezlobil.
Dobrá zpráva!
Lighthouse půjde do vybraných českých kin už v lednu díky Aerofilms.
Pro mě jednoznačně nejvíc očekávaný film roku, sice si ho v kině tedy člověk užije až rok příští, ale co už.
Kdyby měl někdo potřebu koukat na V WARS na Netflixu s nadějí, že třeba uchopili téma upířiny nějak jinak, tak vám ušetřím čas - je to typická nenápaditá netflixová produkce, hodinová stopáž (zajímavých je tak 20 minut), nudnej scénář, nudná kamera, otřesný cgi a tak dále, všichni to známe. Ian je láska, ale tam to končí.
@Luďa (05.12.2019 16:08): Nestojí to za moc. Je velmi patrné, že si to starý pán točil sám pro sebe, aby si na poslední chvíli splnil svůj sen, když už si může dvorní herce digitálně omladit.

Titulní postava De Nira nejenže kvůli tomu divně vypadá, ale navíc je to zaměnitelný, nevýrazný pohůnek. Jako člověk, kterému se prostředí, do kterého je film zasazen, hnusí, mám z toho také dost mdlé pocity.
Zkouknul jsme dnes The Irishman a jsem z toho volaký zmätený. Asi jsem viděl něco jiného, než ostatní a přijde mi to jako hodně průměrnej film, ani mi to nepřišlo jako film od Scorseseho. Příběh byl hrozně plochej, všechno ve filmu bylo vyobrazeno jenom povrchově a to mělo za důsledek další velký problém - je to jeden z nejdelších filmů, co jsem kdy viděl. Ty 3,5 hodiny mi připadaly jako celý den, táhne se to jak smrad a zase tolik se toho tam za ty 3,5 hodiny nestane (relativně, stanou se události za mnoho let, ale všechno se jen tak lízne, že se vlastně neděje nic).

Myslím si, že by bylo zábavnější, kdyby to bylo rozdělené na dva filmy a příběh šel více do hloubky, nebo by to byl film zaměřený na užší časové období a o pár minut kratší.
Jo. Expanse a Witcher mě neminou.

Man in the High Castle je na mě moc komediální.
Shlédnuto Man in the High Castle. Velká spokojenost, až na úplně závěrečnou scénu jež byla velmi zbytečně WTF, prostě tam chtěli dát nějaký jakože mystery for its own sake a nepovedlo se jim to. Jinak finále a seriál jako celek dobré. Smith, Tagomi a Kido standouts.
@Bursoft (03.12.2019 12:49): Pacino by byl na Oscara kdyby uz jednoho nemel a sedm nominaci k tomu. Ten film je takovej suchej, ale me to prislo v poradku, pac takhle nejak to podle me mohlo vypadat. Ja to dost ocenil, nejake kudrlinky na oko aby se to co nejvic libilo skoro kazdymu by mi to spis zkazily.
Jediny co mi teda prislo ze Pesci, ackoliv dejove byl celkem hodne dulezitej tak nejak vedle Nira a Pacina trosku zapadnul. Ten tam mozna mel mit nejakou vybusnou scenu. na druhou stranu je fakt ze hraje uz opravdu dost staryho paprdu a mozna by toho ani uz nebyl schopen :)
@John Mirra (25.11.2019 20:26): OMG, koukám, že tady jsou lidi úplně mimo:D (taky je to databáze her, ne restaurací)

Nevím, jestli je to ještě aktuální, ale tak třeba pro příště (jsou to restaurace, ne kavárny:)): Next door, Nejen Bistro, U Evy Destinové, Sia... Vybere si každý, dle požadavku jsou to lepší restaurace, ale stále dostupné.
Tak digixichty v Irishmanovi nebyly až takovej průser, jak jsem čekal. Jo, bylo tam pár scén, kdy to bilo do očí, na druhou stranu pár scén, kdy jsem docela čuměl, jak už ty dnešní technologie pokročily (paradoxně nejhorší byl semtam De Niro, naopak Pacino i Pesci byly zmáknutí suprově). Ale celkově bych řekl, že jsem to po chvilce přestal vnímat, což je asi známka dobře odvedené CGI.

Filmu jsem včera napařil 5*, protože jsem z toho byl bezprostředně nadšenej (hlavně můj oblíbenec Pacino vytáhl jednu nohu z hrobu zpátky ven a po dlouhé době si ukradl všechny jeho scény pro sebe), ale jak se mi to trošku rozleželo, asi to bude spíš na 4*, přece jen mi to přijde dost povrchně vykreslený (zvlášť na 3,5 hodinovou délku), něco tomu chybělo (větší drive, víc vtípků, víc brutalitek, nějaká osobní rovina hlavních zúčastněných.. nedokážu říct). A taky si myslím, že ten příběh není až tak zajímavej, jako v jiných Scorseseho gangsterkách..
K Pražskému povstání bylo napsáno dost. Pokud má někdo pochybnosti o průběhu, tak se má kam obrátit. Vlasovci zabránili potlačení povstání a poté se stáhli. Nepochybně tak zabránili velkým obětem a většímu poškození města. Je fakt, že měli na rukou dost krve (ROA přímo ještě za Varšavského povstání neexistovala, ale její budoucí příslušníci se na potlačení podíleli). Je také fakt, že jejich "přeběhlictví" hodně ukazuje o sovětském (i německém) nakládání se životem obyčejného vojáka. Podobně jako několik dalších podobných "armád" (Banderovci, Četnici...) se ocitli mezi dvěma mlýnskými kameny. Z toho by mělo vycházet pochopení jejich situace. Byli to lidé prakticky bez naděje, které dějiny odepsaly. A podle toho se také (často i zmatečně) chovali. Pomník padlým je otázkou. Ale v tomto případě je to beztak trolení. Ne že by tedy Novotný byl mimo. Sám se rád dozvím o tom, jak norimberský tribunál Vlasovce odsuzoval. Bylo docela vtipné, jak se to tam i díky tomuhle té moderátorce sesypalo. A hystericky řvala i na vlastní hosty. Celé to byla parádní estráda.
@raisen (30.11.2019 05:13): Ja ho prave nikdy moc nemusel. Naopak jsem ve svem intenzivnim Pink Floyd obdobi, kdyz jsem byl jeste kdysi na gymplu, nejvic poslouchal prave Dark Side of the Moon a Meddle, protoze je mel otec na CD a tehdy se jeste na prelomi milenia tolik nestahovalo. K Vanocum jsem si jeste objednal Animals a dobry je jeste Wish You Were Here, ale zbytek az tak nemusim a vlastne uz PF od gymplu prakticky neposloucham, je to takova gymplacka unavena zalezitost, neco jako Cimrmani. Z dnesniho pohledu bych The Wall sesekal na 1 pisnickovy CD. BTW nedavno jsem si ze srandy po mnoha letch pustil Final Cut a neni to az tak spatny, docela to ujde.

@strejdafido (30.11.2019 10:24): Je to nas nejlepsi bulvarni novinar a mam ho docela rad, jako asi jedinej se nebal vytahnout spinu na nikoho, tak to ma byt.:D Jinak i z toho jak to medializuje je zrejmy, ze ma vyssi ambice, nez bejt rychtarem v Reporyjich, stejne jako ten topkarskej sasek z P6 s Konevem, ale ja osobne nemam problem s zadnou sochou. Oproti jinym zemim jich tady mame jeste malo, za komaru se nejaka ta skulptura cpala za kazdej roh sidliste, dnes se kazda hrozne resi, vzhled, cena, ideologie. Nejlepsi byla stejne ostravska socha Spinarky.:D

https://www.youtube.com/watch?v=PKlpUL0R8oQ
Je stavění sochy kultura??? Pokud ano, tak tohle sem patří :-)

odkaz

Rozhodně nechápu, jak si mohli normální lidé zvolit za starostu takové jelito. To jsme na tom opravdu tak moc špatně??
@raisen (30.11.2019 05:13): U mňa počúvanejší album rozhodne je - Dark Side of the Moon. :)
Ja som takto pred rokom rozjímal pri 45. výročí, že sakra, to je tak nadčasová hudba. NIelen kompozične, ale väčšina skladieb aj zvukovo, že človek vôbec nemá pocit, že je to tak staré alebo, že by to pôsobilo z posluchu ako 70s, ako to bolo pri iných progrockových kapelách typu Yes, Emerson, Lake and Palmer alebo Frank Zappa. V podstate podobne silnú nadčasovosť z progrocku tej doby vnímam asi len u King Crimson, ale i tam záleží na konkrétnych albumoch.
Přesně před 40 lety vyšlo dvojalbum The Wall od Pink Floyd. Asi není album, které bych ve svém životě poslouchala více jako právě tohle.