@
Fingon (14.02.2022 22:19): těžko říct, zda to srovnávat :-)
jakože scenárista je vlastně skladatel, a dirigent je vlastně režisér :-) A někdy je to samá osoba.
Teoreticky to vlastně sedí, v praxi má ale skladatel (obzvláště ten slavný a mrtvý) mnohem vyšší důležitost, než scenárista. Dirigenti a režiséři mají vlastně stejnou možnost výsledek skladatele/scenáristy dokonale zmršit, ale dirigent má mnohem menší (i když asi stále nějakou) možnosti dané dílo vyloženě zlepšit. V tom bych viděl asi rozdíl.
Ve vážné hudbě je od klasicismu po začátek dvacátého století (kam spadá 90 % melodií, které lidi znají) dílo skladatele prakticky nedotknutelné a dirigent to může maximálně zkazit. Mám takovou asi romantickou představu, že když skladatel dílo napíše, kdesi v časorpostoru vznikne tzv. "ideální provedení", které má autor v hlavě a ke kterému se může dirigent maximálně přiblížit, ale nesmí tam vlastně nic podstatného změnit. Kdežto režisér obvykle může škrtat, přepisovat, měnit atd. :-)
Mně třeba dlouho trvalo, než mi došlo, že záleží, který orchestr to hraje a který dirigent to mává. Bývalo mi to jedno. Pak jsem to začal slyšet. Možná jsem předtím byl o něco šťastnější :-)
Ale teda abych pravdu řekl, tak ten orchestr je možná důležitější, než ten dirigent :-)
Takže v hudbě bude input přímo muzikanta (ekvivalent herce) možná s filmem srovnatelný. Někteří herci dělají improvizaci, to jsou v hudbě jazzmani. Někdo hraje virtuosně na cello, to jsou třeba herci v Národním. Někdo hraje v Chinaski, to je ekvivalent třeba Ordinace. A vlastně ta možnost něco ovlivnit je v těch daných dvojicích dost podobná právě.