Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

Btw, doporučuji dost fajnový román od mistra lékařských thrillerů - Robin Cook: Blízký konec.
@AlieN (23.02.2023 12:49): No abych pravdu řekl mne to co píše Paul taky přijde divny aby ten film běžel chvíli tak a chvíli onak.
Kdysi jsem u znamyho viděl prvního avatara v 60 fps a musím říct ze ta funkce co mají TV a dělají soap opera efekt mi přijde hodně podobný jako těch 60 fps. Prislo mi to tenkrát stejně nepřirozené jako když jsem začínal používat ten efekt na TV.

U her mi přijde ze to je dost rozdíl ve vnímání plynulosti obrazu mezi 60 fps a soap. Ale zvykl bych si na to, ono to s tím proste plynulejsi je, akorát to na rozdíl od filmu taky musím ovládat což stojí s tím efektem za hovno. Odezva milion. A taky ta hra musí stabilně bez propadu držet nějakou hodnotu fps. Stačí menší propad a začne tu škubat jak blázen. Na hry to je dost nepoužitelný.
@Gordon (23.02.2023 10:17): No to jen ukazuje že o tom tématu moc nevíš, jinak bys ani neblábolil o yt content creatorech - ten termín se běžně používá jak pro HFR nativní tak pro nenativní, protože to vyvolává stejný dojem - něco si o tom načti, nebo se i jen podívej jak to komentuje Charllize hned pod tvým postem.

Artefakty vzniklé interpolací obrazu nepřidávají, ale základ toho soap opera efektu není v nich.
Tak jsem si nedávno řekl, že bych se mohl seznámit s nějakou Monteverdiho operou a nechal jsem si nadělit k Vánocům 2 Blu-Ray s Orfeem a L'incoronazione di Poppea. Zatím jsem viděl jen tu korunovaci Poppey a musím říct, že to ve mně vzbuzovalo dost protichůdné pocity. A zatím nedokážu říct, jestli to bylo nastudováním, nebo stylem, ve kterém byla opera zkomponována (i když, kdo ví, jak to vlastně bylo, co jsem si tak četl, tak existují pochybnosti, do jaké míry jsou dochované dokumenty Monteverdi a co je někdo jiný).

Na jazyk se mi dere slovo travestie:-) Neodvažuji se hádat, co byla vědomá volba, co nutnost (vzhledem k tomu, že některé roly byly psány pro kastráty). Protože - jen málo mužských postav hrají zpěváci a jen málo ženských postav zpěvačky. Císaře Nera hraje a zpívá žena (po vzhledové stránce na roli vypadá, ten vysoký hlas se s tím ale tluče), chůvy Poppey a Octavie hraje chlap (i když mě pobavilo, že v jedné z rolí byl navlečený do kostýmu zdravotní sestry - není holt nurse jako nurse:-P), navíc i sám děj má scénu, kdy se mužská postava převleče za ženu).

Místy je to sranda, místy se to tluče, každopádně po herecké stránce to bylo velmi solidně nastudované, místy dost lascivní...

Ale jakkoli se mi líbila hudba jako taková (a ten podkres třeba jen cembalem nebo jakým to předchůdcem klavíru), tak nedokážu vypíchnout nějaký vrchol, který by mě po hudební stránce rozsekal.

Prolog: Hádající se bohyně 
Nero a Poppea poprvé 
Poppea a její chůva



Mimochodem se mi konečně podařilo najít na Youtube ukázku z Menzelova filmu Donšajni, kterou jsem už roky hledal. Hartl (režisér) nenávidí operu, tentokrát musí nastudovat Dona Giovanniho. Bude originální, pojme to klasicky (v porovnání s těmi, kteří jsou "originální"): https://youtu.be/eO23lCyd36Y
Mne u her 30 fps stačí. Kdysi mi nevadilo i min, hrál sem plno her třeba na ps1 co běželi 15-20 fps a bylo mi to vzasade jedno, teď už mi to trochu vadí. Když je možnost 60 fps tak ji samozřejmě využiji ale netrvám na tom. Mimochodem se ukazuje, hlavně tedy na konzolích, ze lidi jsou spokojený i s tím 40fps režimem.
Tohle je fakt zajímavý téma. Je zvláštní jak to působí subjektivně. Já to na TV u filmu nesnáším. Hlavně u detailů na obličej při dialogů. Přijde mi to strašně nepřirozený. Na plátně jsem to bohužel neviděl. Avatar mě těžce neláká. Víc jak tři hodiny koukat na něco co mě nezajímá asi nedám. Kor když to promítají od devíti večer.

Přičemž logicky je přeci 24 FPS relikt minulosti. U her chceme 60+. Hrál jsem u kámoše na 120 a super níjak mi to nevadí. Zvláštní.
@Paul (22.02.2023 20:31): Přesně ten samy pocit mám když na TV vypnu u filmu a seriálu tu funkci soap efektu. Jak už jsem tu asi psal, když sem to zapl poprvé prislo mi to divny ale zvykl jsem si a teď už bez toho na nic nekoukam protože mi to přijde trhany jak prase.
Z počátku když jsem měl tu TV novou tak se občas díky tomu trhal obraz ale po par updatech TV to přestalo úplně. Pruser bude až zas někdy budu kupovat TV a ona to už nebude umět protože to málokdo používá.
@AlieN (23.02.2023 09:04): ani jedno jsem neviděl. A ne, kdyby Avatar měl konzistentní framerate, rušivě by to (minimálně na mě a lidi se kterými jsem se o tom bavil) nepůsobilo. Naopak, mozek/oči si rychle zvyknou. Motion interpolaci v TV taky nepoužívám, ale tohle je imho něco jinýho, bez motion artefaktů. Navíc ve 3D.

Btw očividně nejsem sám kdo si to myslí, např.
https://www.reddit.com/r/Avatar/comments ... ps_scenes_felt_very/

Tenhle koment to pro mě vystihuje:

 I agree that VFR is definitively inferior to either HFR or standard 24fps. The 24fps shots that immediately followed 48fps shots always looked extra choppy (actually less than 24fps), like the projector was struggling with the constant changes. Whether that's because of how our brains perceive the change, or because of an actual technical limitation, the problem remains. I've seen several movies presented in HFR locked through the entire runtime: The Hobbit trilogy, Gemini Man. In all of those cases, you had the opening minute of weirdness. But once you adjusted, you stopped noticing it constantly, and everything looked better. VFR denies that ability to adjust. 
@Paul (23.02.2023 09:03): Co jsi říkal na Hobita a zmíněného Gemini Man?

A vůbec nepopírám že to pro tebe mohlo být rušivé - rušivý by ale byl i opak, problém té hfr technologie je že je jednak zdaleka ne dotažená k dokonalosti, a jednak její vnímání je těžce individuální. Proto třeba i to hfr skrze interpolaci se kterým přišel Gordon se spoustě bfu prostě líbí, i když já bych při tom tu televizi nejradši vyhodil z okna.
@AlieN (23.02.2023 07:21): Není. The soap opera effect is the colloquial name for a visual effect caused by motion interpolation on television sets that some people find undesirable . Motion interpolation is a process done by high refresh displays where generated frames are inserted between the original frames of a video. 
@Gordon (23.02.2023 00:02): Je rozdíl mezi " vypadá to technicky líp" a "vypadá to filmově". Obecně všechny dokumenty se točí v 48 nebo 60, a je to úplně jedno, máš úplně jiné estetické požadavky na velkofilm než na záběry souložících klokanů. A to říkám jako někdo kdo fakt není konzervativní a tuhle technickou revoluci převážně vítám - ale je potřeba s tím pracovat s rozmyslem. Jinak všechno bude vypadat jak Gemini Man.
@AlieN (22.02.2023 22:20): vůbec nesouhlasím, tohle přepínání působí stokrát hůř a rušivěji než kdyby to bylo plynulý všude. A ani neplatí že by to bylo nějak konzistentní a 24fps bylo použito jen na nějaký "statičtější" scény. Přepíná se to občas po pár sekundách, jeden záběr 48, přepne kamera a 24, přepne znova a 48. Nejimersivnější jsou ty momenty filmu kdy jede na 48 delší dobu bez přerušení.
@Paul (22.02.2023 20:31): on to není load of bullshit, ve spoustě statičtějších scén prostě hfr působí fakt blbě a je potřeba s tím pracovat jak se Jim snaží - což teda říkám s tím že jsem hfr viděl jen v jiných filmech a ne v Avatar 2,protože toho jsem ve 3D viděl pokaždé v IMAXu kde u nás nepochopitelně je jen klasicky, soudím podle jiných filmů. No do Vídně jen kvůli tomu teď jezdit nebudu.
Avatar 2, HFR 3D verze s dabingem.

8/10 - po příběhový stránce řemeslně kvalitní, ale nic co by výrazně chytlo za srdce (jak jsme se tu nedávno bavili, Jimova dřívější tvorba je pro mě jinde). Ale technicky je to tak fantasticky monumentální a propracovaný, že kino fakt doporučuju. Ten high framerate v kombinaci s 3D a bezchybnejma efektama + špičková režie je něco, co prostě kino potřebuje - doma by mě ten ultra dlouhej film místy nepochybně nudil, ale v kině to bylo naprosto pohlcující. Kupodivu i ten dabing mi přišel prirozenej a takřka cringe-free (narozdíl od trailerů před filmem, který působily hrozně). Z technickýho hlediska mě štve jen tmavší, muted obraz (což mě překvapilo - Terminator 3D remaster měl v kině perfektní jasnej obraz) a to pro mě nepochopitelný přepínání 48/24fps klidně v rámci jedný scény - těch sekanejch 24 prostě působilo jak pěst na oko a rušilo to.
Ale i tak rozhodně kino doporučuju, nelituju ani koruny. Spoludivačka byla taky příjemně překvapená a nadšená.

edit - jsem si vygooglil Cameronovo vysvětlení a teda to mi přijde jako load of bullshit a chybný rozhodnutí..

"We’re using [high frame rate] to improve the 3D where we want a heightened sense of presence, such as underwater or in some of the flying scenes. For shots of just people standing around talking, [high frame rate] works against us because it creates a kind of a hyper realism in scenes that are more mundane, more normal. And sometimes we need that cinematic feeling of 24fps," Cameron said. 
@H34D (19.02.2023 22:55): strašně veselý, takže za mě je to odporný, ale jinak je to propracovaná muzika, kytara je v podstatě jazz. Je to zajímavej mišmaš, podobně jako ty K-popy nebo Japonci, ale poslouchat to rozhodně nechci :-)

(ale samozřejmě poslouchat to desetkrát, tak je to moje nejoblíbenější písnička)

jinak já v tom slyším žánry - pop, k-pop, funky, jazz, RnB, rock. Nejvíc zmatenej, kam žánrově zařadit, jsem z těch rychle modulujících částí, asi se teda smířím s tou tvojí škatulkou progressive, ale zároveň mi to přijde v některých místech trochu jak vyměklej dubstep (obzvlášt během kytarového sóla).
Nechci vás přerušovat, ale co říkáte na tuhle hudbu https://www.youtube.com/watch?v=Mtd24QIBJ5Y ? Polyphia, primárně instrumentální kapela, měl jsem je za takový underground a kvalitní předkapelu (jednou jsem je viděl na živo v Praze), ale teď jsem v šoku, že mají na youtube miliony shlédnutí. Je to jedna z mála nemetalových kapel, ani nevím, jak to zařadit - alternativní, progresivní rock + elektro. V tom odkazu výše je to dokonce + kpop, takže zkuste. :)
@Sadako (19.02.2023 14:03): hned mě napadl za mě ideální příklad, kde bych viděl protagonistu a antagonistu stejně propracovaného, byť to možná nebude tvůj oblíbený žánr, a sice Smrtonosná past. A mám právě pocit, že jejich popularita je srovnatelná. Přitom jde o jednoho z nejoblíbenějších antagonistů vůbec, ale protagonista je vykreslen tak dobře, že mu stačí. Jinými slovy s tebou souhlasím, klaďáci jsou často o ničem.
@Sadako (19.02.2023 14:03): Ano, určitě jsou případy, kdy jednoduše záporák je tak propracovaná postava, že dává smysl považovat ho za sympatičtějšího. A někdy zkrátka tak skvěle napsaná a zobrazená, že to ani jinak nejde (Cruella De Vil :) Dodám k tomu ještě, že zde také existuje paradox chybných postav.

Každý příběh má určeného padoucha a určeného hrdinu. Od padoucha se zlé věci očekávají, takže nemůže ztratit fanoušky, protože dělá hnusárny. V rámci writtingu to je jeho práce. Nicméně, hrdina také nemůže být Mary Sue, jinak je rovnou odepsaný. Musí dělat chyby. Nicméně, protože je hrdina, zároveň se od něj chyby nečekají a je za ně silně kritizován. V rámci Avatara je třeba problém, že Jake je hrdina, ale zase tahal všechny půl filmu za nos, což mu mnoho lidí nedovede odpustit, protože má být hrdina. To, že Quaritch se neštítí vyvražďování, je přeci jen "maličkost", protože to od něj každý čeká.
@Cathan (18.02.2023 10:07)ve společnosti existuje jakési absurdní spojení mezi temnotou a kvalitou. A týká se to všeho, včetně dílčích součástí umění. Pro to lidé považují temné postavy, často až záporné, za kvalitnější než kladné a idealistické postavy. 

Pro mě bylo tuhle zajímavé uvědomění, že záporné postavy shledávám někdy osobně sympatičtější proto, že mají v příběhu aktivní roli - o něco usilují, někam jdou, mají agendu a plán - logicky, protože zejména pokud to vezmeme optikou hero's journey, tak jsou něco, co musí hrdinu přerůstat, obstrukce, na níž se má hrdina stát hrdinou. Což vede k tomu, že hrdina je nevyhnutelně do začátku neschopnější, reaktivnější (v některých smutných případech vyloženě pasivnější), ergo antagonista působí plastičtější a životněji než protagonista. A když k tomu připočtu vyloženou scénáristickou lenost (nebudeme se moc snažit s prokreslením protagonisty, přece publiku stačí, že je to protagonista... nope) v kombinaci s nezvládnutým castingem, zde mě jako příklad napadá Star Trek: Into Darkness, kde Khan působí jako jediná osoba, která ví, co dělá a není úplně vypatlaná + ten herec všechny ostatní přehrává o mnoho levelů, tak z toho vyleze k ničemu hrdina a zajímavý záporák a proč fandit někomu, kdo je k ničemu.

Jak se to rýmuje s tím, když jsou kladná a záporná postava propracované nastejno a větší fanbase má záporák, k tomu mě napadá citát Lucie Lukačovičové (jejíž knihy vřele doporučuju, protože umí super kladné i záporné hrdiny, btw.) Tak dlouho říkali "sexy is evil" až se to postupem času převrátilo do "evil is sexy."
@Red (19.02.2023 09:26): Horory bohužel je člověk automaticky naučen považovat za něco méně hodnotného. Ale nemyslím, že by byly extrémně podhodnocené. Hellraiser 1 ČSFD 73%, Halloween 1 79%, Candyman 1 69%, Pátek třináctého 1 61% (OK, tady bych přihodil). Když půjdu dál do minulosti, Netvor z Černé Laguny 1954 72%, Dracula USA 1931 72%, Frankenstein 1931 78%. To nejsou špatná čísla :)

Ale předpokládám, že to bylo míněno jakože je jednodušší natočit uvěřitelný tragický příběh než uvěřitelný pozitivní příběh, aniž by to bylo klišé. Ona tragédie vždy tak nějak víc vezme za srdce (ledviny, játra,...)
V tom případě mi přijde zvláštní, že vážné horory jsou na databázích vždy o 20% podhodnocený zatímco starý komedie naopak.
@Cathan (18.02.2023 10:07): já plně souhlasím, co píšeš a sám cítím, že je to problém, že nejsem schopen docenit to pozitivní, ale nic s tím neudělám. Já se snažím být žánrově všežravý (ve všech oblastech), ale v tomhle je právě zas můj takový základní vkusový filtr no.

Přecijen ale nemám takový problém si užít dobrý pozitivní film, u muziky je to těžší.
Mám jedno basic vysvětlení, proč je ta temnota oceňovanější. Máme pocit, že je to opravdovější, protože skutečný život se s námi taky nepáře.
@Bursoft (18.02.2023 11:46): úplně s tebou souhlasím, mám to stejně. Nedávno jsem si pustil Terminatora 3, na poprvé jsem na něm nenechal nit suchou, jaká je to vykradačka sebe sama a teď ty triky postaru když zdemolují celou pumpu, bouračky aut, výbuchy pyrotechnikou atd, tak jen díky tomu se mi to dost líbil.
@Charllize (18.02.2023 11:52): Však taky Cruiseovky mám poslední léta nejoblíbenější z filmů podobnýho žánru, je to blázen a machr v jednom, že přes svou star power udržuje při životě filmy, který bys možná natočil za polovinu přes CGI.
Tak za mně určitě mega plus u starších filmů, že nejsou tak přecpaný CGI a nevypadá to jak omalovánky. Avatara 1 jsem viděl jednou a dvojku ani nemám v plánu, prostě mě to nebavilo. Terminátora nebo klidně i Titanic můžu koukat furt, dodnes mě fascinuje, jakým způsobem se natáčely akční scény a je prostě vidět, že na sobě mají herci masky, padaj v reálným světě na reálnou zem atd. To je v podstatě problém všech marvelovek dneska, je to digitální nepřehlednej bordel (když pominu superhrdinský story, kterých už jsem taky překoukanej), kterej je hlavně čím dál odbytější, viz poslední Thor.
Já viděl poprvé Titanic předevčírem. Škoda, že v Imaxu chtějí za lístek stejně jako za Avatara 2, jinak by na to šel do kina. Filmové je to neskutečně dobře odvedená práce, už tady je vidět, že Dicaprio bude velký herec. Jen ten táhlý konec to už bylo na mě dlouhý. Opravdu škoda, že tu cenu v kině netrefily, je to vidět na obsazení sálu cca 8 lidí na promítání.