Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Návrhy na nové funkce

Před odesláním vlastního návrhu si prosím přečtěte seznam plánovaných funkcí a rozšíření.
NateLogan: Tohle se odvíjí od třetího bodu (filtrování), když tam dáš typ grafiky, tak bude filtrováni nefunkční, protože bys musel stále aktualizovat seznam karet, aby se vygenerovaly pouze výsledky slabších a stejných sestav. Druhá možnost je, že by se filtr buď odstranil nebo by se zobrazily výsledky jen s přesně stejným typem. Jedno by bylo nepřehledné a v druhém případě by většina lidí neměla jediný výsledek. Nedělám si totiž iluze, že by tato sekce byla hodně využívána.
Danny: Verzi shaderů? Blázníš? To nevím přesně bez googlení ani já :). To už můžeš rovnou po uživatelích chtít nahrávat DxDiag a z něj si ty data vytáhnout.

Jednoduše napsat typ grafiky a VRAM, typ CPU a frekvenci, velikost paměti (a případně frekvenci). To vše s možností zobrazit jednoduchou nápovědu, jak to zjistit.
U grafiky by stačil především primárně hlavně název + sekudárně velikost paměti a ačkoliv i tak by ta informace byla nepřesná, tak pokud někdo nedokáže něco odvodit aspoň z tohohle, tak nějaká verze shaderů, (což je stejně k ničemu, i GF 6600 "uměla" SM 3.0 a k čemu jí to bylo) nebo pamětí (ještě méně důležitá informace) mu bude k ničemu.

A otázka je, kolik by těch údajů muselo být, aby to dalo relevantní výsledek, když si vezmu, že na vstupu bude velmi nepřesně uvedená sestava a velmi nepřesně uvedené, jak to běželo ...

Bohužel tady jsem pro to, aby DH zachovávala princip, že kvalita je preferovaná před kvantitou (fcí třeba) a pokud není možné zaručit, že nějká featurka tady nebude po své stránce přínosu a kvality někde hodně nahoře, tak je lepší ji vynechat.
Garion: Já vím, to byl jen takový nástřel, u grafiky by mohla být ještě kolonka např. s verzi shaderů, DDR apod. Ale zas se to nesmí přehnat, aby se v to lidi vyznali.

Thellwin: Kontraproduktivní by to nebylo, protože by lidé právě vyplňovali, možná bych souhlasil kdybys použil slovo "nepřesné". Jenže jak jsem psal, s více výsledky by se vytvořil průměr...

pipboy: Nic složitého to sice není, jenže když si uvědomím jak hodně lidí se tu v diskuzích doptává jak upravit rozlišení obrázku (přitom tu na to taky máme nápovědu). Nemyslím, že by to moc lidí využilo. Spíš by se tu začala v diskuzích objevovat nová várka dotazů.
tyvole u grafiky podle ram.. kdyz mi to v praci rekne nejakej 40 letej chlapik co tomu nerozumi a nic jinyho si o ni nepamatuje, tak to hcapu, ale tady? Styd se. Ale jako fakt.

Osobne bych tam mrsknul link na jednoduchy obrazkovy navod jak ty zakladni parametry ve woknech zjistit, nic slozityho to neni.

(prednastaveni vlastnich sestav v profilu ofkoz)
Danny: Ale nápad to špatný není. Každý, kdo bude mít tu kolonku se svým HW vyplněnou pak bude moct na nějaké škále vybírat... Teď to nějak upřesnit a navrhnout do praxe.
Opět musím říct, že značně nepřesně, těžko se porovnávají různé architektury při stejné frekvenci, navíc rozdíl mezi 2 GHz a 3 GHz (analogicky pro další rozmezí) kolikrát znamená hranici mezi hratelností a nehratelností a hodnotit výkon grafiky podle velikosti paměti nelze vůbec, to by pak ty rozdíly mohly taky být v řádech 100 % ...

Pokud takovéhle info, tak jen jako prádznou kolonku, kam si uživatel napíše co chce a každej si to nějak přebere.

EDIT - prostě mi jde o to, že hodnota infa, které tu navrhujete je tak nízká, že by byla spíš kontraproduktivní
Jak to tak čtu, většina toho, co tu padlo na téma HW nároků, mi připadá strašně složitá a neumím si moc představit, že by to průměrný uživatel vyplňoval. Osobně si myslím, že počítačům celkem rozumím a v HW mám taky jakž takž přehled, ale asi bych téhle funkce nikdy nevyužil a to i kdyby mi bylo jasné, jak ty vyplnit.

Maximum, co mi připadá použitelné je následující:

1. V profilu bude možnost vyplnit si svou sestavu/-y. Vyplňováni musí být pochopitelné i pro uživatele, co se v počítačích moc nevyzná. Takže formou zaškrtávacího políčka např. pro CPU takto: do 1GHz / 1 až 2Ghz / 2 až 3MHz / 3 a více, plus počet jádar: 1,2,3,4 a více jáder. U grafiky by to bylo dle RAM atp., snad mě chápete.

2. V HW sekci u hry uživatel vybere sestavu, níže zmíněné low/medium/high (ale v češtině, tzn. nízké/střední/vysoké detaily) a pak už jen jedno z pěti přednastavených hodnocení: plynulé / občas se sekalo / sekalo se to často / nehratelné / nešlo spustit.

3. V dané sekci by byl filtr, kde by si uživatel vybral jednu ze svých přednastavených sestav z profilu a vyfiltrovaly by se mu jen výsledky slabších a stejných sestav.

4. Pokud budou sestavy vyplněny takto jednoduše, bude možné z více výsledků vytvářet průměry. Když více uživatelů dá různá hodnocení pro stejnou specifikaci, udělá se průměr a výsledek by mohl vypadat následovně:

- Na sestavě CPU 2 až 3GHz, 2 jádra, RAM 2GB, Grafika 512MB s Windows 7 na střední detaily uvedli 3 uživatelé, že jim tato hra jela plynule / občas sekala.
Thellwin: Spis se snazime o to, aby to vyplnovalo co nejvic lidi a bylo tedy co nejvic nejakych vzorku (100% presne to nebude nikdy), mozna lepsi mit alespon nejake orientacni vysledky u kazde hry nez u drtive vetsiny nemit zadne, ne? Protoze az na prispevky typu "Na me uber sestave to jede jen 30FPS, wtf ffs? FUUUU 30%" nebo "Nejak se mi to seka, nevite, co s tim?" se mi zda, ze se tu jakekoliv info neobjevuje :)
Já osobně se sem tam na HW požadavky (zejména na starším stroji) dívám. Rozhodně nepočítám s tím, že to co píšou jak optimální nároky mi bude taky tak fungovat (ve většině případů je potřeba trochu víc, aby to utáhlo AA a další ultra serepetčky), ale jako informace mi to stačí. Člověk pak může na něčem aspoň orientačně stavět a rozhodnout se, jestli hru pořídit nebo ne a co od ní na svém stroji můžu zhruba čekat. Jak píše Garion, nezáleží vždy jen na sestavě, ale taky na tom, co běží na pozadí, jak spolu HW komunikuje, atp. Rezerva tam stejně tak jako tak vždycky bude.
Garion - však se tu nesnažíme o 100% přesnost, nebo ano? :) Skákající FPS se dá v pohodě okomentavt, hodně často to i dělám, něco ve stylu " ... jede to většinou kolem 40, v náročnějších situacích padá pod 35, výjimečně razantní snížení kvůli načítání čehokoliv ...". Já si jen myslím, že než tu za každou cenu mít nějakou informace, která je o ničem, tak to je lepší to tu nemím a zhodnocení, jede mi to plynule je dle mého názoru takovým druhem informace, stačí si jen přečíst diskusi třeba ke Crysis 2 a jak se to u každého liší.

Akhera - aha, já jo, vem si třeba příklad mého PC. Napíšu na E7200 a HD4870 mi to jede tak a tak. A pak napíšu podrobněji - na E7200 @ 3.6 GHz a HD4870 @ 800/4200 to jede tak a tak. Pokud nevypíšu OC, tak je to akorát matení, protože pak člověk se stejnou sestavou zjistí, že mu to jede mnohem hůř. A to nemluvím o tom, že mnohdy se výkon liší i verzí ovladačů GK, což spousta lidí jen tak z hlavy ani nemusí umět vyčíst a ty rozdíly mohou být i desítky % ...

Prostě si myslím, že tohle by se mělo nechat na každém, jestli se zmíní v rámci komentu a nebo ne a zavádení speciálních položek na to nebude mít kýžený informační efekt.
Thellwin - Moment, já to nemyslela vážně :) Myslela jsem tím naopak to, že nemá smysl to přehánět s přesností. Stejně to nebude tak přesné, abys měl jistotu, že to bude přesně tak, jak tu kdo popisuje. Pravděpodobně ani nikdy nikdo nebude mít úplně stejnou sestavu jako ty. Má to být orientační a aby to vyplnilo co nejvíce lidí, tak jednoduché.
Eru: Za par let nebudes mit vubec tucha, jak si ty graficke karty stoji oproti aktualnim technologiim a abys dostal nejake relevantni porovnani, budes muset tak hodinu surfovat (to uz je lepsi tu hodinu pracovat a za vydelane penize tu hru proste koupit a zkusit, protoze za par let uz vic nez 200,- s nejvetsi pravdepodobnosti stat nebude). Navic kdyz uz tu ta moznost bude, budou tam uzivatele prubezne davat hodnoceni na novejsich sestavach, jak se ke hram budou dostavat, takze nejake exaktni porovnavani s novymi technologiemi nebude vubec potreba.

Thellwin: Opet se zamysli nad realizaci. Potreboval bys jednotny benchmark pro vsechny hry (hravam i hry, kde mi FPS skace klidne 30-50 ve vztahu ke scene/urovni) a hlavne bys potreboval mit dost uzivatelu, kteri to zmeri. Jak jsem jiz rekl, se zdejsi uzivatelskou zakladnu budes rad, kdyz dostanes jednotky sestav pri tom "hloupem" zhodnoceni u drtive vetsiny her, pri exaktnim FPS si dovolim tvrdit, ze dostanes sotva 1-2 zhodnoceni, coz ti pravdepodobne nerekne vubec nic, pokud nebudes mit prakticky shodnou sestavu.
Souhlasím s Eru, pokud nebude nějaký objektivní měřič toho, jak to jede, tak je to celé k ničemu. S napsanými FPS (i když i tak to je celkem ne příliš přesná hodnota, když si to každý odečte sám podle oka, co mu asi tak přijde průměrné) se to dá. XYZ napíše, jede mi to na sestavě ABC na nastavení DEF v průměru 35 FPS a každý si dle svých osobních potřeb odvodí, jestli mu to bude vyhovovat.

Nějaký jede mi to plynule je úplně k ničemu. Ještě já, jako člověk, co sem chodí pravidelně si to dokážu rozluštit a vím, že když by Paul napsal, že se mu to seká, tak je tam vysoká pravděpodobnost, že mě by to mohlo stačit a naopak, když Say napíše, že mu to jede plynule, tak je mi úplně jasné, že to pro mě plynule nebude. Ale někdo, kdo nezná místní kolorit bude v řiti. K čemu vám bude X hodnocení od lidí s úplně odlišnými požadavky, které se vůbec nemusí krýt s vašimi?

Jinak co se týče realizace, tak max. volně ve stylu tři kolonky - jedna sestava, druhá nastavení hry a třetí zhodnocení jak to jede. A on už si to každej přebere, někomu bude stačit, když mu tam někdo napíše, že na medium mu to jede plynule a já všechny komenty, kde nebudou FPS přeskočím, protože mají vypovídací hodnotu nula. Pro mě.

Akhera - jo OC určitě, s těma softama na pozadí už bych to tak nehrotil, stejně tak výrobce.
Ty informace vždycky stejně budou jen orientační. Abychom měli přesné, museli by lidi uvádět i jak mají tu grafickou kartu nataktovanou, od jakého je výrobce, kolik programů běželo na pozadí a tak.
Řekl, bych že každý selským rozumem pozná, co je hratelné a co ne. FPS k tomu opravdu není potřeba mít. A pokud jo, tak je to jen důkaz toho, že mu jde o ty čísilka. A zase se dostáváme k tomu, co je a není hratelné atd.
Garion: Neumíš myslet čtyřrozměrně. :-) Pořád vznikají lepší technologie, za pár let by si někdo u Paulova příspěvku řekl: I na průměrném PC to jede velmi dobře. Nebo očekáváš brzký zánik DH?
Tak, 60+ fps posukove se holt musi smirit s tim ze plynule je dejme tomu kolem 30 a vic a akceptovat kruty fakt, ze tyhle veci formuje vetsina a na mensine je si to pak nejak prebrat.

Spolehat na lidi co jsou ochotni kuvli tomu poustet fraps atp., tak to nema smysl delat, bo to bude jen par zaznamu u par her ktery dohromady nereknou nikomu nic. Nehlede na to, ze casto dost zalezi na robrazovany scene atp. Nehlede na to, ze lidi co maji nutkani posutet fraps maji to nutkani prave proto, protoze se pak maji cim chlubit a informaci pro lidi ktery potrebujou vedet to opravdu dulezity - totiz jestli jim to vubec nejak rozumne pojede, by bylo o to min.

Lidi cumej na naroky protoze vedi ze uz maji doma starouci sunku a nechteji kupovat neco co by jim pak vubec nejelo, ffs.
(Pro me za me tam ofkoz klidne muze byt "60+ fps goodness" volba, ze >_>)
Eru: Pockat, radeji mit jedno nez pet? Kdybys tu mluvil o desitkach nebo stovkach, budu s tebou souhlasit, ale pri zdejsi uzivatelske zakladne opravdu hovorime doslova o jednotkach a kdyz ke vsem Paul napise, ze mu to jede na Sandy Bridge a GTX560 na 60FPS, nebude to mit vypovidaci hodnotu prakticky pro nikoho.
Garion: Programy na měření FPS jsou freeware. A raději mít jen pár objektivních a srovnatelných výsledků, než hromadu o ničem nevypovídajících.

pipboy: Ad tebou uvedený výkon. Problém je, že tebou uvedené kategorie platí pro každého jinak. Např. 30 FPS té samé hry: ten, který je zvyklý na 100+ FPS napíše, že je to nehratelné, ten co hraje na 60+ FPS odpoví, že se to lehce seká a já napíšu že to jede úplně plynule. Výsledná vypovídací schopnost - nula. Proto jsem navrhoval sjednocené hodnoty (přes počet FPS).
Garion: To já jsem s ntbookovými grafikami naopak velice překvapený. Viz. Crysis mezi high a ultra na GT 420M ~25FPS
Jeste bych mozna pridal desktop/notebook (setkal jsem se s hrami, ktere by na nb s dedikovanou grafikou, ktera by proste mela stacit, nejely vubec nebo padaly).
jsme si to blblec zavrel... tak znova:

cpu + gpu + ram + os
bezi/nebezi
rozliseni + AA ano/ne
detaily: low / mid-low / mid / mid-high / high
vykon: nehratelne / seka se / seka se malo / hratelne ok / plynule

klidne i bez poznamek takhle imho
Eru: A jak budes merit FPS? Nejen ze vetsina her nema zadny benchmark, jeste k tomu se ti na to drtiva vetsina uzivatelu vykasle (uz takhle si myslim, ze by to vyplnovalo tak 25% lidi, co ohodnoti hru - to znamena prumerne tak kolem 5 uzivatelu, zmenit to na FPS, ktere se vetsinou musi merit externe, vyplnil by to tak 1 uzivatel).
A co se vykašlat na nějaké stupně a pouze nechat vypsat sestavu a počet FPS? Celý žebříček by se pak řadil právě podle FPS.
NateLogan - No ale v případě, že to nejde na jakkoliv nízkém nastavení, tu ta možnost být musí. Navíc nehratelné může znamenat taky že to z důvodu nekompatibility pořád padá, nebo to třeba má grafické chyby znemožňující hraní (chybějící textury a tak)

Ty další "mezistupně" by mohly být "nejnižší" a "nejvyšší" a to low/med/hight by byly mezistupně.
ultra jsem si riksl taky, ale to by se zbytecne pletlo s high. Nejednoznacne to bude dycky a kdyz tam budes chtit cosik vypisovat po lidech tak se ti na to vykvajznou.
Akhera: Low/med/high myšleno úroveň nastavení, ne jak moc se to škube :).

pipboy: Mě to přijde celkem zbytečné. Možná ještě přidat ultra pro naprosté maximum. Cokoliv mezi je už příliš nejednoznačné a bylo by to lepší řešit vypsáním konkrétních nastavení.
tak rozliseni ofkoz je dulezity. (jinak osobne bych tam hodil jeste aspon ty 2 mezistupne)
U tohohle by možná bylo nejlepší umožnit napsat k nastavení grafiky nějakou poznámku (s konkrétním nastavením).

Protože low/med/high nic neznamená. V rozlišení 1024x768 běží kde co na max, zatímco v 1080p na stejném PC to nepoběží ani na low.

Edit: Nechal bych tedy výběr low/med/high (další? imho tohle stačí) + výběr rozlišení + vlastní poznámka s dalšími detaily.
Já jsem pro, ale pořád tu vidím důvod, proč by to neprošlo. A to je specifikace grafického nastavení... Zejména pro ty, co s v tom pořád šťourajají, jsou pojmy low, medium, high, ultra celkem abstraktní významy.
Ideální by bylo mít možnost výběru jednotlivých komponent přímo z nějakého seznamu (ať je to jednotné), případně přidat novou... Pak by člověk jen zadával svojí konfiguraci a systém by mu našel odpovídající záznamy.

S dostatkem dat by to byla bezkonkurenční služba. jinde se zpravidla používají buď oficiální požadavky, nebo nějaké obecné (v podstatě nic neříkající) parametry.
no, podminovat tyhle veci komentarem mi prijde pitome.. proste moznost nekde vyplnit, mozna specialni sekce v profilu hry.
pipboy, akhera: Myslíte jako další kolonku v komentáři? Já bych tam všeobecně naházel víc možností. Vedle hodnocení třeba přibližnou délku hraní, kde by se pak průměrný výsledek zobrazoval někde nahoře ve statistikách. Imo užitečné.
To by šlo spojit i s hardwarovými nároky. Bylo by pět kategorií (vysoké detaily, střední detaily, nízké detaily, nehratelné, nespustitelné) a každý by do jedné z těch kategorií mohl napsat svou sestavu podle toho, jak mu to šlo. Včetně operačního systému.
Jinac teda navrh na novou funkci sledovat jestli hra funguje na XP/Vista/7 atd., 32/64bit (vsechno oddelene ofkoz)... V praci to musim obcas resit, ta databaze microsoftu je pekne nahovno a jinam se nedostanu, vetsinou co hledam tam vubec neni >_>
Možná je to v plánu, možná jen vhodná připomínka. Možnost sledovat diskuze v blogu DH. A taky ta editace příspěvků tam...
Návrh zajímavý, ale v podstatě za hranicí realizovatelnosti. Budete si muset vystačit s upozorňováním v diskusích.
Eru: Nemyslim, ze by bylo potreba obchody celeho sveta. Rekl bych, ze je tak 5-10 ceskych, ktere stoji za zminku, a cca 15 svetovych, ktere jsou popularni, vic neni potreba, rekl bych. Na druhou stranu vytvoreni parseru pro obchod muze byt zaludne, hodne zalezi na tom, jak a v cem je web vytvoreny. Pokud by se nevyskytnul zadny zadrhel, odhadoval bych cas pro vytvoreni parseru pro jeden web na 1-5 hodin dle zkusenosti programatora.
Vic: Ad ručně - Řekni to nějakému VIP do očí. :-)

Garion: Takže teoreticky by se ručně nahazovaly konkrétní obchody? Celého světa?
ručně je to z dlouhodobého pohledu naprosto nefunkční řešení, takže dozajista ne