Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o DH

Tak Olin je taky kvítko, když se podívám na seznam jeho udělených nul, tak jsou tam jen hry které mají vysoké hodnocení, trošku nápadné.
AimleZZ: Ještě bych se chtěl zeptat na jednu věc: ty máš v žebříčku NEJ her Fallout. Průměr kolem 92%, tys ho ohodnotil 100%. A já? Já bych tu hru třeba nikdy nehrál, protože mě tenhle žánr, styl atd. nebaví. ALE! Mám k ní neskutečnej respekt, je to pojem a obecně uznávané TOP RPG. A v hodnocení je také jedna 0 od jistého Olina. Teď čistě otázka na tebe: přijde ti tohle hodnocení nulou obhájitelné argumenty, nebo prostě ten hráč šáhl po něčem, co ho jenom nebaví? Docela by mě to zajímalo, protože i když Fallout není mým šálkem kávy, tak mám pocit, že ta hra není tak špatná, aby jí někdo dal nulu, nebo ne? ;-). (a argumenty tipu ať si každý dělá co chceš, neberu. Tady jde o princip a normální lidskou soudnost a ne nějaké právo na vyjádření svého názoru, bla bla bla.).
My se ale bavíme o PŘÍTOMNOSTI! To, že si lidi dříve mysleli, že je Země placatá, znamenalo v té době, že tomu věřili a brali to jako fakt! Až se tady budeme bavit o historii her za 30 let, tak si na HL2 nebo nějaký WoWko třeba nikdo nevzpomene. Tomu se říká evoluce. Ale v současné době, se věci mají tak, jak se mají. WOW = nej MMORPG. HL2 = nej 3D akce. Final Fantasy = nej RPG atd. (a tím nej nemyslím nejlepší, ale jedna z nejlepších). Objektivita = obecně uznávaný = většinově uznávaný = kritiky uznávaný.

Danny: A jak říkáš tomu, když někdo ohodnotí hru 10% a třeba ta hra má průměrné hodnocení třeba 89%? Já tomu neříkám vykrystalizování, ale záměrné poškození té hry. Když jí ten člověk nepochopil, nebo ho nebavila, tak ji nemá hrát. V tomhle případě říkám: tak ono tě to nebavilo? Tak to asi bude chyba v tobě a né v té hře, protože dalších 10 milionů lidí o ní básní. Další otázka by byla: a co tě vlastně baví? a co považuješ za kvalitní? V hodnocení by jsme se měli chovat trošku zodpovědně a ne házet čísla od oka/podle nálady, nebo jak se nám to zrovna líbí. Někteří hráči prostě neumí uvažovat ani logicky, ani kriticky, ale hodnotí na základě splnění jakýchsi vlastních požadavků, což je nesmysl. Je to dost krátkozraké.

Tohle téma je ale nekonečné, protože vždycky někdo bude mít zcela opačný pohled na různé věci. A někdo se prostě nechce "ponížit" tím, že by některé hře, která ho bohužel nebaví, udělil hodnocení, jaké si zaslouží. Buďme skromní i u té kritiky, když nám zrovna něco nevoní, protože nikdy nemůžeme vědět, jestli ta chyba, ta nezábavnost není trošku problém nás samotných. ;-)
Adieu: Vidíš to, a někdo zas tvrdí, že dohady o globálním oteplování jsou mýtus, a většina vědců to uznala :). Ale to je off-topic...
Vodny: Jen jedna věc, tvé normoidní argumenty mi jinak, bez urážky, stojí za jednoslovnou reakci ve stylu "Co mně je po prasatech?" - AFAIK více vědců na světě globální oteplování NEpotvrdilo.
Boha, vy se furt ještě bavíte o tom hodnocení?! Tak co kdybych se to pokusil ukončit... je zbytečné tu o tom dál diskutovat, DH je tu od toho, aby si každý hodnotil hry jak chce, klidně i dal HL2 0%, když ho ta hra nebavila. Vždyť to procentuální hodnocení je tu právě od toho, aby tato jednotlivá zprůměrovalo a vykrystalizovalo hodnocení skutečné a neovlivněné recenzenty a zaběhlými praktikami. To jestli někdo dává hodnocení podle těchto praktik a neumí si udělat vlastní názor je zas věc úplně jiná a popravdě ostatním do toho nic není.
Vodny: blazen, ktery by se obtezoval slapat ti po koberecku? Asi ne :)

MCZ> to bylo v reakci na me nebo jsem nekde neco prehlidnul?
BTW: pokud někdo opravdu hodnotí věci tak, aby se vešel do nějakých průměrných "obecně uznávaných" měřítek, tak je sám průměrný (jelikož je jeho hodnocení naprosto k ničemu) a naprosto postradatelný idiot :-)
Vodny:

1) s tou vědou to nebylo zrovna nejlepší přirovnání, jelikož ta skutečně staví na objektivních faktech, narozdíl od hudby, filmu... her; to jsou prostě ryze individuální záležitosti (když odhlédneme od čistě technologické stránky věci).

2) ... naštěstí sama historie mnohokrát potvrdila, že "většina má vždycky pravdu" rozhodně není ultimátní pravidlo, spíše naopak (a platí to i pro tu vědu; svého času měla drtivá většina lidí za to, že je evoluce nesmysl...).

3) zrovna v umění je dost přirozené (a správné) označovat i obecně uznávané věci za odpad, pokud to tak člověk cítí; to jej totiž ještě nedělá společensky méně důležitého, jak bys asi rád.

Daemon: s tím HL2 dobrý postřeh, též už to tak delší dobu cítím.
Vodny: To, že je Země placatá, jak si kdysi myslela většina lidí, dokazuje, že máš pravdu! :-)

Diskuze o existenci globálního oteplování není o tom, jestli se ti onen jev líbí nebo ne a podle toho na něj věříš (aspoň v případě seriózních vědců to tak doufám je). Jde o porovnávání a interpretaci vědeckých faktů. A to je něco úplně jiného než hodnocení umění a zábavy. Tvoje přirovnání je už tradičně naprosto mimo mísu.

Jinak ještě chvíli pokračuj a možná dost lidem HL2 znechutíš. V mém případě se ti to pomalu daří a to mám tu hru rád.
Nemá cenu se tady hádat a obhajovat hru, která má tolik ocenění a průměrných hodnocení kolem 90%, že ostatním slézají nechty závistí. To je fuk. Nikdy jsem neřekl že je to nejlepší hra v žánru! To nelze určit nikdy. Ale to, že je to jedna z nejlepších (TOP 10) v žánru, je prostě fakt se kterým nikdo nic neudělá.

Když neumíte rozlišovat mezi obecně uznávanými fakty (objektivní) a mezi subjektivními názory, tak pardon. Je to úplně stejná věc, jako když 400 nejlepších vědců na světě tvrdí, že globální oteplování existuje a dalších 200 nejlepších vědců říká, že globální oteplování je výplodem fantazie a má za úkol z lidí tahat peníze za k životnímu prostředí "šetrné" věci atd. Čemu věříte, je jedna věc, ale co je objektivně uznávaný fakt, je věc druhá. Globální oteplování podle statistiky a názorů větší části vědců exsituje. Buď tento fakt přijmeš, nebo půjdeš proti proudu? A bohužel, ve světě od dávných věků platilo, že většinový názor je ten správný. Bohužel, bohudík, každý si to přeberte jak chcete.

Každopádně to s podhodnocováním her nemá nic společného. Pořád mi jde o to, že dát obecně uznávané hře nižší hodnocení než je 50% je stejná p_čovina, jako říct o Beethovenovi, že jeho hudba stojí za prd. Ale je vidět, že existují rozumní lidé a třeba ten zmíněný HL2 má na DH nejnižší hodnocení 60%. Kdyby mu někdo šoupnul méně než 50%, tak bych si ho pozval pěkně na kobereček a chtěl bych slyšet argumenty.;-) (najde se vůbec takový blázen?).
:)) "Odborna" verejnost uz drahne let nadhodnoti cokoliv, cemu se dostane dostatek hype. Stejne to pak udela masa mainstreamovych hracu v reakci na ty "odborne" recenze.
Vsechno co muzes rict je, ze vetsina lidi si to mysli, ale ze by o tom nebylo pochyb, blbost je. Uz jen tim ze to zpochybuju ti delam caru pres rozpocet.
Vodny: Prohlášení "je to kravina" je samozřejmě subjektivní, nicméně úplně stejně jako "je to jedna z nejlepších 3D akcí všech dob". To, že si tu druhou možnost možná myslí většina lidí, je jen statistika, která dá dohromady leda tak nějaký žebříček, ale rozhodně to z ní nedělá objektivní pravdu, která v těchle záležitostech vkusu prostě neexistuje.

(Já samozřejmě také rád prohlašuji, že hra A je nejlepší RPG, hra B nejlepší akce atd., ale pořád to pokládám za svůj osobní názor.)
MCZ: Myslíš s tím HL2? Subjektivní? Já myslím, že je to zcela objektivní. Pokud herní veřejnost a odborná veřejnost uznává HL2 jako jednu z nejlepších 3D akcí všech dob, pak ten, kdo o ní řekne, že to je 'kravina', to prostě nemá šanci obhájit - není objektivní argument, který by hovořil ve prospěch kritika. Ale to je fuk. ;-).
pipboy: Já ani nic jiného neříkám - nehodnotit je rozhodně lepší, než dát té hře 3/10 jenom proto, že mi zrovna nesedla. Hodnocení 5/10 je naprosto OK, vyjadřuje průměr - nic extra, ale ani žádná katastrofa. Jinak nevim, co se ti na prohlášení "že je HL2 jednou z nejlepších her v žánru není pochyb" nelíbí. Je to fakt? Je. A myslím, že nikdo nemusí HL2 obhajovat. Co se Countra týče, můj názor je jasný, ale tu hru nehodnotim, protože jí ani nehraju a nikdy jsem ani pořádně nehrál. Prostě se mi nelíbí. A asi by se nikomu dvakrát nelíbilo, kdybych jí napařil nulu. Objektivně bych tohle hodnocení ani neobhájil a musel bych se pouze vymluvit na slovíčko - nelíbí :-).

Jinak nikoho jsem neoznačil přímo za nějakého kazisvěta. Myslím to obecně a reagoval jsem na rozhořečení nad uživatelem Killer nebo jak se jmenuje, který záměrně dával nuly a podobné nemysly kvalitním hrám. De facto to byla reakce na něj a nechtěl jsem nikoho napadnout.
pipboy: hm, takhle vedle sebe ta prohlášení opravdu znějí strašidelně :-))
"Counter-Strike = de facto Q3A v jiném kabátku" a "o tom, že je HL2 jednou z nejlepších her v žánru není pochyb"
... me snad jebne.

Jinak nemyslim ze by se nekdo z nich zachoval spatne. 5/10 pro hru ktera me nabavila je imho docela ok hodnoceni (predpokladam ze u ni par hodin stravil) a ze nekdo neco neohodnoti, to uz je snad jeho vec.
AimleZz: Souhlasím, hry mají být ve své podstatě zábavné. Já proti vám nezbrojím ;-). Jen jsem chtěl reagovat na ten fakt, že někteří na DH hry podhodnocují až nemístně. To znamená, že hodnotí něco, co je nebaví a přitom je třeba nebaví vůbec ten žánr jako celek. U mě příklad - WoWo = kravina, nehraju, nehodnotím. Counter-Strike = šílená hloupost, de facto Q3A v jiném kabátku, ale já to hrál jen jednou, nebaví mě to, tak to nehodnotím. Je to jako když někdo řekne: mě nebaví jezdit na kole, kolo je kravina. Ale to není problém toho kola, ale samotného uživatele - je prostě lenivej, nebo nemá ke sportování vztah. Další příklad: půjdu na operetu (proč bych tam chodil) a pak řeknu - nebaví mě to, hrůza, nuda a někde na fóru či jiných stránkách pod svým jménem operetu ohodnotím třeba 1/10. To je ale kravina. Z podstaty věci mě opereta nezajímá, takže ji ani nemohu hodnotit. A tak bych mohl pokračovat dále přes obrazy Pabla Picassa, vážnou hudbu nebo něco jiného. Poslouchám to, můžu to hodnotit, protože k tomu mám jakýs takýs vztah.

Jde mi o jednu věc a tímto tu debatu o podhodnocování objektivně kvalitních her ukončím. Jsou dva hráči: jeden hraje WoW a je v něm opravdu dobrý a ten další hraje Half-Life 2. Hráč WoW o HL2 řekne: tahle hra mě vůbec nebavila, zajde na DH a udělí jí hodnocení třeba 5/10 (o tom, že je HL2 jednou z nejlepších her v žánru není pochyb - neříkám VŠECH her, ale v žánru, to je rozdíl). Pak přijde hráč HL2 a o WoW řekne: vůbec mě to nebaví, ale nezajde na DH a neudělí té hře 5/10, protože je natolik inteligentní, že ví, že WoW je nejhranější MMO na světě a naprostá špička v žánru a jemu prostě ta hra nesedí. Je to jeho chyba, že ho nebaví! Otázka do placu: který z těch dvou se zachoval správně? ;-). Těžký, co?
AiMLEzZz: Asi tak.
Nejvíc procent si u mě bere zábavnost a až pak teprve ty pozlátka. Samožrejmě, že hru, která má vypilovaný i ty ostatní aspekty, ohodnotím výš, ale vždy bude hrát prim zábavnost.
Vodny: Tak jestli tě nějaká jednoduchá freeware hříčka postavená na primitivním principu dokáže přikovat k monitoru na několik hodin denně, tak je to podle mě dobrá hra. Co naplat, že některý hry mají orchestrální skladby, roboty a hodně výbuchů, když to prostě a jednoduše není zábava. Jasně, taky se to počítá, ale je to podle mě spíš taková třešnička na dortu, než něco, na čem by se dalo stavět.
Aimlezz: Zábavný je Mario, zábavný může být Defense Grid nebo Atomic Bomberman, ale pak tu jsou hry, které jsou víc než jen zábavné. Pro mě "jenom" zábavná hra nikdy nemůže být lepší než ta, která nabízí skvělý příběh, hutnou atmosféru, nebo filmovou hudbu. To není o zábavnosti, ale kvalitě hry jako celku, kdy všechno do sebe zapadá. Obecně do zábavných her se odjakživa řadil žánr arkád. To, že se bavím u Serious Sama a u Half-Lifu je diametrálně odlišný způsob zábavy. Zatímco jako arkáda je Serious Sam výborná odreagovačka (dal jsem mu nějakých 75%), tak ve srovnání s HL mu nesahá ani po kotníky. Záleží na tom, co hráč preferuje za druh zábavy. Zábavu, kde úplně vypne mozek a soustředí se pouze na repetetivní činnost typu střelba do tisícovky nepřátel, nebo zábava, kterou tvoří všechny složky hratelnosti dohromady - hudba, atmosféra, příběh atd.

Zpátky k arkádám - klidně bych vydržel hrát World of Goo, nebo zmíněný Defense Grid, jsou to dobře udělané hry. Ale prostě ten pocit, že tak trochu ztrácím čas stereotypním hraním povrchních her mi říká: nehraj to, jsou lepší hry než tohle, hry s příběhem atd. Proto tyhle hry ani nehodnotím, i když vím, že jsou dobré a strávil bych u nich hodiny. Ne, nechci hodiny trávit u arkád, i když by mě bavily. Momentálně hraju Serious Sama 2, je to dobrá řež, ale víc jak hodinu denně to nevydržím. Kdežto když už si najdu klidné odpoledne, tak si mnohem raději zahraju třeba Brothers in Arms, BioShock, Chronicles of Riddick nebo třeba Resident Evil 4. Objektivně je v nich něco víc než jen ta zábavná akce. Ale každý potřebuje občas vypnout a nějakou tu řež či logického rychlíka si zahrát. Na tom ale nestavím svůj přístup k hraní her.
Však já je nehodnotím dokud jim nedám tu druhou šanci. Tam se většinou snažím ze všech sil se dostat dál, ale někdy to prostě nejde (třeba Mutarium, Crusaders of Might & Magic, Star Wars: Galactic Battlegrounds. Tyhle hry jsou ale i objektivně špatně hodnocené, takže ve mně chyba nebude)
Akhera: Dobrá, klidně hru odlož, ale nehodnoť ji třeba 3/10 na základě zábavnosti. Jak říkám, baví/nebaví je otázka vkusu, ne kvality.
Vodny - No pozor, zase neříkám, že se dá hodnotit po prvních pár minutách. Každej má ale asi ten čas, do kterého ho to musí začít bavit, aby hrál dál, nastavenej jinak. U mě jsou to tak dvě hodiny. Pokud mě do té doby nezaujme, odkládám. Po čase tomu dám šanci znovu a pokud se to stane i podruhé, tak odkládám většinou nadobro.
Akhera: Jen jsem chtěl říct, že pokud tu hru dostatečně nezahraju, pak bych jí ani neměl hodnotit. O to mi celou dobu jde! Hodnotit (správně, objektivně) mohu jen něco, co jsem "dokonale" poznal. V tvém případě by si třeba ohodnotila auto typu Pontiac GTO velice mizerně, protože by ses s ním na křižovatce rovně ani nerozjeal. Ostatně, já taky ne :-). Ale tenhle prvotní zážitek by neměl mít vliv na hodnocení auta jako celku, protože po pár hodinách praxe by se ti třeba neskutečně zalíbilo. Proto, nehodnotit, když nevím, co vlastně hodnotím.

AimleZZ: Hry nesrovnávejme s filmy, protože u filmů se člověk v drtivé většině dodívá do konce, tudíž na jejich hodnocení má větší právo. Když mi někdo řekne, že Americký psycho je šílenej/špatnej film a přitom z něj viděl 20 minut, protože dál už na to neměl žaludek a na čsfd mu za to dá 2 hvězdičky, tak mu řeknu, ať se na to nedívá, ale ať to ani nehodnotí. Hodnotit můžu něco, čemu rozumím. Já taky nehraju strategie, protože mě jednak nebaví ale hlavně (a dokážu to narozdíl od jiných přiznat) na ně nemám mozek - jsem prostě na strategie blbej. A matika mi taky nikdy nešla :-D.

Mně jde jen o to, že když člověk něčemu nerozumí, nemá na to buňky, neměl by to ani hodnotit, protože jeho hodnocení není založené na zkušenostech z té hry, znalostech v žánru, a hru tím akorát subjektivně podhodnotí - poškodí. A pokud přeci jenom tyhle hry hodnotím, pak bych měl dát takové hodnocení, které odpovídá alespoň technickým kvalitám či standardům daného žánru. Přijde mi hra obyčejná, nudná atd.? Dám jí 50%, protože cokoliv nižšího už bych měl obhájit slovíčkem "podprůměrné", plné chyb, které neodpovídají současné normě. Myslíte si, že na to jdu moc vědecky? Ne, já jen nechci a nemám zájem na hodnocení her stylem "afekt", "zkrat", či "první dojem". To je jako hru hodnotit na základě demoverze. Klidně si k ní napíšu komentář, ale na finální verdikt celé hry prostě nemám právo.
Vodny: Jenže ne každej vidí věci stejně. Jsou třeba spisovatelé, kteří jsou celosvětově uznávaní, ale když se to mě nelíbí, a jejich knížky jsou pro mě třeba nestravitelné, tak proč bych jim měl udělovat vysoké hodnocení? Chceš říct, že proto, že se mi tenhle žánr nelíbí, nemám právo na názor? Nebo když mám radši filmy od Tarantina a Rodrigueze, který považuju za excelentní filmy, než High School Musical, kterej mi připadá jako děsná sračka, a ty najdeš víc třináctek, kterým se tam líbí hlavní protagonisti, zatímco JIM připadaj třeba Reservoir Dogs a Desperado jako nesmyslně brutální filmy, znamená to, že můj názor se nepočítá, a Tarantinovy / Rodriguezovy filmy jsou objektivně shity? Kdyby měl každej hodnotit "objektivně" (je otázka, jestli něco takovýho vůbec existuje), tak jsou ty hodnocení vlastně zbytečný, to by sem mohl prostě jenom Memphis dávat odkazy na recenze.

Tady Ajantisovi se nelíbil MGS, mě jo, ale když na něj ty emoce, na kterých je to tam zčasti postavený, nezapůsobily, ok, pro něj to prostě není dobrá hra. Na druhou stranu když recenzuješ pro nějakej herní magazín, je jasný, že nemůžeš napsat, že ten začátek byl neuvěřitelná nuda, a že to nemá cenu dál hrát, ale tady nejseš ve škole ani v práci.
Vodny - Jenže začátek hry je taky její součástí. Když hra člověka na začátku nezaujme, tak se nedá argumentovat, že další části už jsou lepší. Třeba o takové Daikataně jsem slyšela, že části po Japonsku už jsou docela dobré. Ale když mě hra dost nezaujala, abych se donutila se přes ty úvodní části dostat, je to její chyba a nezaslouží si vysoké hodnocení (ale když se podíváte, tak Daikatanu jsem zase tak hrozivě nehodnotila :))
Uvedu příklad z branže, kterým je poslední mnou recenzovaná hra na Doupěti - The Path. Prosím, vyhledejte si ji na DH a zjistíte, že jsem jí udělil vysokých 9/10. Ale také jsem jí mohl udělit 4/10 a věřte mi, nebylo od toho daleko. Jde o to, že jako redaktor mám prostě povinnost hru buď dohrát do konce, nebo ji zahrát natolik dlouho, aby pochopil, zjistil a zažil prakticky vše, co mi může nabídnout. A tady je jádro problému. Kdybych hru nerecenzoval a neměl tu povinnost, tak bych jí po půl hidně hry nejspíš smazal a do komentáře napsal obligátní výrok - kravina, nestojí za pozornost. Jenže čím déle jsem ji hrál, tím více mě dostávala, rozvíjela svůj potenciál novými nápady, nečekaným stylem vyprávění příběhu atd. Hodnocení jsem otočil o 360 stupňů. Problém je v tom, že většina lidí tohle neudělá - nepřekoná ten prvotní odpor a hře tak udělí nízké hodnocení, ačkoliv si to objektivně nezaslouží. Proto si myslím, že objektivita by měla jít ruku v ruce se subjektivitou. U recenze v časopise skutečně převládá popisný styl, protože úkolem profesionální recenze je produkt popsat, přidat vlastní kritiku, ukázat jasné plusy a mínusy. Pak je na čtenáři, zda-li pro něj ty mínusy jsou opravdu nepřekonatelné nebo zda-li plusy vyvažují mínusy. A objektivně pod 50% se hodnotí jen ty hry, které obsahují CHYBY. Je to stejné jako když v recenzi na auto redakce řekne - výkon auta s tímto motorem není kdovíjaký, ale v praktičnosti a úspornosti je to bomba. A to není CHYBA. Tomu se říká kompromis. Kdežto jako chybu, za kterou už se budou body strhávat výrazně se dá považovat třeba špatné dovírání dveří. U hry třeba vypadávání textur, nebo zadrhávání postav za objekty atd.

Pro mě je prostě nepřípustné znehodnotit hru na základě jednoho faktoru - zábavnosti či nějaké líbivosti. Mě třeba nebavil Doom 3. Měl jsem ho rozehraný asi do půlky, ale pak jsem zjistil, že je to pořád to samé. Navíc respawn nepřátel za zády už mi lezl na nervy. Z tohdle pohledu bych klidně z fleku napařil této nudě 4/10. Jenže to bych musel být úplnej magor, protože objektivně ta hra splňuje to, co žánr doomovek splňovat má. Takže 7/10 je jasná volba. Nadprůměrně totiž vyčnívá atmosféra a gafika (alespoň v té době tomu tak bylo). Takže se na mě nezlobte, ale hodnotit hru by člověk měl podle mého humble názoru tak, jaká skutečně je - jak po řemeslné stránce, tak po stránce hratelnosti. A nějaký líbí či nelíbí do toho zrovna dvakrát nepatří. Děti na pískovišti se můžou hádat, jestli je ta červená lopatka hezčí než žlutá, ale tady? Pánové a dámy, my už si dávno nehrajem na pískovišti. Omlouvám se, jestli jsem někoho urazil, ale takhle to prostě vnímám.
Ajantis: Nebrojím proti emočnímu hodnocení her, ale proti tomu, aby se hodnocení neodvíjelo pouze od emocí, protože v tom případě bych vážně musel některým hrám dát 0%, když ve mě vzbuzují pouze negativní emoce a to nechci, i když emotivní stránku díla také začleňuji do hodnocení, ale je to jen jedno z mých měřítek. Navíc žádná skutečná rovina objektivnosti neexistuje, i stejný názor 1000 lidí je jen nahodilým shlukem subjektivních náhledů na danou věc a umění je toho samozřejmě zářným příkladem, takže vyžadovat po někom absolutní objektivitu je taktéž stejně absurdní.
pipboy: "stupnici lepsi nemit moc odlisnou od te, ktera se vseobecne ocekava/pouziva ..."
------------------------->
Tahle stupnice je ale zavedena právě v těch recenzích jako popisech komerčního produktu. Je to úzus, který umožňuje běžnému čtenáři (tedy ne tomu, který už dobře zná recenzenty a ví, jak jejich hodnocení chápat) orientaci a srovnání, která hra je - pokud možno v těch objektivně měřitelných aspektech - lepší/horší než jiná. Ovšem tento úzus je determinován právě tím účelem recenze. Tento účel na databázi-her není obsažen, toho je dle mého naopak prostor, kde může být dán větší prostor individualitě osobnosti uživatele.

Proto má hodnocení zde vypadají jinak, než by vypadala, psal-li bych do nějakého magazínu recenze.
Paul von Talaczek: Některé věci nelze hodnotit objektivně, umění velmi často působí i v subjektivní rovině a jak tu hodnotit objektivně? Snaha po co největší objektivitě pak vede k pomíjení celé jedné roviny díla, k hodnocení pouhých mechanismů, které objektivně měřitelné jsou. To je do jisté míry pochopitelné u recenzí her (v herních magazínech), jelikož jde v podstatě o "popsání produktu potenciálnímu zákazníku", ale uplatňovat to tady mi přijde dosti ochuzující. Navíc brojil-li bys proti "hodnocení skrze emoce", musel by ses jich vyvarovat i u her, jež máš v oblibě - jde přece o princip a přístup k hodnocení jako takovému.

A hry jako třeba ten Metal Gear Solid vyloženě cílí na emoce hráčů (a to zatraceně silně), takže je pochopitelné, že se setkávají i se stejnorodými reakcemi, ať už kladnými či negativními.
No, imho vlastni hodnoceni ano, ale stupnici lepsi nemit moc odlisnou od te, ktera se vseobecne ocekava/pouziva ... kvuli tentonoc, vypovidajici hodnote toho hodnoceni. Ale v zasade kdyz ji nekdo nema docela absurdni tak co uz, no.
No to já osobně pojal hodnocení na DH stejně, jako to dělám na csfd. Když danou hru nehraju (adventury), tak nehodnotím. Ale když už hodnotím, využívám celou stupnici. A to, že nemám pod 50% hodnoceno více her je zapříčiněno tím, že si vždy před hraním zjišťuji, co možná nejvíce o dané hře a když mě zklame hned na začátku, tak se na to většinou vybodnu a nehodnotím, protože jsem toho moc neodehrál. Ale např. u takového braku jako je Manhunt, i když mu většina dává přes padesát alespoň kvůli enginu jsem neměl problém dát taky kvůli eniginu 30% a tahle nepsaná redaktorská pravidla podle mě na DH nepatří. Tady hodnotí normální uživatelé.
Paul von Talaczek: Pro mě je nejdůležitější můj vlastní názor, takže pokud se mi nějaká hra skutečně nelíbí tak jí klidně dám 40% i když má průměr třeba 80%. Pokud se ti heroes IV nelíbí (pro mě je to jedna z nejlepších her), dáš jí 30% a napíšeš k tomu jak je ta hra hrozná tak proti tomu nic nemám, jen nesnáším lidi který sem příjdou daj všemu 0% (nedovno to tak udělal Ki11eR) a ani nedokážou napsat proč.
Ať už je člověk recenzentem, nebo jen uživatelem, vždycky by měl mít na paměti, že co se nelíbí mě, může se líbit někomu jinému a v takovém případě by měl hodnotitel přistoupit k co nejobjektivnějšímu hodnocení. Já třeba vůbec nemám rád HoMaM IV a V, ale kdybych jim dal 0%-50%, tak bych lhal sám sobě, protože i přes mou averzi je pořád spousta daleko horších her a to by nebylo fér, hodnotit je jen skrze své emoce.
Na tu diskuzi si vzpomínám dodnes, v ten letní den bylo na DH pořádně horko...:)
popkec: Na tohle už jsem odpovídal 17.7. v diskusi k samotné hře, takže odkazuji na ni.