Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@Dan9K (14.09.2023 13:25): Nebýt tak blízko Polska a vzniku článků i debat na téma "moje tělo, moje volba", kdy se ten slogan rozebíral, potvrzoval i rozporoval nejen v kontextu potratů, třeba bych se i zasmál. To je ovšem politika.

Ale pro připomenutí, pane učiteli - s nadsázkou a souhrnně řečeno, alespoň v našich evropských končinách, bez práva žádné vlastnictví. Ringo by si sice mohl věci nasbírat a dát si je za tlustou zeď, kterou si předtím postavil, aby se z nich mohl radovat. Ale kdokoliv ji může zbourat, věci si vzít a Ringovi ublížit. Beztrestně. To je vtipná myšlenka, která stála u zrodu právního státu. A jelikož řešení mělo být takové, že se jednotlivci omezí ve prospěch práva, které zajistí pořádek, můžeme říct, že za svůj penis - že je v pořádku a na svém místě - právu skutečně vděčíš. Přeci jen oba tušíme, že kdybys o něj měl bojovat, moc dobře by to nedopadlo.

To si samozřejmě dělám přátelskou legraci. A přeji hezké odpoledne!
@S4TW (14.09.2023 14:48): Hry samozřejmě zásadně rozbaluji. Mně jde opravdu hlavně o to, to mít, to je celé. Co se týče financí, cena se bude hýbat nahoru, dokud budou existovat hráči, kteří lpí na originálce ve fyzické formě a jak je vidět, není jich na světě málo. Hry v big boxu vždy budou předmětem sběratelství, za těžké prachy se kolikrát draží jen manuály k nim. Takže jakékoliv zpochybňování této sběratelské komodity je zbytečné, stejně jako touha to mít fyzicky. Kdo to tak nemá nastaveno, tak je to jako by se divil, že si někdo známky vkládá do alba, když patří přeci na obálku nebo pohled - koupit, nalepit a poslat. Jinak zrovna teď jsem narazil na FB na nabídku rozbalené NDS hry v krabičce komplet za 2999 Kč. Několik lidí se ptalo, to už to jako stojí tolik? Jednou z odpovědí bylo, jo, nové to stojí 6000 Kč a dodal příklady inzerátu. no a v aktuální době se daly NDS hry koupit kolem 700 - 1000 Kč. Tak si spočti, kolikrát vzrostla cena, nedá se rozhodně říci, že je člověk na tom samém. Zbytek komentářů se nese v duchu, no ještě že jsem si to kdysi koupil. Paradoxně obvykle to, co bys hodně chtěl, bys kdysi za těch 1500 sehnal, dnes si připrav 4000 - 6 000.
@Ringo (14.09.2023 13:20): dobře, i kdyby se nová cena desetkrát zvedla, tak jsi cca na svém :)... a to je právě to, proč bych rozlišoval sběratelství a čistou investici... jako sběratel jsi vlastně i uživatel, chceš si to zahrát vyzkoušet, aspoň rozbalit, vystavit a tak, prostě udělat z nového kousku bazarovku... prostě pro 99% lidí se nejedná o žádnou výhodnou investici... samozřejmě nepočítám do toho, že dneska koupíš starou věc a uložíš ji a nezahraješ, protože si jí stáhneš (koupíš online), ale neříkej mi, že by sis dneska šel koupit novou hru za 1500 a zabalenou si jí dal na poličku s tím, že si jí nikdy nechceš zahrát a je to investice...
Přemýšlím, jestli vlastním svůj penis, nebo ho mám jen pučenej, protože o něj že jo můžu kdykoliv přijít!
Jinak poslední dovětek k tomu, když už tady padly souvislosti hmotného vlastnictví s tím právem a zaměňování fyzického a duševního vlastnictví. Právo, i to autorské, zná pojem fyzická rozmnoženina software. Zajímavý je tak článek popisující  zásadu cituji:

"tzv. vyčerpání autorských práv na šíření, která je zakotvena i v českém autorském zákonu. Jedná se o zásadu, podle které autor počítačového programu, který poprvé prodá jeho rozmnoženinu v hmotné podobě (typicky na CD nosiči), nemůže nad touto konkrétní rozmnoženinou vykonávat kontrolu jejího dalšího rozšiřování. Jinými slovy to znamená, že autor nemůže bránit prvnímu oprávněnému nabyvateli ani jej jinak omezovat v prodeji třetí osobě."

A tady na tomto příkladu už je přesně vidět ten rozdíl hru (či jiný SW) mít nebo nemít. A ta domnělá svátost vlastnictví software i v té fyzické podobě jeho tvůrcem či vlastníkem autorských práv, se tak nějak rozplývá v tom výrazu - vyčerpání autorského práva. Fakt není tady třeba v tomto být papežštější než papež a utahovat si tu právní oprátku sám sobě ještě aktivněji, než je třeba, různými ještě přísnějšími výklady, než jak je zákon zamýšlen.



@S4TW (14.09.2023 13:09): to je ale zásadní omyl. Pleteš si hodnotu hry nové, hry bazarové tehdy a hry bazarové dnes. Hodnota stoupla i desetinásobně, ne dvojnásobně. Dnes koupíš za 1500 hru s různými stavy opotřebení, poškození, kolikrát i s nejistotou funkčností nosiče, kterou bys tehdy koupil novou, zabalenou a 100% funkční . A tehdy nová zabalená za 1500 znamenala tak max za 200 použitá v bazaru. Vzpomínám si, jak jsem nesl jednou v devadesátkách pár krabic na odprodej do jednoho shopu, kde to brali a s očekáváním, že si za dvě krabice v jako novém stavu odnesu aspoň 800 Kč bylo zpraženo hláškou, "hmm, no tak 250 bychom vám dali za obojí". Tak jsem si to radeji nechal.
@Kunick (14.09.2023 12:58): jo, to hodně lidí rádo opomíjí, když argumentují, že to neztrácí na hodnotě a naopak by jsi na tom mohl vydělat! když koupím dneska starou hru za 1500,-, která v roce 1998 stála taky 1500,-, tak v tom prostě vůbec žádnou investici a návratnost nevidím... tehdy to byla 1/4 výplaty, dnes to je 1/25 výplaty :)
@Bellerofontes (14.09.2023 11:44): Ale já právě přesně chápu, protože ty tak trochu pleteš dohromady duševní a fyzické vlastnictví a jedním chceš vyvracet druhé. A nikdo nemá právo mi domů přijít sebrat krabici s hrou, kterou jsem si zakoupil (naštěstí to ani nikdo nemusí vědět, že jsem si ji zakoupil). Už jsem to vysvětloval několikrát a je to pořád dokola. Právo je hezká věc, ale co mi jím chceš dokázat? Že něco nemám, i když to držím v ruce? Že nějaký paragraf oznamuje, že je to dílo někoho jiného a já to proto fakticky nemám? Někdo koupí obraz za tři mega a budeš mu chtít zkoušet vysvětlovat, že z hlediska autorského práva není ten obraz jeho? Na druhou stranu když já řeknu, že něco nemáš, protože to v ruce nedržíš a máš jen zapůjčenou elektronickou verzi hry, tak místo pochopení toho faktu přijde argument, že já to taky nemám, i když to držím v ruce v originál krabici, protože to právo vnímá jinak? :-)

A neboj, to, že na těch nosičích je dílo někoho jiného, které podléhá autorským právům, chápu moc dobře a vím, že se to vztahuje přesně na to, že to nesmím autorovi ukrást ve smyslu, že to budu vydávat za dílo své, popřípadě to pozměním a pošlu do světa jako dílo své a bohatnout na něm třeba kopírováním a prodáváním dále. To jsou věci zcela jasné a netřeba jimi argumentovat ve smyslu, zda tu věc z právního hlediska jakože vlastně nemám, i když mi fyzicky leží v polici. V podstatě ti mohu přiznat jednu věc, když za sebou doma zabouchnu dveře, je za nimi všechno, co tam mám, z fyzického hlediska moje a nějaká práva jsou mi tam v tušíš kde :-)
@Ringo (14.09.2023 09:50): Hele, když chceš předstírat, že nechápeš, prosím. Já o žádném utěšování, že "vlastnit nepotřebuješ, protože může nastat okolnost, že o něj přijdeš," nemluvil. Nemám potřebu hájit Steam nebo uklidňovat jeho uživatele. Upozornil jsem na pro někoho těžko skousnutelný fakt, že jsou tu rizika, který se netýkají zdaleka jenom Steamu a který spočívají v tom, že mezi tou tvou rukou a věcí, o který říkáš, že ji vlastníš, je ve skutečnosti právo. To má svoje výhody i nevýhody. Třeba že klade specifické podmínky a vyžaduje úkony. A ony tzv. extrémy a výjimečný stav zkrátka odhalují, že právo je nad tebou i tím, co vlastníš. To je celé.

Proto můj vstup do diskuze s tím, že "obava nad případnou ztrátou je uplatnitelná kdekoliv jinde". K zániku Steamu a ztrát záloh her z netu netřeba dalších dodatků, vždyť tady tomu beztak ani nikdo pořádně nevěří. Jako provokativní, hypotetická situace k prokrvení debaty asi oukej.

V pojetí základního stavu mám vs nemám s tebou souhlasím. O tom to je. Steam má a je král. Ty a já se svými sbírkami jsme proti němu nic. Je pravda, že si na tom nezakládám, takže mě to tolik nebolí. Hypotetické situace na tom nic nemění.
@AlieN (14.09.2023 11:01): Slevy u digitalu se daji přirovnat k bazarovemu prodeji a u hodně titulů to vychází nastejno. Samozřejmě u raritnich starších her ne. Ale i tam ta možnost byla v době kdy raritni ještě nebyli a valeli se po bazarech za par korun. Z jistého pohledu jsou digitální hry vyhozené peníze do kanálu z nulovou návratnosti.
Ale zahrál jsem si hru lze říct u obojího nastejno, jen ta situace potom už je dost odlišná .
@AlieN (14.09.2023 11:01): ad skladování - to už jsme u toho, že kdo k tomu ještě vlastní barák, tak má vyhráno a má dost prostoru na poličky, skříňky atd., aby to měl kam uskladnit. Ale zase bych to s tím skladováním tak nehrotil. Mně 100 big boxů stojících ve dvou řadách za sebou zabírá dvě police ve skříni o délce asi 1,4m. Takže sbírka za mega by zabrala jednu větší skříň. Na to v pohodě najdeš bez potíží místo v bytech 3+1 a více, pokud nemáš děcka, stačí ti na to i 2+1, pokud nemáš ani ženu, tak i 1+1 byt :-)



@Jumas (14.09.2023 11:03): Jo takhle, že by někdo ještě zkoušel takto druhým ukazovat, že o to zájem je a berte rychle, dokud je....to by opravdu naráželo na procentuální poplatky webu, který aukce provozuje.
@Ringo (14.09.2023 10:55): Já to myslel tak, jestli to za tu cenu vydražil reálný člověk a ne kámoš, který uměle navyšoval cenu.

Jo, něco nabere na hodnotě dost. Já třeba měl původní české vydání Pána prstenů od Mladé fronty a tak před pěti lety jsem si kompletoval sbírku Dopisy Děda Mráze, Knihou ztracených pověstí, Nedokončenými příběhy, Příběhy z čarovné říše a Tulákem Roverem. Všechno jsem kupoval do 1 000 a teď se to pohybuje kolem dvou.
@Charllize (14.09.2023 09:58): Když počítáme stejnou pořizovací cenu tak samozřejmě, u fyzické kopie prostě dostaneš tu fyzickou kopii navíc - ale pointa online prodeje je že obvykle bývá levnější. Třeba ne day one, ale s odstupem času neskutečně.
No a pak tu máš ty náklady na skladování. Sbírka za milion, to už ti zabere dost velké množství místa za které musíš platit nájem. Nezdá se to moc, ale nastřádá se to - to je taky dost důvod proč u extrémních případů "však proč bych to vyhazoval, třeba se to bude někdy hodit" tolik kroutím hlavou.
@Jumas (14.09.2023 10:41): Reálné to moc není, oni těží z toho, že je to třeba jen jediná nabídka na trhu, a tak to zkouší. Jak se objeví další, jdou s cenou dolů. Jinak ta za 34 000 už koukám v nabídce není, asi byla příliš šílená), ale jednalo se o tuto hru a ta teď vyjde na na nějakých 16 000 Kč bez pošty, s poštou 19 000 Kč. Pořád je to více než 10x tolik, než za kolik jsem kupoval někdy před 12 lety.
https://www.ebay.co.uk/itm/256205825287? ... tkp%3ABk9SR5Kd7q3SYg
@Ringo (14.09.2023 10:15): To by mě zajímalo, co to bylo za hru. Jinak i u nás se hry prodávají za desetitisíce, přitom takovou hodnotu samozřejmě nemají. Třeba Vietcong za 23 000 nebo Mafia za skoro 61 000. Je teda otázka, jestli jde o reálné aukce a opravdu mezi námi žijí takoví blázni, kteří za to ty prachy daj nebo jestli je to uměle natažené, ale vzhledem k poplatkům, které si Aukro z prodeje účtuje, platí spíše první možnost.
@S4TW (14.09.2023 10:07): Na to mám ty zálohy, kdyby to CD z originálky po pěti letech nefungovalo. Kdybych takhle měl ty Settlery 7 DRM free a zazálohované, mohl jsem si je klidně nainstalovat i dnes. U těch mi nepomohlo ani to, že jsem je měl zakoupené v retail boxu s médiem, protože na tom médiu byl jen spouštěcí program, který mi hru z uPlaye doinstaloval, ale to je právě celý ten problém, o kterém se bavím, jak je na prd mít hry jen přes klienta. Byl to jednoduše podvod, vůbec to neměli v krabičkách cpát do regálů v obchodech.
@Charllize (14.09.2023 09:58): To je při tom nejhorším scénáři. Mé zkušenosti z 23 letého aktivního sběratelství, kdy jsem začal hry vyhledávat na eBayi, je taková, že to, co jsem kupoval v letech 2000 - 2005 za 500 Kč v přepočtu, dnes nakupuji za cca 2000.

A uvedu ještě extrém, hru, kterou jsem kdysi fungl novou zabalenou koupil v Austrálii za 1500 (už tehdy byla raritní), dnes někdo na eBayi draží v přepočtu za 34 000 Kč. Samozřejmě můžeme polemiovat o tom, zda to za takovou cenu dotyčný prodá nebo ne, ale rozhodně to prodá za násobně více než za těch 1400. Jinak tu hru už samozřejmě nemám, kdysi jsem ji přeprodal a jelikož sbírku nemám na osobní hodnocení, tak jsem mu to prodal za tolik, za kolik jsem nakoupil :-)
@Ringo (14.09.2023 09:50): no, já ti ten příběh se Settlers věřím, ale to je prostě nějaká extrémní výjimka, vlastním asi 2500 virtuálních her a ještě jsem o žádnou nepřišel, teda, v tom množství už to asi ani nezkontroluji... ale tak stejně tak se ti může stát, že tvoje zakoupené cd bude náhodou vadné a po 5 letech zjistíš, že nefunguje, taky se může stát :)... a šlohnout celou knihovnu, no, pokud jsi neopatrný, tak asi jo, ale stejně tak ti někdo může vykrást byt, že jo...
@Charllize (14.09.2023 09:36): Pokud sbírání her k tomu úpadku nevede :)
Ono ty pořizovací a v případě větších sbírek skladovací náklady nejsou malé - a jako investice s rostoucí hodnotou nefunguje všechno.
@Bellerofontes (14.09.2023 09:30): Zaměňuješ to, že něco, co jsem si koupil, držím v ruce (a je to od té chvíle moje) s duševním vlastnictvím, to je pořád dokola. Když si hru koupím v krabici, mám ji, když si ji koupím na STEAMu, zaplatil jsem si zapůjčení a nemám ji (prostě nic nedržíš v ruce). Vždyť je to tak jednoduché. Není třeba vypisovat, jak funguje duševní vlastnictví a že spočívá v tom, že jsem prostý konzument díla, které patří jeho tvůrci či vydavateli a logicky tak nemohu jeho dílo někam předávat s tím, že je to můj výtvor, nemohu jej měnit atd. To pleteš prostě dvě věci dohromady. Samozřejmě můžeš snižovat fyzické vlastnění něčeho na nějaký nízký pud přinášející rozkoš, ale prostě faktem je, že když vlastníš barák, vlastníš barák. Když jej nevlastníš, nemáš nic. Utěšovat se, že jej vlastnit nepotřebuješ, protože může nastat okolnost, že o něj přijdeš, je irelevantní a nic to nemění na tom, že rozdíl mezi mít a nemít je obrovský. U čehokoliv.

@S4TW (14.09.2023 09:20): Základem je stav - mám vs nemám. hypotetické situace (nebude to CD už fungovat, ukrade mi to zloděj atd.) na tom nic nemění. Nefungkční CD, pod win10 nejde načíst CD s tou a tou protipirátskou ochranou, nebo situaci - nemám do čeho vložit disketu, mám pochopitelně u krabicovek pořešenou zálohami. Očekávání katastrofy, že se STEAM vypaří, je sice taky hypotéza, ale to, že už jsem přišel o hru (byť na Uplayi, je realita, stalo se mi to a proto těm placeným zápujčkám tvářícím se jako "koupil sis u nás hru" nevěřím a mám proč jim nevěřit. A jinak knihovnu na STEAMu ti taky může někdo šlohnout klidně celou.
@Ringo (14.09.2023 07:22): Ten podle tebe extrém je každodenní realita (vlastnění), na rozdíl od fiktivní katastrofy. Zrovna tak zřejmá dominance Steamu.

Jako je otázka, jestli a komu "virtualita" pokřivila chápání: abys docenil materiál a fyzická média, nepotřebuješ je vlastnit. Znám to velice dobře ze zkušenosti. Knihy jsem si kupoval, ale i půjčoval v knihovně. Jestli někomu přináší rozkoš pocit vlastnictví a jakási fantazie o přežití "virtuality" fyzickým médiem, které u sebe "v bezpečí" uschoval, je to už úplně jiná diagnóza, vedlejší efekt "virtuality". Je to jako zaplatit si kurz přežití, zásobit se plechovkami a dopřávat si dobrého pocitu, že jsem připraven na nejhorší. Skutečné oběti, které obávanou pohromu ani nepotřebovaly.

Co jsem psal o vlastnění není samozřejmě nic nového, provází to již několik století úvažování o politice.
@Ringo (14.09.2023 07:22): počkej, ale tak reálně ti ve finále jde jen o tu krabičku, mapky... to, že by sis tu hru nemohl zahrát, že smažou Steam, GoG, nebude žádná alternativa a nikde to nestáhneš, protože vypnou internet, tomu snad nevěříš a jestli by se něco takového stalo, tak zahrát si nějakou hru bude asi naše nejmenší starost :)
@Bellerofontes (14.09.2023 00:35): Ale ta věc, kterou sis koupil (krabice s hrou, manuálem, mapami, médii) ti opravdu patří a nemůže ti ji nikdo vzít. Nepatří ti to dílo na ní ve smyslu, že jsi jej vytvořil, vyrobil, nebo jej můžeš jakkoliv předělávat a vydávat za své. Zdá se mi, že ta virtualita všeho fakticky lidem pokřivila chápání vlastnění čehokoliv. Možná je to vlastně úmysl, navodit dojem, že vlastně nikdo nic nevlastní a tak kdykoliv může skončit v lese či na dlažbě s dojmem, že vlastně o nic nepřišel :-) Příklady odepření věci, které uvádíš, jsou extrémy, kdy dojde k exekuci vlastní vinou, popřípadě ze státního zájmu vyvlastnění, ovšem s náhradou té věci. To s tím nemá ale nic společného v tom smyslu, jak se o tom bavíme.
@Ringo (13.09.2023 22:50): Nepochybuju, že majorita to má, jak píšeš. Ale sám se tím chlácholit nedokážu. Tu zprostředkovanost tam vnímám; kdyby ti věc bezvýhradně patřila, nemohla by ti být za určitých podmínek odepřena. Jenže ona může. Od zabrání domu, auta, zmrazení bankovního účtu, odebrání dítěte aj.

Kdyby se vypařil STEAM i GoG, ty hry by z netu, kde jsou již nyní uploadované, nezmizely, naopak by se vyklidil prostor pro alternativy jejich distribuce. Ale pokud ta "pohroma" a "vypaření" má znamenat nějaký postapokalyptický scénář, v kterém z úkrytu vyrážíme ukořistit sousedovy diskety a s potulnými obchodníky vyhandlovat mechaniku, tak potěš pánbůh.

@Gordon (13.09.2023 23:54): Právě. Steam už zvítězil.
@Bellerofontes (13.09.2023 22:22): Právo sice vlastnický vztah určuje, ale tady jde o to, zda ty osobně máš danou věc v ruce nebo ne. V takovém případě jsou nějaké fráze v autorském zákoně jedno, nikdo ti nebude překračovat práh domu a zjišťovat, jak s danou hrou získanou fyzicky nakládáš a sám o tom myslím vůbec nebudeš přemýšlet. Stejně jako máš hudební CD, album té či oné kapely, mohl jsi mít i hru. Stejně jako máš deskovku, knihu atd., zákonně dílo někoho jiného, tak ji prostě máš a nepřistoupíš na diskusi ve smyslu - není to tvoje. Fyzicky totvoje je. Jen je to dílo nějakého autora, kterého musíš brát v potaz a nesmíš to dílo třeba vydávat za své (jakože jsi tu knihu třeba napsal ty).

Co se týče to s těmi médii, já taky mám plno her na GoGu a STEAMu a dá se říci ,že tyto platformy jsou se mnou polovinu mého herního života, zatímco tu předchozí polovinu jsem strávil primárně taháním her z disket a pak CD. Proto chápu to médium k té hře prostě jako originálku, na které ta hra je. Instaluji to dnes ovšem ze záložních zdrojů, GoG, STEAM i abandonware. Přesto pro mě to médium, na kterém hra je, a je zabaleno v kartonové krabici s manuálem a třeba mapami, s kterými si dal někdo hodně práce, je jakýmsi pravým podkladem pro to slovo "mít tu hru doopravdy" (nehledě na fráze v autorském zákoně, které mi vysvětlují, že jde o autorské dílo patřící někomu, kdo na to má zakoupená práva protože tak tomu je i u hudebních CD a nikdo např. ze SONY ke mně nepřijde domů a neřekne, všechno se zabavuje, už nechceme, aby to lidi měli. Což ale mohou klidně učinit u půjčovny, kterou provozuje např. Spotify a nařídit jim, ať skladbu, album či produkci celé skupiny z nabídky stáhnou). Ten rozdíl mít a nemít je tady v případě fyzického média naprosto zřetelný. Kdyby nastala nějaká pohroma a vypařil se STEAM i GoG, tak kdo si na díky bohu prozatím DRM free GoGu neudělall zálohy, bude pátrat ve skříni po disketách v krabici, sežene si mechaniku a natahá si z disket do compu data. Data hry, kterou opravdu má. Na tom médiu.
@Ringo (13.09.2023 17:42): Dobře tenhle tvůj přístup z hlediska pocitu chápu, na druhou stranu se mi obtížně odmýšlí, že obava nad případnou ztrátou je uplatnitelná kdekoliv jinde.

Obecně vzato, vlastnictví je siamské dvojče práva, a teprve tam začíná jakási garance. Když hovno spadne na větrák, můžeš být připraven o libovolný majetek. Vlastnictví je v podstatě "výpůjčka". Ani děcko, které z člověka vypadne, mu v přísném slova smyslu nepatří, což dokazují případy, kdy mu může - nedostojí-li podmínkám, za nichž mu bylo svěřeno do péče - být odejmuto. Stejně tak můžeš, nepřejí-li hvězdy, dostat ban nebo přijít o účet. Stane se.

Ale zpátky na zem - ve sklepě mám krabice disket, CD disků, VHS kazet, kazet s hudbou z dětství, desky atd. Většina, s výjimkou CD a DVD, je už nejspíše nepoužitelná; není na čem je bezproblémově přehrát, nebo, jak bych odhadoval např. u VHS kazet, brzy odejdou. Ať přinese budoucnost cokoliv, už nyní se Steam prokázal jako bytelnější jen tím, že se nejen v mém případě držel více let než jmenované nosiče. A to jeho fanoušek nejsem, ani v nejmenším.
@AlieN (13.09.2023 21:03): Tak já to jako ale neházím do nějakých sklepů na hromadu, ale mám to krutopřísně jako v knihovničce vše zaškatulkováno s pokyny, co s tím, kdybych náhodou vyhodil kopyta do luftu :-)
Jako dnes přijít o všechny hry, které mám koupené digitálně, tak se mi možná trochu líp dýchá a znovu si aspoň urovnám priority co chci/nechci hrát, pokud bych to musel znovu koupit. :D

Krom P.T. snad neexistuje hra, co by nešla sehnat. Ať už za pomoci jistých zátok.
@Ringo (13.09.2023 17:42): vidíš, a já vlastně nikdy :-)
jako taky se mi nechce vyhazovat staré oblečení a mám k tomu citovou vazbu, i když je mi k ničemu. Ale vlastně když jsem pak cokoliv vyhodil, tak mi to nikdy nechybělo :-)
A vlastně největší sbírky jsem si stejně dělal na harddisku. Když jsem si dlouhá desetiletí nechával všechny poctivě postahované Survivory, Letecký katastrofy a další věci...a pak jednoho dne nastala ta chvíle, já dal odstranit, ani do koše se to nevešlo... a je mi to úplně jedno. Když jsem to na tom harddisku měl, tak jsem se na to občas opravdu díval. A teď když to tam nemám, tak nemám ani tu potřebu. A hry teď v podstatě mažu hned po dohrání.
Sám se sobě divím, jak úžasně praktický a flexibilní v tomhle jsem. V některých věcech si připadám jak jasnej asperger, a teď mě úplně šokuje, co vlastně píšu :-) Ale hudbu asi z harddisku nesmažu. I přes všechny spotify a youtuby světa. Mám tam věci, který opravdu sehnat nejdou a bylo to někdy náročné. Ale moh bych promazat ty mainstreamy a zachovat si jen tři nejpodstatnější složky - movie soundtracks, game soundtracks a klasická hudba. V tom mám hodně času.

ale rozumím tvému přístupu úplně v pohodě :-)
@Ringo (13.09.2023 17:42): Mám velmi podobný přístup. I k LEGU, i k hrám :)
Hry, o které nechci nikdy přijít, mám zálohované offline, protože si uvědomuju, že žádný "cloud" neexistuje. Existuje pouze cizí počítač, a ten se dá z různých důvodů vypnout.
@Dan9K (13.09.2023 15:53): Pokud tomu spravne rozumim, je to presne tak. Ty jako osoba vlastnici originalni medium musis kopii vytvorit, nikoliv pouzit kopii vytvorenou nekym jinym (at uz se k ni dostanes jakkoliv). A seda zona v tomto bylo (je) pouziti vypalovacich SW s nastavenim, ktere umoznuje zkopirovat medium vcetne jeho ochran (u her takove ty SafeDisc, SecuROM a podobne). Je to obchazeni ochrany proti kopirovani nebo se jen jedna o "absolutni" kopii fyzickeho media?
@Dan9K (13.09.2023 16:43): To já schraňuji všechno a s věkem roste intenzita, což je asi normální při vzpomínce na dědečky, kteří nic nechtěli vyhodit a vždycky to někam uskladnili na nějaké "co kdyby". Ale to bylo spíše na odlehčení, fakticky, proč schraňuji CD, knihy, hry, filmy, ale i oblíbené sety stavebnice Lego, je to, že kdykoliv jsem něco prodal s tím, že si to do hrobu nevezmu a na co to doma zabírá místo, tak o pár let později jsem toho krutě litoval a sháněl to znovu za 3x, ale někdy i 5x větší cenu. A proč ty věci potřebuji je asi pak už můj vnitřní pocit, že to, co se mi líbí, chci mít doma. Nechci to mít jen v nějakém virtuálnu nebo ve vzpomínkách. A samozřejmě respektuzji, že takové potřeby někdo nemá vůbec. Proč vznikl tenhle spor je vlastně jen o tom, že někteří tvrdí, že jak krabice, tak download, je minimálně totéž, protože výsledkem je hraní hry v obou případech. Ale to sakra opravdu není totéž a hlavně taky beru, že se mnohým, kteří jsou hrdí na své napěchované STEAM knihovny s představou absolutně věčné trvanlivosti a nezničitelnosti, nelehko poslouchá, že to nemají, že si to jen půjčili na dobu hraní od provozovatele webu/klienta:-)
@Dan9K (13.09.2023 16:43): Mám to stejně. S tím že pro mě ten moment kdy jsem přirozeně opustil křečkování fyzických médií byl právě moment kdy jsem se dostal k DC++ - protože to byl taky moment kdy jsem dostal k rychlému kolejnímu netu, a přirozeně jsem dospěl k tomu že kupovat nové harddisky a média na něco co se dá kdykoli stáhnout znovu je blbost. Schraňuju takhle už jen rarity které se blbě shání kdekoli, undergroundové filmy o kterých nikdo neslyšel nebo se blbě shání se sedící titulkovou stopou v nějakém lidském jazyce, a podobně.
Já jsem měl tuhle potřebu schraňovat v době, kdy to prostě nebylo raz dva dostupné. Schraňoval jsem všechno, muziku, filmy, hry, časáky, knihy. Člověk stahoval věc z DC++ 2 měsíce, nebo musel fyzicky do půjčovny s hudbou, kde to měl jen na jeden den. Pak je jasný, že si to člověk dal do sbírky. Ale hned, jak přišla lepší alternativa, tak jsem přestal schraňovat.
Je jasné, že je to krátkozraké a tahle možnost mít všechno raz dva dostupné tu třeba věčně nebude. Ale asi mi tohle potenciální riziko nestojí za to, si kvůli tomu vyčlenit 1 z pokojů.
Tuhle potřebu schraňovaní mi vlastně nahradily ty databáze. Schraňuji si to, co jsem reálně viděl/hrál/poslouchal/četl v rámci stastistiky, tuhle potřebu mám obrovskou. Ale přišel jsem o potřebu toho fyzického shromažďování. Naopak každá nová věc v bytě mě spíš štve :-)
@MickTheMage (13.09.2023 15:40): No ja nesúhlasím. Za mňa je napr. digitálne dobre aj z hľadiska úložného priestoru. Aj z hľadiska toho, keby som mal nejakú hru hľadať, vyťahovať disk, vkladať ho do mechaniky. Si zober koľko krabicových hier nemá plnú inštaláciu alebo má nejaké DRM, ktoré vyžaduje, aby si mal cd/dvd v mechanike a potom si chceš zahrať ty alebo niekto doma niečo iné a zas musíte s tým žonglovať. :) Toto je taká vec, ktorá mi nechýba. Krabicovky mám tiež doma pekné, kopec ich mám stále uskladnených v rodičovskom dome, lebo nemám na to miesto (až jedného dňa).

No a potom je tu ten faktor, že vďaka digitálnemu trhu sú hry lacnejšie, resp. idú rýchlejšie a častejšie do zľavy, sú bundles atď.. = hráč ušetrí.

A za kvalitatívnu devalváciu, že si jednotlivci, malé a veľké firmy vydávajú aj trash, tu máme zas šikovných jednotlivcov, indie štúdia, AA tvorcov alebo veľkých tvorcov, ktorí si strihnú menšiu hru a sú to skvosty, ktoré by bez digitálnej distribúcie nikdy nemohli vzniknúť alebo sa predávať inak, než lokálne v oblasti vydania.

Inak je to za mňa skôr debata, ktorú by som prebral pri pive (veľmi dávno sme neboli), tak to ber ako také pošťuchnutie z mojej strany, aby sme sa po dlhej dobe stretli. :)

EDIT: a ešte vždy ma neskutočne štvalo patchovanie, updatovanie hier. Keď sme nemali doma internet, tak som musel chodiť s disketami alebo neskôr s cd-rw ku kamarátom alebo tam kde internet mali, prípadne neskôr usb stick a stiahnuť si to. Keď už sme ho doma mali bol pomalý a trvalo to a potom som musel dávať niekoľko patchov po sebe v špecifickom poradí, ak je to hra, ktorú som práve nainštaloval, lebo ak nedám najprv patch 1.1, potom 1.1.2 potom 1.2 atď, tak mi to inštaláciu nedovolí alebo tam bude nejaký error.

A ja človek najprv unavený zo školy, potom z práce, som sa chcel hrať a nie robiť si it technika ešte aj doma. Ten autoupdate digitálnej distribúcie je luxus, ktorého sa už fakt nechcem vzdať.
@Garion (13.09.2023 14:00): děkuji, jak právě zdůrazňuješ to slovo vytvořit, tak tím asi myslíš právě, že to neplatí pro stahování, že? Takže jakože dejmetomu si to můžu vypálit CD-R, když mám original CD, ale už není halal si to samé stáhnout :-)
@Tulareanus (12.09.2023 21:56): Myslim, ze tu toho bolo povedane hodne, ale okrem ineho strasne devalvoval hodnotu hier, presytil trh strasnym trashom a naucil deti, ze digitalne je dobre (co uz z principu nie je). Takze ano, urcite nieco pozitivne priniesol, ale celkovo vnimam (a vzdy som vnimal, uz od zaciatku) Steam ako zlu vec :)