Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

[neexistující příspěvek]: Tak ofc nepřeju si, aby to mělo stejně generický obsah, ale přeju si, aby to bylo stejně "komorní" a míle daleko od moderního pojetí, na který naskočili od Origins. Chci prostě starý styl.
Teď se bude ve všech hrách litat na rogalu. Ale je fajn ze tím zaniknou vystrelovaci kotvicky. Ja bych blil :D
mě pobavil koment na neogafu..

I hate this hipster drivel

:)

Jako zatím jen ten phantom blade vypadá zajímavě.

Neva neva...tyhle citový vydíračky na mě v traileru moc nefungujou :/
Já na ty sony streamy stejně koukám jen kvůli tý parádní muzice co tam pouštěj před začátkem xD
Jsem rád že tenhle song opakujou, akorát jsem si ho tedy shazamoval a nic, takže to je prostě něco custom a nedá se to asi nikde sehnat.
@Bellerofontes (24.05.2023 21:05): Jestli tě Hellblade něčím ubíjelo nehraje roli. Já jen řekl, že pro vyprávění příběhů je herní médium nejlepší (ač zatím prakticky nevyužité) a použil jsem Hellblade jako příklad, který mě osobně zaujal. Asi se nechci pouštět do debaty o tom, zda Hellblade něco dělá dobře nebo špatně. Dle mě dělá většinu věcí dobře, nicméně beru, že ne každému to sedlo. K mému tvrzení si dosaď libovolnou hru, která zaujala tebe... :D
@Fritol (24.05.2023 19:20): Jako já v jádru souhlasím, leč bych tuhle devízu videoher nenazval vyprávěním a oponoval bych detailům (hororové filmy jsou pro mě zneklidňující přesně kvůli znekapacitnění; u hry nepamatuji, že bych někdy odvracel zrak, u filmu je to poslední naděje), výtkou bych zůstal u Hellblade.

Ve třetím odstavci mluvíš, jestli tomu správně rozumím, o neobvykle ladném souladu mezi herními mechanismy a vyprávěním. Toho si ve hrách také cením. Zrovna u Hellblade mě však ubíjelo to příliš očividné videoherní schéma - procházení oddělených uzavřených lokací, řešení rébusů a opakující se souboje s totožnými, podle obtížnosti hrozivostí odstupňovanými protivníky. Ne že bych tím nějak trpěl, Hellblade mě bavil, ale vlastně mi připadá, že za co hru chválíš, mi tam naopak scházelo - hrál jsem už více her, které měly povahu senzorické zkušenosti, kde to spojení bylo ladnější a samo vyprávění komplikovanější, například mnou na just vychvalovaný Layers of Fear.
@Bellerofontes (24.05.2023 19:00): Jestli visí na scénáři nebo na něčem jiném je už na vkusu jednotlivce, šlo mi o to, že ta hra tě naprosto vtáhne do děje, a to ne jen tím, že má dobře napsaný scénář.

Kniha ve velkém závisí na tvé představivosti a nemůžeš do ní zasahovat, film zas zprostředkovává jen audiovizuální zážitek, do kterého nemůžeš zasahovat a nejsi jeho součástí. Hra ti může zprostředkovat úplně všechno, co dokáže kniha nebo film, ale tím, že v podstatě jsi tou postavou, přihazuje něco navíc ještě. Neznám snad nikoho, kdo by se třeba u hororových filmů bál víc, než u hororových her. Právě to vědomí, že jsi ohrožen ty a to ohrožení závisí na tvých akcích, je podstatně víc pohlcující, než jen koukat na postavu na plátně, na kterou nemáš vliv. A nebo o ní číst. A s tímhle se dá v rámci příběhů pracovat mnohem víc, než s textem nebo filmem.

Hellblade mi přijde jako dobrý příklad, protože neudělali ze špičkového ozvučení jen pozlátko, ale udělali z něj důležitou součást vyprávění. Zpracovat téma schizofrenie do aktivní herní podoby a tím ze hry vyškrtnout HUD je za mě docela geniální tbh. Samozřejmě může namítat, jak moc silně to do hry promítli, ale faktem je, že to tam prostě promítli a nikdo před nima to nikdy neudělal. Nebo alespoň o tom nevím. A není to jediný případ, kdy ve hře využívají tematiku psychického narušení pro potřeby hratelnosti i příběhu. Dobrý příkald taky budiž třeba moment, kdy ti neřeknou, že nemáš bojovat pro herní postup, ale udělají z toho součást narativu, ke kterému hráč musí dojít sám. Ať už si o kvalitě toho scénáře myslíš cokoliv, tak prostě způsob, jakým vývojáři využívají herní médium pro vyprávění příběhu je nevídaný a otevírá spoustu možností do budoucna. A to i třeba v souvislosti s VR.

To, že toho prakticky nikdo zatím nevyužívá neznamená, že to nejde. Hry prostě mají mnohem větší potenciál než filmy a knihy v tomhle ohledu. Můj názor nezměníš, už jsme tu debatu na tohle téma vedl několikrát. :D
@Fritol (24.05.2023 18:29): Hellblade zpracovává téma traumatu - aniž bych chtěl být neuctivý, tak poměrně tendenčně - a víc než na scénáři visí na sugestivním vizuálním zpracování.

Že by to byl důkaz, že hry jsou pro vyprávění příběhů naprosto nejlepší médium? Jenom literárně to téma bylo historicky podané s takovou grácií a minuciózním záběrem, aby mě zrovna Hellblade o něčem takovém nepřesvědčil.
@Fritol (24.05.2023 18:29): Nejúspěšnější hry historie z velké části, nemají příběh vůbec. Ale je dost možný ze příběhy ve hrách tak trochu zařídili aby hry nebyli záležitost kultury kriplů a postavili je na nějakou serióznejsi úroveň. Tedy ze se o ně zajímají i lidé kteří vlastně jinak hrát ani nechtějí.

Hellblade, mně se ta holka moc nelíbí :)
@Fritol (24.05.2023 18:21): Jediný dvě hry který jsem hrál kvůli příběhu, a už to nikdy neudělám, byl MGS2 a 3. Příběh ve hře je fajn obvzlášť když je zajímavý ale když to nema pro mne vhodný gameplay a další herně podstatné věci přijde mi vhodnější film, seriál či kniha :)
@Fritol (24.05.2023 17:46): Příběhy, Hmm. Spíš zábavný hry, příběhy tak důležitý nejsou :) Kdy se to stalo ze za slovem hra stojí příběh :D

Ja nějakou úroveň grafiky rozhodně chci ale spiš tak nějak aby to nevypadalo jak před 30 lety. A ani při 20 fps už moc hrát nechci. Nějaký RT a 120 fps mě vůbec netrápí. To snad radši at tu práci navíc přetaví do dlc pro hru co me bavi.





@rikuhahl (24.05.2023 17:51): Jeste to by scházelo aby to bylo všude ta Zelda, uz takhle se ji dalších pět let nezbavime :)
@Fritol (24.05.2023 17:46): Jakože to si myslím taky, mně o tu grafiku prakticky nejde a klidně bych snesl generaci PS4 na furt či aby se nynější generace neposouvala, jelikož mi jde hlavně o příběh a o to jak to funguje a hraje se. Jenže vysvětluj to herní většině která kupuje tyhle mašiny jen že si s jock kámošema dají Fifu a pak hru jako TLOU a tímto končí :D

Ale tak pro mě jsou grafické orgie nějaké ranné PS4 hry už jen z důvodu že většinu času trávím u právě PS1-3 her :D Takže i to asi dělá to že mi to stačí, ale přesně radši vydávat hry s kvalitním scénářem než vydávat sice hezky vypadající ale vnitru plytké hry jako třeba Horizon Zero Dawn apod.
Já jsem stejně teď někde zaslech, že vyšla nějaká Zelda a je to hra desetiletí a na tyhle konzole to stejně neni, tak co s tim? :)
@jones1240 (24.05.2023 17:42): Tak částečně asi taky můžeme poděkovat Philovi za Series S, protože když už musejí optimalizovat hry tam, tak asi nebude tak velký problém udělat last gen verzi. :D

Díky za to ale... kdyby radši místo neustálého vývoje grafiky a těchhle zbytečností věnovali tolik úsilí tvorbě kvalitních scénářů, tak bych klidně dodnes hrál na X360. Na nějaký ray tracing a podobné voloviny jim drbu, dejte mi kvalitní příběhy radši.
@Fritol (24.05.2023 17:35): Jako zatím pokud vyloženě není člověk brutální úchyl na grafiku a na exkluzivky tak na té PS5 tituly co vyloženě ten hardware naplno využijí není :D Já stejně na tom hraji JRPG z PS4 éry a různé indie věci a asi to tak do vydání SH2 a Alone in the Dark Rebootu i zůstane.

Ale jo je to pravda drží se to obstojně, tak zatím se to těm vývojářům ještě vyplatí.
@Charllize (24.05.2023 17:22): Bizár to je asi z pohledu toho, že u PS2 nebo PS3 se tohle nedělo, nicméně tady tomu nahrává i fakt, že vytvořit verze pro PS4 a PS5 zároveň asi nebude takový problém, jako tvořit zároveň PS3 a PS4 verzi. Zpětná kompatibilita v tom asi hraje velkou roli. A taky byla minulá generace první, kde v prodejích převažovaly digitální verze, což taky sráží náklady oproti nutnosti mít hru fyzicky na předešlých generacích.

Ale samozřejmě počty prodaných PS4 konzolí a bídný počet PS5 exkluzivit tomu nejspíš nahrává též.
@Fritol (24.05.2023 11:33): Tak jednou ps4 do zapomění půjde, ale to ze se už pomalu deset let jedná o aktivní konzoli na kterou pořad vycházejí novinky v hojném počtu je trošku bizárek, nevím jestli kladný nebo záporný. Pro mně dobre, ja PS5 koupím až z donuceni a možná vůbec :)
I když nelze popřít ze ps5 za poslední dobu sbírá body dost výrazně.
Když máme dnes tu Sony showcase, tak vydali nějaké statistiky a zaujala mě nejvíc tahle.

Pamatuju si, že jsme zde někdy před půl rokem řešili, zda se PS4 verze her prodávají víc a jediný ověřený údaj byly prodeje některých japonských her, kde PS4 verze stále dominovaly. No, tady je graf přímo od Sony, který potvrzuje opak už. Každopádně co se počtu uživatelů týče, tak dominanci PS5 očekávají až další rok, takže bych stejně ještě minimálně rok nečekal, že se většina vydavatelů začne plně soustředit na next-gen. Naštěstí. :D Pro někoho teda...
@MickTheMage (19.05.2023 17:01): Ja mám pár výčitiek voči Three Houses, ktoré asi rozpíšem po dohraní v komentári. Tá hra je celkovo dobrá, ale ten spôsob dávkovania príbehu a dementných nereakcii postáv (niečo divné sa stane a nikto sa nad tým nepozastaví alebo nekladie otázky a ide sa ďalej... a tak stále dookola, mi príde ako niečo, čo sa na pc stratilo tak aspoň 15 rokov dozadu na pc, ako prežitok. :)

Ja sa zatiaľ teda bavím a ešte tie z hľadiska všeobecného hodnotenia najväčšie pecky ako breath of the wild, xenoblade chronicles 3 alebo super mario odyssey ma poslušne čakajú na poličke. Takže tešiť sa ešte teším. Ale primárne hranie je stále u mňa pc a mám pocit, že posledné roky sa bavím pri (pc) hraní viac, než som sa bavil pred 10 - 15 rokmi.

V podstate takto silno som sa bavil predtým len asi v mojich domácich pc herných začiatkoch koncom 90s a začiatkom 00s. Ale tam oproti posledným rokom hrajú veľkú úlohu nielen nostalgia, ale hry ako médium, celé herné systémy, žánre a možnosti boli pre mňa niečím úplne novým a neskutočným. Ale posledné roky hraním hier ako The Witcher 3: Wild Hunt (hral som až 2018/2019), Disco Elysium , Red Dead Redemption 2 ,Hades ,Prey , atď. a objavenie soulsžánru, pri ktorom som mal podobné pocity, ako keď som po prvý raz hral Half-life, staré Fallouty, Baldur's Gate... jednoducho unikátne zážitky oproti tomu, na čo som bol zvyknutý. V lepšej dobe na hry som nežil, mám na ne aj peniaze a počítač (konečne :D), akurát toho času a energie nie je toľko. Moje najhoršie obdobie bolo cca 2005 - 2014. V prvých 5 rokoch vychádzalo veľa meh hier pre mňa (strašne málo RPG napríklad, indie scéna ešte poriadne neexistovala, hry sa vtedy začali rapídne skracovať, ale nie zlepšovať) a druhých 5 rokov toho obdobia som z hrania úplne vypadol, lebo som na to nemal vôbec pc a ani som sa nesnažil veľmi udržať v obraze, lebo boli v živote iné priority.

Ale ten switch má jednu obrovskú výhodu, teraz som akurát chorý, prvé dni úplne K.O., nevládal som ani jesť, teraz tie neskoršie dni už trochu lepšie a spanie a ležanie v posteli si práve skracujem tým, že tam mám so sebou ten Switch. Na druhej strane, keby som ho tam nemal, mohol by som zas čítať nejakú knižku, ale to vyžaduje viac energie.
@Tulareanus (19.05.2023 15:21): Ah Three Houses jedna z mojich oblubenych Switch exkluzivit (co je co povedat, ked si pri nazve tej hre vzdy poviem "Ach jo, Edelgard you bitch :)) , ono ich ma Switch celkom dost a tuto hru som aspon dohral :) Links Awakening, Astral Chain, Mario a Rabbids... posledne roky som mal najlepsie herne zazitky na Switchi. Takych 20 rokov dozadu by som si to ani nevedel predstavit :) Times they are a changin...
Já bych se nebál. Ještě nevydali Switch Lite OLED. To by mohli oznámit na gamesconu.
Furt by mohli ještě vydat Metroid a zatím ještě nesnažil cenu... řekl bych, že před koncem cyklu by si nenechali ujít předvánoční zlevnění.
@Fritol (19.05.2023 15:04): Jasné, to už dáva viac zmysel. Akože mňa by nejaká väčšia hra asi potešila, ale vzhľadom na to, že mám switch pol roka a zatiaľ som stihol na tom hrať len mario kart, posledného pokémona a teraz dokončujem fire emblem: three houses, tak sa nemusím báť, že nebude čo hrať. :)
@Tulareanus (19.05.2023 14:33): Jasně, sorry, konec životnosti byla asi špatná volba slov. Prostě je dost pravděpodobné, že příští rok představí (a snad i vydají) novou konzoli, tudíž už nejspíš nebudou mít žádné velké exkluzivní tituly. Pokud něco, tak hádám nějaké third-party věci už, případně nějaké remastery a porty, ale nečekal bych, že vyjde na Switch ještě nějaká velká hra z těch hlavních značek. A pokud vyjde, tak už bych se vsadil, že to budou crossgen tituly.

Protože jediná hra, kterou mají aktuálně oznámenou, je Pikmin 4 a ta vyjde za 2 měsíce a pak už nic nemají. A zároveň ani neoznámili Direct ještě. Pokud letos nějaký bude, tak bych fakt nečekal žádné velké věci už.

Jinak s tou podporou... Jo, jako Switch to dost možná dotáhne na nejprodávanější konzoli ever, takže určitě těch 150M potenciálních zákazníků neodstřihnou do roka po vydání nové konzole. Minimálně jako platforma pro indie hry to poběží ještě minimálně tři roky pak, ale úplně bych nesázel na first party tituly. 3DS utli taky po dvou letech, ač snahu měli. Ale ten pokles prodejů her tam byl tak strmý, že to nemělo smysl.
Nedávno se psalo, že Nikkei informoval o vývoji další konzole a že to je na dobré cestě, ale že to nebude dřív než na jaře příštího roku, nebo tak něco. Ale beru to spíš jako spekulace a kdo ví, třeba už něco brzy oznámí oficiálně.
Teď v březnu to bylo šest let co Switch vyšel, dle standardu cyklů konzoli začíná přesluhovat ale taky si nemyslím ze by měl nějak v dohledné době končit. Oni možná vydají novou konzoli třeba za rok nebo tak ale než se tam přesune ta sta milionová základna hráčů uplynou další dva roky a Switch bude pořad in. Podle mně tak tři roky má ještě před sebou kdy bude mít full support. Na druhou stranu Nintendo občas umí odstřihnout věci velmi rychle.

Realně dokud ofiko neoznámí novou konzoli hlavu bych si s tím nedělal.