Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Ringo (06.10.2018 09:07): A kolik jich vychází dnes? Jak moc v tom stylu pokračovali byť i jejich autoři? To co píšeš je nesmírně naivní - samozřejmě že když se nějaký styl zažije, tak nějakou dobu přetrvá (a že ty záblesky pro nostalgické hráče pořád jsou, i když argumentovat Stonekeepem je i v tomto ohledu nesmyslné, hra s takovým vizuálem by ve 3D by v té době udělat prostě nešla), ale obecně ten koncept byl opuštěný ve chvíli kdy nebyl nutný. A není to jen o tom že by byly krokovací, ale i u mnoha jiných jejich prvků, ovládáním počínaje, podáním příběhu a interakcemi s okolím konče.

Tvé DnD hry možná byly jen o tom chodit po čtvercových místnostech a zabíjet monstra, ale ty co jsem hrával já naštěstí měly mnohem větší ambice, a o to víc to platí u autorů počítačových her, když jim rozvážeš ruce svázané technologií.
@Red (06.10.2018 10:17): Já sám naštěstí (nebo možná naneštěstí) byl na Sigilu jen občasným přispěvatelem a vedle ostřílených borců, kteří s prstem v nose či dlaní na údu dohrávali Baldurs Gate s různými módy, protože jim to jinak přišlo směšně lehké, jsem vypadal jako laik lamovitý :-). Nicméně proti vědeckému přístupu nic nemám a naopak mi imponuje. Takže před Jabem a jeho sofistikovaným přístupem smekám svůj klobouk. Ten mám sice ve skříni, ale snad mu i pomyslné smeknutí bude stačit. Zas takový machr to není, abych si pro ten klobouk zašel :-)

Já sám zase dosti vědecky svého času přistupoval například k té hádance v cirkusovém stanu. Prostě jsem si došel pro papír, asi půl hodiny jsem počítal, až jsem konečně dospěl k výsledku, jak starý ten princ a princezna jsou.

Mimochodem, doslova před pár minutami jsem si nainstaloval GOG verzi Ultima Underworld, abych si ve stínu této diskuse nějaké ten zaprášený dungeon zkusil. Navíc tuhle hru dělali (nebo alespoň dvojku) Looking Glass, což jsou moji vůbec nejoblíbenější vývojáři. System Shock 2 a Thief prostě miluji. Stará grafika mi nevadí, ale nikde jsem nenašel, jak si nakonfigurovat klávesnici (jsem zvyklý na šipky a nikoli WASD). Horší však je tam myš. Je úplně šíleně neovladatelná. Občas pomalá, při jiných pohybech rychlá, no hrůza. A to se ani nezmiňuji, že jsem na štíru s angličtinou, takže to nevidím růžově. A přitom nejsem proti podobným hrám nikterak zaujatý. Vlastně naopak. No, stejně mám rozehrané jiné věci, takže to zatím nechám uležet.
@Red (06.10.2018 10:17): Ja za tou voľnosťou pohybu čujem obrovskú popularitu multiplayer módu v Diable, ktoré vyšlo o dva roky skôr. Dokonca aj vývojári Fallouta museli Farga lámať, aby pristúpil na ťahový súbojový systém, pretože chcel vydať hru s podobnou hrateľnosťou ako malo práve populárne Diablo.
@Red (06.10.2018 10:17): ONE OF US! ONE OF US! :) Vzpomínám si i, jak jsem počítal průměrnou damage všech ToB skládacích artefakt zbraní a vybíral tu nejlepší. Někde jsem tam pak postoval tabulku. :)
@Ringo (04.10.2018 07:40): Jen to první je můj dojem nebo názor, to ostatní jsou fakta. Tak to prostě bylo :) Spíš by ses měl radovat že můj kamarád to dohrál bez zapauzování, což je důkaz že BG je jednoduchá hra:)

@Fingon (05.10.2018 20:26): Já si k hraní vybírám staré hry podle grafiky, Ishar jsou i dnes velmi pěkné. Možná až kýčovitě pěkné. Kámenem úrazu u mě byla orientace v otevřeném prostoru.

@CeBrk (05.10.2018 18:16): Jo Jab k tomu kouzlení a vývoji postavy v BG přistupuje zbytečně vědecky, prošel asi v Sigilu peklem diskuzí které z něho udělali takovýho teoretika. Já intuitivně zkoušel všechno a zůstal potom u toho to, co je nejvíc bezpečné, užitečné a univerzální. Vyvolávání čehokoliv, magická střela, melfův kyselinový šíp, ohnivá koule, pavučina,...:) Na ty kouzla odstraňující ochrany přišlo teprve když byl opravdu problém...v prvním BG ani snad nebylo potřeba, ve druhém díle jen s draky, lichy a podobně. Ani nevím jestli jsem na ty komba na odstraňování odolností přišel sám praxí nebo jsem to prostě jen někde na Sigilu obšleh:)

@orromis (05.10.2018 16:20): Tohle je hodně zajímavé. Když se tady totiž rozohnili tím jak je BG nerevoluční tak právě ta volnost v soubojích včetně času a prostoru při soubojích mi přišla jako něco s čím jsem se nepotkal. Všude jinde byly čtverečky/kosočtverce/hexy a pevně daný kola nebo naopak zběsilé klikání.

V jakých RPG byl vlastně stejný systém jako v Baldurs Gate?
@AlieN (05.10.2018 20:24): Ultima Underworld v 3D prostoru 1992, Stonekeep krokovací čtverečkový dungeon 1995. Takže ono to uměli jinak, jen krokovací dungeon je prostě styl gameplaye. Nikoliv jen vynucenost tehdejší doby. Podle tebe by asi ty dungeony dělali s dnešními možnostmi ve stylu Far Cry. Podle mě se mýlíš. Scrollovacích her bylo už plno v době, kdy se stále vytvářely krokovací dungeony. Prostě to je součást žánru. Byly pro rozvážnější hráče, kteří se vyžívali v exploraci každého čtverce a zaznamenávali si jej do mapy. Šlo o obdobu dračáku dračáku přeneseného na počítač, kde sis také zaznamenával čtverce.
Hlavně ten děj je ukončenej. Kanonickej Abdel Adrian je dokonce mrtvej (zabit Viekangem) a Bhaal díky tomu (všichni Bhaalspawni mrtví) obživl. Tam už není na co navazovat. :) To by stálo hodně lámání. Úplně stačí, kolik "duchovních nástupců" se objevuje (naposledy Pathfinder: Kingmaker), místo co by se autoři vydali vlastní cestou. Podivná představa, že se v podstatě konstituoval žánr "baldursovek" (či šířeji IE her a jejich "potomků").
@Fingon (05.10.2018 20:26): " a vůbec, nejlepsi dungeon byl Wolfenstein 3D:-p"

Ale jo, bez prdele, určitou paralelu mezi prvními "pořádnějšími" FPS (Catacomb 3-D: The Descent, The Catacomb Abyss) tu vidím. Prostě vzali koncept dungeonu, převedli ho do více "real-time" gameplaye, ovládání převedli z myši na klávesnici, osekali to o hádanky, vývoj postavy a inventář, ale zanechali podobnou atmosféru, feel, secrety a bludišťoidní design. Ve Wolfíkovi pak přidali ty klasické střelné zbraně a stala se z toho jakože taková ta typicka "shooter". Ale opravdu když hraji tyhle prvotní "FPSky" (Wolfa 3D, ty zmiňované Catacombs), cítím z nich ten feel dungeonů, čili bych se nezdráhal tvrdit že z nich do určité míry žánr FPS vzešel :). A takový System Shock je třebas kór na určitém pomezí mezi oldschoolovou "Shooter" a dungeonem ve stylu Ultima Underworld.
A zkus si schválně někdy v prvním Ravenloftu sehnat takovou tu ultimátní magickou vrhací dýku a máš z toho taky rázem Catacom 3D style FPS :p.
@Jab (05.10.2018 23:43): Je to marný...přečti si svůj první příspěvek na ten link od Sadako. Chápu, že už v tom máš protože taháš dungeony do každé možné diskuse ve snaze zapálit ohýnek, ale pak si tedy někde eviduje, kde co napíšeš, ať to víš.
A BaK mimochodem já nepovažuju za dungeon. Ani Dark Sun, ani Ultimy, ani Magic Candle, ani goldboxy.
@Richmond (05.10.2018 23:00): Ech. Já přišel s BaK v reakci na článek s výročím prvního BG, kde je toto označováno za revoluci. To jsem odmítl a hledal ji u podobně zaměřených her dříve. Tedy Fallout a předtím právě BaK. Nejsem si jist, co si chtěl tímhle svým rantem dokázat, ale docela slušně ti to vybouchlo do xichtu. Gratulki. ;)
@Charllize (05.10.2018 22:54): A přitom tu o dungeonech dle mého nemělo padnout ani slovo! alespoň já jsem zmiňoval samé ne-dungeony pro srovnání, zcela záměrně jsem se jim vyhýbal. Ale dungeony se nám tu vrátily jak bumerang...to prostě nevymyslíš...A zkus hádat, který zoufalec je sem přitáhnul jako první :)
Dungeony jsou velmi zasadni a dulezite, uz jen podle toho jak dokazou vzdycky vyhrotit zdejsi duskuze. Zalezi na nic strasne moc, a snaha o jejich banalizaci se miji ucinkem:)
@Richmond (05.10.2018 22:33): Jasně dungeony jsem zmínil převážně proto, že se jednalo o (sub)žánr, který mě první napadl v souvislosti s "ústupky kvůli prastaré technice" a taky proto, že zde v předchozí diskuzi o nich byla převážně řeč (nepočítám-li Dark Suny).

A mě nejde jen o slaboučké hry, mě jde i o ty kultovní, které jsou hodnoceny pouze přes růžové brýle. Třebas i k té ultimátní Ultimě Underworld má spoustu výhrad (viz. můj koment a diskuze u hry).
@Isair (05.10.2018 21:58): Kam vlastně bys zařadil ty goldboxy? Kam patří Wizardry 7, kam patří staré Ultimy? Jsou to dungeony nebo ne? A co Magic Candle? Nemyslím to nijak zle. Mně přijde, že tu převažuje mýtus, že do roku 1995 vycházely samé dungeony? Kdo to proboha sem zavlekl?

Jinak s Tebou souhlasím, že ve starých dobách vycházela spousta sraček (nebo lépe řečeno bídných klonů úspěšných her). A to se bavím jen o žánru cRPG. Stačí se podívat na hry, které hraje crpgaddict. Některé kousky jsou skutečně nejen nehratelné, ošklivé, ale i slaboučké. Pochybuju, že toto bude někdo rozporovat. A že těch slaboučkých byly desítky.
@Nikdykde (05.10.2018 14:12): ne, to zabíjíte vy co si furt stěžujete jak je všechno mimo váš záběr zálib jednoduché, pro blbce a hraje se to samo.

Můžeš si dát prosím tu práci a najít, kde jsem tu psal cosi o blbích (byť i náznakem)? Kde jsem psal, že se to hraje samo (hře která se hraje sama dám 80% a napíšu, že patří do zlatého fondu)? Proč bych PROBOHA nemohl napsat, co mi na dnešních crPG hrách chybí? Nebo se to nesmí? Nebo Tě to nějak nervově vyčerpává, zneklidňuje?

A to nemluvím o těch poznámkách, že i hudba je špatná a byla nejlepší v devadesátkách a od tý doby nikdo nic zajímavýho nevytvořil a podobný nesmysly.
O žádný hudbě jsem se nevyjadřoval, o žádný generaci lidí jsem se nevyjadřoval.

Vždyť ej to blbost, pro všechny možný lidi jsou hromady různých nabídek, každej může odejít uspokojenej. Bez toho, aby plival na toho druhýho. To jistě může, takže mi zcela určitě sepíšeš alespoň 15 her, které za posledních 10 let vyšly a které tedy se mi budou libit, protože mají to, co bych v nich rád měl. Když tedy si může každý vybrat...

Přijdeš mi jak mentor, jako Strážce vlasti...
@orromis (05.10.2018 19:34): @AlieN (05.10.2018 20:24): A hele, to bych třebas vůbec neřekl. Samozřejmě jsou zde různá technologická omezení (čtverečkový pohyb), na druhou stranu i ty dungeony po čase vyspěly do "volného" pohybu. Hlavně bych je třebas ale vůbec moc nesrovnával s isometrickými RPG či pozdějšími FP/TP RPG, protože je to v podstatě vlastní subžánr, který se zaměřuje úplně na něco jiného (bloudění v chodbách plných pastí a hádanek, hledání secretů, téměř bez dialogů a příběhu), někomu to sedne, někomu jinému ne, to je jeho volba. Není to žádný intelektuální vrchol, jak se tu někteří tváří, ale má to rozhodně své kouzlo, svou atmosféru a svou jedinečnou hratelnost. Staré (myšleno dosové) FPS se například taky hrají jinačeji než ty nové, přesto bych neřekl, že je to pouze kvůli technologickému omezení. Lokace například byly lépe a složitěji designované, ne tak přímočaré, hry byly více zaměřeny na hratelnost než na skripty a cutscény (čili plynulejší gameplay) atd.

A ba právě naopak, čím více starých her hraji i v dnešní době, tím více mě udivuje, jak je v nich spousta prvků propracovaných, třebas i takové, které by člověk čekal že budou minimálně četněji využívané či rozvinuté v novějších hrách, ale ony nejsou.

Dám třebas příklady- Jagged Alliance, jak mě příjemně překvapily možnosti jako že ti poškozený granát může vybouchnout v ruce, že můžeš výbušninami ničit zdi (což jde samozřejmě nezřídkakdy slušně takticky využít), že je nutno používat detektor kovu na odhalení min, že je třeba hlídat hafo statistik, že v Ultimě Underworld se kazí potraviny a je možné je všelijak kombinovat a vytvářet nové etc.
Jsou to takové prvky, které třebas samy o sobě nezní jako kdovíjaké terno, do těch her však byly skvěle implementovány a mnoho z nich působí mnohem živějším a komplexnějším dojmem. Takový svět třebas Ultimy Underworld nebo později Arx Fatalisu na mě působí mnohem živějším dojmem, jak kterýkoliv dnešní generický open world.

Naopak mám pocit, že hry tak od roku 2006+, tedy převážně ty mainstreamové, jsou vážně osekávané a zdebilizovávané až na kost (opět bych odkázal třebas na komentář marwela k NWN 2, kde jej porovnává třebas převážně s BG 2 a leccos prostě perfektně trefil).

Ono totiž nové neznamená nutně dobré a lepší. Když byla řeč o GUI, třebas jakkoliv v nových hrách vítám očištění obrazovky od všemožných ukazatelů zdraví, nechápu na druhou stranu nutnost autorů tam cpát dvanáctkou písmem instrukce typu "pro sebrání předmětu/otevření dveří zmáčkni E", do toho samé ukazatele, blikající, zářící předměty aby náhodou něco hráč neminul. Celé mě to mnohdy nakonec ruší mnohem více, než nějaké "humpolácké" GuI ve starších hrách.

Grafika přece taky není jen o technologické pokročilosti, ale tak nějak o estetičnosti a třebas u mě bude mít vždy přednost vizuál druhého BG či Icewind Dale před novými Dragon Age. Vůbec ten trend přebloomování, přeHDRkování, přesvícení, přebarvičkování všeho vůbec nemám rád, je to kýčovité, je to hnusné a 3D tomu nikterak nenapomáhá (ještě se v isometrických RPG jak kretén štelovat s kamerou- tímto zdravím Neverwintery;)), nehledě na tu fantasy stylizaci. Takový Witcher 3 třebas vypadá relativně dobře, ale jinak je to bída.

Ale stojím si za tím, že jakkoliv mám starší tvorbu rád a považuji ji též v mnohém za lepší (byť pořád nejsem asi až taková konzerva jako někteří nejmenovaní uživatelé:)), je třeba k ní být kritičtější a oddělit ono zrno od plev. Bohužel na DH se vyskytuje až příliš oněch "sentimentálních" komentářů, které převažují nad těmi věcnými (pokud nějaké vůbec jsou).
To samozřejmě platí i pro ty nové hry, ale ty jsou na DH kritizované naopak častěji, takže tam problém nevidím (třebaže s průměrnými hodnoceními dost často nesouhlasím, ale to už je můj problém).
@Fingon (05.10.2018 21:01): Tak jasně, když si to roztáhneš na 24 a více palcový monitor. ;) Přesto je imho možné najít dobrý balanc rozlišení, zoomu a onoho "ohraničení" (já jej tedy nepoužívám - viz ten screen níže) a dalších fičur tam přítomných v nastavení.
@Fingon (05.10.2018 20:54): Tak právě EE edice mají možnost ty okraje postav zvýraznit a přitom vyhladit. I s větším zazoomováním (to jednoduše kolečkem myši či gestem na displeji případně). ;)

P. S. Gibberling. ;)
@Jab (05.10.2018 20:46): problém vidím v tom že ve wide-screen vidím víc, než bych měl, a platím za to poměrně menšími postavami (pc i npc). Nebýt těch barevných kruhu kolem postav, tak mám problém menší postavy (hobiti, verbez typu Kobold, divous (jak se to jmenuje v Aj?) vůbec nakliknout.
@Fingon (05.10.2018 20:26): S EE edicemi imho grafika IE her stále super. Ten widescreen mod je do značné míry obdobný. Ale má méně možností (resp. žádné) stran grafických úprav a nemá zoom.

https://i.imgur.com/dcIysKc.jpg

Btw Ishary jsou za mě krásné. Jen u trojky mi vadí ty fotkové "postavy" namísto kreslených. Dark Sun se mi tedy také nelíbí. LoL také vypadá skvěle. Ale ten na mě působí tak nějak lacině hezky.
BG1 vypadalo v době svého vydání úžasně, ať už 640x480 nebo 800x600. Jak se ale postupně zvetsovaly monitory, už to nebylo ono. Dneska, s wide-screen patchem to vypadá o malinko líp, než bez něj (bez něj to vypadá strašně humpolacky, platí o všem na infinity enginu), ta původní krása, kouzlo, už tam bohužel není. Nemluvě o jakémsi glitchi s vykreslovanim, na který je zase potřeba jiný patch.

Asi to bude jen o zvyku (nemluvě o tom, že bg1 bylo pro mně spolu s mm VI, commandos nebo Atlantis, příkladem krásně vypadající hry poté, co jsem roky hrál jen plosinovky a arkády jako prince of persia, prehistorik 2, Aladdin nebo lion king, částečně na černobílém monitoru), každopádně zde zmiňovaný dark sun na mně působí strašně ošklivě.

Je mi známo že starší rpg nikdy nebyly moc o grafice, ale co jsem měl tu možnost zkusit (po roce 2000, dost možná se tu projevuje stejný problém s rozlišením jako ten u bg1), jen málokteré mě po grafické stránce zaujalo. Možná tak lands of lore a eye of beholder nebo brány skeldalu, jinak bída. Dungeon Master? Ishary? Ravenloft? Wizardry 7 (hral jsem jen gold). Starší might and magicy mají grafický vzhled spíš v pastelovem nádechu, ten mi nepřijde odpudivy, spíš naivní.

Přijde mi zábavné, že wizardry 8 nebo wizards and warriors pořád působí hezky, ale hrát je mě nebavilo...

Edit :, a vůbec, nejlepsi dungeon byl Wolfenstein 3D:-p
@Isair (05.10.2018 18:30): Neshrnoval bych ty staré hry až tak kategoricky jako orromis, ale faktem prostě je že značnou část jejich hratelnosti (či nehratelnosti) "tvoří" dobou vynucené ústupky kvůli prastaré technice.
U her které jsou vývojově blíž k Pongu, než k čemukoli modernímu, to ani nemůže být jinak - a je jisté že dělat je jejich autoři se současnými možnostmi, tak vypadají úplně jinak, a dost pravděpodobně právě tak jak by se Ringovi vůbec nelíbilo, a právě s věcmi na které u nových her nadává.

Ostatně celý ten žánr dungeonů existuje jen pro to, že nic jiného než statické krychlové "místnosti" tehdy ukázat nešlo.
Tady je vidět, že od dob Sigilu se některé mimozemské entity nezměnili. :D :D :D
@Isair (05.10.2018 18:30): Samozřejmě, bylo schválně přehnané tvrzení, vzhledem k tomu, na koho jsem reagoval.

Ale že většina her z let minulých (do r. 2000) je překonaná, za tím si rozhodně stojím. To samozřejmě neznamená, že ty hry nejsou důležité.
@Jab (05.10.2018 07:49): "Btw NWN 2 si zkoušel?"

Yop, už jsme se o tom tehdy tuším bavili, je to sice o něco málo lepší než jednička, ale imo děs a bída (pěkně to vystihl marwelův komentář). Byť datadisky vypadají věru zajímavě (i ty k jedničce byly mnohem lepší než původní hra).

orromis: Ale shrnout takhle globálně že jsou všechny staré hry "dnešní optikou" šmejdy je velmi, veeeelmi krátkozraké. Buďto jsou ty hry dobré a budou dobré i za desítky let ( a samozřejmě tyhle "legendy" jsou pak mnohem lepší než většina dílek co vyšla tehdy i poté), nebo jsou ty hry prostě blbé a zde jsou dobře hodnocené pouze nostalgiky, což je taky špatně. Smyslem hodnocení je myslím, aby se oddělilo ono zrno od plev a v komenřářích je dobré zmínit ona negative, vyloženě nesnáším ty nostalgické kecy typu "jo tohle jsme pařili ve škole na základce v hodinách informatiky, to byly časy", přičemž nejsou nikterak rozebírány- a už vůbec ne kriticky, jednotlivé aspekty hry.
@Jab (05.10.2018 16:40): Jo, Fallout na mě ještě čeká :)

Podle mě jsou realtime pauzovací souboje největší zlo v RPG hrách. Hned po nich je implementace DnD pravidel do počítačových her... :/
@Jab (05.10.2018 17:28): Občas se trochu stydím, jak mělce vlastně Baldurs Gate znám, vzhledem k tomu, kolikrát jsem ho dohrál (asi 5x) a jak velký fanda této hry jsem. Například z tohoto ( https://www.youtube.com/watch?v=5kBZ-9Ml3ZU ) videa by každý znalec soudil, že to hraje totální lama a noob :-)

Představ si, že já snad nikdy v životě nepoužil právě to kouzlo na imunitu před nějakou školu. Vždy jsem byl tak trochu líný si zjišťovat, z jaké školy to které kouzlo je. Jo, ochranu před zkameněním jsem používal, ale pokud si dobře pamatuji, nevydržela moc dlouho a často jsem ji ani neměl namemorovanou. Štít Baldurana jsem si posledně neprozřetelně nekoupil a plášť odrazu jsem měl, ale stejně mi nezřídka beholderové vyprášili kožich :-)

Ale i tak na tohle všechno vzpomínám rád. Bylo to úžasné dobrodružství bojovat s beholdery, lichy, odkameňovat své postavy, pátrat zlodějem ve stínu, vylákávat nepřátele vyvolanými kostlivci, házet tam fireboly a tak dále. Chránil jsem své postavy proti temné energii při boji s upíry, běhal s Aerii dokola, když se jí někdo dostal na tělo, zatímco Minsc někoho mlátil palcátem a Boo mu šel po očích :-). Prostě super, bomba a hustokrutopřísná hra, jak říkají dnešní mladí :-)
@CeBrk (05.10.2018 17:09): Člověk se v tom po čase vyzná. Viz třeba tenhle můj seznam kouzel k výběru Sorcererovi. A chápu, že omezení kouzel by naštvalo DnD puristy.

Problém s baziliškem je, že jej eliminuje kouzlo první úrovně (protection from petrification) a na beholdery platí ten štít od speciálního obchodníka v Ribaldově obchodě či plášť odrazu z města Sahuiginů. U Elder Orb (páč kouzlí Imprisonment) je potřeba ještě Spell Immunity/Abjuration.
@Jab (05.10.2018 16:40): Relativně nedávno jsem Fallouta 2 po hodně dlouhé době opět hrál a přestože se považuji za fanouška této legendy, zase mne překvapilo, jak dobrá hra to je. Dokonce jsem uploadl na youtube svůj kompletní gameplay. Marcusovi pochopitelně patří do rukou jen laserová či plasmová puška, protože s rotačákem prostě dříve či později povraždí celou svou partu :-)

Pokud jde o souboje, mně na Baldurs Gate vždy trochu vadil ten zmatek kolem kouzel. Jo, na jednu stranu nabízí fantasticky pestrou paletu možností a kdo se v tom vyzná, je king, ale na můj vkus tu bylo až mnoho výjimek, imunit, obranných kouzel, kouzel proti obranným kouzlům a tak podobně. Jo, člověk většinou vystačil s tím nejdůležitějším, jako je Zlom, Pravdivé vidění a nějaký ten Rubínový paprsek a podobně, ale i tak. Mám raději, když jsou pravidla jednoduchá ve své definici a komplexní v možnostech, které z nich vyplývají. Jako třeba šachy. Pravidla jsou triviální, ale ty možnosti které nabízí nekonečné. Na druhou stranu pochopitelně vím, že ta kouzla a zákonitosti vychází z AD&D a celý tenhle svět má své kouzlo, takže můj postoj k tomu všemu je trochu ambivalentní. To ale nic nemění na mém názoru, že série Baldurs Gate je skutečný klenot herního nebe a já na tu hru mám úžasné vzpomínky.

Mimochodem, v Baldurs Gate 2 byl můj nejnepříjemnější nepřítel rozhodně beholder. V jedničce asi bazilišek, ale zase za něj bylo plno zkušenostních bodů.
@orromis (05.10.2018 16:20): Fallout je měl lepší (až na společníky, kdy Marcus ostatní kropí rotačákem). Ale snesu i ty v IE hrách. Jen člověk musí mít diverzitu. V Icewind Dale mě štvaly souboje se stejnými skupinkami.