Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@90210 (21.12.2018 11:20): A proč mu dávat za tip nějakej kazuální dungeon? Pokud ho má žánr zaujmout, stejně se nakonec pustí i do těch těžších nebo uživatelsky méně přívětivějších kousků, ne? S ním jednáte jak s dítětem :) Jediné, co bych mu asi nedoporučoval je něco extrémně dlouhého. Ale jinak klidně BC, Stonekeep, LoL...nemám problém.
@Ringo (19.12.2018 14:28): Stonekeep je pomerne tezkej.

Ohledne doporuceni Black Crypt mladym zacinajicim hracum, to je jako kdybych u adventur doporucil prvni Gabriel Knight. Skvela hra, IMHO jedna z nejlepsich v zanru a jeden z nejlepsich hernich pribehu, kterej jsem kdy hral, ale mladsi hraci jsou zvykli na uplne jiny technicky zpracovani.
Stonekeep, anžto nemá ručně kreslenou grafiku, strašlivě zestárl. To hrát na dnešních 24+ monitorech je spíše o zrak. Sadisti.
@Drolin (19.12.2018 13:36): Stonekeep tady padnul myslím několikrát. Ten je hodně fajn. Ale když už se chce někdo nechat zasvětit do dungeonu, tak já bych na úvod vždy doporučil ty ve VGA grafice kreslené a s početnější partou než nějakou sólovku.

Jinak ten Black Crypt je o rok mladší než třeba Eye of the Beholder II a jen o rok starší než Lands of Lore. Tak mě docela překvapuje to pozdvižení, jak kdybysme mu doporučovali snad Wizardry V nebo co :-)
@Rapier (19.12.2018 13:42): Cardhalii jsem dohrál, nebyla špatná, vývoj postav sice takový jednoduchý, ale postačí, on vlastně u EoB nebyl o nic složitější. Ve vývoji je už dlouhá léta druhý díl, na který jsem se těšil více než na pokračování Grimrocku. Ale kdo ví, jestli Cardhalia II kdy vůbec vyjde.
@90210 (19.12.2018 12:07): Jo, je to na cca 3 kliky myší. A je to regulérní dungeon jako třeba EoB nebo Dungeon Master. Nic nějak více vykopávkového. To už je ten Dungeon Master 1 větší vykopávkou. Na amize bylo pár výborných kousků, které by bylo chybou opomenout. Takový Ambermoon třeba. Tohle si na PC nezahraješ, protože to tam nevyšlo. Pokud jde o tři kliky v aplikaci WinUAE s Hoborgovými balíčky her, tak to není nic složitějšího jako objednat a nainstalovat hru na STEAMu.
Undercroft z roku 2006 od Rake in Grass je zábavný kasuál dungeon, aj keď verzia pre Win sa ťažko zháňa, dostupná je skôr pre iOS.
@StriderCZ (19.12.2018 10:55): no ale ty přiblblé střílečky na kterých Raven Software dělali jsou dost dobré co si tak matně vzpomínám. :)

@Richmond (19.12.2018 08:43): mrtvej je asi jako letecké simulátory (sem tam něco ale vyjde). Než dohraje všechny ty dungeony z historie tak má do důchodu co dělat.

Obecně: dohrál jsem The Keep, protože jsem psal recenzi pro zing, a mnohokrát rozehrál do různé fáze Cardhalia (skončil jsem někde před pevností), která mě na rozdíl od The Keep opravdu bavila a kterou bych si klidně zahrál znovu a dost možná i dohrál. Žádné další dungeony jsem nehrál na svém PC (pouze jsem byl pasivní divák), nevím jak moc je Cardhalia blíže k tehdejším klasikám jako např: Dungeon Master II jmenovaný níže ale The Keep mě přišel celkově horší, a speciálně na to, že se jednalo o komerční produkt.
@Richmond (19.12.2018 11:07): A proč tu vlastně nepadá daleko přístupnější Stonekeep? Dungeon asi nejdungeovanější.

Black Crypt, ah, ještě doporučovat hru z Amigy... to snad nehrál ani jinak znalý 90210. Natož někdo, kdo nehrál starší hru jak 1997 (S4TW ). Koukám, že by se z této diskuze měli vyřadit lidé, kterým je více jak 30, a kteří hráli méně jak 8 dungeonů! :))

Nebo ještě lepší, emu NDS do mobilu, a hrát THE DARK SPIRE. To moho doporučit.
@Ringo (19.12.2018 10:58): Pokud to je nekde v baliku, kde staci parkrat kliknout mysi pro instalaci a nasledne jednou kliknout na ikonku pro spusteni hry, tak si to po dohrani Wizardry 8 zahraju, hral jsem jen 1 patro zatim.

Nicmene doporucovat to nekomu, kdo hraje novy hry jako uvod do zanru, nevi nevim. Tohle je spis pro herni archeology a nadsence do starych RPG.
Já bych do toho startu vlastně klidně doporučil luxusní amigácký kousek Black Crypt z roku 1992, hraje se velmi příjemně a pod WinUAE z Hoborgových stránek šlape jako hodinky. Koho by to obtěžovalo, tak respawn tu není, má automapu a třeba atmosférou a grafikou mi vyhovoval mnohem více než Dungeon Master.


Aha, takže to můžu rovnou smazat, než jsem to dopsal, Strider CZ to už řekl :-D
@Richmond (19.12.2018 08:43): Přesně tak, taky mi to ve své podstatě nevadí, protože to nejlepší už vyšlo :-) A pokud to chce někdo dokonale napodobit a dát tomu moderní háv a user friendly ovládání, proč ne, ale to se povedlo z mého pohledu jen u M&M10 a asi i u těch Grimrocků. A to se bavíme o třech hrách zap osledník kolik že let? :-)

Ale nevadí mi to i proto, že na hry už moc času není a tak mám čas dojet staré resty a mohu se věnovat u nových her těm žánrům, kterým se daí, třeba metoridvania hrám, byť ty jsou zpravidla z indie produkce, ale proč ne, pokud je indie produkce schopna vyvinout nej hru na trhu oproti mainstreamovým odrhovačkám, tak to jen vítám. Třeba za 10 let indie po oprášení metroidvania žánru (který byl vlastně taky na dlouhý čas mrtvý) opráší i krokovací dungeony ve velkém :-)
@S4TW (19.12.2018 08:29): pokud chceš opravdu "masochisticky" prubnout, na čem ten žánr vlastně stojí a co je tím, co odlišuje dungeony od jiných procházeček chodbami, kde se jen tupě střílí, tak bych ti doporučil Dungeon Mastera, pokud chceš hezčí grafiku, tak druhý díl (chůze po čtvercích, puzzly, zkoumání prostředí, práce s předměty, výcvik postav v různých směrech, kouzlení přes runy, to je ten gameplay, který hráči dungeonů měli nejraději). Pokud si chceš ovšem zachodbičkařit s tím, že to bude propleteno příběhem a bude to mít rychlejší a lineárnější spád, tak tam exceluje ten Lands of Lore 1. Zde doporučovaný MM VI je sice vynikající hra, ale mě se zdá, že ti jde o to poznání, co to je dungeon v klasickém starém slova smyslu. Krokování, páčky, na zdech, plošinky a propadla na zemi a pod., na každém čtverci se může něco skrývat. MMVI je oproti tomuhle spíše už takový open world (i když naštěstí s hranicemi). To ale můžeš pak rovnou pro začátek rozjet moderní Skyrim.
@Richmond (19.12.2018 08:43): no, na druhou stranu stejně staré JRPG se pořád často skloňují a určitě tolik nezapadly, ba naopak mi přijde, že teď zažívají menší reinkarnaci, nejspíš i díky tomu, že konečně ofiko vycházejí i na PC...
@S4TW (19.12.2018 08:29): Tak tenhle žánr samozřejmě je mrtvej už dávno. To že vyšli Grimroci a MM10 na tom nic nemění. Vlna přišla, odešla a vše je při starém. (ano vím, že ještě jsou nějaké další indie projekty, ale mainstream je fakt jinde). Osobně mi to vůbec nevadí, naopak můžu se smát a házet exkrementy na dnešní cprg, jak je tahle kategorie (oproti strategiím a plošinovkám např.) v bídným stavu :)))
@Richmond (19.12.2018 07:04): možná máš i pravdu :D, mě tyhle diskuze dost otevírají obzory, vyčíhnu si nové hry, o kterých bych se většinou už možná ani nedoslechl... a zrovna tenhle žánr (pokud neberu v potaz vyloženě nějaké fan stránky) je jinde docela dost opomíjený... jako, asi to dopadne tak, že sáhnu, po tom, co mě zaujme, to je logické... ostatně, já zase takový problém s dohráváním u her nemám, za poslední roky jediná hra, kterou jsem vyloženě vzdal odinstaloval a nemyslím si, že se k ní v nejbližších letech vrátím je ARMA 2 :-), ale vím, že zrovna hry, o kterých se tu bavíme, jsou na mechaniky a náročnost hraní asi nejtěžší, minimálně pro člověka mého ražení, i přesto mě nějaký masochistickým způsobem dost lákají
MM6 mně osobně přijde jako hooodně dlouhá hra, proto si myslím, že na odpanění to není ideál :) Pokud by S4TW netrval na tom seznamu, tak možná by ideální byl The Keep (sice jsme ho nehrál a hrát nebudu, ale přijde mi z recenzí jako takovej casual dungeon). Za úplně mimoňské naopak považuju doporučení Betrayal at Krondor. Opět nesmírně rozlehlá hra, kde je absolutní nutnost si dělat spoustu poznámek nebo to hrát 6 hodin denně (v tom nejhorším případě jet podle návodu).

I když...třeba u deskovke taky razím zásadu, že klidně doporučím nějaký kolos i když ten člověk s deskovkami začíná. Samozřejmě pokud nechce tip na rodinnou hru nebo nejde o dítě. Takže vlastně možná i ten MM6 či BaK asi mají smysl...

Já si fakt nedovedu představit, že bych přišel do diskuse Akce a tam si psal o doporučení, co si zahrát za střílečku :) Tak trochu S4TW podezřívám, že touhle opětovnou otázkou chce vyvolat nějakou pěknou diskusi :))
@Red (18.12.2018 23:17): Já bych doporučil MaM 7. Ale ten ve výběru není. Nebo české Brány Skeldalu. Nebo Betrayal at Krondor. :)

Btw u sestupné kvality dungeonů bych spíše nesouhlasil. U nich mě ten gameplay nebaví buď od začátku nebo baví celou dobu. Nicméně Alamos či Varn mi třebas v MaM 6 stačily jednou a už teď končím před nimi. U Skeldalu mě nicméně hra bavila nejvíce ze začátku. Ale slušný soubojový systém mě oproti mnohým žánrovým předchůdcům udržel až do konce.

MaM 7 má pak oproti šetce výhodu v kratších dungeonech (až na tunely pod Eofolem) a silnějším ději, který je provázán s HoMaM 3. Ta mě pak baví celou dobu bez přestání a mám ji v tom svém Top 11 RPG. :)

Většina dalších dungeonů byla otraca celou dobu. DM hned po vybírání postav. Podobně mě nebavil fameplay EoBů, Isharů, Stonekeepu, Arkanií (tam mám ale rád souboják paradoxně).
@Ringo (18.12.2018 23:31): Jo, to je minimálně úsměvné :). Aneb DH je asi plná expertů na dungeony. Já v tomto beru relevantní názory v tuzemském prostoru od většiny uživatel z Oldgames (kteří jsou i zde). A já trochu vtipně začal s dungeony s MM IV (Score 120, plná hra), samozřejmě mě to nebavilo, a pak i MM III, které jsem sáhodlouze importoval do mobilu (SX1) se Symbianem a to již bylo lepší :). Pak jsem se na mobilu dostal i k Legacy, super věc, ale až později jsem se pak dostal i k MM6 (moc zdlouhavé a souboje jsou hrozné) potažmo MM7. Až pak jsem ale žánr ocenil s Wizardry VII, 8, Stonekeep a DM 2, ty mě opravdu bavily. A samozřejmě Albion, ale ten také neberu jako dungeon.

Plus škoda, že se nikdo nejde ptát třeba na vizuální novely a s čím začít :(
@Red (18.12.2018 23:17):

1. Lands of Lore tu pro začátek doporučuji od začátku, takže v tom jediném souhlas, až na tu sestupnou tendenci. Že v hrách ztrácíš koncentraci je tvůj problém ;-)

2. Ne, neplatí pro celý žánr to, co jste si tu někteří usmysleli, trochu mi to připad, že bych teď mohl jít do auditek o 3D střílečkách jít doporučovat, kterou si má začátečník zahrát pro začátek a přitom každou chvíli dodávat, jaký je to prasácký stupidní žánr pro slaboduché.

3. Proč nezačít MM6 jsi sama napsala. Byť to zdůvodnění je ujeté. Podle mě si dojem zkazí jen proto, že mu to tu doporučujete jako první, i když dodáváš vlastně v zápětí, proč tou hrou fakticky nezačít.

4. S čím bych mírně souhlasil je to, že jeskynní prostory MM6 nejsou tak promakané jako u jiných dungeonů, což opravdu může být pro začátečníka značně odrazující.
@Red (18.12.2018 23:17): Mňa práveže bavili aj tie veľké dungeony. Hru som začal hrať asi rok po tom ako vyšla a mal som vtedy 12 a postupne som sa MM VI učil, samozrejme VII a VIII sú ľahšie, ale na druhej strane nie je tak ťažký, aby to bolo frustrujúce a zábavný bol pre mňa celý čas, s výnimkou VARNu.
Začít s MM6 proč ne. Spíš jde o to tu hru včas opustit a nezkazit si dojem z prvních 20 hodin.
Což sice platí pro celý žánr, ale pro MM6 jsou ty nesmyslně dlouhé nelogické dungeony v kombinaci s real time souboji kde jen mačkáte klávesu A to platí obzvlášť. Mody bych neřešil až na zprovoznění původní hudby. To je nutnost.

Kdo chce hru dohrát a po většinu času se bavit (i když opět sestupnou tendencí), nechť jde do Lands of Lore.
@AlieN (18.12.2018 23:02): Jak říkám, dohrál jsem 30 dungeonů, ne-li více a pokud k nim někdo zabloudil u MM6, v pořádku, stále to není důvod, proč z nějaké padesátky her doporučit jako začátek zrovna tento jen proto, že se někdo v těch letech rozhodnul zahrát si hru, o které se hodně psalo. A nejméně bolestivý a nejvíce moderní je Might and Magic X, takže když už, tak proč nedoporučit ten. Proč monstrózní kolos M&M VI, s kterým se začátečník bude trápit třeba dva měsíce a on se defakto ptá na nějaký nástřel, který by jej vpravil do žánru.
Ja bych samozrejme doporucil Elminage Gothic, po jejim dohrani zakoupene dungeony uz nikdy nebude chtit videt. A vyreseno:)
@Ringo (18.12.2018 22:55): Jednoduše pro začátek doporučuji to s čím jsem sám začínal, to je tolik nepochopitelné? ;)

Nicméně MM je pro začátek lepší z jiného důvodu - je z nich nejmodernější, není to krokovací dungeon, takže ten přechod ze soudobých rpg je... nejméně bolestivý,
@AlieN (18.12.2018 22:52): Otázka zněla, s kterým dungeonem nejlépe začít. Předhánět se tu, kdo co v kolika letech zvládl, na to se myslím tady nikdo neptal.

V podstatě jen říkám, po dohrání snad 30 dungeonů, že bych M&M6 jako začátek nedoporučoval, to je celé. Chápu, že zde nastoupí trollí squadra, z které mnozí dungeony ani nehrají, nebo jich dohráli pár a zjistili, že to není jejich žánr a proto je budou hejtit a přehánět se, který z nich (těch dvou třech, které dohráli) byl primitivnější na pochopení, ale to je tak trochu už mimo téma.
@Ringo (18.12.2018 22:25): "a snažíte se mě přesvědčit, že MM6 je pro začátečníky"

Já na MM6 začínal (a na Realms of Arkania 3), takže ho tak beru. Když ho zvládalo mé dvanáctileté já, tak to přece pro dnes normálně zkušeného hráče nemůže být problém - desítky skillů přece ve hrách nejsou nic výjimečného, a že když je hodně nepřátel, tak jít na ně z dálky a ideálně plošně je snad logické, přemíra pižlání je... snad jen v okolí toho počátečního Nového Sorpigalu, když se ho člověk rozhodně vyčistit dřív než se vydá jinam.
@Malignus (18.12.2018 22:08): +1

Píšeme to oba jasně.
"Ale při prvním hraní může člověk tápat."
"Ale napoprvé se v tom před těmi x dekádami musel člověk chvíli hledat."
"Jj, to pižlání je otravné, když to neznáš."
"Všimni si prosím, že to nevysvětluji tobě, ale někomu, kdo v životě podobný her nehrál a začíná právě s MM6."
@Malignus (18.12.2018 22:08): Jasně, proto tady dáte do své zprávy můj nick a bavíte se stylem "když to neznáš..." a snažíte se mě přesvědčit, že MM6 je pro začátečníky. No nevím. Mně je to ve své podstatě jedno, já jsem jen chtěl, aby si S4TW opravdu zahrál dungeon, který mu debude hned z kraje doslova házet klacky pod nohhy. On je svým způsobem v něčem třeba těžký každý, obzvláště pro nezkušené, ale jako začátek bych doporučl okoukání si základních mechanik tohoto žánru a nešel hned cestou Megamonstrózního dungeonu s desítkami sklillů, které je nutno zvažovat a kombinovat, aby to šlo příjemně hrát. To je celé, netřeba kolem toho vyrábět flame.