V úvode som sa náhodou slušne bavil, takže haterstvo odmietam :)
Diskuze
Znáte tu o haters gonna... ?
:)
:)
@Bodkin (03.11.2013 19:56): Presne moja reakcia po prečítaní Paulovho príspevku :D
Dohráno, líbilo. Některé chaptery jsou delší než by bylo záhodno a ty tři boss fighty, ač vizuálně impresivní, jsou prostě příliš přetaženě roztahané. Ale jinak si není na co stěžovat, hrálo se to skvěle, u těch buddy movie hlášek Hojiho a Wanga jsem se dost časo pousmál až zasmál, nemluvě o těch fortune cookies. Přitom závěr a high level storylajna docela vážná a melancholická.
Katana lahodná, ale ani ostatní zbraně nezostávaly, hlavně ultimátní čtyřhlavňová brokovnice. Spokojenost a chci aby si Létající Divočáci vzali teď na paškál Blood.
Katana lahodná, ale ani ostatní zbraně nezostávaly, hlavně ultimátní čtyřhlavňová brokovnice. Spokojenost a chci aby si Létající Divočáci vzali teď na paškál Blood.
@Najlvin (22.10.2013 15:40): V pohode, len som chcel podotknúť, že až tak zle na tom v súčasnosti žáner FPS nie je. A určite by ma napadli aj iné príklady.
@Garret (22.10.2013 15:47): No jo, ale ty to nepremietneš do percentuálneho hodnotenia :)
@Garret (22.10.2013 15:47): No jo, ale ty to nepremietneš do percentuálneho hodnotenia :)
@M.a.t.t. (22.10.2013 14:40): líbil se mi prvních pár chapterů, ale teď už jsem spíše zklamaný. takže nejsi jediná výjimka...
Jenže všechny tři hry, co jsi jmenoval, jsou úplně z jiné škatulky. Jedná se o vážně myšlené příběhové hry s hlubokým podtextem, které nutí hráče zamýšlet se nad některými vážnými tématy. Nemluvě o tom, že se snaží konkurovat filmu. V tom určitě excelují nad vším ostatním, s tím s tebou souhlasím.
Ovšem Shadow Warrior je hra, která se vážně vůbec nebere. Dělá si ze všeho srandu, vše je tu přehnané a zahnané do extrémů. Nejde o realistickou hru, ale čistě jen o poctivou střílečku, jaké vycházely před mnoha lety hromady a dnes je to spíše jen vzácnost. A tím zase vyníká SW nad vším ostatním, jako důstojný návrat ke klasice.
Takže nejde moc dobře porovnávat Bioshock a nový Shadow Warrior - každá z her nabízi trochu něco jiného. To je jako porovnávat jablka s hruškama. Oboje je ovoce ale každé zajímavé úplně něčím jiným. Toť můj názor.
Ovšem Shadow Warrior je hra, která se vážně vůbec nebere. Dělá si ze všeho srandu, vše je tu přehnané a zahnané do extrémů. Nejde o realistickou hru, ale čistě jen o poctivou střílečku, jaké vycházely před mnoha lety hromady a dnes je to spíše jen vzácnost. A tím zase vyníká SW nad vším ostatním, jako důstojný návrat ke klasice.
Takže nejde moc dobře porovnávat Bioshock a nový Shadow Warrior - každá z her nabízi trochu něco jiného. To je jako porovnávat jablka s hruškama. Oboje je ovoce ale každé zajímavé úplně něčím jiným. Toť můj názor.
Myslíš vedľa hier ako Bioshock Infinite, Far Cry 3 či Metro: Last Light? :-P
Řekl bych, že vedle současných her tohoto žánru musí být nový SW už z principu něco extra. Neříkám, že je to dokonalá hra, ale zkrátka něco takhle dobře hratelného a odlehčeného tu dlouho nebylo :D
@Garret (22.10.2013 13:23): Nie, nie, ja som vážne asi jediná výnimka, ktorá SW nepovažuje za nič extra.
Nechval dne před večerem...
Sakra ten Shadow Warrior je vážně dobrej, Flying Wild Hog válí.
Tak jsem si to nakonec taky pořídil :)
Tak co, už jste hráli přídavek ke hře "Viscera Cleanup Detail: Shadow Warrior"? Co si budem povídat - každý jste určitě během porcování nepřátel nadělal pěkný nepořádek, tak si ho teď hezky koukejte po sobě uklidit! :D
http://www.youtube.com/watch?v=0jZigh3F740
Tomu říkám vtip století... :DDD
http://www.youtube.com/watch?v=0jZigh3F740
Tomu říkám vtip století... :DDD
@Najlvin (07.10.2013 22:26): ten Švára je nebetyčný idiot...
kua, to už je podruhé, co jsem si tě spletl s Psyxem. máte podobné avatary :-D
kua, to už je podruhé, co jsem si tě spletl s Psyxem. máte podobné avatary :-D
Koukám, že v hodnocení se výjimečně shodnu i s Games.cz :D Pěkná recenze.
Jo, ten původní dabér mi tam taky dost chyběl - ten je prostě stejně nezapomenutelný jako v případě Duke Nukema. Kdyby tam byl, dal bych snad i 100% :D Ale jinak mi to nijak nevadilo a zvyknul jsem si :-)
@pajmič (06.10.2013 13:13): Díky. Změnu hlasu chápu, jen mi prostě nesedl, jsem až moc naučený na ten starý hlas :)
@Psyx (komentář): Pěkněj komentář, jenom k tomu hlasu Lo Wanga. Nevím jestli byla tato reinkarnace zamíšlena jako "prequel" ale vypadá to na to. Myslím že v originálním SW byl hrdina starej dědek, zde je z něj mladík. Takže ta změna hlasu vlastně dává smysl a upřímně mi ani nevadí, protože si myslim že zrovna dabing není slabá stránka tý hry.
Konec se teda hodně nepovedl. Strávit hodinu v jedné aréně likvidací stále stejných vln nepřátel a po nich ještě zdlouhavě likvidovat třetí reinkarnaci jednoho stejného bosse, který je navíc tak trapný, že mě ani na těžkou obtížnost není schopen zabít... Kdyby těch 14 hodin sestříhali pod 10, byla by to skvělá jízda. Takhle je závěr pěknej vopruz.
@7c (02.10.2013 19:34): To rozhodně. Karty fajn, bossové fajn, ale ty zlaťáky... ptákovina. Patlanina.
Každopádně, nikterak mi nevadí, že se Painkiller někomu líbí, anžto mu padnul do noty. To by byla blbost. Vadí mi, když někdo vykřikuje, že Painkilller je stará dobrá střílečka jako Doom či Dukem. Protože není.
Každopádně, nikterak mi nevadí, že se Painkiller někomu líbí, anžto mu padnul do noty. To by byla blbost. Vadí mi, když někdo vykřikuje, že Painkilller je stará dobrá střílečka jako Doom či Dukem. Protože není.
@Bodkin (02.10.2013 18:23) @M.a.t.t. (02.10.2013 18:30) Ok, ok. Zřejmě ověřím až vyzkouším.
@Bodkin (02.10.2013 18:23): Painkiller byla dle mě "sbírací" hra - získat všechny "achievementy", taroty, bonusy, a tak dál. Díky tomu mě bavila. Když vezmu např. Doom 3, tak šlo o něco úplně jiného, byť FPS. Nejvíc mi v tomhle ohledu připomněl AvP (a to je taky hratelnostně dost odlišná FPS). Jinak, co člověk, to jiný vkus, hádám.
@Bodkin (02.10.2013 18:23): Painkiller byla dle mě "sbírací" hra - získat všechny "achievementy", taroty, bonusy, a tak dál. Díky tomu mě bavila. Když vezmu např. Doom 3, tak šlo o něco úplně jiného, byť FPS. Nejvíc mi v tomhle ohledu připomněl AvP (a to je taky hratelnostně dost odlišná FPS). Jinak, co člověk, to jiný vkus, hádám.
@7c (02.10.2013 17:33): Máš pravdu, vyťahovanie osobných hodnotení je nezmysel. A naviac by si mal pozornejšie čítať.
´1. "Ale aby bolo jasné, mne nevadí, že SW nie je oldschool. Mne vadí, že ju mnohí považujú za oldschool"
2. "Inak nemám problém s modernými FPS"
Ako si si na základe týchto výrokov vyvodil, že moja hlavná výčitke k hre je, že nie je dosť oldschoolová, to naozaj netuším. Že si dokážem užiť staršie, aj tie novšie a mainstreamovejšie záležitosti s tým snáď nič nemá alebo?
´1. "Ale aby bolo jasné, mne nevadí, že SW nie je oldschool. Mne vadí, že ju mnohí považujú za oldschool"
2. "Inak nemám problém s modernými FPS"
Ako si si na základe týchto výrokov vyvodil, že moja hlavná výčitke k hre je, že nie je dosť oldschoolová, to naozaj netuším. Že si dokážem užiť staršie, aj tie novšie a mainstreamovejšie záležitosti s tým snáď nič nemá alebo?
@7c (02.10.2013 17:33): Nezdá se mu, že by SW bylo dost 'oldschool' na to, jak moc se tím tady zaklínají. Což je dle mého naprosto validní, ať jeho žebříčku vévodí cokoliv. Nejsem si jist, zda by bylo nutné mít v top 3 DOOMa, aby se člověk mohl vyjadřovat o tom, zda daná hra označující se za 'oldchool fps', prostě jen pitomě kecá a mlží.
Či jestli Fahrenheit na špice nějak člověku znemožní rozlišit, jestli je to oldschool gameplay či nikoliv.
A zběsilé arkádové FPS mám také rád a i tady stojí painkiller za vyližprdel, btw.
Či jestli Fahrenheit na špice nějak člověku znemožní rozlišit, jestli je to oldschool gameplay či nikoliv.
A zběsilé arkádové FPS mám také rád a i tady stojí painkiller za vyližprdel, btw.
@Phoenix (02.10.2013 10:29): Painkiller vůbec není tradiční FPS - naopak jde o zajímavou arkádovou FPS s parádním systémem karet. A chápu, že kdo tyhle věci nemusí, tak v Painkillerovi moc zábavy nenajde.
Matt: Kritizovat Shadow Warrior že není dost "oldschool" od člověka, který má v topce Fahrenheit, Mass Effect a další "filmy" či nové Tomb Raider-y mi přijde jako dost hardcore .-) Nicméně se omlouvám za vytahování osobních hodnocení - na druhou stranu s ohledem na odlišný vkus jsou závěry v dojmech ze hry asi pochopitelné.
Matt: Kritizovat Shadow Warrior že není dost "oldschool" od člověka, který má v topce Fahrenheit, Mass Effect a další "filmy" či nové Tomb Raider-y mi přijde jako dost hardcore .-) Nicméně se omlouvám za vytahování osobních hodnocení - na druhou stranu s ohledem na odlišný vkus jsou závěry v dojmech ze hry asi pochopitelné.
@Najlvin (02.10.2013 13:21): Mainstream nic nehledá, ví co platí a tomu stačí, nejsou to vývojáři,ale replikátoři, nic víc nic míň. EA nikdy nepodpoří nějaký koncept než ten, který mají 1000x vyzkoušený a proto velké studio nikdy nepřijde s originální hrou, jen bude donekonečna replikovat ověřené modely. Chceš originální RTS jdi se vysrat! na to ti prachy nedáme, je to velký riziko! Propracované rpg na který potřebuješ více času než dva roky? Jsi se posral ne? dyť do tý doby zestárne grafika! Na to ti prachy nedáme. Chceš call of duty 15? Na tady jsou prachy!
Všechno je to jen o reakci s hráči, ale jelikož většina je naprosto nekritická a vše sežere a zblajzne a nezvyšuje své nároky(např. na komplexnost her), tak jim to budou cpát a cpát.
Všechno je to jen o reakci s hráči, ale jelikož většina je naprosto nekritická a vše sežere a zblajzne a nezvyšuje své nároky(např. na komplexnost her), tak jim to budou cpát a cpát.
Je fakt, že DNF byl původní hře bližší humorem (na rozdíl od SW pravděpodobně), byť byl doveden trochu ad absurdum a působil mnohdy vyloženě debilně (přestože několik světlých momentů taktéž obsahoval).
Na druhou stranu gameplay byl mizérie... lineární level design, absence secretů, možnost nést pouze 2-4 zbraně, autoheal (!) aj., zde jsem čekal mnohem oldschoolovější přístup, už kvůli délce vývoje. Je fakt, že to v posledku nebyl takový průser, jak všichni zhrzení fanoušci proklamují a na pár fajn momentů vzpomínám dodnes rád, ale rozhodně nic kvůli čemu bych psal domů. Aneb s novým SW si myslím mohou "podat ruce".).
Na druhou stranu gameplay byl mizérie... lineární level design, absence secretů, možnost nést pouze 2-4 zbraně, autoheal (!) aj., zde jsem čekal mnohem oldschoolovější přístup, už kvůli délce vývoje. Je fakt, že to v posledku nebyl takový průser, jak všichni zhrzení fanoušci proklamují a na pár fajn momentů vzpomínám dodnes rád, ale rozhodně nic kvůli čemu bych psal domů. Aneb s novým SW si myslím mohou "podat ruce".).
@M.a.t.t. (02.10.2013 13:55): Hrál jsem kdysi Nolf 2 a popravdě mě to moc nebavilo. Čímž neříkám, že je to špatná hra, ale na můj vkus mi prostě nesedlo to zasazení do 60. let a celkově špiony moc nemusím :D Ale třeba to někdy zkusím.
@Psyx (02.10.2013 13:57): A já si myslel, že jen já to takhle extrémně natáhl... Ale vidím, že na tebe nemám :D
@Psyx (02.10.2013 13:57): A já si myslel, že jen já to takhle extrémně natáhl... Ale vidím, že na tebe nemám :D
@Najlvin (02.10.2013 13:28): 22,5 hodin, hrál jsem na insane a hledal tajné.
@Najlvin (02.10.2013 13:47): Aj SW je pomerne lineárny, takmer vždy je jasné, kam treba ísť. Secrety boli fajn :)
Inak skús si schválne zahrať už viackrát spomínanú sériu No One Lives Forever.
Inak skús si schválne zahrať už viackrát spomínanú sériu No One Lives Forever.
@M.a.t.t. (02.10.2013 13:31): Duke Nukem 3D zase nebyl stroze lineární, což DNF bohužel byl... Tady jde o to, že každý z nás od toho čeká trochu něco jiného. Ty třeba chceš klasickou hratelnost bez arén, já zase spíš preferuji méně lineární design a hledání secretů. Proto mi to asi sedlo víc než DNF :-)
DNF i nový SW mají každá něco. Ostatně, bavily mě obě hry. Ale jak píšeš, určitě to nebude ta pravá cesta, jakým by se žánr FPS měl ubírat. Nicméně náznak správného směru tam je. Teď už by to jen chtělo, aby se toho chopil někdo další a vydal se ještě dál.
DNF i nový SW mají každá něco. Ostatně, bavily mě obě hry. Ale jak píšeš, určitě to nebude ta pravá cesta, jakým by se žánr FPS měl ubírat. Nicméně náznak správného směru tam je. Teď už by to jen chtělo, aby se toho chopil někdo další a vydal se ještě dál.
@M.a.t.t. (02.10.2013 13:31): U RotT se musí brát v potaz ještě jedna věc. Už originál byla podivná splácanina s dobrými nápady, ale fujky gameplayem. Takže třeba je to tak správně.
Jistě, i některé nové FPS jsou zábavné svým způsobem. Což je právě ono, některé 'způsoby' jsou mi bližší než jiné. Tedy, chtěl bych FPS ve stylu starého Blooda, stejně tak něco velmi blízkého NOLFovi a také něco velmi blízkého Stalkerovi.
Jistě, i některé nové FPS jsou zábavné svým způsobem. Což je právě ono, některé 'způsoby' jsou mi bližší než jiné. Tedy, chtěl bych FPS ve stylu starého Blooda, stejně tak něco velmi blízkého NOLFovi a také něco velmi blízkého Stalkerovi.
@Bodkin (02.10.2013 13:10): Rise of the Triad sa o to pokúsil, ale podľa všetkého len splácal všetko dokopy , vďaka čomu príliš neuspel. Inak nemám problém s modernými FPS, aj v novej ére existujú žánrovky, na ktoré sa odstupom bude spomínať v dobrom. Akurát ma mrzí, že viacerí už len z traileru považujú SW za tú správnu cestou, akou by sa mali dnešné FPS uberať.
@Najlvin (02.10.2013 12:33): A v SW ide o intelektuálne rozjímanie? :) Podľa mňa je štýlu predchodcu určite vernejší DNF. Otázku kvalít ponechajme stranou, pôvodný SW ale nebol o arénovom boji.
@Najlvin (02.10.2013 12:33): A v SW ide o intelektuálne rozjímanie? :) Podľa mňa je štýlu predchodcu určite vernejší DNF. Otázku kvalít ponechajme stranou, pôvodný SW ale nebol o arénovom boji.
Mimochodem, jen tak pro zajímavost, kdo jste už hru dohrál - jak dlouho vám to trvalo? Mně fakt Steam i samotná hra hlásí 20 hodin. Ale je fakt, že jsem se v jednotlivých levelech snažil hledat bonusy a tajné místnosti... Každopádně ta hra je opravdu nebývale dlouhá, a jelikož mě fakt bavila od začátku až do konce, tak to musím brát jako jedno z pozitiv :-)
@Phoenix (02.10.2013 12:56): Těžko říci, kde je ten zakopaný pes. Určitě by se dala i dnes udělat dobrá oldschool hra, která by nebyla prodělečná. Ale fakt se obávám, že pro většinu současných studií je to až příliš velké riziko, a tak hledají kompromisy. Každopádně dnes vymodelovat jeden level s průměrnou grafikou a detaily zabere určitě mnohem více práce než kdysi. To je taky podle mě jeden z hlavních důvodů, proč spousta her postupně přešla z komplikovaných levelů do strohé linearity. Ne proto, že by to dalo víc práce - ale proto, že by to ve výsledku stálo víc peněz. Bohužel, ty staré dobré časy, kdy se dělali hry v pár lidech pomalu někde na koleně a díky jednoduchosti se dalo mnohem víc experimentovat jsou pryč. Dnes je vše hlavně o penězích, jenže ono to ani jinak nejde, pokud se má to studio na dnešním trhu uživit.
Duke Nukem Forever jsem si taky užil a plně s tebou souhlasím. Pro mě to byla příjemná hra a rád se k ní vracím. Každopádně pokud bych měl porovnat DNF a nový SW, tak jednoznačně SW se svému předchůdci blíží mnohem víc než Duke tomu svému. Teda alespoň mi to tak přijde. A já prostě přístup, s jakým se k tomu ve Flying Wild Hog postavili, musím ocenit - i když by to třeba mohlo být ještě lepší :-)
Duke Nukem Forever jsem si taky užil a plně s tebou souhlasím. Pro mě to byla příjemná hra a rád se k ní vracím. Každopádně pokud bych měl porovnat DNF a nový SW, tak jednoznačně SW se svému předchůdci blíží mnohem víc než Duke tomu svému. Teda alespoň mi to tak přijde. A já prostě přístup, s jakým se k tomu ve Flying Wild Hog postavili, musím ocenit - i když by to třeba mohlo být ještě lepší :-)
@Phoenix (02.10.2013 12:56): Tak, lidé mají problém stím, navrhnout hru pro nějakou niche a udělat ji tak, aby na té své malé škvírce i dobře vidělala. Pak se snaží vydělávat na 'masách' a vede to k dalším problémům.
Tudíž to vidím jako nenasytnost a špatný obchodní úmysl, než cokoliv jiného.
BTW - udělat oldschool FPS (DOOM, DN3D, BLOOD, SW) s dnešními moderními postupy a nápady (a teď mluvím o těch dobrých či alespoň hodících se nápadech, není možné to jen tak splácat dohromady) by byl dozajista trhák, časem přesahující do mainstreamu.
Tudíž to vidím jako nenasytnost a špatný obchodní úmysl, než cokoliv jiného.
BTW - udělat oldschool FPS (DOOM, DN3D, BLOOD, SW) s dnešními moderními postupy a nápady (a teď mluvím o těch dobrých či alespoň hodících se nápadech, není možné to jen tak splácat dohromady) by byl dozajista trhák, časem přesahující do mainstreamu.
@Najlvin (02.10.2013 11:51): Já si naopak myslím, že udělat dnes hru, která odpovídá dnešním standardům, je jednodušší než dříve. Už kvůli vyšší dostupnosti různých enginů. Problém podle mého spočívá jinde. Aby se hry prodaly miliony kusů (představa dnešních kravaťáků), tak je třeba zapůsobit něčím jiným než hratelností (protože ta se těžko definuje a špatně předvádí v PR materiálech), zejména grafikou a podobnými pro HC hráče nepotřebnými vlastnostmi (proto se retušují screenshoty a v konečném důsledku to vede k podvodu s předváděcími videi jako v případě Aliens: Colonial Marines). To je to, co přitáhne masu, která (možná) zajistí ony milionové prodeje. Jenomže s tím samozřejmě rostou náklady jaxvině, zejména na grafiky a marketing. Udělat dnes hru úplně stejně jako v devadesátkách by neznamenalo, že nebude úspěšná, jen se jí prodá výrazně méně, ovšem za současně výrazně menších nákladů na vývoj. Pamětníci by vývoj zaplatili (jakkoli nepovažuji Kickstarter za druhý příchod Ježíše Krista jako někteří nekritičtí obdivovatelé, tak tohle myslím ukazuje více než dobře), úplně stejně jako se to pravidelně děje u studií typu Matrix Games, které produkují HC tituly. Požadavky mainstreemu jsou pořád vyšší (logicky, protože mainstreem chce pořád lepší a lepší grafiku), ale požadavky HC hráčů jsou pořád stejné (aby se to dobře hrálo, všechno ostatní je podružné).
Myslím si tedy, že je to celé naopak (psal jsem to už u diskuze k Kingdoms of Amalur: Reckoning). Kravaťáci nezačnou tím, že si položí otázky "Co chceme vyprodukovat -> Kolik toho můžeme prodat -> Jaké jsou tedy možné maximální náklady vývoje". Kravaťáci si řeknou "Chceme toho prodat alespoň 30 milionů -> Jaký žánr nejvíc sype -> Jaký přístup nejvíc sype -> Kolik na to budeme potřebovat grafiků".
Pamětníci si nového Shadow Warriora koupí proto, aby dostali zážitek pokud možno velmi blízký původní hře. A nevím, nakolik může oslovit "nepamětníky". Aby se neopakovalo to, co u Deus Ex: Invisible War, který byl málo HC a současně také málo moderní. Takže nakonec ostrouhali (téměř) všichni, přestože je DX:IW velmi dobrá FPS, byť jednoznačně nedosahuje kvalit předchůdce. Na druhou stranu jsem si jako jeden z mála naprosto vychutnal Duke Nukem Forever. Přestože dostával všude možně velmi podprůměrná hodnocení a nebyl to úplně reboot a návrat ke kořenům, tak jsem v něm našel hodně z toho, co u dnešních FPS postrádám (teď samozřejmě ekonomickou stránku stranou, dobu vývoje DNF hned tak něco nepřekoná).
Myslím si tedy, že je to celé naopak (psal jsem to už u diskuze k Kingdoms of Amalur: Reckoning). Kravaťáci nezačnou tím, že si položí otázky "Co chceme vyprodukovat -> Kolik toho můžeme prodat -> Jaké jsou tedy možné maximální náklady vývoje". Kravaťáci si řeknou "Chceme toho prodat alespoň 30 milionů -> Jaký žánr nejvíc sype -> Jaký přístup nejvíc sype -> Kolik na to budeme potřebovat grafiků".
Pamětníci si nového Shadow Warriora koupí proto, aby dostali zážitek pokud možno velmi blízký původní hře. A nevím, nakolik může oslovit "nepamětníky". Aby se neopakovalo to, co u Deus Ex: Invisible War, který byl málo HC a současně také málo moderní. Takže nakonec ostrouhali (téměř) všichni, přestože je DX:IW velmi dobrá FPS, byť jednoznačně nedosahuje kvalit předchůdce. Na druhou stranu jsem si jako jeden z mála naprosto vychutnal Duke Nukem Forever. Přestože dostával všude možně velmi podprůměrná hodnocení a nebyl to úplně reboot a návrat ke kořenům, tak jsem v něm našel hodně z toho, co u dnešních FPS postrádám (teď samozřejmě ekonomickou stránku stranou, dobu vývoje DNF hned tak něco nepřekoná).
@M.a.t.t. (02.10.2013 12:32): Tak ale je to střílečka a tam vždy šlo hlavně o střílení. CoD je jiná kapitola - to je zhouba FPS žánru... :D
Teda takhle, aby jste mě špatně nepochopili... Chtěl jsem tím jen říci, že vyrobit dnes hru v kvalitě odpovídající dnešním standardům stojí spoustu úsilí a času - a tedy i peněz. Je proto logické, že pak autoři chtějí výsledek své usilovné práce prodat co nejširší skupině hráčů, aby se jim vývoj vůbec zaplatil. A to se asi bez určitých ústupků a kompromisů zkrátka neobejde. Zatímco dříve si každý vystačil s 2D animovanými postavičkami a jednoduchými čtvercovými místnostmi, dnes jsme holt někde trochu jinde. Grafická stránka her je čím dál složitější a náročnější na výrobu, takže už nejde dělat hry stejným stylem jako před lety. Jistě, ona by se samozřejmě dala i v této době udělat hra ve stylu 90. let - a s moderní grafikou. Otázkou ale je, kolik by se našlo pamětníků, kteří by si takovou hru koupili. Mám totiž obavy, že těch hardcore fanoušků pravých oldschool her zase není tolik, aby se vývojářům vyplatilo do tak specifické hry vůbec investovat čas a peníze. A to je ten důvod, proč beru nový Shadow Warrior jako vzácnou výjimku, která se o to do jsité míry snaží a pokouší se oslovit jak vyznavače těch starých her, tak i mladší hráče, co už třeba původní Shadow Warrior ani neznají. Upřímně, pokud někdy mělo vyjít nějaké modernější pokračovaní Shadow Warrior, tahle hra přesně splňuje to, co bych od toho očekával (ale je to jen můj osobní názor).
Teda takhle, aby jste mě špatně nepochopili... Chtěl jsem tím jen říci, že vyrobit dnes hru v kvalitě odpovídající dnešním standardům stojí spoustu úsilí a času - a tedy i peněz. Je proto logické, že pak autoři chtějí výsledek své usilovné práce prodat co nejširší skupině hráčů, aby se jim vývoj vůbec zaplatil. A to se asi bez určitých ústupků a kompromisů zkrátka neobejde. Zatímco dříve si každý vystačil s 2D animovanými postavičkami a jednoduchými čtvercovými místnostmi, dnes jsme holt někde trochu jinde. Grafická stránka her je čím dál složitější a náročnější na výrobu, takže už nejde dělat hry stejným stylem jako před lety. Jistě, ona by se samozřejmě dala i v této době udělat hra ve stylu 90. let - a s moderní grafikou. Otázkou ale je, kolik by se našlo pamětníků, kteří by si takovou hru koupili. Mám totiž obavy, že těch hardcore fanoušků pravých oldschool her zase není tolik, aby se vývojářům vyplatilo do tak specifické hry vůbec investovat čas a peníze. A to je ten důvod, proč beru nový Shadow Warrior jako vzácnou výjimku, která se o to do jsité míry snaží a pokouší se oslovit jak vyznavače těch starých her, tak i mladší hráče, co už třeba původní Shadow Warrior ani neznají. Upřímně, pokud někdy mělo vyjít nějaké modernější pokračovaní Shadow Warrior, tahle hra přesně splňuje to, co bych od toho očekával (ale je to jen můj osobní názor).
@Najlvin (02.10.2013 11:50): " to, jestli mě hra vrhne do arény nebo jestli mám při boji možnost z arény zbaběle utéct - to mi už fakt přijde jako nepodstatný detail" - to fakt nie je nepodstatný detail, ešte aj v Call of Duty sa dá občas z boja zdrhnút :) A boj v SW tvorí minimálne 90% hrateľnosti.
@M.a.t.t. (02.10.2013 11:38): Tak ale ta bitva v závěru podle mě k tomu patří. Sám osobně to třeba taky nemusím, ale vzpomeme si na konec druhého Dooma - tam bylo nepřátel taky dost a pořád přibývali :D
Jinak aby dnes mohla být takovátio hra úspěšná, asi se to holt bez nutných ústupků, zjednodušení a pdobně neobejde. Udělat hru přesně takovou, jako byly hry v 90. letech, by asi nemělo moc velký úspěch - oslovila by jen pamětníky a ti by vývoj nejspíš nikdy nezaplatili. Není se tedy co divit, že tahle hra míří na co nejšírší skupinu hráčů. Ono dřív udělat hru bylo poměrně snazší než dnes, protože technologie i požadavky hráčů jsou čím dál náročnější.
Jinak aby dnes mohla být takovátio hra úspěšná, asi se to holt bez nutných ústupků, zjednodušení a pdobně neobejde. Udělat hru přesně takovou, jako byly hry v 90. letech, by asi nemělo moc velký úspěch - oslovila by jen pamětníky a ti by vývoj nejspíš nikdy nezaplatili. Není se tedy co divit, že tahle hra míří na co nejšírší skupinu hráčů. Ono dřív udělat hru bylo poměrně snazší než dnes, protože technologie i požadavky hráčů jsou čím dál náročnější.
Já vám nevím, ale to, jestli mě hra vrhne do arény nebo jestli mám při boji možnost z arény zbaběle utéct - to mi už fakt přijde jako nepodstatný detail. Ostatně při normálních bojích byly i situace, kdy se dalo utéct zpátky. A když přišla na řadu nějaká větší aréna, tak mi na tom nic špatného taky nepřišlo. Je to zase trochu jiný styl hraní... Někdo tu psal, že střílení v původním SW byla jen polovina hratelnosti. Ale tady to je vesměs taky tak. Po vystřílení nepřátel můžete hledat tajné místnosti, bonusy, easter eggy. Možná toho není tolik, ale pořád je to pozitivnější přístup než v drtivé většině současných her, kdy jdete pořád jen dopředu a nepřátelé vám skáčou do rány. Buďme tedy alespoň rádi za tohle :-)
@Najlvin (02.10.2013 11:24): Stovky súčasne nie, ale i tak boli momenty keď na hráča hádzala čo najviac nepriateľov (napríklad záverečný súboj v predoslednej kapitole, kde som už mal pocit, že ma chce hra regulérne naštvať) Neberiem ti tvoj názor, pre teba FPS roku, pre mňa sklamanie roku :) Mne nevadí tebou spomínaný mix starých a nových prvkov, mne vadí že je to len mainstream, ktorý sa chce tváriť ako niečo viac a v skutočnosti je to len brainless akcia s poriadne naťahovanou hracou dobou a stereotypom. Ak by pritom bola kratšia, aj moje hodnotenie by bolo pozitívnejšie.
@M.a.t.t. (02.10.2013 11:06): Já právě nemám příliš rád frenetickou akci, ale je to samozřejmě věc názoru. Mně osobně přijde, že se podobný přístup strašně rychle "okouká" a stane se neuvěřitelně nudným (totéž ostatně podle mého platí pro filmy nebo hudbu, kdysi jsem psal o "střídání tempa vyprávění"), ale rozumím tomu, že existují lidé, kterým se naopak líbí. Jen bych podobný přístup neoznačoval za oldschool, protože jeho existence je naopak následkem rozhodnutí přizpůsobit produkt maximálnímu počtu konzumentů. Což je samozřejmě z hlediska producenta logické, jen se to zase pochopitelně nelíbí konzumentům původním.
@M.a.t.t. (02.10.2013 10:00): Tak osobně hry typu Painkiller moc nemusím a tahle hra podle mě naštěstí taková vůbec není. Nevalí se na tebe stovky nepřátel současně... Neříkám, že hra nepodléhá jisté modernizaci a nějakým ústupkům, aby byla přístupnější širší skupině současných hráčů, ale také vrací spoustu těch starých mechanismů, které se z FPS v posledních letech záhadně vytratily - viz můj komentář. Celkově na mne hra působila tím dojmem, že se autoři snažili co nejvíce připodobnit původnímu Shadow Warrior a do toho přídat i nějaké nové prvky. A myslím si, že nic z toho hře neškodí - ba spíše jen prospívá. Po dlouhé době opravdu zábavná hra, která se mi trefila do vkusu. Ale chápu, že někdo na to má třeba jiný názor. Já nicméně opravdu každou chvíli viděl, že se hra snaží vzdát hold svému předchůdci a jemu podobným hrám, za což jsem fakt moc rád :-)
@Psyx (komentář): snad HADR reset ne?
@leebigh (02.10.2013 06:45): Rise of the Triad 2013, když jsem ho zkoušel krátce po vydání, tak se mi sekal podstatně víc než tenhle nový Shadow Warrior. Ale už prý zapracovali na lepší optimalizaci, takže to možná je teď jinak. Každopádně jestli stěží splňuješ minimální požadavky, tak ti to asi moc plynule nepůjde. Ale dokud to sám nezkusíš, tak to nikdo nezjistí :D
@Phoenix (02.10.2013 10:29): viděl jsem jen gameplay a málem se poblil a jestli tomu někdo dává nálepku old-school zasloužil by nakopat takovým způsobem do koulí, že by už nikdy nerozšířil svůj zparchantělý rod!!
@Psyx (29.09.2013 20:31): cože?! bodíky do skillů?? wtf to jsou čůráci :(( ...respektive to jsou ale čůráci lol!!!
@Psyx (29.09.2013 20:31): cože?! bodíky do skillů?? wtf to jsou čůráci :(( ...respektive to jsou ale čůráci lol!!!
@Phoenix (02.10.2013 10:29): No One lives forever je dobrý príklad. Nový SW sa hraje takmer identicky ako Hard Reset. S pár rozdielami (katana, mágia, vylepšovanie schopností a zbraní) a nejakou tou nostalgiou a odkazmi na pôvodného SW. Ale kto má rád frenetickú akciu, ten si môže prísť na svoje, nevydarená hra to nie je. Akurát v tom nevidím nič oldschool a to nezmyselné uzavieranie do arén mi v tomto type hre subjektívne vadí. Nepriateľom sa skrátka nedá újsť a pre postup je nutné zabiť všetkých, pričom ich variabilita nie je až tak vysoká. Tá tebou spomínaná recenzia je samozrejme trochu mimo.
Ale aby bolo jasné, mne nevadí, že SW nie je oldschool. Mne vadí, že ju mnohí považujú za oldschool a vyzdvihujú nepodstatné veci ako brutalitu či králiky.
Ale aby bolo jasné, mne nevadí, že SW nie je oldschool. Mne vadí, že ju mnohí považujú za oldschool a vyzdvihujú nepodstatné veci ako brutalitu či králiky.
Kéž bych tak mohl najít můj příspěvek, kde jsem nadával na používání Oldschool FPS jako označení pro Hard reset, Painkiller a podobné sračky. A ideálně s ním pak tapetoval, každé takové kritické nepochopení.
EDIT@Phoenix (02.10.2013 10:29): Amen
EDIT@Phoenix (02.10.2013 10:29): Amen