Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

A samotna znacka Bioware nie je sukromny majetok EA? Mozu sa vobec oni vlastne odtrhnut?
@M.a.t.t. (29.07.2015 18:47): Že by Bioware měl zkusit Kickstarter byl takový "jab". To se určitě nestane.

Ještě bych rozhodně nehodnotil, kolik klasik žánru komunitní financování vyplodilo. Na to je hodně brzo. Nicméně se podle mého začíná ukazovat, že požadavky hráčů a představy distributorů se mohou i poměrně zásadně rozcházet. Což má právě za následek určitý boom her na kickstarteru. Což může zase být v posledku významné v určitém otočení vývoje RPG her. Daleko více, než by se tak stalo u dalších Bioware hamburgerů.

Mám i takovou představu, že kritika hráčů třebas DA II a DA:I koneckonců přinese změnu i u Bioware (a právě i EA), anžto třebas výrobce Zaklínačů dokáže lépe naslouchat svým fanouškům (enhanced edice zdarma je velmi solidní krok). Pokud se v posledku Bioware nepoučí z úspěšných RPG z Kickstarteru, od menších studií i od ne až tak dávno relativně malého CD Projektu, tak jim prostě a jednoduše ujede vlak.

Vracím se k tomu, že peníze od distributora nejsou vše. Nerozporuji, že jsou důležité. Nicméně velcí distributoři většinou neradi riskují (resp. financují riskantní projekty), a tak v posledku pochybuji, že ty klasiky žánru (které jej zároveň mění) skutečně budou přinášet ve větších počtech.

Vlastně... Problém je v tom, že distributor může mít nějaké představy o požadavcích "trhu", nicméně ty asi ne vždy budou skutečně správné. A přes alespoň částečné komunitní financování může herní firma ukázat, že některé její na první pohled divočejší plány mají podporu hráčů a ti jsou ochotni pro jejich realizaci sáhnout do peněženky. Z téhle symbiózy asi vznikne nejvíce budoucích "klasik". Nikoliv jen pod patronací velkého distributora a pravděpodobně ani nikoliv jen z kickstarteru atp. Čili jak se to daří asi CD Projektu... Je potřeba dostat hlas hráče k distributorovi.
@Jab (29.07.2015 18:40): Porovnáváš jablka a hrušky. Jistě, i relativně nízkorozpočtový titul může být úspěšný z hlediska kritiky. Namátkou můžu zmínit třeba World of Goo nebo české Machinarium, ale i kdyby jsi se třeba naklonoval nikdy nemůžet udělat velkou hru typu Witcher, Dragon Age nebo Mass Effect z něčeho jako Kickstarter. Jasně Star Citizen vypadá, jako 3A hra...jde jen o to zda ta hra vůbec někdy vyjde, ale to je na jiný téma. Nehledě na to, že PoE je excluzivita pro PC.
@Isair (29.07.2015 18:57): O Obsidiane samozrejme viem, ale ten bol v trochu inej situácii, ako sa momentálne nachádza Bioware. To by sa museli brutálne rozhádať s EA, alebo si chcieť niečo vydať po svojom. Momentálne im zjavne vyhovuje súčasný stav, ale nevravím, že to tak musí byť vždy. Naopak kickstarterovú hru od nich, do ktorej by im nikto nerýpal a spravili by ju iba po svojom, by som si vlastne skúsil rád. Iba som reagoval na to, že momentálne je to nereálne. Ale v tomto sa viacmenej zhodneme.
@M.a.t.t. (29.07.2015 18:47): A co Obsidian? Vždyť to byl v podstatě ten stejný případ. Paradoxně se jednalo i o studio, které po Bioware "vyžralo" dost drobků- viz. Kotor 2 či NWN 2. Jejich Fallout: NV také není zrovna malé či nepopulární dílko. Jednalo se též o vcelku velké a úspěšné studio, které přechod na KS snad ani zapotřebí nemělo, ale prostě chtělo... Čili mi myšlenka, že by se Bioware mohlo klidně na KS objevit, vůbec tak na hlavu nepřijde.

Jen by mě zajímalo, jak by takový kousek vypadal a osobně v ně už příliš důvěru nemám. Tak či onak bych se toho mile rád dožil.
@Jab (29.07.2015 17:51): Pozri, tvoja poznámka o tom, že Bioware by malo skúsiť Kickstarter bola trochu mimo. Ide o veľké štúdio, ktoré to momentálne nemá zapotreby. Teraz sa ale neuraz ty, neviem prečo si myslíš, že mam potrebu za každú cenu niekoho obhajovať. Iba som sa odrazil od tej tvojej poznámky. Pýtal som sa koľko naozaj zásadných žánrových hier, ktoré môžu vojsť do histórie a sponzorovaných výhradne cez kickstarter vyšlo. To, že mnohé z nich majú veľmi dobré hodnotenia som nehovoril. Viem, že sú hry ako Shadowrun a pod. ktoré zbierajú slušné známky. Nebavme sa o hrách financovaných cez kickstarter iba čiastočne, alebo hrách, ktoré vznikli u menších štúdií. Aj autori mnohých úspešných kickstarter hier si uvedomujú, na čo majú a preto vsádzajú napríklad na retro štylizáciu a slúžia ako pripomienky minulosti. Tým som kickstarter a jeho význam nijak nespochybňoval, na to dal za vznik množstvu kvalitných hier. Kvalitná hra ale z môjho pohľadu automaticky nerovná zásadná hra, ktorá napríklad výraznejšie ovplyvní žáner. Je to iba môj pohľad a nevnucujem ti ho, ale naozaj nerozumiem, prečo si hneď myslíš, že pri písaní nepremýšľam. Ak sa baviť nechceš, nemám s tým problém, ale nerob zo mňa somára a trolla. Dík :)
@Barbar Conan (29.07.2015 18:33): Chápu tu výtku. Nicméně žebříček nebyl určen tobě, ale Mattovi. Jelikož u her s velkým rozpočtem je k nim často příznivější než tamní hodnocení hráčů (DA:I je dobrým příkladem). Proto jsem to koneckonců vybalancoval i odkazem na DH hodnocení, které je naopak dílem místních hráčů.
@M.a.t.t. (29.07.2015 14:32): Ty neuraž se... Ale přemýšlím ještě vůbec, než něco napíšeš? Tady máš seznam nejúspěšnějších RPG dle Metacritic. http://www.metacritic.com/browse/games/g ... ng/pc?view=condensed
Dej mi vědět, na které stránce PoE najdeš a kolik high budget RPG má za sebou.

Nebo fakt máš tu potřebu neustále dělat ďáblova advokáta? Už tomu fakt moc nerozumím....

Schválně kolik RPG od roku 2010 se na DH umístilo tzv. v "zelených číslech". Hmm, vidím 15 z 41. Mezi nimi vidím Pillars of Eternity, Shadowrun, Divinity: Original Sin (rovněž částečně financován herní komunitou) a další tituly (u kterých asi taky neměli autoři pytle peněz) jako Bastion, Mount n Blade, Dark Souls 2, Grimrock 2, MaM X.

Od velkých autorů tak vlastně zbývá jen New Vegas, Mass Effect 2, 3; Skyrim, Witcher 2, 3; a dejme tomu South Park. Čili sedm z těch patnácti. Ať žijí nadšenci a komunitní financování!
@Jab (28.07.2015 21:22): To je síce pravda, ale treba sa reálne pozrieť na to, koľko naozaj zásadných hier sponzorovaných cez kickstarter vyšlo. To číslo je zatiaľ veľmi malé. Kickstarterové hry ponúkajú príjemnú alternatívu, ale drvivá väčšina autorov si uvedomuje, že sa vďaka nižšiemu rozpočtu nemôže rovnať úplnej špičke. Ani Pillars of Eternity sa napriklad nemohli vyrovnať tretiemu Witcherovi.
Nechápu ten hejt na DA:I ohledně grafiky, vždyť je udělaná velmi pěkně. Parafíni? Snad leda v některejch scénách v pozadí, v animacích, které mají být jakože masové, ale to je tak nějak v pozadí, ale určitě ne všechny hlavní postavy a ty okolo. Zvířata jsou rozanimována a udělána naopak nadstandartně krásně. Prostředí jsou dělána pěčlivě (a je poznat, že na některé úseky EA poslala lidi z bývalého Huge studia co dělali Kingdom of Amalur).

//je ale pravda, že mám silnou grafiku od AMD a že jsem na začátku hned přepínal nastavení z dirext 11 na mantle technologii (za ty prachy co za to vrazili a umí to využít dvě hry dobrý, inu AMD) a tam teda okamžitě zmizel zbytečnej bloom, grafika se zostřila a podle mne to vypadá i o hodně líp (ale to je věcí vkusu).

Jinak že tam stojí spousta idiotů jako tvrdý y – to je pravda, ale bioware to tak mělo dycky, není to gothic eni Skyrim.
@pajmič (28.07.2015 22:50): Když to udělá indie studio, tak je smůla, že to nezvládne Bioware.

Nepíši nic o kompletní grafice v DA:I ani o parafínových postavách v celé sérii. Píši o parafínových postavách v DA:I. A jo, to je naprosto úděsné.
@Jab (28.07.2015 21:22): Chceš mi říct, že DAI grafika se ti zdá ošklivá? Postavy v DA sérii nikdy nebyli nějak great, ale parafínový mi nepřipadali. Dobrou grafiku ti s dobrýma nástrojema udělá i Indie studio.
Já nevim, ale pro mě osobně je dabing věc, která prostě nejde ošulit a BW je v tomhle podle mě nepřekonatelný. A ohledně ME1 mi ty nudný side questy nevaděj PRÁVĚ díky dabingu, kterej dělá hodně z tý filmový atmosféry. Mass Effect 1 má hrozně těžkopádný ovládání a debilní AI. Ale ta atmoška, dabing, ten svět je prostě unikátní. Ale combat je debilní. Dvojka je lepší v podstatě ve všem. Combat je tak o 200% lepší. Jinak jejich cílem nebylo udělat ME1, tak jak vyšla. Řekl bych, že ME3 combat je přesně to co původně chtěli.
@pajmič (28.07.2015 21:04): Jo, právě můžeš. Občas stačí nápad a dobrý scénář na skvělý film, který si lidé pamatují po desítkách let oproti mnoha zapomenutým blockbusterům. U her to není jiné.

A rozhodně platí, že Bioware nesmí obětovat peníze třebas do drahého dabingu na úkor třebas questů. Protože je totální konina, že by takové úkoly (popsané níže) někomu vyhovovaly. Koneckonců člověk si občas musí mnout spánky, když se dívá na parafínové postavy v DA:I. Tahle grafika opravdu stojí tolik peněz?

Vlastně kdy naposled mě nějaká Bioware hra bavila... Hmm... Asi Jade Empire. Imho zde zoufale podhodnocené RPG mixlé mlátičkou a s parádním settingem. Oproti tomu průšvihů už jsem zažil v poslední době hodně. Namátkou první Neverwinter Nights, Mass Effect (fakt se mi to strašně těžko hraje - hlavně kvůli soubojům osobně i v Mako), Dragon Age série (třetí díl jsem nehrál, první vlastně přes výtky celkem jde - celkově je to ale sešup z bývalé slávy Bioware). Věřím ale v kvality dalšího dílu Mass Effectu, neb má vesměs dobré hodnocení "Sigil sekty". A s těmi se většinou cca shodnu u RPG nejvíce. Chce to tedy jen přežít první díl.
@Jab (28.07.2015 20:48): Nevim, ale údajně se nejřív Gaider a Laidlaw nemohli dohodnout jaký ta hra bude mít lore. Tak to předělali, pak zjistili, že jim nefunguje combat, tak ho vrátili do původního stavu. Najednou došly prachy. Následně jim EA dalo peníze na dodělání a dál už to je záhada.
Kickstarter umožnuje dost věcí, ale zase těžko dostaneš tolik pěněz, aby jsi z toho udělal novej Mass Effect. Nemůžeš srovnávat studio s dvaceti lidma, co jsou rádi za chleba s máslem a mnohamiliardovou firmu.
@Jab (28.07.2015 20:48): Má to i stinnou stránku. Např. všechny ty "velké" hry co vyšly přes Kickstarter se z hlediska produkčních kvalit nemohou rovnat produkci klasické, ale spíše indie scéně. Co vím, tak snad jedině KCD má v tomto směru vysoký standard. A to se teprv uvidí, jestli to zvládnou ukočírovat...

A po těch Wastelandech, Shadowrunech, PoE, Divinity apod. mám už top-down hraní fakt dost.
@pajmič (28.07.2015 20:01): Kickstarter umožňuje, aby si autoři udělali hru podle sebe a ne dle toho, co jim diktuje distributor.

Co sakra na DA:O dělali šest let? Má to své světlé momenty, ale vzhledem k těm koridorům a opakujícím se minimapám, nepovedenému soubojovému systému, generickým questům (ty oběhni tři cápky po celé mapě, dones deset ametystů atp.) mi to stále přijde jako pre-aplha verze hry, jež měla daleko větší potenciál.
@Jab (28.07.2015 18:38): Ohledně DAO: Dělalo se na něm 6 let, přičemž původní plán byl 2006, tedy ještě před mass effectem. Mám dojem, že pokud by EA BW nekoupilo DAO by ani nevzniklo.

S Mass Effectem to meli vždy těžký. Už první díl byl okrouhanej o polovinu díky nedostatku financí. Mass Effect dvojka byla rushnutá, původně měla vyjít až na Jaře, ale EA to prdli na LEDEN z čehož si tý hry vážim ještě víc. A trojka je jasná, že jo. Dva roky je prostě MÁLO. Přesto se s tim dokázali poprat.

Ale očividně se to od změny CEO v EA změnilo, jelikož svý hry odkádaji a dávaji svym vývojářům čas. Mass Effect 4 je ve vývoji od konce roku 2012. S tim kickstarterem to beru jako vtip.

@mazar1234 (28.07.2015 18:42): Nemáte pravdu pane kolego. Z původního jádra zbylo ještě víc než dost a to platí jak pro Mass Effect, tak pro Dragon Age.
@Jab (28.07.2015 18:38): Dost pochybujem ze by k tomu terajsi zamestnanci mali co len mikroskopicku motivaciu.
Z povodnych zakladatelov a zamestnancov tam snad uz pomaly nepracuje ani jeden jediny.
@SilentWolf (28.07.2015 08:20): Hmm... Člověk si stále říká, za kolik problémů v novějších Bioware hrách může EA a jejich nátlak na brzké vydání. Za nějaké asi určitě (viz třebas původní zkratkovitý konec Mass Effect 3).

Nechce to Bioware zkusit s Kickstarterem? Očividně to prospívá (viz Pillars of Eternity).
DA je tahovka na více úrovních dokonce. To v tahových hrách nemá obdoby. Postava A zaútočí v tahu 1. V tahu 2 se postava A napřáhne a postava B zaútočí. V tahu 3 postava B zabije nepřítele a postava A máchne naprázdno.
Postava A se přesouvá k nepříteli 2. V tahu 1 2 3 4 5 je zaseknutá o neviditelnou zeď, popř. mění polohu z nahrbené na.. divnou. Nepřítel mezitím umře na stáří. Postava A neví co dělat. Je po boji? Není? To neví ani hráč, natož postavy. Protože nepřátelé jsou stále nějak zaseklí mezi tahem 4 a 5. Jsou v temné nicotě. V závoji. Snaží se najít nástupiště 9 ¾.

Nechápu jak někdo tohle může považovat za lepší, než ten ninja-manga styl z dvojky. Nehodil se tam, ale dalo se to aspoň hrát.
@pajmič (24.07.2015 00:49): Soudruhu, Dragon Age 2 som nehral, takže ten nehodnotím, neporovnávam.
Ale 1. Gameplay nepozostáva len z combatu. Výstavba "level dizajnu" (fakt ho tam Bioware posledné roky moc nemá), kde máme každú väčšiu oblasť rodelenú na viacero malých koridorov, spôsob interakcie s prostredím (máme len xy truhiel, krabíc, vieme ešte otvárať dvere a občas stlačiť páku, tlačítko), spôsob vedenia rozhovorov a to, že človek má vždy tábor, má companionov, ktorí sa vykecávajú, jeden spoločný a častokrát neprehľadný inventár. Mnohokrát čiernobiele rozhodovanie sa v rozhovoroch, kde človek buduje svoju karmu na negatívnu alebo pozitívnu stránku, či už je to light side, dark side, open palm, closed fist, paragon, renegade. To, že je interface troška graficky odlíšený neznamená, že väčšina jeho častí nie je identických, character sheet, inventory, questlog...od kotoru sa v BioWare hrách nezmenilo. DA:O origins má kombat dosť podobný KOTORu, len sú inde umiestnené ikonky, jednotlivých akcii, ktoré sú ale ovplyvnené podobnými mechanikami (chance to hit, saving throws atď.) a tiež každá akcia sa neovláda priamo, ale ju hráč len vyberie a ona sa sama vyhodnotí. ME 1 ešte nebola úplna strielačka, ale tam uznávam, že je asi najväčší rozdiel.
MDK 2 do tohto nerátam, lebo to je hra zo starej éry BioWare, ide tu hlavne o hry, ako bolo aj nižšie napísané, ktoré vyšli po Throne of Bhaal.
@Tulareanus (23.07.2015 23:39): Cože? Od kdy něco v Ubisft hře dává smysl? :D Ten gameplay ti připadá indentický? Si děláte prdel soudruhu? DAO a DA2 gameplay jsou jako stařena a králík na kotainu. Nezminuju ani to, že pokaždý vidíš změnu v interface, grafickým stylu, upravený RPG prvky a hlavně vždy přepracovanej combat systém, jak u ME tak u DA. A Jade Empire měl ten styl boje dost unikátní. MDK2 hraješ za tři odlišný postavy a kotor je od DA přizpůsobivější. Jo, a došlo ti, že ME je střílečka, kdežto DA v podstatě tahová rubačka? Já nikdy němel pocit, že hraju DLC ke hře, kterou už udělali.
@Tulareanus (23.07.2015 23:39): No ale práve o to ide. Mne nevadí zásadne ani jedno ale Ubisoft si na svojich značkách odskúša čo funguje a potom to hádže doslova všade. I ten Far Cry 3 obšľahol takmer komplet prvky z Assassin's Creed. Nevravím, že to nefungovalo, objavilo s to v sérii prvýkrát. Ale potom prišla štvorka, ktorá bola doslova cez kopirák. Pri Bioware hrách sa ten gameplay čiastočne mení, zober si len akciu v trilógii Mass Effect. To musíš posúdiť aj ty sám. Dragon Age II je taktiež iný, dokonca tie hry vyzerajú aj graficky odlišne.
@pajmič (23.07.2015 16:58): No neviem, aj gameplay u Bioware hier býva častokrát veľmi podobný, hoci nie identický.

u Bioware je tá šablóna strašne okatá, lebo je to fakt copypaste, preto to aj viac kričí. Navyše (nie, že by mi to u ubisoftu nevadilo), ale Bioware používa tú istú šablónu na všetky svoje značky, ubisoft skôr na svoje nekonečné série, kde to dáva aspoň trocha zmysel.
@pajmič (23.07.2015 16:58): V tomto prípade som sa ja konkrétne snažil v rozumnej miere zamedziť opakujúcemu flamu, ale už som na to rezignoval. Beztak si bude Say bez ohľadu na to čo mu napíšem, myslieť, že moje kroky sú mierené osobne proti nemu a že nemám nič lepšie na práci len rušiť negatívne príspevky o Bioware. Pretože ak nie sú napísané, tak neexistujú, to dá rozum. Ďalej by som to nerozmazával, pokračujte v debate.

Ale btw, súhlasím. Príbehová šablóna sa opakuje, ale presne ako tebe mi to nevadí, pretože herne sa všetky ich hry líšia.
Ono to není jen BW. Valná většina RPG dělá to samý, rozdíl je jedině v construkci příběhu, který stojí vždy z 60% na postavách. Nemluvě o hrách v jiných žánrech. Já osobně dávám přednost zavedené příběhové šabloně, než zavedeným, copy/paste herním principům. Každá BW hra je i v ránci série jiná. Hodně lidí by jsi z toho mohlo vzít příklad.

Mimochodem, také by mě zajímalo, kdo tu promazává komentáře.
Já to beru tak, že k záchraně světa v RPG hře potřebuješ nasbírat zkušenosti, dát dohromady dobrou partu a pak se na tu záchranu vrhnout. Čili pokud je to udělané dobře a záživně, tak mi nevadí, že je to stejný princip jako v nějakých jejich dřívějších hrách.
@Tulareanus (23.07.2015 14:51): Isteže môžu. Ale nie som zďaleka prvý, kto upozornil na to, že táto debata sa stále opakuje a kto poznamenal, že aj tak k ničomu nevedie, pretože argumenty sa taktiež dookola opakujú a všetci s nimi súhlasia. A tak to budeme opakovať stále, pretože o pár mesiacov sa zase zjaví niekto s poznámkou, že Bioware hry sa opakujú a budeme v tom pokračovať. Skutočne sa úprimne divím, prečo tým istým ľudom ani zďaleka nevadí, ako sa napríklad neustále a otvorene vykráda taký Ubisoft a miesto toho sa stále vracajú k Bioware. Za mňa je táto debata momentálne vyčerpaná dosť a Isair zhrnul všetko podstatné. O pár mesiacov si dáme ďalšie kolo :)
@Isair (23.07.2015 13:48): Bohužial tu sú stále ľudia, ktorí sa podobných tém chytajú a majú tendenciu sa opakovať. Preto chcem poprosiť aj ostatných, aby v tom nepokračovali. Áno Bioware opakujú vo svojich hrách viaceré prvky - niekomu to vadí, niekomu nie. Bodka.
@M.a.t.t. (23.07.2015 13:42): No dobře, dost už s tím:). Jen jsem chtěl své postřehy sdílet se Salamandrem, který to očividně nečetl a nevěděl o tom, pročež jsem jej chtěl ušetřit případných dalších zklamání. Koneckonců, nikdo nikoho nenutí reagovat a případně v diskusi pokračovat, ostatně jsem to ani já neměl v plánu;).
@Isair (23.07.2015 13:37): A tu by som ďalšie pokračovanie debaty stopol. :) Nič proti, ale toto sa už na DH riešilo toľkokrát, že to pripomína telenovelu. Naviac nikto z diskutujúcich nikdy nenamietal, takže skúste prosím riešiť niečo iné ;)
@Milfhunter (15.07.2015 13:34): Ta příběhová struktura je ve všech Biowarovkách v podstatě stejná už od dob cca BG 2 ToB či určitě Neverwinteru. Vesměs platí úvod, přidání se k nějaké mocné frakci, poté přichází ta "volnější" část, kdy se v podstatě celou hru nic moc neděje a hledají se starforge mapy/specifické itemy/spojenci etc., poté přichází závěr, kde máme vždycky pár "překvapivých" zvratů - v žádné hře nechybí nějaká zrada osoby, která to celou dobu táhla s vámi... Nadto tu máme v každé hře nějaký ten tábor, kde na vás čekají NPCčka k prokecnutí atd. Ona je jedna věc "všechny fantasy příběhy jsou o záchraně světa" (což není vždy tak úplně pravda, třebas v takovém BG 2 SoA jsem vůbec neměl pocit, že zachraňuji svět, spíše tak vlastní kůži a v závěru pár elfů) a druhá věc, když mají všechny bez výjimky naprosto stejnou strukturu. Pokud to někdo nevidí, tak je vážně slepý;). Krom BG 2 ToB, jsem poté hrál první Newerwinter s datadisky, Kotor 1 a první Dragon Age, kde už se mi tahle příběhová linka začala slušně zajídat. Mass Effecty jsem nehrál, ale vsadím se, že to bude stejné.

Dokonce to dotáhli tak daleko, že do hry dávají i stejné questy (viz. quest se soudem apod.- který je obsažen v prvním Neverwinteru a Kotoru). U málokterého studia mám pocit, že hraji dokolečka to samé jen v jiných kulisách (i když je pravdou, že CoDy, Assassin's Creedy apod. už nehraji:)). V případě Bioware mi to vadí dvojnásob, anžto ty jejich hry mají rozhodně na víc.
Dragon Age človeka asi poznačí na celý život. Neviem ako sa to podarilo, ale bol som sa dať včera ostrihať a mám účes na Alistaira. o_O
Všechny Bioware hry? More like všechny fantasy hry...málokterá nakonec není o záchraně světa.