Nevím, jestli je to o nostalgii nebo ne. Samozřejmě z mého pohledu jsem zažil ty nejlepší pařanské léta, bavily hry, herní časopisy, do nichž psaly legendy jako Andrew, Ice, zažil jsem rozkvět kreslené VGA grafiky. Takžeš z mého pohledu je dnešní doba uspěchaná, grafika již nerozpoznatelná ve snaze kopírovat realitu a z her se tak vlastně vytratila ta hravost. Dungeon byl kdysi o přemýšlení, rozvážných krocích, prohledání každé stěny, souboj se odvíjel v intervalech, kdy člověk mohl ovládat 4 - 6 postav a klikal na ikony mečů, knih s kouzly a rozestupy mezi jednotlivými tahy byly třeba 8s jak pro hráče, tak pro nepřítele, případně to bylo kompletně tahové, takže bylo opět možno rozmýšlet. Kolem toho roku 1997 a dále začaly převažovat tzv. akční RPG, ne, že by nebyly dříve, ale klasický rozvážný krokovací či tahový dungeon se z PC zcela vytratil. Hráč, který začal hrát RPG proto, že mohl cvičit postavu a její levely simulovaly vše od inteligence, síly až po zručnost. Dnes je dána ta zručnost do prstů a rokou hráče přímo. Takže kdysi fighter bojoval dle toho, jaké měl statistiky a radost hráče byla v navyšování těchto statistik., Dnes, viz Dark Souls, bojuje postava ve hře podle toho, jak rychle umí hráč ovládat gamepad a zvládne na něm koordinaci pohybu hlavy a těla. Tohle je tak spíše na VR helmu než na gamepad a o tom to je. Dneska je borec, kdo to rychle ukliká a stihne pokusy a omyly najít správnou taktiku. Dříve to bylo o zkoumání, řešení hádanek, cvičení postav, aby, když se střetnou se silným soupeřem, uspěly. Ne hráčovy ruce, ale postavy v té hře, od toho je to hra. Dneska jsou popravdě nové hry pro mě naprosto nezajímavé, nepřitažlivé, nehraji je, vyjímkou budiž konzole, ale tam, abych nekřivdil jen PC, došlo příchodem PS2 k podobnému úpadku, takže se soustřeďuji na handheldy a remaky starých SNESovek. Na konzolívých hrách po roce 2000í mě tam baví jen tak trochu retro záležitosti jako je Dragon Quest 8, ale třeba FF 10 mi svou koridorovitostí přijde jako totální krok zpět oproti FF 4, 5, 6, 7, 8, 9. Tady si troufám pak říci, že vlastně vůbec nejde o nostalgii, protože k jRPG na SNESu z první poloviny 90. let jsem se dostal po roce 2000 a stejně tak k jRPG na PS1. Tam mě nostalgicky tedy nemá co poutat, přes to jsem si vždycky raději dal SNESovku oproti PS2 hře, když jsem je neměl ještě vesměs všechny dohrané. Teď se snažím protrápit PS2 hrami a semo tamo narazím na opravdu zábavnou věc, jako právě Dragon Quest 8, Wild Arms 4 či Xenosaga série, ale u titulů, které by měly být opravdu TOP jako je FF10 a FF12 jsem nevěřícně kroutil hlavou, kam hry i na těch konzolích dospěly. Chápu pohled mladých hráčů, že hrají, co je dnes k dispozici a přijde jim to jako normál, já jsem zažil kapku něco jiného, když jsem byl mladší a řeklnu to asi dost blbě, nechci, aby to znělo nadneseně nebo že chci účelově brát novodobým hráčům iluze, ale je mi vlastně novodobých hráčů trochu asi líto a píšu to strašně nerad, protože sám nesnáším, když mi někdo o věci, která se nelíbí mně, tvrdí pak, že je mu mě líto, že nedokáži pochopit, jak je to skvělé :-) Nicméně podle mě novodobí hráči prostě přišli o tu gold éru, kdy se hry dělaly pro hráče. Dnes je to neskutečně molochovitý průmysl a každá hra je ne sběratelský kousek, ale kusovka na jedno použití, dojet a hrr na další. Proto se hráči nepídí už po krabicových verzích a stačí jim STEAM klíče. A z herních časáků už není to zábavné čtení o paření redakce nějaké hry, kterou pak v dopisech čtenářů rozeberou společně s hráči, ale jsou to fakticky už jen nudné katalogy.