Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Richmond (24.02.2018 08:47): 8 měsíců, to je ještě dobré. Ale já si určil závazek, že dám aspon 1 díl Ultimy za rok. I když je pravda, že jsem předtím během 2 měsíců dohrál U6 + 2 spinoffy, ale i tak :)
@ugraugra (24.02.2018 00:30): četl jsem a taky jsem zahanben (poslední Ultima před 8 měsíci), ale zatím to na žádnou další Ultimu v nejbližší době nevidím. Zatracená práce...a Wiz3 mi taky dává zabrat :)
Na můj vkus se crpgaddict moc pitvá v tom backstory. Samozřejmě že to je bizarní úvod, ale na ten stejně v propasti zapomeneš :) Jo a nevím, co si stěžuje na zvuky. Já hrál Gog verzi a se zvukem a hudbou (dost možná nejlepší hudební doprovod k cRPG v historii!) jsem žádný problém neměl.
CRPG Addict se do toho pustil a já zahanben vzpomínkou na to, že poslední díl Ultimy jsem dohrál před dlouhými 2 roky (Martian Dreams), jsem se do toho konečně taky zakousl !
@Richmond (29.12.2017 16:15): Ultimu 1 jsem dohrál do fáze, kde bylo třeba oběhnout všechny Shrines nebo jak to tam bylo, už si přesně nepamatuji. Ale po té, co jsem zjistil, že to musím udělat ještě několikrát jsem na to už neměl nervy a zabalil to. Bylo to vlastně už ke konci hry, kdy jsem měl celý ten svět prolezlý. Nakonec jsem nad první trilogii zlomil hůl a říkal si, stejně je to kapku jiný svět, Sossaria není Britannia :-) Ale jinak, když už jsme u toho, tak malinko mě ten pravěk láká a nejvíce asi z té první trilogie zrovna ten druhý díl.
@Ringo (29.12.2017 15:47): šedý pixly ve Wiz6 jsou super, to prostě k té hře patří :) U1/2/3 - škoda, protože alespoŇ jeden díl (nebo přpadně Akalabeth) vidím jako povinnost, ať máš možnost srovnání. Protože zrovna U1 neřekne o sobě vše za těch pár hodin (modří vědí) :) Wizardry 1-5 - no asi souhlas, i když..zrovna jedničku bych asi dal stejně jako crpgaddict jako must play crpg. Obecně musím souhlasit s tím jeho must play listem, zatím vše, co jsem z toho listu dohrál, za to stálo.
@90210 (29.12.2017 12:52): Mně se teda Amberstar líbil i graficky, právě, že měl svůj styl. A ta Ultima Underworld, tu žádný Arx třeba nepřekoná právě díky stylovosti, kdy součástí komlexního stylu grafiky bylo i menu. Ale jinak jo, chápu, já u Ultim asi taky nepůjdu do dílů 1, 2, 3 (jedničku jsem teda hrál, ale přišlo mi to hodně jako nouzové hraní. Každý ten strop máme asi jinde :-) Wizardry 1 - 5 asi taky vynechám, ale šestku jsem dohrál a byla to vynikající hra. Pravda, šedá pixelatost nebyla úplně příjemná, Dungeon Master 1 měl hezčí grafiku.
@Richmond (29.12.2017 13:27): Hmmm, ja mávam "exrémne" pomalé tempo iba v hrách, pri ktorých sa mi to chce. Proste, pri určitých hrách mám veľkú chuť sa flákať, motať a navyše, potom mám na nich nahrám obrovské čísla. U iných ma to proste neláka, tak ich hrám normálnym tempom, ale žiadne hry neprelietavam (až na výnimky). To potom nemá význam ich ani hrať.
@ad142 (29.12.2017 12:43): Nevím :) PRostě jsem hledal různé cestičky, tajná místa, x-krát jsem procházel některá místa kvůli už nevím čemu :) Ale já obecně mám vždy víc hodin než normální lidi, mám exterémní pomalé tempo. Viz ted Wizardry 3, kde mám první patro a vypálil jsem na tom už určitě 10 hodin...
@Ringo (29.12.2017 12:34): Grafika je dulezita, nejde mi o nejaky engine, ale o stylovost. Vzdy se mi hrozne libily ty nadherny pohledy zvrchu v Albionu, ktery jsou castecne i v Ambermoon, ale uz ne v Amberstar, ktreje je dejme tomu uz pod nejakym vyvojovym stropem, pod ktery nejdu. To samy Wizardry 6, i kdyz proti tem je Amberstar technicky neco jako Baldurs Gate.
@ad142 (29.12.2017 12:31): No jak jsem psal, Elemir to taky hraje a už má 43 hodin a je na začátku 7.patra teprve. Třeba ten jazykový quest mi dal festovně zabrat, několikrát jsem se vracel, hledání tajného vchodu, prostě questy a puzzly mi zabraly docela dost času než jsem na to přišel. Nepopírám, že se to dá dohrát relativně rychle, ale spíš na druhé zahrání.
@90210 (29.12.2017 12:28): Novější a hezčí, já myslel, že na tohle tady hraje jen Drolin :-) Jinak je pravda, že Ambermoon byl hezčí, ale Amberstar byl takový zvláštní atmosférou, po Ultimě 7 asi hned druhá hra, v které jsem se cítil jakoby tak nějak doma, jako by to byl můj virtuální domov. Svým způsobem mám tak asi Amberstar o malinko raději než Ambermoon.
@Richmond (29.12.2017 10:59): Wizardry 6 neni zasadni, krome toho nejsem blazen a masochista, ale tu hru samozrejme znam, vcetne vsech koncu, ktery zajimavy kvuli lore sveta, hral jsem 7 a 8, coz fakt staci. Ambermoon a Amberstar je na Amigu, ale zase - dohral jsem Albion, coz je novejsi a hratelnejsi zalezitost od tech samych lidi. Divej, dungeonu vyslo, kdyz nepocitam x pokracovani, asi tak 30, tudiz pokud jsi jich dohral 20 a to ty nejznamejsi, coz Crystal Dragon neni ani nahodou, tak to myslim je uz dostatecny.

Tyhle divny ultimacky povolani typu tinker nebo sheppard fakt ne.:0) Idealne nejakej jack of all trades povolani, pripadne ranger nebo paladin, proste neco co umi dobre mlatit a trochu kouzlit, to je ideal do her jako je tato, nebo treba Elder Scrolls.
@90210 (29.12.2017 10:49): MApování dělá člověk proto, aby si poznačil, kde byl a co se tam nacházelo a byl si jistý, že byl všude. Je mi jasné, že pokud považuješ čtverečky za přežitek, tak to nemáš šanci pobrat, protože jsi zvyklý na volný pohyb, kde se to ve hrách jednak kreslí samo a jednak tam až tak na každičkém kroku nezáleží, protože bys ty kroky nepoznal. Ve čtvercích jo. Orientovat se v patře samozřejmě můžeš, ale že jsi prošel vše a vše tam splnil a našel, to si fakt nezapamatuješ. Pokud teda nejsi nějakou formou génia :-)

Co se týče ovládání UU, tak ta má ovládání právě v pohodě. Já jsem třeba nikdyn euměl ovládat Doom a spol, proto nehrávám 3D střílečky, pokud mě nějaká nepřekecá svým příběhem (jako třeba Dark Forces). Ale kdyby mě někdo sledoval, jak tam zkouším uhýbat, střílet, trefovat se atd, tak by se asi docela nasmál, pauzy mezi rozmýšlením co udělat a hledáním správné klávesy k učinění rozhodnutého kroku jsou mnohdy fatální :-) Ultima Underworld je oproti tomu brnkačka. Máš 4 šípky, klávesu pro skok a pravou rukou při souboji mačkáš tlačítko myši na úder. To je celé. Nepotřebuješ žádné složitosti jako v System shocku jako koukání se za roh v píživém pohybu atd.
@90210 (29.12.2017 10:49): Určitě dej UU šanci, pro mě pořád asi možná nej crpg hra. Délka hry se mění dle způsobu, jak to hraješ. Já s tím strávil určitě 50 hodin, ale spíš víc (bohužel čas si nikdy neměřím), možná i přes 60. Ty údaje na howlongtobeat jsou divné :)

Akorát to nepřepískni s nahozením úvodních statistik, ať si užiješ i souboje :) Ideálně unarmed sheppard!

Ad zásadní dungeony - nevím přesně, co je "dungeon", ale Crystal Dragon máš? Wizardry 6 máš? Amberstar/Ambermoon máš? :)
@Richmond (29.12.2017 10:39): Srandu jsem si sice delal, ale zrovna u ovladani UU ne. Mozna se do toho pristi rok jeste pustim, nejak me ta starsi RPG po mnoha letech zase chytla a predpokladam, ze UU1 neni moc rozsahla hra. Z tech zasadnich dungeonu jsem v podstate poradne nehral / nedohral jen nejaky dil prave Ultimy Underworld a Black Crypt, ktery jsem hral taky asi jen par minut takovy to demo na PC, ktery bylo jako jediny pred mnoha lety k dispozici.
@90210 (28.12.2017 16:58): Já můžu obojí, čtverečky i volnej pohyb. Akorát u toho volného pohybu se to málokdy povede (série Ulltima Underworld je v tomto o světelné roky vepředu).

@90210 (28.12.2017 15:35): tvl, jak můžeš mít problém s ovládáním u UU??? Jsem myslel celou dobu, že si děláš srandu, a ty to fakt myslíš vážně. Já si vlastně nezvpomínám teď na hru, kterou bych nemohl nějak hrát kvůli ovládání.
@Ringo (28.12.2017 18:46): Ja jsem v zivote nemapoval jedinou hru a jediny k cemu jsem si delal mapu je Kyrandia 1 pro pruchod jeskyni a Quest for Glory 1 a 4. Nikdy jsem nepochopil jak to nekdo muze delat, protoze mi stacilo projit jedno patro jednou dvakrat a uz jsem se tam orientoval bez problemu.

@Ringo (28.12.2017 18:49): U Arkanie mi prislo, ze ma strasne prepaleny pravidla z papirovy verze, ktery ve hre nebyly moc vyuzity, ale Realms of Arkania III: Shadows over Riva jsem dohral a bylo to fajn, Realms of Arkania: Star Trail jsem ale vzdal nekdy v 2. meste. Tam to taky chtelo studovat manual a vsechno kolem, bohuzel jsem se k ty hre ale dostal pomerne pozde, az nekdy na vejsce. Samozrejme jsem to hral s plynulym pohybem...:0)

@Isair (28.12.2017 20:28): Problem s RPG je v tom, ze jsou to casove pomerne narocny hry, kterych za rok nejde odehrat moc. Loni jsem dohral jen The Witcher 2: Assassins of Kings, letos Ravenlofty, ktery nastesto nebyly az tak casove narocny, tak sly oba zaraz, protoze me system hry chytl. U Menzoberranzan me prekvapilo kolik je tam najmutelnych NPC, skoro stejne jako v Ravenloft: Strahd's Possession. IMHO meli ve Stone Prophet nejaky budget cut a nestihli tam dodat nekolik NPC, jinak si to nedovedu vysvetlit.
@90210 (28.12.2017 16:58): Yop, s tím Egyptem máš asi pravdu. Já to prostředí dvojky teda obecně strašně žeru (starověký Egypt prostě můžu) a když jsem se poprvé objevil na oné poušti za písečné bouře, v pozadí ony prokleté zelené blesky, všudypřítomné zmínky o šířícím se "moru" a prostě ona atmosféra blížící se apokalypsy mě neskutečně pohltila. Ale postupem času, čím jsem se blížil více a více ke konci, trochu vychladla. Takhle zpětně asi taky raději vzpomínám na jedničku, převážně díky její naprosto bezchybné temné atmosféře a několika fajn částem (převážně ony zmiňované setkání se Zarovichem, katakomby pod městem apod.). Ale určitě bych první díl bral ještě o něco málo delší, přišel mi proti dvojce jako taková jednohubka (dungeon-dva navíc by to ještě jistě sneslo).

A taky si myslím, že je Menzoberranzan možná zbytečně podceňovanou záležitostí, proto mu chci dát rozhodně šanci a přesvědčit se sám, nicméně bezprostředně po Ravenloftech na to nebyla zrovna moc nálada.

Pokud nepřekousneš ovládání UU, tak fajn alternativa je ještě Arx Fatalis. Každopádně by byla vážně škoda jí minout (i ten Arx), páč se dost možná jedná o jedinou hru svého druhu a oproti všem těm běžným krokáčům má dost odlišnou hratelnost a hodně propracovaný, živoucí svět. Zaměřené je to mnohem více na hádanky a dialogy, než na souboje (které mohly být naopak více obtížnější a propracovanější, páč takhle jsou vesměs většinou jen vatou, ale je jich naštěstí fakt hodně málo).
@Drolin (28.12.2017 18:37): Moje první RPG byly Eye of the Beholder a Death Knights of Krynn a pak Ishar 2 a Lands of Lore. A pak se to na mě sesypalo všechno tak nějak najednou. Eob2, Eob3, UU1, UU2, DM, DM2, M&M III, IV, Ravenloft, Stone Prophet, Stonekeep, M&M6....Z Realms of Arkania mám teda dohraný zatím jen ten Blade of Destiny, od dalších dílů mě odradil právě ten scrollovací režim vizuálně působící, jak kdybych jel v nějaké formuli od Accolade :-)
@90210 (28.12.2017 18:39): No čtverečky mají kouzlo v tom, že si můžeš být naprosto jistý, že jsi neminul a buď tam něco je nebo ne. V tom spočívá podle mě jejich smysl a není to jen o omezení hardwarem. V podstatě jde o trochu zkopírování papírové předlohy. Já to tak vždycky bral a nikdy bych teda asi neřewkl, že čtverečky jsou z nouze ctnost kvůli HW. Podle mě mají svůj smysl i dnes, jen většina hráčů je zatížena dnes na akci a rychle se hýbající pokud možno reálné prostředí, tak se čtverce už dnes moc nenesou. Ale svůj nádherný smysl předvedly např. v Might and Magic 10. Navíc šlo i o to mapováníé, scrollovací dungeon si na papíře moc nezmapuješ.
@Ringo (28.12.2017 18:12): Jo sorry nalinkoval jsem tam spatnej dil. Blade or Destiny jsem vlastne ani nehral, jen Star Trail a Rivu.

S temi ctverecky to chapu, ale hral v Isharech nebo Wizardry 7 kazdej ctverecek roli? Imho ne. Dokonalej design podzemi mel v tomto smyslu snad fakt jen ten Dungeon Master, coz byl kratkej minimalistickej dungeon v podstate na 2 odpoledne.

@Drolin (28.12.2017 18:37): Jo tak proto jsi tady tu sracku obhajoval? A navic jsi to jeste mel z Plevelu, ostuda...
@90210 (28.12.2017 16:58): Star Trail (Blade of Destiny byl čistý krokáč). Podle mě nešlo o přežitek, já to beru jako žánr a jako zpracování pohybu, který má svůj účel. Každý čtvereček hraje roli. V scrollovacím nehraje každý čtvereček roli a proto zkoumání terénu už není tak hnidopošské jako v krokovacím dungeonu, což jsem vždy považoval za negativum scrollovacích dungeonů. Kde je to na kroky, to jsem prakticky schopen hrát dodnes a je mi jedno, jestli to klade nebo neklade takové či onaké nároky na HW, jde mi v tomto směru ryze o styl gameplaye, který mi sedí.
@Ringo (28.12.2017 16:10): Egypt byl fajn, ale cekal jsem vic, dalo se to vyuzit lip. Horrorovy prostredi jedicky bylo celistvejsi a hodne asi sehrala postava hlavniho zaporaka, Stradh von Zarovich byl vybornej, vcetne intermezza s pozvanim do hradu, zato ta mumie byla uplne o nicem.

Tak krokovaci dungeony uz byly prezitek v roce 93-94, tam IMHO slo jen o omezeni pohybu z duvodu nizsiho vykonu a nutnosti mit nejaky engine. V roce 95 treba vysel Dungeon Master II: The Legend of Skullkeep, kterej sice sklidil uspech u HC kritiku a hracu a ja osobne ho mam hodne rad, ale prodejne totalne propadl, protoze byl provedenim naprosto zastaralej, Uz davno predtim vysel Betrayal at Krondor nebo Realms of Arkania: Blade of Destiny a ja osobne treba nejradeji vzpominam asi na Might and Magic VI: The Mandate of Heaven, to byla jizda. Tato hra v ramci dungeonu spojila to nejlepsi z HC crawleru s modernejsim pristupem k zanru. Ja jsem nikdy neresil ctvrerecky vs. plynuly pohyb a kdybych si mel vybrat, tak jednoznacne plynuly pohyb a to jsem na ctvereccich zacinal a moje prvni RPG nebylo nic mensiho, nez Dungeon Master.
@90210 (28.12.2017 15:35): Ale jo, příběhově, ale herně, prostě Stone Prophet, Egypt....to bylo naprosto luxusní. Ravenloft mi oproti tomu připadal pak takový nedomrlý.

A co se týče té Ultimy Undeworld, to byl scrollovací dungeon, který mě přesvědčil o tom, že krokovací dungeon opravdu nemusí být nejlepší, byť jej dodnes považji za jeden z nej žánrů, ta Ultima Underworld se prostě žila, ne jen hrála :-)
@Ringo (28.12.2017 14:53): Ohledne Ravenloft: Stone Prophet jsem ty rozdily mezi jednickou a dvojkou podrobne rozepsal v diskuzi k dany hre, jsou to nejnovejsi prispevky, tudiz neni nutny nic hledat. Jednicka je IMHO jednoznacne lepsi co se tyce pribehu a vyberu NPC. Dvojka je o neco lepe zpracovana technicky a ma o neco lepsi dungeony, na druhou stranu samotne podani pribehu se vsim vsudy (intro, zaporak, outro) je o poznani slabsi a je tam az smesne bidny vyber NPC. Na druhou stranu se tam ale vice leveluje a je i realna moznost vyuzit i kouzla 6. levelu

Vnimani hry Menzoberranzan u nas je myslim ovlivneno recenzi ve Score, u ktery je myslim zrejmy, ze se jedna o jednu z tech her, kterou autor (ICE) recenzoval, aniz by hru vubec hral. IMHO je ta hra mnohem lepsi, nez jaka je jeji povest, ale hrat ji uz asi nebudu, prvni dva Ravenlofty stacily a nemusim mit vsechno.

Oba dily UU jsem hral nekdy pred mnoha a mnoha lety a nebavily me predevsim diky ovladani, ktery je stejny a stejne mizerny, jako v System Shocku. Mozna to prehodnotim po dohrani Ultimy 7 v zavislosti na tom jak moc se budu chtit jeste vratit do Britannie, protoze starsi dily Ultimy hrat uz nebudu, Ultima 8 se odehrava v jinym svete, byt zrovna ta me vzdy lakala moc a devitka vypada otresne.
@90210 (27.12.2017 22:39): Stone Prophet je TOP. Ravenloft 1 je fajn, ale SP byl lepší. Menzoberranzan byl pro mě takovou spíše povinností, ale bavil mě, ale z těšch tří v tomto enginu asi nejhorší. S tou UU se fakt hodně mýlíš. Jediný rozdíl oproti Ravenloftům tady je, že simuluje dokonalou jeskyni, kde se pohybuješ i z kopce a do kopce na není vše jen na placce. Celý komplex náhorních plošin, jeskynních říček a mostů je naprosto tím nejdokonalejším, co jsem kdy v hrách viděl. A fungující svět různých království a komunit, mezi kterými vyjednáváš, na to se nehrabe ani žádný díl z Ravenloftí série. Souboje jsou +/- stejné, jen neklikáš na ikony útoku, ale do prostoru směrem k potvoře.
Koukám, že crpgaddict už má UU1 na jizdním řádu (předtím ještě Eob2). Docela jsem na tu konfrontaci s čelem žebříčku (U4-6/PoR) zvědavej :)
@90210 (27.12.2017 15:19): UU není doomovka, je to prostě jen scrollovací dungeon. Souboje nejsou těžké, není třeba se přesně nějak trefovat a štelova zásahy, prostě jen jako zekneš a úder se stejně spočítá dle statistik a úrovně postavy.
@ad142 (27.12.2017 11:12): Ale ne, tady by to ani nemělo smysl, ale je vtipné si dělat srandu z Richmonda :)).

Ale určitě to mám z retro her hodné vysoko, takže bude třeba zkusit znovu.
@Drolin (27.12.2017 11:08): Nedávno vyšla release verze portu UU do Unity, co k tomu přidává mouselook a podporu vyšších rozlišení (tady je video). Už to s tím prý jde dohrát, ale zatím to není feature complete a údajně tam je nějaký save corruption bug, takže asi to není úplně zralé na hraní, ale třeba za půl roku by to mohlo být odladěné :)