Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Paul (19.02.2020 17:38): Samozřejmě že je to krom jiného otázka tvůrčího záměru autora, jen to (omezené ukládání) dopadá daleko častěji špatně než dobře. To na druhou stranu neznamená, že neexistují hry, které to nekatapultovalo do závratných výšin. A ano, pokud mám časově omezené questy, tak se to tluče s time travel, na druhou stranu musím mít v takovém případě tak vymyšlenou herní náplň, aby nebyla nuda jen tak jít dlouhé minuty po lese (protože to můžu dělat v reálu, že).

Je to možná něco podobného jako klasická debata o tom, jestli používat cheaty v singleplayeru. Kdo chce, ať je klidně používá. Já to nedělám, protože mi to kazí herní zážitek, ale je to každého rozhodnutí.

Možná hraje roli také určitý pocit elitářství, nejvíce je to vidět (bohužel) třeba na dost toxické komunitě kolem Souls série, kdy většina na naprosto normálně položenou otázku odpovídá pouze stereotypním "GIT GUT" (a pokud možno dodá "noob").
@Tarhiel (19.02.2020 15:34): Jasně, je to problém těch hráčů. Ale podívej se na to očima vývojáře. Sereš se s combat systémem, survival mechanikama, fail state lockpicking a stealth systémem, nelineárníma questama kde se hráč musí rozhodovat a nést si následky.

Moc se ti pak nechce mu dát unlimited time travel device kterým většinu tenze a následků vynuluješ. Ty řeči o tom že nikdo není nucen ukládat jsou hezký, ale když ta možnost existuje, tak jí prostě téměř každej využívat bude.

Ale jinak souhlas že by mi nevadilo kdyby v normal mode quicksave existoval. Ten stejně nikdy hrát nebudu a doufám že hardcore bude ve dvojce rovnou. Je to "way it's meant to be played".
@M.a.t.t. (19.02.2020 15:37): To mi přijde zbytečné. Pokud hra obsahuje možnost ukládání, tak nikoho nic nenutí ji využívat a kdo chce hrát bez ukládání, ten tu možnost má. Současně si může kdokoli jiný ukládat dle libosti. Pokud hra save anytime nemá, pro první skupinu se nic nemění, ale druhá ztrácí možnost ukládání. Na druhou stranu, nemálo her disponuje nějakým Iron man módem, takže poptávka asi je.

Prakticky, hrál jsem toho už hodně a her, kde omezené ukládání hernímu zážitků prospělo, bylo naprosté minimum (Dark Forces, Project I.G.I. nebo třeba Dark Souls). Výrazně více bylo takových, kde třeba savestate na emulátoru herní zážitek vylepšil nebo by bez něj hra byla rovnou nedohratelná (jeden příklad za všechny je Tubular Worlds).
@ntz (19.02.2020 15:01): HD2 jsem nehrál, ale vzpomínám si na to v Operaci Flashpoint - jeden save na misi. To je snad nějaká Česká specialita, že jsme tu na to tak upnutí.

@M.a.t.t. (19.02.2020 15:37): Přesně, s volbou obtížnosti by to mělo být propojeno zcela samozřejmě, pak bych to uvítal u hodně her.

Byť zrovna u KCD byl problém hlavně v tom jak to násobilo frustraci ze zabugovanosti hry, jinak bylo ve hře sejvovice dost, obzvlášť v pozdější fázi kdy se ekonomika tak rozbije že není problém si koupit save neomezený. Ukládání na posteli je přitom imho super nápad, ale i to tu bylo rozbité.
@M.a.t.t. (19.02.2020 15:37): přesně tak... stejně tak bychom mohli za chvíli říkat, že jedině jedna obtížnost u hry, jelikož to je přece záměr tvůrců... ano, někde to funguje, ve většině nejspíš ne :-)
@Paul (19.02.2020 14:55): Tak ale to už je problém tých hráčov, nie?
Prečo brať všetkým tú možnosť len kvôli tomu, že vždy bude nejaká skupnika hráčov, ktorí nejakú mechanikú "zneužijú" alebo budú využívať ad absurudm?
@Tarhiel (19.02.2020 13:44): "Nikto Ta nenúti saveovať ručne" je pravda, ale pokud developer hráči tenhle nástroj dá, tak to 99% hráčů bude (pře)využívat i na úkor vlastního zážitku. A je legitimní otázka zda designér chce dát hráči timetravel zadara jako součást hry, nebo ne. Přeci jen savescumming eliminuje velkou část napětí/obtížnosti, čehož se logicky chtěli Warhorse vyvarovat. Samozřejmě, limitace ukládání zas vyžaduje aby hra šlapala perfektně, nepadala, nebugovala, a měla kvalitně rozmístěné autosaves.
@ntz (19.02.2020 13:37): Pre mňa možnosť uložiť si hru znamná hlavne plnú kontrolu nad hrou, čo ako hráč chcem mať.

Nikto Ta nenúti saveovať ručne, len sa potom nesmieš čudovať, keď autosavy sú príliš daľeko od seba/urobené zle, čo je pri hrách zvykom (napr, dlhá nepreskočiteľná cutscéna, za ňou tuhý súboj a následne autosave).
Presne na takéto chvíľe je tam quicksave.
me kazde manualni savovani dost otravuje a rusi .. libi se mi, kdyz je tam nejakej citlive udelanej autosave a nebo pokud je manualni ukladani nejak regulovane ... 2 priklady:

1) asi nejvic zabavne a top je ironman z tahovejch strategii, takze v taktickem modu ironman a ve strategickem se da ukladat

2) Pro me jedna z nejvic immersion FPS je pocet saves dle obtiznosti v uz tak tezke hre jako je napriklad Hidden and Dangerous 2 - tzn dohrat celou misi s max 3ma sejvama dalo zabrot a bylo dost casto zabavne

3) trosku uz na nizsi urovni jsou ve hre trigrovanne sejvy na nejakejch mistech - napriklad savovani v alien isolation (tam je udelany ale ve skutecnosti dokonale a nektera mista na sejv jsou spise past) a nebo napr. ve Far Cry 2, tam to ale pac to je openworld nuti cloveka vymetat ty sejv-mista ucelove ... to se u koridorove hry nestane ..
@M.a.t.t. (19.02.2020 10:21): Hlúposť, takúto chybu človek spraví raz, a viac ju nespraví - mne sa to stalo s bratrancom, keď sme v 90. rokoch hrali Diablo 1 - on si saveol singleplayer počas boja (!) s jedným percentom života, tesne pred tým, ako k nemu doletel šíp od nepriateľa, naviac zahnaný do kúta viacerými príšerami - asi polhodinu sa to snažil loadovať a nejak sa z toho dostať, než si uvedomil, že to nepôjde - a iný save nemal, alebo mal strašne starý.

V každom prípade, každý, kto hral PC hru aspoň pár dní a nemá v hlave seno, sa naučí praxou základné pravidlá saveovania:
- ukladaj často/pravidelne!
- ukladaj na viaceré pozície
- pred dôležitým rozhodnutím si hru ulož
- neukladaj počas boja

Ak toto človek dodržuje, neexistuje, že by hru nemohol dohrať a žiadne umelé obmedzovanie saveovania, ktoré sa ukladanie snaží démonizovať (nazývajúc ho "save-scumming") - nie je potrebné.
@AlieN (19.02.2020 12:28): U survivalu má něco podobného své opodstatnění. Problém je to naopak u her, které přímo vybízejí k experimentování a zkoumání herních mechanizmů (což přesně sedí na immersive sims typu Deus Ex).
@mazar1234 (19.02.2020 11:47): U Subnauticy bylo naopak velmi immersion breaking když jsem zjistil že "ten jeden" save jde neomezeně ukládat a nahrávat (naštěstí to bylo víceméně až po dohrání hry) - u ní se při smrti hráč objeví v nejbližší bázi a nic vyrobeného mu nezmizí. A to bohatě stačí, žádný save systém navíc netřeba.

Drsnější je to při smrti v Ark kde se objeví ve větší vzdálenosti, a i tam je to v pořádku - jsou to survivaly, jejich hratelnost je na tom že se hráč snaží v živoucím prostředí neumřít přímo založená.
@mazar1234 (19.02.2020 11:47): Já právě dávám přednost onomu Dead Space systému "jsem dost daleko, tak zaplatím časem navíc a vrátím se si hru uložit". Dark Souls to respawnem nepřátel samozřejmě dotáhla dál, klasické ekonomické dilema cost vs benefit.

Ještě mě napadá, že se příliš nechytil systém save anytime v kombinaci s omezeným počtem savů na level např. I.G.I. 2, Flashpoint nebo Soldier of Fortune (teď nemyslím custom, kde to šlo a stavit také).
@M.a.t.t. (19.02.2020 10:16): Ja som za celú hru neuvaril ani jedinú sejvovicu a na konci som ich mal v truhlici asi 60.... vôbec to nie je nutné robiť. Dajú sa v pohode kupovať a aj lootovať a úplne v pohodičke to stačí, ale ja som využíval v 90% savovania ukladanie posteľou.

@Phoenix (19.02.2020 10:52): Jediný prepisujúci sa save bez nejakého sem-tam autosavepointu (z ktorého sa dá spätne loadnúť) je extrémne dementný nápad, viď Doom (bola nejaká aféra hoci mňa sa to nedotklo v tomto prípade), Subnautica....
@S4TW (19.02.2020 09:09): On je právě velký rozdíl mezi tím, kdy opakuješ nějaký úsek hry proto, že se jej snažíš dělat nějak nesmyslně a tím, že jej opakuješ kvůli chybnému designu.

@Charllize (19.02.2020 09:47): Dark Souls má stejný systém ukládání jako třeba Project Snowblind nebo Dead Space, můžeš ukládat kolikrát chceš, ale jen na určitých místech. To mi zase tolik nevadí.

Největší zlo jsou jednorázové checkpointy, pokud možno v kombinaci s přepisování jediného save.
Osobne si myslím, že možnosť ukladať v klasickej open world hre kedykoľvek a bez obmedzení je omnoho lepší variant (hoci aj čo len do jedného savu). Oháňať sa save scummingom je zbytočné, v open world hrách je totiž ďaleko väčšia pravdepodobnosť, že môže dôjsť k nejakému bugu, ktorým sa hráčovi zhatí postup. Nehovoriac o tom, že v tomto konkrétnom prípade mi nutnosť variť sejvovicu pripadá práve ako immersion killer. Kingdom Come sa totiž snaží o istú mieru realizmu a nutnosť variť si v niekoľko minútovej minihre nápoj za účelom ukladania herného stavu je vcelku vytrhnuté z reality (o to viac že sú tu občasné autosavy a savy pri spánku).
@Walome (19.02.2020 09:50): Tak uplne nejhorsi je kdyz hra ukladani kdekoliv ma a clovek se nejak zazere do hrani, ulozit to zapomene, a musi opakovat treba 4 hodiny zpet.

treba Fallout 4 na Survival umoznuje ulozit hru jen kdyz se hrac vyspi v posteli (z ktery muze jeste navic chytit nejakou nemoc) a v urcitych pripadech jde o nervy drasajici zkusenost, tedy hra je pak mnohem lepsi. Hrac musi vsechno vic resit, lip se pripravovat a zkoumat jak hra funguje a co nabizi. MMO taky zadne ukladani vlastne nemaji, co se tam stane, to sem tam stane, a nikdo nic neudela. Ale treba v Sims by omezene ukladani moc neprineslo.



@Neelixx (19.02.2020 10:06): ja si rikal ze Schnapps by byl lepsi :)
@Charllize (19.02.2020 09:47): tak u KCD je "blbý" že se prostě procházíš 2 hodiny po lese a najednou Tě sejme Kumán. Což se mi teda stalo jen jednou a považoval jsem to za vlastní blbost, nikdy jsem neobviňoval autory hry. Jako to samý se ti stane dneska když hraješ třeba Deus Ex - jsem tím proplouval jak máslem a najednou mě zabili a mě došlo že jsem jel jen na autosave, protože už nejsem na ruční ukládání zvyklej. Což je prostě moje chyba.

Horší je, když potkáš fatální bug, kvůli kterýmu musíš loadovat, to je pak víc hořký.
@ntz (19.02.2020 09:42): Hmm, taky docela dobry.

Jinak ukladani kdekoliv muze uplne zmenit celkovy pristup ke hre a jejimu systemu, taky zalezi na zanru. A taky zalezi jak cloveka hra bavi. Opakovani casti hry kterou clovek takzvane zere vadit nemusi. Treba Dark Souls na tom omezenym sejvu z casti stoji, kdyby tam slo ukaldat kdykoliv, nic moc by to bylo cely.
Japonsky rpg meli ukladani za pomoci predmetu uz za dob PS1 a PS2, takze nic noveho pod sluncem. Jedine ten nazev sejvovice je skutecne povedeny. (jak tomu rikaj anglicky?)
jojo, taky mě víc zabíjí hratelnost, když musím něco dvacekrát opakovat, na druhou stranu si díky tomu hráč postup více promyslí, soustředí se a fakt se snaží nezhebnout... když k tomu přičtu dlouhý loading time, jako mám teď třeba o W3 na PS4...
@Phoenix (19.02.2020 07:36): Jj, určite lepší quicksave, než 20x opakovať debilne nadizajnovanú sekvenciu, ideálne ešte doplnenú o nepreskočiteľnú dementnú cutscénu v trvaní 2 minút kým vojdeš do nejakých dverí (pred ktorými by si to savol) :-D (byť teda to sa netýka KCD).

Na druhej strane tak perfektne vybalansovať a nadizajnovať obtiažnosť ako mal Dark Forces bez savegame asi nie je úplne jednoduché.
@ntz (19.02.2020 07:15): Já to beru tak že nikdo nikoho nenutí takový systém používat. Svého času jsem dohrál bez ukládání třeba celý Doom.

Mimochodem, všechny immersive sims save anytime / quicksave mají, ať už se jedná o Ultima Underworld, Deus Ex, System Shock, Thief, Prey nebo Bioshock.

Za mě je immersion killer naopak opakování dlouhých herních částí dokola, proto jsem rád za možnost volby, ve hrách s omezeným ukládáním možnost volby nemám.

Last but not least save anytime velmi pomáhá v případě špatného designu nebo chyb.
je sranda, jak ma kazdej jinej nazor na ukladani ... quicksave (nebo generally save-anytime) je podle me jeden z nejstrasnejsich immersion killeru ... system v KC:D mi pripada dobrej (a stejne sejvovici stackuju a skoro nepouzivam - bavi me tak jako v lezeni lizt `na prvnim konci' i ve hrach byt exponovany vysoko nad poslednim zachytnym bodem) ..

bezvadnej save system melo Hidden and Dangerous 2
@Walome (18.02.2020 08:33): @Gordon (18.02.2020 10:45): no já tak nějak nevěřil tomu, že se svým levelem bych jim utekl a tak jsem se vlastně jen bránil. Ale když jde člověk mimo cestu, tak obejít se asi daj no.
Jinak docela mi vadí nemožnost ukládání hry v posteli. Na co tam potom jsou, když mi hra pokaždé napíše, že teď nemám čas spát, že nemůžu. I kdyby aspoň hodinu, proste mi jde o uložení a ne o spaní. Jinak si taky nikdy nejsem jist, kdy se sama hra ukládá, jestli tam je pokaždé notifikace?
A omylem jsem se přepl do DLC Tereza, a vůbec nevím, jak se dostat zpět, myslel jsem že mi to jen řekne co se stalo, ne že to budu hrát :D
@S4TW (18.02.2020 10:54): jojo nezabít = utíkat před každým enemákem a plížit se lesem abych náááhodou nenarazil na kumány. Přitom minimálně dva tři NPCčka jsem zabil s nadšením.
@Walome (18.02.2020 08:33): jo, tohle miluji, to tvrzení, že to jde dohrát bez zabití, ale v podstatě tě hra tlačí, aby si to kosil jako obilí :-).... mě v těhlech hrách fakt chybí takový to, že tě třeba i odmění za to, že to dáš bez zabití, že to je vlastně ta lehčí cesta a normálnější.... no, už se těším na to Disco Elysium...
@ntz (17.02.2020 16:00): Uz to asi taky chápu, pak proste dam jen quit a můžu zkoušet do nekonečna pak.
Jinak ještě že jsem si to dal znovu, tak nějak jsem nečekal, že mně každý na potkani bude chtít hned rozsekat a že jich tam po cestě je... To je fakt normální? To si nemůžem třeba jen popovídat? S takovou do Skalice ani nedojdu. Poslední typek ve zbroji mne rozsekal asi tak za 3 vteřiny ikdyž jsem se kryl štítem.
@mazar1234 (17.02.2020 15:32), @Guldy (17.02.2020 15:40): tak to neni .. teda minimalne do nejake verze 1.8.4 (posledni verze co jsem hral) .. Tenhle save co vytvoris pomoci quit and save zmizi az kdyz se vyvori dalsi (bud auto a nebo pomoci sejvovice) ... takze klidne muzes udelat, ze pred dulezitym bojem udelas quit and save, restartujes hru a pokud chces loadnout po nepodarenem boji, tak das jen quit (treba po smrti) a ten predtim vytvorenej save tam zustane takze defakto sejvovici vubec neporebujes