Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Phoenix (08.07.2020 15:30): Jsou i čistě objektivní hodnocení her. Jednoduše můžeš porovnat jednotlivé statistiky, prodeje, cena/délka hry, optimalizace, lokalizace atd. Za mě jsou pak relativně objektivní hodnocení (lidi, co se dokáží oprostit od většiny emocí) a emotivní hodnocení, kdy tomu člověk dá známku čistě podle toho, jak se u toho (ne)bavil a neřeší porovnání s x dalšími tituly.
@SimonEndt (08.07.2020 10:23): To já samozřejmě beru, ostatně ať si třeba někdo hodnotí podle videa na YT, že. Já jako pitomec potom vypadat nebudu. Ostatně to není tak dávno co tu jeden uživatel s extrémně mocným aspergem hodnotil hry podle hodnocení ostatních.

To co si napsal, ovšem nijak neomluvuje to, že jediný důvod proč hodnotil tak níuko, je platforma, na které hrál. Mě by to totiž taky zajímalo, proč to pro něj byl tak negativní zážitek.
1) Většina lidí skutečně z nějakého důvodu nepoužívá celou hodnotící stupnici, ale spíše její horní polovinu. Speciálním případem jsou pochopitelně třeba dvojstupňové (Steam) či třeba trojstupňové hodnotící systémy, které z podstaty věci zapříčiňují kumulaci hodnocení kolem pár hodnot. Dá se samozřejmě namítnout, že většina lidí cíleně nehraje různé hrůzy (jako třeba já z důvodu herní archeologie :-) ), ale pak skutečně platí, že většina díky tomu nemá představu, co to je skutečně hrozná hra :-)

2) Psát o absurdním chápání hodnotící stupnice jen proto, že se s dotyčným neshodnu při logicky subjektivním hodnocení (objektivně mohu hodnotit čas osoby X při sprintu na 100 metrů, protože jde o objektivně měřitelnou fyzikální veličinu) ... mi osobně přijde absurdní.

3) Můžu mít představu do čeho jdu stran žánru. Ale mít téměř přesnou představu do čeho jdu stran kvality je podle mého téměř nemožné. Už jsem hrál mrť věcí, které mě zklamaly nebo naopak překvapily v rámci žánru, kde mám nahrány stovky titulů. Své dělá také očekávání, hráli jste třeba Doom 3 jako čistou FPS nebo jste očekávali survival horror? Hráli jste Shadow Warrior 2 jako čistou FPS nebo vám nevadilo opakování map, protože Looter Shooter?

4) Hodnocení hry a technologie, kterou využívá, je podle mého neoddělitelné. Jak přesně oddělíte třeba sekvence s živými herci od interaktivních filmů, když využívání těchto sekvencí (+ nových technologií typu CD-ROM) mělo stěžejní vliv na samotnou hratelnost?

5) Jak píše Dlaha1, souhlasný názor nás nemá oč obohatit. K zamyšlení nás donutí názor člověka, který něco vidí jinak než my. Nevím, kdo přesně to řekl, ale intelektuální oponent nás nutí vylepšit naši vlastní argumentaci.

6) Pokud někdo výrazně vybočuje z názoru většiny stran něčeho tak subjektivního, jako je hodnocení kvality počítačových her, neznamená to vůbec nic (nejde o přístroj v letadle, který konstantně ukazuje jiná data než ostatní přístroje v letadle, měřící stejnou veličinu). Hodnocení her je subjektivní i co do kritérií, já třeba souhlasím s tím, že příběh je ve hrách důležitý jako v pornu a veškerá snaha autorů o filozofickou hloubku nebo filmový zážitek jde mimo mě, protože na hrách mě zajímají většinou toliko pravidla/mechanizmy (na příběhy a filosofickou hloubku mám knihy a na filmový zážitek filmy). Určitě jsem s takovým pohledem v menšině, ale nijak mi to nevadí. Doporučovat lidem s jinými kritérii hodnocení změnu koníčku mi přijde povýšené.
@Dlaha1 (08.07.2020 12:47): Osobne by som povedal, že je predsa len rozdiel, ak niekto výrazne vybočuje týmto smerom raz za čas a ak vybočuje prakticky neustále. V tom druhom prípade sa totiž dá reálne polemizovať i nad tým, že dotyčná osoba by mala presedlať na iný koníček a že problém asi nespočíva v samotných hrách :)
Fakt tady není třeba se urážet. Každý si se svým časem zacházíme jak chceme a každý máme jiné možnosti. A i špatná úmorná hra může být vlastně dobrý zážitek, vždyť třeba AVGN je na tom založený.

Mně je líto, že PERKman to hodnocení nerozepsal. A díky těm reakcím tady se ani nedivím, že to neudělá. Když tady na databázi budou jen hodnocení ztotožňující se s většinou a jakékoliv vybočení se bude hned shazovat, tak tím neprospějeme ničemu. Budeme se akorát plácat po ramenou jak se hezky shodneme.

Nad protichůdným názorem se ale můžeme zamyslet, jestli na něm není něco pravdy. Zapřemýšlet si, proč to my vidíme jinak a třeba tak objevit i něco o nás samotných. A celou dobu na sebe můžeme být příjemní, i když spolu nebudeme souhlasit.
@Dlaha1 (08.07.2020 07:37): Inu docela zvláštní forma masochismu, trávit desítky hodin u těch největších shitů. Ale tak každý jsme nějaký, a PERKman je holt takový digitální flagelant :)
Na Databázi jsem 12 let a budu ji dál používat tak, jak potřebuju já, díky :)
Nemám potřebu obhajovat něco, co mi za to nestojí. Vyjímku jsem udělal pro TLOU2 a ničemu to nepomohlo.
Další komenty budou hard ignore, tyhle emocionální outbursty za hodnocení mimo stádo jsou čistej trapas.
@Gordon (08.07.2020 10:01): Nikde tu není psáno, že musí hodnotit objektivně. Třeba nemá rád VR a doufal, že jeho názor Alyx vyvrátí jako to mnozí tvrdí. Tak či tak má právo stejně jako každý hru ohodnotit jak chce. Jeho zážitek mohl být prostě velmi špatný a přesto, že je to čistě emotivní hodnocení, tak s tím nemůže nikdo nic udělat.
@PERKman (08.07.2020 01:54): No a mě by právě zajímal komentář k tomu hodnocení. Já se taky neštítil dát The Witcher 3: Wild Hunt hodnocení pod 50%, ale snažil jsem se rozepsat proč (a nakonec jsem byl i docela pochopen). Když máš ještě Alyx dohranou, tak po těch cca 12 hodinách musíš být plný dojmů. Ocenil bych pohled tak nějak z druhé strany :-)
@pipboy (08.07.2020 04:19): Většina lidí rozehrává hry pro zabavení a vyzkoušení, ne na potvrzování "představ" a opatrnýho hodnocení, který nikoho neurazí v lokálních databázích. Diskuze na palici, konec.
@PERKman (08.07.2020 03:45): možná šok, ale většina lidí nerozehrává hry aniž by měla nějakou představu, do čeho zhruba jdou. Co případně zjistěj hraním je, jak moc se ta představa lišila.
Hodnotící stupnice je od 0-100, ne od 70-100. Většina trubek tohle ale nikdy nepochopí, že :)
A hodnotím pro sebe, ne pro ostatní - VR je za mě pitomost (kterou jsem dal aspoň šanci) a Alyx hrál u známého.
@pipboy (07.07.2020 23:38): On tak hlavně z principu hodnotí hry, které ani nehrál, tady se možná tak koukl na pár minut gameplaye a hodil si dohráno :D To stejný nejspíš i jarek.p, ani u jednoho nevidím hraný jakýkoliv jiný VR titul. Takové hodnocení nebrat ani v potaz..
@Dlaha1 (07.07.2020 11:30): PERKman takhle nějak hodnotí skoro všechno, afaik má nějaké extra absurdní chápání hodnotící stupnice, takže prakticky cokoliv, čemu mrskne hodnocení, je na tom automaticky hůř...
@Dlaha1 (07.07.2020 11:59): Já si právě že celou dobu myslel, že jakmile osvobodíš Gordona, tak přijde právě G-Man, Gordona si vezme, poděkuje ti, a hra skončí. Asi i proto jsem byl po celou dobu trošku nevrlý, už od trailerů mi to připadalo jako poměrně zbytečný prequel. A to nadšení, když to Valve krásně propojili, opodstatnili celou hru a všechna očekávání naplnili tím nejlepším možným způsobem, bylo nezměrné. :)

EDIT: Na konci mi k dokonalosti chyběla už jen tahle hudba na pozadí. :D
@stepankoby1 (07.07.2020 11:35): Díky. Ve chvíli, kdy začali mluvit o vaultu a o super-zbrani v něm, tak mě napadlo, že tam bude Gordon. Potom jsem si ale vzpomněl na trailer k Alyx, kde je na konci ukázaný G-Man a došlo mi, že tam nejspíš bude právě on. Samozřejmě jaký poděl přesně G-Man udělá jsme nevěděl, ale bylo mi dalších X kapitol jasný koho tam najdu, a že tím pádem nějaký poděl od něj mám čekat :-)
Včera jsem tuhle nádheru dohrál a nedaří se mi na ni najít moc kazů, ať se snažím sebevíc. O to víc by mě zajímaly ty 2 červené hodnocení, co tady na databázi hra má. Tušíte co by na tom někomu mohlo vadit?
@pipboy (24.06.2020 01:58): Googlil jsem průměrný plat herního developera a našlo mi to něco v rozmezí 70-90k dolarů ročně, každopádně teď na to koukám znovu, a ta škála je asi širší, spíše mezi 40-130k. Pokud vím, tak jako developer se bere každý, kdo se podílí na vývoji (programátor, designer, tester). A když si to vezmu v porovnání s námi Čechy a s tím, že průměrně amíci berou 3x vyšší plat, tak to docela sedí.
@Gordon (22.06.2020 13:58): Alyx se údajně prodalo přes 680 000 kopií. Čistě hypoteticky, dělalo na tom cca 350 lidí (viz závěrečné titulky), průměrný plat developera je cca $ 80.000 na rok a dělalo se to 4 roky. Samozřejmě ne všichni na tom dělali 4 roky, ale i tak se dá vypočítat, že samotná hra vydělala něco přes 40 milionů dolarů a development mohl stát přes 80 milionů dolarů. Takže se nejspíš samotná hra nemusela zaplatit. Nicméně s Indexem, kde se prodalo 180 000 kusů a jeden stojí $1000, se to už mohlo vyplatit. Kdo ví, neznám cenu výroby. Když tak mě opravte.
@Gordon (22.06.2020 13:58): Musel by se do toho zatáhnout i prodej Valve Index. Bylo by to zajímavý zjišťovat, protože pokud jde věřit takovýmhle článkům, dost pravděpodobně neprodělávali. Jestli to ale bylo tolik, kolik čekali, a jestli to je dost na okamžitý greenlight Half-Life trojky, už je věc jiná.
Je to tak a doufám, že to nedopadne jako s Avatarem. Myslím tím jediný kloudný film (o scénáři nemluvím) a dál nic.
Tak jak jsem zápasil ze začátku s Half-Life musím poznamenat, že zrovna tuhle hru bych si nesmírně rád zahrál, daleko raději než nového Dooma. Škoda že nemám VR ale kvůli jedné hře do něj investovat nebudu.
Dohráno 2x, 100% achievements. Můžu říct, že naprosto skvělý. Jediný, co mě štve, tak že ve mně vznikla opět taková ta prázdnota, že si chci zahrát něco dalšího. Jen doufám, že nebudeme muset čekat zase jednu dekádu na další pokračování.
@orromis (03.04.2020 09:56): Tak tohle dělá třeba i OpenAI založená Muskem, už udělali optická vlákna, které by mohli jít implantovat do mozku. Pak tu jsou další desítky laboratoří, kde se snaží přenášet signál z mozku do protéz. Třeba ve školním letech si vzpomínám že na náměstí byla nějaká technologická akce, tam byl stánek s koulí a bludištěm, dali mi na hlavu takové vcelku drobné senzory a pomocí soustředění jsem musel tu kouli dostat přes to bludiště. :)

Sci-fi to není a myslím si že nejakej ten oblek a všesněrný běžecký pás ke kterému se připoutáš je v celku celkem reálný, jen to prostě není dost mainstream. Index holt se snímáním prstů je zatím takovej začátek, třeba je to budoucnost, třeba ne. Vím že dost lidí si Index koupilo jen proto, aby si zahráli HL: Alyx.
@Mendoza (03.04.2020 09:15): Z rozhovoru s Gabenem pro IGN prý experimentují s nějakým přímým rozhraním mezi lidmi počítačem (což zní jako velké scifi, ale pokud vím, tak se s tím experimentuje poměrně seriozně už delší dobu).

Nějaké dokonalé trackování v domácím prostředí bez speciálního oblečení je dost problematické - je to náročné hlavně na výkon (pokud nemáš oblek, který by to počítači zjednodušil, tak to je komputačně velice náročná úloha a není reálné to zvládat na dnešním high-end HW, teoreticky by to asi šlo).
@Mendoza (31.03.2020 19:00): Podle mě jsou ta gesta v Quest prostředí na prd. Nepřišlo mi, že by to bylo intuitivní, spíš mam pocit že to je takový gimmick.

Jinak Alyx je na Questu celkem v pohodě, chybí tam akorát ten hand tracking, který má k dokonalosti daleko. Mám teda i trochu problém s displejem (malé rozlišení), ale to je holt obecný problém Questu jako low cost VR zařízení.
@Mendoza (31.03.2020 19:00): Jo, souhlasím, že v tom prostředí to fungovalo bezvadně. Kdyby udělali něco jako shooting range, kde by člověk jenom bral věci do rukou a nemusel řešit překlikávání, menu, chůzi atd., tak to bude skvělej zážitek. A kdo ví, třeba se i toho jednou dočkáme.
@SimonEndt (31.03.2020 18:58): Ve hrach to snad jeste neni implementovany, ale pohyb v tom oculus prostredi docela fungoval. Je to zatim experimentalni, tak je jasny, ze to ma mouchy. A je taky jasny, ze aby to snimalo cely telo, tak kamerky v helme nestaci.
@Mendoza (31.03.2020 17:56): Zkoušel jsi snímání rukou ve hře? Ono to na prezentačních videích vypadá skvěle, v reálu to moc nefunguje. Jednak logicky chybí těch x tlačítek - to se, pokud vím, nahrazuje jen gesty, takže vyvolat si zbraň je asi jako když se Harry Potter snažil zvednout koště pomocí spellu wingardium leviosa. Další věc je, že snímání je jen před obličejem hráče, pokud dáš ruce podél těla, pod úroveň pasu či nad hlavu, tak už to přestane snímat, takže to v současné podobě ani nemůže nijak snímat lokte, ramena, kolena atd.
Oculus Quest ma v bete snimani rukou kamerami (funguje to celkem uchaznejicne), takze snimani tela casem bude a nebude treba zadny spesl oblek.