Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Vampyre Story jsem zkusil abych tak nějak navázal tématicky na všechny ty Drákulovské hry a také proto, že to byla poměrně známá adventura v roce 2008. Dopředu jsem si přečetl, že hra nemá konec, což je pro mě sice naprosto zásadní mínus, ale v podstatě jediný.

Vampyre Story má sice hororový námět, ale je to ryze komediální adventura. Odpovídá tomu sice temná, ale barevná, pohádková a karikovaná grafika i styl hraní, který se zaměřuje na spoustu naprosto šílených kombinací jak z devadesátek. Hra ale nehraje nefér - nejsou zde žádné časované akce, nečekané triggery nebo objevující se aktivní místa. Co jde použít nebo zkombinovat, to hrdinka buď udělá, nebo řekne že teď nevidí důvod, možná později. Naprosto výborný nápad je ukládání obrazů věcí do inventáře. Mona je chytrá (no i když...), netahá sebou všechno, ale poznačí si, že tohle by se ji mohlo hodit a případě nutnosti se pro věc vrátí. V inventáři (stylovém ve tvaru rakve) tak máte kromě klasických předmětů i obrazy, ale všechno můžete kombinovat, zkoumat či používat na okolí, jak kdybyste to měli u sebe. Parádní nápad.

Co dál? Funguje tu Tab na zobrazování aktivních míst, mezerníkem přeskakujete dialogy či chůzi a pravou myší skočíte rovnou do další obrazovky. Hra neobsahuje žádné puzzle, složité hádanky, ale náročná je v tom, že podobně jak ve starých adventurách máte třeba 15 obrazovek (2. kapitola) a ve většině z nich je 10-20 aktivních míst. 95% z nich je k ničemu, ale to netušíte. A aby toho nebylo málo, tak všechno zkoumáte čtyřmi způsoby - prohlédnout, promluvit, vzít/použít a doletět. Ve výsledku tak trávíte desítky minut zkoumáním všech nelogických možností a následně i používáním všeho na všechno, protože kombinace jsou naprosto šílené. A vůbec to nevadí - protože je to prostě sranda. Každá i nesmyslná akce vyvolá nějakou hlášku či jiskrný dialog.

Čímž se dostávám k tomu hlavnímu - settingu a humoru. Mona de Lafite byla operní zpěvačka z Paříže konce 19. století, kterou na hrad unesl upír Shrowdy, proměnil ji v upírku a pár let ji držel. Shrowdy v intru natáhne bačkory, ale zbyde po něm nasraný duch a kletba, která Moně brání opustit hrad. V první kapitole se tak dostáváte z hradu, v té druhé bloudíte městečkem a sháníte věci na cestu dál, ideálně zpět do Paříže. Mona na to není sama, celou dobu má na ramenou mluvícího netopýra Frodericka, který slouží jako pomocník, rádce, předmět v inventáři a nekonečný zdroj vtipů, narážek a srandiček.

Mona je dámička, v některých věcech mírně nablblá, odmítá přijmout že je upírka (pije slaný Merlot :D) a je schopná si povídat se vším včetně 90% neživých objektů. Froderick je chytrák, trošku zmetek a čuně a má na všechno komentář. Oba se hádají, uráží, zesměšňují, ale nehnou se od sebe na krok - mezitím hážou tuny a tuny hlášek, odkazů, slovních hříček. Nechybí tu různé přesmyčky, prolamování čtvrtého rozměru, odkazy na hry, moderní věci (I Like Windows But I´m Not Too Fond of Gates), popkulturu. Spoustu věcí jsem nepochytil ale i tak toho bylo dost. Užíval jsem si filmové odkazy (Hitchcockovy filmy, Drsný Harry) a u písničky Who Let The Dogs (pardon Wolfs) Out jsem šel do kolen. Vtipné jsou i postavičky kolem (snobský gargoyl, myši mafiáni), Shrowdy pitomec, kterého všichni pomlouvají. Jako zázrakem se hra vyhýbá veškeré trapnosti, vulgaritám i pitvoření a výsledkem je inteligentní (nikoliv intelektuální) humor, kde jsem každou chvíli vybuchl smíchy. Výborné je, že hra dodržuje všechna upírská pravidla, Mona se tak umí proměnit (nerada) v netopýra, na pár míst nemůže protože kříž, česnek atd a párkrát se musí "najíst". 

Každopádně Vampyre Story navzdory mému suchému komentáři opravdu vtipná adventura, Nemá úžasný příběh, rychlý postup ani výborné hádanky, ale bavila mě od začátku do konce. A konec, který bohužel není je jedinou vadou na kráse.
+10
  • PC 70
Kdybych měl A Vampyre Story popsat jedním slovem, bylo by to „sympatické“. Je to hlavně díky sympatickým hlavním postavám, tedy operní zpěvačce Moně, která trochu problém uvěřit tomu, že už nežije, a mluvícímu netopýrovi Froderickovi, který háže jednu vtipnou hlášku za druhou.

Humor ve hře je tak z drtivé většiny verbální než situační, což ale moc nevadí, protože na všechny aktivní a pasivní předměty (tedy i ty dekorační, které vůbec nevyužijete a nemůžete je sebrat), existují 3 různé interakce: prozkoumat, sebrat/strčit, promluvit si.

Ano, Mona se tak může pokusit mluvit třeba s kamenem nebo s dveřmi, a i když z toho občas vyleze generická hláška typu „S takovými věcmi se nebavím, nemají plíce, ani žádné zajímavé myšlenky,“ velmi často se autorům povede vykřesat z toho něco zábavného.

Hra je vyloženě narvaná nejrůznějšími popkulturními odkazy, od obligátního Drákuly, přes Kmotra po Hvězdné války, které obstarává zmíněný Froderick. Je to jako byste měli v The Longest Journey k dispozici Vránu na rameni po celou hru.

Hra je relativně krátká, zabere tak 6 hodin, což by ani moc nevadilo. Co ale vadí je, že zhruba od druhé poloviny jakoby autorům docházel dech (nebo už možná opadne počáteční nadšení) a ze hry se stane víceméně běžná rutinní adventurní záležitost. Docela mě to mrzelo, protože třeba ze situace s přepracovanou matkou nebo s rodinou zamčenou v domě se myslím dalo vykřesat mnohem víc.

A jak už zmínili ostatní, hra končí velkým cliffhangerem, přičemž pokračování nebude, takže rozuzlení příběhu se nikdy nedočkáme. Škoda :(

Herní výzva 2022 - Vzkaz ze záhrobí (HC)
+21
  • PC 80
S tvorbou herního designéra Billa Tillera jsem doposud neměl co do činění a před rozehráním A Vampyre Story jsem ani nevěděl, že má tento bývalý zaměstnanec LucasArts na svědomí adventury jako Full Throttle, The Dig nebo třeba The Curse of Monkey Island. To bych se asi do dobrodružství pařížské operní pěvkyně pustil dříve.

Ústředními postavami zde jsou Mona de Lafitte a její užvaněný netopýří společník Froderick. Oba tvoří skvěle sehraný tým, který se neustále pošťuchuje různými narážkami na vše, co vidí a jde jim to opravdu bravurně. Dá se tu bavit úplně se vším, takže situace typu "Ahoj stěno, co ty si o tom myslíš?" se vyskytují opravdu často, a i když Mona někdy prohlásí, že se s tímto předmětem bavit opravdu nebude, zkoušel jsem tuto možnost neustále.

Nejvíce jsem se pobavil u odkazu na film Trosečník (kdy Froderik prohlásil, že mu jeden smajlík na stěně připomíná kámoše Wilsona, kterej je hodnej, ale hrozně tichej :)), super vymožeností je i koňská botička za špatné parkování a téměř pětiminutová hádka šlapky s dirigentem, v níž zazněla spousta ne úplně sprostých nadávek, se také nevyskytuje v každé druhé hře. Lokací není moc, ale jsou využity na maximum, takže jsem stereotypem netrpěl, i když musím přiznat, že po odchodu z hradu už hra přeci jen ztratila něco ze svého kouzla.

Plánováno bylo více dílů, na což odkazuje i otevřený konec, ale další nejsou a s největší pravděpodobností ani nebudou. To je však ohromná škoda, protože dobrých adventur není nikdy dost a i přes občasné bugy, kdy se opakovaly již jednou viděné animace nebo problikávaly postavy při rozhovorech A Vampyre Story dobrá adventura rozhodně je.

Pro: Mona, Froderick, možnost oslovit neživé předměty, humor, hrad

Proti: není pokračování, bugy

+17
  • PC 65
O A Vampyre Story jsem se zajimal uz pred vydanim a hodne jsem si od te hry sliboval, krome toho jsem byl zvedavy nad tim, jestli se autorum vyplati rozdeleni na vice casti. A najednou piseme rok 2016, ja mel az do ted zkusenost pouze s demem (pokryvajici posledni cast hry na hrbitove) a A Vampyre Story Part 2 se nejspis uz nedockame.

Na vizualni stranku jsem si musel chvili zvykat, i kdyz porad je memu estetickemu citeni blizsi, nez treba takova Deponia. Rovnez tak je potreba si chvili zvykat na ujeceny hlasek hlavni postavy (na druhou stranu jeji "RRRR" me celkem rajcovalo:-P). Netopyri sidekick Frodrick chrli jednu perlu za druhou, tim se ale vycet opravdu zajimavych postav konci.

Asi nejvic me hra chytila na samotnem zacatku do momentu, nez se podarilo otevrit prvni magicky zavrene dvere. U druhych magickych dveri v laboratori se mi podarilo narazit na divny bug, kdy jsem sice ziskal magickou knihu, ale dvere do kobky zustaly zavrene. Pote, co jsem zoufale projizdel net i projizdel kazdou dostupnou obrazovku a znovu prochazel rozhovory, jsem ze zoufalstvi zkusil ulozit hru a opet ji nahrat - a bariera zmizela. Zaverecna cast ve meste uz me prilis nebavila a do hry jsem se musel hodne nutit. Krome toho se vyskytl jeste jeden bug, pravdepodobne spojeny s tim, ktery jsem popsal v diskuzi (problem s rozbehem videi na Windows 8- stacilo nainstalovat DirectX dodavane se hrou). Kdyz se v posledni casti hry objevila cutscena, po skonceni se rozjela znovu. Mezernik to nastesti vyresil.

Mezernik se da ostatne pouzit i k preskakovani dialogu, potiz je v tom, ze zvukove stopy jsou obcas docela dlouhe a po stisknuti mezerniku se sice dana zvukova stopa prerusi a zmizi i titulky (ktere se rovnez zobrazuji jen na dvou radcich a promluva je casto mnohem delsi), ale postavy otviraji hubu na prazdno dal. Otrava (kdyz ctete rychle).

Pš, pro fanousky klasicke hudby jedna perlicka - v hradni kuchyni zazni par taktu z Bizetovy Carmen. (pro ty, kdo se spis orientuji v direct-to-DVD disneyovkach: "ma dojna miss, tak mam te rad, ze jsem se skoro prestal ovladat. Rikej mi hnup, to nevadi, tve sladke buu me usi pohladi / dej mu sbohem a naveky, tvuj ukol je ho shodit do řeky")
+16