Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Vžijete se tu do kůže profesora Patricka Moorea, který kromě učení na univerzitě má poměrně zajímavý vedlejší koníček. Tím je studie paranormálních jevů, kterou vykonává se svým kolegou profesorem Wardem v jejich Oddělení metafyzických vyšetřování pod záštitou univerzity. Bohužel kolega Ward se jednoho dne ztratí a to i s velkým balíkem peněz vybraným z bankovního účtu univerzity. Patrick je poté postaven před nelehký úkol, kterým je nejen najít kolegu Warda, ale také do 72 hodin předvést školní radě důkaz o existenci paranormálních jevů. Pokud se mu to nepodaří, oddělení bude zavřeno. 

 Jelikož se jedná o klasickou point and click adventuru, tak je tu děj samozřejmě to nejhlavnější a musím říct, že se opravdu povedl. Jak tomu bylo už v minulé hře, i zde se ladně kombinuje fikce s reálnou historií. Pokud tedy patříte mezi příznivce období kolem roku 1907 nebo máte načtené autory té doby, tak se opravdu máte na co těšit. Hra je totiž prošpikovaná narážkami či odkazy na různé události, autory či díla a jde jasně vidět nadšení tvůrce pro dané téma.

Pokud ale nepatříte mezi hráče, kteří mají rozhled v tomto období, tak se nemusíte bát. Hra toho totiž nabízí dost i pro vás. Tím je zejména skvěle vystavěný mysteriózní příběh, který vás zavede jak do chudobných čtvrtí, tak po místní smétánku nebo i do Skotska. Docela mě překvapilo, že hra nabízí velké množství obrazovek, hlavně když vezmeme v potaz, že se jedná o malou indie hru od jednoho člověka. O to víc mě ještě udivují i příjemné detaily, které hra obsahuje. Například můžete zajít třeba do kina na dobový film, přečíst si povídky v knihkupectví či se zúčastnit znalostního kvízu. 

 Také se mi velice líbilo zařazení dobových skladeb do různých lokací. Samotné lokace navíc vypadají dost živě a určitě se jedná o znatelné vylepšení oproti Nightmare Frames, které sice nevypadalo špatně, ale jde zde vidět určitý pokrok. Ten mi přišel i co se týče samotného scénáře. Ne že by byl nějak lepší, ale jsou tu vidět menší změny. Zatímco u Nightmare Frames jsem si stěžoval na lehounce nudnější začátek, An English Haunting skvěle plyne od samotného začátku. Co mě dále překvapilo, byl fakt, že se tu přitlačilo na humoru, který je tu ve větší míře a pracuje se s ním lépe. Navíc i díky němu jsem si často připadal, jako kdybych viděl záblesky starších goticko-hororových komediích, jakými jsou třeba Comedy of Terrors či The Raven (od Rogera Cormana). Ale nebojte se, dojde tu i na dost hororových momentů, vyvolávání duchů či naháněčku s kultem druidů. Mix žánrů se tu prostě povedl na výbornou. 

 To samé platí i pro postavy, které mě neskutečně bavily (myslím tím všechny hlavní postavy) zejména skvělými dialogy mezi nimi, kterých je tu opravdu hodně. Z toho důvodu ale může některým hráčům vadit absence dabingu. Je to škoda, ale je to pochopitelné. Přece jenom se jedná o indie hru a tvoření her není autorova hlavní pracovní náplň. Absenci dabingu vám ale vynahradí výborný soundtrack, který poslouchám doteď. Pojďme se ale ještě podívat na srdce všech adventur a tím jsou puzzly. 

 Autor před vydáním sliboval, že hra bude oproti předchozí titulu obsahovat více puzzlů spojených s prací s inventářem. Neříkám nic, bál jsem se, že se obtížnost vyšplhá do absurdních výšin, jako tomu bylo v adventurách z dob minulých. Naštěstí tomu tak není. Puzzly tu jsou logické a dávají smysl v kontextu příběhu a co vaše postava zažívá. Neřekl bych, že jsou nějak jednoduché, pár záseků jsem kvůli své vlastní blbosti zažil, ale jedná se o příjemnou náročnost, která nenarušuje plynutí příběhu. Co si budeme povídat, to občas u příběhových adventur bývá problém. Nabyde vám přílišné množství lokací spolu s předměty a vy pak musíte backtrackingovat značnou dobu všechny lokace, abyste přišli na řešení daného problému, a rázem z vás nadšení z příběhu vyprchává. Tady to opravdu nehrozí a vy vždy víte jasně, co máte dělat. 

 Ovládání je klasické, nečekejte ovšem žádné zvýrazňování aktivních předmětů či nápovědu. Ve hře se jede pěkně postaru, což je fajn, jelikož mě samotného vždy ingame nápověda svádí k tomu si každý větší problém vyřešit pomocí ní. Takže tady nic extra nečekejte. 

 An English Hauting je super a já mu nemám prakticky co vytknout. Jedná se o skvěle napsanou a s láskou udělanou mysteriózní adventuru, která vás se vší parádou přenese do atmosféry Londýna roku 1907. Já si tu jízdu užíval po celou dobu. Jsem zvědavý, co nám Postmodern Adventures přinese v budoucnu. Snad bude kvalitou pořád vzkvétat, jak tomu naznačuje i nejnovější počin.

Pro: Výborný příběh, atmosféra, detaily, mix reality s fikcí, postavy, humor, soundtrack

Proti: pro někoho absence dabingu

+21
  • PC 90
Pár měsíců zpátky jsem zde sepisoval mé nadšení z The Blind Prophet, což je titul, který zde jones vychvaloval stejně, jako An English Hauting a jelikož jsem říkal, že mě Prophet možná naučí mít rád point and click adventury, tak byla sázka na jistotu pustit se do další hry, kterou mi jones doporučí. A vida, trefil se, a to dokonce ještě o něco lépe, neb dobrodružství Patricka Moorea je opravdu skvělou duchařinou plnou lehkého humoru a taky mého oblíbeného pixel-artu, což mi teď se začínajícím podzimem skvěle sedlo do nálady.

Netradičně bych asi začal grafickou stránkou, tedy již zmíněným pixel-artem. Už ze screenshotů si můžete všimnout, že José zvolil poměrně jednoduchý styl, který na první pohled není příliš detailní. Nenechte se ale odradit a dejte An English Haunting šanci, protože v momentě, kdy se dá hra do pohybu, tak vše působí opravdu nádherně a hlavně atmosféricky. Londýn počátku 20. století na vás z každé obrazovky přímo dýchá a nejde jen o statické kresby, neb všude se něco děje, po ulicích jezdí vozky, prochází chodci a podobně. Navíc jsou všechny scény skvěle nasvícené, ať už jste v interiérech, ve večerní krajině nebo v zamlžených docích. Celkový pocit navíc pozitivně podtrhuje i výborná dobová hudba.

V těchhle kulisách se pak odehrává příběh Patricka Moorea, který musí dokázat existenci duchů, což je koníček, kterému se intenzivně věnuje při práci profesora na univerzitě. Na jeho cestě mu pomáhá, případně překáží, řada různorodých postav, které i přes primitivní pixely dokážou přirůst k srdci. Za zmínku stojí třeba Arthur Conan Doyle, který zde má pěknou roli a dokonce si za něj i zahrajete. Celkový writing je značně odlehčený a přes lehce hororovou atmosféru dokáže častěji spíš pobavit než vyděsit, což ale není rozhodně špatně. Osobně mi humor velice sedl a nic nepůsobí nuceně, vše nějak vyplyne z konverzace a rozhodně jde asi o jeden z největších kladů hry.

Herně veteráni žánru nemohou očekávat nějakou velkou výzvu. Veškeré aktivní předměty vám tak nějak jdou pod ruku, pokud poctivě zkoumáte každou scénu, kombinace jsou logické a probíhající situace vás k nim přímo vybízí. Inventář navíc nikdy není příliš velký a obsahuje jen pár předmětů, které vzápětí použijete. Na složité hádanky pak můžete rovnou zapomenout, neb titul je velmi příběhový a je zde víc cutscén a rozhovorů, než reálného hraní. Pro někoho nejspíš mínus, no pro mě přesně to, co od žánru chci. K dokonalosti tu tak chybí snad jen dabing, což se dá ale dílu jednoho indie vývojáře odpustit.

Tak teď hurá na starší díla Postmodern Adventures a vyhlížet chystanou novinku.

Pro: Příběh, humor, atmosféra, grafika, hudba

+18
  • PC 90
Myslím si, že keď sa spoja dve kvalitné suroviny do jedného celku, skoro vždy sa dočkám niečoho vynikajúceho. An English Haunting takto spája dve pre mňa veľmi obľúbené veci. Point n Click adventúry a horory. Zvláda to všetko tak skvele, až sa mi skoro nechce veriť, že to je primárne dielo jedného vášnivého človeka, ktorý dal do toho maximum čo vedel. Hra totiž zvláda veľmi veľké množstvo elementov nadmieru uspokojivo.

V prvom rade je treba poznamenať, že profesor Patrick Moore je vynikajúci hlavný hrdina. Celú dobu ma bavilo sledovať jeho cestu a pochopiť, čo sa vlastne stalo jeho kolegovi, ktorý z ničoho nič zmizol. Postupne sa stretneme s ďalšími postavami (mimo iného tu bude aj velikán Sir Arthur Conan Doyle) pričom všetci sú dobre napísaní, ponúkajú veľké množstvo zaujímavých momentov a najmä hra ku koncu vytiahne niekoľko solídne spracovaných prekvapení.

Navyše musím ešte dodať, že celý príbeh ma neuveriteľne skvelý spád. Pomáha tomu fakt, že riešenia problémov sú často veľmi logické (hoci sa môže stať, že sa občas človek trochu zasekne) a veľmi jednoduché na pochopenie nakoľko dávajú zmysel. Nie sú tu žiadne vynálezy, ktoré by pôsobili vyslovene absurdne. Navyše sú tu často aj momentky, pri ktorých si až neskôr uvedomíte ich skutočný význam. Ako napríklad aj študenta, ktorý neustále obdivuje trofeje vo výkladnej skrini. Všetko len chce svoj čas.

Hudba je takisto vynikajúca. Oceňujem, že tu máme obrovské množstvo starých nahrávok, ktoré skvele umocňujú atmosféru Británie v roku 1907 a je super, že na chvíľu vybehneme aj do Škótska hľadať jeden zaujímavý artefakt, no hlavne si počas hry uvedomíme, že osud našich hrdinov nie je vôbec jasný vopred a sú tu momentky, pri ktorých som doslova tŕpol. Nikto v tomto príbehu nemá zaručené, že ostane nažive. To vnímam ako jeden z najlepších elementov hry.

Vizuálne je hra taktiež pekná na pohľad. 2D grafika je kvalitná a veľmi dobre vie zachytiť nádhernú prírodu Škótska, no rovnako aj špinavé mestské uličky alebo prostredie starého vlaku. V tomto bola odvedená skutočne skvelá práca. Je vždy super, keď je hra nielen kvalitne napísaná, ale taktiež sa na ňu aj dobre pozerá.

Je niečo, čo ma osobne mrzí? Áno. Hra si vyslovene pre svoju atmosféru pýta aj nejaký dabing. Priam je potrebné, aby tieto postavy niekto nahovoril, aby dokázal ešte lepšie zachytiť celú atmosféru všetkého čo sa bude diať. Dalo by to hre ten potrebný boost, ktorý by potrebovala. Možno by mi ani nevadilo, keby hra bola ešte o niečo dlhšia, no koniec zase indikuje šancu na pokračovanie. Ak je to realita, tak sa veľmi teším a určite si plánujem vyskúšať. Pretože potenciál k tomu, aby príbeh pokračoval tu určite je. Pre milovníkov hororových point-click adventúr je An English Haunting absolútna povinnosť.
+16