Po dohrání Arcanie jsem se ihned vrhnul do tohoto přídavku, který zakončuje putování našeho hrdiny po ostrově Argaan. Dle hrůzostrašných recenzí a reakcí hráčské komunity jsem očekával totální průser. A skutečně, průšvih to opravdu je, ale vezměme to popořadě. První výzva mě čekala na úplném začátku, tj. ještě před načtením hlavního menu. Hra se mi totiž tvrdošíjně odmítala spustit. Po následném googlení jsem zjistil, že tento problém nemám zdaleka sám. Naštěstí se mi tuto nepříjemnost podařilo celkem rychle vyřešit (šlo o nějakou banalitu při ukládání konfiguračních souborů ve složce Dokumenty) a s pocitem vítězství mě konečně uvítala hlavní nabídka. Natěšen na import mého reka z původní Arcanie klikám na položku „Nová hra,“ jenže ouha. Volba pro import postavy se zobrazovala jako neaktivní. Závěrečný save z Arcanie jsem měl řádně uložený, zkoušel jsem všechno možné, ale zde mi ani strejda Google nepomohl. Po chvilce nadávek a klení jsem to vzdal a za vděk jsem musel vzít jednou ze tří předvytvořených postav, které jsou zde k dispozici. Po loadingu se můj hrdina konečně objevil na Argaanu a já se pouštím do hraní. První dojmy nebyly vůbec špatné, začínáte u pobřeží blízko města Thorniara a před Vámi se rozprostírá nádherná scenérie. K dispozici jsou na začátku dvě nepovinné jeskyně, které můžete nebo nemusíte prozkoumat. Říkal jsem si, že kdyby se hra vinula v tomto duchu, zase tak špatné by to být nemuselo. Jenomže po několika chvílích se celý herní zážitek zcukává do totální koridorovky. Už základní Arcanie nebyla zrovna vrcholem pro prozkoumávání herního světa, ale Fall of Setarrif je skutečně extrém, připadal jsem si skoro jako turista v Severní Koreji, který může chodit jen po vyznačené cestě a běda, jestli z této cesty sejde. Jedno z hlavních lákadel – město Setarrif – bylo pro mě úplným zklamáním. Celé město je tvořeno z naprosto ohavných ruin, za které bych se jako herní designer musel stydět. Už tak hořký zážitek podbarvuje nezajímavý příběh a questy, ze kterých si snad vývojáři museli dělat srandu, protože tohle prostě nikdo soudný nemohl myslet vážně. Zmínku si zaslouží i další designerský kiks, kdy začínáte na nějaké 28. úrovni a všechny skilly pro Vaši postavu tak již máte na maximu. Takže nezbývá než body dovedností házet do skillů, které nejsou určeny pro Vaše povolání. To by byl opravdu takový problém vymyslet v rámci tohoto přídavku pro každé povolání nový skill, který by se dal vylepšovat? Hlavní herní náplň tak tvoří likvidování hord nepřátel, které je sice zábavné, ale pro uspokojivý herní zážitek to prostě stačit nemůže. Přídavek mi trvalo dohrát něco přes 3 hodiny (a to jsem fakt nikam nespěchal). Pokud by Fall of Setarrif byl volně stažitelným přídavkem, dalo by se to skousnout, ale tohle je s prominutím zlodějna i za necelé 4 €, za které jsem to v akci koupil na Steamu. Situaci aspoň trochu zachraňuje slušná hratelnost těžící ze základní Arcanie a stále výtečné audiovizuální zpracování. Jinak je to opravdu bída, kterou bych doporučil pouze v případě, že Vás neuspokojil konec Arcanie a zajímá Vás, jak celé putování pasáčka ovcí z Feshyru dopadne.
Komentáře
Očekávané obavy se staly skutečností. Tady chtěl opravdu někdo něco jen narychlo zbastlit a dopadlo to "nádhernou" TPS diablovkou.
Jak jsem si na původním dílku našel cosi, datadisk plně ukazuje ty horší stránky. Takže jste hozeni do pokračování příběhu a musíte se vrhnout proti vyvolanému démonovi. V praxi to vypadá tak, že ty 4 hodinky, které u hry strávíte, budete víceméně jen kosit nepřátele, kteří jsou stejní, jak v půdovní hře, akorát s doplňkem "possessed". To se někomu asi nechtělo příliš se babrat s prací. Koridory se tentokrát uzavřely snad ještě víc a některá místa jsou spíš k vzteku.
Hudební podkres je tu vážně nudný a sleduje jen pár tichých linek, které mi sem příliš ani nezapadají.
Prostě a jednoduše - Fall of Setarrif si nezaslouží ani příliš vět, co by se sem mohly napsat. Arcania? Proč ne. Arcania: Fall of Setarrif? Radši ne.
Jak jsem si na původním dílku našel cosi, datadisk plně ukazuje ty horší stránky. Takže jste hozeni do pokračování příběhu a musíte se vrhnout proti vyvolanému démonovi. V praxi to vypadá tak, že ty 4 hodinky, které u hry strávíte, budete víceméně jen kosit nepřátele, kteří jsou stejní, jak v půdovní hře, akorát s doplňkem "possessed". To se někomu asi nechtělo příliš se babrat s prací. Koridory se tentokrát uzavřely snad ještě víc a některá místa jsou spíš k vzteku.
Hudební podkres je tu vážně nudný a sleduje jen pár tichých linek, které mi sem příliš ani nezapadají.
Prostě a jednoduše - Fall of Setarrif si nezaslouží ani příliš vět, co by se sem mohly napsat. Arcania? Proč ne. Arcania: Fall of Setarrif? Radši ne.
Pro: Pár věcí sem tam, vývojáři dál nepokračovali v prznění série
Proti: bugy, nuda, koridory, speciálně některé lokace, doba (i když to je spíš plus)
Série Gothic je známá svou dobrou hratelností a příběhem. Nicméně od čtvrtého dílu to jde rychle z kopce. Na datadisku Fall of Setarrif se podepsalo i to, že bylo vyvíjeno dvěma studii. Ubylo sice otravných bugů, ale co se týče příběhu a hratelnosti, je to bída. Nejen že příběh je v celku o ničem, ale i doba hraní je příliš krátká. K závěrečným titulkům se doslova prosekáte za 8 hodin. Po celou dobu sbíráte tuny předmětů z nepřátel, kteří padají k zemi jako byste je kropili samopalem. Tyto předměty sice můžete prodat u obchodníka, ke kterému dorazíte až v půlce hry, nicméně nic u něj nekoupíte. Protože prostě není co kupovat. Inventář NPC´s je snad chudší než byl váš, když jste začínali hru. Radost vám tak udělá snad jen brnění, které najdete v paláci. Toto plytké RPG bych přirovnal spíše k akční rubačce. Ale jako vášnivý rpg hráč a fanda série Gothic jsem cítil jakousi povinnost tento datadisk odehrát. Nakonec si řeknete ,, ještě že to trvalo jen pár hodin" .
Pro: Grafika
Proti: krátká herní doba na RPG, příběh,
A máme tu poslední výdech slovutného Spellboundu, přeživšího jen o chvíli déle než Jowood.
Arcania: Fall of Setarrif však podle mě není špatnou hrou, v tomto komentáři vysvětlím proč.
Copak nám tento datadisk přináší?
1. Příběh plochý a překvapivý jako žehlící prkno.
2. Celkovou zábavnost srovnatelnou se shlédnutím dokumentu o natírání prken.
3. Extrémní množství předmětů, bez žádného praktického užitku.
4. Obtížnost pro mimina.
5. Pseudo-rpg.
Vedle toho ale musí být zmíněna grafická stránka, která je růží mezi trním. Malebná a velice zdařilá, popravdě mi prvotně připomněla pocity, spojené s mým prvním vstupem do Jhakendaru (Gothic 2 NoR).
Jinak je tato hra zlým snem. Není však špatná!
ŠPATNÉ JE KDYŽ HÁZÍTE KAMENÍ PO ZVÍŘATECH (pokud se vás zrovna nechystají sežrat)
ŠPATNÉ JE, KDYŽ NEPUSTÍTE STAŘENKU SEDNOUT V METRU
ŠPATNÉ JE, NECHAT PSA "KADIT" NA SOUSEDŮV DVŮR
Kdyby byla tato hra špatná, byla by na tom ještě dobře, protože je to učiněná katastrofa.
10% za grafiku, jinak přeji tvůrcům cestu do vyvojářského pekla....
Arcania: Fall of Setarrif však podle mě není špatnou hrou, v tomto komentáři vysvětlím proč.
Copak nám tento datadisk přináší?
1. Příběh plochý a překvapivý jako žehlící prkno.
2. Celkovou zábavnost srovnatelnou se shlédnutím dokumentu o natírání prken.
3. Extrémní množství předmětů, bez žádného praktického užitku.
4. Obtížnost pro mimina.
5. Pseudo-rpg.
Vedle toho ale musí být zmíněna grafická stránka, která je růží mezi trním. Malebná a velice zdařilá, popravdě mi prvotně připomněla pocity, spojené s mým prvním vstupem do Jhakendaru (Gothic 2 NoR).
Jinak je tato hra zlým snem. Není však špatná!
ŠPATNÉ JE KDYŽ HÁZÍTE KAMENÍ PO ZVÍŘATECH (pokud se vás zrovna nechystají sežrat)
ŠPATNÉ JE, KDYŽ NEPUSTÍTE STAŘENKU SEDNOUT V METRU
ŠPATNÉ JE, NECHAT PSA "KADIT" NA SOUSEDŮV DVŮR
Kdyby byla tato hra špatná, byla by na tom ještě dobře, protože je to učiněná katastrofa.
10% za grafiku, jinak přeji tvůrcům cestu do vyvojářského pekla....
Pro: Grafika. Absence slova "Gothic" v názvu. V tomto případě délka hrací doby. Je to už poslední pád, nyní je prostor volný pro hypotetický návrat Piraní..
Proti: Vše ostatní, co tento datadisk nabízí.....
Co doda, jenom snad... škoda těch peněz.
Velice jsem doufal, že něco udělají se svojí reputací a aspoň do tohoto malého stand-alone datadisku vymyslí nějaký zajímavý příběh, ale nejen že je to koridorovka jak blázen, ale příběh nestojí zhola za nic.
Jako věrný fanoušek serie Gothic jsem ještě jakž takž překousnul předchozí díl, kde byl bezejmenný hrdiny alespoň součástí příběhu, ale toto už je i na mně moc. Vážně mně nenapadá, co víc tu vypisovat, ani se mi do toho nechce.
Jediné co se musí spellboundům uznat, je jejich grafický engine, jinak neni co chválit...
Velice jsem doufal, že něco udělají se svojí reputací a aspoň do tohoto malého stand-alone datadisku vymyslí nějaký zajímavý příběh, ale nejen že je to koridorovka jak blázen, ale příběh nestojí zhola za nic.
Jako věrný fanoušek serie Gothic jsem ještě jakž takž překousnul předchozí díl, kde byl bezejmenný hrdiny alespoň součástí příběhu, ale toto už je i na mně moc. Vážně mně nenapadá, co víc tu vypisovat, ani se mi do toho nechce.
Jediné co se musí spellboundům uznat, je jejich grafický engine, jinak neni co chválit...
Pro: Grafika
Proti: Všechno ostatní, čeho si ve hře všimnete
Pro: stále solidní hratelnost, audiovizuální zpracování
Proti: oproti základní Arcanii nudnější a ještě více koridorové prostředí, směšně krátká herní doba, questy a nezajímavý příběh, technické problémy/bugy