Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • XboxX/S 85
Bramble na mě vyskočil v game passu, podíval jsem se na trailer, zjistil že hra je výborně hodnocená, navíc s krátkou herní dobou, což už je taky v dnešní době pro mě spíš pozitivní, takže jsem titul před vyřazením z předplatného vyzkoušel.

Podobné LIMBO před lety mě celkem bavilo, ale asi ne tolik jako většinu ostatních, kteří hru považují už za indie klasiku. V obou hrách hrajeme za malého chlapce, který se vydává do strašidelného lesa, v případě Bramble jde zachránit sestru. Narozdíl od Limba, které se celé odehrává v černobílé depresi se tady střídají veselé barevné obrazy se skřítky s hororovými scénami, kdy nás čeká slušné množství boss fightů s netvory ze zřejmě severských pohádek. Ty působí opravdu strašidelně a z nalezených knih se můžeme dozvědět i jejich krátkou legendu. Několik jich je velmi podobných o tom, že vesničané někoho vyhnali do lesa a on se jim pak mstí. Prostě klasické příběhy o tom, že jakkoliv děsivé jsou různé nestvůry, tak největší svině je vždy nakonec obyčejný člověk.

Grafické stylizaci chvíli trvalo, než si mě získala, měl jsem pocit, že postava se divně pohybuje, ale nakonec jsem si zvykl, scenérie v lese jsou nádherné doplněné skvělou hudbou, plošinovkové časti občas doplněné velmi jednoduchým puzzlem typu najdi skřítky byly v pohodě, ale problém jsem měl s bossfighty, které mě většinou moc nebavily, všechny se mi zdály hodně podobné, pomalé, vždy nějaký čas se skrývat nebo vyhýbat útokům, pak zasadit ránu a celé kolečko znova, už mě to ke konci v podstatě nudilo a vyhlížel jsem konec hry, ale pak přišel závěrečný boss fight, který i když nebyl výrazně jiný, tak v kombinaci se zvolenou skladbou, kterou každý znáte https://www.youtube.com/watch?v=gSY-wD4l5DM , byl najednou zábavný, epický a zařadil bych ho dost vysoko v nějaké top boss fight tabulce i v konkurenci všech těch Dark Souls her.

Díky závěru jsem nakonec dal dost vysoké hodnocení, Bramble dělá kromě ne úplně záživných boss fightů (ale chápu, že to není akční hra) všechno ostatní výborně. Pokud jste fanoušek Limba, tak vás nemůže zklamat, ale i pro ostatní, co by si chtěli vydechnout od nějaké akční hry u krátké malé příběhovky můžu jenom doporučit.
+11
  • PC 95
Bramble: The Mountain King je pro mě taková splněná noční můra. Nikdy jsem nebyl příznivcem ani těch tradičních z českých filmových pohádek a maloměšťácky žoviální tvorbě ČT vyhýbám se tudíž tuplem jako vkus a pussy Troškovi. Ale od dětství miluji děsuplný folklór různých koutů světa, kdy mě rovněž fascinuje mnohdy až exoticky odlišná morální perspektiva. Srbské pohádky, kde se hlavy koulí jako dělové koule u Waterloo a největší heroj je ten nejvíce bezskrupulózní vrah a lupič, zlomené srdce z příběhů Andersena nebo překrásné ilustrace příběhů bratří Grimmů, to vše formovalo mou imaginaci.

Bramble stojí na lidové slovesnosti germánské a především skandinávské, jež mě esteticky ohromuje snad nejvíce. Nejsem v tématu nijak zvlášť erudován, tudíž netuším, nakolik ukrutnou podobu severských pohádek tak, jak je známe dnes, formovala přímo ústní tradice a nakolik až jejich zapsání snad někdy v 19. století, každopádně hovoříme o folklóru tematicky velmi temném, plném zlovolných přírodních duchů a predátorských stvoření, neštítících se se smrtelníky manipulovat jako příšerní loutkaři. Bramble pak geniálně využívá celé obrazotvorné šíře, jež se v této chladné lesní studánce odráží: zdejší příroda ukazuje svou nádhernou tvář, aby o chvíli později nastavila tu druhou, tvář bezcitné smrti a indiference rozkladu.

Náš hlavní hrdina, chlapec Olle, vydává se po boku milované sestry Lillemor na dobrodružství, na kterém díky svému čistému srdci pozná nové přátele, rovněž však hluboký zármutek z tragédií, drtících bezbranné lidské životy neúprosně v prach. Olleho provázíme čarokrásnými scenériemi, přičemž jsem se často tázal, zda jsem někdy ve hrách vůbec střetl autorsky silnější art direction; dech mi bralo nasvícení scén, pestrá kompozice záběrů, návrhy prostředí i děsivých monster, stejně jako kreslířsky nesmírně precizní ilustrace zdejších knih, sloužících jako narativní vsuvky v gesci intonačně báječné vypravěčky. Vskutku se nebojím prohlásit, že Bramble považuji za nejkrásnější hru všech dob - ať žije král hory!

Četl jsem občas kritiku samotného gameplaye či přesněji řečeno jeho poměrně elementárních mechanik, dovolím si ovšem oponovat. Upřímně totiž nevím, co by lidé chtěli do cca pětihodinového platformeru vše narvat, aby byl uspokojen jejich herní snobismus. :D Olle má k dispozici jako zbraň pouze kouzelné světýlko a sem tam může něco hodit, přičemž většinou je nucen spíše k tichému postupu mimo zraky svých predátorů, jak se sluší na pořádný survival horror. A jak příjemné to bylo proti všemu ukoktanému craftění a přepínání zbraní a druhů munice jiných her! 

Lehce minimalistický gameplay považuji za neustále svěží skrze jeho dynamizování geniálním designem, všemi těmi změnami prostorové hloubky lokací, přepínáním na tu horizontální, tu příznačně horrorově vertikální osu, jednou velmi fluidním, jindy téměř statickým postavením kamery. Právě orientace v prostředí v rámci těchto skvěle rytmizovaných změn patří k poněkud latentním herním mechanikám, jež zůstávají některými asi nepovšimnuty. Kvituji rovněž adventurní minihry a zapojení hráče do Olleho fyzického úsilí namačkáváním různých kombinací ovládacího vstupu. Myslím, že tady by se mnohé hry měly spíš co učit, než že bych zde viděl nedostatky.

A vím, je to nuda, ale pochválit musím rovněž hudbu, celkově atmosférický audio design a skvěle vybalancovanou (jedinou) úroveň obtížnosti. Většinou tedy ve hrách opravdu nemusím souboje s bossy, minimálně dva zdejší ale řadím k těm vůbec nejlepším a místo frustrace mě jen a pouze bavily. Jako snad jedinou chybu spatřuji možná až příliš volně pojatý narativ, když se mi párkrát nepozdával přechod mezi jednotlivými lokacemi, potažmo jejich příběhy. Přesto dokážu bez problému přistoupit na onu hru, že Bramble je jako oživlá sbírka pohádek - a tou lze občas trochu prolistovat.

A závěrem si zadoufám, že Dimfrost studio (nově tedy Maximum Entertainment) vytvoří ještě nějaký obdobný titul takových uměleckých kvalit, protože tohle bylo pro mě skutečně zjevení. Smekám gnómský klobouček.
+9
  • PC 80
Hororová plošinovka s dôrazom na príbeh je pre mňa jedna z najvďačnejších žánrových kombinácií. Na jednej strane je ťažké vymyslieť s týmito elementami niečo naozaj originálne, a aj Bramble čerpá z alebo aj doslova cituje klasiky ako Inside, Little Nightmares, alebo napríklad Brothers. Na strane druhej, vždy je možné hru zasadiť do zaujímavého prostredia, a okoreniť to technickým spracovaním, ktoré posúva latku nahor. A to sa podarilo aj tu.

Hra je vizuálne mnohokrát dychberúca - dizajn antagonistov, animácia, prostredia ale hlavne kamera sú fantastické. Kamera je fixná a popri pre žáner typických pohľadov z boku alebo za hlavnou postavou často krát servíruje uhly ako zo Silent Hillu. Kompozične je radosť sa na to pozerať a práca s negatívnym priestorom, mizanscénou alebo malou hĺbkou ostrosti je často využitá nie len esteticky ale aj funkčne - napríklad na pomalé odhalenie nepriateľa alebo nejakej hororovej scény.

Veľmi zábavné je tempo často až absurdného tonálneho posunu medzi jednotlivými scénami. Aby som citoval kolegu Paula z diskusie "není problém pobíhat na louce mezi pampeliškami a o deset minut později se brodit ve střevech". Popri iných hrách, kde sa atmosféra buduje postupne, tu sa skáče z extrému do extrému hlava nehlava, a napodiv to funguje. Možnože preto lebo obidva sú spracované precízne a ani rozprávková a ani hororová zložka nepôsobia na efekt alebo jeden na úkor druhého. Gore by niekedy závidel aj God of War, nehovoriac o pár naozaj rozrušujúcich výjavoch, ktoré to dokážu aj bez neho. A ľúbezné scénky v lese sú naozaj gýčovité a prenádherné, kompletne aj so spievanými severskými ľudovkami.

Apropó severský soundtrack hrá takmer celú hru, a dvojica skladateľov má na úspech výslednej atmosféry nepopierateľný vplyv. Záverečný bossfight mi zvoleným aranžmánom vyčaril úsmev na tvári. A to sa mi často nestáva, keďže bossfighty v podobných hrách nemusím - tu je však náročnosť (tak ako v celej hre) nie príliš vysoká a spolu s veľmi benevolentným rozmiestnením savepointov je frustrácia minimálna.

Aj keď som bol vopred skeptický, tento titul si rozhodne zaslúžil moju pozornosť a prináša pre žáner aj keď nie veľký, ale predsa len, posun. Rozhodne odporúčam.

Pro: Kamera, atmosféra, vizuálny dizajn.

Proti: Niktoré aspekty hrateľnosti sú príliš generické, menej explicitného voiceoveru by prospelo.

+12