Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Co se týče vývoje, není třeba to víc řešit. Je mi jedno, jak moc něco propracované je, když to na hře není vidět. V podstatě je to stejný případ jako s Metrem 2033 – to má v podstatě velmi dobrou AI (zaznamenávající takové věci jako chuť či zápach), ale co mi to je, hráči, k něčemu platné, když to ani nepoznám? BG2 má možná propracovanější prvky, ale jako hráči, který nevidí v číslech, mi to je jedno (třeba ty ano, beru to ze svého pohledu a 80% ostatních hráčů).

Neříkám, že všechny rozhovory mají nějakou odezvu, ale nabízí to nejpodstatnější. Stále však platí, že tam, kde ti Bioware maže med kolem huby a rozhoduješ se z věcí, které vedou v podstatě k tomu samému (příklad okopírovaný z diskuze u Bloodlines:

Rozhovor z BG2 v mé vlastní interpretaci, setkání s Minscem:
1.) Čau, nevíš, jak jsme se tu octli?
2.) Oh, to jsi ty, Minscu. Nevíš kdo má co do činění s naším uvězněním?
3.) Tušíš, co se tu děje?
4.) Nemáš tušení, jak jsme se tu objevily?
5.) Ohh, to je ten, co mluví s křečkem. Tak co, jaké to je být zavřen v své cele?
6.) Co se tu sakra děje?!

a Minsc nezávisle na odpovědi řekne: "Nevím! Ale až se odsud dostanu, ten, kdo nás zde uvěznil, si to vypije."

A kde má Deus Ex? Už jen to pitomý rozhodnutí na začátku, jakou si od Paula vemu zbraň. Jak se zachovám u chlápka, co mi radí, jak se zachovám s velitelem teroristů. Co řeknu Guntherovi (a podle toho se ke mně bude chovat Anna), nechám vůdce teroristů naživu, nebo ho zabiju a podle toho se ke mne bude chovat brácha a šef? Urazím Annu v Clintonově hradě a zachovám se podle jejího rozkazu, díky čemuž se bude odvíjet příští dialog v šéfově kanceláři? Zachráním rukojmí v metru nebo ne? Pomůžu mlácenýmu maníku, co ho mlátí dva gauneři a v pozdější části hry mi tak řekne heslo? Zkusím dostat informace z reportéra v hospodě i za cenu, že mě potom seřve Manderley v kanclu? Pokecám s vojákem a ten mne dostane do střežené základny, nebo se tam dostanu jinak? Varuju Pašeráka před milicí, nebo ne a tak ho zatknou? Zachránim Savagovu dceru? Při útěku z UNATCO podle toho co řeknu Jaimimu dostanu v pozdějších kontejner s augmentací nebo alternativní zabití Gunthera. Prokecám mechaniky a zachránim tak Jocka? Zabiju v té podmořské lokaci Simonse? + další a další varianty a volby, na který si nevzpomenu.

Jinak neřikal jsem, že BG2 nemá žádné možnosti. Ale je tam hlavně hodně kecání okolo nich. Co já vím, často to hraničilo s vyběrem: přijmu/nepřijmu.
Jaké mají důsledky TVÉ činy v deus ex to by mě zajímalo:), při každém hraní je to pouze jeden důsledek (nemožnost výběru, ač ani v sebelepší hře nemůžeš udělat cokoliv podle sebe, to je logické), v BG2 nějaký ten výběr ovšem alespoň máš, čili TVÉ rozhodnutí k něčemu je. Pokud myslíš automatické činy tvé postavy, pak to též nemá s RPG nic společného (dobrý příběh může mít jakákoliv hra)

U BG 2 je důležité to slovíčko "kolikrát", v Deus ex je to vždy. Nikdy jsem v Deus Ex nenarazil na něco, co můžeš nějakým způsobem ovlivnit (krom samotného závěru a volby cesty, což ovšem občas můžeš i v BG 2, kde je navíc i spousta nepovinných lokací k navštívení, také je již pouze na tobě, zda tam půjdeš, nebo nikoliv).

S tím vývojem to máš těžké, pravda že DaD 2.E není tak propracovaná jako 3E, ale prakticky jsou minimálně s DE na tom stejně. Specializace na zbraně tu je (stejně jako v DE), zlodějské schopnosti tu jsou a především je tu velké množství kouzel a dále ty schopnosti vysokých úrovní, ostatní tebou opovrhované statistiky si pravda vybereš pouze při startu. Ale hlavně ten vývoj postavy tu na rozdíl od DE je důležitý. Stealth/rambo styl jak už jsem psal ale nemá s RPG prvky mnoho společného, tzn. ani s vývojem postavy, pokud tedy nejsou přímo nějaké možnosti ve vývoji postavy speciálně pro stealth (což v DE nejsou, krom pár modifikací alá schování ve stínu v BG/ v DE neviditelnost, tichý pohyb v BG2/tichý běh v DE).

EDIT: Zde vypíšu pár možností/voleb v BG2, jen tak abychom byli v obraze (pozor na spoilery):

Možnost připojení se k Bodhi/Stínovým zlodějům, což prakticky změní celou jednu kapitolu hry.
V Ust Natha- možnost buďto se přidat k drowům (být něco jako zvěd), nebo je všechny bez milosti vykosit. Navíc u konce tohoto "velkého questu" máš další možnosti výběru (dát vejce démonovi/nedát, zradit matku Ardulanci/ nezradit, tam těch výběrů je ještě více, nebudu je všechny vypisovat)
Dále možnost plnit několik questů různým způsobem: Například zachránit otroky/ potlačit vzpouru.
Podvodní město můžeš prakticky celé vynechat, pokud raději zvolíš portál do podtemna, místo plavby lodí.
Nehledě na to, že každé povolání má svůj vlastní hrad/gildu atp. čili další množství různých úkolů, kterou samozřejmě můžeš i odmítnout.
Dále v pekle můžeš ty zkoušky plnit více způsoby.
Irenicův Drak- můžeš ho podplatit či zabít atp.
+ romance s určitou postavou, kde si můžeš vybrat s kým chceš a jestli jí vůbec chceš (jednu ze 3/ event. ze 4 (pokud je hlavní postava žena)), čili buďto vést s postavou pouhé přátelské rozhovory, či rozjet romanci.
Navíc pokud si místo hlavní postavy muže zvolíš ženu, můžeš se dočkat několika odlišných rozhovorů, během hry.
Pokud je tvoje hlavní postava Paladin a přidal jsi se k paladinům v Síni Zářícího Srdce, potom prakticky každý quest můžeš split několika způsoby (2-3 tuším).
......... je toho opravdu spoustu, vypsal jsem pouze to, na co jsem si v tuto chvíli vzpomněl. (V Deus Ex neovlivníš nic- žádný roleplay, ani si nevybereš jestli být zlý či hodný či neutrální či pouze takový jaký chceš být)
Isair: No já k tomu přistupuju takhle (poněkud odvážné srovnání BG2 s Deus Ex)

- V BG2 vše funguje na určitých pravidlech/stejně tak v Deus Ex ( s tím rozdílem, že v BG2 jsou pojmenovaná)

- Činy tu mají své důsledky, v Deus Ex víc jak v BG2.

- RPG prvky jsou rozmanitější v Deus Ex/ v BG 2 jde kvuli pravidlům právě ke klasickýmu hloupým atributám (síla, obratnost, odolnost atd.) + body do jednotlivých zbraní. Stejně ale musíš bojovat, ať už si čarující dědek nebo soudek opancéřovaný brněním.

- Rozhovory v Deus Ex vedou k různým variantám/ v BG2 je jich více, ale vedou kolikrát pouze k jedné (dvakrát podtrženo) variantě. Zde to zůstává poměrně vyrovnané.

Verdikt: Můžu rozebírat dál, ale mě to přijde dostatečně výmluvné.
Mě zajímá jaký by měl být jiný rozdíl v akčení stránce mezi RPG a FPS akcí, kromě toho, že v RPG se váš charakter ještě k tomu vyvíjí a záleží na mnoha statistikách :-)
Akční stránka Gothicu mě třeba bavila více než celý Devil may cry 4 i s jeho komby. Proč by mě akční stránka Deus Exe nebo Vampire nemohla bavit stejně jako v Max Paynovi?

Jinak souhlasím s PavlemU - záleží jak ke hře přistupujete. Já furt skepticky kvůli stáří hry (technologickému zprac.) zbytek mě nijak neděsí - že bych to náhodou nepochopil nebo mi vadila možnost splnit úkol na 10 způsobů a zaměřit si postavu jakým směrem chci já.

Caelos: Ano, jsem pitka, protože mám u hry trochu jiné požadavky :-)
Jen se divím, že někde vyšťouráváš úplné kraviny a jinde je přehlížíš, ale to ti nevadí.
Kubulus: ne že nás to učily, ale protože to tak je:), neříkám že Deus Ex ani třebas Jagged Alliance nemá RPG prvky, ale určitě to není 100% RPG, protože tam chybí to hlavní a to Roleplay:).

Warcraft 3 chceš také považovat za RPG, vždyť tam přece vývoj postav (hrdinů) je no ne?

Caelos: Pravda tyhle detaily se mi na Deus Ex velmi líbí, například když jsem vlezl na damské záchodky na velitelství UNATCO, tak se šéf o tom zmínil:).
Cobra: Pro člověka, co řekne, že Mass Effect 2 je víc RPG než Deus Ex, není třeba žádného slova :)

Isair: Mě jde jen o to, že skončíme u starých frázích, že správné RPG je Fallout/Baldur's Gate, protože nás to tak maminky odmalička učily. Já bych třeba Torment nazval spíš adventurou a řekl bych, že víc RPG je ten Deus Ex. :)
Isair: Ale v DE taky můžeš být hodný, třeba brácha mě teď pochválil:-)
Ten skutečně ano. Možnost hrát svojí roli, tedy tak jak chci já (zlý, hodný, neutrální, něco mezi atp.) s tím spojeny možnosti v rozhovorech, možnosti v questech atp. Jen mi zde vadil menší důraz na vývoj postavy, téměř se o ní nemusíš starat a hru dohraješ stejně, ačkoliv je to těžší (i když nic, co by například v Deus Ex nešlo, narozdíl od jiných her), každopádně pokud jsi dával body do různých vlastností (INT,WIS, CHA) dočkal jsi se dokonce i nových rozhovorů/možností, čili ten vývoj postavy nebyl úplně k ničemu, ač v soubojích ho příliš nevyužiješ (nebo na něj můžeš klást menší důraz, neboť souboje jsou zpravidla jednoduché).
Falagar: To není mocv problém, když tak se proplížím. Trochu problém představují dveře, jelikož sebou netahám nic kromě pistole, tedy ani paklíče. A teď jsem si to uložil u generátoru nsf. Tam se to dá vyřešit jednou kulkou:-)
JA2 snad za RPG nepovažuje nikdo, ne? :-) I když je fakt, že když někdo může považovat Deus Ex za čistokrevné RPG, mohlo by to být možné i u JA...

JA je v každém případě naprosto klasická taktická strategie, pokud je to RPG, pak může být RPG už úplně všechno s RPG prvky (třeba HOMAM).
Jagged Alliance 2 jsem nehrál, ale Jagged Alliance 1 opravdu za RPG nepovažuji, spíše tak za tahovou strategii.
Jen abych vás vyvedl z omylu, mně nějak zase výrazně nevadilo menší množství rozhovorů ani méně možností v rozhovorech a dokonce ani ten zjednodušený vývoj postavy, já bral hru jakou je, tedy FPS s nějakými těmi RPG prvky a to jsem od ní také dostal a skvěle jsem se u ní bavil.

Já jen, že někdo zde psal, že je to čisté RPG, či stejnou měrou RPG jako FPS, mno kdybych to měl hodnotit pouze podle RPG prvků, pak by asi u mě Deus Ex propadl, ale právě ona kombinace těchto 2 žánrů, čili pouze mírné naznačení RPG (vývoj postavy, v závěru možnost nějakého výběru, dle vlastního přesvědčení) + teda jak už jsem psal nepříliš lineární postup k cíli (tedy tím zaručená replayabilita) , skvělý příběh a atmosféra dělal hru velmi zábavnou.
Je to zkrátka o tom, jak k tomu který hráč přistoupí a co od toho očekává. Respektive kvůli čemu se rozhodne si hru zahrát. Mě stačil ten first-person pohled a podobnost s obyčejnými FPS, a až postupně při hraní jsem objevoval to, co mám zmíněno ve svém komentáři a o to víc mě Deus Ex začal bavit.

K System Shocku 2 jsem už přistupoval s tím, že vím o co přibližně půjde a že nebude snadné se hrou prodrat a dohrát ji. Nakonec mi ta komplexnost a principy, nevadily ani v něm, a když jsem si uvědomil opět podobnost s Thiefem, o to víc si SS2 začal užívat a vůbec mě ty RPG prvky nedělaly problém.

Celkově je ale Deus Ex mnohem propracovanější a rozsáhlejší než SS2, přesto, skvělé jsou obě hry.
Isair: Však si také veškeré možné vylepšení snažím dát do té pistole, abych, jako doteď, nemusel utíkat za teroristou a marně do něho sypat olovo. :-) Kdo ví, jestli spíš nakonec nepadne vyčerpáním z uštvání. :-)
Chuck: Hlavně používej spíše zbraně, na které máš specializaci, popř. nejlépe si je i vyupgraduj.
Popkec: Až se dostanu k lepší zbrani než je pistole a sniperka, tak ten akční styl zase rád použiju, ale do té doby si nechci zbytečně kazit dojem. U toho reaktoru jsem si sice od teroristů mohl vzít útočnou pušku, ale přestože jsem pár volovin vyhodil z inventáře, pořád pro ni není místo, což je tady taky dost zvláštně řešené. Beru, že GEPka vzhledem ke své velikosti něco zabere, ale relativně malá puška?
Caelos: Nejlepší zbraň, škoda že často nebyly náboje a tak jsem musel používat i brokovnici.

Bodkin: Tak jsem na Visual Walkthroughs zjisti že tam jsem vůbec nebyl, myslel jsem něco jiného takže jsem ti poradil dost blbě. Ještě že jsem si nechal save, jdu to najít.
Caelos: :-D Nebudeš mít málo nábojů? Ke konci jich do pistolky (tuším) zase tolik není...
"A jak píše popkec, Deus EX je spíš než RPG akce."
To se zde snažím celou dobu vysvětlit, ale někteří RPG asi vnímají jinak.
No já nevím, ale minimálně do sochy svobody se jde dostat asi deseti způsoby:-) A jak píše popkec, Deus EX je spíš než RPG akce.

A dostal jsem chuť na nový rozjezd, tentokrát to přejedu jen s pistolí, nebudu používat nic jiného:-)
Je to akce s RPG prvky, moc to hrotíte.

USER47: To se mi na tom taky hodně libílo a nebylo to nic na oko, bylo to tak celou hru

A od těch rozhovorů/dialogů jsem teda čekal víc, jen výjmečně tam bylo něco co mohlo dopadnou více způsoby.

Chuck: Je vidět že každý na tý hře ocení něco jinýho, já zas stealth využíval minimálně a hlavně ze začátku kdy nebyly náboje
USER47: IMO tohle není preference pouze RPG her.

NateLogan: Možnost stealth stylu místo rambo stylu také nedělá ze hry automaticky RPG. (navíc zde nebylo příliš možností vývoje postavy speciálně pro stealth styl)

Navíc možnosti jsem myslel především v rozhovorech, kde se můžu chovat tak jak chci já, plnit úkoly dobrým/zlým/neutrálním způsobem, vybrat si příslušnost (gildy atp.), změnit nějaký větší úsek hry dle svého přístupu/chování (samozřejmě, že celou hru hráč nikdy nezmění, tak daleko ještě herní průmysl nedospěl a myslím, že ani nedospěje, vzhledem k tomu, že se tento neduh spíše zhoršuje).

A když už jsme u té linearity, krom max. 2-3 cest ke stejnému cíli většinou nic jiného Deus Ex nenabízel (ač i to potěšilo), ale nenašel jsem zde žádné lokace, které bych navštívit nepotřeboval. (pročež v některých hrách tvoří nepovinné lokace i 50% ze hry)
NateLogan: Napadá mě, zda je opravdu třeba v téhle věci s tebou argumentovat nebo jen stačí nechat ti pár hodin na přemýšlení, abys sám napsal, proč je Fallout (1,2) stran možností hráče více RPG než Deus Ex. :)
Isair: Deus Ex nabízí vývoj postavy, volbu vlastního stylu hraní a spoustu možností, jak hrou postupovat. Ano, všechny cesty vedou k víceméně stejnému cíli, ale v které hře tomu tak není? V JA2 hra končí vždy smrtí Deidrany, ve Falloutu 2 vždy vyletí do luftu ta ropná věž... Z tohohle pohledu má hráč ve většině RPG zcela svázané ruce, popřípadě může na konci zvolit mezi několika zakončeními.
Isair: Pro mě je hlavním prvkem RPG v DE nelineární level design. K cíli tam obvykle vede tolik odlišných cest, že si vybere každý podle svého stylu. V tom je tahle hra podle mě stále nepřekonaná.
Mass Effect také mnoho lidí nepovažuje za "čisté" RPG (už to, že má v žánru 3rd akce o lecčems napovídá:)), každopádně je to věc názoru, já ho nehrál.

Každopádně ani jedna tebou vyjmenovanych "vlastností" RPG neni v Deus Ex zpracována nějak extrovně...

Od Roleplaying Game především očekávám všechny tebou zmíněné možnosti (a především hrát svou roli, čili něco ovlivnit či alespoň hrát tak, jak uznám za vhodné já), pokud jedna z nich chybí, pak to již dle mého není pravé RPG a to Deus Ex vzhledem k tomu, že nabízí z těch rpg prvků pouze vývoj postavy není.
Isair: Tady bude záležet na definici té magické zkratky RPG... Někdo za RPG považuje hru s větvenými rozhovory, někdo zase vyžaduje silnou ovlivnitelnost příběhu (je vůbec nějaká taková hra?), další lidi se zase rádi hrabu v přidělování bodů své postavě, já třeba u RPG vítám možnost hrát si hru podle svého... Z toho tedy plyne, že Deus Ex je u mě víc RPG, než Mass Effect :)
Kubulus: Jaksi mi chyběl v Deus Ex ten roleplay (žádná pořádná možnost něco ovlivnit- krom konce, či se chovat podle své vůle, s tím související dialogy, ve kterých není pořádná možnost výběru či stejně vede ke stejnému cíli), čili bych ho rozhodně za skutečné RPG nepovažoval.

A jestli je pro vás RPG hra RPG hrou pouze díky expení, pak mlčím.

FPS/stealth akce s prvky RPG beru, ale nějaké tvrzení, že je to stejnou měrou RPG jako FPS si strčte někam:).

Chuck: Také jsem raději volil ten stealth, pravda že když jsem se snažil parkrát nepřítele ustřílet na férovku, také jsem z toho nebyl 2x odvázaný.
On ten bojový, resp. akční styl totiž není u této hry nikterak zábavný, takže pokud já jen trochu můžu, volím spíš stealth styl, přestože je v některých pasážích poměrně obtížný. Ty rozhovory mi naopak přijdou zajímavé a navíc v nich lépe vyniká kvalita a záživnost příběhu.
Isair: Tady je zas o to, že ty věci co zmiňuješ, mi v Deus Ex připadají jako spíše klady (ačkoliv to je samozřejmě tvrzení indivuduální). Rozhovory byly kvalitní, jen jich prostě nebylo ve hře tolik, což mi přijde jako věc cílená - v těch ostatních RPG, kdy ta ukecanost už nepůsobí tak dobře jako ze začátku - Deus Ex rozhovory neomrzí ani na konci. No, RPG prvky jsou sice možná osekané, ale kdo to má poznat, že. Jelikož na tohle nejsem žádný borec, přišlo mi, že možností bylo ve výsledku pomalu víc jak v BG2.

V žánru je to jasné RPG, a to mluví za vše. Problémem zůstává, že si spousta lidí naivně myslí, že když si vytvoří bojový charakter (pistole, pušky), tak že se to bude hrát jako normální střílečka - nebude.

Mám pocit, že za každý takýto Pivov prísvevok, boh zabije ešte nevydanú zaujímavú hru.
Pivo: Nač ty řečičky? Vem si příklad z Chucka - chtěl vědět, jaké to bude, tak si to sehnal a hraje to. O moc lepší než neustále předvídat, jak budeš při hraní z čeho zhnusený. Prostě si to zahrej a nesnaž se dělat chytráka - pak to opravdu vyznívá přesně naopak... ;-)
Hlavně jsou u her důležitější věci než je grafika.

Deus Ex je i na dnešní dobu vcelku originální (ač se dnes již několik dalších Fps s prvky RPG též najde), každopádně dokonalý rozhodně není, v RPG prvcích zaostává(slabší rozhovory/méně možností, jednoduchý vývoj postavy) a dokonce i v FPS/stealth sféře občas docela ztrácí (především kvůli AI a nelogickému/nerealistickému pohybu nepřátel), ačkoliv to nahrazuje zajímavý příběh, možnosti, atmosféra a hlavně to spojení oněch oblíbených žánrů.

Pivo: Tedy pokud se nenecháš unést předsudky "dokonalé hry" a budeš Deus Ex brát jako každou běžnou hru a tedy od ní nic světoborného neočekávat, určitě by se ti mohla zalíbit, každopádně nevím jak se k těmto žánrům stavíš.
Musel bych to zkusit, ve své době by mě hra nejspíše strhla. Teď to chci zkusit z recese, ale kdo ví. Třeba mě to chytne, ale myslím, že ta technologická stránka se asi podepíše - jsem takový typ hráče, co hraje nové hry a trochu si na tom potrpím.

caelos: Nepíše se "pitki"? Aspoň myslím, že u vás to znamená prosím :-)


EDIT: Nejsem objektivní, je to starší hra, takže ji nemůžu recenzovat objektivně z pohledu "moderního" hráče.
Vampire samozřejmě vypadá lépe než DE, ale ten ho naopak totálně válcuje v příběhu, level designu a celkový hratelnosti. DE je tak strhující hra, že si tam nějakejch lowres textur a letitejch animací ani nevšimneš.
Technická stránka TĚCHTO HER SE NEDÁ SROVNÁVAT. Sorry za capslock pitky.
Tak mi se líbil třeba příběh a možnosti u Vampire. Nelíbil se mi ten zbytek - ta technologická stránka, tady je to to samé. Mě se Vampire celkem líbil, ale nebyl dokonalý.
Pochopit možná pochopím. Blbý nejsem, ale jestli se mi to bude líbit? To už je jiná věc.
Má všechno a má toho tolik, že kdybys to hrál tak to stejně nepochopíš. Tak si to zahrej, rád se zasměju.
Je to taková směsice žánrů, originální počin, ale všechno to mít nemůže.
Jinak tím, že hry fungují furt na těm samých principech, jsem myslel samozřejmě, že každá hra funguje na určitém principu, nesnaží se vymýšlet nic nového.
Ne, hry fungují na některých principech a Deus Ex je v sobě má všechny.