Komentáře
Hra se ve své době vzepřela zažitým zvyklostem a poslala na líbánky FPS střílečku a RPG. Vznikl tak hybrid, který vám umožní řešit věci vámi oblíbeným způsobem. Dítko má však oči i po otci a tak se dostanete do přestřelek kde nehraje hlavní roli velikost vašeho kvéru, ale spíš vaší mozkovny.
Grafika ve své době naprosto brilantní a i dnes slušně koukatelná. Hra vyšla spolu s Diablem 2 tak i neznalému hráči musí být jasné, že už mnoho vody uplynulo od vydání. Atmosféra blízké a mrazivé budoucnosti však pocítí i mladší generace, kteří se rozhodnout odhodit povrchnost stranou a nahlédnout Deus Exu do duše neboť tak jak pravý název. I stroj mají duši a člověk se v něj může převtělit aniž by přeměnu postřehl.
Hra mého srdce a nejlepší detektivka všech dob, která kouká i na Matrix z výšky.
Pro: Vývoj postavy, Příběh, Hlavní hrdina, Možnost volby
Proti: Dnes již zastaralá grafika, Někdy až neúnosná délka a obtížnost, J.C je drsnější než my všichni a dává to najevo
Nicméně příběh, který se rozjíždí naprosto výborně, ztrácí s přibývajícími odehranými hodinami soudržnost a ke konci působí místy trošku úsměvně, přesto se však jedná o velmi silnou stránku hry. Hra by byla téměř dokonalá, kdyby byla o několik hodin kratší.
Pro: Jakmile začnete hrát prakticky nelze přestat, a až vstanete od počítače svět okolo nepoznáte.
Proti: Nic mě nenapadá. Možná Nepovedený druhý díl a dlouhé čekání na díl třetí.
nápisech blikají - nikdo je neopravuje. Všude se válejí vraky aut a černé pytle s odpadky, které nikdo neodváží. Mezi nimi se beze strachu prohánějí krysy. Na láhvi piva je místo viněty jen nápis: "sem přilepit vinětu" a tyčinky jsou z recyklátu. Na téměř prázdných ulicích hlídkují silné policejní oddíly. Jsou po zuby ozbrojené a zbraně mají odjištěné. Teroristi jsou všude. Socha Svobody na Liberty Islandu je bez hlavy. Teroristi ji utrhli náložemi. Sotva policie rozbije jeden oddíl NSF, objeví se další. Jako drak, kterému dorůstají hlavy. Ale i v tomto světě žijí obyčejní lidé. Chodí do práce, baví se, dívají se na televizi a je jim jedno, že svět má nějaké problémy. Svět přece vždycky měl nějaké problémy. Jenom kdyby nebyla Šedá smrt.
Nová doba přinesla novou nemoc. Nedá se léčit, jen zmírňovat utrpení, než... než nemocný zemře. A zemře jistě, protože lék není. Někteří hlupáci tvrdí, že vláda lék má, ale tají ho. Takový nesmysl. Přece kdyby vláda lék měla, tak ho lidem dá. Při každé epidemii se v minulosti objevovaly takové hloupé fámy, které vyvolávaly jen nepokoje. Když zemřít, tak jako člověk. I když je vážně divné, že na Šedou smrt umírají jen chudí. Neví se, že by zemřel nějaký politik, nebo filmová hvězda. Asi mají tihle bohatí štěstí, ale budiž jim přáno, zaslouží si ho. Nějaký těžký pracháč poslal miliony dolarů na provoz bezplatné kliniky, kde ošetřují nemocné na Šedou smrt. Pomohl jim, jinak by kliniku museli zavřít. Je vidět, že to je dobrý člověk, který to myslí upřímně.
U Sochy Svobody vláda zřídila centrálu UNATCO. Je to mezinárodní policie, která pronásleduje teroristy po celém světě. Špičkoví agenti, kteří pro ni pracují, se dobrovolně vzdali svých soukromých životů a podstoupili náročné operace, které jim do těl implantovaly mechanické augmentace, nesmírně zlepšující jejich schopnosti v akci. Stali se z nich napůl roboti. Obětovali se pro společnost a společnost nikdy nezapomene na jejich zásluhy. Prý už je v akci i úplně nový druh agentů, kteří mají v těle místo mechanických augmentací nanotechnologie. Miliony mikroskopických robůtků kolují v jejich tělech a dávají jim úžasné schopnosti. Od těch nových agentů si velení UNATCO hodně slibuje, teroristi z NSF jsou už teď vyřízení. Jenže, místo aby se NSF schovali někam do díry, tak ZASE napadli a obsadili Sochu, jen kousíček od samotné centrály vedení UNATCO! Drzost. Ale také vhodná příležitost, aby si UNATCO vyzkoušelo v akci nového agenta. Agenta jménem JC Denton.
Takto nějak začíná Deus Ex, jedna z nejlepších sci-fi 3D akcí s prvky RPG, jakou kdy kdo vymyslel. Hra se odehrává v blízké budoucnosti, kde se hráč ujme osudu agenta organizace UNATCO, JC Dentona. JC je policista na svém místě, to co řekne platí a na zločince dokáže být pěkně ostrý. Zároveň je to ale rovný chlap, který by nikdy neudělal nějakou levotu. Nebojí se jít do sporu s nadřízenými, pokud je přesvědčen, že má pravdu. Dokáže si získat ty nejchudší na ulici, kteří mu pak často prozrazují důležité informace. Ale jeho policejní práce, to je jen úvod k něčemu většímu. Deus Ex dává hráči příběh, který si svou silou nezadá s kvalitním filmem. Emocionální síla hry nespočívá v tisíckrát použitých filmových frázích. Není tam žádný srdcervoucí příběh lásky, žádné zamilované novinářky a podobné romantické součástky béčkových filmů. Síla hry spočívá (kromě mnoha jiného) v překonávání strachu ze sebe sama. Přemoct strach z pádu do neznáma, zahnat pohodlné myšlenky, které našeptávají: "nech to být, zařaď se a tvař se, že se nic nestalo - zapomeň. Máš dobrou práci, pěkný plat, lidi tě obdivují - o to všechno přijdeš!" Jenže když do toho nepůjde ani JC, který je pro to speciálně vycvičen, tak kdo?
Hra v ničem hráče neomezuje. Skoro každý předmět se dá na něco použít, stačí jen popřemýšlet. Kovové krabice? Můžou posloužit jako schody, když se šikovně
naskládají. Nebo jako hradba, za kterou se JC schová a může odtud střílet. Nebo může krabici někomu shodit na hlavu, pokud se trefí. Fantazii se meze nekladou, Deus Ex je zábavné herní pískoviště. Grafika hry vypadá na první pohled nehezky, ale ponurá šedá grafika se bezvadně hodí k charakteru hry, neměnil bych ji. Zbraně poskytují dokonalý pocit za střelby a když člověk najde barevnou krabičku se zbraňovým vylepšením, má radost jako malé dítě.
Deus Ex je dokonalé souznění ponuré grafiky, povznášející hudby a chytlavé hratelnosti.
Je málo her, které mají ten dar, vtáhnout člověka do děje tak, že vnímá skutečný život jako sen.
Pro: Dokonalost
Proti: Starší grafika, umělá inteligence
Dá se to hrát jako střílečka, stealth akce, hacker. Osobně mi dělalo největší problémy nezabíjet lidi. Pak je hra hodně těžká. Zkoušel jsem to přejet i tak, že nezabiju nikoho, ale bohužel nevím jak dostat Simmonse aniž bych mu nemusel rozmetat ksicht GEPkou. Hru mám v počítači dodnes a dodnes si ji zahraju. Přejel jsem ji počítám tak 80x ale možná i víc. Na to mi prostě nešahejte. Dokonalejší hra není a nebude. Škoda že nejde dát 200 procent.
Pro: Všechno!!!!!
Proti: Sem tam bug.
Pro: Vytvořený svět, zdánlivě lineární cesty do Říma, hráčova možnost odhalovat svět @ sledovat jak vývojáři samotného hráče vyjádří. Level & game & speech design
Proti: Možná v jistých směrech neupjatý závěr a některé situace, které až příliš korespondují s odosobněním hlavního hrdiny od hráče a zaměřením na další skutky k dobrému gradování 'zachraň svět' scénáře
I tak je ale začátek perfektní. Jen škoda, že se z toho časem stane celkem běžná akce, kde si můžete vybrat tak leda zda půjdete vlevo či vpravo (všechny cesty samozřejmě vedou to téhož "Říma"). Tím se dostáváme k sterotypu a nudě. Pravděpodobně největším zklamáním pro mě byly rozhovory, které zrovna mnoho k "vyřádění se" nenabízí. Zvláště, když hrdina je i přes vyhackované informace stále stejným snadno manipulovatelným panákem. S tím kontrastuje velmi slušný závěr (závěry), kdy konečně hrdina taky o něčem doopravdy rozhoduje.
Umělá iteligence taky mohla být o něco lepší. Alespoň po žebřících mohli ti vojáci umět šplhat. Vypadá to blbě, když je párkrát trefíte, pak se stáhnete a dotyční se s povzdechem "...asi krysa" opět začnou dloubat v nose. Rovněž tak dokud ještě máte nějakou základnu, kam se vracíte, tak by v ní alespoň mohli zůstávat věci, které odložíte. Zvlášť ve vaší vlastní kaceláři. Ale jinak hudba, některé lokace (bohužel opravdu zejména počáteční) no a občas i děj (-záporáci!) dobré.
P.S. Abych nezapoměl. Ty závěrečné "animace" - to je fakt trapas. Ne že bych si na nich nějak potrpěl, ale ta cca minuta (x3) je naprosto neuspokojivá a málo vypovídající o důsledcích hrdinova rozhodnutí.
Pro: Příběh, vývoj postavy, atmosféra, muzika...
Proti: Druhý díl
Deus Ex umožňuje několik stylů hraní. Nic vám sice nebrání budovat Rambo postavu a hrát hru jako obyčejnou akci, jenže v takové formě Deus Ex příliš nefunguje a brzy omrzí. Právě postup ve stealth stylu je nejsilnější stránkou hry. AI nepřátel možná není z nejlepších, ale nejde o nic, co by kazilo ten vynikající dojem ze hry, kdy vybíráte vhodnou cestu z mnoha, jak proniknout do objektu v kvalitně nadesignovaných lokacích, hackujete bezpečnostní systémy, nepozorován likvidujete nepřátele jednoho po druhém sniperkou nebo mečem, případně odstraňujete lidi elegantně bez zbytečného zabíjení... To vše spolu s příběhem a atmosférou dělá Deus Ex vrcholem hratelnosti.
Pro: solidní příběh, styl, zábavné úrovně, možnost postupu různými způsoby, povedený soundtrack
Proti: "kostrbaté" ovládání, kolísavá úroveň grafiky
Pro: všechno
Proti: nic
Deus Ex má několik výrazných kladů - poměrně kvalitní level design, prostředí, hudbu (R. Gabrels), místy nabízí i nelinearitu či možnost řešit některé problémy více způsoby (což je na akční hru opravdu nadstandard, nicméně nejde o tak výrazný a propracovaný prvek), popíšu však dva veliké nedostatky, kvůli kterým mi DE připadá tolik nadhodnocený.
Prvním je umělá inteligence. Na tu jsem poměrně zatížený, což ale neznamená, že bych automaticky "strhával body" za to, že nepřátelé neumí to či ono. Jde mi především o to, aby daná hra měla AI adekvátní herní náplni a to rozhodně není případ DE. Vůbec mi nevadí, pokud se na mě v prosté střílečce řítí nepřátelé v zástupech, bez nejmenších rozpaků nabíhají na ránu a po desítkách umírají - je to blbá řežba, ale je to zábava. V DE jsem zažil jedny z nejhorších přestřelek, jaké jsem kdy v FPS viděl; vždy se otřesu, když si vzpomenu na ty divně kmitající nepřátele a svou zoufalou snahu je svou puškou trefit. (Mimochodem fakt, že se Dentonovi coby živému hi-tech výdobytku moderní zbrojní technologie třese muška jako malé školačce, považuji za velký nedostatek herního systému, ale o tom více níže.) Zvláště vzpomínám na humanoidní (?) obrněnce s raketometem v každé ruce v pozdější fázi hry, kteří takhle zběsile kličkovali ze strany na stranu. Atmosféra šla do háje, herní zážitek a mé nervy při snaze je trefit taky. Je pak pěkné, že můžete sbírat mrtvá těla, ale opravdu jen můžete, protože si toho nepřátelé stejně nevšímají (a pokud to záleželo na obtížnosti - z opatrnosti hráno na medium - tak je to jen další chatrný mechanismus).
Druhým záporem je RPG systém. Již jsem zmínil příklad s mířením, uvedu tedy další. Co si pamatuji, všechny skilly se vyvíjely stejně (tzn. že za určitou úroveň toho či onoho jste vždy dali stejný počet bodů). Takže máte dovednost plavání, a za celou dobu se ve hře objeví tak možná dvě tři tůňky, ve kterých si můžete začvachtat - ale proč bych měl do takového skillu cpát body? Proč by to měl kdokoli dělat, vždyť taková specializace je úplně na houby. Takový systém musím označit za špatný, protože zkrátka nefunguje (některé další dovednosti na tom totiž nejsou o moc lépe). DE u mě selhává jako RPG a jako akční hra taky zrovna neexceluje.
Ještě se krátce zmíním o závěru, jehož podání je přímo příšerné - "hraj si, jak chceš a v poslední misi si vyber, ke komu se přidáš". Takové zakončení bych u tak legendární, nepřekonatelné a vůbec dokonalé hry ani v nejmenším nečekal, tohle už je solidní (pod)průměr.
S velkým sebezapřením 70% (s tím, že 60% je už trochu jiná liga a x5% hodnocení nedávám).
---
Až po DE jsem si mimochodem zahrál System Shock 2 a seznal jsem, že ten SS2 je mnohem lepší. AI je sice také hloupá (nepřátelé jsou však jen tupí mutanti a navíc se jedná o survival horor, takže vás to právě vůbec netrápí; a navíc nekličkují :-) ), ale třeba RPG systém je naprosto vynikající (asi nejlepší, co jsem zatím u FPS/RPG viděl), fungují v něm specializace atd. Nemůžu si pomoct, ale v porovnání se SS2 Deus Ex opravdu zoufale bledne.
Pro: Atmosféra, znovuhratelnost, soundtrack ... všechno
Proti: Nic pro casual hráče (což je vlastně plus, že? ;)
Pro: Naprosto všechno - hratelnost, grafika, hudba, příběh, dialogy, genialita
Proti: Snad jen na svojí dobu HW náročnost, a první misi jsem moc nevěděl co se děje - chce to na začátku trpělivost.
Fakt odporúčam.
Pro: prakticky všetko
Proti: v dnešnej dobe možno trochu slabšia grafika
Pro: všechno
Proti: nic :)
Pro: Témeř vše
Proti: Skoro nic ;D
Pro: pribeh, moznost volby, delka
Proti: zklamaním byl pokracovani ve forme 2 dilu