Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Tak steampack to naštěstí rozsekl - taky si myslím, že by DA pomohlo, kdyby se dalo hrát za vlkodlaky a verbovat jednotky :-)))

@eremita (24.05.2013 22:56): Otočil jsem to dvakrát hlavně pod vlivem spolubydli a úvody jsem taky projel všechny, ale to už jsme tehdy probírali s Eruem kdesi v hloubi diskuse. Jinak máš pravdu, mínus to vyřešilo ;-)
@Aba (24.05.2013 23:17): Ok, aby to tu nevedlo k nějakým zbytečným debatám co je a co není subjektivní - viz statistiky na VGChartz. Není to zrovna spolehlivé, vím, ale pro řádové porovnání by to mohlo stačit. Snadno srovnatelným měřítkem prestiže pro firmu je popularita jejích výrobků. Když srovnám prodejnost Skyrimu + F3 proti trilogii ME a Dragon Age (produkce studia za stejné období), vychází to oboje kolem 20M.

Srovnával jsem jen Beth a Bioware protože mě nenapadá žádné jiné RPG studio s podobnou popularitou.
@Aba (24.05.2013 23:17): Ehm, tak já řeknu že to subjektivní není a k tomu dodám proč si to myslím... a co ty na to? Jen znovu řekneš že je a uvedeš ad absurdum příklad co je TAKY subjektivní. To se ani nedá nazvat odpovědí, protože to debatu nikam nerozvíjí. Proč se potom vůbec obtěžovat něco psát? (Btw. nechci slovíčkařit - takže pro pořádek, imho do toho popisu patří místo "nejprestižnější" "jedno z nejprestižnějších" a pak by to bylo úplně ok, ale o to tady tuším až tak nejde)
@Abel (24.05.2013 22:17): Tvůj koment jsem před svou poslední reakcí nečetl, vycházel jsem z toho, co jsi napsal tady... Ale raději to opravdu nechejme být - shodneme se, že se neshodneme... S tvým komentářem k DAO snad ve všech bodech nesouhlasím a už vůbec ho nemůžu brát vážně z toho důvodu, že jsi ze hry v podstatě viděl zlomek... Dám ti tedy mínus a tím je celá záležitost vyřešena.
@Abel (24.05.2013 22:17): pěkný koment i hodnocení

Zatohle bych v dobré víře, kdo tuhle hru přidal nejradši nakopal prdel: "Dragon Age je další z řady her od herních vývojářů BioWare, jež jsou pravděpodobně současně nejprestižnějším vývojářským týmem RPG titulů dnešní scény."

CO DO PRDELE?!! TAKOVÉ SUBJEKTIVNÍ HODONOCENÍ DEBILŮ Z BIOWARE NEMÁ V POPISU HRY CO DĚLAT!
@eremita (24.05.2013 19:49): Opravdu ti můj koment sedí k padesátkové hře? A já myslel, že jsem DA pomluvil, jak to jen šlo. Většinu hrací doby tvoří souboje, které jsem označil jako bitky s bratrstvem tří trotlů, druhou nejvíce zastoupenou činností jsou rozhovory s družiníky, které jsem popsal jako buzeranty. O světě jsem řekl, že je zbytečný, příběh trapný a ohraný, grafika je "hnus velebnosti".... To přece není popis průměrné hry. A pro srovnání - nulu jsem dal druhému Postalovi a s jejich srovnáním klidně nebudu váhat - jsou na tom dosti podobně, jen Postal právě oplývá i většími technickými nedostatky než DA. No a trojku už jsem vůbec nehodnotil, protože už za to vůbec nestojí.

@M.a.t.t. (24.05.2013 20:13): Asi je potřeba rozlišovat hru, která člověka od začátku chytne svou komplexností a dá se do ní postupně ponořit a hru, která pět hodin nic nenabízí, pak je dvě fajn a pak zase deset nic. I když obsahuje ten jeden epický moment, tak jejím hraním bych stejně jen zabíjel čas. DA má alespoň tu výhodu, že origins a Ostagar jsou hned na začátku.
@Abel (24.05.2013 18:34): Nesúhlasím. Už len fakt, že ta v istej fáze môže pohltiť, svedčí minimálne o tom, že nie je zlá. (Teda pokiaľ sa tak nestane až v úplnom závere ale to je z viacerých dôvodov krajne nepravdepodobné)
Mně spíš moc nesedí to, že o hře hovoříš jako o klišé a o ničím nevybočující, případně jako o něčem, co tě nezaujalo... Tento popis na mě přímo křičí slovo průměr, případně šeď... Např. z hlediska průzkumu iq je na světě nejvíce lidí průměrných (těch opravdu chytrých, případně retardovaných je v podstatě zlomek). V kulturním světě se pak o nijak nevybočujících, nepříliš zajímavých a neoriginálních hrách, filmech, knížkách apod. také hovoří jako o průměrných. O těch naprosto žalostných, ze všech aspektů nefunkčních/odporných a vnitřně absolutně nekoherentních jsem ještě nikdy nikoho neslyšel mluvit jako o: "Nepříliš zajímavých..." V procentuálním hodnocení je pak průměr vyjádřen 50%. To není žádný subjektivní dojem, to je fakt. Tvůj popis Dragon Age v procentech odpovídá +- 50%... 5% vyjadřuje absolutní selhání, nefunkčnost, rozbitost - 5% v testu znamená, že jsi v podstatě nevěděl vůbec nic... 5% znamená nikoliv to, že každý aspekt podrobený kritériu nestál za moc, nýbrž že to byla prasárna njevyšších rozměrů...

A jak říká Borghal, používání stupnice by mělo mít i nějaký smysl. Pokud mdlou hru hodnotíš 5%, jak hodnotíš totální nefunkční paskvil (a že jich existuje!)?? Když mu dáš 0%, tak tím skoro nevyjadřuješ rozdíl mezi tímto paskvilem a DAO, které má do nějaké katastrofy s totálně rozbitými mechanikami, hru rozbíjejícími bugy, dvouhodinovou herní dobou, krkolomnou hratelností, grafikou 256-bitových her a absencí byť jen špetky smyslu, opravdu hodně daleko. Ty bys jí svým pětiprocentním rozestupem v podstatě kladl na roveň...
@Abel (24.05.2013 18:22): No tak já tu stupnici beru pro věechny existující hry (omezeno na PC platofrmu), ergo většina mých hodnocení jde vysoko. To, co bych hodnotil nízko, mi obvykle ani nestojí za čas strávený hodnocením, pokud nejde o něco pozoruhodného :-) A srovnávat freeware hry s AA tituly, no proč ne? Přeci jen, jestli je hra lepší než jiná, pod to jedno číslo se toho dá schovat hodně.



@Say (24.05.2013 18:13): Nerozumím. Je to narážka na mé hodnocení DAO? Pokud ano, odkazuji na první větu mého předchozího příspěvku. Ostatně že tahle hra patří mezi horních 10% herní PC produkce je určitě uvěřitelnější, než že patří mezi dolních 5%.
@M.a.t.t. (24.05.2013 18:24): Pravdou je, že jsem zažil tak jeden, možná dva případy, kdy celkový dojem ze hry byl diametrálně odlišný od toho prvního (vzpomínám třeba na Kingdoms of Amalur), ale to jsou spíš výjimky.
Taky nevím, jestli zde pochodím s tímhle argumentem, protože my tady asi povětšinou nejsme skupinou, které se říká "casual hráči" a tak jsme ochotni hrám věnovat více času, ale i tak jsou hry především o zábavě a jestli nějaké trvá hodiny, než tě do sebe pohltí, pak si troufám tvrdit, že není dobrá.
@Borghal (24.05.2013 18:01): S tím souhlasím, ale ono to srovnání s diplomkou není tak úplně na místě, protože tvůj konzultanat a oponent se musí prací zabývat, ale já se o hry, které mi vyloženě nemají co nabídnout, vůbec nestarám. Neboli hra prostoduchá a navíc mizerně technicky udělaná ode mne ani tu nulu nedostane, protože není v mém žebříčku. A ano, z pohledu antipatií je DA mezi pěti procenty nejhoršími, které jsem hrál, přičemž stavět na jednu rovinu freeware webovky s komerčními AAA tituly není fér. Např. na Traviana jsem náhodou narazil, nikde mě nenamlsával masivní kampaní na bůhvíco, zjistil jsem, že to je takovej interaktivnější excel, tak jsem se na něj vybod a hotovo. Kdybych ho ale měl hodnotit, dám mu klidně 50, protože mě ani neurazil, ani nepotěšil, zatímco promarněný potenciál DA:O mě vysloveně žere:-)
@Abel (24.05.2013 10:03): O ne/kvalitách DA už tady bylo napsáno dost a nemá smysl se k tomu dále vyjadřovat. Zaujala mě ale tvoje obhajoba udělené známky (o to víc, že jsem si čerstvě četl posudky na svou diplomku, jež v zásadě takovou obhajobu výsledné znáýmky představují :-) ).

Říkáš, že hodnocení dáváš nízké ze dvou hlavních důvodů a že DAO je příkladem jednoho ze dvou těchto důvodů. Potud ok, ale co až potkáš hru, která nenaplňuej ani jeden z oněch dvou bodů? Dáš 0%, protože níž už to v této vymezené stupnici nejde - to ale zároveň nebude adekvátně reflektovat rozdíl v kvalitě těchto her! Tím spíše, že jedno kritérium je objektivní (jede to?) a druhé subjektivní (je to pěkně zpracované?)...

A pokud opravdu využíváš plné stupnice, tak by to znamenalo, že hru řadíš mezi 5% nejhorších, které jsi kdy potkal. Vezmu-li v potaz svou vlastní herní historii, pak mi toto přijde zcela nemožné, když si vzpomenu na všechny ty javové, flashové a jiné paskvily herní produkce, které jsem za 20 let hrál. Předpokládám, že v tom se jako zkušení hráči moc neměníme a proto by mne zajímalo, jak si těch pět procent interpretovat jinak, než jako percentil kvality.
@eremita (23.05.2013 19:55): Problém byl v očekávání od hry (ženský s tim nemaj co dělat:-). Hře srazím hodně procent ze dvou důvodů - za velké technické nedostatky (když se dobrá hra nedá dohrát, je to vážně k vzteku) a/nebo z důvodu opravdu nenaplněných očekávání a s tím souvisejícím zklamáním.
Případ DA:O je naprosto zářným zástupcem toho druhého pochybení. Hlavně v souvislosti s masivní kampaní, která naslibovala epické dobrodružství blížící se BG, skvěle napsaný příběh, postavy a dialogy, vymakané herní mechanismy atd. Jen ve zkratce - interface je opravdu špatný a nelíbí se mi, skilly o ničem a až na pár kombinací mezi kouzly mě vůbec neoslovily a absence volné kamery je ubíjející. Stejně tak množství fádních soubojů se stále stejnými nepřáteli moc nepřidá. Tolik k provedení hry a gameplayem s tím souvisejícím. Co ale bylo nejhorší - klišovitost světa, příběh prostý sebemenšího nápadu a opravdu trapně dospělého zpracování. Kdyby se vykašlali na sex ve spoďárech a množství krve, mohla to hrát i desetiletá děcka v Austrálii.
Přitom úvod za trpasličího prince mě tolik nadchnul - a když tak o tom přemýšlím, obsahoval asi jediný opravdový zvrat ve hře. Abych své dojmy ilustroval na něčem jiném - současný Star Trek: The Videogame. Nevím, jestli jsi trekkie nebo ne, ale když si z jeho pohledu představíš, že se ti právě loaduje mise, ve které budeš řídit celou Enterprise a bojovat s ní vevesmíru. Nutně ti z toho musí běhat mráz po zádech a chceš si to za každou cenu užít. Jako správný zaslepenec nevnímáš technické problémy ani nic dalšího, prostě teď si plníš svůj dětský sen.... ale ono tě to bavit nebude, nejdřív se v tom zmatku vůbec nevyznáš a pak si zase připadáš jako ve vesmírné variaci Virtua Copa. Říkáš si, že takhle zprasit takový epický moment by nešlo ani v nějaké amatérském editoru.
Přesně tenhle pocit jsem měl u DA. A občas i teď mě napadne, že bych ho ještě rozehrál, je to přeci dlouhé RPG - můj nejoblíbenější žánr. Jenž pak mě odradí už jen to pomyšlení, že: si nemůžu vytvořit postavu podle svého gusta (mág, bojovník a dost nedotažený zloděj mě vážně neuspokojí), se nikam do zajímavých míst nepodívám (s výjimkou nudného Underdarku- ehm pardon, Deep Roads a hor neustále 60 hodin toho samého), se nic nového nestane (příběh opravdu neobsahuje po většinu hry zajímavější zvraty) a že tam bude tolik nudných stuffing soubojů, kvůli kterým se stejně neudržím a konci hry už pojedu zase na casual....
Ještě poznámku - opravdu užívám celé hodnocení a kdybych DA dal třeba 50, co bych pak dával těm hrám, které buď k nudě přidávají i technické hrubky a nebo naopak hrám, které mě baví jak příběhem, tak i gameplayem a nejsou to takové nafouklé bubliny?
Nekladl bych rovnítko mezi objektivitu a obeznámenost. Já po nikom nepožaduji, aby byl objektivní. Objektivita je v "umění" stejně zhola nemožná, protože v něm neexistují žádné axiomy (i když do velké míry lze argumentovat celkem objektivně za předpokladu, že přistoupíme na nějaké podmínky/axiomy - třeba řeknu, že platí obecné pravidlo, že hra má být koherentní... pokud na tohle přistoupíte, pak lze např. to, že Skyrim chce být nelineární, přičemž tomu tak je ve všech ohledech až na rozhodování v questech, brát jako důkaz objektivní chyby - ta hra si vytyčila být nelineární, a přitom v jednom z aspektů nelinearity nedosahuje), případně objektivně pozorovatelné skutečnosti. Každý jsme při hodnocení pouhý subjekt(ivita) nemající možnost opřít se o obecné pravdy zakládající se na nazírání jako v přírodních vědách. S touhle intošskou snůškou keců ale nijak nesouvisí fakt, že si dovoluji hodnotit něco, co neznám... IMHO autorům (čehokoliv) dlužím alespoň dohrání, když si dovoluji jejich práci hodnotit. A je jedno jestli je to mezi kamarády, nebo na nějakém renomovaném serveru. Jde o princip. Zároveň nesouhlasím s tím, že zkušený (nebo jakýkoliv) hráč dokáže odhadnout hru po hodině hraní. Alespoň ne ve všech případech. Např. v rámci RPG žánru se robustní hra může "vyloupnout" až mnohem později. To jsi sem si třeba takhle po hodině hraní New Vegas myslel, že je to klon špatné trojky. A po dalších dvaceti jsem byl brutálně překvapen, jak velice jsem se mýlil...

@Kubulus (23.05.2013 17:55): To je sice možné, ale nijak ti to nebrání oddělit svoje prožitky od hodnocení díla jako daného objektu. Je to poutavé? Je to hezky napsané? Má to dobrou kompozici? atd. atd. Srovnání s knihami pokulhává o to více, o co jsou např. takové rozbité herní mechaniky hodnotitelné naprosto objektivně.

@Abel (23.05.2013 18:06): Jak bylo řečeno, každému co jeho jest, ale 5% opravdu nepobírám... To prostě nedává absolutně žádný smysl (kromě toho, že den koupě DAO je ten samý den, kdy se s tebou rozešla přítelkyně...).
@Barney (23.05.2013 17:46): Ano a proto je každé hodnocení subjektivní, což by si mohli vzít k srdci novináři a konečně zase využívat celou škálu procentních bodů, aby člověk věděl, jaký hra na dotyčného dělala dojem - na osmičky už jsem celkem alergický:-)

@Kubulus (23.05.2013 17:55): Hezky napsáno, přečtu si to ještě jednou později večer, až budu mít filosofičtější náladu :-)
@Barney (23.05.2013 17:46): Na to je odpověď jednoduchá - není to podstatné. Neber si sdělení z Bioshock Infinite až moc k srdci :-)

Jakékoliv dílo se neustále obráží ve vědomí a v souladu s časem prochází jeho vnímání změnou. Je jedno, jestli přečteš knihu jednou nebo šestkrát, protože způsob a kontext, jakým se před tebou zjevuje, je pokaždé jiný.
@Abel (23.05.2013 16:45): O tom by se mohly vést debaty. Myslím, že k adekvátnímu zhodnocení jakéhokoli díla je potřeba dostatečně se s ním seznámit. U her je ale vymezení hranic takového seznámení mnohem těžší, než u filmu nebo knihy. Kdy je hra žánru RPG "dohraná" ve stejné míře, jako je film zhlédnut nebo kniha přečtená? Stačí hlavní dějová linie? A kde máme jistotu, že náš příběh byl stejný, jako u jiných hráčů? Na(ne)štěstí DH umožňuje zaškrtnutí Dohrál jsem hru, bez toho, aby kdokoli tušil, co to vlastně znamená. :-)
@eremita (23.05.2013 15:30): Jsem toho názoru, že opravdu zkušenému hráči stačí cca půl hodiny hraní na to, aby dokázal říci, jestli ho hra bude bavit nebo ne. Objektivně asi nikdo uvažovat nedokáže, ale nestoudně můžu prohlásit i to, že mi stačí pár ingame videí a celková prezentace, abych z mého pohledu mohl prohlásit, zda jde o ne/kvalitní počin.
Ať si každý hodnotí, jak chce. Já třeba hodnotil i podle coveru. Po vyzkoušení hry jsem tomu pak někdy pár procent srazil nebo přidal.
@eremita (23.05.2013 15:30): Přijde mi to nefér, ale kdosi tu nedávno prosazoval, že by hodnocení nemělo být za každou cenu objektivní=P První dojem je první dojem... Naservírovat mi v úvodu to, co jsem za hraní základní hry považoval za největší zlo... Bych si připadal naivní to hrát dál=) Hlavně bych už snad i sáhnul po nějakém instatnt-kill cheatu.
@Eru (23.05.2013 13:51): S tím rozlišováním na DLC, datadisk apod. je to problém. Oficiálně je ale datadisk český patvar, který se v "civilizovaném" světě nepoužívá. :-D Pro západ to byl vždycky Expansion Pack. S rozvojem online kupování, se začalo razit slovo DLC, což je Downloadable content. Slovíčko "content" pak může znamenat cokoliv, od oblečků, až po regulérní rozšíření lokací, přidání questů a nového příběhu. V tomhle smyslu slova je jakýkoliv datadisk (třeba Throne of Bhaal), který si stáhnete např. na steamu, DLC - expansion Pack. DLC nemá nic společného s rozsahem či obsahem rozšíření, je to jen forma "opatření si" onoho obsahu.

@Say (23.05.2013 14:33): Nechci ti do toho kecat, je to každého věc, ale nepřijde ti trochu mimo hodnotit něco na základě pár minut hraní? Principiálně mi to přijde totálně nefér - i u hry s nejhorším úvodem všech dob.
Já si to uvědomil docela pozdě.. všeci psali jak je to super, tak jsem to hrál,, hrál,, srala mě Morrigan a tím jsem si vysloužil takové to "sklapni, vždyť je nejvíc coooooooooool! badass bitch" tak jsem radši mlčel ohledně věcí co mě štvaly dál (nekonečné nudné dungy, nudný loot, stále se opakující smyčka hlavních questů, až moc nepřátel a nudné souboje)... ono celkově je na tom i zabugovaný NWN2 líp, tam jsou aspoň takové věci jako lahvička kyseliny na trolla apod.. Na DA3 se těším, dvojka mi přišla paradoxně lepší protože boje byly aspoň malinko svižnější a víc cool.. navíc nadabované, víc hlášek.. tak jsem na trojku zvědav.. ale stejně.. zaklínač!!!!
@Say (23.05.2013 14:33): jj, nemyslel jsem to jako začátek flame. Jen nejsem schopen pochopit zbožňování Dragon Age ze strany lidí, kteří dohráli mraky RPG (notabene starých) a mají tak s žánrem opravdu rozsáhlé zkušenosti.
Jsem jediný, kdo tuto ostudnost považuje za nejpřeceňovanější RPG poslední dekády? Počínaje k pláči nudnými boji, pokračujíce přes naprosto vymaštěný až debilní příběh až po herní principy, obšlehnuté z MMO.
To nejde hrát na jinou obtížnost než na easy.. ty boje jsou k pláči nudné.. a v Awakening jich bylo vážně moc :D
Jo tak tohle mě nějak minulo. Pardón, já měl za to, že DA:O má jen kopu DLCček. Moje chyba.

EDIT: Tak jak se teď na to dívám, já to tam měl nainstalované a dokonce to zkoušel i hrát, ale jak se na mě v úvodu začala valit ta hejna naspawnovaných Alfa výřivců (lol) tak jsem to rychle vypnul. Díky Eru za připomenutí, hned tomu lupnu nějaké pěkné hodnocení=)
@Say (23.05.2013 13:37): Awakening je příliš dlouhý a komplexní než aby mohl být označen jen jako DLC. Navíc jsi ho nehodnotil, z toho usuzuji že jsi ho ani nehrál, a proto o tom víš houby.
@Say (23.05.2013 13:37): Awakening JE datadisk. Navazuje na dějovou linii po konci základní hry, přidává nové charaktery, rozsahově je opravdu dost velký, byl distribuován ve své vlastní krabici, původní hru obohatí asi o šest předmětů, jinak se jedná o samostatnou kampaň.
Jak moc datadiskoidnější bys to chtěl?
@Say (23.05.2013 01:37): Awakening. Ve skutečnosti spousta lidí tvrdí že datadisk neobsahuje takové nelogičnosti jako Origins, ale nikdy jsem se až k datadisku nedokopal.

@eremita (23.05.2013 01:55): @jurajjanosik (23.05.2013 01:31): A nebyla původní vyšší obtížnost uzpůsobená spíše přípravami na DLC? Hra v původní verzi byla těžší, to jo, ale spíš proto, že jste nemohli najít žádné adekvátní předměty, než že by se projevily 'chyby' (čti pokus vést postavu nějakým směrem, aby odpovídala zamýšlenému RP) už takhle zpočátku. Po nákupu DLC jsou z vás OuPíčka jako svině (a tím, že udají vyšší potřebnou sílu to fakt nenapraví).
@jurajjanosik (23.05.2013 00:35): Ale datadisk je známý tím, že je nevybalancovaný, resp. hra není vybalancovaná na tak vysokých levelech. Patch základní hry nemá nic společného s jednoduchostí datadisku, ten byl nadesignován až později. Chceš-li porovnávat obtížnost, porovnávej základní hru před a po patchi. A tam ten rozdíl opravu není zas tak signifikantní (týká se zejména nižších obtížností - casual, easy...)