Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Richmond (06.04.2020 22:31): No vida, ze bych po case opet pustil Radio 1? Akorat si teda krome Arkanii nebo Krondoru uprime nevybavuju moc dungeonu se zajimavou hudbou. Samozrejme teda jeste Rytiri Gralu.:)

@Phoenix (06.04.2020 22:14): Tehda za starych casu se ty zanry moc neresily. Diablo bylo "dungeon jako řemen", adventury se tam matlaly dohromady s RPG, to az pozdeji se v tom udelalo trochu jasno.
@Phoenix (06.04.2020 22:19): No jo, no. :-) Krokovací RPG odehrávající se v sevřených prostorách jsou prostě dungeony i kdyby jimi nebyly. :-D Podle mě žádná vyčerpávající definice vytvořit nepůjde. Dala by se vytvořit minimální definice, ale ta bude prakticky stejná jako minimální definice RPG. Pak zůstává možnost definovat je jak kdysi jeden americký senátor definoval porno "Když ho uvidím, poznám ho." Prakticky všichni se shodnou na tom, že Wizardry VII je dungeon, ale jen málokdo bude tvrdit, že je dungeon i M&M VI. Přitom se nejvíc liší jen způsobem pohybu a komplexností. A Wizardry je komplexnější. Jestli není dělící linie velikost party, tak bude ležet mezi těmahle dvěma hrama.
@Richmond (06.04.2020 22:28): Heh :D, to mi připomnělo jednu scénku, už si nepamatuji z jakého filmu či seriálu, kde nějací dva vyhulenci rozjížděli teorii, že když se hlodavec nachází uvnitř obydlí je to myš a pokud venku, je to krysa a nakonec to končilo tak, že jeden z nich se zeptal "už jsi někdy viděl myš venku", přičemž druhý odpověděl "jasně že ne, protože je z ní krysa vole" :D.
Mimochodem. aktuálně na Radiu 1 běží pořad o hudbě v dungeonech (právě hraje hudba z Wizardry VII), dělá to Lukáš Grygar. Doporučuju!
@mazar1234 (06.04.2020 21:36): Já jsem vždycky jako dungeony chápal hry, kde hráč ovládá celou partu. Když má jednoho hrdinu, tak jde o RPG, protože do něho projektuje sám sebe. Pak by Ultima Underworld byla podzemní RPG, stejně jako je Ishar povrchový dungeon. Nejasnou oblastí jsou pak hry jako Stonekeep nebo Lands of Lore, kde se parta postupně skládá, ale hlavní postava je pořád jen jedna.
@mazar1234 (06.04.2020 22:07): Já jsem schválně vybral příklady RPG, potažmo RPG hybridů, které bychom asi za dungeony neoznačili (tuším ve Score někdo mluvil o System Shock jedničce jako o cyberpunkovém dungeonu a přitom ani nemá vývoj postavy).

Je to zkrátka podobná debata jako nekonečný flamewar "Je Diablo RPG?". Není to něco, co by šlo jednoduše a jednoznačně rozhodnout, hranice jsou neostré.

@Richmond (06.04.2020 22:09): To se dostaneš opět do problémů, protože dezorientační prvky jako "obracecí plošinky" už jsem dávno v žádném dungeonu neviděl, stejně jako hádanky v pravém slova smyslu (tedy napsat odpověď k otázce bez jakéhokoli výběru z možností alá starší M&M).
@Phoenix (06.04.2020 21:23): Já tam mám tedy další aspekty jako větší zastoupení puzzlů, hádanek, pastí, dezorientačních a dalších klaustrofobních prvků. Typ souboje třeba neřeším. Ale je to pravda moje subjektivní charakteristika.
Ale jak jsem uváděl, 5 lidí kteří jsme to zkoušeli jsme se neshodli a diskuse už má přes 60 příspěvků na toto téma :)) A to je jen "blbej" dungeno, nedej bože, kdybychom se pustili do definice RPG :)
@Phoenix (06.04.2020 22:02): Neviem je to asi dosť pocitovo individuálne, teda UUW mám za dungeon, ale SS2 by ma nikdy nenapadlo označiť ako dungeon, byť možno vulkánska logika by to vyargumentovala.

Ono je to asi trošku aj problém tých žánrov a podžánrov - RPG / Dungeon
@mazar1234 (06.04.2020 21:36): Na to jsem v podstatě narážel. Jakmile se zbavíš pohybu po čtvercích, tak můžeš za dungeon označit každé first person RPG. Třeba celou sérii Elder Scrolls včetně Battlespire. Nebo Deus Ex, System Shock 2 nebo Vampire Bloodlines. Takže příslušná skupina se na Steamu jmenuje Grid-based First Person RPG, ale pak skutečně vypadne Ultima Underworld, Amulets and Armor a další.
@Phoenix (06.04.2020 21:23): Ja by som sa na "pohyb po čtvercích" až tak definujúco nefixoval - Ultima Underworld.
Detto "boje z vlasního pohledu", už vôbec nepovažujem za definujúci prvok.

Pre mňa je to skôr taká tá celková "koncepcia & gamedizajn", čo je trošku abstraktný subjektívny pojem, ale to nemusí byť nutne problém Dungeonu, zober si, že Wasteland svojho času vyhral (ten starý DOS-ový v tom starom časopise) kategóriu "Best ADVENTURE game"...
@Richmond (06.04.2020 19:58): Řekl bych, že nakonec bychom možná zjistili, že těch J-dungeonů je zdaleka nejvíce, ale nikdo mimo Japonsko je moc nezná (většina z nich se také nedá hrát jinak než japonsky).

Definice dungeonů není nic jednoduchého.
1) Základ je asi chození "po čtverečcích", ale pak vypadnou věci typu, Krondor/Antara, Albion, novější díly M&M, Paper Sorcerer nebo remake prvních dvou Arkánií
2) Pokud by to bylo "pouze po čtverečcích", tak oba díly Ravenloft a Menzoberranzan
3) Další věc jsou boje, pokud by také musely být z vlastního pohledu, tak vypadnou Crystals of Arborea, všechny GoldBox věci nebo třeba Perihelion, Dragon Flight, série Arkania, ...
4) Pokud by muselo jít o čistý žánr bez příměsí dalších žánrů, tak vypadnou Heroes of Broken Land

A to se vůbec nebavím o tom, že zejména v poslední době se jako houby po dešti začaly vynořovat věci, které vykazují nemálo prvků dungeonů (zejména pohyb z vlastního pohledu po čtverečcích), ale pro změnu nemají žádný vývoj postavy. Crystal Rift, Ebony Spire Heresy, I Can't Escape Darkness nebo KryptCrawler.
@Phoenix (06.04.2020 18:36): Jak jsem mohl zapomenou na Bard's Tale nechápu, dohrál jsem první díl nedávno. Ale já bych třeba golbox hry do dungeonů nedával (ovšem stejně tak MM6-9 a dokonce ani BaK), jak jsem se vyjádřil na Ringovo blogu (kde jsme se ani 5 lidí neshodlo 100% na společné definici :-D). ale je těch TB pravdu dost, celkem to vyvažuje realtime a za mě je to dobře :)
@Richmond (06.04.2020 17:59): DM ani rok 1996 se mi tolik řešit nechce, dělím by oko na staré/nové:

staré:
Amberstar + Ambermoon + Albion (ano, není to třetí díl, ale modří vědí) (nevím, jaké boje má Dragonflight)
Ancients série
Arkania série (+ Spirit of Adventure)
Bard's Tale série (+ Dragon Wars)
Betrayal at Krondor, Betrayal in Antara
Brány Skeldalu
Crystals of Arborea
Dark Heart of Uukrul
Dungeons of Avalon série
Gold Box série
Might & Magic série
Ultima série (přijde na to, jestli lze počítat díly 0-5 jako dungeony)
Wizardry série
Yendorian Tales série (díly 2 a 3, jednička není dungeon)

nové:
7 Mages
7th Circle
Devil's Whiskey
Doom RPG série
Grimoire
Heroes of a Broken Land
Operencia The Stolen Sun
Orcs and Elves série
Paper Sorcerer (ale nemá pohyb po čtverečcích)
Starcrawlers
Sword and Sorcery Underworld Definitive Edition
The Fall of Dungeon Guardians
The Quest
Undercroft
Wolfenstein RPG
Zavix Tower

a hlavně mrť J-dungeonů (které v Japonsku vznikly na základě obliby série Wizardry), z těch má real-time combat skutečně máloco.

Vycházel jsem jen z toho, co mám dohráno nebo koupeno, případně sledováno, na specializovaných stránkách typu Dungeon Crawlers nebo částečně třeba na Hardcore Gaming viz Wizardry toho člověk samozřejmě najde výrazně více.
@Jab (06.04.2020 17:55): k těm tahovým pak ještě přidou Amberstar, Ambermoon, všechny díl Wizardry, méně známý Dungeons of Avalon (2 díly) na Amigu. Nepočítám tedy do toho goldbox hry, i když někdo to do danžnů dává (já nikoliv).
@Richmond (06.04.2020 17:43): JJ. Dá se jen utíkat. Kuše jsem tam ani nepoužil. Tuším proti spamování mečů to ani nestálo za to. Kliknutí na kouzla pak, jestli si pamatuji dobře, zastavilo čas až do seslání. Čili Ishary moc hektické nebyly.

Já bych z těch turn based devadesátkových dal z hlavy RoA, Albion, MaM, Betrayal at Krondor... Skeldal to taky stihne. Těch realtime by mě napadlo více. Ale je fakt, že to ta MaM série možná vyrovná. Jo a Wizardry vlastně!

Pokud by to někdo počítal, tak je asi lepší to omezit časem. Třebas od DM do 1996?
@Richmond (06.04.2020 17:43): V Isharech je to takto ve všech třech dílech.

Co se týče poměru RT/TB, kdysi jsem si pokládal stejnou otázku, ale jakmile začneš počítat i obskurnosti typu The Infernal Tome, tak se Ti s tím najednou nechce trávit čas. A to vůbec nemluvím o Japan produkci, ať už s fandovskými EN patchi nebo bez nich.
@Jab (06.04.2020 16:33): Není v Isharech (tedy za sebe můžu mluvit jen o první díle) souboj udělaný tak, že postava nepřítele je vždy čelem k tobě? že můžeš tak maximálně od souboj odejít, ale ne realizovat combat waltz?

@Jab (06.04.2020 11:42): No poměr realtime/tb v dungeonch je docela zajímavé téma. Za sebe bych si tipnul plus mínus remízu. Tedy v případě, že počítáme i jednotlivé díly sérií, nikoliv jen série samotné. Docela by mě zajímalo, jeslti to někdo vidí (nebo už to zjišťoval?) jinak. :)
@Richmond (06.04.2020 16:24): Crawleroch je dancing sucast game play mechanik - od DM, cez Crystal Dragon az po Grimrock (alebo Vaporum ;)). Cim si pohyblivejsi, tym uspesnejsi si v boji s enemakmi. Samozrejme, pokial su to real-time subojaky, v tahovkach to je zase nieco ine :)
@Jab (06.04.2020 16:33): Už ani nevím. Ishary jsem hrál dávno a když jsem ho pár měsíců zpátky pustil, tak jsem se nikam pořádně nedostal. V LoL šlo uhýbat. Některé těžší souboje jsem tak taky absolvoval. Hlavně Bílou věž a pak ten zbytečný dungeon, kde se navzájem snažily vyhladit ty dvě rasy.
@Richmond (06.04.2020 16:24): Oba Grimrocky jsem prošel jenom díky uhýbání. Ten první i díky schovávání za mříže. V tom druhém tomu trochu bránilo rozložení chodeb, ale vždycky šlo utéct nějak do místnosti 4x4, a to na přežití stačilo.
Já to teda bral vždy jako součást gameplaye, ne jako zneužítí. Vždyď se to ani jinak hrát nedalo.
Pokud jde o trénink házením něčeho tak nejvíc jsem si toho žil v sérii Quest for glory.
@hanak_v_exilu (06.04.2020 16:21): Jako bezpečně vím, že lze použít v Eobech a na některých místech Grimrocku (speciálně ten pomalej pomalej troll). ale ve dvojce už to tak easy nebylo, autoři přidali fígle, aby to zneužít nešlo. Jinde si nepamatuju, že bych o combat waltzu vůbec uvažoval.
@90210 (06.04.2020 15:37): Hlavně nefungoval v Black Cryptu. Tam jsou nepřátele tak rychlí, že se jim utéct nedalo. A i kdyby ano, tak po každé obdržené ráně parta na chvíli "zavrávorala", takže toho nepřítel okamžitě využil k dalšímu úderu. V Isharech jsem ho taky nepoužíval a ani nevím, jestli by tam fungoval.
@Jab (06.04.2020 10:07): Ne vsude ten "combat waltz" fungoval a zrovna v DM tusim az tak dobre realizovat nesel kvuli vyberu utoku, fungovalo to spis ve hrach jako EOB, kde se utocilo jednim kliknutim.

@Richmond (06.04.2020 11:01): Nejspis ma ambice byt tim hlavnim ceskym retrogamerskym jutuberem, tahle pozice je zatim neobsazena, ale IMHO mu v tim brani misty ponekud derava pamet.
@90210 (06.04.2020 10:02): to je jenom takovej "dětskej" dungeon, vůbec jsem o něm nevěděl. Sbírka super, i když mu toho spousta chybí (teď mám na mysli rpg tituly).

@Jab (06.04.2020 10:07): Tohle měl maximálně jen ty realtimové (těch zas tolik není), ale chápu, že to může někomu vadit. Někdy se to povedlo potlačit tím, že souboj byl nutnej v uličce (nebo družinu obstoupilo více nepřátel) či se efektně zablokovaly další únikové cesty (viz Grimrock 2, u jedničky už si to nepamatuju) anebo je pohyb nepříátel rychlý, že to stejně nepomůže. Já se snažím bojovat na férovku, dokud to nedám, obsakování řeším jen naprosto výjimečně.
@Jab (06.04.2020 10:07): To bylo právě úplně boží. Nejdří bojovat tváří v tvář a když už šlo opravdu do tuhého, tak jsem utíkal a nakonec házel i žrádlo a kusy brnění. :-D Tahle hektičnost a zoufalá snaha neumřít strašně pomáhá atmosféře.
@90210 (06.04.2020 10:02): Má to tu v komentu i Karasman. ;) Každopádně více mě z dlouhodobého hlediska u DM (a obecně u dalších dungeonů) štvalo to uhýbání na klávesnici a ustupováním spojené s házením čehokoliv, co přijde pod ruku. Ale tak... Ne všechny tohle měly a ne všechny to přímo vyžadovaly pro umlácení bossů.
28.1.2020 jsme s Rudou na Pařanském ráji (v rámci stroje času)
https://www.youtube.com/watch?v=yxi1eitwbYM
hráli tuto nesmrtelnou klasiku. A mezi řečí jsem se dozvěděl nejen to, že králičí pacička zvyšuje + 1 na úhyb, ale i to, že hra má alternativní konec. Což je věc, která mne absolutně překvapila (a to mám hru dohranou minimálně třikrát.

A jsem velice rád, že Petr Levák alias Elemir natočil na toto téma jedno ze svých fantastických videí (dáno do odkazu videa).
@90210 (28.07.2019 10:17): to ale musíš odečíst ten tvůj spešl skill pro orientaci v bludišti :) Pokud bych předpokládal, že člověk to bude hrát bez map, bez návodu, tak trvám na tom, že patří mezi těžší kousky. Nota bene člověk, který tyhle hry nehrál a šáhnul by po tom "remaku". Je fakt, že DM má pomalejší rozjezd obtížnosti, všechno se celkem pěkně dávkuje. Není to ultrabrutal jako BT1, MM1,2, Wizardry 1-5 a vůbec další podobné "jednoduché" hry.
Aj medzi novými indie hrami sa nájdu tuhé kúsky, za mňa napríklad Dungeon Rats.