Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Dohráno v rámci letošní herní výzvy HC varianta láska nebeská:)


Asi pro nedostatek her, které by mě nějakým způsobem dokázaly zaujmout a chtěl bych si do nich ponořit, ve kterých lze oženit hlavního hrdinu a splnit tak letošní úkol ve výzvě;) Sérií nepolíbený a neznalý jsem dlouho přemítal, kterou z verzí dostupných na streamu mám pořídit, jestli tu Anniversary nebo tu s podtitulem lost chapters a jestli ve všech verzích Fable lze splnit úkol;) Nakonec po dlouhých hodinách hledání jsem usoudil, že remake původní hry bude asi ta nejjistější volba, načež jsem zjistil že i lost chapter je předělávkou původního prvního dílu a pro těžkou nedostupnost originálu na všech PC platformách jsem nakonec sáhl po Anniversary edici;) Asi jsem měl šťastnou ruku, díky celkem solidnímu grafickému překabátění, se jednalo z dostupných videí o visuálně nejpovedenější kus;) Nevím jak je to oproti tomu s původní hrou, dvojku a trojku si asi nikdy nedám. Je těžké najít vůbec byť náznak toho že by se hra někde prodávala. A teď k tomu jak se mi to hrálo:)


No pravda četl jsem o tom všelicos a čekal jsem víc, než jsem ve výsledku dostal. A ono kdybych to hrál před lety nejspíš bych si řekl wau ty systémy, které hra nabízí jsou kouzelné a neotřelé;) Několik možných konců jak může příběh dopadnout ;) a nějaký systém karmy díky kterému se postava mění buď ve zlou nebo hodnou;) Taky je tu možnost v poklidu zestárnout v průběhu hraní;) Jak moc a jestli lze umřít na staří jsem nezjistil. Abych mohl splnit výzvu musel jsem si najít manželku a oženit se;) Všechno jsou to zajímavé systémy, které na mě ale nějak moc nepůsobily a to především z toho důvodu, že se hra tvářila jako bych něco mohl změnit, i když vše bylo předem dané;)


K samotnému gameplayi výhrady nemám;) hrálo se to příjemně a snadno;) Za mě čas na oddychovou akční adventuru. Proč adventuru a ne RPG? Protože ono to zase, až tak moc těch RPG prvků nemělo;) Jasně nějaké základní atributy jako síla moudrost průžnost:) Které však v půlce hraní člověk hravě naplnil až po okraj a neměl kam jít. Vůbec nebylo kladeno na hráče nějaké rozhodování o tom jakým stylem se chce ubírat. Jestli cestou válečníka který kosí mečem jednoho po druhém;) Nebo cestou čaroděje či onoho lukostřelce který vše sestřeluje z povzdálí;) Ne že by jednotlivé schopnosti hrdiny neměly ve hře svoje využití;) Například, kdybych měl pižlat finálního bosse, který byl většinu svého času ve vzduchu mečíkem, protože jsem si během hraní nedal pár bodů do luku nebo magie, byl bych vskutku asi velice mrzutý;) Ale zkrátka nemělo to vůbec vliv na finální podobu vaší postavy;) Stejně tak jako itemizace ;) Strašně jsem se těšil, že někde najdou nějakou speciální zbroj no a stalo se že od půlky hry jsem běhal v jednom brnění až do samotného konce;) Asi možná kdyby se mi chtělo zjišťovat jak odemknout všechny ty dveře osudu;) Za kterými se sem tam nějaký unikát skrýval, bylo by toho víc, ale kvůli celé přímočarosti hry, jsem měl chuť dohrát jen samotný příběh a už to dál neřešit;) Ano hra je přímočará a to doslovně, je to jeden velký koridor, kde vlastně nemáte možnost uhnout z cesty a to doslova cesta jde pořád a pořád rovně i když se občas objeví nějaká zatáčka nebo odbočka;) Vracíte se jen ve vyjímečných případech a situacích;)


A přes všechny tyhle ty neduhy a nedostatky, které hra má a nikdo se je zjevně nesnažil nijak opravit ani vylepšit, když hru předělával jsem se docela bavil;) Asi to bude tím suchým anglickým humorem;)

Odehráno na ovladači ;) Za předpokladu, že bych to měl hrát na klávesnici a myši;) asi bych to rozstřílel, protože ta hra i když byla zjevně portována na PC si ponechala všechny prvky pro PC hráče z konzole :D

Pro: Rework grafiky, osobitý humor.

Proti: Koridor, ploché postavy, slabší a jednoduchý příběh

+8
  • PC 70
Originální Fable jsem nikdy nehrála a tohle bylo moje úplně první seznámení se sérií. O hře jsem prakticky věděla jen to, že je to RPG, kde postavu ovládáte od dítěte až do dospělosti a na základě vašich rozhodnutí se malý chlapec přikloní k dobru nebo ke zlu. No tak nějak jsem dostala polotovar obojího.

Dětství je tu velmi krátké a po dohrání tutoriálu už ovládáte dospěláka. To, jestli mu je dvacet nebo o pár let víc opravdu už nehraje roli. Třeba to, že ze začátku dětsky vypadající hře je i bordel s dominatrix mě dost překvapilo. A slibování ovlivnitelné morálky je taky nedopečené hlavně proto, že kdykoliv zabijete banditu nebo nějakou příšeru, tak se vám to hned připíše jako dobrý skutek, lidská nátura o sebezachování tu nic neznamená. A samotná logika, že v guildě pro hrdiny si může zadat úkol bandita je taky trochu mimo mísu. Titul hrdina se tu háže opravdu na každého, a vůbec nezáleží, jestli zaslouženě: Sám Weaver, master guildy, je největší zbabělec, kterého jsem zabila už jen z principu. Kdyby se nezabarikádoval s hromadou strážných, protože měl bobky, že obětuju jeho duši k zastavení toho největšího záporáka ve hře, tak bych ho možná i nechala jít. To, že ještě hodí do xichtu hlášku typu "já jsem tě vychoval, jsi zklamání" atd. no... si to zabodnutí zasloužil.

Thunder se svojí hláškou: "If I can't have her, no one can." a začne bitku na život a na smrt, ale pak se odšourá pryč, než má člověk šanci ho dorazit, protože sice nedokázal získat Lady Grey (jakoby to, že zabije druhého nápadníka hrálo nějakou roli), a ani nepomstil svojí sestru (jo jo, Whisper jsem taky zabila), ale radši bude žít jako zbabělec ALE hrdina, než aby hrdinsky umřel. Nebo spolknul svojí nemístnou a neoprávněnou pýchu.

A když už to zmiňuji tak Whisper jsem zabila už jen proto, že přes hloupé nadávky po celou dobu hry, kdykoliv se s ní člověk potkal, tak v aréně, když jde do tuhého řekne: jsme se přece domluvili, že se navzájem nezabijem, ne? Ne, Whisper, ty ses domluvila sama se sebou, protože MC není nadabovaný a umí se dorozumívat jen emotikony. Žádný souhlas z mojí strany opravdu nepadl.
 

Příběh prostě byl takový hala bala, nějaké citové vazby k charakterům jsem neměla, a Whisper, která asi měla vyvolat některé morální dilema, opravdu svojí roli nesplnila. Ze sourozenského i když lehce rivalského vztahu, na který to asi mělo hrát, vylezla akorát zahořklost a závist okořeněná zesměšňováním hlavního hrdiny jen proto, že byl v danou chvíli lepší. Veškerý konflikt mezi postavami vznikal opravdu jen ze závisti nebo ze zbabělství. Což ve hře, kde je centrální cech hrdinů, smysl fakt nedává. Jediná solidní postava v celé hře, která si ten titul hrdiny zasloužila byla Briar Rose. Ostatní fakt ne. I ta morální rozstřelka mezi dobrem a zlem je zabalená jen do plnění úkolů z té dobré nebo špatné strany, což je samo o sobě celkem arbitrární, stejně jakože svatoušek je blonďáček a špatný charakter se odráží v černých vlasech a svraštělém obličeji. Ošklivost se špatností v realitě moc společného nemá.

Ale abych nerozebírala jen ten příběh. Ovládání bylo ze začátku takové všelijaké, ale zvykla jsem si. Předem jsem byla připravená na možnost, že budu muset zapojit konzolový ovladač, ale nakonec jsem si vystačila s myší a klávesnicí. Nejhorší na ovládacích prvcích byl jednoznačně inventář, který byl jednak nepřehledný, ale taky nešel nijak svižně navigovat. Hotkeys částečně pomohly, ale třeba automatická nabídka interakcí na první třech F klávesách někdy šla úplně mimo mísu. I ukládací systém byl nepřehledný, a díky jednomu nechtěnému manuálnímu uložení se mi povedlo přepsat poslední save s tím, že mě to vrátilo o půl hodiny gameplaye zpět. Hra sice přesunutá z konzole, ale absolutně neintuitivní na počítači.

Questy, jak ta hlavní příběhová i ty ostatní se spoléhali na hordy nepřátel a ačkoliv souboje nejsou vůbec náročné, neustálé návaly dalších protivníků po chvíli omrzí. Hlavně v případě těch hlavních bossů, kde princip obecně je vždy jedna velká mrcha, která dokud žije, tak přivolává další a další menší mrchy. Hrdina má možnost si vybrat ze tří odvětví, která bude zlepšovat: magie, chladné zbraně anebo střelba lukem či kuší. Problém nastává v tom, když člověk (ehm, já) nahází skoro všechny zkušeností bodíky do fyzičky a melee, a pak zjistí, že nejhlavnější z hlavních bossů se dá zabít jen na dálku. Pecka. A když vás pak poslední save hází do pozice, kdy nemůžete už vylepšit svoje schopnosti ani nakoupit více lektvarů, tak přeji pevné nervy.

I přes veškeré moje výčitky mě hra bavila. Na to, že se jedná o předělávku hry z roku 2004, hra nabízí opravdu dost. Jak nějakou tu volnost v tom, jak hráč bude navigovat příběh, dodatečných věcí jako minihry, sbírání klíčů a otevírání démon brán, možnost si někoho vzít, vlastnit a pronajímat bydlení, rybaření a pár questů, které nejsou zaměřeny na kombat. Ne všechno je perfektní, ale rozhodně je to víc, než jsem čekala, že ve hře najdu. Koncept celé hry a série ve svojí době měl na hráče asi úplně jiný účinek, než teď, kdy volnost v RPG hrách je skoro samozřejmostí a denním chlebem hráčů všech možných žánrů. K lepšímu hodnocení je potřeba nějaká ta nostalgie k původní hře, a to já opravdu nemám.
+23
  • PC 60
Herní výzva 2019 - 1. "Lovec trofejí" (Hardcore varianta)

Původní Fable je jednou z mých oblíbených her, u které však nikdo nemůže s čistým svědomím říct, že je bezchybná. Otřesný systém ukládání, nepřehledné menu, nedopilované vedlejšáky a spoustu dalšího kazilo jinak výbornou příběhovku zasazenou do parádně vymyšleného světa. Jeden by tak od remaku s devítiletým rozestupem přirozeně čekal, že společně s vylepšenou grafikou se budou i vylepšovat nedokonalosti a čekat tu na mě bude nejedno překvapení. A překvapený jsem skutečně byl, ovšem rozhodně ne pozitivně.

Hned po nastartování hry na hráče vybafne sáhodlouhé načítání hlavního menu, při kterém je jasné, že tohle vydržet tolikrát za sebou bude pěkně otravné. Ale to má dneska vícero her, ještě se nejedná o takovou katastrofu. Ta přijde až ve chvíli, kdy se menu načte a nejde ovládat jinak, než šipkami pro orientaci a B + A pro potvrdit/zpět. Opravdu si nemohli s převodem na pc trochu víc vyhrát? Opravdu nešlo přidat kurzor pro rychlejší a pohodlnější ovládání? No zřejmě ne. Ale dobře, fajn, třeba se povedlo alespoň gameplay nějak osvěžit.

Jakmile však začnete hrát a probíháte identickou první lokací s neohrabanějším ovládáním, zhoršeným a možná paradoxně ještě chaotičtějším rozhraním a škaredějšími modely postav, dochází vám postupně, že ani toho se tu nedočkáte. Více polygonů a ostřejší textury, to je všechno.

A aby toho nebylo málo, pokusy o ukládání stále nevycházejí. Není tu manuální ukládání a autosavy jsou stejně dementně vymyšlené jako kdysi. Stejně na tom jsou bugy v questech, neexistující stárnutí okolního světa s hrdinou i hrozně nasírací doprovázecí questy. Na nic se nesáhlo a nikomu se zřejmě nechtělo dělat něco víc než ctrl+c a ctrl+v do nového vymazlenějšího enginu. Ten ale příliš nepomohl, když zůstaly i původní grafické bugy s brněním.

Já jsem si tedy herní dobu osvěžoval achievementy do herní výzvy, jednou z mála novinek. Ty se taky nijak zvlášť nepovedly. Do některých z nich se násilně cpe humor typický pro pozdější díly nebo dokonce reklama ("In unrelated news; the Fable Anniversary Strategy guide is available now!" u achievementu spojeným se sesbíráním 30 stříbrných klíčů).

A poslední změnou je přidaná obtížnost jménem Heroic. Odebírá oživovací lahvičky a zvyšuje zdraví nepřátel. A stejně jako ostatní novinky nemá vůbec žádný význam. Akorát jsou tak souboje delší a úmornější, stejně nikdy skutečně neumřete, a pokud se vám zrovna chce, money cheaty jsou všudypřítomné a ve hře zakotvené, takže nakoupit lepší armor a zbraně není problém už na začátku hry.

Za sebe rozhodně Anniversary nedoporučuji, nebo tedy minimálně na počítači ne. Pokud se chystáte kupovat, určitě jděte po starší verzi hry. I dneska jde krásně a pohodlně rozjet v širokoúhlém poměru a FullHD rozlišení. Zážitek tedy budete mít v podstatě identický, jestli ne o něco lepší. Co se výsledného hodnocení týče, jsem dost na vážkách. Pokud jste originál nehráli, představte si tady u komentáře 80 %, tolik jsem dal původní hře. Já to takhle ale udělat nemůžu, protože se pro mě jedná o promarněnou příležitost i v rámci představování starší hry novým generacím konzolí. Dám tedy 60, což tak nějak i odpovídá v rámci mé hodnotící stupnice. Znovu Anniversary určitě nezapnu, a pokud na Fable dostanu chuť, vrátím se k originálu.

Pro: Je to pořád stará dobrá jednička Fablu...

Proti: ...ale beze změn a zlepšení, takže v remaku nevidím smysl.

+17
  • PC 85
Příjemné nenáročné RPG, řekl bych pro mě taková srdcovka, na které se hezky kouká a herní principy jsou jednoduché, že proniknout do hry je snadné.
Začnete jako malý klučina, který přijde o všechno, avšak kterého si osvojí jistá Gilda. Dále roste a mužní, aby nakonec skončil jako udatný rek nahánějící strach zloduchům široko daleko. Pokud se tedy tím zloduchem sám nestane. Fable je totiž jednou z her, které odstartovaly masivnější využívání rozhodování dobro/zlo. Je to tady sice klasicky černobílé, ale příjemné.
U Anniversary, vydání v trochu učesaném kabátku, mi nicméně přijde, se nevyhnuli některým chybkám, které na některých místech působí rušivě (od "artefaktů" v grafice až po občasnou nemožnost zblokovat stále pokračující útok nepřítele). A odebrání odsekávání hlav se mi teda taky nelíbí.:)
Fable je možno hrát různými způsoby a i když nejde nijak do hloubky, rozhodně zabaví. Nebýt těch pár chybek.

Pro: krásný pohádkový svět, zajímavý příběh

Proti: bugy, relativně krátké

+10
  • PC 80
Jelikož tato hra je poměrně dost známa a tato edice neobsahuje žádné změny v hratelnosti či příběhu takže mi odpusťe že hru nějak podrobně nerozepíši.

Série Fable se nepochybně zapsala do širokého povědomí hráčů a to nejen líbivé pohádkové grafice,skvělému soundtracku,příběhu nebo dobrému humorného nádechu.
První díl série považuji značně za jeden z nejlepších..sice tam není tolik vedlejších questů jako ve dvojce či trojce ale atmosférou a příběhem si mě první díl nejvíce získal. Anniversary edice jak už sem naznačil nám přináší starou dobrou jedničku prohnanou lepšími texturami rozlišením atd. A vnitřek hry zůstavá stejný takže sice hra vypadá mnohem líp a krásně se na ní kouká ale takové animace v cust-scénách nebo i pi hře působí pořád nedodělaně a místy mi přišly až směšné ale tohle bych nebral jako zápor když hra byla vydána v roce 2005.

Takže to shrňme to spárů se nám dostává stará dobrá RPG pecka s vylepšenou a mnohem hezčí grafikou ale bohužel vše zůstalo při starém...nebo bych měl spíše říct naštěstí ?

Pro: Skvělá grafika která působí vzdušně a krásně barevně,

Proti: Pořád stejné nedodělky které zůstaly ze základní hry

+7