Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Face Noir není úplně špatná adventura a kdybych měl hodnotit jen příběh a vizuální zpracování, určitě bych několik desítek procent přidal. Nicméně nelze přehlédnout ani to negativní, které se výrazně podepsano na celkovém hodnocení, protože mě provázelo prakticky během celého hraní. Hru jsem získal v letním výprodeji Steamu za dvě eura, což je více než slušná cena i vzhledem k tomu, že byla vydána před 11 lety (v době psaní této recenze).

Začnu tím pozitivním. Takže, co se mi na Face Noir líbilo?

* Je to point-and-click adventura ze staré školy, což vždy patřilo k mým nejoblíbenějším žánrům. Pravda, téma drsného detektiva s kloboukem vraženým hluboko do čela a trousícím cynicky sarkastické hlášky na každém kroku mi přijde jako nejklišovatější klišé a hry podobného typu hraju se zvýšenou opatrností a sníženým očekáváním. Na druhou stranu je dnes velmi obtížné přijít s něčím opravdu originálním, takže pokud autoři odvedou poctivou práci, rád se jejich dílem prokoušu.

* Jednotlivé scény jsou graficky velmi dobře vyvedeny. Jasně, tento styl si vždy najde své kritiky, kteří budou tvrdit, že se tvůrci zasekli někde na přelomu tisíciletí, ale mně prostě přijde, že vykreslení lokací skvěle doplňuje temnou atmosféru 30. let 20. století v méně atraktivních čtvrtích amerických velkoměst. Vizuální efekty jsou rovněž na slušné úrovni, ať už jde o všudypřítomný déšť, vzdálené blesky, vlnící se vodní hladina nebo pára stoupající z ulomené trubky.

* Kvalita dabingu kolísá, ale celkově také docela ujde. Hlavní hrdina naštěstí není až natolik bogartovský, aby po vzoru svého velkého předchůdce nesrozumitelně huhlal, takže jsem neměl problém sledovat děj bez koukání na titulky. Čínský taxikář naštěstí nedostal tolik prostoru, aby mi jeho permanentní šišlání lámanou angličtinou začalo lézt na nervy. Asi nejméně kvalitní mi přišlo namluvení Grety a ženských postav obecně.

* Dvojklik na hotspot, kterým hrdina přejde do jiné lokace, provede tuto změnu okamžitě. Tohle jsem mnohokrát ocenil, protože hrdina se nepohybuje zrovna nejrychleji a na nějaký běh můžeme rovnou zapomenout.

A co mi naopak celý zážitek zkazilo?

* Strašné technické provedení. Nevím, jestli je to vinou Wintermute Engine, na kterém Face Noir běží a jehož poslední verze byla vydána v roce 2010, ale hra se na mém výkonném herním notebooku chovala způsobem, který by dokázal přivést k zuřivosti snad každého. Ve většině scén klesalo FPS pod 20 (odhadem) a pokud se v nich zrovna vyskytovala mlha nebo podobné efekty, nepochybně místy spadlo i na jednocifernou hodnotu. Tím bohužel trpěla i odezva kurzoru myši, který se neskutečně vlekl za skutečným pohybem, takže trefit nějaký hotspot bylo občas frustrující minihrou samo o sobě. Stealth pasáže, které se naštěstí v celé hře objevily jen dvakrát, se tímto staly témeř nehratelnými a dokázal jsem je projít snad až na dvacátý pokus. To, že podobně hlemýždím tempem vyjížděl i pruh s inventářem, je jen taková třešnička na dortu. A abych nezapomněl - ještě větším utrpením bylo procházet scény, které zabíraly víc, než celou obrazovku, takže je hra automaticky scrollovala doleva a doprava podle aktuální pozice hrdiny. Sledovat pozadí lokace, které roluje rychlostí jeden pixel za sekundu, rozhodně není zábavou pro netrpělivé hráče.

Podle toho, co mi ukazuje Steam, jsem celou hru projel za 12 hodin. Jsem si jistý, že kdybych dostal možnost hrát Face Noir normální rychlostí bez výše uvedených technických problémů, zkrátil bych tuto dobu aspoň o třetinu.

* Minihry se mi nelíbíly. Ono je docela obtížně přijít s něčím, co by před hráče postavilo výzvu jiného typu, než klikání a kombinace itemů, takže se snažím být v hodnocení poněkud tolerantní. Přesto se mi zdá, že naprostá většina miniher ve Face Noir byla spíš zdrojem frustrací, než zábavy. Bavilo mě skládání útržků papíru, protože to dávalo smysl a patřilo do aktuální zápletky. Nebyl jsem nadšený z páčení zámků, takže jsem docela ocenil, že tento puzzle jako jediný šel přeskočit kliknutím na tlačítko SKIP. Je mi ale záhadou, proč stejnou možnost nepřidali k puzzlům, jejichž luštění bylo díky špatně umístěné fixní kameře neskutečným utrpením - například skládání úlomků voskového válečku s nahrávkou nebo sestavení provizorního mostu pomocí jeřábů v doku. Autoři by si mohli občas připomenout, že méně je někdy více.

* Mám rád, když se adventura vyznačuje velkým množstvím hotspotů, aby bylo co prozkoumávat. V případě Face Noir to ale bylo spíš přítěží, protože pro zjištění, co který hotspot představuje, na něj nestačilo najet myší - tam, kde bych ostřílený hráč adventur čekal stručný popisek, se objevila jen ikona s okem. Bylo nutné pokaždé kliknout, aby hrdina pronesl příslušný komentář a my se konečně dozvěděli, co ta skvrna neurčitého tvaru představuje. Když se takových hotspotů objeví v jediné scéně víc než deset, člověk pomalu ztrácí chuť prozkoumávat jiné, než ty opravdu do očí bijící.

* Dialogy s NPC jsou velmi často příliš zdlouhavé. To by až tolik nevadilo, ale hra vám nijak nenaznačí, které větve příslušného dialogového stromu jste již s onou postavou projeli, takže pokud si to sami nezapamatujete, můžete některé možnosti proklikat víckrát po sobě, přičemž výměna názorů se pokaždé odvíjí úplně stejně. Přitom by stačilo buď tuto volbu vyhodit z další konverzace nebo ji alespoň barevně odlišit. Je to další detail, který negativně ovlivňuje hratelnost.

* Hra se mi asi dvacetkrát zasekla, než jsem ji dotáhl do zdárného konce. Bylo to o to otravnější, že seznam uložených pozic sice obsahuje "autosave", nicméně k automatickému uložení dojde pouze tehdy, pokud kliknete Exit a vyskočíte ze hry normálním způsobem. Naivně jsem si myslel, že se autosave provede aspoň při přechodu z jedné lokace do druhé, ale po prvním zatuhnutí jsem byl drsně vyveden z omylu. Pak jsem tedy začal manuálně sejvovat po každém významnějším pokroku v ději, jinak bych Face Noir asi nikdy nedohrál.

* Soundtrack není nejhorší a ze začátku příjemně navozuje atmosféru, ve které se hra odehrává. Když ale kvílení saxofonu ani po hodině nepřestalo, musel jsem stáhnout hlasitost hudby na polovinu. Více variability v hudebních myšlenkách by určitě neškodilo.

A závěr hry? Všiml jsem si, že na něj hodně lidí nadávalo, protože vyzněl poněkud divně a vlastně nic podstatného neuzavřel. Zrovna v tomto se ke všeobecné kritice nepřipojím, protože smrt hlavního hrdiny, očistec a návrat do života se mi vlastně docela líbilo. Bylo to něco, co jsem vzhledem k dosavadnímu průběhu nečekal, a asi nad tím budu ještě chvíli přemýšlet.

Face Noir měla velký potenciál a mohla se stát opravdu skvělou adventurou. Škoda všech těch negativ. Spoustu adventur si rád zahraju víckrát dokola, ale Face Noir k nim, bohužel, patřit nebude.

Ale zase za pouhá dvě eura to nebyla úplná katastrofa. :-D

Pro: Příběh, grafika, dabing.

Proti: Technické potíže, systém dialogů, neoznačené hotspoty, repetitivní soundtrack, většina miniher.

+8
  • PC 60
V této klasické point’n’click adventuře Face Noir, odehrávající se ve 30. letech minulého století v USA, se zhostíte role Italského, soukromého očka Jacka Del Nera, který se s ničím nepáře, chlastá jako carský důstojník a jeho nejoblíbenější hláškou je „Dannazione!“

Příběh začíná v momentě, kdy má Jack za úkol opatřit důkaz, který potvrzuje románek nevlastní dcery Harveyho Webbera s jakýmsi postarším mužem. Okusíme tak Jackův denní chléb a poprvé můžeme nasát atmosféru nočního a deštivého Harlemu, za doprovodu jazzové hudby. Po návratu do své kanceláře obdrží Jack telefonát, který mu zařídí zábavu po zbytek noci. Chvílemi jsem si myslel, že se příběh bude inspirovat Čínskou čtvrtí, avšak mýlil jsem se. Příběh je sám o sobě zajímavý, poutavý a občas mě dokázal překvapit. Je zde i vedlejší dějová linka, kde budete hrát za druhou postavu Seana MacLeana. Díky této linii se dozvíte okolnosti odehrávající se předtím, než do příběhu vstoupil Jack. Ostatní postavy mě sice moc neoslovili, ale zároveň ani neurazili.

Hádanky jsou jednodušší a ve většině případů i logické. Některé puzzly jsou hezky vymyšlené a jejich řešení mě bavilo. Jenom mě šíleně nebavilo páčení zámků, které jste ale mohli jednoduše přeskočit a stealth pasáže, které byly opravdu hrozné. Několikrát jsem tuhle část opakoval, protože hlídač, který odchází a je k vám otočený zády vás stále může odhalit… Naštěstí to víckrát než jednou nemusíte absolvovat.

Takže příběh se povedl, hádanky svým způsobem taky, ale co to ostatní? Na to, že Face Noir vyšel v roce 2013, tak graficky se zasekl v minulém desetiletí. Modely postavy opravdu nejsou pěkné na pohled, což je zvláštní, protože lokace jsou jinak celkem v pohodě. Ale zase se mi líbili cutscény alá Max Payne. Dabing se taky moc nevyvedl. Hned na první poslech vám tam něco hapruje. Třeba na Jacka jsem si chvíli zvykal, Sean zněl v pohodě, ale potom taková Victorie jenom přečetla text z papíru a konec.

Face Noir je vcelku příjemná adventura, kterou nejvíce táhne příběh a atmosféra. Graficky hra kolísá, hratelně je až na některé momenty v pořádku, co mě ale hodně urazilo byl konec, který mi vlastně nic nevysvětlil. Tyhle otevřené konce nenávidím, viz finále šesté řady The Walking Dead. Několik hodin se těšíš na vyvrcholení? Chceš vědět, jak to celé dopadne? Že ano? Tak to máš smůlu - pokračování příště

Pro: Příběh

Proti: Grafika | Dabing | Konec

+12
  • PC 60
Na tuto adventuru jsem se hodně těšil, protože jsem velkým fanouškem noir a jak název, tak i trailery napovídaly, že svou zálibu plně uspokojím…. Skutečně?

Abych hře nekřivdil tak touha po noir byla skutečně uspokojena. FN doprovází krásně depresivní jazzová hudba. I když je hudba pěkná tak nekonečná smyčka, kterou nás autoři při hraní obdaří, mě po asi hodině hraní začala dost sr*t a navíc i silně kazila atmosféru, když hrála vesele ve smutném rozhovoru….

Příběh je příjemný propletenec, který ale vysvětluje vše do puntíku a nenutí vás používat představivost a fantasii. Celou hru vlastně směřujeme ke konci, co už známe. I když konec není tím koncem, za který se vydává. Špatné dialogy hravě převálcují naopak skvělé monology. Ale alespoň není hlavní postava Jake del Nero v dialozích mlčenlivý pokladač otázek jako v jiných hrách a často mluví víc než osoba, které se na něco ptá.

Nejvíc jsem si užil pasáž v muzeu, krása jak graficky tak atmosféricky.

Hlavní roli ve Face Noir hraje detektiv Jack del Nero, další cynický hláškař, kterých je ve hrách plno. Ve hře si zahrajete i za jinou postavu než del Nera a to jeho bývalého partnera Seana. Ten je mnohem sympatičtější a uvěřitelnější než Jack. Části hry kdy hrajete za Seana, jsou velmi krátké a prakticky bez obtížnosti. (Pro úplnost příběhu by bohatě stačila normální video sekvence, i když musím uznat, že takto je prožitek silnější a dává větší možnost vžít se do příběhu). Sean je výborně nadabován a druhá část za něj už je zajímavější i hudba se úlevně změní v krásně mrazivou. Dále taxikář Chon (alias Barry Kripke z TBBT), i když vypadá jen, jako herní pomůcka na přepravu po lokacích si v příběhu nakonec střihne i pidi roličku. Ve hře je ještě důležitá sympatická rusovláska Gretha, ale ta bude asi důležitější až v dalších dílech.

Pohyby a gestikulace postav jsou hodně prkenné (asi jako Harrison Ford ve čtvrtém Indianu Jonesovi). Čekal bych, že alespoň hlavní postava na tom s pohybem bude líp, ale ta je na tom paradoxně nejhůř. Některé lokace jsou zobrazeny izometricky a to způsobí, že detektiv není vůbec vidět. Noir znamená francouzsky černá a tato barva hraje ve hře prim, bohužel i v detektivově oblečení a proto s okolím často splývá.

Ze začátku nečekejte nijak zvlášť záživné úkoly (přines to nebo udělej to a můžeš si vzít to). Hra je strašně jednoduchá možná nejjednodušší adventura co jsem kdy hrál. Poté co na něco přijdete, vás hra nasměruje okamžitě do lokace, kam byste měli zamířit.

Možnost přepínání inventáře ze 2D na 3D je sice zajímavé, ale jinak úplně k ničemu. 2D klasika je uživatelsky mnohem příjemnější.

Face Noir obsahuje zajímavou minihru, kdy si Jack musí spojit souvislosti s buď předmětem nebo osobou či s tím jak se dostat dále ve hře. Mini hra s paklíčem spíš obtěžuje a naštěstí jde po nepovedeném prvním pokusu přeskočit. Puzzly jsou na slušné úrovni a patří k tomu lepšímu co FN nabízí.

Nevím, jestli to bylo nastavením, ale díky této hře jsem zažil nejpomalejší sidescroll všech dob. Dooobaaa. Jack se nerozeběhne, jak je lokace dlouhá….

FN obsahuje možná až příliš interakčních míst, to potěší především hráče průzkumníky. V pozdější fázi hry tyto místa značně prořídnou (že by autorům došly nápady, nebo je kvůli rychlejšímu spádu konce hry ubraly). No každopádně hru to urychlí.

Ve hře se budete i několikrát plížit kolem stráží, tato část je tu vyloženě navíc a vzhledem k ovládání, kdy Jack reaguje trochu opožděně (což je ale pochopitelné, když celou hru chlastá whisky :) ), i otravná.

Detektiv po celé noci na dešti je vždy suchý… a schůzka na mostě kde se sejde s člověkem v košili s vyhrnutými rukávy WTF.

Témata, která jste v rozhovorech už vyčerpala, nemizí a ani nejsou nijak označena. Takže je vše na vaší paměti.

U mě osobně vítězí ve všech směrech lepší Cognition ať už jde o hl. hrdinu, dialogy, příběh,….

První díl nabízí slušný rozjezd vícedílné adventury a Face Noir předvádí i ukázkový otevřený konec.

Pro: Noir, monology, hudba, muzeum, puzzly

Proti: Nepřehlednost, jednoduchost, dialogy, hudba, animace

+15
  • PC 70
Špinavé ulice New Yorku, nepřestávající déšť a záhadný případ. Takhle bych asi v krátkosti popsal atmosféru téhle hry. V roli soukromého detektiva se zhostíte celkem jednoduchého úkolu. Najít dceru jednoho klienta. Není to nic těžkého ale všechno náhle zamotá záhadný telefonát. Ten vás zaplete do daleko nebezpečnějších událostí a po zbytek hry se snažíte přijít na to co se to kolem vás vlastně děje.
Zní to prostě ale příběh je zajímavý. Dál ale o příběhu nebudu mluvit abych zbytečně nic neprozradil. Většinou mám tendenci u podobných her nebo filmů předvídat jak se budou vyvíjet a skončí ale tady ne. Po celou dobu jsem přemýšlel o co to jde ale nic. Z mé strany je to jeden z plusů.

Teď něco blíže ke hře. Prostředí vypadá dobře, atmosféra mě také zaujala ale ty postavy, ty postavy (grafické zpracování) jsou hrozné. Tedy alespoň pokud jde o rozhovory. Chvílemi jsem si říkal jestli je datum vydání opravdu 2013.
No nic. Jdeme dál. Dabing některých postav je další věc co mě zklamala. Hlavní hrdina ujde ale některé postavy mi přišly divné. Měl jsem pocit jako kdyby dabéři ani nevěděli co dabují a prostě jen čtou text.

Pokud jde o logickou stránku hry tak spousta hádanek a řešení je celkem snadná a logická. Nevzpomínám si že by jsem se zasekl kvůli nějaké zákeřnosti vývojářů. Je tu ale jiný problém. A tím je hledání správného předmětu.
Jedna ze situací vypadá třeba následovně. Probudíte se uprostřed noci a celá místnost je zalitá tmou. Část obrazovky občas prosvítí blesk z venkovní bouřky ale ne dostatečně. A teď si v té tmě zkuste najít vypínač který je právě někde v té tmě.
Právě v takových situacích (a věřte že jich nebude málo) přijde nápověda (F1) která vám ukáže všechny aktivní předměty na obrazovce. Ve hře je potom ještě pár zajímavých miniher jako třeba páčení zámků.

Hra má své kladné stránky i ty záporné. Daří se jí udržovat po celou dobu správnou atmosféru a během hraní jsem se vůbec nenudil. Pokud přehlédnete těch několik chybek máte před sebou průměrnou adventuru. Fanouškům detektivek doporučuji.

PS: Ten konec je hrozný. Vím že je to jenom můj názor ale to co udělali tvůrci tady je ten nejhorší možný způsob jak hru ukončit.

Pro: Atmosféra, Příběh

Proti: Dabing, Konec

+15