Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Ze série GTA jsem prošel všechny díly včetně různých odboček a musím říct, že čtvrtý díl, byla na svoji dobu sice celkem revoluce, ale na druhou stranu mnoho hráčů nepotěšil. Jak jsem se k němu postavil já? Inu, nejméně třikrát jsem tuto hru rozehrál na PS3 (mimochodem, jsem si tuto konzolku pořídil právě kvůli této hře) a ani jednou nedojel, buď kvůli tomu, že mě jednoduše hraní přestalo bavit, nebo jsem narazil na extrémně těžké mise, kterými je tato hra pověstná. Nedávno jsem tomuhle dílu dal poslední šanci a to na PC. Zakoupil jsem kompletní verzi, včetně Episodes from Liberty City a pustil se do hraní. Povedlo se mi to konečně dohrát (epizody mám rozjeté teď) a musím uznat, že mě to místy i bavilo, ale není to prostě ono. Grafická stránka je celkem slušná, výběr rádií není vůbec špatný, příběh, jímž nás protáhne Niko Bellic, který dorazí z Evropy splnit si svůj Americký Sen, není z nejlepších ale je v pořádku a snaží se nám to po celou hru dokazovat. Velmi mě však otravovalo nucené navštěvování přátel - pokud jste s nimi dostatečně nechodily plnit aktivity jako třeba hospody, bordely, restaurace, atd. jejich respekt k vám klesal. Nenuceně by to byla jistě větší zábava, nebo spíše tak, že by tam tato možnost vůbec nebyla, podobně jako to bylo ve všech ostatních GTA. Když to shrnu, dialogy, postavy a výše zmíněné věci mě v podstatě bavily, ale trvalo to několik rozehrání a přemáhání. Nakonec jsem však rád, že jsem hru prošel, ale musím jedním dechem dodat, že to je pro mě nejhorší díl ze série a přitom není vůbec špatný, ale jedná se o individuální komentář, tak si to snad mohu dovolit říct. Hodnotím 80ti procenty, které si titul nepochybně zaslouží, avšak je tam velké ALE.

Pro: Kvalitní příběh - Niko Bellic - Rádiové stanice

Proti: Navštěvování přátel a nucení do volnočasových aktivit - Optimalizace PC verze - Vedlejší postavy

+13 +14 −1
  • PC 85
Tak právě příjemně to nezačalo - instalační proces byl zdlouhavý, a než jsem se dopracoval ke spuštění samotné hry, něčím jsem si prošel. Každopádně, jakmile začala hra samotná, věděl jsem, že si to užiju. Celá první cutscéna, fungující také jako úvodní titulky, se mi hodně líbila. První mise byly takové nemastné neslané, ale nějak to začít musí, že. Jakmile se však Nikovi dostala do ruky zbraň, v tom momentě mě to opravdu začalo bavit. Taky jsem ocenil poměrně nový systém policajtů - zatímco v předešlých dílech museli být přímo u vás, aby po vás šli, zde stačí, aby vás někdo při zločinu viděl a už to nahlásí (tedy, takhle jsem si vysvětlil tu skutečnost, že kolikrát mě začali hledat třeba i až po 15 sekundách od krádeže auta). Ztratit se policistům je taky nyní obtížnější, což se jistojistě cenní. Skutečnost, že se toho opravdu hodně ovládá přes mobil, je zpočátku podezřelá, ale brzy jsem si to zamiloval. Šipky mě bavily, bowling mě bavil, billiard byl divný. Ožrat se je jednou dvakrát fakt prča, pak už jenom otrava. Možnost svézt se taxikem jsem taky rozhodně uvítal. Celkově mi mise přišly snadší, než v předchozích dílech, a pak zejména vůbec poslední příběhová mise mě hodně zklamala (ovšem ukončení u sochy svobody bylo fajn, o tom žádná). Poměrně častá možnost volby se zdá být hezkým zpestřením, nicméně při druhém hraní konajíc věci jinak (tj. zabil jsem ty, které předtím ne, nechal jsem žít ty, které před tím ne, atd.) jsem nepociťoval žádnou významnější změnu. Celkový počet příběhových misí od San Andreas klesl, ale to vůbec nevadí, protože téměř každá z oných misí je zábavná a svům způsobem originální (narozdíl od zmíněného SA). Vedlejších misí a způsobů, kterak se v Liberty City vyřádit a přitom přidávat procenta do celkového dokončení hry, je také hodně.

Co do technologického rázu, hra opět nezklamala. Jistě, na grafice se najde sem tam nějaká ta muška, ale takhle dobře vypadající městskou akci (ne že by jich bylo hodně) jsem stejně nikdy neviděl. Použití Euphoria enginu je ocenitelné, jelikož to poskytuje mnohdy výbornou podívanou a někdy dokonce trochu realismu, každopádně to, co předvádí sám Niko, je častokrát šíleně přehnané a otravné (např. lehce do něj ťukne projíždějící auto a on z toho půl minuty pokulhává dozadu a nakonec ještě spadne...co to?). O soundtrack jsem se nestaral, hned z kraje jsem tam naházel svůj výběr a každá jízda byla o to příjemnější.

A teď k tomu zásadnímu - Jak dlouho to fakt baví? Navzdory tu a tam blbým a nezábavným misím byla nejsilnějším tahákem SA schopnost udržet hráče zabavené na ku***sky dlouhou dobu, a ačkoliv jsem jí třeba nedokončil, vím že celkově jsem s ní strávil přes 100 hodin. Už teď ale vím, že z toho ani polovinu nestrávím se čtyřkou, a to z jednoho prostého důvodu - naprosto všechno v této hře omrzí. Všechno. Problém je, že všechno, co hra nabízí, nabídne už při plnění příběhových misí, a nenechá nic extra na potom, a dokončení příběhu zabere stěží kolem 20ti hodin (+ pár hodin strávených bezmyšlenkovitým blbnutím a zkoumáním celého města mezi misemi). A po dokončení příběhu je motivace hrát dál tím pádem minimální (nepočítaje multiplayer).

Je mi jasný, že hodně lidí to zkrátka baví a bude bavit ještě hodně dlouho převážně i kvůli zmíněnému multiplayeru, ke kterému jsem se jaksi nedostal, a tak zde hodnotím jen a pouze příběhovou část hry, protože hledat a střílet ptáky se mi nechtělo, a drbat se s přemísťováním vozidel do jedné a té samé garáže mě taky tak po páté moc nelákalo. Za sebe říkám, že příběhová část samotná je dost silná na to, aby přinutila kohokoliv uznat, že se jedná o titul vysoké kvality (a někoho, jako mě, snad i donutit projít si celou věcí okamžitě ještě jednou). Už to nehraju, ale jsem si jistý, že si to rád v nedaleké budoucnosti zopakuju.

Pro: Grafika jako celek, téměř každá příběhová mise je skrz na skrz zábavná a originální, příběh, mobil, taxiky a ostatní novinky

Proti: Některé vizuální detaily, Euphoria na Nika leckdy působí krapet přehnaně, všechno docela brzy omrzí

+12 +14 −2
  • PC 80
Čtvrté GTA je mnohými odsuzováno, protože přišlo až po jednom z nejpropracovanějších dílů série - San Andreas - a narozdíl od něj se dočkalo mnoho "osekání" jak v rámci úpravy postav, tak např. možnosti získávání území, kupování nemovitostí nebo řízení letadel atd. Na druhé straně musím říct, že po chvilce hraní mi tohle vůbec nevadilo. GTA IV mě strhlo svým příběhem hned od počátku, postava Nika se mi docela zalíbila a jeho motiv dokázal pohánět hru až do konce. Stejně tak propracování všech ostatních postav, které jsou o dost uvěřitelnější než v předchozích dílech.
Hra celkově vsadila více na realistické zpracování a sluší jí to. Šedé, nelítostné Liberty City přímo vybízí k tomu, aby si s hráčem "nelítostně" pohrálo a předvedlo mu svou temnou tvář v plné parádě. A to se vývojářům daří perfektně, protože neustálý řetězec sundávání jeden druhého, nekončící paranoi a prokousávání se stále výše, abyste konečně našli toho, koho hledáte, a abyste se alespoň trochu mohli přiblížit k onomu americkému snu, jen tak neomrzí.
Vedle realističtěji podaného příběhu a postav se mi taky líbilo, že vraždění se "zmírnilo". A to i díky možnosti postavy pouze postřelit a ne přímo zabít. Přesto Niko zůstává vraždícím strojem, ale to už k sérii neodmyslitelně patří.
Grafické zpracování je na svou dobu poměrně obstojné, pamatuji, když jsem v dešti zastavil a sledoval, jak bubnuje do aut a silnic, jak je doprovázen větrem a šedé pozadí LC tomu dodávalo naprosto dechberoucí atmosféru. Avšak ještě víc mě nadchnula práce světla a stínu, která se povedla perfektně (když nedojde ke glitchům, k tomu níže).
A co mě ještě uchvátilo kromě všeho výše zmíněného, je fyzika aut, postav a vlastně tak nějak všeho, zvláště těch aut, kdy je (ač to zní podivně) jedna radost bourat do ostatních aut a zkoumat způsoby, jakými lze ještě více auta demolovat. Díky tomu přepracované honičky s policií nabírají na ještě větší zábavnosti.
Stejně tak přestřelky, které jsou snad jedny z nejlepších ve hrách, a bitky, které jsou zpracovány hodně jednoduše, ale taky se na nich máklo.
Jediné, co hru kazí, je množství bugů, glitchů atp., Rockstar se jaksi vyprdl na jejich plnou nápravu. A Games for Windows bok po boku se Social Clubem, který mnoho hráčů od hry odradí a mnoha z nich vlastně i znemožní hru hrát.
Snad nejhorší bug, na který jsem narazil, byl v poslední misi při skoku na helikoptéru, kde se prostě nešlo přitáhnout. Vyřešil to až program FRAPS a jeho zapnutí během hry.

SHRNUTÍ:
Shrnuto podtrženo, GTA IV je výborná hra po všech stránkách. Nevadí, že zde toho není tolik jako v San Andreas, že tu nejsou tak nádherné scenérie jako ve Vice City, Liberty City je město, které má působit šedě a ošklivě a to se vývojářům povedlo perfektně, a byť to může znít paradoxně, hře to pomáhá. Příběh je perfektní, dlouhý a strhující, mise vydařené, několikrát s možnostmi rozhodnutí nad dalším osudem postav, postavy uvěřitelné, grafika docela dobrá, ozvučení skvělé, fyzika mnohdy až neuvěřitelně detailní (i když má samozřejmě k realitě ještě pořád daleko), přestřelky jedny z nejzábavnějších ve hrách a celkově je to další výborný díl dokazující, že Rockstar své hry umí.
Jedinou výraznou vadou na kráse je tolik kritizovaný Games for Windows a Social Club, které někoho odradily, někomu hru znemožnily hrát a někomu působily i jiné trable. A konverze na PC si bohužel přinesla několik bugů (obzvláště výborný je ten v poslední misi) a glitchů (hlavně se světlem, občas textury, ale nic hrozného), na jejichž úplné vyřešení se Rockstar vykašlal.

Pro: Grafika, příběh, realistické zpracování, postavy. ozvučení, Liberty City, přestřelky, mise, fyzika, destrukce aut, honičky, herní doba, jízda

Proti: Osekání možností, bugy a glitche, Games for Windows a Social Club

+12 +13 −1
  • PC 80
Tak, po menší pauze jsem se opět dostal k sepsání nějakého toho delšího komentáře a rovnou se pustím do legendy akčního žánru, série Grand Theft Auto. Nejdřív tedy 4. díl, neboť předchozí díly si už nepamatuji tak dobře a poslední, pátý, díl jsem dohrál docela narychlo, přičemž se mi kampaň bugla, takže si ji brzo zahraji znova. Logicky z toho tedy vychází jako kandidát na komentář díl čtvrtý a hned poté i jeho DLCčka. Sice je to už nějaký pátek, kdy jsem to dohrál, ale naštěstí mi na to paměť ještě slouží a kdybych něco zapomněl, psal jsem si během hraní docela dost poznámek.

Takže k příběhu. Stejně jako v předchozích dílech, i zde začínáte jako naprostý looser, nula, prostě nikdo. Jmenujete se Nico Bellic, pocházíte odněkud z Balkánu a přijeli jste do USA začít žít americký sen, který zde žije i Váš bratr Roman, alespoň dle jeho slov. Během hry stejně jako v předchozích dílech postupně stoupáte společenskými žebříčky výše a výše až je z Vás uznávaný mafián se spoustou známostí z podsvětí Liberty City. Ano, jak čtete správně, hra se vrací do starého známého Liberty City, které již jednou sérii GTA hostilo, konkrétněji ve třetím díle. Oproti němu se však město několikanásobně zvětšilo, a hlavně vypadá jako pravé velkoměsto. Oproti San Andreas zde úplně zmizely malá městečka, poušť, venkov a zůstalo jen holé město, rozděleno stejně jako ve třetím díle na 3 ostrovy.

Během hraní se tedy podíváte do všech zákoutí tohoto velkoměsta, od místní věznice, přes obří letiště až po krásně zpracovaný Brooklynský most (ve hře Brokerský most). Celou dobu při Vás bude stát Váš (někdy vyloženě otravný) bratr Roman („Nico, let’s go bowling“, tuto legendární hlášku uslyšíte docela často :D) a plno dalších nových přátel. Na druhé straně barikády se však seznámíte i s temnou stránkou takzvaného amerického snu a zjistíte, že to není až takový sen, jak by se mohl zdát.

No, myslím si, že k příběhu by to stačilo, ať příliš nespoiluji a pustím se do technických aspektů hry. Ještě předtím bych jen chtěl zmínit, že dohrání samotného příběhu bez plnění většiny vedlejších misí Vám zabere cca 35 – 40 hodin Vašeho života. Pokud však budete chtít splnit hru na 100% (a vězte, že to opravdu není sranda, takové zabíjení všech racků je opravdu o nervy), budete na to potřebovat nějakých pár desítek hodin navíc, v mém případě to trvalo přesně 61 hodin a 53 minut. A to jsem nedělal během hraní žádné blbosti a zdržování.

Teď k samotnému hraní. Oproti předchozímu dílu je tady mnoho, opravdu mnoho znatelných změn. První a nejspíš největší je přechod na úplně nový herní engine, který hru posunul do mnohem vyšších sfér, protože z víceméně kreslené grafické stránky (GTA III, VC a SA) přešel na fotorealistickou, kterou známe z ostatních podobných her. Spolu s ní také přišla fyzika, která předchozím dílům chyběla. Tím logicky velmi vzrostly požadavky na vaše Pécé. Abych pravdu řekl, z mé osobní zkušenosti jsem s vyššími nároky víceméně žádný problém neměl. Většina lidí si stěžovala (a nejspíše oprávněně) na velmi špatnou optimalizaci a nízké FPS, já však i na průměrném PC s tím žádné problémy neměl. Asi jsem měl štěstí.

Každopádně hra vypadala graficky fakt parádně, oproti San Andreas jsem fakt čuměl doslova jako puk na branku. Jasně, mělo to docela hodně much a oproti ostatním hrám to ještě nebylo kdoví co, pravý potenciál ukázal nový engine RAGE podle mě až v GTA V, ale o tom jindy. I tak to ale vypadalo opravdu parádně.

Druhou docela zásadní změnou byla změna prostředí, jak jsem již nastínil. Venkov zmizel, taktéž malá městečka a ze tří měst se stalo jediné, obří. Nejspíš i díky tomu hra přišla i o mnoho různých vychytávek, funkcí nebo aktivit. Jako několik těch nejvýznamnějších bych zmínil například: Ve městě nenajdete jediné letadlo, které by šlo pilotovat (vzhledem k přítomnosti jediného letiště, spousty výškových budov a rozloze města docela logické), s tím související absence padáku (ten přišel až v jednom DLC), nemožnost kupovat nemovitosti a vydělávat na nich, upravovat auta, upravovat vlastní postavu (během hry máte možnost akorát se převléct do několika předpřipravených outfitů), řídit vlak a taky je pryč spousta různých vedlejších misí. Spíš je to ale důsledek toho, že je hra mnohem více orientována na hlavní příběh, který je zde vyprávěn opravdu do hloubky a není prostě čas na vedlejší blbosti. Částečně tyto věci přinesly DLCčka, ale o tom později. Zmizely vlastně i garáže na vlastní auta, nyní máte vždy před apartmánem plochu, kde můžete zaparkovat maximálně 2 vozidla. Slouží tudíž stejně jako garáž, ale nemáte je prostě schované uvnitř, protože veškeré Vaše obydlí se zde sestává z apartmánů, dům zde vlastnit nelze.

Naproti tomu však obsahuje také věci, které v SA nebyly. Zmínit bych mohl například Telefon, internet nebo systém krytí. A hlavně, poprvé v historii série přišel i oficiální Multiplayer. Ten jsem však víceméně nehrál, nemůžu ho tudíž hodnotit.

Jak je z předchozích odstavců víceméně zřejmé, tento díl oproti SAčku přišel o mnoho věcí, přičemž navíc nezískal skoro nic (až na grafickou stránku a fyziku, samozřejmě).

I přes tuto skutečnost to však neberu za až tak velký krok zpět. Snaha autorů udělat hru více orientovanou na příběh docela chválím, na druhou stranu to nejspíš většina fanoušků s velkým nadšením nepřijala. Grafická stránka hry to však všechno vynahrazuje a dělá z této hry další povedený kousek do série. Hodnotím víceméně nadprůměrně a to 80%.

Pro: + Délka hry + Silný příběh + Graficky parádní, oproti předchozím dílům obří skok + Velké živé město …

Proti: - … nicméně bez malých městeček, venkova a pouští - Chybějící věci ze SA (hlavní, velký zápor) - nijak valná optimalizace - ne moc sympatické postavy - věci, které zde chybí a měly zde být, jsou až v GTA V

+11
  • PC 70
Na GTA IV jsem ještě před vydáním slyšel jen a jen optimistické zvěsti. Jak to tedy dopadlo? Už při prvním spuštění hry je jasné, že půjde o tzv. "AAA" hru. Graficky si nejnovější díl oproti San Andreas polepšil, to je ale logické. Jízdní model je oproti již zmíněnému předchozímu dílu odlišný. Řízení je náročnější a vozidlo se chová realističtěji. Ač to vypadá, že autoři v tomto směru pokročili, tak se mi přesto zdá, že řízení je prostě a jednoduše méně zábavné než v San Andreas, právě kvůli vyšší realističnosti. Příběh je kvalitní a pěkně vtahuje hráče do děje. Tady jsem neshledal žádné výtky. Pánové z Rockstaru zabodovali.
Doteď jsem prakticky jen chválil a na nějaké připomínky nebylo moc místo. Proto musím toto manko odstranit. GTA IV určitě není dokonalá a bezchybná hra. Jeden z hlavních pilířů této slovutné série byly "volnočasové" aktivity. V praxi to znamená, že před misí jste si šli vyměnit oblečení, zahrát si nějakou tu minihru nebo se prostě jen najíst. Bohužel restaurací a obchodů různého typu je příliš málo na tak rozlehlé město a ani nabídka není kdovíjak velká. Co mě ale vadilo podstatně víc byla absence venkova, která z GTA San Andreas udělala zábavnější hru než kdyby tato, dnes již neoddělitelná součást SA, nebyla implementována. Město je fajn, ale chyběla mi větší různorodost prostředí. Na venkově jste se mohli vyřádit, sjíždět s motorkou z velkých útesů, tady si tak maximálně rozmašírujete hlavu o budovu, které jste si všimli příliš pozdě (většinou až v té době, když hlavní postava Niko leží bezvládně na zemi).
Posledním a naprosto zbytečným mínusem je konverze z konzolí, u které nabydete podezření, že ji dostali za úkol ruští "odborníci" s pohonem na 90% vodku. Grafika je sice pěkná, ale v porovnání s HW nároky vypadá spíše jako budgetovka. Takhle odfláknutý port z konzolí jsem ještě neviděl.
Nové GTA je sice kvallitní hra, ale 100% si nezaslouží, ikdyby se na na svoji imaginární hlavu stavěla. U mě stále vede GTA: San Andreas. Takže 80%.

Pro: pěkná grafika, hratelnost, příběh, rozlehlý svět

Proti: absurdní HW nároky, absence venkova, málo obchodů vzhlehem k rozlehlosti okolního světa

+10
  • PC 80
Já jsem jeden s těch lidí kteří si GTA IV opravdu užívaly a užívají. Dovolím si přirovnávat ke GTA V. Čtyřka nenabízí tolik blbinek kterými oplívá pětka (nebo SA), nenabízí tak rozsáhlý svět, ani tak propracovaný vizuál. Přesto mě GTA IV tak nějak baví víc. Jedná se asi o nejosobitější a nejspecifičtější díl série. V GTA IV je alespoň pro mě zatím nejhezčí a největší město ze všech her série GTA. (Los Santos mě tak nezaujalo). Liberty City je naprosto prosáklé atmosférou N.Y. a je jeho velmi věrnou a kompletní zmenšeninou. Absence nějaké přírody a vesniček mě vůbec nevadí. Silnou stránkou hry a jejím pilířem je příběh který má něco do sebe. Je dospělí, žádné dětinské "gangsta" problémy. Obrovská výhoda a krása GTA IV je alespoň pro mě fyzikální a kolizní model vozidel. Fyzikální model v pětce je naprosto absurdní a arkádový (pětka je vůbec taková barevná arkáda a to jak příběhem tak právě těmito detaily). Jak mě v GTA V jízda autem (a to nemluvím o motorkách které se v pětce chovají uplně odporně) nebavila tak ve čtyřce si každé ježdění plně užívám. A hlavně motorky se chovají tak jak by se od nich očekávalo.

Ale i čtyřka má několik závažných much. Jednou z nejzávažnějších je slabá obsahová stránka misí. V podstatě existují pouze dva typy - střílení a jěždění. Nic extra mise nenabízejí. Liší pouze v tom kdo vám je zadává... Další neduhem jsou vesměs nesympatické charaktery. Niko se pytluje se samými ztroskotanci a podivíny pouze za účelem výdělku. Nechává ze sebou zametat a několikrát během hry má člověk chuť dát Nikovi po tlamě.

Jinak je ale čtyřka zábava. Osobitá a zajímavá hra.

Pro: Liberty City, Fyzikální a kolizní model vozidel, Reálnost a uvěřitelnost prostředí a příběhu

Proti: Mise, vedlejší postavy, optimalizace HW

+10
  • PC 75
Někdo z tvůrců této hry kdysi řekl, že GTA4 bude největší revolucí v odvětví zábavy roku 2008. Moc jsem mu nevěřil a tak jsem se rozhodl se přesvědčit. K čemu jsem dospěl si zde můžete přečíst.

Něco, co by se dalo nazvat příběh se v GTA4 stále hledá těžko. O nějakém filmovém zpracování, které by upoutalo a vtáhlo do děje ani nemluvě. Opět nám autoři nabízí mraky misí založených většinou na podobné vražedné bázi. Hráč jen tak bezmyšlenkovitě zabíjí, ani příliš neví proč.
Milým překvapení jsou nečekané vložky (plazení se po střeše jedoucího náklaďáku nebo slečna, která při řízení škube vaším volantem atd.). Je příjemé setkat se s takovými oživovacími prvky, které jsou vlastně vytvořené jen pro danou misi. Přesto jsou mise stále podobné, po čase nudné, stereotypní.
Používání mobilního telefonu je docela zajímavé, taktéž internet zapůsobí.
Po dohrání dějové linie má hráč stále co dělat, ač jde povětšinou o nudnější úkoly spojené s ježděním na určitá místa a zabíjení gangů nebo kradení aut.
Zábavní vyžití ve městě bylo pro mě zklamáním. Malý počet obchodů s oblečením a málo druhů oblečení v nich. Nepříliš mnoho restauračních zařízení. Tvůrci nás připravili o mnou tak oblíbené nakupování domů - musel jsem se spokojit jen se třemi domečky, které jsem dostal přidělené. Nemožnost koupit si auto v obchodě (a to jsem bohužel našel jen jeden obchod s auty a ještě jedním typem aut. Proč těch obchodů není víc?) Peníze potom více méně ztrácí účel - není co kupovat. A s takovým množstvím peněz a téměř nulovými výdaji vááážně ocením skvělou a úžasnou slevu na oblečení za pár dolarů, kterou mi poskytne jedna z přítelkyň! :-)
Nemáme už ani možnost prozkoumávat venkov okolo města. Zkrátka plno prvků ze San Andreas, které mohly zůstat i v GTA4 zmizelo.
Grafické zpracování neurazí. Ovšem pokud vám vůbec funguje. Já jsem to štěstí neměl, takže ač jsem nainstaloval několik patchů, stále mi občas vypadávají objekty a textury. Sice se to není nejhorší, ale stejně je to škoda.
Auta vypadají moc pěkně, mají metalízu! :-) Ale jejich ovládání není nic extra.

Jak to shrnout? GTA4 bohužel upustilo od některých zajímavých prvků ze starších dílů. Naopak dostalo větší dávku realističnosti. Město je detailní a i přes plno nedostatků nabízí relativně velké množství možností, které to ale příliš neroztočí. Stále je to jen GTA. Za sebe říkám, že revoluce v odvětví zábavy přijde až s Mafií 2.

Pro: Detailní grafika, dost možností, občas povedené prvky v misích, pěkná auta.

Proti: Grafické bugy, zmizely zajímavé prvky ze SA, málo obchodů, stále tomu něco chybí.

+9
  • PC 80
Na GTA IV mám hodně rozporuplnej názor. V prvních chvílích jsem byl hrou takřka unešen. Zdálo se mi že nabízí kvanta možností, mnoho nových věcí, vlastní radio stanice, mobil, taxík, kvalitní fyzika atd... To je ovšem jen první dojem. Hra stejně jako předešlé díly trpí na stereotyp. Když to vezmu popořadě:

KLADY:

Žijící město: Těžko najdeme hru která by dokázala konkurovat GTA čtyřce jako živější město. Tady můžete čekat skoro vše od lidí kteří náhodně přijímají hovory z mobilu, nosí všechny možné předměty v rukou, vypadají rozdílně, povídají si spolu, uklízí, opravují motor, sportují, jedí a mnoho jiného.

Propracovaná fyzika: Auta se dají pěkně ničit. Lidé se chovají přesně tak jak jsem si to představoval, opilci se realisticky potácejí :), podpírají se o okolní předměty, zakopávají o překážky, při najíždění do lidí v malé rychlosti se neposouvají po zemi jako by nic, ale opírají se o auto a balancují. Mnohdy jsem se i bavil jen skákáním pod auta :). Fyzika je jednoznačný krok do předu.

Grafika: S grafikou taky pěkně pokročili. Ovšem náročnost na HW je značná.

Rozšířené možnosti: Mobil na který vám kamarádi náhodně volají. Taxík který usnadní cestování, internet, seznamování, propracovanější sex v autě :D, ne jen houpající se auto. Možnost nabourat se do policejní databáze. Různá zábava jako bowling atd...

Herní doba: Než člověk hru dohraje, zabere to pěkných pár hodin.

ZÁPORY:

Mnoho osekaných věcí které hře chybí. Například v San andreas můžete chodit do posilky a naučit se bojovat... Tady ne. Nemůžete ani hubnout ani tloustnout ani se nijak vypracovat. Oblečení je bída. Na výběr máte oproti San Andreas jen z pár druhů oblečení které se vám těžko trefí do vkusu. Jak již jsem řekl, po chvíli přijde stereotyp, neustálé řešení úkolů pro přehnaně ,,americké nigga gangstery" kteří po vás chtějí vždy jen někoho zabít není vůbec zajímavé, navíc Little Jacob nebo jak se jmenuje, mluví tak děsnou angličtinou že mu vůbec není rozumět a člověk jen slepě plní úkoly co mu naskočí na obrazovce, aniž by věděl do čeho jde a o co se jedná. Příběh vás vůbec nepohltí.

Minihry jako bowling, šipky atd jsou dobré maximálně na poprvé, pak se stávají příliš nudné a jednoduché. Souboje jsou stejná bída jako předešlé díly, vypadají uměle. Nemáte žádnou úctu ke svému autu. Není žádný problém si nějaké auto ukrást. Člověk se snaží najít si nějaké luxusní auto, celou dobu ho nemůže najít a jen co ho najdete, začne jich být plné město. Nedá se nijak tunit jako v předešlých dílech. A stejně by to bylo k ničemu. Jakmile by jste s ním vyjeli na misi, dřív nebo později by jste museli přesednout do jiného a se svou károu už by jste se nikdy neviděli. Padák tu také nemáme. Město jsem sice chválil. Žije, to je pravda... Ale za celou dobu nevytáhnete paty ze zaplivaného New Yorku nebo kde to jste. Žádné lesy. Jen baráky, paneláky a mrakodrapy. Fyzika si přímo říká o to skočit z nějaké skály dolů... Ale to by tam taky nějaká musela být. Stále to samé do kola.

Nevím jak u ostatních. Ale stejně jako u předešlích dílů jsem mnohdy měl prostě jen pocit hodit bobek na mise a běhat si po městě a jen tak blbnout. Střílet, skákat pod auta a vraždit. Nic mě netáhlo pokračovat v příběhu. Navíc dojem kazí i nedomyšlené herní dialogy. Jako když mi kořen v ukázce povídá ať se na sebe podívám, že si potřebuju koupit oblek, aniž by si uvědomil že zrovna v tu chvíli jsem před ním stál v nejdražším obleku od Perseuse. Na kontě mám 50 000 dolarů ale v každé herní ukázce si Nico stežuje ,,I need money, I need money, bla bla bla" přitom peníze ve hře takřka k ničemu nepotřebujete. Proto nemůžu dát víc než 80%.

Pro: fyzika, grafika, žijící město, vlastní radio stanice

Proti: stereotyp, mnoho vynechaných věcí, bídné souboje

+9 +11 −2
  • PC 50
Hru jsem dohrál a byla pro mně jak zklamáním tak i překvapením.
První co mně u PC verze zarazilo byly HW nároky , které na rok ve kterém na PC vyšla (2009) byly naprosto neúnosné. Hra (MW2) , která vyšla ve stejný rok jako GTA IV mi na extra běžela na 40 - 50 FPS a poté jsem spustil GTA IV a na střední detaily mi běželo na 30 FPS . To už ve mně vyvolalo špatný pocit .

GTA 4 má mise které jsou pořád stejné jediné co se v nich mění jsou jen ti pro které mise děláte a jen oblečení a auta. Každá mise je o tom , že někam přijedete někoho zabijete a odjedete a mise splněna. Za co bych však dal body nahoru jsou aktivity které můžete s vašimi přáteli dělat např. jít na bowling nebo do hospody či do strip clubu. Město Liberty City je úplně jiné než v GTA III nebo v GTA Liberty City Stories avšak moc nových možností zde není. Mise jsou naskriptované a pokud neuděláte to co hra chce tak musíte zase od znova. Grafická stránka této hry se mi na PC moc nelíbila a konzolová verze byla si taky graficky zaostalejší ale přesto byla zábavnější .

Mé konečné hodnocení je tedy 50% , protože mě hra prostě moc nebavila a ani nenadchla .
+9 +11 −2
  • PC 80
Vem auto, dojeď na místo, vyvraždi to tam, vrať se zpátky.
Promiňte mi, ale tohle je v podstatě náplň celé hry. Co je na tom, že můžu jet ulicí Květinovou nebo Malinovou? V podstatě jde o silně stereotypní hru, kterou ale zachraňuje kvalitní příběh, pěkné cut scény a líbivá grafika s fyzikou Euphoria.
Musím se přiznat, že jsem hru dohrál do konce a nebylo tam moc pasáží, kdy bych se vyloženě nudil. Nenudil, bavilo mě to, a proto takové hodnocení.
Bohužel nemožnost změny vzhledu ( až na pár mikin, kalhot a kloboučků ) znamená krok zpátky od San Andreas, které mě osobně bavilo víc.

Pro: grafika, fyzika, cut scény, příběh

Proti: stereotyp, v podstatě jde jen o bezduchou střílečky z 3 osoby

+8 +10 −2
  • PC 80
Konečně jsem to dohrál! 31.5. jsem to načal a 8.7. skončil... Samozřejmě přestávky v řádu dnů, ale i tak to bylo dlouhý.

Délka, ano, rozporuplná délka. Hra má být delší, ale nesmí se natahovat. Na GTA IV mě docela štvalo, že mise byly většinou "Jeď, zabij, uteč" Občas "Jeď, sleduj, zabij, uteč" nebo "Jeď, dohoň, zabij, uteč". některé mise byly přímo nepochopitelné. Třeba, když pro Brucieho kradete vozidla. Třeba jsem neviděl motorku, kterou by chránili 4 chlapi se samopalama.
Naštěstí, krom misí zmíněných výše, hra obsahovala i zábavné a kreativní mise.

Příběh byl na hru, ve které je příběh až druhá věc (ježdění jako blbec pro zábavu je první :D ), docela dobrý. Hlavně se mi líbí hry, ve kterých jistá rozhodnutí mění příběh. V příběhu se vyskytuje velké množství postav, až jsem si skoro nepamatoval, kdo je kdo.

Ale nejspíš bych uvítal systém "zdraví" a "brnění" jako v Mafii II. Bude se to léčit samo, ale po nějaký době ne na 100%. Lékarničky jsou out!

Oproti San Andreas (= SA) dostala grafika pořádnej upgrade. Asi jsem ještě neviděl hru, která by nebyla simulátor, s tak dobrým modelem poškození aut. A to, že se vám při delším "gumování" roztrhnou pneumatiky, je prostě třešnička.
Nemohl jsem si nevšimnout, že některá (skoro všechna) auta se jmenují jako v SA. A některá i vypadají.
Ale zase mi ve IV chybí (co v SA bylo) - jízdní kola, možná bugina, posilovny, tloustnutí ... A oproti SA se zhoršilo ovládání vozidel (hlavně vrtulníku), takže lidi s notebookama bez numerický klávesnice musej přenastavit ovládání.
Nevím, jestli to brát jako vylepšení, ale ten telefon není zas tak špatnej nápad... Hlavně jsem později využíval Romanovo taxíky.
Naopak se SA zůstal stejný systém saveů (akorát tady je to dost zdlouhavý) a to, že na začátku nemůžu do ostatních "měst".

Rozhodně je to vychytaná hra. Když sledujete, co se děje kolem... třeba jednou jedu a vidim, jak strážník honí chlapa. Dohonil ho a nasedl s nim do auta a odjeli. Jen tak.
Socha Svobody drží kelímek (jako v mekáči) a nejspíš menu :D Takový malý drobnůstky, co potěší.

Co říci závěrem. Hra mě nadchla i zklamala. Mám z ní rozporuplné pocity, ale protože taková "volná jízda" jednoho dost zabaví, 80% nechám.

Pro: Grafika, zábava, rozloha, vychytanost, režie příběhu...

Proti: Zdlouhavost, zhoršené ovládání

+8
  • PC 80
Já mám rád sérii GTA, mezi mé oblíbené patří samozřejmě San Andreas. Když vylezla ven na pulty GTA 4, ihned jsem běžel do obchodu a koupil jsem si ji.

Byl jsem velice zklamán z toho, kolik bugů tato hra obsahuje a její optimalizace nebyla zrovna nejlepší.

Ale abych nebyl pouze pesimista, GTA 4 má také ty dobré stránky.

Nejvíce mě zaujal mobilní telefon, přes který si můžeme volat našemu kamarádovi Romanovi, nebo si objednat taxík. Další pro mě novinkou bylo vylepšené rande a mini hry, jako jsou například bowling.

Další krásnou novinkou byla internetová kavárna, kde můžete brouzdat po internetu nebo si přečíst od vaši matky pozdravy z Ruska.

Volnost pohybu po New Yorku je dalším plusovým bodem. Ani nemusíte platit za vízum a za letenku do Spojených států.

Grafika se opravdu povedla, jen škoda té optimalizace a pár těch bugů. Škoda, že hra se sekala i na dost výkonnějších PC než mám já. To od Rockstar nebylo pěkné.

80%.

Pro: Volnost pohybu, internetová kavárna, bowling.

Proti: Bugy, špatná optimalizace

+8 +9 −1
  • PC 70
Pokračování serie, která se s každým dílem zlepšovala.

Tady zase někdo udělal perfektní kulisy, ale pak nevěděl co v nich zahrát. Příběh zde vykračuje směrem k vážným končinám, ale k čemu to je, když je celý zasekaný trapnými postavami a fakt nevtipnou satirou? Takže to máme jeden krok zpět. Mise podobné jako vejce vejci, vylepšené o předpotopní scripty, kdy vám hra například nedovolí oddělat cíl mise dřív než proběhne místem nadefinovaným autory. Další krok zpět. A kam se poděly všechny ty hračičky na kterých se dalo vyblbnout v minulých dílech? Systém přátel je jen trapnou náplastí na tuhle hnisajíci ranu. Další krok zpět.

Autoři zřejmě trpěli iluzí, že dělají hru s neuvěřitelně propracovaným a vážným příběhem, takže se můžou vybodnout na všechno ostatní, ale to jim bohůžel nevyšlo.

Dohráno na Xboxu 360.
+7 +9 −2
  • PC 75
Bezduché ježdění po městě už mě nebaví tolik, jako v předchozích dílech, takže se nové GTA dostává tak trochu do nevýhody, oproti svým předchůdcům. Jsem starší a náročnější a očekávám více, než jen propracované město s hromadou možností. Kvituji příklon k realitě, dobré výkony herců, sympatického hlavního hrdinu a otevřený herní svět, ale to mi už nestačí od hry s tak zvučným názvem. Příběh nebyl nikdy v GTA premisou a tady to bolí víc, než kdy předtím. Jinak je hratelnost srovnatelná s předchozími díly, pěší mise nejsou nijak zvlášť zábavné, hlavně díky stereotypnímu level-designu, neohrabané ovladatelnosti Nika a celkovému stereotypu. Celá hra je katastrofálně neoptimalizovaná, dost často člověk naráží na různé kixy a nelogické herní mechanismy. Tak jako tak jsem se hraním víceméně dobře bavil a užíval si jako v minulých dílech. Nakonec musím zmínit naprosto neposlouchatelné rádio, které jsem raději vypínal. Z malého množství písniček se mi líbily snad jen dvě. I přes všechny zápory je to stále skvělá hra z jedné z mých nejoblíbenějších herních sérií...
+7 +13 −6
  • PC 80
Tak kde začít?... Je to už hodně dlouho co jsem viděl první teaser trailer na který jsem čekal do pozdních nočních hodin. Ten neukázal moc ale donutil mě čekat a těšit se. Za tu dobu hra prolítla na konzolích a já jen tiše záviděl a utvrzeně se přesvědčoval, že mě to nezajímá protože jsem "PCčkař". Přišel den vydání a já (netajím se tím) čekal u klávesnice kdy budu moct zmáčknout download. Kámoš mi píše: "Hele, tak technologicky to prej pěkně posr***". V té době jsem měl jen neškodné PC na, kterym byl problém rozject jakoukoliv novou hru, tak jsem ukončil stahování a čekal. Po koupi nového PC jsem běžel do obchodu a čekal jsem s čim se teda Rockstar předvede. Začátek prostý, až komický... což mi nevadilo. Na GTA neuvěřitelná grafika, ale o tom přece hry nejsou a tak jsem se do toho pustil bez ňákého opěvovaní či nadávání na technologii.
Postupoval jsem příběhem z kterého se pomalu vytrácela veškerá pointa (proč proboha Niko řiká bossům, že chce dělat práci, zabíjet lidi, pro prachy, když už má na kontě 400 tisíc dolarů???) a nahrazuje a zbytečné protahování. Zbytečně se ze hry vytratily RPG prvky známé z předchozího dílu a tak když hru dohrajete, nemáte prakticky nic na práci (nepočítám náhodně potkané lidi a kradení auto, to je stejná nuda). Na druhou stranu přibyl internet, což je jedna z nejlepších věcí v GTA 4. Po většině misí se na stránkách objevují zprávy o náké přestřelce, rvačce v baru apod. Bohužel, tak dobře nedopadly další obchody. Obchody pro oblečení jsou zde jen dva druhy (aspoň já jako lajk to tak po dohrání mam) posilovna není, divadlo je zajímavé a občas i zábavné, ale nic víc v něm nenajdete. Abych se dostal také ke kladům, tak jich tu taky samozřejmě pár je. Rockstar má úplně opačnou taktiku než například české Illusion, ti chtějí co nejrealnější hru, ale moto Rockstaru je "život je moc nudnej, na to, aby jsme vám ho chtěli nabízet přes monitor." Co z toho plyne?... To že se to tak musí brát a proto je to i takové zábava. Ve městě potěší obrovská spousta věcí. Lidé odhazující odpadky, lidé zametající odpadky, lidé dělající na stavbách, lidé bez domova, lidé volající, kouřící, nakupující jídlo, sedící, reagující na dění, neběhající do zdí................. zkrátka město konečně funguje reálně (jasně, že k realitě to má pořád daleko :-) ). Závěrem snad chci říct, že o technologii a náročnosti jsem se nezmiňoval schválně, protože už to bylo propraný víckrát než moje spoďáry, takže to nemá smysl. Hra určitě dokáže pobavit a proto taky dávám 80%, ale kdo chce silnej příběh, ten ať se porozhlídne jinde.

Pro: Na serii GTA perfektní grafika, město, nádherné modely aut a cardamage, internet, video editor, konečně správně řešené "lakování" aut.

Proti: Příběh, poměr výkon/technika je krvavý, věci z minulého dílu jako třeba posilovna chtělo spíš rozšířit než smazat.

+7
  • PC 90
Jen na začátek bych chtěl podotknout, že jsem stejně jako pipboy hrál PS3 verzi hry.

Na GTA IV jsem se moc těšil, ale po vydání jsem zjistil, že by ho moje PC absolutně neutáhlo, takže jsem musel počkat až na koupi PS3 (prosinec 09) a GTA IV si na něj pořídit a musím říct, že nelituji. Ihned po spuštění hry se mi naskytl pohled na skvěle graficky a do detailů propracované město. Po pár misích mne pomalu začal "vtahovat" i příběh a postavy hry.

Na hře se mi také líbilo, že vás postupem času nechá také rozhodnout jak bude děj pokračovat (např. zabití Dwayna, nebo Playboye X). Když už jsem u těch misí, musím říct, že byly sice někdy stereotypní, ale většinou celkem zajímavé. Jediné, co mi na nich vadí jsou chybějící checkpointy, které již pip zmiňoval.

Dále se mi líbila možnost zajít někam s přáteli (kterých je ve hře dostatek) po domluvě přes telefon. To hře dodává větší volnost a podle mne i "trvanlivost".

Pro: Grafika, postavy, příběh, volnost

Proti: chybějící checkpointy v misích

+7 +8 −1
  • PC 80
Další ze super série GTA. Po dohrání San Andreas si spousta hráčů myslela s čím příjde R* a heleďme se. Grand Theft Auto IV, hra to skvělá(soudě podle gameplayu), mýlil jsem se.
Po spuštění na mě vybaflo LIBERTY CITY(dále jen LC), které bylo doslova jako NEW YORK. Ano, ve hrách se čím dál častěji objevuje NY, už v dnešním Crysis 2.

LC je to nejlepší v čem můžeme hrát(upřímně, kdo by nechtěl přestřelku v ulicích NY). Nejlíp ztvárněné městovním , na které nemá ani SA a to je už co říct.

S policií na této události se nezměnilo nic. Pořád jen fízlové obtěžující vás za každou volovinu a jejich zbavování je někdy opravdu obtížné.Občas mě baví se s nimi nahánět, jede po pláži v polorozbitém Astonu a sleduje vás vrtulník, ale to je tak vše.

AI je na slušné úrovni,ale když se perete s někým na ulici, tak nechápu proč neumí uhýbat.

Hrajeme za Nica Bellice, který je cizinec a kdo by sakra chtěl hrát za cizince a ještě k tomu v Americe?. Není se čemu divit, neboť ve hře je cizinců celé množství. Vedlejší postavy jsou celkem dobře zpracované s nějakým zajímavým příběhem(nejvíce se mi líbil Jacob a Faustin).

Příběh je na úrovni easy. Není to moc dobře zpracované a to fakt u takové hry zamrzí. Nicméně, všechno tomu dává šťávu hodně možností a délka hry, kde je možné prakticky cokoliv.

Nejvíc mě ale na hře zaujalo střílení z auta a za jízdy. Jednoduše vás nějaký řidič štve a tak ho trošku "zrychlíte"- rozbijete okénko u auta a vysypyte na něho zásobník(i s granáty).

Musím zmínit, že ve hře chybí :
Posilovna; kadeřnictví; tuning aut a vedlejší mise; skillování postavy
Hodně mi to chybí, protože by se to právě do této situace hodilo, ovšem je tu více vymožeností, které to nahrazují.
Není tu ammu-nations, ale jen nějaký obchod se zbraněmi. Arzenál zbraní není velký(v EFLC jich je víc).

Líbil se mi vozový park a auta fakt byli skvěle ovladatelné, stejně tak i postava ...

Líbila se mi taková hračka, která je ve hře poprvé ovladatelná a to MOBIL. Můžeme někomu zavolat a domluvit si schůzku anebo někdo volá nám a posílá zprávy. Taky je ve hře poprvé internet, můžeme brouzdat na netu(a mě to hodně bavilo)a stahovat hudbu a nové obrázky do mobilu. Taky můžeme odpovídat na maily(v některých jsou i nepovinné mise).

Máme tu možnost chodit po ulici a najít postavy, které mají nějaké životní problémy a pomoci jim v nějakém úkolu(doporučuji hledat po dohraní základní kampaně).

Ve hře je okolo 100 misí a v některých můžete celý příběh ovlivnit, tak jak se rozhodnete.
Hru dohrajete za cca 20-45 hodin(mě to trvalo kolem 25 hodin a pokud si pohnete a neflákáte se a neděláte blbosti, možná to dohrajete pod 18 hodin).

Pokud chcete ze hry vytěžit trošku víc, tak doporučuji si hru rozšířit dvěma DLC v jednom(The Episode From Liberty City - EFLC). Můžete hrát za dvě postavy, které navazují na příběh Nika Bellice a párkrát se s ním setkáte. V DLC je více možností hry, jakožto tancování, více zbraní, více aut a spousta dalších.

Hodně času jsem trávil na letišti, kde to probíhalo jako v reálném životě.

Verdikt? :
Hra je na dobré úrovni, občas blbne technika(textury,grafika),ale vše to spravuje engine RAGE. V základní hře nemáte moc možností, ale zahrajete si fakt dlouho, pokud chcete víc, doporučuji DLC - EFLC...
...80%...

Pro: Některé postavy,délka hry,auta, zbraně,mobil,internet, vedlejší úkoly(postavy), pěstní souboje a střílení, engine, hezky vymodelované letiště

Proti: Chybí upgrade postavy,příběh,více možností jen v DLC, hodně otravná policie, nesympatické některé postavy,občasné bugy v grafice a ve hře

+7 +8 −1
  • PC 55
Jedna špinavá betónová stoka plná fastfoodov, šľapiek, hipsterov, feťákov a gangsterov, ktorí sú absolútni vymetenci bez mozgov. Jedinou útechou je to, že mnohí z tých, pre ktorých robím, umrie. Ľudia stupídni ako naozaj, rád som sa zabarikádoval v nejakom shope, alebo v nemocnici a cez škáru v dverách som ich strieľal. Jediná osoba, s ktorou som sa chcel stretnúť, bola Susiside. Ale ona so mnou nie. "You have no place in human society", povedal mi rabín, keď som ho opakovane prechádzal autom. Zlomené srdce zanechá rany. GTAIV som odohral na 40% a odinštaloval.

Proti: Samí gangstri, drsné reči. Bez irónie, keby som hral za bezdomovca, bolo by to zábavnejšie.

+7 +12 −5
  • PC 95
(Dohráno na X360)
Grand Theft Auto se změnilo. První minuty s Nikem Vás opravdu vtáhnou do děje a nepustí dokud Roman nevykřikne WE WON MAN!!

Příběh byl pro mně skutečně alfou a omegou nového GTA, společně s neuvěřitelným městem, které bych se nebál nazvat vrcholem Everestu, ke kterému se většina her snaží vyškrábat, ale nedostanou se ze základního tábora (snad jen Assassin's Creed má rozbitý stan těsně pod vrcholem). Rockstaru se skutečně povedlo vyvolat v člověku pocit prázdnoty, zklamání z toho, že Romanův proklamovaný americký sen se jaksi nesplnil, bydlí v zaplivaném bytě a v práci je důležitý jako krysy co mu po něm běhají. Člověka potom potěší každá příčka, kterou vyleze na pomyslném žebříku k novému životu v LC a má pocit, že to co dělá má skutečně smysl. Není to sice možná konání nejčestnější, ale účel světí prostředky, že?

Když se vrátím k městu, tak si nevzpomínám, kdy mně bavilo jen se procházet ulicemi. Noční Times Square plné lidí, kteří si spolu povídají, jedí hamburgery, či čtou noviny je nezapomenutelné a v místním stand-up comedy clubu jsem strávil pár hodin. Za deště se lidé snaží schovat, či rychle utíkat k taxíku, pokud mají deštník tak ho rozevřou. Takovéhle momenty Vás skutečně nutí se ptát, proč na takovéhle detaily, které městu vdechnou život, nikdo nemyslí.

Tvrzení, že se GTA změnilo ovšem neplatí o misích. Rockstar se sice snaží o inovace, které i občas fungují, ale jinak jsou mise ohraničeny klasickými Grand Theft Auto mantinely, které jen málokdy prorazí. Těmi inovacemi myslím např. mobil, který slouží hlavně jako komunikační kanál mezi kamarády, či zadavateli misí, ale některé mise rozšíří poměrně zajímavým a přesto přirozeným způsobem. Někdy musíte např. vyfotit partičku "gangstaz", fotku poslat kamarádovi, který Vám řekne, který z nich je Vaším cílem. Do mobilu si také můžete stahovat různé vyzváněcí melodie, či si měnit schéma (opět jsme u těch malých detailů).

Poslední skutečně zajímavou feature jsou kamarádi. Volnočasové aktivity v jejich společnosti jsou opravdu zábavné (mimořádně zabavná je možnost ožrat se jako správný rus a pak poslouchat rozhovory mezi Nikem a jeho parťákem :) a fungují i jako podstatná část zážitku z nového GTA. Nevím jak vy, ale mezi Playboyem a Dwaynem jsem zvolil Dvayneovo přátelství a nijak toho nelituji ani zpětně. Tak nějak jsem jeho osud chápal, narozdíl od frajírka Playboye. Stejně tak jsem poměrně dlouho váhal zda zastřelit, či nezastřelit onoho "special someone".

Sečteno & podtrženo GTA 4 je vyjímečnou hrou, nejen na poměry Grand Theft Auto série, ale i na poměry moderních her. Skutečný zážitek bez zbytečností typu JetPacku ze SA a příběh plný zajímavých zvratů a nelehkých rozhodnutí.
We are all looking for that special someone.

Pro: Příběh, město, atmosféra

Proti: Fyzikální model je trošku přehnaný.

+6 +11 −5
  • PC 80
„Do you wanna learn something, or do you wanna make fun?“ Ptejte se sami sebe! Narovinu vám řeknu, že tak příjemný výsledek jsem nečekal ani ve snu. Nerad píchám do vosího hnízda, ale když prohlásím, že je to hra roku, nebude ze mě ani trochu mluvit hype. Mám rád sérii GTA, zažil jsem s ní mnoho a mnoho pěkné akce, nikdy mě ovšem nedostala z dějové stránky či charakterů postav. Cože? Ano, slyšíte dobře, stokrát hurá Rockstaru, že se zbavili roušky hazardérů s hráčskou důvěrou. A i když nakonec ztroskotali tam, kde by to většina hráčů nečekala (alespoň já ne), odešli u mě se ctí.

Konečně přišel na svět díl GTA, kde plně a neoddiskutovatelně fungují nějaké vnitřní souvislosti, kde se hlavní hrdina nechová jako idiot a kde je zajímavější rozebírat příběh, než kvalitu grafiky. Jistě, i ta je vysoce kvalitní a s HW nároky se postarala o infarkty nadržených hráčů po celém světě (ta voda!), ale to není místo, kde by si R* získalo největší respekt. Jak už jsem řekl, stáváte se hybatelem děje, svět kolem vás žije a Niko není samoúčelný břídil, jehož existence začíná a končí tím, aby vypadat cool a řekl co nejvíce fucků za minutu. Zde dostává CJ a celé San Andreas lekci a deset na holou, a jestli jsem si v době létání nad Las Venturas opravdu myslel, že mě lepší GTA už nepotká, neboť není co vylepšovat, musím se jít za své hříchy vyzpovídat do kostela. Tady není třeba hledat kompromisy, GTA 4 patří k tomu nejlepšímu, co jsem kdy hrál.

Pokud bych měl ke každému dílu GTA dosadit jedno životní období, tak Vice city bude dětství (krev, zbraně, vrtulníky – brrrm, brrrm), San Andreas dospívání (hip-hop, kozy, stíhačky) a GTA 4 dospělost. :) Vzala nám iluze o naší nesmrtelnosti a nezničitelnosti dopravních prostředků. Jak dostanete zblízka ránu brokovnicí, budete čuchat ke kytičkám zespoda. Jak vrazíte do sloupu, proletíte se předním sklem (a stejně nechápu, proč se Niko nepřivazuje :). Vstříc realističnosti u Rockstaru udělali taky pár ústupků, jež určitě nebyly na škodu. Vedlejších hrdinů není mnoho a každý v průběhu odhalí svá silná a slabá místa, že jim nejde (ne)držet palce. Zlato si jednoznačně zaslouží bratranec Roman se skvělým dabingem a přízvukem. Na malém prostoru zapůsobil ale například i Dwayne či Frankie. Fantastických slovních výstupů se dočkal Little Jacob, paradoxně parodující nejvíc právě San Andreas. A ani ženský element není do počtu.

Byla radost někdy (třeba i uprostřed časově neomezené mise) jen tak zastavit a rozhlédnout se kolem. Libery city existovalo vedle mě. Nebyla už jen kulisa pro demolici, lidé nosí noviny, tašky, kelímky nebo kufry. Zastavují se, dávají se do řeči, hádají se nebo pokřikují. Když prší, utíkají se schovat s knížkou nad hlavou. Komentují vaše krádeže aut. Vozí se taxíkem či metrem. Utíkají před policisty, když se něco na ulici semele. Hrabou se v kufru auta nebo volají mobilem. Na dálnici už do sebe doprava nenaráží, ale přesto tu někdy zácpa bývá. Za tohle velká pochvala. Stejně tak fyzika, ať už má pár nevýhod, funguje ve výsledku jako nádherně. Co se týče zbraní, tak jich můžete nosit jen omezený počet (pistole, uzina, samopal, ruční zbraň, granát/molotov, raketomet), stejně jako nábojů. No a pak je tu obrovský smysl pro detail jako hudba a témata na mobil, SMSky, bankomaty, internetové stránky, oblečení, superlativy mi nestačí…

Hodně se v souvislosti s GTA 4 mluví o jeho neoptimalizovanosti a odfláknutému přechodu z konzolí na počítač. Protože zde jako jeden z mála hodnotím dohranou počítačovou verzi, musím se prohlásit za šťastného člověka, neboť mi dohromady spadla hra 4x a nechyběla žádná textura. Nestala se žádná událost, která by mi zkazila zážitek z tak monstrózní hry. Nevypadá to už tolik jako GTA, jelikož se to zbavilo se to některých typických vlastností GTA, ale přesto to nakonec je GTA! Tak jak ho mám rád a ještě lepší! A je mi líto všech, kteří si těch 90 misí neužili jako já.

P. S.: Mise Three Leaf Clover je mistrovský kus, tak elegantní poctu Heatu (Nelítostný souboj) jsem si vždycky přál.

EDIT: Snižuji hodnocení o deset procent dolů. Tímto se přidavám k uživateli j.calling.2b ad (ehm) s tím, že po pár hodinách po dokončení příběhových misí už není co zkoumat, a neexistuje žádné další lákadlo, které by mě vrátilo zpátky k hraní. Až na rozjetí nové hry.
+6 +9 −3