LastJedi: A ty to chceš opravdu vědět? Není náhodou kravina vědět některé věci uprostřed filmu, který ještě bude pokračovat? Ty mluvíš jakoby HL už skončil a my nevěděli o co jde. Samozřejmě že nevíme o co jde, nebo nevíme to přesně, ale to je na tom to lákavé, krásné, motivující. Já některé věci nechci vědět dokud nepoběží závěrečné titulky HL3. Koneckonců u mě dostávají palec nahoru všechny filmy, u kterých mám na konci více otázek než odpovědí, protože to vzrušení z WTF konce je daleko větší než když vím jak to vlastně bylo a pak si řeknu: Aha, tak takhle sem nemyslel že to skončí a odcházím znechuceně z kina domů.
Diskuze
LastJedi: Proč by měl herní hrdina mít vlastní osobnost, když tu osobnost mu stejně napíše nějakej programátor v kanclu? Není to ironie? Hráč hraje za postavu, kterou není. Valve přišlo s tím nejgeniálnějším herním konceptem od dob tetrisu. Nechalo hráče, ať si svého hrdinu idealizují. K čemu by bylo dobré vědět, že je třeba Freeman suchar, nebo vtipálek, když mluví? K čemu je dobré vědět, co si o celé situaci myslí. Chcete aby vám někdo nadiktoval, jaká vaše postava za kterou hrajete (vy) má být, jak se má chovat, jakou má mít osobnost? To chcete u FPS žánru? Vždyť přece tím, že by Valve dalo Gordnovoi nějakou osobnost si může zadělat na pěkný průser, protože by někdo mohl říct: ježíš, vždyť to se k němu nehodí, proč to teď říkal atd. Prostě by se s tou postavou nestotožnilo 50% hráčů a atmosféra celého HL příběhu by šla do kytek. Gordon Freeman je prostě obyčejný vědec, který se objevil ve špatnou dobu na špatném místě a my máme to štěstí zažít to na vlastní kůži.
Jak psal tuším Kostěj, v HL hraje člověk sám za sebe, dělá to co musí udělat a co je v dané situaci jediné řešení. Hrdina by teoreticky nemusel mít ani jméno, které tam de facto funguje pouze jako pojmenovatel, aby se vědělo o kom je řeč. Před a vlastně i po HL se ostatní FPS dělají stylem: takže hráč bude hrát za vědce. aha, tak aby to pochopil, uděláme filmeček, jak jednoho dne jel do práce a šel dělat nějakej pokus. Pak se to zvrtlo a hráč začíná právě zde. To je klasický zpsůob, jak se dělají hry i dnes (bože!). Valve ale přišlo s tím, že všechno co se nějak dá okecat okolo, převyprávět filmečky atd. si hráč prožije na vlastní kůži. Tudíž k tomu nepotřebuje ten balast okolo. K čemu nějaký briefingy, plánování atd. Stejně geniálně jsou udělané i loadingy - hráč pokračuje tam kde skončil, stává se součástí jednolitého celku, který logicky navazuje. Škoda že nešlo udělat celý svět na jeden loading (dohrával by se na pozadí), to by bylo úplně dokonalý. Takže, příběh v HL je vyprávěn level designem a skriptama. Ale to už se opakuji.
Jak psal tuším Kostěj, v HL hraje člověk sám za sebe, dělá to co musí udělat a co je v dané situaci jediné řešení. Hrdina by teoreticky nemusel mít ani jméno, které tam de facto funguje pouze jako pojmenovatel, aby se vědělo o kom je řeč. Před a vlastně i po HL se ostatní FPS dělají stylem: takže hráč bude hrát za vědce. aha, tak aby to pochopil, uděláme filmeček, jak jednoho dne jel do práce a šel dělat nějakej pokus. Pak se to zvrtlo a hráč začíná právě zde. To je klasický zpsůob, jak se dělají hry i dnes (bože!). Valve ale přišlo s tím, že všechno co se nějak dá okecat okolo, převyprávět filmečky atd. si hráč prožije na vlastní kůži. Tudíž k tomu nepotřebuje ten balast okolo. K čemu nějaký briefingy, plánování atd. Stejně geniálně jsou udělané i loadingy - hráč pokračuje tam kde skončil, stává se součástí jednolitého celku, který logicky navazuje. Škoda že nešlo udělat celý svět na jeden loading (dohrával by se na pozadí), to by bylo úplně dokonalý. Takže, příběh v HL je vyprávěn level designem a skriptama. Ale to už se opakuji.
Ak pozeráš nejaký film, kde nie si nijak uvedený do deja, tak čakáš, že aspoň v priebehu deja sa to aspoň z časti objasní a ty na to nemusíš čumieť s výrazom WTF (O_O)ako keď pozeráš nejaké veľmi veľmi alternatívne japonské anime.
Ohľadom Freemana a city 17 je to jasné, G-Man ho dal naschvál na vlak k stanici kde mal stretnúť Barneyho atď...čo sa týka Breena, Breen vie, že celú tú "srandu" v prvom dieli zastavil práve Freeman, tak je logické, že jeho prítomnosť v meste berie automaticky ako útok na svoju osobu a snaženie Combine a zároveň sa snaží Freemana odstrániť ako prevenciu proti čomusi takému. Tam nie je o čom polemizovať, polemizovať sa dá len o nasledujúcich Freemanových pohnútkach a o tom, čo bolo medzi. Predsalen každý seriál/film/hra buď priamo nadväzuje na predchodcu, alebo postupne osvetluje to, čo sa stalo za hráčovej neprítomnosti, to len pár hier v čele s HL idú na to štýlom, kúpte si našu knihu, alebo si to vygooglite.
Ohľadom Freemana a city 17 je to jasné, G-Man ho dal naschvál na vlak k stanici kde mal stretnúť Barneyho atď...čo sa týka Breena, Breen vie, že celú tú "srandu" v prvom dieli zastavil práve Freeman, tak je logické, že jeho prítomnosť v meste berie automaticky ako útok na svoju osobu a snaženie Combine a zároveň sa snaží Freemana odstrániť ako prevenciu proti čomusi takému. Tam nie je o čom polemizovať, polemizovať sa dá len o nasledujúcich Freemanových pohnútkach a o tom, čo bolo medzi. Predsalen každý seriál/film/hra buď priamo nadväzuje na predchodcu, alebo postupne osvetluje to, čo sa stalo za hráčovej neprítomnosti, to len pár hier v čele s HL idú na to štýlom, kúpte si našu knihu, alebo si to vygooglite.
pipboy: Ty jsi vůl, kterému není rovno. Ty tvoje narážky už mě nabaví. Ty by ses pořád na něco ptal a asi by si rád věděl už na začátku prvního HL, jak to vlastně je a jak to dopadne. Takové mám nejraději. Ty seš typ, co se při filmu ptá kámoše, hele a proč je tam tohle? A proč to musel udělat a nešel jinam? Je tak těžké se nechat unést tou amtmosférou tajemna, neznáma a hlavně tý malosti, bezvýznamnosti, jakoby Gordon Freeman byl jen jedním pidičlánkem do obrovské skládačky?
Ja ti nevim. Mne to přišlo zpracovaný tak nějak dobře, že jsem tomu neměl moc co vytknout. Nějaký dialogy mne ani nepřišli na mysl, protože situace jako by mluvila za vše. Dr. Breen - zlý strýček a pán City 17, jež panuje svému městu železnou rukou. Jde po Freemanovi, což se mi zdá logické, neboť jako bývalý správce Black Mesa nestojí o žádné problémy z minulosti. Dale. Gordon přijíždí vlakem, což je logické, protože ho tam poslal G-Man a on jednoduše nemá na vybranou. Dále. Barney na Gordona, jak sám říká, naráží náhodou, což jsem si odvodil z věty: "sakra doktore, podívejte kdo nás to přijel navštívit." a následovnou odpovědí "muj bože, to je Gordon Freeman!" Dále. Co tam je dál? Já bych v tom taky takovou vědu nehledal, je to prostě hra, v tomto směru jako každá druhá a i kdyby jsi tam měl dialogové okno, to co by ti zajímalo by si se stejně nedozvěděl.
To spis jen castecne, zaprve Breen je clovek, da se s nim mluvit, takze je dobre vedet proc po gordonovi jde - ja bych to teda vedet chtel. Osobne mi prijde ze jde spis po odboji a gordona k nemu automaticky priradil - nebo u nej gordon fakt je, ale to je prave jedna z tech veci, ktere hrac proste nevi, i kdyz se hra tvari jako by to bylo neco samozrejmeho. Cekal na me Barney nebo je to jen shoda nahod? Nevylez jsem prave ze staze ve ktery jsem drepel od konce jednicky? Nebo je to jinak? Vsichni se tvari ze vim co se okolo deje, mluvi se mnou tak - mozna je fakt jen nahoda ze na me Barney narazil a ja byl do te doby ve stzi a oni nevedi ze nevim, protoze gordon je liny otevrit hubu, aby aspon naznacil. Ale kdyz o tom vsici porad mluvi, proc se ja proboha nemuzu zeptat co se sakra deje?! Gordon nejsem ja, protoze kdybych Gordon byl ja, tak se kurva zeptam, no ne? Gordon je kus vola, ktery se na nic nepta, nic nekomentuje, jde tam, kam se mu rekne. (Cimz zdravim vsechny, kteri se s nim tak radi zotoznuji, obzvlast tedy Vodnyho.) A stejne jsou na tom i ostatni NPC, kterym neprijde divne, ze gordon nevyda ani hlasku, prestoze se s nim v jednom kuse pokouseji vest dialog.
Teda trochu jsem odbocil od otazky, ale proste otazek i prilezitosti k ziskani odpovedi je tu doslova mrte, takze je logicke aby otazky byly polezeny a nasledne zodpovezeny. Jenze to by gordon musel otevrit kusnu, coz nas vraci k dilematu, ze kdyz ji otevre, vodny se s nim neztotozni, ale kdyz ji neotevre, znamena to, ze se vodny ztotoznuje z blbcem. Coz... vlastne dava smysl.
Teda trochu jsem odbocil od otazky, ale proste otazek i prilezitosti k ziskani odpovedi je tu doslova mrte, takze je logicke aby otazky byly polezeny a nasledne zodpovezeny. Jenze to by gordon musel otevrit kusnu, coz nas vraci k dilematu, ze kdyz ji otevre, vodny se s nim neztotozni, ale kdyz ji neotevre, znamena to, ze se vodny ztotoznuje z blbcem. Coz... vlastne dava smysl.
pipboy: Ale fakt zas je, že víceméně uplně stejný to je i ve dvojce. Nějak mi nepřišlo, že by měl Gordon nějak na výběr. Na stranu Odboje se nepřidal ani ne tak z nějakého soucitu vůči nim, ale kvuli tomu, že mu šel Breen po krku a on prostě nikoho jinýho neměl.
K pribehovosti jednicky bych rad poznamenal ze "snazim si zachranit vlastni kejhak uprostred tajnyho komplexu napadenyho emazakama, kde armada prisla vyhladit radsi rovnou vsecko" predevsim naprosto staci a vsechny ty situace a zvraty, ktere behem hrani nstavaji narozdil od HL2 verze funguji, a kdyz si clovek domysli do jakych situaci se gordon pri zdrhani dostane, je to dostatecne epic samo o sobe. Coz se o HL2 rict neda, bo tam uz smysl hrani lezi v kontextu okolnich udalosti, ktere hrac nezna. V jednicce bylo naprosto jedno proc se veci okolo dejou - nejaky byl, jinak by se nedely, ale hraci slo proste o to vyvaznout zivy a dostat se pryc.
Gordon ve hře byl. Ne sice od Valve, ale byl ;-)
Edit: Jen reaguju na to, že tu někdo psal, že ho známe jen z artworku.
Edit: Jen reaguju na to, že tu někdo psal, že ho známe jen z artworku.
Osobne potrebujem na to, aby som si mohol dovoliť tvrdiť, že sa cítim ako postava, aspoň ilúziu rozhodovania v rámci môjho konania. Keď mi niekto naskriptuje chodníček, aj keď tak v čiernobielom merítku ako to robí HL2 (my sme tí dobrí, oni sú tí zlí, bodka), tak sa mi to fakt nedarí. Je to ako na tých dementných FB testoch kde je vždy plno hovadín v možnostiach, ale nikdy nie to, čo by som dal. :)
Každopádne je Freeman len pomenovaným prostriedkom na interakciu (rozumej zabíjanie nepriateľov a posúvanie somarín gravity gunom) s prostredím viac než akoukoľvek postavou. v HL1 to možno nevadilo preto, lebo na tú príbehovosť sa vôbec nekladol dôraz, v dvojke to proste bije do očí. Je to ako spraviť nejaký scifi seriál a do hlavnej úlohy dať chlapíka v kóme, alebo nejak pripútaného na lôžko bez možnosti otvoriť hubu. :)
Sten: no jo real-life Gordoni
Každopádne je Freeman len pomenovaným prostriedkom na interakciu (rozumej zabíjanie nepriateľov a posúvanie somarín gravity gunom) s prostredím viac než akoukoľvek postavou. v HL1 to možno nevadilo preto, lebo na tú príbehovosť sa vôbec nekladol dôraz, v dvojke to proste bije do očí. Je to ako spraviť nejaký scifi seriál a do hlavnej úlohy dať chlapíka v kóme, alebo nejak pripútaného na lôžko bez možnosti otvoriť hubu. :)
Sten: no jo real-life Gordoni
já osobně taky stojím za tím, že je lepší, že mlčí. Nevim podle mě v tom hledáte moc složitostí.... jinak si dovoluji vyvrátit pár tvrzení co tu padli
A)Většina lidí to bude možná hrát stejně ale nezapomeňme třeba na Davida Gibonse :-)
B) Last Jedi: Freeman nexistuje jen na artwokách:
http://api.ning.com/files/8fil5gmLgTbnvH ... manSpottedAtCERN.jpg
http://media.ebaumsworld.com/mediaFiles/picture/409697/410306.jpg
http://www.destructoid.com/wp-content/up ... eeman%20ducttape.jpg
A)Většina lidí to bude možná hrát stejně ale nezapomeňme třeba na Davida Gibonse :-)
B) Last Jedi: Freeman nexistuje jen na artwokách:
http://api.ning.com/files/8fil5gmLgTbnvH ... manSpottedAtCERN.jpg
http://media.ebaumsworld.com/mediaFiles/picture/409697/410306.jpg
http://www.destructoid.com/wp-content/up ... eeman%20ducttape.jpg
Ehm. Já se taky s dovolením přidám do Vodnyho tábora.
Taky krátce: "Tell me, Dr. Freeman, if you can. You have destroyed so much. What is it, exactly, that you have created? Can you name even one thing? I thought not."
Když jsem tohle slyšel, fakticky jsem se zastyděl. Na chvilku, ale jo. Já(!), ne nějaká naanimovaná hromada pixelů v cutscéně. A od tý doby v dalších epizodách těžko snáším narážky na Gordonovo neustálý zabíjení a likvidaci prakticky čehokoliv, protože G.F. byl vědec a k celý tý záležitosti s Odporem přišel jak slepej k houslím, takže mi je ho v podstatě líto.
Říkal jsem, že to bude krátký, takže dalších dedukcí a osobních dojmů vás ušetřím, každopádně tohle je jen takovej křiklavej začátek, a právě tímhle se dá dosáhnout sžití hráče s postavou. Mnohem intenzivnějšího, než by dokázalo sebevětší množství předdefinovanejch replik v dialozích, který stejně nikdy bezezbytku nevystihnou co by hráč chtěl říct, a následně ho vmanipulujou kam původně nechtěl, nebo cutscény který vždycky v FPS vždycky úplně zabijou tempo a dynamiku.
Jsem prostě přesvědčenej, že přesně tohohle ve Valve chtěli docílit. Gordon tam prostě vlastně není. Jsem tam já s jeho jménem, historií, schopnostma a bouchačkou :). Není to dokonalý, ale perfektně funkční řešení.
Taky krátce: "Tell me, Dr. Freeman, if you can. You have destroyed so much. What is it, exactly, that you have created? Can you name even one thing? I thought not."
Když jsem tohle slyšel, fakticky jsem se zastyděl. Na chvilku, ale jo. Já(!), ne nějaká naanimovaná hromada pixelů v cutscéně. A od tý doby v dalších epizodách těžko snáším narážky na Gordonovo neustálý zabíjení a likvidaci prakticky čehokoliv, protože G.F. byl vědec a k celý tý záležitosti s Odporem přišel jak slepej k houslím, takže mi je ho v podstatě líto.
Říkal jsem, že to bude krátký, takže dalších dedukcí a osobních dojmů vás ušetřím, každopádně tohle je jen takovej křiklavej začátek, a právě tímhle se dá dosáhnout sžití hráče s postavou. Mnohem intenzivnějšího, než by dokázalo sebevětší množství předdefinovanejch replik v dialozích, který stejně nikdy bezezbytku nevystihnou co by hráč chtěl říct, a následně ho vmanipulujou kam původně nechtěl, nebo cutscény který vždycky v FPS vždycky úplně zabijou tempo a dynamiku.
Jsem prostě přesvědčenej, že přesně tohohle ve Valve chtěli docílit. Gordon tam prostě vlastně není. Jsem tam já s jeho jménem, historií, schopnostma a bouchačkou :). Není to dokonalý, ale perfektně funkční řešení.
Vodny - jen krátce:
- "Zdůvodňuji proč nechci aby Freeman mluvil a vy mi zdůvodněte, proč chcete aby mluvil." - já jsem se o tomto rozepsal v předchozím příspěvku, dokonce jsem ti položil několik přímých otázek, přičemž nereagování na ně chápu tak, že se už na tohle téma nechceš bavit, což je ok. Člověk by si měl ale vždy raději rozmyslet, než něco veřejně prohlásí jako dokonalé a pak neumí odpovědět na pár zpochybňujících otázek.
- nevěřím, že by úvodní filmeček (aspoň trochu osvětlující celou situaci) v HL2 byl proti "pravidlům" vyprávění HL a nějak jej těžce narušil či snad pokazil hráči zážitek. Fakt, že zatáhnu hráče do konfliktu, o kterém sice ví jeho postava, ale on sám ne, mi přijde jako několikanásobně větší zločín.
- anketa na GS je a) anketou značek, jak psal LJ, b) anketou, kde hlasují zejména středoproudoví hráči a podle toho taky vypadá. Je pro mě tudíž stejně relevantní jako třeba hudební ceny MTV a proto myslím, že je chyba se tu s ní vůbec ohánět.
- "Zdůvodňuji proč nechci aby Freeman mluvil a vy mi zdůvodněte, proč chcete aby mluvil." - já jsem se o tomto rozepsal v předchozím příspěvku, dokonce jsem ti položil několik přímých otázek, přičemž nereagování na ně chápu tak, že se už na tohle téma nechceš bavit, což je ok. Člověk by si měl ale vždy raději rozmyslet, než něco veřejně prohlásí jako dokonalé a pak neumí odpovědět na pár zpochybňujících otázek.
- nevěřím, že by úvodní filmeček (aspoň trochu osvětlující celou situaci) v HL2 byl proti "pravidlům" vyprávění HL a nějak jej těžce narušil či snad pokazil hráči zážitek. Fakt, že zatáhnu hráče do konfliktu, o kterém sice ví jeho postava, ale on sám ne, mi přijde jako několikanásobně větší zločín.
- anketa na GS je a) anketou značek, jak psal LJ, b) anketou, kde hlasují zejména středoproudoví hráči a podle toho taky vypadá. Je pro mě tudíž stejně relevantní jako třeba hudební ceny MTV a proto myslím, že je chyba se tu s ní vůbec ohánět.
"strašně mě těší, že Gordon Freeman byl zvolen nej hrdinou všech dob na gamespotu. Asi jsou mezi námi další jako já, kteří žijí Half-Lifem v těle Gordona Freemana a vůbec jim nevadí, že mlčí." to pretože Gordon Freeman ako postava existuje len na artworkoch, na to, aby niečo mohlo byť herný charakter, tak musí mať vlastnú psychiku, určité myšlienkové pochody, názory, musí byť niečím viac než prázdnou bábikou pre hráčov, To, že vyhral je len absolútnou a iróniou, pretože v skutočnosti ani postavou nie je, pretože sa neprejavuje nijak, len tak, že ide a likviduje nepriateľov, to môžu byť ako postavy rovno nominované rôzne druhy CT a teroristov z CS, vyhrala tú anketu len herná značka.
A prečo porovnávať príbehovú hru s filmom? Pretože funguje v základe na rovnakom princípe až na to, že je interaktívna? Film je o tom, že niekoľko postáv, alebo jedna sú rozhodené ako figúrky v šachovej party, pričom niektoré vypadnú, na niektoré sú výraznejšie a dlhšie zábery, ale v zásade partia šachu má svoj začiatok a koniec, má svoj príbeh. A hodnotiť HL ako interaktívny film je blbosť už len z toho princípu, že v interaktívnom filme si "hráč" vyberá z daných replík, pričom samotný interaktívny film vyhodnotí či si hráč vybral dobre a pustí ho ďalej. Gordon Freeman nie je postavou napr. aj preto, lebo s postavou sa treba zžiť a ako sa môže hráč zžiť s niečím čo nemá žiadne vlastnosti? Upozorňujem, že myslieť si, že ja som Gordon Freeman a záleží na mne, nie je zžitie sa s postavou, ale prevzanie jej role na seba, pri zžití hráč nachádza styčné body, čosi ako empatiu voči postave a morálne/logické zhody v jej konaní a postojoch.
Keby začal Freeman v epizóde 3 hovoriť bolo by to fakt divné, ale len z princípu, že doteraz nehovoril. Na to, aby mohol začať hovoriť, by sa musel imo pozmeniť koncept storytellingu. Princíp toho, prečo je kravina, že nehovorí je ako píše Pipboy, v podstate ak na teba niekto hovorí, kladie ti otázky, alebo od teba očakáva akúsi interakciu, tak sotva budeš mlčať ako idiot, práveže čím viac hovoreného slova z úst ostatných postáv, tým viac je "postava" Freemana akýmsi tŕňom v príbehu. "já jsem ten hrdina a nechci aby mi někdo diktoval co mám říct" - ide hlavne o to, že práve preto v iných hrách dostáva hráč možnosti, lenže v príbehových FPS proste je postava súčasťou toho príbehu a je teda logické, že bude kecať k veci a ak jednoducho napr. bude treba niekde zneškodniť bombu, tak jednoducho bude kecať o zneškodnení bomby. Je teda absurdné klásť si v tomto smere podmienky a povedať niečo k veci je vždy v hre lepšie než keď ten trapák len mlčí. Na druhej strane zbytočné kvantum drsňáckych hlášok mi lezie krkom.
To, že sa ti v Bioshocku a podobne nechce čítať je tvoja vec, lenže práve tieto veci tam dosť umocňujú zážitok a doplňujú "lore" daného príbehu, vieš o inom lepšom prístupe v takom prípade? A nie, googliť si to na nete nie je lepšie. :)
"jestliže tyto hry neumí nabídnout hráči příběh jako součást jednolité hratelnosti v prostředí" - niečo sa doserie, ľudia podochnú, nájdeš ich posledné správy napísané tam kde boli v momente ich smrti, je na tom niečo nelogické? je na tom niečo, čo je rušivým elementom v rámci prostredia? Určite nie. Nezabúdaj, že je to dosť aj o tom aký príbeh podávaš. V HL2 si mal rôzne postavy a civilistov, ktoré v tých spomínaných hrách proste neboli, nemal ti tým pádom kto podať informácie. Otázka leveldesignu s tým nemá moc spoločného, je samozrejmé, že príbeh sa odohráva počas hry interagovaním hráča ako hlavného subjektu s prostredím a objektami v ňom.
A prečo porovnávať príbehovú hru s filmom? Pretože funguje v základe na rovnakom princípe až na to, že je interaktívna? Film je o tom, že niekoľko postáv, alebo jedna sú rozhodené ako figúrky v šachovej party, pričom niektoré vypadnú, na niektoré sú výraznejšie a dlhšie zábery, ale v zásade partia šachu má svoj začiatok a koniec, má svoj príbeh. A hodnotiť HL ako interaktívny film je blbosť už len z toho princípu, že v interaktívnom filme si "hráč" vyberá z daných replík, pričom samotný interaktívny film vyhodnotí či si hráč vybral dobre a pustí ho ďalej. Gordon Freeman nie je postavou napr. aj preto, lebo s postavou sa treba zžiť a ako sa môže hráč zžiť s niečím čo nemá žiadne vlastnosti? Upozorňujem, že myslieť si, že ja som Gordon Freeman a záleží na mne, nie je zžitie sa s postavou, ale prevzanie jej role na seba, pri zžití hráč nachádza styčné body, čosi ako empatiu voči postave a morálne/logické zhody v jej konaní a postojoch.
Keby začal Freeman v epizóde 3 hovoriť bolo by to fakt divné, ale len z princípu, že doteraz nehovoril. Na to, aby mohol začať hovoriť, by sa musel imo pozmeniť koncept storytellingu. Princíp toho, prečo je kravina, že nehovorí je ako píše Pipboy, v podstate ak na teba niekto hovorí, kladie ti otázky, alebo od teba očakáva akúsi interakciu, tak sotva budeš mlčať ako idiot, práveže čím viac hovoreného slova z úst ostatných postáv, tým viac je "postava" Freemana akýmsi tŕňom v príbehu. "já jsem ten hrdina a nechci aby mi někdo diktoval co mám říct" - ide hlavne o to, že práve preto v iných hrách dostáva hráč možnosti, lenže v príbehových FPS proste je postava súčasťou toho príbehu a je teda logické, že bude kecať k veci a ak jednoducho napr. bude treba niekde zneškodniť bombu, tak jednoducho bude kecať o zneškodnení bomby. Je teda absurdné klásť si v tomto smere podmienky a povedať niečo k veci je vždy v hre lepšie než keď ten trapák len mlčí. Na druhej strane zbytočné kvantum drsňáckych hlášok mi lezie krkom.
To, že sa ti v Bioshocku a podobne nechce čítať je tvoja vec, lenže práve tieto veci tam dosť umocňujú zážitok a doplňujú "lore" daného príbehu, vieš o inom lepšom prístupe v takom prípade? A nie, googliť si to na nete nie je lepšie. :)
"jestliže tyto hry neumí nabídnout hráči příběh jako součást jednolité hratelnosti v prostředí" - niečo sa doserie, ľudia podochnú, nájdeš ich posledné správy napísané tam kde boli v momente ich smrti, je na tom niečo nelogické? je na tom niečo, čo je rušivým elementom v rámci prostredia? Určite nie. Nezabúdaj, že je to dosť aj o tom aký príbeh podávaš. V HL2 si mal rôzne postavy a civilistov, ktoré v tých spomínaných hrách proste neboli, nemal ti tým pádom kto podať informácie. Otázka leveldesignu s tým nemá moc spoločného, je samozrejmé, že príbeh sa odohráva počas hry interagovaním hráča ako hlavného subjektu s prostredím a objektami v ňom.
Pooky> pouzil bych jine slovo na p :)
Jezisi kriste, Vodny bere HL2 jako interaktivni film.
Chceme aby mluvil, protoze je logicke, ze kdyz nekdo veli povstani, nebo se treba jen ucastni dialogu, tak u toho mluvi. Mlcenlivost pana Freemana = vic hamburgeru pro Gabea. (A orgasmu pro Vodnyho.)
A vubec, v jednu chvili je to interaktivni film (kriste pane), pak to s filmem nemam srovnavat, a pak po tom nesmime chtit radsi vubec nic, protoze je to vlastne jen hra.
Jezisi kriste, Vodny bere HL2 jako interaktivni film.
Chceme aby mluvil, protoze je logicke, ze kdyz nekdo veli povstani, nebo se treba jen ucastni dialogu, tak u toho mluvi. Mlcenlivost pana Freemana = vic hamburgeru pro Gabea. (A orgasmu pro Vodnyho.)
A vubec, v jednu chvili je to interaktivni film (kriste pane), pak to s filmem nemam srovnavat, a pak po tom nesmime chtit radsi vubec nic, protoze je to vlastne jen hra.
K Freemanovo mlčení bych snad jen dodal, že jestli v Ep.Three nebo HL3 promluví, pak mi zkazí celou hru, protože mě ty jeho kecy vyvedou z mého snového transu, že Gordon Freeman "jsem já". Mně jsou prostě mluvící hrdinové v FPS odporný v tom, že mě ruší od hraní, protože já jsem ten hrdina a nechci aby mi někdo diktoval co mám říct. To z hraní činí strašně umělou záležitost a já neberu HL jenom jako hru, ale spíše jako interaktivní film. Už jsem se o tom kdysi rozepisoval a nemám sílu to obhajovat znovu. Každému se líbí něco jiného. V případě Serious Sama jsou jeho hlášky naprosto ok, protože to je hra pro chvilkové odreagování a má zcela jiný seting. Zdůvodňuji proč nechci aby Freeman mluvil a vy mi zdůvodněte, proč chcete aby mluvil. A srovnání s filmem či nedej bože s reálem si odpusťte, tohle je pořád hra, ačkoliv filmově zpracovaná.
Teď trošku srovnání s FEAR, které momentálně hraju. Je to super hra, skvěle zpracovaná, s působivou atmosférou atd. Ale má stokrát víc dialogů+textů (třeba při loadingu) a přitom vyprávění příběhu to jaksi nepomáhá. Nebo ty blikající telefony, na které když kliknete, tak si poslechnete záznamník. Hrůza. To samé v Doomovi 3 PDA, to samé v Bioshocku ty zprávy atd. Tohle je to, proč těmto hrám nedám víc jak 8/10. Mně to nezajímá, nebaví mě to číst, nebaví mě to poslouchat, protože je to akorát zdržování od toho podstatného - hraní. Kdyby to byly RPG jako Vampire: Bloodlines, tak to ještě pochopím. Ovšem jestliže tyto hry neumí nabídnout hráči příběh jako součást jednolité hratelnosti v prostředí, které má smysl, které se vyvíjí někam dopředu, pak bohužel. Člověk se namísto toho proplétá stále stejnýma koridorama a pak si hra musí vypomoci zbytečným textem a kecama okolo. V HL se příběh vypráví level designem a kecama ostatních postav během hraní. (žádné in-game přerušované bullshit sekvence). Hraju pořád z pohledu vlastních očí, vidím co vidím, slyším co slyším a kašlu na nějaký co by bylo kdyby mi toho ukázali víc nějakým filmečkem. Takhle to je mnohem intenzivnější, reálnější a přesvědčivější. A proto se HL tolik líbí a proto na něj nedám dopustit. Ale jak říkám, každý má rád něco jiného. Někdo si rád čte, poslouchá historky atd. a někomu stačí pár dobrých skriptů a povedený level design. A víte co ještě, strašně mě těší, že Gordon Freeman byl zvolen nej hrdinou všech dob na gamespotu. Asi jsou mezi námi další jako já, kteří žijí Half-Lifem v těle Gordona Freemana a vůbec jim nevadí, že mlčí.
Teď trošku srovnání s FEAR, které momentálně hraju. Je to super hra, skvěle zpracovaná, s působivou atmosférou atd. Ale má stokrát víc dialogů+textů (třeba při loadingu) a přitom vyprávění příběhu to jaksi nepomáhá. Nebo ty blikající telefony, na které když kliknete, tak si poslechnete záznamník. Hrůza. To samé v Doomovi 3 PDA, to samé v Bioshocku ty zprávy atd. Tohle je to, proč těmto hrám nedám víc jak 8/10. Mně to nezajímá, nebaví mě to číst, nebaví mě to poslouchat, protože je to akorát zdržování od toho podstatného - hraní. Kdyby to byly RPG jako Vampire: Bloodlines, tak to ještě pochopím. Ovšem jestliže tyto hry neumí nabídnout hráči příběh jako součást jednolité hratelnosti v prostředí, které má smysl, které se vyvíjí někam dopředu, pak bohužel. Člověk se namísto toho proplétá stále stejnýma koridorama a pak si hra musí vypomoci zbytečným textem a kecama okolo. V HL se příběh vypráví level designem a kecama ostatních postav během hraní. (žádné in-game přerušované bullshit sekvence). Hraju pořád z pohledu vlastních očí, vidím co vidím, slyším co slyším a kašlu na nějaký co by bylo kdyby mi toho ukázali víc nějakým filmečkem. Takhle to je mnohem intenzivnější, reálnější a přesvědčivější. A proto se HL tolik líbí a proto na něj nedám dopustit. Ale jak říkám, každý má rád něco jiného. Někdo si rád čte, poslouchá historky atd. a někomu stačí pár dobrých skriptů a povedený level design. A víte co ještě, strašně mě těší, že Gordon Freeman byl zvolen nej hrdinou všech dob na gamespotu. Asi jsou mezi námi další jako já, kteří žijí Half-Lifem v těle Gordona Freemana a vůbec jim nevadí, že mlčí.
ja súhlasim s MCZ, v podstate príbehová hra by mala hrať príbeh, toto predsa nie je tom, že hráč/hráči si sadnú niekde cez víkend pri pive k AD&D a vytvoria si vlastný príbeh, odôvodnenie čo vlastne hráč robí a prečo to robí je jeden zo základných prvkov storytellingu. Stačí si to porovnať s filmom, koľko je takých filmov, kde v podstate o príbehu sa človek nič nedozvie a má si to sám poskladať z "bezvýznamných berliček". Samozrejme v HL2 je to už lepšie, ale bez googlenia má HL1 fakt príbeh ala Serious Sam. V podstate jediná skutočne príbehová časť HL1 je príchod do Black Mesa, kde je hráčovi bez zbytočných rečí a veľmi pekným spôsobom ukázané o čo sa jedná, potom je to už "len" veľmi zábavná FPS. Pretnutie HL1/HL2 je tiež veľmi nešikovné, čo to je za storytelling, keď v roku 2004 musí hráč zase googliť na nete, že čo sa to vlastne stalo medzi koncom jednotky a začiatkom dvojky. Jasne hráč v koži Gordona, ktorý bol najpravdepodobnejšie v stázy, bude ťažko tušiť a v podstate to ani nie je súčasťou samotného príbehu HL2, ale zase tam chýba niekoľko základných bodov rozprávania a určitú slušnosť, povedať aspoň v základe hráčovi do akého konfliktu sa to dostáva a to už len z princípu toho, že o tom všetky ostatné herné postavy vedia. To ani nehovorím o otázkach typu, prečo Gordon-ruka-s-páčidlom vlastne na slovo poslúcha Gmana. Samotná mlčanlivosť a bábkovitosť "postavy" sú ale kapitola sama o sebe.
Vodny: "Jestliže tě baví hrát hry, kde ti postavy říkají co máš dělat, proč to máš dělat a co jsi dělal i když si to vlastně nedělal, tak fajn" - a nepřijde ti, že (mimo poslední části) právě tak se Gordon chová? Pořád mu každý říká; běž tam, pak zase jinam? Mě tedy vadí, že Gordon naprosto postrádá byť iluzi vlastní iniciativy (za iniciativu tady nepokládám akt zabití nebo skok na bednu, btw). Narozdíl od mluvících hrdinů.
"Od samého začátku hraješ za postavu Gordona Freemana tak, jako kdyby si to byl ty."
Je to naprosto lineární střílečka, kterou bude hrát 100 hráčů naprosto stejně - protože je tak samozřejmě stavěná, což tedy nepokládám za chybu (narozdíl od předchozího bodu), ale uniká mi smysl tohoto postupu, když mi hra nedává nejmenší volnost. Tobě ne?
Ještě by mě tedy zajímalo, jaký je důvod jeho mlčení. Teď pominu citaci výše; to už jsem slyšel několikrát a ještě vícekrát byl svědkem naprostého opaku. Zajímalo by mě ovšem logické odůvodnění toho, že Freeman jen poslouchá a nemluví - to by přeci kvalitní příběh mít měl, ne?
A to navíc navzdory faktu, že k tomu situace často vybízí (tím víc, když to povstání vede; tedy neznám jedinou historickou osobnost, která by byla němá a proslavila se jako vůdce), že by další logický zádrhel dokonalého herního příběhu?
Jestli se chceš opravdu vcítit do herní postavy, zahrej si raději nějaké dialogové RPG, kde si můžeš vytvořit postavu na míru, hrát jakým způsobem budeš chtít ty a také interagovat s ostatními postavami jinak než a) mlčením nebo b) skrze hlaveň pušky.
BTW - nepředpokládám, že se mi podaří tě přesvědčit, ba alespoň pochybovat o dokonalých hoších z Valve, ale trochu doufám, že mi konečně předložíš i nějaké argumenty (než stokrát interpretované výroky z design manuálů apod.), které bych dokázal, když ne uznat, tak alespoň hned nevyvrátit :-).
"Od samého začátku hraješ za postavu Gordona Freemana tak, jako kdyby si to byl ty."
Je to naprosto lineární střílečka, kterou bude hrát 100 hráčů naprosto stejně - protože je tak samozřejmě stavěná, což tedy nepokládám za chybu (narozdíl od předchozího bodu), ale uniká mi smysl tohoto postupu, když mi hra nedává nejmenší volnost. Tobě ne?
Ještě by mě tedy zajímalo, jaký je důvod jeho mlčení. Teď pominu citaci výše; to už jsem slyšel několikrát a ještě vícekrát byl svědkem naprostého opaku. Zajímalo by mě ovšem logické odůvodnění toho, že Freeman jen poslouchá a nemluví - to by přeci kvalitní příběh mít měl, ne?
A to navíc navzdory faktu, že k tomu situace často vybízí (tím víc, když to povstání vede; tedy neznám jedinou historickou osobnost, která by byla němá a proslavila se jako vůdce), že by další logický zádrhel dokonalého herního příběhu?
Jestli se chceš opravdu vcítit do herní postavy, zahrej si raději nějaké dialogové RPG, kde si můžeš vytvořit postavu na míru, hrát jakým způsobem budeš chtít ty a také interagovat s ostatními postavami jinak než a) mlčením nebo b) skrze hlaveň pušky.
BTW - nepředpokládám, že se mi podaří tě přesvědčit, ba alespoň pochybovat o dokonalých hoších z Valve, ale trochu doufám, že mi konečně předložíš i nějaké argumenty (než stokrát interpretované výroky z design manuálů apod.), které bych dokázal, když ne uznat, tak alespoň hned nevyvrátit :-).
Tak s tim co napsal Vodny naprosto souhlasím a i když jsem to nedokázal popsal tak krásně jako vodny tak to vidim úplně stejně :D:D
Na druhou stranu ac jsem tez fanda HL, musim v necem s MCZ souhlasit:).
V HL 1 se opravdu hrac ze hry poradne nic nedozvi a pokud si to nekde na internetu neprecte, tak je to hra zhruba s pribehem Serious Sama:). Tedy neco Gordon podelal, tak se celou hru snazi dostat na Xen, kde sunda hl. zaporaka a tim to napravi:), prece jen mohli pribeh trochu lepe vysvetlit primo ve hre. (pribeh se da domyslet treba i u clovece nezlob se:), ale jaksi to neni to prave orechove:)).
V HL 1 se opravdu hrac ze hry poradne nic nedozvi a pokud si to nekde na internetu neprecte, tak je to hra zhruba s pribehem Serious Sama:). Tedy neco Gordon podelal, tak se celou hru snazi dostat na Xen, kde sunda hl. zaporaka a tim to napravi:), prece jen mohli pribeh trochu lepe vysvetlit primo ve hre. (pribeh se da domyslet treba i u clovece nezlob se:), ale jaksi to neni to prave orechove:)).
Pooky, Vodny: Vodny byl vždycky silně Valve a HL pozitivní, až zaujatý :) (no co, každý někomu fandíme), ale v tomhle má 100% pravdu.
Vodny: Ty jsi strašnej poeta :-))
MCZ: Jestliže tě baví hrát hry, kde ti postavy říkají co máš dělat, proč to máš dělat a co jsi dělal i když si to vlastně nedělal, tak fajn. Ale to jsou právě ty hry pro tupé, kdy příběh je hráči naservírován bez prostoru pro vlastní fantazii. Příběh si mnohem raději "poskládám" sám na základě malých, na první pohled bezvýznamných berliček. A HL je tím protkáno. Od samého začátku hraješ za postavu Gordona Freemana tak, jako kdyby si to byl ty. Filmečky o tom, co dělal předtím atd. jsou naprosto k ničemu, zbytečné, jenom balast. Příběh si skládáš z toho, co skutečně vidíš a slyšíš přímo ve hře. Právě ten obrovský prostor pro spekulace z něj dělá jednu nejlepších příběhových her vůbec. Díky tomu má HL pořád své kouzlo a láká hráče k dalšímu prozkoumání. Od Valve to je sakra chytrý přístup a já jim to s radostí žeru ;-)
MCZ: Tak combine nejsou ty co zaútočili v black mesa tam zaútočili ty z xenu co ale byly pod nadvládou combine. To píšou i na té stránce co NateLogan o něco níž sem hodil.
Jinak kdyby jsi to převed to reality tak stejně jako ti to vysvětlujou tak to můžu jen podpořit, že proč by ti měl někdo vykládat co se stalo, když nikdo neví, že gordon byl ve stázi. Jako s tim filmečkem máš pravdu, že ho tam klidně dát mohli, ale mě to takhle přijde lepší. Má to takhle daleko lepší atmosféru a třeba eli v black mesa east se zmiňuje o té sedmi hodinové válce.
Jinak kdyby jsi to převed to reality tak stejně jako ti to vysvětlujou tak to můžu jen podpořit, že proč by ti měl někdo vykládat co se stalo, když nikdo neví, že gordon byl ve stázi. Jako s tim filmečkem máš pravdu, že ho tam klidně dát mohli, ale mě to takhle přijde lepší. Má to takhle daleko lepší atmosféru a třeba eli v black mesa east se zmiňuje o té sedmi hodinové válce.
MIGtheDRAGON: ano, to řvou, ve druhém díle. Já ovšem narážel na jejich spojení s dílem prvním a Black Mesa. To, že se o ní často mluví, mi tedy samozřejmě neuniklo, ovšem nepamatuju se, že by jsem kdy ve hře zaslechl, že to byli Combine, kdo vlastně útočil (tím ale nechci úplně popřít, že to tam mohlo zaznít, jen o tom silně pochybuji). Ostatně hned první bod ve FAQ na stránkách, co tu linkoval NL, je více než výmluvný:
Proč Vám nikdo v Half-Life 2 neřekne co se stalo za posledních pár let?
Předpokládají, že víte, co se děje.
To je vážně k smíchu. Ještěže nepovažuji HL2 za případ kvalitního herního storytellingu a děje, který stojí za to "sledovat", neb nevím, kde bych vzal na všechno to dohledávání informací o zápletce na fórech a fansites, čas. Je neuvěřitelné, že jsou lidé schopní Valve sežrat i takovou donebevolající lenost (vážně, jeden krátký filmeček na úvod se už do rozpočtu nevlezl?) a ještě o tom fanaticky básnit jako o nějakém "vyšším zážitku". It's not a bug, it's a feature...
Proč Vám nikdo v Half-Life 2 neřekne co se stalo za posledních pár let?
Předpokládají, že víte, co se děje.
To je vážně k smíchu. Ještěže nepovažuji HL2 za případ kvalitního herního storytellingu a děje, který stojí za to "sledovat", neb nevím, kde bych vzal na všechno to dohledávání informací o zápletce na fórech a fansites, čas. Je neuvěřitelné, že jsou lidé schopní Valve sežrat i takovou donebevolající lenost (vážně, jeden krátký filmeček na úvod se už do rozpočtu nevlezl?) a ještě o tom fanaticky básnit jako o nějakém "vyšším zážitku". It's not a bug, it's a feature...
MCZ: No tak combine tam řvou ty povstalci pořád ne ? :) A o black messe se taky hodně zmiňujou. Dokonce mají všude její znak (lambda).
Kostěj: No tak neangličtinářům to může pomoct hodně.
Asi jsem blbej, ale už je mi spousta věcí jasnějších :o)
To je jenom pro blbé ;-)
Jo, já skoro zapomněl, že příběh HL se člověk nedozví ve hře, ale z různých stránek... :-) .
Pro osvěžení příběhového pozadí HL univerza: http://half-life.cleverweb.cz/historie-half-life/ :-)
MtD: Je tedy pravda, že si to už moc nepamatuji (resp. není si co pamatovat), ale Combine a Black Mesa?
Vodny: Ep2 Přece končí tak, že se jde do toho vrtulníku, který vás má vzít na tu loď, ale potkáte advisory.
A podle mě je vysoce pravděpodobné, že spojí portal s hl2 :) přeci jen představite si gordona s gravity gunem a portal gunem :D A vysvětlovalo by to i proč se toho eli vance tak bál, protože pokusy s portálama v black messa způsobili ty portálové bouře, při kterých se tam dostali combine.
A podle mě je vysoce pravděpodobné, že spojí portal s hl2 :) přeci jen představite si gordona s gravity gunem a portal gunem :D A vysvětlovalo by to i proč se toho eli vance tak bál, protože pokusy s portálama v black messa způsobili ty portálové bouře, při kterých se tam dostali combine.
Vodny: Jj, Aperture Laboratories. Jinak jsem nikde nepsal nic o konci Ep2, jenom, že ke konci ti Eli řekne, že je to loď Borealis (nebo tak nějak), je poznat, že je to někde v zimě a někde je tam právě vidět logo AL.
toliko k recem o uzasnem pribehu :)
Bursoft: Myslíš Aperture Laboratories? Jestli to chtějí až takhle spojit, pak to bude mazec. Ale že by Ep Two končila tak jak píšeš, to si nepamatuji.
jj samozdřejmě hrál ale už si to tak nepamatuju...v tomhle máš asi právdu ;-)
Tak jestli jsi hrál Ep1 a 2, tak z toho jde vyčíst, že budeš letět někam na Antarktidu na jakousi loď, která zase nějakým způsobem souvisí s Portalem (s tou konkureční společností Black Mesa, už si nepamatuju název)
Já někde čet, že by to mělo skončit na antartidě...
sten: Chtělo by to trochu víc informací o Ep 3. Můj osobní názor je, že Ep. 3 bude závěrem Half-Life 2 a zároveň úvodem Half-Life 3, proto si dávají tak na čas. A ještě bych tipl, že poběží na enginu HL3. Samozřejmě je to pouze moje spekulace.
Vše nejlepší k výročí Episode Two. K výročí bych si přál pár informací ohledně episode 3 a né jenom dva artworky ;-)
Nebijte mě, jen se nerad probouzím z toho snu. :-)
User Baxter vystihl ten pocit z této hry, který má snad každý její fanoušek, úplně nejlépe. Vlastně stejný pocit mám z celého HL universa.
Těžko říct, jestli je to k smíchu nebo k pláči... Asi k obému :-)
Každopádně srovnání s Batmanem (podle mně dostupných informací) zřejmě docela sedí - profesionální a zručně provedená zábava.
Každopádně srovnání s Batmanem (podle mně dostupných informací) zřejmě docela sedí - profesionální a zručně provedená zábava.
Chudák Baxter, až se mu u hry, které více jak polovina hodnotících dala 90%+, začnou hromadit ty rozhořčené mínusy. Je opravdu positivní, že stále žijí lidé, kteří se nebojí stát se mučedníky za něco čemu věří.
koukam, ze user Baxter ten svuj comment hned zkraje pohrbil do hlubin hajzlu tim svym "achich ouvej, osoba A si mysli neco jineho, nez moje malickost, co jen budem delat"
Už zase? : )
Chceš říct, že Half-life je intelektuální počin?
ouch myslel jsem puvodni HL 2 xD
silentwolf - ""Kampaň" .. lepší než v ep1 a horší než v ep2"
Ta věta moc nedává smysl vzhledem k tomu že to je komentář k ep2 :)
Ta věta moc nedává smysl vzhledem k tomu že to je komentář k ep2 :)