Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Jako bych měl nějakého soukromého G-mana, ale Half-Life mě vždy zastihne přesně v tu chvíli, ve kterou má. V roce 2004 jsem šel na střední a ponořil se do čtení knihy 1984. Ve stejnou chvíli dorazil HL2 a já si jeho Orwellovský svět, ve spojení se sci-fi a na tu dobu dokonalým technickým zpracováním, okamžitě zamiloval.

Teď to bylo vlastně podobné, protože druhý díl před pár týdny oslavil 20 let (wow, jsem starej) od svého vydání. K této příležitosti vyšel dokument o vývoji, který jsem slupnul, jak malinu. Zároveň jsem zkouknul všechny filmečky z YT kanálu Parry God jehož Patient Zero patří k tomu nejlepšímu, co fan-base vytvořila. A přesně ve chvíli, kdy jsem byl po letech opět v tom největším Half-Life moodu, mi dospívající synovec (wow, jsem fakt starej) nabídl k zapůjčení Meta Quest 2 s Half-Life: Alyx. Já mu na oplátku nabídl značně malou finanční odměnu a deal byl na světě. Mohl jsem se opět ponořit do svého oblíbeného utopického světa.

Původně jsem o Alyx zas takový zájem nejevil, protože jsem se bál, že Valve "flexí" kolik mají peněz, že můžou riskovat a oproti konkurenci vyvíjet na platformu, kde je cílovka x násobně menší než na klasických konzolích či PC. Po prvním zapnutí se ale všechny obavy rozplynuly, protože jsem pochopil, že stejně jako v roce 2004 chtějí posunout technologické možnosti zase o kus dál. Hned jsem si vybavil Gaba Newella, jak mluvil o faktu, že nechtěl pokračovat v EP3 jen proto, aby posunul příběh (zdroj - výše zmíněný dokument). Ten chlap prostě potřebuje výzvy.

Pro mě, jakožto milovníka série a stylizace City 17, jsem prvních pár hodin jen chodil, koukal kolem sebe, bral vše do rukou a zkrátka interagoval s okolím. Pro všechny fanoušky se jedná o zhmotněný sen! Musím ale přiznat, že mě trochu mrzelo, že jsem si typického City 17 a jeho utlačovaných obyvatel neužil víc. Hra vás velmi brzy po startu zavede do karanténí zóny, kde téměř nepotkáte přátelskou bytost. Celkový dojem následujících pár hodin připomíná spíš crossover Stranger Things a Half-Life.

I když jste VRkem prakticky nepolíbení, ovládání brzy dostanete do ruky. Doslova. Strašně se mi líbily herní mechaniky jako například sahání za záda, přičemž se mi prakticky nikdy nestalo, že by systém nefungoval nebo nějak bugoval. Velká přidaná hodnota VRka je schovávání za rohy, či krčení se za všemožné předměty. Při přestřelkách s Combine to byla nutnost a boje se díky tomu stávaly skutečně intenzivní a především zábavné. A tím se dostávám k druhé výtce, kterou ke hře mám. Přestřelky s Combine vojáky mě neskutečně bavili, bohužel jich hra nabídne, na můj vkus, po čertech málo. Určitá diverzita nepřátel ve hře je, potkáme i několik nepřátel, které jsme v rámci HL univerza ještě neviděli, ale většinu hry jsem měl pocit, že fajtím především "zombine", což byla po chvilce trochu nuda, která úplně nevyužívá potenciál VRka.

Příběh hry je víceméně přímočarý. Snažíte se dostat z bodu A do bodu B. Ale jak to u této série bývá, výprava pomalu získává na intenzitě, která zde končí kulervoucím finálem. A teď si trochu zaspekulujeme. Takže všichni, kdo jste hru nedohráli, neopovažujte se rozkliknout následující text. Někomu bystřejšímu dojde, že to, za čím se honíte je Freeman. Nám ostatním je to prozrazeno zhruba ve třech čtvrtinách hry. Od té doby jsem si myslel, že jde o čistočistý prequel druhého dílu. Vysvětlovala by to i scéna právě z druhého dílu, kdy Alyx poprvé potká Freemana se slovy: Dr. Freeman, předpokládám". Jakoby ho už znala, nebo aspoň očekávala. No jo, jenže ten, kdo se nakonec ve Vaultu ukrývá je G-man, aby všechno zase překroutil. Vymění Alyx za smrt jejího otce a bere jí do služby. Mění tím tedy události z druhého dílu, kdy Alyx o budoucí smrti svého otce ještě neví? Protože jinak by vědomě šla této skutečnosti naproti s vědomím, že nakonec bude vyměněna. Což ale asi nebude pravda, takže to bylo tak, že se v původní časové lince nic z HLA neodehrálo a až po smrti Eli Vance si G-man řek, že toho využije, aby dostal Alyx kam potřebuje a protože z jeho pohledu není čas lineární, tak je vlastně Half-Life: Alyx chronologicky (zatím) poslední díl? Doufám, že mi následující díl, který očividně (potitulková scéna) bude opět VR, přinese odpovědi. Ale už jen to, že mi po tolika letech tahle série opět zamotala hlavu si neskutečně užívám!

Schválně jsem vynechal herní mechaniky a popisování, jak hra funguje. Pro lidi, které nemají takové zkušenosti s VR je tohle celkem next level gaming a přiznám se, že jsem prvních pár hodin byl celkem odrovnanej, jak hra skvěle vypadá a funguje. A do teď nechápu, jak to může být již 4 roky starý titul. Následovalo menší vystřízlivění přičemž celkový dojem ze hry zůstal stále nadstandardní až do úplného finále, které je jako vždy ve znamení "Valve nailed It!"

Pro: Unikátní zpracování, atmosféra, herní mechanismy, výprava, celkově nadstandardní zážitek, který nemá moc konkurence

Proti: Málo City 17 a jeho obyvatel, lehce předvídatelné, málo combine soubojů

+9
  • PC --
Komentář popisuje Alyx s NoVR modem, který dovoluje hrát bez VR headsetu. Neodráží taxkutečné kvality hry a je určen pouze pro lidi, kteří si neplánují VR pořizovat a přesto by si chtěli Alyx zahrát.

Čtvrté místo v modech roku 2023, to už asi musí být fakt něco. Vono to asi opravdu bude fungovat vot začátku až do konce... sem si říkal. Mod sice dovoluje hrát na monitoru s klávesnicí a myší pěkně na zadku, ale zároveň s sebou přináší velkou porci kompromisů, glitchů a jiných problémů, na které je potřeba se připravit. 

Odstraněno je opravdu hodně unikátních herních mechanik - používání předmětů, přebíjení zbraní a jejich manipulace, řešení hádanek nebo aktivní interakce s okolím. Běžné je neustálé zasekává se o malé překážky, rušivá chůze po schodech, prakticky mizivá obtížnost po většinu času (až na pár přestřelek), nefunkční otevírání některých kontejnerů se zásobami a v mém případě také tři situace, kdy jsem musel využít vestavěný Noclip (průlet skrz zdi), kvůli zaseknutým skriptům nebo nemožnosti získat předmět, který by mě posunul dál. Naopak je potřeba říct, že autoři do modu implementovali mnoho pěkných úprav, jako např. vymodelované ruce Alyx nebo unikátní HUD a v budoucnu lze počítat s dalšími vylepšeními animací, hádanek nebo jiných zásadních oprav.

Element VR imerze tvoří jeden z hlavních prvků atmosféry a hratelnosti, ale i bez něj jsem úlekem házel hlavou, když mi nové typy nepřátel vlítly do úsměvu. Lidé, kteří hráli VR verzi a poté zkusili NoVR si dokonce pochvalovali, že mají mnohem více prostoru si všímat detailů grafiky. A že se je na co koukat! Source 2 vypadá fantasticky a stále si drží nastavený výtvarný tón druhého dílu. Užíval jsem si každý krůček, až do posledního headcrabího ďupíku.

Alyx je spíše komornější hrou, odehrávající se na malém prostoru. Omezená výprava a pohyb v levelech jsou pochopitelné a místy se žánr přelévá až do survival hororu. Příběh je vsazen mezi prvním a druhým dílem a během hraní nepřináší nějaké zásadnější zvraty - až na samotný konec, kde jsem zase v šoku vyskočil nadšením. 

Jestli si kdykoli v budoucnu plánujete VR pořídit, rozhodně si první průchod šetřete - jak by řekl pan nVidia: "Tak jaxe to má hrát". V opačném případě si počkejte na verzi modu 1.0, která by se měla objevit ke konci roku 2024.

Hrána verze Half-Life Alyx NoVR - Launcher (December 27th, 2023).
+14
  • PC 95
Mám ve zvyku psát slohovky. Zde udělám vám i hře službu a zkrátím to.

Tohle není recenze zážitků z VR obecně. Což jsou samy o sobě zcela kouzelné momenty. Tohle je čistě o Half-Life: Alyx, hře z Half-Life univerza od fanouška Half-Life série s velkými očekáváními.

Zcela jednoduše: Half – Life Alyx je pravděpodobně nejsilnější herní zážitek od doby, kdy jsem začal před dvaceti lety hrát hry.

Pamatujete si ty kouzelné herní momenty, na které nostalgicky vzpomínáte a které byly možné kvůli tomu, že vše bylo vlastně nové a neokoukané? Ty momenty, které jste tak nějak smutně tušili, že už jsou navždy pryč? Tak Alyx je (nejenom díky VR) vrací zpět.

Díky Alyx jsem znovu zažíval typy a intenzitu pocitů, které jsem měl naposledy v dětství.

A ty bláho, VR ne VR, ono je to příběhově, hratelně i vším okolo zcela plnohodnotný člen HL univerza. A že to příběhově předčilo má očekávání.

A jen tak na okraj, mě už sice pár her rozbrečelo, ale VR headset jsem si teda slzami plnil poprvé.

Díky Valve.

Pro: naprosto vyladěný VR zážitek; příběh; hratelnost; grafika; humor; délka; plnohodnotný Half-Life; využití Valve Index; čeština

Proti: absence obouručních zbraní

+12
  • PC 90
Valve se sice nepodařilo zbořit mýtus, že neumí počítat do tří, ale i tak jsem za tohle pokračování Half-Life dost vděčný. Jednak jsem se opět mohl ponořit do světa mé oblíbené značky, na které se v podstatě rodily mé první zážitky z příběhových singleplayer her. A jednak také Valve dostáli spekulacím, že nový díl série přijde až s nějakou novou technologií, která zážitek posune o něco dál, a tím VR nepochybně je.

Už od začátku potěší, že se autoři rozhodně nové technologie nezalekli. Naopak by se dalo říct, že je hra do jisté míry takové technologické demo VR her a svým způsobem experiment, co přesně bude ve VR fungovat, jak takové hry vlastně designovat. Zejména Gravity Gloves je tedy určitě krok správným směrem, protože zvedat věci ručně je sice ze začátku ve VR až fascinující, po pár hodinách hraní ale totální opruz. Dále jsou ve hře opravdu vymazlené zbraně, chytře koncipované jako jednoruční a velmi elegantně ovladatelné. Pro mě jednoznačně nejlépe zpracovaný pocit střelby, jaký jsem kdy ve hře zažil, výborně okořeněný skutečným krytím se za překážkami a vrháním granátů. Některé další aspekty, jako strkání věcí do batohu hodem přes rameno, jsou spíš slepá ulička, ale na první pokus dobrý :)

Hodně povedené jsou hackovací minihry, které sice nejsou moc náročné, ale zajímavým způsobem využívají možnosti 3D prostoru. Zapojování obvodů ukrytých všemožně za zdmi mi pak připomnělo výborný The Witness.

Co bohužel tak úplně dobře nefunguje, je samotný pohyb. Zkoušel jsem vícero způsobů, nakonec zůstal u teleportování se, jelikož z toho mi alespoň nebylo blbě. Dále pak vůbec nefungují jakékoliv šikmé plochy, žebříky, snížené stropy apod. Navíc vlastně pořád řešíte hranice svého herního prostoru, což totálně narušuje ten pravý pocit virtuální reality. Dokud nepůjde do samostatného stroje jako Oculus Quest, narvat dostatečný výkon, aby na něm šlo hrát takto náročné hry, tak prostě ještě nejsme vývojově tam, kde bychom chtěli. Do té doby musíte být svázáni káblem se svým výkonným PC, ale to je snad jenom otázka času.

Co se týče příběhu, je podle očekávání z velké části vlastně docela nezajímavý. Respektive jako prequel k HL2 neměl moc potenciál přinést nějaký další vývoj. Naštěstí zvrat na konci značí solidní naději, že se konečně dočkáme pokračování navazujícího na Epizodu 2 a na to se teda těším náramně.
+26
  • PC 95
Dlouho předlouho se mi nestalo, že bych na nějakou hru myslel kudy chodím. V práci poslouchám soundtrack, na mobilu sjíždím trailery a těším se na chvíli klidu doma, až si budu moct nasadit VR přilbu a vrátit se do City 17.

Tak moc je Alyx chytlavá. A navíc je to Half-Life, takže ta atmosféra, postavy, nepřátelé i gameplay jsou konečně zpět (a díky VR mnohem imerzivnější). Ale zároveň je to spin-off, čili je to trochu jiné než hlavní série. Především je to komornější (leč i přestřelky na větším prostranství hra umí) a víc logické. Pro sérii typické enviromentální rébusy jsou v Alyx obohacené o hackovací minihry. Ale tím to nekončí, ony totiž i potyčky s nepřáteli jsou svého druhu puzzle.

Inventář je omezen na dvě položky (mimo munici, ta je zvlášť), zbraně se musí ručně přebíjet a baterka je připevněna pevně k jednomu hřbetu ruky (takže když chcete přebíjet nebo házet granátem, musíte často obětovat viditelnost). Díky tomu je hra plná micro-managementu. Musíte plánovat kdy přebít (a každá střela vedle zabolí), kde se krýt, kdy použít granát, kde jste nechali ležet lékárničku a občas si i pamatovat prostředí poslepu a orientovat se chvíli jen podle zvuku blížících se headcrabů. Je to náročnější než běžné kropení kulometem, ale díky tomu všemu je každé vítězství doprovázeno mnohem silnějším pocitem zadostiučinění.

Celkově je game-design na mistrovské úrovni. Herní mechaniky jsou v zásadě triviální a jednoduché k pochopení, ale postupně se rozšiřují a proplétají mezi sebou, což velmi přirozeně zvyšuje komplexitu. To činí hru snadno přístupnou, přitom je to ale stále výzva.

Příběh je posouván převážně komunikací přes vysílačku s Russellem, podivným vtipným kamarádem vašeho táty. Tradičně je příběh velmi kvalitní, ačkoliv konec jde poměrně snadno odhadnout po pár úvodních kapitolách. Mimo to i samotné prostředí často vypráví své mini-příběhy, nezřídka doplněný o komentář Alyx a Russella. Konečně má Valve mluvící hlavní protagonistku, jupí.

Veskrze se Half-Life: Alyx okamžitě zařadila mezi jedny z nejlepších her, co jsem kdy hrál. Jsem rád, že ke koupi VR headsetu mě nakonec rozhoupala právě tato hra. Pořád si sice myslím, že je od Valve trochu nefér vrátít se k milované sérii po 13 letech právě VR titulem a odříznout tím většinu věrných fanoušků (a vyžadovat po nich nemalou investici do nového HW, pro který možná ani nebudou mít jiné využití). Ale je pravda, že tenhle zážitek jde opravdu realizovat jen ve VR.

Hráno na Oculus Quest, continuous locomotion.

Pro: je to něco unikátního

Proti: předvídatelný konec (příliš to ale neubírá)

+24
  • PC 90
Na nový Half-Life se čekalo nejen tak dlouho, až o tom začaly vznikat memy, ale dokonce tak dlouho, až i ty memy přestaly být vtipné. Dalo se tedy předpokládat, že Valve se značkou čeká, na příležitost, kdy bude moci posunout herní zážitek na zcela novou úroveň, s příchodem VR se jim to skutečně podařilo!

Half-Life: Alyx jsem zadal jako nejočekávanější hru roku 2020, a mé očekávání naprosto splnila. Obvykle rozjíždím headset jen jednou týdně na pár hodin, protože VR není tak návykové a člověk běžně nevydrží hrát celý den, ale po vydání Alyx jsem od vydání nadšeně spouštěl každý večer.

Hned na začátku vás příjemně překvapí, jak je vše oproti jiným VR hrám odladěné. Interagovat můžete téměř se vším, a problému s tím obvykle spojených je zde vážně minumum. Žádné nastavování výšky apod, a přesto vše funguje, jak má, a nemáte žádný problém něco chytnou, nebo schovat za zády.

Na začátku dostanete Gravity Gloves, což je vychytávka zrozená přímo pro VR. Přitáhnout si s nimi můžete na dálku jakýkoli menší předmět, což působí nejen Jediovsky skvěle, ale taky se díky tomu nemusíte pořád pro něco ohýbat, nebo natahovat, takže na ně brzy nedáte dopustit.

Dále máte po ruce všestrannou hackovací udělátko Alyx™, díky kterému si můžete hrát na elektrikáře, nebo odemykat Combinovské zásobárny v podobě 3D puzzlů podobné těm v Toran.

Střelný arzenál je poněkud slabší, vystačit vám musí pistol, brokovnice, samopal a dva typy granátů. Zbraně jde ale vylepšovat, takže i prvotní pistolku můžete pořádně vytunit a zabíjet s ní i nejtužší nepřátelé. K vylepšení musíte sbírat Resins, které jsou různě poschovávané po lokacích, což vás společně s hledáním nábojů vede k jejich většímu prozkoumávání a prohrabávání.

Obtížnost se mi občas zdála nevyvážená, někteří nepřátelé nepředstavovali žádný problém a dávali vám spoustu času prostě jim jen uhnout do strany, s vojáky to už bylo mnohonásobně tužší (každopádně pořád by byl nějaký ten nonVR mód obtížnostně hra pro mimina).

Co se technického zpracování týče, hned na začátku mě hra kupodivu upozornila že nesplňuji základní požadavky (nějak jsem zaspal dobu kdy 8 GB RAM je již nedostatečných), přesto běžela hned od začátku krásně. Po updatu 1.1 mě sice začala degradovat textury, což předtím nedělala, ale i tak běžela plynule a žádný pády, nebo jiný problém jsem nezaznamenal. (EDIT: A zrovna se dívám že vyšel update 1.2, který tohle opravuje, takže i podpora skvělá)

Poslední kapitoly byly Half-Lifovsky epické, až si u toho vzpomenete na nejlepší momenty předchozích dílů. A ano, konec opravdu navazuje na konec epizody 2, a jestli přímo nepotvrzuje, minimálně nabádá k pokračování.

V souhrnu Alyx není až tak převratně originální hra. Vše, co používá jsem už viděl v jiných VR titulech, ale rozhodně to byl nejucelenější zážitek s kombinací těch nejvhodnějších známých mechanik pro VR, odladěná tak jak nebývá zvykem. Aktuálně VR Top!
+48