Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Vývojářům se podařilo vytvořit krásný pochmurný skutečně působící svět. Město Hakavik oplývá zajímavou architekturou a hlavně hutnou historií. Působí jako prostor, kde žili opravdový lidé, a který něco pamatuje. Je plný fragmentů minulosti, inteligentně prezentovaných tak, aby zapůsobily na vaši obrazotvornost. Opakovaně jsem se zastavoval a představoval si hrůzy, které toto místo potkaly. V hlavě se mi zhmotňovaly obrazy monstrózních robotů (z nichž jsou dnes jen vyhaslé schránky) kráčejících po ulicích, prchajících obyvatelů, přeplněných improvizovaných ošetřoven a předem prohraných bitev. Tvůrci sází na vaši inteligenci a nemají potřebu vám všechno dát na podnosu s obrázky. Takto předávaný příběh má pak mnohem větší váhu než kdyby vám jen pustili cutscénu.

Čtyřhodinová kampaň má od začátku do konce jasně definovaný cíl. Je naléhavá a nerozředěná žádnými zbytečnostmi (levelování, side-questy, ...). Hráč je hybatelem děje, vše konzumujete očima hlavní postavy a ovládání je vám z rukou bráno jen výjimečně. Vzniká tím krásná imerze, která ve spojení s vyzdvihovaným environmental storytellingem dává odpověď na otázku, proč je Industria tak často přirovnávána k sérii Half-Life. Nutno říct, že zaslouženě.

Nicméně bavíme se tady pořád o indie projektu. Ačkoliv je úctyhodné co tak malý tým zvládl, tak není vše zlato. Ústřední příběh hledání zmizelého manžela není zrovna poutavý. K tomu ho prokládají černobílá "artová" intermezza, která nudí a nedávají valný smysl. Finále hry je potom přímo zklamání. Je zbytečně kryptické, bez katarze a uzavření.

Po herní stránce jde o příjemnou střílečku prokládanou logickými (většinou intuitivními) puzzly. Nepřátelé jsou mechaničtí, přesto střelba do nich poskytuje slušnou zpětnou vazbu (reakce na zásah, upadávající končetiny, ragdoll, zvukové efekty). Souboje jsou spíše taktické, žádný rambo styl. Budete se často krýt a strategicky ustupovat, protože životů je málo a rychle mizí. Což hodnotím kladně, sedí mi to do hry a byla to příjemná výzva. Nutno ale říct, že jsem hrál na hardcore obtížnost.

Ano, Industria se bohužel neubránila designovému hříchu ve formě výběru ze dvou obtížností. Přepínání mezi nimi v průběhu hry není možné a zvolit si tu správnou je tak hod mincí. Osobně jsme si užil napětí, které hardcore režim nabízí. Na druhou stranu můžete hru ukládat pouze na několika sporadicky rozmístěných místech a hra nemá "save & exit". Tím vytváří zbytečnou frustraci (třeba když musíte hrát 10 minutový úsek znovu, protože jste propadli skrz zábradlí, kterému někdo zapomněl přidat kolizní box).

Přes to všechno se jedná a víc než podařeného následovníka designerské filozofie Valve. Podobné hry mi dnes schází a doufám, že se Bleakmill teprve rozjíždí.

Pro: world building, imerze, umělecký směr, hratelnost

Proti: výběr obtížností, umělá artovost, anti-klimatický závěr

+20
  • PC --
INDUSTRIA klame tělem, protože na obrázcích vypadá naprosto úžasně, ale s hraním už to taková sláva není. Zpočátku působí jako atmosferický walking simulátor s lehkými hádankami, později je to regulérní FPS, která mi svou architekturou a zasazením připomínala You Are Empty. Autor se taky netají svou inspirací Half-Life 2, jeho pižmo je tady cítit na každém kroku, s příměsí trošky bioshočna a dishonored... čna.

Hráč se postupně dozvídá o válce s roboty řízené umělou inteligencí Atlas, příběh ale ve výsledku přináší více otázek než odpovědí. Androidi a různé typy strojů tvoří jediné pohyblivé entity v opuštěném městě a když dostanou šanci se přiblížit, jsou smrtící. Gunplay je spíše průměrný, zbraně nemají ten správný kick, sniperka bez zaměření snad ani nemá žádný účinek a přebíjení je dlouhé a lze ho docela jednoduše "resetovat" zmáčknutím tlačítka pro střelbu, což mě stálo mnoho nervů.

K dispozici jsou dvě obtížnost, přičemž u té těžší můžu ukládat pouze u psacích strojů nebo při přechodu do další kapitoly. Zároveň pouze u přechodů kapitol je možno obtížnost měnit a z nějaké důvodu se mi (zřejmě bugem) v druhé kapitole obtížnost přepnula na Normal. To jsem ještě neměl tušení, jakou službu mi to udělalo, protože při druhém průchodu na Hardcore jsem několikrát vychcípal po dlouhém úseku bez ukládání a vedlo to až k frustraci a odinstalování... Ve hře je dokonce hektická část s nekonečným respawnem.

Implementovaný raytracing je nepovedený a minimálně stíny hodně bugují. Vliv na fps je značný a vizuální rozdíl minimální. Naopak první DLSS zvyšuje razantně výkon, se zanedbatelným vlivem na kvalitu obrazu. V posledních částech je znát uspěchanost a odbytost po stránce množství detailů (v porovnání se začátkem hry) a musím zmínit i velké množství bugů a glitchů.

I přes kouzlo vystavěného světa, vysokou míru interaktivity a snahu o chytrou atmosférickou akci je nakonec INDUSTRIA zklamání. Nutno dodat, že se jedná o prvotinu studia o dvou lidech, kteří si ale za tříhodinovou herní dobu nechávají více než královsky zaplatit (a to říkám jako někdo, kdo ještě nestihl utratit výplatu z února).

Hodnocení: ✰
+14
  • PC 75
Pokud stejně jako já patříte již mezi starší generaci hráčů (čtyřicátníků), kteří vyrůstali na Half-Lifu, tak si tuhle pomalu plynoucí hororově laděnou střílečku s prvky explorativní adventury užijete. Už jsem si tak nějak zvykl na to, že když už si jdu něco zahrát, tak to musí mít duši. Musí to mít něco, co mě chytne a nepustí, dokud to nedohraji.

V případě Industrie je to velmi lákavý level design připomínající starší hry právě z universa Half-Lifu. Hlavní hrdinka mluví, má příjemný hlas a není na to všechno tak úplně sama. Příběh mě taky upoutal, je tajemný a přitom působí živým, aktuálním dojmem. Skvělá je architektura prostředí, ve kterém jen samotný pohyb a průzkum prostě baví.

Nepřátel je pár, ale za to jsou originální. O lekačky a opravdu místy až hororovou atmosféru není nouze. Až na vás budou nabíhat ve sprintu ze tmy roboti kroutící rukama jak kdyby byli posedlí ďáblem, tak si na mě vzpomenete. Atmosféra je hutná a hmatatelná také díky pěknému audiovizuálnímu zpracování. Zvuky a i hudba sedí naprosto dokonale. Není to asi nejoptimalizovanější hra, ale s nákupem nové grafiky jsem si užil také raytracing a řekl bych, že grafice není zase až moc co vytknout.

Po celou dobu hraní čelíte výzvě v podobě menšího počtu zbraní a malého počtu nábojů. Pro přežití a zdárný postup hrou je nezbytný průzkum zásuvek, skříněk a rozbíjení beden pomocí krumpáče. Jak halflajfovské. Tenhle pomalý postup hrou spolu se čtením nalezených dopisů dovyprávějících příběh je přesně to, co ve svém věku potřebuji. Odmítám se honit za killy. Odmítám se honit za skilly. Chci se zkrátka projít a odpočinout si od reálného světa ve střílečce, která na mě nechvátá a nehoní mě jako psa.

Takže pokud je vám milé pomalejší tempo a celkově velmi originální svět s poblázněnými roboty, kteří díky AI našly způsob, jak ovládnout svět, tak tohle je celkem vizionářská old-school střílečka, kterou si budete pamatovat. A to je to nejdůležitější.

P.S.: Už se nemůžu dočkat druhého dílu, který by měl vyjít co nevidět.

Pro: originální svět, perfektní poměr mezi střílením/chozením/průzkumem, hororová atmosféra, originální nepřátelé, velmi slušný audiovizální zážitek, povedený příběh, super dabing, uvěřitelná hlavní hrdinka

Proti: horší optimalizace, místy působí hra nedodělaně, některá hluchá místa, poměrně krátké

+7