Taková škoda! V Marvel‘s Avengers je strašně dobrého, ale celek sráží podobné problémy jako Mafii III - na první pohled bohatý svět s nudným grindem a neustále se opakující mise. A je to ohromná škoda, protože omáčka má blízko k nedrgasmu. Už ten koncept, že se člověk volně může flákat po Chiméře, která postupně ožívá, jak člověk postupuje hrou, a volně si může volit co, kde a s kým, je téměř dokonalost sama. Jenže - a těch jenže je bohužel příliš - tunění postav netáhne, mise jsou opravdu na jedno brdo (alespoň, že v rámci kulis to trochu rozčísnou poslední DLCčka), a tlačení na mikrotransakce bere hře opravdový trumf, tedy motivaci k vyzobávání misí, kdy by člověk za nasbírané mody kupoval oblečky a další blbinky. V jádru je to podle mě hodně slušná hra s velmi uspokojivým combat systémem a propracovanou rozdílností postav. Ale nemá to zdravé základy, čehož je ostatně už takovým drobným výstražným ukazatelem úvodní obrazovka, z níž není patrné, kde je hlavní kampaň a proč je tam vlastně několik různých vstupů do hry. V tuhle chvíli už je díky de facto krachu studia jisté, že tady na žádný velký update, který by výsledek spasil, nedojde. Což je škoda. Pokud si na druhou stranu tohle teď fanoušek příběhových her a Avengers koupí se slevou jako já (dvojka za Mighties edici, neberte to), dostane za svoje peníze sakra slušnou porci zábavy. Jen teda chvílemi fakt útrpně repetitivní.
Komentáře
Nejsem žádný extra fanoušek MCU, vlastně nebýt mé přítelkyně a její "posedlosti" novodobých Marvelovek, nejspíš by mě tahle hra úplně minula. Ne že bych neměl rád Marvelovky, miluju Raimiho trilogii Spider-Mana, miluju Garfieldovo Amazing Spider-mana, mám rád X-meny, Bladea, zbožňuju Deadpoola. Z MCU jsem tehdy akorát viděl první Avengers a Spider-man: Homecoming. Avengers se mi z hlavy úplně vypařili a Holland mě jako Peter Parker vůbec nepřesvědčil. Samozřejmě dnes je tomu již jinak a mám nakoukáno tak 75% MCU filmů, přičemž pár svých oblíbenců jsem si našel například v podobě Tonyho Starka, Lokiho, Buckyho nebo Rocketa. A tím i začala moje cesta skrz tuto videohru. Marvel's Avengers ve mě vytvořili nějaký druh Stockholmského syndromu....na hru věčně nadávám, ale nedokážu se od ní odpoutat. Má svoje kouzlo, ale je těžké ho objevit.
Začneme s kampaněmi, kterým nelze vytknout absolutně nic. Celkem 4 příběhové kampaně nabízí skvěle napsané na sebe navazující příběhy, které byla radost hltat. Je sice malinko škoda, že většinu času té hlavní odehrajete za Ms. Marvel, která je rozhodně zajímavá, nicméně její bojový styl mi absolutně nesedl. Naštěstí si ale zahrajete na všechny postavy a určíte si, s kterými se budete věnovat obsahu po kampani. Za Kamalu totiž dáváte do zpátky do kupy všechny Avengery, kteří se po neslavném dni zvaného A-Day rozpadli a veřejnost je odsoudila. Kontrolu na městy převzal A.I.M. a jeho šéf MODOK, kteří chtějí vymýtit veškeré nadpřirozené schopnosti lidí (trochu mi to připomíná Úžasňákovi že?). Vmísit do hry záporáky dosud neviděné ve filmech byl podle mě moudrý krok, protože člověk neznalý komiksů se alespoň dozví něco nového o Marvel světě.
Druhou náplní hry kromě bojů je rovněž levelování postav a sbírání gearu. A nejspíše toto je důvod, proč jsem hru neutnul po dokončení kampaní. Vlastně pokud neplánujete hrát hru v end game obsahu, na tohle prakticky můžete zvysoka kašlat, protože zpočátku to má úplně nulovou váhu. I já jsem si chvílemi říkal, k čemu to vlastně je, když vlastně ani nejde znát rozdíl. Ono totiž později se dostanete k celkem zajímavým perkům, které vám změní herní styl a od Power Level 140 si už budete hrát i s čísly. S tím ovšem přichází první zásadní problém a to je samotný leveling. Na Power Level totiž nemá vliv ani level ani perky ani statistiky, ale úrovně vybavení. Vybavení získáváte z výprav, z truhel anebo padá z nepřátel. Samotné výpravy jsou ovšem velice, ale velice stereotypní, otravné a většinou jsou okopírované z kampaně. To by ještě nebylo tak úplně zlé, protože většina z nich má ucházející tempo, ale hra je nastavená tak, že můžete získat gear pouze snad maximálně o deset levelů výš (pokud budete mít mega štěstí) než máte momentálně na sobě. Gear je rozdělen do šesti kategorií a zmíněný Power Level se průměruje. Ve výsledku to znamená, že pokud se chcete dostat na endgame obsah, který začíná od levelu 150, budete muset absolvovat hodně výprav. A nejde to nijak urychlit. Hra sice nabízí boostery na zkušenosti, ale gear budete nacházet bohužel postupně.
Další obrovský problém je podle mě totální nevybalancovanost hrdinů. Postupem času jsem si uvědomil, že postava do pozdějších raidů musí: 1. Být dobrá nablízko 2. Být dobrá na dálku 3. Umět se pohybovat po mapě a za 4. Mít použitelné schopnosti. Díky těmto kriteriím jsou pro mě hratelné momentálně jen 4 postavy a sice: Bucky, Black Widow, Kate Bishop a Iron Man. Ostatní postavy mají v těchto kategoriích značné handicapy, například Thor je silný nablízko, umí létat, ale na dálku selhává a jeho schopnost bifrostu zrovna není nijak zázračná. A třeba takový Hulk není dobrý téměř v ničem, je nemotorný, nikam se nedostane rychle, na dálku katastrofa. Ale já neříkám, že by to mělo být špatně, jen by potřeboval přepracovat herní styl a udělat z něj například pořádného tanka, co má aspoň nějaký damage.
Jakmile se s hrdinou dostanete na úroveň 150, odemknou se vám raidy, díky kterým se váš Power level může vyšplhat až na 180. Raidy jsou skvělé, jsou zábavné a vyžadují už určitý skill v hraní. Je tu ale jedno velké ALE....raidy jdou hrát jen ve čtyřech hráčích, což je podle mě největší momentální problém. Hra je totiž už prakticky mrtvá, denně hru hraje pouhých 500 hráčů z celého světa a šance, že se k vám napojí další 3 hráči je prakticky nulová (multiplayer má totiž region lock). Díkybohu na Steamu existuje skupina, kde si hráče dohledáte. Pořád ale nechápu tohle rozhodnutí, že sólo hráč se na nejvyšší power level nikdy nedostane a je potřeba shánět lidi na téměř mrtvou hru. Jinak raidy již vyžadují týmovou spolupráci a bez nastudování jejich guidů si ani neškrtnete, protože je většinou potřeba, aby každý z hráčů provedl nějakou akci. Nelze, aby jeden stál a tři to odehráli sami, ale je to věc, která je dělá zábavné. Proto taky celkem zamrzí absence ingame chatu. Ve hře je funkce Push-to-talk, ale s Číňany si moc nepokecáte.
Kromě toho ještě hra trpí občasnými bugy ve formě nespuštění scriptů. Doděláte objective, ale hra to nezaregistruje a stále po vás chce vymydlit všechny nepřátele, přestože tam žádní už nejsou. Někdy to lze vyřešit načtením checkpointu, někdy se musí resetovat mise. Stalo se mi dokonce, že jsem porazil bosse, hra to zaregistrovala, ale nechtěla ukončit misi a hra zamrzla v bodě, kdy se čeká na nápis "Výprava dokončena", který ale nepřišel a musel jsem hru dokonce vypnout úplně. Občas se neobjevovaly titulky, občas se objevily titulky pro neslyšící, jednou dokonce šly titulky napřed.
V závěru bych akorát vyzdvihl skvělý hudební doprovod, kdy mě hudba neomrzela ani po 80 hodinách i když se opakuje, celkem fajn grafiku a rovněž skvělý dabing postav, kde rozhodně figuruje Nolan North jako Tony Stark, Troy Baker jako Bruce Banner, Laura Bailey jako Black Widow a Christopher "Kratos" Judge jako Black Panther.
Začneme s kampaněmi, kterým nelze vytknout absolutně nic. Celkem 4 příběhové kampaně nabízí skvěle napsané na sebe navazující příběhy, které byla radost hltat. Je sice malinko škoda, že většinu času té hlavní odehrajete za Ms. Marvel, která je rozhodně zajímavá, nicméně její bojový styl mi absolutně nesedl. Naštěstí si ale zahrajete na všechny postavy a určíte si, s kterými se budete věnovat obsahu po kampani. Za Kamalu totiž dáváte do zpátky do kupy všechny Avengery, kteří se po neslavném dni zvaného A-Day rozpadli a veřejnost je odsoudila. Kontrolu na městy převzal A.I.M. a jeho šéf MODOK, kteří chtějí vymýtit veškeré nadpřirozené schopnosti lidí (trochu mi to připomíná Úžasňákovi že?). Vmísit do hry záporáky dosud neviděné ve filmech byl podle mě moudrý krok, protože člověk neznalý komiksů se alespoň dozví něco nového o Marvel světě.
Druhou náplní hry kromě bojů je rovněž levelování postav a sbírání gearu. A nejspíše toto je důvod, proč jsem hru neutnul po dokončení kampaní. Vlastně pokud neplánujete hrát hru v end game obsahu, na tohle prakticky můžete zvysoka kašlat, protože zpočátku to má úplně nulovou váhu. I já jsem si chvílemi říkal, k čemu to vlastně je, když vlastně ani nejde znát rozdíl. Ono totiž později se dostanete k celkem zajímavým perkům, které vám změní herní styl a od Power Level 140 si už budete hrát i s čísly. S tím ovšem přichází první zásadní problém a to je samotný leveling. Na Power Level totiž nemá vliv ani level ani perky ani statistiky, ale úrovně vybavení. Vybavení získáváte z výprav, z truhel anebo padá z nepřátel. Samotné výpravy jsou ovšem velice, ale velice stereotypní, otravné a většinou jsou okopírované z kampaně. To by ještě nebylo tak úplně zlé, protože většina z nich má ucházející tempo, ale hra je nastavená tak, že můžete získat gear pouze snad maximálně o deset levelů výš (pokud budete mít mega štěstí) než máte momentálně na sobě. Gear je rozdělen do šesti kategorií a zmíněný Power Level se průměruje. Ve výsledku to znamená, že pokud se chcete dostat na endgame obsah, který začíná od levelu 150, budete muset absolvovat hodně výprav. A nejde to nijak urychlit. Hra sice nabízí boostery na zkušenosti, ale gear budete nacházet bohužel postupně.
Další obrovský problém je podle mě totální nevybalancovanost hrdinů. Postupem času jsem si uvědomil, že postava do pozdějších raidů musí: 1. Být dobrá nablízko 2. Být dobrá na dálku 3. Umět se pohybovat po mapě a za 4. Mít použitelné schopnosti. Díky těmto kriteriím jsou pro mě hratelné momentálně jen 4 postavy a sice: Bucky, Black Widow, Kate Bishop a Iron Man. Ostatní postavy mají v těchto kategoriích značné handicapy, například Thor je silný nablízko, umí létat, ale na dálku selhává a jeho schopnost bifrostu zrovna není nijak zázračná. A třeba takový Hulk není dobrý téměř v ničem, je nemotorný, nikam se nedostane rychle, na dálku katastrofa. Ale já neříkám, že by to mělo být špatně, jen by potřeboval přepracovat herní styl a udělat z něj například pořádného tanka, co má aspoň nějaký damage.
Jakmile se s hrdinou dostanete na úroveň 150, odemknou se vám raidy, díky kterým se váš Power level může vyšplhat až na 180. Raidy jsou skvělé, jsou zábavné a vyžadují už určitý skill v hraní. Je tu ale jedno velké ALE....raidy jdou hrát jen ve čtyřech hráčích, což je podle mě největší momentální problém. Hra je totiž už prakticky mrtvá, denně hru hraje pouhých 500 hráčů z celého světa a šance, že se k vám napojí další 3 hráči je prakticky nulová (multiplayer má totiž region lock). Díkybohu na Steamu existuje skupina, kde si hráče dohledáte. Pořád ale nechápu tohle rozhodnutí, že sólo hráč se na nejvyšší power level nikdy nedostane a je potřeba shánět lidi na téměř mrtvou hru. Jinak raidy již vyžadují týmovou spolupráci a bez nastudování jejich guidů si ani neškrtnete, protože je většinou potřeba, aby každý z hráčů provedl nějakou akci. Nelze, aby jeden stál a tři to odehráli sami, ale je to věc, která je dělá zábavné. Proto taky celkem zamrzí absence ingame chatu. Ve hře je funkce Push-to-talk, ale s Číňany si moc nepokecáte.
Kromě toho ještě hra trpí občasnými bugy ve formě nespuštění scriptů. Doděláte objective, ale hra to nezaregistruje a stále po vás chce vymydlit všechny nepřátele, přestože tam žádní už nejsou. Někdy to lze vyřešit načtením checkpointu, někdy se musí resetovat mise. Stalo se mi dokonce, že jsem porazil bosse, hra to zaregistrovala, ale nechtěla ukončit misi a hra zamrzla v bodě, kdy se čeká na nápis "Výprava dokončena", který ale nepřišel a musel jsem hru dokonce vypnout úplně. Občas se neobjevovaly titulky, občas se objevily titulky pro neslyšící, jednou dokonce šly titulky napřed.
V závěru bych akorát vyzdvihl skvělý hudební doprovod, kdy mě hudba neomrzela ani po 80 hodinách i když se opakuje, celkem fajn grafiku a rovněž skvělý dabing postav, kde rozhodně figuruje Nolan North jako Tony Stark, Troy Baker jako Bruce Banner, Laura Bailey jako Black Widow a Christopher "Kratos" Judge jako Black Panther.
Hrál jsem a dohrál jen kampaň a první DLC s Kate Bishop a jediná věc, co by mě ke hře vrátila jsou další DLC s příběhem. Postavy, jejich interakce a celkově příběh je totiž vážně povedený.
Hratelnost, na druhou stranu, už dost vázne. Souboje nenaplňují, mise se opakují a nepřátele působí strašně umělě a nezajímavě. Sbírání lootu, slepšování statistik a postup hrou tak působí až moc schématicky a nudně. Chybí invence či jakákoliv originalita a hra se to snaží nahradit alespoň různorodostí postav, kde doopravdy každá působi a hraje se jinak.
Hratelnost, na druhou stranu, už dost vázne. Souboje nenaplňují, mise se opakují a nepřátele působí strašně umělě a nezajímavě. Sbírání lootu, slepšování statistik a postup hrou tak působí až moc schématicky a nudně. Chybí invence či jakákoliv originalita a hra se to snaží nahradit alespoň různorodostí postav, kde doopravdy každá působi a hraje se jinak.
Pro: příběh, postavy
Proti: soubojový system, opakující se úkoly v misích
Chvíli jsem myslel, že se mi splnil sen. Moje oblíbená Kamala Khan rozehrává komiksovou událost, ve které si zahraji za všechny slavné hrdiny, ve hře, která nejednou připomíná dokonalého Spider-Mana od Insomniacu? A nějakou dobu to skutečně vypadá, že jsou Avengers bratříčkem zmíněného kousku, opatrně předhazují camea známých jmen či záporáků. Chvíli jsem si pohrával s myšlenkou, že ve hře odehraji úplně všechno, co se dá, klidně ji budu desítky a desítky hodin platinovat. A pak se najednou trochu zasekne vyprávění. A hratelnost. A následuje repetitivnost všeho. Ze zastávky se dá vyjet jen pomalu a chválit jen opatrně.
Co mě mrzí nejvíc, je jednotvárnost nepřátel. Po robotech, létajících robotech a obrněných robotických kolosech přijde v bossfightu většinou mech, robotický oblek, případně robotická loď. Pro představu - něco jako kdyby hráč ve světě Mass Effectu po celém vesmíru bojoval pouze s gethy. Vždyť je to Marvel, tolik žoldáků, skupin a světů, kolik nabízí - a tady je nepřítelem pořád jenom jedna sebranka. Jak jsme se shodli s kamarádem spoluhráčem - pokud už nikdy nebudu v žádném filmu, seriálu, komiksu ani hře muset potkat zkratku AIM, bude můj život o něco šťastnější.
Co podobným náladám nepomáhá, je obtížnost. I na moji obvyklou střední jsem často umíral v obležení nepřátel, kteří mi šikovně nadběhli, v závěrečných kláních jsem padal do pár vteřin a hře za některé hrdiny jsem nepřivykl až do samého konce. Zatímco takový Thor je adekvátně overpowered a jakmile se mu našteluje některá ze superschopností, nemá konkurenci a rozmydlí všechno a všechny v okolí, za Kamalu jsem mohl vylepšovat atributy, jak jsem chtěl, nepomohlo to. To samé Hulk, který by měl jako tank rozšlapat každý kamínek, ale ve skutečnosti se ani neotočím a už pomalu a nemotorně zmírám po sérii nevyhnutelných zásahů.
Jak mě hra graficky a geometricky v příběhových misích těší, ve vedlejších naopak štve. Základny rozmístěné v pouštích a zasněžených pláních, nezalidněno, jen v dálce pár vysílačů a věží, kde se schovávají tlupy soků. Z podobného systému radost nemám a už vůbec ne právě z doplňkových úkolů. Nemám moc rád stížnosti na generický grind, ale tohle se jinak nazvat nedá. Jak se to týká hlavních postav, je roztahování příběhů moc fajn, ale jakmile jde o hledání materiálů / uprchlíků / vzácných zdrojů, je to opakující se peklo, kde jen můžu hádat, jestli budu bojovat se třemi nebo čtyřmi lavinami nepřátel a kolik portálů budu dobývat / bránit / hackovat.
Rád bych řekl, že příště už to vyjde perfektně, ale v téhle podobě se pokračovat nebude. Moc díky za vyladění toho, co šlo, za nové hrdiny, za pár nových kapitol. Jako komiksová či filmová událost by šlo o podívanou přesně podle mého gusta, takhle zůstává trochu hořký dojem, o kolik lépe mohlo tohle číslo vypadat.
Co mě mrzí nejvíc, je jednotvárnost nepřátel. Po robotech, létajících robotech a obrněných robotických kolosech přijde v bossfightu většinou mech, robotický oblek, případně robotická loď. Pro představu - něco jako kdyby hráč ve světě Mass Effectu po celém vesmíru bojoval pouze s gethy. Vždyť je to Marvel, tolik žoldáků, skupin a světů, kolik nabízí - a tady je nepřítelem pořád jenom jedna sebranka. Jak jsme se shodli s kamarádem spoluhráčem - pokud už nikdy nebudu v žádném filmu, seriálu, komiksu ani hře muset potkat zkratku AIM, bude můj život o něco šťastnější.
Co podobným náladám nepomáhá, je obtížnost. I na moji obvyklou střední jsem často umíral v obležení nepřátel, kteří mi šikovně nadběhli, v závěrečných kláních jsem padal do pár vteřin a hře za některé hrdiny jsem nepřivykl až do samého konce. Zatímco takový Thor je adekvátně overpowered a jakmile se mu našteluje některá ze superschopností, nemá konkurenci a rozmydlí všechno a všechny v okolí, za Kamalu jsem mohl vylepšovat atributy, jak jsem chtěl, nepomohlo to. To samé Hulk, který by měl jako tank rozšlapat každý kamínek, ale ve skutečnosti se ani neotočím a už pomalu a nemotorně zmírám po sérii nevyhnutelných zásahů.
Jak mě hra graficky a geometricky v příběhových misích těší, ve vedlejších naopak štve. Základny rozmístěné v pouštích a zasněžených pláních, nezalidněno, jen v dálce pár vysílačů a věží, kde se schovávají tlupy soků. Z podobného systému radost nemám a už vůbec ne právě z doplňkových úkolů. Nemám moc rád stížnosti na generický grind, ale tohle se jinak nazvat nedá. Jak se to týká hlavních postav, je roztahování příběhů moc fajn, ale jakmile jde o hledání materiálů / uprchlíků / vzácných zdrojů, je to opakující se peklo, kde jen můžu hádat, jestli budu bojovat se třemi nebo čtyřmi lavinami nepřátel a kolik portálů budu dobývat / bránit / hackovat.
Rád bych řekl, že příště už to vyjde perfektně, ale v téhle podobě se pokračovat nebude. Moc díky za vyladění toho, co šlo, za nové hrdiny, za pár nových kapitol. Jako komiksová či filmová událost by šlo o podívanou přesně podle mého gusta, takhle zůstává trochu hořký dojem, o kolik lépe mohlo tohle číslo vypadat.
Pro: Základní příběhová linka, boj za konkrétní hrdiny
Proti: Opakované vzorce vedlejších misí, boj za konkrétní hrdiny
Hru stále hraju a baví mě. Mise by mohli být trochu lepší, ale jinak hra měla potenciál. Je dobře udělaná
Pro: Vizuál, příběh, hudba
Proti: Absence RPG a lepšího zpracování vedlejších misí a multiplayeru
Pro: příběh, postavy, hudba, raidy, voice-acting, grafika
Proti: zdlouhavé levelování, otravné vedlejšáky, nevybalancovanost postav, bugy, nešťastně vyřešený end-game obsah, podpora hry končí v březnu 2023 :(