Komentáře
Na začátku hry se ocitáte v kůži Poručíka Mike Powella, jedete v náklaďáků někde v Africe a vaším cílem je osvobodit britského špióna. Po této misi se ocitnete o mnoho tisíců kilometrů na server, v norském Trondheimu, kde se musíte dostat do nepřátelské ponorky, vyřadit jí motory a uprchnout ze základny. Vašimi pomocníky nebudou jen zbraně jako odstřelovací puška, ale také německá uniforma a doklady. Poslední věcí, kterou bych chtěl jen v rámci utajení příběhu zmínit je třetí mise, kdy se ocitáte ve výsadkovém člunu směřujícím na Omaha Beach a věřte mi, že se budete cítit jako ve filmu Zachraňte Vojína Ryana. K příběhu bych už prozradit více nechtěl a přesunu se k další části a to je výbava.
Zastřílíte si z mnoha dobových zbraní, od Thompsona, přes Panzerschreck až po Sturmgewehr 44, kterou mnoho hráčů jistě zná ze série Call of Duty. Nejprve jsem se bál, že do této (a ostatně i všech ostatních zbraní, hlavně tedy amerických) nebude dostatek munice, ale jelikož je zde nepřátel až až, o munici nouze nebude. S podivem jsem zjistil, že ani o americkou munici nebude nouze, neboť do Thompsonu naládujete náboje z MP40 a do M1 Garand z německé pušky Kar98K. I když to sice nekoresponduje s realitou, ve hře to vezmete velmi za vděk.
K jednoznačnému plusu této hry patří příběh. Jak již jsem na začátku naznačil, vylodění na pláži Omaha je zde uděláno na svou dobu dokonale a i další mise jsou velmi zajímavé a i v dnešní době nijak neokoukané. Taktéž mise, kdy jste převlečeni za Němce nemají chybu.
Po grafické stránce toho nemám hře moc co vytknout, avšak ani nic k pochválení to není. Hra je založena na stařičkém ID Tech 3 enginu, takže ani na svou dobu nevypadá nijak extra dobře, v porovnání s Call of Duty, které je o rok mladší a běží na upraveném ID Tech 3 enginu vypadá o hodně hůř, ale musím taky říct, že taková katastrofa to není.
K těm „katastrofám“ se dostanu teprve teď. Jako (skoro) každá hra, i tato má své nedostatky. Jako první, a ten mě štval docela hodně, je, nebojím se to říct, špatná AI nepřátel i spojenců, kdy například v bitvě kolem sebe proběhnou ve vzdálenosti asi 1 metru a nezačnou po sobě střílet, vždy jsem nepřítele musel zastřelit sám. Také, co bych na AI zkritizoval, je velmi vysoká přesnost vojáků na dálku nebo při běhu, kdy se nejednou stalo, že mě voják zabil střelbou od boku při běhu. Naštěstí je zde možnost rychlého uložení a nahrání, takže nemusíte opakovat celé mise, ale pokračujete tam, kde jste skončili. A po několika pokusech už víte, jak se tomu a tomu vojákovi postavit a zabijete ho už bez problému. Jediná mise, kdy jsem měl větší problém, kdy jsem musel nahrávat velmi často, bylo městečko, kdy po vás střílela hejna odstřelovačů, kteří ve většině případů ani nešli vidět, neboť byli skryti za Fog of War, neboli v dáli, kde jste neměli dohled.
Další, již méně podstatnou vadou na kráse, je absence Iron Sightů, neboli zaměřovačů na zbrani. V praxi to znamená, že stále musíte střílet od boku, což je občas velmi nepraktické, ale dá se na to naštěstí zvyknout, avšak častokrát se mi stávalo, že jsem zbytečně mačkal pravé tlačítko na myši v touze vyvolat zaměřovač. Avšak ve většině případů se nic nestalo, jediná zbraň, co zaměřovač měla, byla pochopitelně odstřelovací puška.
Tímto bych výčet nedostatků ukončil, a i když se z posledních dvou odstavců může zdát, že hra je velmi špatná a má mnoho nedostatků, opak je pravdou. Hra se mi až na již zmíněné nedostatky velmi líbila a její hraní jsem si až na pár „nanervyjdoucích“ míst užíval. Kampaň se skládá z 6ti aktů, přičemž každý je rozdělen v průměru do 5 částí. Celková doba byla u mě průměrných 10 hodin, přičemž obtížnost jsem měl nastavenou na střední a dařilo se mi hrát kontinuálně, tedy bez větších záseků na jednotlivých místech.
Závěrem bych chtěl ještě dodat, že hru hodnotím z pohledu hráče ne dnešního, ale hráče z roku 2002, tedy z roku, kdy hra vyšla. Na svou dobu průměrná grafika a špatná AI, avšak vyrovnané skvělým příběhem a zajímavými misemi. Za to si ode mne hra odnáší solidních 80%.
Délka:
6 aktů, herní doba 10 hodin na střední obtížnost
HW nároky:
91 fps stabilně, nejspíš omezeno.
Klady a zápory:
+ Výborný příběh
+ Zajímavé mise
+ Inspirace filmem Zachraňte Vojína Ryana
- Na svou dobu průměrná až podprůměrná grafika
- AI
- Chybící zaměřovače
Pro: + Výborný příběh + Zajímavé mise + Inspirace filmem Zachraňte Vojína Ryana
Proti: - Na svou dobu průměrná až podprůměrná grafika - AI - Chybící zaměřovače
Pro: Ve své době grafika, singleplayer, atmosféra každé mise naprosto odlišná
Proti: Hoodně krátké, nedá se mířit zbraní
Překvapilo mě, že jde do značné míry o oldschoolovou střílečku s arkádovou hratelností, která si až na pár chvil (ono často proklamované vylodění v Normandii) nepáře hlavu s tím, že válka není jen o jednom neohroženém hrdinovi. Jako neznalec oboru jsem čekal, že půjde více o týmovou záležitost s trochou taktiky. Týmové mise tu sice byly také, spočívaly však většinou v tom, že musíte rychle pozabíjet všechny nepřátele, než stihnou zabít některého vašeho klíčového spojence.
Dopředu jsem věděl už o jedné velké kvalitě, a tou je hudba Michaela Giacchina, ačkoliv jí zde mohlo být klidně i více. Naopak dnes už rozhodně neoslní grafika, a troufnu si tvrdit, že ani na rok 2002 se nejedná o žádný zázrak a grafika je tak na úrovni roku 1999 (což možná souvisí s použitým enginem Quake III).
Co činí z této hry skvělou a vtahující je náplň a atmosféra všech misí. Jsou postaveny na reálných základech, každá je odlišná, každá má něco do sebe a v každé je úplně jiné prostředí. Zvláště jsem ocenil závěrečnou misi v německém lese (pro FPS obecně netradiční prostředí), kde se autorům podařilo docílit dojmu skutečného rozsáhlejšího porostu s poměrně velkou volností pohybu. Jinak je ovšem hra koridorová, ale určitě to není tak strašné, jako to jistě bude v případě novějších her ze série CoD i MoH. Potěšily mě i takové nesmysly, jako možnost vniknout do jednoho z gestapáckých domů a zahrát si tam na klavír titulní melodii celé série Medal of Honor.
Poměrně nevyvážené mi přišly zbraně. Takřka celou hru jsem prošel s thomsonem nebo sniperkou. Čas od času s tlumící puškou. Ostatní zbraně byly tak trochu naprd, zvláště strašně málo účinné granáty, jejichž rozsah účinku byl asi dva metry.
Co mi trochu také vadilo (a co předpokládám z různých parodií bude v budoucnu na denním pořádku) je fakt, že je hra tak trochu pro tupé hlavy. K cíli neustále vede šipka, přestože je hra lineární. Každý detail, který by mohl teoreticky způsobit zákys, je vyřešen herním "hintem" a všechna aktivní místa související s úkolem jsou označena červeně, aby se nedala přehlédnout, takže člověk si ani nemusí prohlížet "mission objectives", ale prostě jít rovnou za nosem, než ho trkne červená.
Celkově se však jedná o dobrou hru, která mě chytla natolik, že jsem ji dohrál na jeden zátah, což se u mě často nestává.
Pro: atmosféra, zajímavé mise
Proti: docela krátké
Multiplayer jsem nikdy nehrál, takže ho hodnotit nemůžu. Nicméně sing je pěkná akce která se dobře hraje, boužel ale konec přichází relativně brzo
Pro: Grafika a perfektní atmosféra, celkové zpracování hry, zbraní atd.
Proti: krátké
Rozhodně se nejedná o žádnou stereotypní nudu ve stylu "vyčisti tamten bunkr" nebo "vyhoď do vzduchu toto dělo", i když ano, tyto úkoly se zde také vyskytují, ale daleko častěji budete ochraňovat spojenecké agenty, tajně pronikat do vnitra nepřátelského území, krást dokumenty, sabotovat nepřátelský vozový park, a podobně.
Díky dokonale vyladěné hratelnosti se hra výborně hraje, nic nijak neruší a vše je tak, jak má být. Grafika sice již nezapře svá léta, přesto je však celkový dojem skvělý, a to i díky kvalitním zvukům a hudbě. Pokud bych měl hře něco vytknout, tak jedině občas umělou inteligenci nepřátel i spolubojovníků, ale nejde o nic vážného. I po 15 letech má hra stále co nabídnout a mohu říct, že zabaví mnohem lépe než většina nových her :-)
Pro: Hratelnost, prostředí, atmosféra, celkový dojem z grafiky, zvukové a hudební zpracování, rozmanitost úkolů, chytlavost
Proti: Občas AI, ale není to nic hrozného
EDIT 28.4.2009 : dobre sam sem uznal, ze muj komentar je az moc ultrakratkej a vystizne takze ho trosku prodlouzim :-)
Tak za prve na teto hre si nejvice cenim atmosfery, ktera je proste vynikajici. Neni to sice jako v CoD bitevni vrava kdy okolo vas svisti kulky a vy se bojite o zivot, ale dobu to vystihuje nebyvale skvele a celou dobu sem se citil jako bych tam byl. A to se moc casto nestava. Jistou a nezanedbatelnou roli na tom ma i vynikajici hudba, ktera jakoby vypadla ze Zachrante vojina Ryana a radim ji k tomu nejlepsimu co sem mohl ve hrach slyset.
O hratelnosti se nebudu moc rozepisovat...naslo by se par hluchych mist, ale vetsinu sem prolit s chuti...hlavne zasnezene mestecko bylo dechberouci a bylo v nem zabavene strilet fritze :-)
Co dodat na zaver - imho je tahle hra klasika zanru a spolu s datadiskem Spearhead nejlepsi druhovalecna FPS co jsem hral. Tecka :-)
I v dnešní době, když nasednete na korbu MoHAA, tak Vás hra strhne a nesesednete, pokud ji nepokoříte. Neuvěřitelná hratelnost a zábava s nacisty, jaká tu nebyla.
I když už más svá léta, pořád se slušně hraje a to se na kvalitním titulu vždycky pěkně pozná.
Pro: soundtrack, mise, klasika
Proti: Od Alžírska po Berlín s neohroženým hrdinou
Toto dílo, je neskuečně realistické ve své válečné atmosféře a celkovém prožitku i dnes.I když mu oponují např.Call of Duty.Ale stále pro určitý vybraný tábor, či herní skupinu lidí, zůstáva dobrým válečným prožitkem.
Jinak grafická stránka je dobrá své doby, ale dnešní nástupci podobného díla ji dnes již už překonali.
Audio hudební podkres a zvuky, jsou naprosto realistické a na vysoké úrovňi, jak zvukově, tak i hudebně.
Já jsem byl s touto hrou plňe spokojen, co se týče válečného prožitku a průběhu, neboť v ní nejsou žádné přikrášleniny a přehnané prvky.
Kdo si chce prožít obléhaní francie, nebo vylodění v Normandii, či průchod zasněženým Německým lesem, ať směřuje k této legendě mezi prvními.
:-)
Pro: Vše
Proti: Nic
Pro: výborný multiplayer, jednoduchá hratelnost, obrovská komunita, bohatý singleplayer
Proti: starší grafika
Pro: Atmosfera, Multiplayer, hratelnost
Proti: krátka herní doba, dnes už zastaralá grafika
Na závěr mi dovolte poděkovat oční ambulanci v místní nemocnici a zároveň jeden citát - "Běda vojevůdci, který přichází na bojiště s nějakým systémem." (Bonaparte)
Pro: Grafika
Proti: Válka, příběh
Nicméně ani singl nebyl k zahození, to věru ne, spíše mě mrzí, že spustil tu otřesnou lavinu podobně (či spíše stejně) laděných her, o které bych už ani kolo neopřel.
Pro: Mise, Multiplayer
Proti: málo MP levelů
Pro: takřka celý singleplayer je jedno velké pro, slušná grafika (na svoji dobu), multiplayer, soundtrack, skvělá atmosféra
Proti: snad pouze krátkost kampaně