Komentáře
Pro: nádherná atmosféra hry, jednoduchost hry, stabilní servery
Proti: občas špatná komunita, některé updaty stojí za nic :/
V dnešní době se Minecraft stále drží a hodně lidí ho hrává i nyní. Není to rozhodně nic špatného, hru si občas zahraji i já. Když si ale vezmu mladší věk, tak lidi s mladým věkem u této hry stráví denně a když to řeknu hnusně, žere jim to čas. Ale to je jistě jejich věc. Ale dost hloupostí, jdeme se vydat k mému názoru této hry...
Hra na mě nejprve působila velmi legračně a občas chaoticky. To se dá lehce pochopit. Grafika, inventář, atd... Ale to už velmi rychle uplynulo a později jsem hru hrával pořád a občas si ji dám ještě teď a rozhodně toho nelituji.
Stavění kostiček mě vždy vedlo k zábavě a občas mé výtvory stály za pěkný pendrek, ale to už k Minecraftu patřilo. Sleduji youtubera Pedra a ten to tam kolikrát zmiňuje a má úplnou pravdu. Když něco hrávám opravdu nejčastěji, tak Hard Core. To je pro mě opravdová výzva, kterou jsem dokázal až po obrovské době pokořit, když jsem konečně poslal draka k zemi. No a pak jsou zde samozřejmě již populární Minihry, které mě též neskutečně velmi baví.
Celkově hru hodnotím kladně a nemohu si v podstatě na nic stěžovat, snad jen, že to žere čas, ale to je asi úplně vše, co mě napadá. Takže jsem rád, že jsem se k této hře dostal a zahrál si ji. Navíc s ní rozhodně ještě nehodlám končit, když se u ní člověk stále baví.
Pro: Kreativita, módy. minihry
Proti: Žraní času
Tohle tedy bude, doufám, stručné shrnutí Minecraftu (java edice od Mojangu), který hraji já. Existuje asi milión a jeden způsob, jak to může hrát kdokoliv další.
Zatím jsem nezkoušel jiné verze, Java edice hry mi totiž zatím dává dostatek prostoru a vyžití, nejen v osamoceném stavění, ale i ve hře s ostatními. Super je, že i když se i po letech Minecraft stále vyvíjí, tak nikde není řečeno, že tyhle moderní verze musíte následovat a můžete si zkejsnout na verzi, která vám vyhovuje. No a vzhledem k tomu, že miluji sandboxy a ještě víc miluji modované sandboxy, nějak se stalo, že jsem se zasekl na verzi 1.7.10, na launcheru od Feed The Beast s modpackem Infinity Evolved. Jasně, kdybych si dal tu práci, jistě bych mohl následovat nové verze, s novými verzemi modifikací a tak dále, ale rád se vracím k ověřenému a známému prostředí.
Minecraft je pro mě zimní hra. Vždy jak padnou první vločky sněhu, hh teda v poslední době, jak se o nich dočtu v novinách, na mě přijde nezkrotná chuť si Minecraft zapnout. Vždy začnu tím, že si to rozjedu offline, ve vlastním světě a vždy skončím tím, že se domluvíme s kamarády, nahodíme hosting a pobíháme a stavíme a kecáme a prostě si děláme co chceme a honíme ega, jak má kdo lepší tohle a támhleto. Je to super.
Tenhle rok, jsem prvně založil vlastní server, ani ne tak pro kamarády, jako pro aktivní členy komunity kolem mého streamu, vyřešil pár, s léty se kupících nedostatků ve zhruba 4 roky nepodporovaném modpacku a zase tam strávil nějakých 40+ hodin, s úplně stejnou náplní jako v předchozích letech s kamarády.
Je tam toho tolik, nejen v základu, ale ve zhruba 180 dalších modifikacích narazíte na to, že když vás napadne, co byste chtěli udělat, nejspíš to napadlo už někoho před vámi a skutečně to do hry přidal. Tady se fantazii meze kladou jen opravdu velmi zřídka.
Hra je to pro každého a přitom není. Najde se tu každý, vyřádí se tu každý, ale jen ten co se skutečně zasnaží, může svůj herní požitek posouvat. Takže je to hra pro děti? Ano. Je to hra pro tebe? No jistě by sis tam vyžití našel. Je to hra pro pošuky, kteří chtějí postavit mašinu, stroj a nebo řetězec všeho, co bude nějak spolupracovat? Když to omodifikuješ, tak sakra ANO.
Díky tomu, že to je letitá hra, s obrovskou komunitou hráčů, streamerů a dalších zviřátek, se dočteš o všem, najdeš inspiraci k nemožnému a můžeš v tom strávit nekonečně hodin.
Proto za mě říkám, je to nejlepší sandbox všech dob, co kdy spatřil světlo světa a když opustíš svou sociální bublinu, necháš stranou hlášky "bleh je to pro děti", "meh je to hranatý", otevře se ti svět možností, který se do dneška podařilo "okopírovat" málokomu, řekl bych spíš nikomu, originál zůstává jen jeden. Založ server, nauč se při tom něco nového, vezmi kámoše a dejte na vás světu na hodně dlouhou zimu zapomenout.
Pro: nekonečně možností
Proti: nekonečně možností
O Minecraftu jsem se dozvěděl někdy v roce 2011 a to právě na DH ;) Ale nějak moc jsem to nestudoval a nekoukal na videa, jen si říkal, že by mě to mohlo bavit. No, ale jelikož mi dobíhaly poslední záchvěvy pirátství a nechtěl jsem kupovat zajíce v pytli, tak jsem si hru sprostě stáhnul z uložto :/
2012
Bylo to dne 25.2.2012, kdy jsem Minecraft spustil a nastartoval tak dlouhodobý „vztah“ a to takový, že jsem následující 2 roky nehrál skoro nic jiného. Ihned po začátku jsem se jal postavit první příbytek, hliněnou boudu. Poté se moje stavební dovednost malinko zlepšila, ale nebudu vám lhát, nikdy to nebyl žádný zázrak, nejsem nějak extrémně kreativní člověk a až dodnes nejsou mé stavby žádné skvosty, paradoxně mě v MC více než stavění bavilo kopání, těžení a schraňování surovin :)
Jak jsem tak MC hrál každý den, tak mi bylo stále jasnější, že moje pirátství zde nemá místo a v dubnu jsem si koupil originál (MC byl vlastně poslední hrou, kterou jsem si pořídil ilegálně, od té doby už jsem to provedl snad jen jednou, protože mi originál nefungoval, takže i v tomto ohledu má MC neotřesitelné místo v mém životě).
Takřka na první pokus jsem zakotvil na českém serveru: Majncraft.cz a zůstal na něm dodnes, byla to dobrá volba. Po rozkoukání jsem si našel místo na severu mapy a rozjel svůj první projekt, pevnost Josefov, protože je to moje srdeční záležitost a často se tam k Jaroměři vydávám. Do konce roku jsem nestihl vybudovat ani základy, ale druhou stranu jsem skoro dostal na serveru ban, protože jsem vzal práci asi z trochu špatné strany.
Když jsem v singlu začínal, tak jsem po hliněné boudě vytvořil i pár dalších staveb, maják, hrad, nebo sochu a vše propojil kolejemi a vesele si pak přejížděl z místa na místo. Hrál jsem obtížnost peaceful, protože mi předtím několik creeprů zničilo svým výbuchem část mých staveb a to je prostě špatné. Na druhou stranu jsem tak přicházel o část surovin, která se dá získat pouze z těch nepřátelských mobů, ale já je v té době nepotřeboval.
Když jsem pak přešel na server, tak jsem se už s moby musel občas utkat a musel jsem tak víc dbát na prevenci a trochu plánovat své přežití, protože dřív mi stačilo nepadat do lávy, nebo z velké výšky :) Ale vyřešil se také můj problém s některými surovinami, které mě nebavily získávat, daly se prostě koupit na hráčské aukci, nebo směnit „tváří v tvář“ takže nebylo nic lehčího, než provozovat své oblíbené kopání a prodávat třeba hlínu, která sice nemá sama o sobě velkou hodnotu, ale když jede člověk ve velkém, tak její hodnota není zanedbatelná. Nemusel jsem tak třeba stříhat ovce, protože to mě nikdy nebavilo a občas jsem si nějakou tu vlnu prostě koupil, ale stejně jsem ty serverové peníze (bylo to tehdy myslím libry) spíš hamounil na horší časy :) Když jsem se pak účastnil demolicí staveb zabanových hráčů, nebo absolutně ohyzdných stavení, tak jsem často sbíral, kdejaký „odpad“, který ostatní nechávali jen tak ležet a vzhledem k množství jsem na tom často vydělal víc, než ti, kteří z demolice ukořistili pár diamantů, nebo zlata :) Nechával jsem se i najímat na různé výkopové práce, kde jsem vydělal další peníze. Byl to prostě začarovaný kruh, ale bavilo mě to.
No a na podzim 2012 jsem rozjel svou stavbu Josefova, Stavěl jsem ho v měřítku cca 1:4, ale samozřejmě to nebyla úplná věrná kopie. Vyhlédl jsem si hory, požádal o povolení projektu a začal. Ale nezačal jsem stavět, nýbrž jsem hory, které často měřily přes 100 výškových jednotek, zarovnával na výšku 72 a to na ploše cca 400x500 kostek, sami si můžete spočítat, kolik z toho bylo materiálu. No, takhle jsem si asi 2 měsíce vesele zarovnával, až na mě přišli moderátoři serveru, co to jako dělám, tak jsem jim vše vysvětlil, ale nedočkalo se to moc pochopení a dostal jsem ultimátum, abych začal konečně něco stavět :) Tak jsem tedy postavil na zarovnané ploše pár staveb, kde jsem si ukládal ty statisíce kusů materiálu, které jsem už natěžil. Vyhnul jsem se banu a Josefov se začal rýsovat, do konce roku jsem měl pár prvních staveb.
2013
Tento rok byl ve znamení stavby Josefova, který jsem v základních obrysech dodělal někdy v květnu. Zde je základní pohled a tady pár detailů 1, 2, 3, více pak vizte ve zbytku alba. Pociťoval jsem, že bych se měl zkusit zaměřit i na něco jiného, tak jsem adoptoval projekt Olympijského stadionu, který byl rozestavěný, dal jsem mu tak celistvou podobu i zvenku, v interiéru jsem si udělal i výstavku různých sportů, 2, 3, na kterou jsem uspořádal veřejnou soutěž a vybral pár návrhů a zbytek vymyslel. Pustil jsem se i do projektu Cesta z města, kde jsem budoval spojení pro pěší i koně mezi různými projekty a městy, to mě celkem pohltilo, protože jsem musel respektovat terén (trochu rozdíl od Josefova :D) a střídal různé biomy a vymýšlel různé mosty, konstrukce apod. (Od té doby jsem každý rok pár kilometrů udělal.
Josefov už začal mít ucelenou podobu. Trochu blbé bylo, že vedle mě, na pouštním biomu, který přímo sousedil s Josefovem, si začal stavět hráč, kterého jsem předtím najímal na zarovnávací práce. Dělal tam takové „obyčejné“ pyramidy a konstrukce a trochu narušoval celkový pohled na Josefov, ale co jsem mohl dělat, sám jsem si ho tam nasadil :/ Bylo potřeba plno cihel, které se dělaly z jílu, který se nacházel sem tam ve vodě, ale protože ty různá ložiska v močálech a řekách v okolí jsem už vytěžil, musel jsem si udělal „potápěčskou“ helmu a nořit se do velkých hloubek v moři, ale i to mělo kouzlo. Není lepší pocit, než si takhle těžit a objevit podmořskou zombií jeskyni :)
V tomhle roce jsem taky vyhrál v loterii Majnmania a stal se tuším druhým nejbohatším hráčem na serveru, od té doby jsem trochu zlenivěl, protože jsem mohl nedostatkové suroviny nakupovat ve větších objemech.
Pod Josefovem jsem si začal budovat obrovský sklad a snažil jsem se mít truhlu s každou surovinou, která byla v MC dostupná.
2014
Dodělával jsem si práce na Josefově a stadionu a neměl vlastně pořádně do čeho píchnout, ale pak jsem se upsal na stavbu nového metra v Netheru. To mi zabralo pár měsíců, kdy jsem střídal metro s bakalářkou a státnicemi :) Den po státnicích, kdy už byly práce na metru skoro hotovy, jsem byl osloven, zda bych nechtěl dělat na serveru moda (moderátora) a staral se tak o komunitu, pomáhal nováčkům, banoval zločince… No protože jsem s tím nepočítal, tak jsem byl poctěn a rád jsem přijal, byla to nová a zajímavá zkušenost.
Na podzim jsem rozjel nový projekt, Hřbitov zbloudilých duší, kde jsem se snažil vytvořit hrob každému zabanovanému hráči, což tehdy už bylo něco přes 6 stovek jedinců. Bohužel jsem přestával mít dostatek času a popravdě už pro mě MC nebyl úplně priorita, takže jsem hřbitov nedokončil.
2015
V tomto roce moje aktivita v MC už hodně opadla, nebyl čas ani chuť. Ale v září byla spuštěna na serveru nová mapa, tak jsem se zase trochu rozjel. Začal jsem stavět Muzeum východních Čech v Hradci Králové, ale za 2 roky prací jsem udělal pořádně jen lapidárium, přízemí a obvodové zdi (ač teda myslím, že to byly moje nejzdařilejší stavební úspěchy).
2016-2017
Tyto roky se toho moc nedělo, s muzeem jsem moc nepokročil a i další drobné projektíky nestály za řeč. V MC jsem se objevil jen na pár hodin za měsíc a to je prostě na něco většího málo.
2018
Moje aktivita se trochu zvětšila. Bratranec Domcapivo ode mě dostal k desátým narozeninám MC a tak jsme mohli hrát spolu. Postavil si dům blízko u muzea a tak jsme spolu jen tak blbli, nebo jsem ho jako mentor trochu usměrňoval. Paradoxně mi ale s novinkami spíš radil on, protože to má od Letsplayerů naučený víc :D
2019
Od začátku roku byla na serveru spuštěna nová mapa s posledními updaty. Hra se od mých začátků hodně proměnila, ale i tahle verze mě zas bavila. Ihned po spuštění mapy jsem si našel pěkný ostrov a postavil si tam jednoduchý obytný maják, Domcapivo si udělal barák na stejném ostrově dole pod mojí skálou. Mořský update byl dost vydatný, mně se nejvíc zalíbily želvy, tak jsem si udělal takovou malou želví farmu se 4 želvami, asi byste neuhodli, jak jsem je pojmenoval: Michelangelo, Donatello, Leonardo a Raphael, není nad to si spojovat oblíbené věci dohromady ;) Pod ostrovem jsem si vybodoval políčko a stromovou „farmu“ a žiju si dobře, asi jako takový MC důchodce.
Došlo mi, že jsem nikdy za těch skoro 8 let hraní nezabil draka v Endu, což je vlastně konec hry. Tak jsem se do toho před několika dny pustil. Je to velmi zajímavý souboj, dal by se srovnat s bossfighty v jiných hrách. Když se spustily závěrečné titulky, tak jsem byl dost naměkko. Skončila jedna etapa mého hráčského života. Pochybuju, že bych ještě někdy hrál nějakou hru tak dlouho. Teď musím poslat svůj čas na Howlongtobeat, abych jim trochu upravil statistiku. Trvalo to totiž 7 let 10 měsíců a 3 dny, než se mi povedlo hru dohrát :D
K MC se samozřejmě budu nadále vracet, tu na kratší, tu na delší čas, ale už to nikdy nebude takové, to je jasné. Je to herní legenda a ten, kdo tvrdí opak, tak Minecraft nehrál ;)
Pro: kopání, kreativita, variabilita, komunita, nekonfliktnost (většinou)
Proti: žere čas :)
Minecraftu se mi těžko něco vyčítá. Své nehezké a ohyzdné desítky hodin v něm odehrané, jsem trávil hlavně v surival modu v offline režimu. Právě posledně jsem zavítal na server kamaráda a pořádně jsem okusil hraní ve více hráčů. Potvrdilo se mi, že hráči jsou všude stejní .
Kde jinde se můžete artově vyřádit s podobně (labilně) laděnými druhy? Zčistajasna se nám stěna hory (kolem které jsme začali stavět naše království) proměnila na obrovskou plochu s textem "arbeit macht frei". Kdo jsme, abysme někoho utlačovali v jeho výtvarném umění? Nechali jsme to tedy tak a rozhodli jsme se podpořit mladého a nadějného umělce. Proto jsme na střechu opodál stojícího Dragonsreache postavili říšskou orlici. Při jejím slavnostním odhalení nechyběl ani ohňostroj.
Minecraft je zenová záležitost. Bez hranic (na správném serveru jakýkoliv hranic) a stále neuvěřitelně zábavná. Díky poslední návštěvě v něm jsem dokonce potkal fajn lidi. Skupina lidí stýkajících se i mimo Minecraft. Oblékajících se do bílých prostěradel.....
Myslím, že když o Minecraftu napíšu, že se jedná o víc, než jen hru, nebude to tak laciný tvrzení.
Herní výzva 2019 - 3. "Herní kutil"
Pro: obrovský svět se spoustou možností <3
Proti: modding, otravné bugy, zmatený vývoj, z grafiky občas bolí oči xd
Sandbox jak má být. V kreativitě se zde kladou pouze minimální meze a vy si tu svojí můžete užít v jakémkoliv herním modu. Hra mě při každém rozehrání bavila nejvíc v survivalu. Omezené množství surovin mě vždy nutilo přemýšlet a prozkoumávat. Tato kombinace mě dokázal udržet po několik hodin dobře stráveného času.
Samotné tvoření blok po bloku může začít rychle nutit, ale když se musíte krotit ve svých plánech, tak se vám teprve ukáže zábava. Vymýšlení různých ekonomických řešení staveb vašeho světa je ve skutečnosti mnohem víc kreativní než "Creative mod"
Stylizace všeho do kostiček k tomu jde. Realistická grafika by se v tomhle světě dost špatně odrazila na atmosféře. Krásně tu sedí "Méně je někdy více". Minecraft je učebnicový příklad. Podle mě tady jednoduchost podněcuje kreativitu. No a o tom Minecraft je, objevovat a tvořit. Čekali jste víc? Za mě je tohle dost.
Pro: Atmosféra prostředí, průzkum a kreativita
Proti: Jednoduchá hra, proto se často komunita zdá být jednoduchá
1. To je ale hnusná grafika. Jít na trh s takovou grafikou, to je jako letět dneska do války na dvouplošníku. Skládání kostek? Vykradené lego, nic nového pod sluncem. A proč je to tak katastrofálně náročné na hardware? Takovou hru by přece mělo utáhnout i Pentium 1. Je vidět, že dneska k úspěchu stačí trocha hype a prodá se to. Trááápnýýý! Kdo tohle může hrát?
2 Proběhl jsem se tam a rozbil pár kostek. Nic moc se nedělo, divná grafika, nuda. Nechápu, kdo tomu může pořád lepit stovky. A stavět něco takhle hranaté? Není lepší si to třeba nakreslit?
3.Potřebuju si něco nakreslit, ale nechce se mi. Napadlo mě postavit si to v Minecraftu, jen to nesmí být moc kulaté. Aspoň k něčemu ta hra asi bude.
4. Stavím, stavím, pořád stavím, rozrůstá se mi to jako hrnečku vař - pomoc, nemůžu přestat! Nemám zavolat na tu kliniku pro léčbu herní závislosti? Kdy naposled jsem slyšel ráno štěbetat ptactvo a viděl prosvítat slunce mezi žaluziemi, což je neklamným znamením toho, že bych si měl jít konečně lehnout?
5. Došla mi fantazie, už nemám co bych postavil, ale když ten Minecraft tak dobře umím, co takhle na chvíli zkusit survival mode? Jen na chvilku!
6. K...a!!! Zase mrtvý, to už je dneska potřetí. Těžím, těžím, na chvíli ztratím pozornost a pak zasyčení - otočím se a za mnou creeper. Výbuch mě odhodil, škrtnul jsem o lávu, hořím a než mi v úleku došlo, že bych měl skočit do vody, je po mě. Ještě jednou to zkusím, ale vážně už naposledy!
7. Stavím si baráček. Není to nic moc, mám jen to, co jsem si natěžil, ale baví mě to stejně, jako stavba těch honosných paláců, které jsem stavěl v creative. Jen mě mrzí ta kvanta vyhozeného kamene, kterých jsem se při cestě krajem zbavoval všude možně. Teď si ten kámen musím znovu pracně těžit.
8.Jsem tu tak sám, ztracen ve velkém světě. A těm vesničanům není slova rozumět. Nezkusím to na nějakém online serveru?
9.Tak jsem se poprvé připojil na nějaký online server. Několik bylo plných, ale pak se zadařilo. Maturuji s přihlášení v časovém limitu, moc dlouhé jméno. Ocitám se v nějakém městě, opravdu pěkné stavby. Chvíli chodím, ale náměstí nemá východ. Nikdo mi neodpoví na otázku. Někdo se tu baví zapalováním NPC vesničanů. Admin vyhlašuje nějakou soutěž. V dálce vidím létat pár hráčů v diamantovém brnění. Admin ruší soutěž kvůli cheatům, se slovy "poděkujte těm, co lítali." Probůh, co je to tu za lidi, jdu pryč.
10.Zpět v singlu. Tolik možností! Co mám dělat napřed? Ochočil jsem si koně, stavím si podzemní rychlovlak, rozšiřuju vesnice, množím vesničany, sázím a sklízím pole, plánuju dalekou cestu na poušť a jestli seberu odvahu, možná zkusím jít i do Netheru. A co kdybych si třeba obložil Věž obsidiánem? Ale ne, to už je moc. Onehdy jsem stejně strhnul svůj osobní rekord, když jsem hrál 14 hodin v kuse od 18:00 do 8:00 a skončil jsem jen kvůli povinnostem a nerad.
Minecraft je hra, která obrátila svět her na hlavu. Ostatní vývojáři se tak lopotí, aby do svých her dostali příběh, atmosféru a grafiku co možná nejpodobnější realitě, snaží se optimalizovat hru i pro starší počítače a pak si přijde nějaký nezávislý vývojář, který v práci vyvíjel hry a ještě toho neměl dost, takže i ve svém volném čase vyvíjel hru - lego bez příběhu, s ošklivou grafikou a katastrofální optimalizací a z nějakých záhadných důvodů jí prodal desítky milionů a místo aby se mu hráči vysmáli, je z jeho hry AAA titul, světová jednička a popkulturní fenomén. Oprávněně. Nikdy v žádné hře, jsem nezažil takové napětí, tolik leknutí, tak silný pocit, že jsem skutečně uvnitř. Nikdy v žádné hře, jsem neměl tak silnou snahu neprodat svou kůži lacino, nikdy jsem necítil tak velký strach ze ztráty orientace a zabloudění. A nikdy jsem žádnou hru taky nehrál tak dlouho, zatím s výjimkou Knights and Merchants: The Shattered Kingdom.
Vytknout musím, že hra je obrovský žrout času. Nevím jestli je vůbec vhodné, pouštět k ní malé děti. I já jako dospělý mám co dělat, abych nemyslel pořád jen na Minecraft a taky nějak fungoval v reálném životě. Už čekám jak na boží smilování, kdy mě to konečně přestane bavit.
Pro: Obrovský svět se spoustou možností.
Proti: Z grafiky občas bolí oči, systém ukládání, velký žrout času, hardwarové nároky.
Ja sám vydávam modpack + vlatní tvorbu pod názvom MinecraftByMito a je to jeden z najlepších modpackov aké som kedy hral. Preskúmal som všetky FTB a nekecám :)
S kamarátmi trávime viac času v Minecrafte jak niekde v krčme. Buduje to neskutočnú kreativitu a vidím v tom aj úžasný nástroj pre začínajúcich architektov. Možno na dnešnú dobu slabšia grafika je pravda, že minecraft vypadá ako o 10 rokov pozadu, ale u mňa to vobec neubralo na hratelnosti a zaujmavosti. Jedna z mála hrý ktorá dostala 100% a právom! Dokonca v tom vidím aj školu hrou, pretože keď modifikujete minecraft do takých rozmerov že obsahuje určité kovy a chemické zlučeniny, tak myslím že je to super úvod do chémie :) A taktiež aj do fyziky k téme elektriny.
Pro: Učí deti kreatívne myslieť, hlavná myšlienka hry je kreativita
Proti: Nič, všetko sa mi páči!
Hra má 3 herní režimy: SURVIVAL, CREATIVE a HARDCORE.
SURVIVAL: Zde vše jede po vyšlapaných kolejích. Úplně volná krajina, několik druhů zvířat (krávy, slepice, ovce, prasata a vlci). Můžete si natěžit dřevo, z něho udělat prkna z nich tyče a za pomocí dřeva, kamenů, zlata a podobně si můžete udělat předměty jako krumpáč (dolování), sekera (na dřevo), lopata (lepší těžení písku, hlíny nebo jílů), motyka (na sázení semínek), a meč (k boji proti zombíkům a podobně). Dostal jsem se k příšerám. Každou Vám teď popíšu. První je zombie. Pravděpodobně nejlehčí na zabití. Když jich na Vás nejde třeba pět. Vypadají jak lidi, ale mají ruce vepředu. Dalším jsou kostlivci. Bez luku ho není tak lehké zabít s lukem už to tak náročné není. Z kostlivců padají kosti, šípy a XP, které Vám pomůžou dostat se na vyšší level. Dalším je pavouk, který je poměrně také lehký na zabití. S oblibou skáče. Padá z něho vlákno, ze kterého si můžete udělat prut a nebo luk. Pavouků je několik druhů. Je to obyčejný, jeskynní a také velice vzácný pavoučí jezdec (když na pavoukovi sedí kostlivec). Jedná se snad o neporazitelný tandem. Ještě jsem ho zatím nepotkal. Dále to jsou creepeři (česky syčáci), ti sice vypadají nevinně, ale opak je pravdou. Není výhodné si ho nastěhovat do domu, protože když vybouchne, dům se poroučí do nebeských výší. Padá z něho střelný prach, který můžete použít k výrobě TNT, který usnadňuje dolování. Dalším je zombie pigman, který se vyskytuje převážně v pekle. Vzácným mobem je enderman, který má černou barvu s dlouhými končetinami. Přenáší bloky a zákeřně se teleportuje. Padá z něho ender pearl. Slouží k teleportování. To je asi vše k nepřátelům. Teď vám napíšu něco o systémech. Prvním je železnice. Vyrobíte si koleje, vozík třeba s úložným prostorem a jedete. V posteli se dá spát (co jiného :D) mimochodem pouze v noci. Dále to je truhla, ve které si můžete uložit věci. V peci si můžete udělat sklo či roztavit rudy. Nebo upéct maso. Dekorace jsou třeba obrazy.
CREATIVE: Jedná se o herní režim, kde máte všechny věci z Minecraftu. Dají se ničit na jednu ránu a můžete zde i létat (což vám survival nenabídne, pokud si nestáhnete cheat). O creativu tu není moc co napsat. Survival mě bavil víc.
HARDCORE: V podstatě stejné jako Survival. akorát s nejvyšší obtížností. Hardcore jsem několikrát hrál. Bavil mě asi nejmíň.
Na konec jsem si připravil zajímavost: V současnosti existuje 174 receptů a možná i přibudou. Přesto stovku dát nemůžu, občas mi vadily bugy.
Pro: Opravdu nekonečné množství možností
Proti: bugy
Pro: vše
Proti: nic
Tehdy jsem reagoval jako asi většina mých známých - na gameplay jsem zíral s podivem, nechápavostí a kladl si otázku - jak tohle může vůbec někdo hrát. Sledoval jsem tu primitivní grafiku prokládanou nedospělými řečmi puberťaků a bědoval, jaká to byla zlatá doba když jsem hrával hry v pubertě já. Pak byla pauza do doby, než jsem narazil po dalších dnech na dašlí a další gameplay.
Pak to začalo nevinně, dostal jsem nápad, čistě pro legraci, si to vyzkoušet. Dost mi to připomínalo Lego z dětství u kterého jsem byl schopnej trávit hodiny a hodiny a zkusil jsem tak pojmout i tu myšlenku, jenom to spustit a vyzkoušet si to. Stáhnul jsem si nějakou warez beta verzi a věnoval tomu pár minut. Úplně ze začátku jsem byl tak trochu utvrzenej v tom nezúčastněném názoru lidí, co tohle nikdy nehráli. Grafika, vůbec celý engine... po pár minutách byl konec, nic mi to neřeklo. Hru jsem odložil a přestal se jí zabývat, abych po několika dnech opět z rozmaru jí nespustil s tím, že zkusím něco vytvořit, postavit, jen tak pro prdel.
A tady nastal určitý zlom. Z původní půlhodinky, kterou jsem tomu chtěl věnovat, se stalo několikahodinové hraní. Nepočítaje moje rozčilování nad zjišťováním, co se jak craftí, ovládá atd. Ty začátky byly opravdu úsměvný. Začal jsem vnímat možnosti, rozmanitost a absolutní svobodu v téhle hře a to mě přinutlo ve hraní den co den pokračovat, doslova jako Lego tehdy v dětství. S tím, že tu je kostiček nekonečno a když se sem vrátíte, tak začínáte přesně tam, kde jste předešle skončili. Taková nekonečná stavebnice.
Postavil jsem si primitivní barák, začal dělat jednoduchý achievementy, prolez jednu extrémně rozsáhlou jeskyni (a naivně dofal, že má začátek a konec) a tak to pokračovalo. Zbytečné popisovat, co bylo dál. Hodiny, hodiny a hodiny hraní.
Dnes má můj barák asi 5 pater (nebo spíš palác), je vytuněnej nejvzácnějšíma surovinama, který jsou ve hře k dostání, hru samotnou jako takovou jsem dohrál po tom, co jsem se rozhodl si ji koupit a oskinovat svojí vlastní postavu. Původní start point jsem vylepšil o další domy (některý jsem dokonce obšlehnul podle obrázků, který jsem viděl na internetu!) , v podstatě si vytvořil ani tak ne město, ani ne vesnici, ale prostě spoustu záchytných bodů, domečků, komplexů, kde už fantazie vlastní tvorby pracovala na plný obrátky. Na internetu jsem se inspiroval spoustou nápadů, ale na jejich realizaci jsem nikdy neměl dost času (z nějakého důvodu mi creative nevyhovoval - jako ultimátní resource všeho a bez "námahy"), o to větší měl člověk radost, když vytvořil něco, nad čím strávil hodiny času.
Závěřem, dneska jsem to já, kdo se usmívá nad přáteli a známými, kteří vidí gameplay a ťukají si na čelo jako by chtěli říct, že tohle přeci nemůžu myslet vážně, kdy tohle hraju a dokážu nad tím strávit mraky času. Neprostestuju proti těm řečem, kdo nezažil, nepochopí. Me Gusta!
Pro: nekonečně možností, modifikace, multiplayer
Proti: otravné bugy, některé achievementy jsou vyloženě nesmyslné, ukončení příběhu bere motivaci si hrát dál, pokud nejste kreativci nebo hráči na serverech
Závěrem chci říct, že vždy´t je to přirozené.
Pro: krumpáč, mražený losos, punč
Proti: žemi umřel děda
Pro: komunita, volný svět, kreativní prostředí
Proti: Doba hraní, přehršel updatů
Spousta herních společností(Nintendo ignoruji) si myslí, že nikoliv a dají zelenou jenom megalománským next gen hrám. Potom tady jsou ale studia o dvou až třech lidech, nebo samostatní herní vývojáři, kteří by také rádi vyvíjeli hry a je jim jasné, že se svými omezenými zdroji nevytvoří další Call of Duty: Kitchen Warfare. Vracejí se tedy k herním základům, na které už dnes mnoho lidí zapomíná.
A to, že hry mají být fun! Je úplně jedno o co ve hře jde, jak je to zpracováno, vždy je hlavní úkol hráče zabavit a nechat si ho hru pořádně užít. K tomu mnohdy stačí ten nejjednodušší herní mechanismus. Potom ho zaobalí do ještě jednoduššího grafického kabátku, vypilují ovládání a mají hotovo.
Vzniká úplně "nový" herní žánr, vznikl Indie - návrat ke kořenům. Jeden z takových Indie vývojářů si říká Notch, má rád jednoduché hry. Účastní se pravidelně Ludum Dare a jednoho dne ho napadne generátor Voxel-like světa. Pro ty co neví co je to voxel doporučují zkusit Voxelstein 3D. Myšlenka celého světa postaveného z voxelů a dát do něho hráče se schopnostmi svět měnit není sice nějak revoluční, ale nikdo nevytvořil tak originální zpracování.
Potom už jen stačilo hru nějak oživit, například když hráč tolik kope, proč tam nepřidat horniny a minerály? A co taky nějaké npc a tak nějak se Minecraft začal formovat. To mě hned dostává k hlavním problémům Minecraft, tedy, že vznikl tak nějak omylem. Vše byla metoda pokus omyl a omyly často už nebyly ze hry vyřazeny. Tedy developerský proces je taková adaptace pohádky o pejskovi a kočičce jak dělali dort.
Pokud jste začali hrát někdy v minulém roce Alphu(jmenovali se tak ty verze před 1.0.0?), tak jste se stali toho procesu součástí. Kromě neskutečného množství bugů, jste jásali a nadávali nad changelogem. Minecraft totiž nikdy přesně nevěděl čím chce být, neexistoval žádný, plán, návrh, analýza, která je v hrách mnohdy nutnost. Postrkal hráče neurčitým směrem a mnohým se to nelíbilo. Ani petice na přidání tlačítka umožňující odebrání Creepera nepomohla. A tak se Minecraft stal trochu survival, později trochu RPG, přitom měl spoustu building prvků. Ale hráče to bavilo, vyblbli se v tom, užívali si to.
A hlavně, každá sandbox hra musí mít nějaké modderské možnosti. U Minecraftu byváli a i stále jsou dosti nešikovné, ale to nezabránilo spoustu lidem si hru přetvořit k obrazu svému. A vznikly opravdové šílenosti. Naposledy jsem zkoušela rozjet Tekkit, začala jsem s jednoduchou těžbou surovin, potom postavila důl spojený s rafinérii a nakonec skončila u výstavby jaderného reaktoru. Ve Vanilla verzi jsem strávila hodiny nad číslicovými obvody a postavila si vlastní sedmisegment. Možnosti jsou téměř neomezené a toto velké lego si i přes všechny nedostatky našlo statisíce příznivců.
Slíbila jsem poslední vsuvku na závěr, tedy proč sakra je Minecraft napsaný v Javě? Je třeba si uvědomit, že Notch všechny své hry vytvářel v Javě a to se téměř vždy jednalo o malé, kraťoučké blbůstky. Java totiž nabízí díky svému obřímu frameworku velice rychlý vývoj i poměrně složitých aplikací, naprosto řeší největší problémy game developingu a to multiplatformost. Dokonce můžete jakoukoliv aplikaci převést do Java appletu. Můžete produkt nechávat v Kompilovaném i nekompilovaném výsledku. Tohle vše vývoj her v soutěži, kde na hru máte čas 48 hodin neskutečně urychluje a na všechny Notchovi předchozí výtvory taky bylo dostačující. Pseudo voxel engine je, ale něco úplně jiného než jakákoliv 2D hra. Jenže nikdo netušil, že se nakonec takhle rozroste a když už rozrostlo, je problém to celé překopat a udělat "správně". Můžeme jedině doufat, že někdo z Mojangu si přečte pár článku o Javě a Hardwarové optimalizaci.
Jinak hraju z dob kdy se nářadí opravovalo vyhazováním a zvedáním ze země.
Pro: Konečně pořádný lego simulátor
Proti: modding, bugy, zmatený vývoj
Hrál jsem ho dva týdny a poznal jsem ho úplně celý, znal jsem všechny craft recepty na spaměť a od té doby mě to nebaví.
A je tu ještě jedna věc - CENA - za tu hru na které jsem si před chvílí vyléval zlost (která pramenila z úchylného a trapného kultu který vytvořila) zaplatíte 500 respektive 1000 Kč, protože ten způsob placení je docela nedůvěryhodnej, vim to protože můj nejlepší kámoš tomuhle kultu propadl a nestačila mu ta obyč verze, tak si koupil ten prémium účet, ale co to? Oni mu ten gift kod nebo jak se to menuje neposlali, ale z účtu mu prej strhly prachy, ale protože on Minecraft zbožňuje tak si to kouil znovu. Teď už ten jeho vysněnej premium účet má a je z něj nadšenej, poravdě nechápu proč, on říkal že si z něj "Let´s playeři" nebudou dělat srandu a měl pravdu. Tahle odfláknutá hra s prehistorickou grafikou stojí stejně jako Assassin´s Creed: Revelations, což je podle mě skvost a né pár nedodělaných kostek. A s tou volností: v každé hře by měl člověk neomezené možnosti, kdyby ji někdo nedodělal, ale pak by už nebyl ani smysl a přesně to, je Minecraft.
Něco vám povím, hráči, kteří hrají opravdu hry na úrovni, a vy jim řeknete, že hrajete Minecraft, tak se vám vysmějou. Já se směju "let´s playerům" a říkám: ubožáci.
Tipuju, že každej kdo si tenhle článek přečte, nebo kdo se jen koukne na moje hodnocení, tak dá automaticky mínus, ale já tu nejsem abych sbíral plusy, ale abych vyjádřil svůj názor.
Pro: hratelnost, zábavný boj proti mobum i proti hráčum
Proti: engin, neni tam co dělat, je to samej bug a tak dále, kdybych to sem měl psát všechno bylo by to delší než ten článek nahoře
Pro: otevřeš více tím svou fantazii,získáš tím mnohem více nápadů :-)
Proti: zastaralá grafika :-)
Pro: Primitivnost ,neomezené možnosti a občas hezky proveditelné systémy .
Proti: když to spustím divím se ,že se to někdy seká více než nejnáročnější hry
EDIT:
Asi budu nucen snížit hodnocení kvůli věci u které by se řeklo, že je dobrá: Updates
Čím větší má MC číslo verze tím je to horší a horší, modeři na to postupně kašlou a já taky, už mě nebaví pořád opravovat mapy. Měli udělat v 1.0 a pak bugfixy, ale ne přidávat spoustu kravin (nebo měli rozjet MC RPG když už to tam narvali a zároveň MC survival nechat být)
Pro: zábava, originální zpracování, neustálý rozvoj
Proti: časem se člověk nevyhne rutině
Pro: Vše :))
Proti: Vývoj hry k hošímu
Ale z důvodů ,které mě ukládá "Společenská konvence" a taky nezaujatost oceňuji hru jako nápad a budoucnost ,kterou jistě tato hra má. Z toho důvodu měním svoje hodnocení z 0% na "Nezaujatých" 30%.
Pro: Ohromující volnost
Proti: Grafika,Opakující se herní nic
Pro: grafika (bez toho by to nebyl Minecraft), mobové, volnost, přežití, Multiplayer
Proti: grafika, :D
Pro: téměř nekonečné možnosti, zábava na hodně dlouho, stažitelný obsah, jednoduché, ale zábavné mechanismy
Proti: někoho může odradit zdlouhavost stavění
Infiminer vyšiel zadarmo spolu s jeho source code. Prišiel Švéd Notch, na tom istom Source CODE zbúchal v podstate tú istú hru, len pod iným názvom a zarobil milióny. LAWSUIT skôr či neskôr príde.
Zatiaľ tu nie je moc čo riešiť. To ako je hra zábavna jednoducho nebudem rozoberať v komentári pre Minecraft pretože by som to musel rozoberať v komentári pre Infiniminer -- kedže opakujem, tie hry sú totožné.
A právě Minecraft je pro mě jako splnění třetího dětského snu. Jako malí jsme si s bratrem a jedním kamarádem venku hrávali na to, že jsme se zřítili s letadlem do jakési neznámé země, nic si nepamatujeme a snažíme se tam přežít. Představovali jsme si, že si stavíme domy, lovíme zvěř, pěstujeme jídlo, bojujeme s nějakými neznámými silami atd. atd. A jelikož se znám a vím, že ten kousek mě, který je pořád ještě malé děcko, by tohle stále bavilo, Minecraft je pro mě jako dar z nebes.
Hra vás uvrhne do neznámé, náhodně generované, krajiny (někdo říká na opuštěný ostrov, ale jako ostrov mi to často vůbec nepřipadá, zvlášť když mě hra na začátku uvrhne do nějakých mrazivých planin), kde vaším úkolem není nic menšího, než přežít. Jste přitom obklopeni přírodními surovinami (ve formě více či méně těžitelných kostiček), tu a tam kolem vás proběhne ovce, kráva, kuře nebo prase, a když se vyškrábete na nějaký kopec či skálu, uvidíte, že vás všude obklopují jezera a řeky, lesy a hvozdy, moře a pláže, údolí a kopce, pouště a tundry, díry a skály - zkrátka krása pohledět. A vůbec nevadí, že je to všechno v jednoduché grafice a že ani při sebelepším zkoumání nenarazíte na pořádnou křivku.
A jakožto někdo, kdo se ocitl v úplně cizí zemi, první věc, kterou byste měli udělat, je najít si nějaké obydlí, útočiště či úkryt. Můžete pokácet strom a postavit si malou boudu, můžete si najít malou jeskyni a zabarikádovat vchod, či si třeba můžete holýma rukama vyhrabat díru v zemi. K tomu všemu vám hraje docela příjemná hudba, všechno pěkně odsýpá, když v tom začne hranaté slunce pomalu zapadat. A v tu chvíli přichází ta tuhá část hry - totiž noc. V noci ze všech jam a doupat vylízají mrtví - zombie a kostlivci - či všelijaká jiná monstra (pavouci a téměř roztomili, o to však nebezpečnější, Creepeři, kteří nevydávají žádný zvuk až dokud nejsou těsně u vás, a pak expolodují). Je pak na vás, jestli se pokusíte noc prospat a modlit se, aby se vám domů nic z téhle havěti nedostalo, nebo jestli vyrazíte ven do noci, aby se z nočních predátorů staly vaše oběti.
A když zas přijde den, monstra zmizí a svět je zase váš. Jenže Minecraft není simulátor přežívání v nehostiné krajině, a tudíž po vás nechce, abyste si každý den sháněli potravu a vodu a kopali latríny (i když klidně můžete). Pokud budete chtít, můžete ve svém prvním přístřešku žít jak dlouho chcete. Ale to byste vůbec neodkryli největší potenciál celé hry. Náhodně generovaný svět Minecraft totiž vyloženě vybízí k prozkoumání. A co víc, ÚPLNĚ VŠECHNO co ve světě najdete, se dá k něčemu využít. Ze dřeva nasekáte fošny a svému přístřešku postavíte další místnost či si s ním prostě zatopíte v kamnech. Z fošen vyrobíte dveře, smontujete žebřík, postavíte plot či stlučete truhlu. Z kamene zase uděláte kamna, poskládáte schody. Písek roztavíte a máte sklo. I zdánlivě nepoužitelné materiály, jako štěrk, mají své využití. Můžete z nich třeba postavit propadací past. Záleží jen a jen na vaší vynalézavosti a fantasii.
A jak objevujete svět, vaše obydlí se rozšiřuje, dokud z něj není masivní komplex s pevností, farmou, výzkumnou laboratoří, únikovými východy, automatickým obraným systémem, samozásobováním jídlem, obřím dolem s důlními vozíky, podvodním městečkem a luxusními apartmány. Minecraft po vás vyloženě chce, abyste si s herními mechanismy takhle hráli. A co víc, svým způsobem vás odměňuje za to, že ho prozkoumáváte. Protože čím dál dojdete, čím hloub se prokopete, tím zajímavější věci najdete. Zatímco na povrchu najdete jenom klasické suroviny jako hlína, dřevo, voda, písek, kámen atd., v podzemí postupně objevíte uhlí, zlato, diamanty či zajímavý Redstone - surovina, která se dá ve formě prášku sypat po zemi a funguje trochu jako elektrické vedení. Můžete s ním pak třeba na dálku otevírat dveře, odpalovat nálože, spouštět poplach, dělat primitivní výtahy, aktivovat pasti, stavět děla, cokoliv. O tom, že možnosti Redstonu jsou zatraceně velké, mě přesvědčilo video, kde někdo za pomoci všelijakých diod, repeaterů, pák, tlačítek apod. postavil obří funkční kalkulačku!!!
Krom toho pod zemí mnohdy i narazíte na rozsáhlé dungeony, které obývají již výše zmíněná monstra, kde ze stěn tryská láva a často zde najdete i raritní předměty. A opět, pokud chcete, můžete si všechny tyto podzemní komplexy obydlet a osvětlit (monstra se totiž nespawnují na světle). Ke všemu je tu možnost postavit si portál, který vás teleportuje do jakéhosi jiného světa zvaného The Nether, který je naprosto odlišný od toho původního a představuje další výzvy.
A aby toho všeho nebylo málo, hra se dá hrát v multiplayeru. Ten jsem sice nikdy nehrál, jelikož jsem ho nezprovoznil, nicméně ta možnost tu je, byť údajně v trochu zabugované podobě.
Ach, to bylo vyčerpávající. Původně jsem téhle hře chtěl dát asi 80%, ale jak jsem si teď zopakoval všechny její přednosti, asi jí budu muset udělit těch 100%. Jediné, co se této hře dá vytknou, je snad jen to, že zde není žádný příběh, žádná motivace po něčem pátrat a bádat. Naštěstí však už neúnavný Notch - slovutný to tvůrce této hry - pracuje na updatu 1.8, též známém pod názvem Adventure Update, jež slibuje zajímavější dobrodružství a lepší odměny za prozkoumávání světa, propracovanější soubojový systém, nová monstra atd. Takže očekávám, že tato drobná skvrna na kráse bude brzo odstraněna. Ať žije Minecraft!!!
Pro: !!!TY MOŽNOSTI!!!
Proti: Žádná motivace hrát, pokud nejste hračička či vynálezce
Pro: Super hra
Proti: Rok čekámí na nový update