Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Nemůžu si pomoct, na mě to fungovalo. Dokážu se vžít do většiny her a pokřikování na monitor při hraní Tetrisu není vzácnost. Tak co se mnou asi udělalo Mirrors Edge...

Stylizací nasycená grafika mě rozběhla bleskovou rychlostí, aby mě výborně navržené město odrazilo vysoko do vzduchu a od mírného stereotypu mě vždy zachránil, podobně jako kotoul, nějaký osvěžující úkol(ík). Díky intuitivnímu (a dost tolerantnímu) ovládání je zdolávání překážek hračka. Zvukový doprovod, efekty a animace zdatně drží krok a dotváří z virtuálního pohybu nezaměnitelný zážitek.

Na Mirrors Edge mi vadily pouze dva přešlapy, příběh a minimální volba cesty. Nevypadá to, ale jakmile jsem se pokusil trochu odbočit z červené cesty, dostal jsem naskriptovanou dávku kulometem. Podobně je to s některými překážkami, nejsou červené - většinou nefungují. Ale ani jeden z těchto drobných přešlapů nekončí rozmašírováním na kaši o chodník.
+31
  • PC --
Jelikož negativa u mě značně převažují, tak radši začnu pozitivy.
Líbí se mi víceméně originální nápad, udělat Prince of Persia FPS. Velmi se mi líbí zpracování města a jeho barevnost. A to, že pořád neskáčeme jen po střechách, ale koukneme se do pár zajímavých interiérů. Solidní je i zběsilý pocit zdrhání před vojáky. Teda alespoň zezačátku.

Jenže všechno tohle u mě sráží několik nasrávacích částí, u kterých sem myslel, že zlomim gamepad a porodim atomový hřib. Části, kdy máte asi 5 vteřin na to, aby jste se rozkoukali a tak nějak odhadli, kudy vede cesta k cíli, než vás sejmou vojáci. Popř. checkpoint je až určitou vzdálenost ZA kritickým skokem, kam se nepřesně dopadá. Takže běžet popadesáté tou samou 30ti vteřinovou cestou, abych znova chcípnul, to mi na dojmu taky nepřidalo. Plus nejde poznat, kdy po mě hra *chce*, abych vyřídil vojáky, protože ve většině případů jdou oběhnout. Ad. boje s vojáky - ze začátku sranda, ale s nástupem těžce ozbrojených opět vě většině částí pruda. A boj s posledním bosem (jestli se tomu dá vůbec říkat), stál taky celkem za prd.

Jak sem už řekl, hru nezatracuji, ba dokonce sem se v některých částech náramně bavil... ale u mě dojem hodně sráží nevyvážená obtížnost.

PS: Hodnotím xboxovou verzi.

Pro: FPS PoP, město, skákání a šplhání, zajímavé interiérové lokace, pocit pronásledování

Proti: určité nasrávací části

+15 +16 −1
  • PC 50
Víte co? Pojďme udělat hru se zajímavým nápadem, která bude sice kopírovat hry jiné, ale to nevadí, půjdeme na to od lesa...uděláme z toho hopsací FPS!

NJN...MiE...konečně jsem s k němu dostal. Po BioShock další z těch nových, "dospělejších" her. Zatím je tedy moc nepobírám, pořád nechápu, proč je kolem nich takový humbuk, když nepřekonávají hry staré 5let dozadu. Odpovím si sám -peníze, ty jsou opravdu všude. Uděláme hře nechutnou reklamní kampaň, vyhypujeme ji do maxiálních otáček a hra se bude prodávat sama....jsme EA, ti nejlepší a každy rok budeme vydávat další díl.



Ach, jak já kategoricky nesnáším EA!:( , no nic, tak ke hře.

Hodně mne překvapilo, když jsem si četl zdejší diskuzi z ledna 09, kde jsem psal o svých zkušenostech z hraní a musím říct, že názor je téměř identický. Hlavně mne šokovalo, že hru jsem charakterizoval nyní úplně stejným slovem jako před rokem - STERILNÍ - tadle hra je šíleně sterilní.

Již tu nebudu znovu rozepisovat, jak je tato hra totálně mimo, co se fyziky a dalších věcí týká = opravdu nereálná. Nereálné souboje - což bych přežíl, ale ty totálně nereálné skoky a přeskoky, to jsem vydýchával dost dlouho. Což je ovšem záležitost ledna, nynější hrání jsem to házel za hlavu.

Již před vydáním a zvláště po prvním videu jsem v tom viděl akorát přiživení se na sérii Prince of Persia a neviděl jsem nic spektakulárně bombasticky kulervoucního, co tu ještě nebylo. Jen všechny ingredience v jednom FPS kotli. Proto jsem, jako obvykle, přistupoval k tomuto jako k dalším HYPE hrám - neměknu po každém obrázku, videu. Názor jsem chtěl nechat až po zahrání. Hra ovšem zůstala ještě za mým očekáváním. Tato hra měla ovšem relativně velký potenciál. Bohužel nezdařilo se po všech stránkách...jen mne mrzí, že to byli právě DICE, kteří mají za sebou něco tak dobrého jako BF: Bad Company.

Vrátil bych se ke slovu "STERILNÍ", což se dá na hru použít v hodně ohledech, ale nejvíce mi vadila sterilnost prostředí. Hráč by se měl cítit, že je v "realitě"(přibližovat se....to mají ovšem hry ještě pár let co dělat.) a né opak. Jediné, co ve hře "žilo" byli krysy a holubi. To bylo totálně na hlavu padlé - prolézám různé kanceláře, chodby, ulice(jeden výhled, jak chodí po náměstí-wtf?),metro(ač neustále jezdilo:D) atd. a nikdo nikde. Vůbec celé město bylo uplně mrtvé. K tomu všemu přispívá totálně ujetá stylizace(věc vkusu, mě se to tedy nelíbí) - co to má být za barvy? Takové správně homosex...to moc nepomáhá atmosféře, když je to samá modrá, červená, žlutá, oranžová,atd(samozřejmě ulehčení pro programátory) a hlavně BÍLÁ! Na bílé je přeci zákonitě vidět všechen bordel - tady je celé město sterilní, vymáchané v SAVU - asi drží "Režim" všechny ty lidi doma a přes noc pucují leštěnkou mrakodrapy. A nejvíc WTF jsou ty bíle stromy a keříky! To je už jako trochu moc...

Připadal jsem si jako králík v kolečku, ani pořadně nevíte co máte dělat - jen že někam se má dojít. Kdyby tam byla například mapa a označeno kam se má jít, ale tady prostě existuje jedna cesta. Né jsou tam alternativy! Blablabla, jen PR kecy, stejně je to obyčejný koridor a hraje si to na bůhví co...Náplň misí: běž a běž a skač a skač - toť celá hra, nic jiného se neděje. A iritovalo mne, že o mne policie hned a pořád věděla, o každém kroku. Neustálé úprky před policií. Není ani chvíli čas se kouknout po okolí. Líbilo se mi akorátchase a boj za "tajemným vrahem" ač bylo od začátku jasné, že to je zrádná Cel. Jinak to samé pořád dokola, tudíž stereotyp se dostaví brzo a hra začne nudit.

Kdyby to aspoň zachraňoval gameplay. jenže ten je leda frustruící. Jednotlivé principy, mne neuvěřitelně provokovaly, protože zkrátka nebyly udělány dobře. Kolikrát jsem vzpomínal na super ovládání z PoPů(vzhledem k MiE). Kolikrát jsem zařval:"Ty krávo", njn když si skáče jinam/jinak a vůbec to nefunguje, tak jak by mělo :D. Už ze samotného feelu jsem nebyl unešen ani před rokem. Což je škoda. Měl bych toho tolik, jak by se to dalo udělat-jinak a lépe. S dechem,zraněníma,zlomeninama a spoustu blbůstek, které by hru aspoň trochu přiblížili opravdovému prožitku. Njn dyť stačí, že se nám holka nezadýchává, fyzičku má jak 10atletů, síly jako Mark Henry a vůbec nevadí, že skočím 50m dolů a zachráním to kotoulem a sem v pořádku. Pořád jsem čekal, že Faith je nějaký geneticky výtvor či kyborg. Aspoň bych měl klid.

Co nezachraňuje gameplay, tam pomůže špičkový příběh.....hum, tady zase krok vedle. Jednoduchý a nic neříkající a hlavně úplně špatně pojaté vyprávění. Námět byl dobrý(doba, prostředí) ovšem realizace? Nezajímavé, nudné. Zamrzí nulové vedlejší postavy! To už sem se spíše skamarádil s těmi holuby a krysami....vždyť se Cel to měli spojit maximálně, běhat spolu, plnit různé úkoly, interakce, kámošky ja cyp - potom by měl ten jeden moment alespoň něco do sebe. Cel byla prostě "neznámá" runnerka, jako všechny bezvýznamné vedlejší osoby, kterým se nevěnovala pozornost. A kdo byla Faith? Kdo ví. Hráči má hl.hrdina hlavně přirůst k srdci...čím má zaujmout absolutně nezajímavá cácorka???.....tak to bude ženská a bude to asiatka, to hráče tak zaujme, že neuvidí balast kolem sebe. Příběh a postavy tady mohli být parádní a mohlo to tolik zachránit....

Souboje-prvních pár se zdá být vše strašně cool, pak je to jen nuda - neustále to samé, ty samé animace, ty samé pohyby, ty samé chmaty. Naše superžena všechny stejně přemůže......zbraně byly vymodelovány nepěkně. Jediné +, že se se zbraní nedalo běhat a taky,že stačí pár kulek a je po vás. Checkpointy rozmístěny daleko od sebe, abych si to několikrát mohl proběhnout znova a znova. Bez uložení pozice, takže při vypnutí značná část znova. Ještě bych přidal pitomou AI v mnoha ohledech.

Pěkné rozmazávání - když jsem na rouře, zrak se soustředí na trubku a zbytek je mázlý....Na mém dědovi hrajela přijatelně! Výborná optimalizace pánové ;).

KONEC - no tak to překonává i Bioshock! To jako mysleli vážně, sem si myslel, že si dělají pr**l!!!banda týpků s bouchačkama....ignoruju je, rozběhnu se, skočím na tyčku skopnu týpka, pak pár nesmyslných věcí pro efekt a konec:D a kde je to komando?a vůbec...zkoušel jsem pár možností a nejde nikde se schovat, hra vás hned zabije:D, je tam hodně absurdních věcí, ale škoda se rozepisovat... a navíc je tam jediné ingame video! :D.


DICE si zkrátka vzalo moc velké sousto, na takovém projektu se zkrátka má dělat dlouho, né několik měsíců. Nepovedlo se zhola nic...pod rouškou HYPEu vidím hodně průměrnou hru. jediné na co se opravdu těším od EA z roku 08 je Dead Space, který podle mě tou špatnou hrou nebude, ale kdo ví....

Bioshock rozhodně lepší, za mne 52%.

Pro: máznutí :), optimalizace ;)

Proti: sterilnost,prostředí,stylizace,příběh,postavy,Faith,feel,gameplay,náplň "misí"AI,checkpointy, atd

+1 +15 −14
  • PC 70
Mirror's Edge je jedna z velmi mála her za poslední roky, která mě už od prvních videí dost zaujala... a ve výsledku to opravdu není špatné.
Jako de facto parkurová akční hopsačka ala hyperdynamický Prince of Persia působí od začátku vcelku originálním a svěžím dojmem, a hraje se velice příjemně - přestože je BRUTÁLNĚ lineární a o vzbuzení dojmu nesamoúčelnosti už se designéři úrovní skoro ani nesnažili, je velmi dobře ovladatelné běhání a skákání po střechách (na stoku povinou v každé akční hře ale taky dojde :roll:) velmi efektní a hlavně dosti zábavné, do čehož slušně zapadá i občasné bleskové zmlácení nějakého nepřítele. Grafika je příjemně stylová, svými pastelovými barvami a důrazem na High Key mírně evokující Portal... jen z toho pekelně přepáleného DOF, tolik oblíbeného prakticky v každé nové hře (sic! :-x), je mi opět na blití.
Nějak extra zázračné to sice zase není, nemožnost udělat něco, s čím autoři nepočítali přestože se to přímo nabízí párkrát mírně naštve, a vůbec je to prostě víceméne jen jednoduchá hříčka s neexistujícím (resp. úplně retardovaným) příběhem... ale zabaví velmi slušně.

Ovšem drobet "nemilé" je, že je celá hra tak na 3-4 hodiny a pokud by se jeden echt snažil, tak nejspíš s klidem i na polovinu, takže zhruba jako trochu masivnéjší demoverze... ehm :-? (nepočítám závody na čas v úrovních z příběhové kampaně)

Pro: vcelku originální, hyperkinetické, dynamické a dosti hratelné

Proti: krátkost, dementní příběh, linearita a místy opravdu přehnané vodění hráče za ručičku, DOF, občas až příliš přepálené HDR

+13
  • PC 80
Mirror's Edge jsem si původně chtěl zahrát ze zvědavosti, jelikož hodnocení a názory na hru byli a jsou značně rozporuplné.

Jako první mě určitě zaujala perfektní grafická stránka. Město a jeho části jsou velice různorodé a grafický styl využívající jen několik základních barev mě prostě dostal. Občas narazíte na nějaký spešl efekt od nVidia PhysX, ale většinou nic světoborného, například plachta vlnící se ve větru.

Výborně zpracované pohyby postavy, kdy doopravdy vidíte vlastníma očima a velice jednoduché ovládání ve vás vyvolají pocit rychlosti a máte radost z každého plynulého překonání překážky. Z kotrmelce se lehčím povahám může zamotat hlava :D

Příběh vlastně nestojí za zmínku, sám se v něm ani nějak zvlášť neorientuji. Řeknu jen snad že občas byly hezké filmečky mezi kapitolami.

No a teď na zápory. Velice, ale velice mě iritovaly špatně umístěné checkpointy a pak zvláště až přehnaná obtížnost v některých částech hry, kdy jste se dále mohli dostat pouze skokem vyměřeným na milimetry (nechápu, proč takovéto detaily, které můžou velice rychle vést ke znechucení hrou neodstraní při betatestu).
V žádné FPS snad nebyl takový problém pacifikovat 4 nepřátele jako v ME, přičemž Faith po několika zásazích nekompromisně umírá. Dostat se k nepříteli s automatickou puškou, aby jste mu mohli nabančit občas bylo problematické.

Mirror's Edge vlastně bylo takové, jaké jsem si ho představoval. Věděl jsem že přinese čerstvý vítr především po stránce pohybu a zpracování grafiky, ale jako každý projekt který přináší čerstvý vítr nebude úplně dotažené.

Pro: grafika, jednoduché ovládání, pohyb, zase něco nového

Proti: příběh, nedoladěnost, zákysy

+10 +11 −1
  • PC 55
Tato hra na mě působí podobně jako Assasin's Creed. Máme tu skvělý engine, skvělý potenciál Le Parkour akce (nebo třeba i závodů), ale jaksi se spíše nepovedlo.

Nejdříve vypíchnu klady. Grafika je hezká, svižná, pohyby postavy s tím, že vidíte ruce, nohy vypadá realisticky. Příběh se mi líbil, zvláště pak komiksové cutscény, kterými je propojen. Systém boje je taky proveden vcelku dobře.

Ale teď už přijdou zápory. Grafika je sice hezká, ale strohá... jistě má to jakési své kouzlo, v jednoduchosti je síla, ale zase prosím, nějaká hezká podívaná z vrcholu mrakodrapu se konat mohla, pohled na totožné červeno-bílé budovy mne o shaderech a dvoujádrových procesorech moc nepřesvědčil.
Dalším problémem hry je neskutečná linearita a přímočarost. V CoD jste vedeni za ručičku, ale v ME se mi to zdálo ještě okatější a vůbec nejhorší mi přijde, že se naučíte chvat jak nepřítele složit, obrat o zbraň, ale později vám to není dovoleno. Policajt vás prostě odrazí a zbraň nezčervená. Myslel jsem, že tedy můžu vzít jen menší zbraň, ale kdepak, nezáleží na zbrani, v některých částech prostě nemůžete a abych byl upřímný, když stojím ve skleněném výtahu a pálí po mně deset vojáku a vrtulník tak bych logicky střílel taky a neručkoval po zábradlí.

Pokud tedy bude existovat jakýsi mod nebo datadisk (za pár šupů nebo free), kde by se dali pořádat online závody v parkouru uvítal bych ho víc než původní hru.
Jestli se připravuje druhý díl, tak apeluji na tvůrce (stejně jako na tvůrce Assasin's Creed), aby podruhé nevyráběli něco, co spíše připomíná jakési demo, co budete moci dělat v pokračování - ano jsem si vědom toho, že u obou her jde o něco nového a výrobci se ze svých chyb poučí.

Pro: grafika, animace, příběh

Proti: krátkost, linearita

+4 +8 −4
  • PC 90
Konečně jsem se po delší době (bakalářka hotová :) ) dostal k tomu, abych si něco nového a pěkného zahrál. Volba padla na Mirror's Edge a ukázala se býti volbou dobrou.

Vývoj hry jsem příliš nesledoval, takže jsem byl ze začátku mírně zklamán - očekával jsem větší volnost, něco ve stylu Assassin's Creed. To zde sice nenajdeme, ale nakonec mi to ani tolik nevadilo. Samotné zpracování pohybu z pohledu hlavní hrdinky je skvělé, po chvíli nebyl problém se plně sžít s ovládáním. Velmi se mi líbilo, že ve hře sice jsou nějaké zbraně, ale využívají se pouze okrajově - po "vypůjčení" od protivníků a jsou použitelné stejně pouze na pár výstřelů a kromě obyčejné pistole všechny zbraně silně omezují pohybové schopnosti hlavní hrdinky, takže si je není možné odnést někam dál.

Grafické zpracování je celkem unikátní a velmi napomáhá skvělé atmosféře. Převládá bílá barva, občas překrytá jasnými, pastelovými barvami. Ty kromě estetické stránky hráče nenásilně navádějí dál.

Pokud se nemýlím, je Mirror's Edge Prvním AAA titulem, který využívá Nvidia PhysX. Výhod této technologie je nemožné si při hraní nevšimnout, zpracování např. látky je skvělé. Hra běží na Unreal Enginu a ač je to multiplatformní záležitost, PC verze je skvěle optimalizovaná, v rozlišení 1920*1200, s 2xAA, zapnutým PhysX a dalšími nastavením na "střední" běžela na už poněkud obstarožním hw (Core 2 Duo 3,5 GHz, 4 GB RAM, Geforce 8800 GTS 512 MB) skoro celou dobu 40+ fps a také skvěle vypadala.

Příběh je poněkud plytký a klišovitý, nezachrání to ani pěkné kreslené filmečky mezi jedntlivými levely. Délka hry je v dnešní době průměrná, konec je otevřený, na další díl jsem zvědav.

Pro: zpracování pohybu, grafika (technicky i stylem)

Proti: suchý příběh, mezerník se moc nehodí jako klávesa pro přeskočení ingame videa (může dojít k omylu ;) )

+8 +9 −1
  • PC 60
Mirror's Edge mi na první pohled přišlo jako výborná a originální hra, nakonec jsem ale skončil asi v polovině a ani jsem ji nedohrál.

Začátek hry byl výborný, pohyb, souboje, pěkné prostředí a mnoho dalšího. Město je pěkné a grafika je výborná. Jenže všechno jednou končí, u mě zásekem v jedné misi, což znamená že jsem hru odložil a vrátil se k ní až po měsíci. Přes to místo jsem se dostal, boužel mě ale potom hra vůbec nebavila. Kdybych se na tu hru nevykašlal možná bych ji dohrál na jedne zátah a celou dobu se bavil, jenže jsem to tak neudělal. Ani příběh mě moc nezaujal, takže nebyl důvod se trápit. Snad někdy příště.

Pro: grafika, hudba, začátek hry, originalita

Proti: v polovině mě přestala bavit, zbraně

+4 +7 −3
  • PC 80
Přiznám se, že hra mě ve fázi vývoje přes veškerý svůj hype nijak zvlášť neuchvátila. Nápad mi nepřišel nijak super, grafika rovněž a po shlédnutí prvních videí jsem si říkal, že tahle hra je dobrá maximálně tak na bolení hlavy a nevolnost. Jaké však bylo moje překvapení, když jsem hru rozehrál, naprosto mě pohltila a já ji dohrál s chutí a hned bych ji dal znova.
Na vině je naprosto paradní design misí a hlavně atmosféra futuristického města. Kombinace jednoduchosti a ostrých barev na mě zapůsobila jako magnet a já se občas (když byl cas) na nějaké střeše prostě zastavil a jen se rozhlížel.
Ovládání bylo v pohodě, což jsem ani neočekával a překvapivě se mi z těch všech skoků a akrobacií nedělalo ani špatně.
Výtku bych měl snad jen k horšímu přiběhu, dementnímu konci a pár frustrujícím momentům.

Pro: Design, grafika, atmosféra.

Proti: Příběh, pitomý konec, pár dalších neduhů.

+23 +24 −1
  • PC 70
Nový způsob pohybu v FPS, s kterým Mirror's Edge přichází, funguje opravdu vydařeně. Je to efektní, snadno ovladatelné a ten pocit pohybu z vlastních očí hráče rychle vtáhne. Hra povedeně mixuje prostředí se snadno překonatelnými překážkami, ve chvíli kdy jde o co nejrychlejší úprk před policajty, s místy jejichž překonání vyžaduje víc snahy a trochu rozmyslu, aniž by vás kdokoliv obtěžoval. Některé drobnosti by potřebovaly ještě vyladit, především vylepšit boj z blízka, kterému by se hodila možnost krytí a snadnější šance na odebrání zbraně, ale dohromady musím autorům přiznat, že se svojí inovací uspěli.

Jenže to je asi tak všechno, co Mirror's Edge nabízí. Spíš než plnohodnotnou hrou je prezentací nového konceptu. Vše se ostatně točí kolem toho a ostatní prvky nestojí za moc. Hra je neuvěřitelně krátká, příběh (jestli se tomu tak dá vůbec říkat) je jen několik mizerně poslepovaných klišé a hrají v tom naprosto ploché postavy bez špetky pořádného charakteru. Totalitní systém, v němž se hra odehrává, má svůj potenciál, který je kromě zajímavé vizuální stylizace vesměs nevyužitý. Hráčovi je jen předhozeno: "Ti jsou zlí, tamti zase hodní a teď běž."

Mirror's Edge stojí za vyzkoušení, ale stojí také za pořízení? Snad jen pro hráče, které baví honit se za co nejlepším časem v prázdných mapách. A mezi takové já nepatřím.

Pro: Povedená prezentace...

Proti: ...ale ne až tak dobrá hra.

+13 +14 −1
  • PC --
Tato hra obsahuje skvělou grafiku. Skákání a skluzování a ostatní věci co hlavní hrdinka dokáže provést je vydařené, ale po čase stereotypní. Mě zas tato hra tolik nenadchla. Ale zklamání to rozhodně není.

Pro: Grafika, dovednosti hlavní hrdinky.

Proti: Stereotyp.

-12 +1 −13
  • PC 90
Skoro se mi chce dát 95.Mirror's Edge mě nadchlo od prvního teaseru, a teď po dokoukání závěrečných credits můžu s klidným srdcem konstatovat, že mě hra nezklamala.Art style mě uchvátil, parkour mě mě bavil neskutečně, souboje jakbysmet(i ty části kdy jsem si vzal zbraň a použil jí).Párkrát jsem se na chvilku zasekl, ale tak je to správné, nějaká challenge musí být.Hned mám chuť si MiE rozjet znova.Musím pochválit perfektně odvedenou práci na PC verzi, nenarazil jsem na jediný bug ani problém, tedy kromě nutné přeinstalace physx driverů (ty původní kolidovaly s Mass Effectem).Skutečně si nepamatuji moc her, u nichž bych měl hned po dohrání nutkání kliknout na tlačítko "new game".

Pro: Hratelnost, art a game design, hudba

Proti: Slabší příběh, slabší prodejnost než se čekalo : (

+17 +19 −2
  • PC 85
Do Mirror's Edge jsem se zamiloval již při shlédnutí prvního traileru a ani druhé (třetí, čtvrté) dohrání na tom nic nezměnilo.

Graficky a designově naprosto famózní hra, kontrastní barvy nevídaně dobře umocňují totalitní atmosféru města v ME. Na každém sebezapadlejším roku váš pohyb sleduje alespoň jedna kamera, a v patách máte často slušnou várku policistů, od těch obyčejných vyzbrojených jen menšími pistolemi, až po těžkooděnce s automatickými brokovnicemi a M249kami. Ve výsledku tak hráč často prochází akčními pasážemi, kde musí jednat velmi rychle (ne ve smyslu střílení, ale akrobacie), s těmi klidnými, kde je pro změnu na zdolání překážek a provádění akrobatických vylomenin spousta času.

Hratelnost jako taková je výborná. ME je vlastně takový moderní mix Prince of Persia (ale pohybově rozmanitější než poslední díl) a Assassin's Creed (méně automatické). Běh, skoky, skluzy, zdolávání překážek... všechno působí přirozeně, efektně i reálně a spolu s geniálním zpracováním pohledu, díky atmosféře a celkovému zpracování hry navíc se spoustou adrenalinu je tak na hráče připravena free-runningová jízda, na kterou se nezapomíná.

K oživení hratelnosti slouží i občasné potyčky s policií (občasné, pokud hráč utíká a nevyhledává konflikty), které jsou rychlé a mohou být i těžké. Záleží na tom, jak dobře si hráč osvojí pohyby postavy a jak dobře bude využívat prostředí. Nicméně odzbrojování a některé souboje mohly být řešeny lépe, jelikož je zde až moc prostoru pro udělání nějaké chyby, která znamená návrat na nejbližší checkpoint.

Příběh je v ME velmi jednoduchý, ale dobře podkresluje celkovou atmosféru hry a ve zdejším totalitním městě působí i uvěřitelně. Nicméně většina animovaných video-sekvencí je zde spíše do počtu a ty opravdu zajímavé, které si bude hráč pamatovat i po dohrání hry by se dali spočítat na prstech jedné ruky nešikovného dřevorubce (celkově jich ale není mnoho, takže zas tak velká tragédie se nekoná). Pro spoustu lidí je také záporem grafický styl jednotlivých video-sekvencí, nicméně mě, jakožto anime pozitivnímu člověku, nijak nevadily.

Hlavním nedostatkem hry je bohužel její délka. Vlastně po celou single-playerovou hru jsem měl pocit, jako by někdo na poslední chvíli překopal koncept příběhu a nasadil to na již existující prostředí. Viz třeba balíky/kufříky (je jich 30), které zde fungují jen jako bonusové předměty (pravděpodobně odemykající nějaké ty bonusové materiály, ale to není nikde řečeno a ani jsem to nijak zvlášť nezkoumal) a které měly v původním konceptu hry hrát mnohem větší roli.

Někdy mi také vadila dlouhá jízda výtahem. Když parťák něco povídá přes vysílačku, hráč si ani nevšimne, že chvíli stojí uzavřen v malé kabince s reklamním letákem a dvěma tlačítky. Pokud se ale nic neděje, hodně to brzdí tempo celé hry a to je u ME rozhodně zápor. Ale pro změnu pokud hráč zdrhá před bandou policajtů a jen tak tak stihne zalézt do výtahu, srdce mu buší až v krku a krev vystřídal čistý adrenalin, celou cestu výtahem ani nespozoruje.

Suma sumárum je Mirror's Edge perfektní hrou plnou běhání a skákání, doplněnou občasným střílením či kontaktním soubojem. Grafické zpracování a příběh (bohužel velmi jednoduchý) pěkně dokreslují atmosféru. Někoho nemusí ME bavit vůbec (zvláště pokud čeká FPS s prvky "skákací adventury"), ale stejně tak třeba fandy NFS bude většinou takové GTR nebo konzolové Gran Turisomo nudit k smrti. Jinak asi v půlce závěrečných titulků zazní novinářská zpráva o událostech ve starostově budově (jak se jen jmenovala?), která naznačuje plánované pokračování. Tak snad DICE nezklamou a EA jim to kvůli menším výdělkům nezarazí.

PS: Moje spoilerodiní screenshoty z Mirror's Edge: galerie (spousta z nich jsou SPOILERY). A toto je zaručeně nejtěžší skok ve hře :-). Působí jednoduše, ale jeho provedení je setsakramensky těžké (alespoň pro mě... hmmm, možná kdybych si vyzkoušel, jak daleko Faith vydrží běžet wall-runnem, já vždy skočil, když už se začala nebezpečně moc propadat).

Poznámka k překladu: Čeština je pouze průměrná. Obsahuje spousty chyb, nepřesných překladů, někdy jsou špatně volená slova (důsledek doslovného přeložení)... prostě čeština potěší neanglicky mluvící část českých hráčů, ostatní ji raději budou přehlížet nebo ji vypnou.

Pro: grafické zpracování, atmosféra a adrenalin, zpracování pohybu postavy, hudba

Proti: krátké, příběh mohl být komplexnější, poslední přestřelka pravděpodobně nepůjde vyřešit bojem beze zbraní

+31
  • PC 85
Skvělý zážitek. Přesně takhle jsem si Mirror's Edge představoval a ve výsledku jsem zklamán vůbec nebyl. Nějaký stereotyp ke mně vůbec nedošel, takže i když by hra byla o několik hodin delší, pravděpodobně bych se náramně bavil dál. Ale v jednom musím dát ostatním za pravdu - příběh byl slabý.

Doufám, že DICE to s trilogií mysleli vážně a již brzy nám představí druhý díl. Těším se.
+5 +7 −2
  • PC 65
Bohulibý úmysl bohužel ztroskotal na tom, že sám o sobě - byť uskutečněn - nestačí. Myslím, že toho, v co jsem při oznámení doufal, se dočkám až s příchodem tohoto rozšíření. Zbytek nebudu rozepisovat, je to v pro&proti.

Pro: Famózní pocit z pohybu, nezvyklé grafické řešení, dobře padnoucí hudba. Celkově dobrý "feel", kapitola v kanalizaci, některé fajn nápady (metro, jeřáby).

Proti: Příšerně omezený a tupý příběh jen aby se neřeklo, střelné zbraně, krátkost hry, ošizený time run mód, SecuROM.

  • PC 60
K Mirrors Edge jsem se zpočátku stavěl neutrálně, bez nějakých velkých očekávání. Všechny ty drby na netu a kladné recenze šli mimo mě. Nesledoval jsem tuto hru. A proto nemůžu říct, že mě ME zklamal, prostě se mi nelíbil a tím to hasne.

Možná je to proto, že mám radši věci ,,reálnější". Chci tím říct, že na ME není reálného absolutně nic a to mě hrozně štve. Silně lineární mise, plné "jakonáhodou" dobře položených prken, správně poskládaných lešení a blízko sebe postavených baráků, mě opravdu nebavily téměř od začátku. A k tomu si připočtu ještě naprosto nemožný skoky do červených žíněnek apod.

Dále se pozastavím nad grafickým zpracování. Textury jsou sami o sobě hodně detailní, každopádně málokdy máte čas se nad tím kochat. Chválím výbornou optimalizaci. Co se mě ale naprosto nelíbilo, tak grafická stylizace a s ní související efekty. ME se odehrává mezi pár výraznýma barvama, přičemž prim hraje bílá. S tím souvisí naprosto hrozný přesvětlení, kvůli kterýmu jsem často hledal cestu a kvůli kterým jsem se párkrát zabil (třeba když jsem běžel na přesvětleným bílým vyvýšeným baráčku, běžel, běžel, letěl a potažmo rozmázl na chodníku, protože mi barák splýval se samotnou zemí). Když vběhnete do interiéru, nahodí se odpornej přesycenej filtr v barvě interiéru. No a když jsem poprvé viděl bílej strom a bílej keř, řekl jsem si, že asi něco není v pořádku. Ne, toto se mi fakt nelíbilo.

Co jsem z této hry tak pochopil, má tu jít hlavně o přežití, běhání o život, máte se bát nepřátel a vyhýbat se jim, pokoud nemáte zbraň. To se ale vylučuje s jejich muškou. Běžím po střeše, za prdelí komando polišů a vrtulník, všichni po mě střílí, kulky se zarývají do stěn, vedlě mě, za mě, přede mě, pode mnou, ale nikdy ne do mě (pokud se nezastavím a pár sekund nečekám, než se všichni začnou zázračně strefovat). Je to divný, na druhou stranu ale efektní.

Příběh radši komentovat nebudu, je to fakt hrozná sračka.

Co se mi rozhodně líbilo tak audio stránka a hudba, které se perfektně hodily k atmosféře hry a dost ji pomáhaly. No a překvapivě i boje nebo přestřelky.. řekl bych, že kontakt s nepřáteli je to nejlepší ze hry. No a i některé pasáže se konec konců líbili, každopádně moc jich nebylo metro, skákáni z vlaku na vlak.

Přes to všechno dobré i špatné musím uznat, že je v mých očích ME originální nebo aspoň inovativní. Kdyby měla hra trochu jinou stylizaci a nebyla tak striktně lineární, učitě by se mi líbila mnohem víc. Takhle je to pro mě slabej nadprůměr a nevyužitej potenciál. Snad příště.

Pro: Určité pasáže, hudba, audio, boje

Proti: Lineárnost, stylizace, moc okaté skripty, hroznej příběh

+12 +14 −2
  • PC 60
Tak to mám za sebou. Když jsem si přečetl první zmínku o téhle hře, byl jsem nadšenej, ovšem čím víc videí ze hry jsem viděl, tím víc moje nadšení opadalo. Říkejte si co chcete, i když byl pohled z 1st person zvládnutý dobře, autoři prostě neví jak parkour na vlastní oči vypadá (věřte mi, vím o čem mluvím). Důkazem toho jsou na první pohled nedůležité prkotiny jako planche (vytažení se nahoru z visu) přes loket (první věc co vám řeknou abyste nedělali :) nebo jeho pokračování přes koleno (ježiši). No, ale nebudu hnidopich, konec konců, málokdo si toho všimne.

Ale co už je víc do očí bijící, tak level design. Ne, že by lokace byly poskládané za sebou nějak vyloženě nesmyslně, spíš dost často není na první pohled patrné kudy se vydat, což kazí požitek ze hry a řekl bych, že to není zrovna zanedbatelná chyba. Komu se chce zmateně pobíhat po lokaci plné policajtů, kteří po vás střílí kulometem a hledat přitom tu zatracenou římsu, na kterou máte skočit?!

Když už jsem u toho střílení, tak za sebe můžu rozhodně říct, že mě to bavilo víc jak všechno to běhání, skákání a lezení. Zbraně mají konečně pořádný zvuk a sílu, která vám dá ten správný pocit převahy a když to šlo, řešil jsem všechny situace víc střelbou než útěkem. Boj beze zbraně je sice taky použitelný, ale osobně mi přišel takový nemastný neslaný, za hlavní jeho nedostatek považuji především nemožnost se krýt, což mi přišlo docela otravné (především v souboji s Celeste někdy u konce, kdy mě vyloženě sralo, že mi každou druhou ránu chytne a vrátí).

Anyway, audiovizuální stránka? Co se hudby týče, tak imho neurazí, občas se mi dokonce celkem líbila, ale nic co by stálo za nějakou zvláštní zmínku. Grafické zpracování je skutku originální, ovšem jak kdysi řekl PipBoy tuším v diskuzi o Half-Life, spíš takhle. Navíc je tam na můj vkus trochu přeshaderováno, což mi vadilo zejména při přestřelkách, kdy mi navíc z neznámého důvodu občas muška lítala nahoru a dolu (a ne, není to mojí myší). Hra je jinak myslím celkem pěkně optimalizovaná, takže na mé dneska-už-šunce jela celkem pěkně plynule (FPS jsem neměřil), když nepočítám občasné záseky před loadingem nové lokace.

A nakonec příběh. Tady už se nebudu moc rozepisovat. Řeknu asi jen tolik: je to celkem sračka, plná všemožných béčkových klišé, navíc vyprávěný v divných animovaných scénách, ale narozdíl od PipBoye mi nějak zvlášť nevadily s klasickým šťastným koncem, navíc když už mi bylo jasné kam příběh směřuje, čekal jsem aspoň velkolepější konec.

Tak abych to shrnul - nemůžu říct, že by to byla vyloženě špatná hra, byť se to tak může z mýho komentáře zdát, v mnoha je celkem originální, ale dohromady mi to dává celek, který mě zas až tak nic moc netáhlo dohrát, být to delší (tak dvojnásobně), tak se na to asi vykašlu. Pořád je to ale lepší průměr, i když si nemyslím, že by to stálo za těch 1100 Kč (který jsem za to teda ale nedal... pšššt :), ale možná časem až to, stejně jako Crysis, klesne na nějakých 400 Kč nebo kolik, bych si to i dal do své sbírky budgetovek.

Pro: Občas celkem slušně akční, přestřelky, parkour z FPS (ale jenom proto, že to tady ještě nebylo), krátkost, příjemná hudba

Proti: Příběh, grafická stylizace, rozporuplný level design, konec, spousta klišé a znovu příběh

+8 +11 −3
  • PC 85
EA mě v poslední době až podezřele příjemně překvapuje :)

Mirrors Edge stojí hlavně na pocitu rychlosti, utěku před nebezpečím. A ten pocit je vybudovaný skutečně skvěle - návrhy úrovní, herní mechanismy, vizuální zpracování pohybu z 1st person - to všechno lze označit za kvalitní. I když se rozhodnete prvnímu chudákovi rozbít hlavu kolenem a pár dalších desítek metrů si usnadnit jeho zbraní (a zbraněmi následujících nešťastníků), hra neztrácí nic ze své přitažlivosti. (Akorát Faith se najednou zdá o dost brutálnější než jindy.) DICE se holt podařilo přijít se svěžím pojetím akční hry a kvalitně ho zpracovat.

Grafická stylizace - čistota Města přispívá k pocitu tvrdého dohledu nad vším, co se v něm děje a to samé se dá říct o hudbě (která ale jinak sama o sobě jde mimo mě). PhysX občas moc hezky vypadá, některé momenty díky němu docela uchvátí, ale to jsou spíš vyjímky - i ty nejlepší kousky by šly právě tak naskriptovat a dojem by se tím nezhoršil. Tedy i když je PhysX na vizuálním zážitku znát, nemyslím, že by si z něj ATI a jeho příznivci museli dělat obavy.

Příběh je celkem standardního rázu - neurazí, ale slintat nad ním nejspíš taky nebudete. Animované cutscény, které ho z velké části vypráví, považuju spíš za hnusné, než stylové. Herní doba lehce přes 6 hodin se nemusí zdát moc, ale mě přišla tak akorát.

I když jsou úrovně jako celek postavené poměrně dobře, mají své mouchy. A to patrně ty největší na celé hře. Občas je třeba uchýlit se k metodě pokus-omyl a existuje několik málo kritických bodů, kde můžete nepříjemně vytuhnout. Tam se také projeví nedostatky v systému checkpointů - občas jsou dva příliš daleko od sebe, nebo ne zrovna nejlíp umístěné. Vesměs jsou tohle všechno spíš prkotiny, ale celkový dojem přece jen mírně sráží.

Pro: dynamika hry a vůbec pocit z rychlosti/útěku, grafika, physx efekty

Proti: nedostatky a kiksy v návrhu úrovní, příběh zrovna nerve koule

+20
  • PC 80
Mirror´s Edge se mi líbilo od první zmínky, od prvního videa, od prvních koncept artů... Přesně na takovou hru jsem čekal. Konečně někdo kdo chce alespoň trochu inovovat first person pohled a dát mu tu pravou šťávu. Povětšinou na to všichni kašlali a ve hře jsme tak pořád hráli a vlastně pořád hrajeme za chodící kamery. Minimum her opravdu poskytuje dojem, že jste to vy - že hrajete za opravdovou postavu.

A ME je jednou z tech co to dokazaly. Už z videí bylo vidět, že pocit z rychlosti a pocit "jsem tam" bude stoprocentní, ale hraní samotný je naprosto neuvěřitelná záležitost. Běžíte, postupně nabíráte rychlost, skok, kotoul, běh, skluz, skok, šplh, nabrat rychlost, skóóóók, áááááá, buch. Fuj, to bylo o fous. Paráda. Když běžíte nějakým prostředím poprvé a běžíte naprosto plynule, sledujete okolí, přesně si vytipováváte kudy půjdete, prakticky se nezastavujete, okamžitě víte podle umístění věcí, že tady to bude chtít skok o zeď na protější stranu, běžíte dál, vrazíte do dveří, lehce se vám rozostří oči kvůli jinému světlu, ani se nezastavujete a běžíte dál, tak to je úplně nepopsatelný pocit radosti z hraní. Nejenže se na to krásně dívá a krásně se to hraje. Ale hlavně se to krásně prožívá, když běžíte a všechno se vám daří. To fakt máte pocit, že jste se do té hry právě zamilovali, protože jste nikdy nic podobného neviděli a necítili. Bohužel, tyhle momenty jsou ve hře hlavně v první půlce. Ne, že by potom zmizely. Spíš zmizí jen ten pocit radosti, když jednu pasáž opakujete stokrát.

To sem tu hru začínal naopak chvilkami skoro až nenávidět. Do zblbnutí opakovat jednu a tu samou scénu jen kvůli špatně umístěnému checkpointu nebo kvůli tomu, že předem není řečeno jestli máte zdrhat nebo se pustit do boje. Do kterého vás totiž jinak hra nenutí a nepřátelé ve spoustě případů stačí oběhnout. Já osobně jsem snažil celou hru proběhnout bez použití zbraně, což vedlo k tomu, že jsem opakoval snad každé setkání s jednotkama SWATu. Jenže pak na konci hry přišla naprosto dementní přestřelka, kterou jsem opakoval, přísahám bohu, nejmíň 50x a tak neskutečně mě vytočila, že jsem prvnímu swoťákovy okamžitě skočil do úsměvu, sebral mu samopal a všechno rozstřílel na sra*ky.
Ani bych jinak netvrdil, že hra je nějak těžká nebo hardcore. Prostě některý pasáže jsou špatně nadesignované a celkově dost kazí pocit ze hry.

A to samé dělá ubohý příběh. Ten je tak předvidatelný, že po prvních dvou, třech kapitolách už ho ani nesledujete, protože přesně víte kdo je kdo a jak to dopadne. Navíc kreslené animačky během loadování to rozhodně nezachrání. Vypadají lacině a budí dojem, že byly zpíchnuty na poslední chvíli jen aby tam něco bylo.

Celkově jsem z Mirror´s Edge nadšený i naštvaný. Nebýt těch debilních pasáží, tak je to jasná devítka, protože na jinou výhradu jsem nepřišel. Ovládání? Perfektní. Stěžovat si, že to jsou přece "jen dvě tlačítka" může jen někdo, kdo hru nehrál. Chvíli sem nad tím špekuloval a nenapadlo mě jiné - lepší řešení pohybu. Tohle je naprostý ideál. Samozřejmě mluvím o klávesnice + myš :) Stačí změnit jedinou klávesu (Shift za C :) a žádný gamepad se na to nechytá (ano, vyzkoušeno)
Trošku taky zamrzí 6 hodinová délka, ale ta je vynahrazena rychlým spádem a intenzitou akce. Navíc po delší čas by to už taky nemuselo člověka tak bavit, že. Lepší volbou jsou samostatné mapy v speed runu.
+23 +24 −1
  • PC 85
Na Mirror's Edge jsem se, jako jednu z mála her minulého potažmo letošního roku, opravdu těšil už od prvního, vskutku velmi povedeného traileru. Ať si říká kdo chce, co chce, zpracování pohybu z pohledu první osoby je zde originální a zasloužilo si svou pozornost - někdo tomu říká hype, jak je libo, ale pokud budou namísto grafiky do budoucna "hypovány" inovativní prvky přímo ovlivňující hratelnost, budu jedině rád.

Příběh hry pojednává o jednom ostře totalitním státě blízké budoucnosti, kdy lidé žijí své uniformní životy v uniformním městě, kde je veškerá komunikace pod dohledem policie a každý náznak odporu tvrdě potírán. Existují však lidé, a mezi nimi i hlavní hrdinka Faith, kteří se nazývají Běžci, doručující depeše pěkně po svých, mimo kontrolu vševidoucího státu. K tomu však musí využívat cesty, kudy by se normální poslušný občan jen těžko odvážil - střechy mrakodrapů, větrací šachty a podobně. Příběh v globálním měřítku není ve hře příliš rozvíjen, sledujeme spíše osudy samotné Faith, její sestry Kate a několika vedlejších postav a to hlavně v krátkých kreslených filmečcích mezi misemi.

Co se týče hratelnosti, jde přesně o to, co bylo prezentováno ve videích. Překonávat překážky, nevyhledávat konflikty s nepřáteli (kteří jsou v palbě ze svých zbraní velmi nepřesní) a když už k nim dojde, řešit je rychle a účinně. Pohybů není moc a nemusíte se bát nutnosti zapamatovat si desítky kláves či jejich kombinace, všechno zvládnete pomocí tlačítek pro skok, skrčení, rychlé otočení a útok/odzbrojení a jejich logických kombinací skok+útok atp. K dispozici je i zpomalení času, které se hodí hlavně při souboji s nepřítelem, kdy se alespoň prodlouží velmi krátká reakční doba na rychlé odzbrojení (známo z videí), označená zčervenáním oponentovy zbraně. Po získání zbraně máte k dispozici právě nabitý zásobník k likvidaci zbylých cílů, avšak nemůžete provádět skoky a jste pomalejší - proto je mnohdy lepší zbraň ihned zahodit a vypařit se z dohledu, soustředěná palba dvou a více nepřátel znamená rychlou smrt. Ve hře funguje poslední dobou oblíbená (a po stránce hratelnosti mnou i celkem vítaná) automatická obnova zdraví - zde je, v kombiancí s barevností hry velmi chytře, využit efekt šednutí okolí, až vidíte téměř před smrtí zcela černobíle.

Již v trailerech byl jasně vidět výtvarný styl a je to jedna z věcí, která nemusí sednout každému. Mně se líbil moc, pastelové barvy velkoměsta tvoří krásný kontrast k jeho dokonalé chladnosti a anonymitě. Často narazíte na lokace, které jsou zpracovány například jen modře, žlutě či zeleně v kombinaci s bílou. Červená označuje (tzv. "běžcova vize", lze vypnout) předměty (odrazové bedny, lana, dveře), které slouží k postupu dále. Je to taková záruka plynulé hratelnosti zabraňující bloudění a zbytečným pádům. Dle mě dobrý nápad. Samotný pohyb je, jak se čekalo, zpracován výtečně, napomáhá tomu realistické zobrazení částí těla i hojně (někdy až příliš) využívaný blur efekt v kombinaci s HDR. Rychlost sama o sobě není zase tak důležitá (časový limit v kampani nečekejte), spíše vás bude hnát vpřed střelba nepřátel (často vrtulníku).

Hra je opravdu krátká (odhaduju 6-8 hodin, možná méně), docela jednoduchá pohybově (čekal jsem možná složitější kombinace pohybů), těžká při kontaktu s více nepřáteli, které nejde obejít (takových situací je opravdu jen pár). Bavily mě i střílecí pasáže, které jsou, na to že hra není střílečkou, zpracovány pěkně. Bojím se o znovuhratelnost, která asi bude docela malá - avšak k tomu je připraven mód Time Trial, který dodá potřebnou motivaci ke sebe-zlepšování. Nevýhodu vidím v tom, že jeho "místnosti" jsou poskládány z kousků úrovní z kampaně, takže nenarazíte na nic moc nového.

Nedokážu přesně odhadnout, koho bude Mirror's Edge bavit a koho ne, názory jsou dost rozporuplné. Někdo ve hře vidí "jen běhání a to je jako všechno", jiný si užívá radost z plynulého lidského pohybu, skoků a všech těch věcí, které v reálu na podobných místech jen těžko zažije. Spolu s precizní audiovizuální stránkou a příjemným, byť ne nijak podrobně vyprávěným, příběhem se u mě jednalo o skvělou zábavu od začátku do konce. Málo kterou hru v poslední době dohraju do konce na jeden dva zátahy ať už je jakkoliv krátká, Mirror's Edge se to podařilo s tím bonusem, že herní náplň nebyla složena z toho, co už bylo 100x viděno jinde.
+73