Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Mizzurna Falls

23.12.1998
92
3 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Mizzurna Falls je mysteriózní open-world detektivní adventura s prvky hororu od Human Interactive, která vyšla pouze v Japonsku pro první PlayStation.

Hlavním hrdinou je student Matthew Williams, který pokojně žije v městečku Mizzurna Falls, než zjistí, že jeho kamarádku Kathy našli mrtvou v lese celou od krve. Krátce poté matka jisté Emmy Lowlandové ohlásí na policii, že její dcerka zmizela, což u policie následně vyvolá podezření, že tyto dva případy mohou být spjaté. Matthew se proto na vlastní pěst pouští do vyšetřování, aby rozlouskl, co za těmito činy stálo...

Mizzurna Falls byla ve své době poměrně nadčasovou hrou, jelikož na PS1 nabízela 3D otevřený svět, střídající se cykly dne a noci a také pohybování se městem pomocí auta, kterému jste samozřejmě museli pravidelně dotankovávat nádrž na benzínce. Ani unikátní kvality hry ale nezachránily vývojářské studio Human Entertainment od krachu rok po jejím vydání.

Hra se nikdy nedočkala oficiálního anglického překladu, v roce 2018 byl ale skupinou fanoušků vytvořen neoficiální překlad.


Poslední diskuzní příspěvek

Rozhodoval jsem se mezi 8/10 a 9/10, jelikož je to opravdu výborná hra, která vlastně předběhla dobu, a ještě nabízí daleko více, než by asi člověk od PSX titulu určeného jen pro Japonsko čekal. Hlavní negativum (časový pres a nutnost stihnout vše podstatné), které pěkně rozepisuje v komentáři @jones1240: je nepříjemné, ale vlastně si na něj tak nějak hráč zvykne. Navíc měl být do hry implemntován jakýsi záznamík událostí, který by se přenášel i do dalších rozehrání, a člověk by měl podobně jako ve vizuálních novelách přehled, co (ne)udělal a co je zcela esenciální pro další postup (pokud zapomenete koupit cigarety, nebo i v zapalovač, tak jste nahraní :))., ale to se bohužel nestihlo a hra musela být vydáná v zimě. Škoda.

Příběh samotný není tak objevný, ale jde na to podobně jako Twin Peaks (nebo i další zdroj inspirace, Blue Velvet), a dokáže pohltit od prvních chvil. Trochu jsem si připadal jako v Pathologic 2. Malé uzavřené městečko, menší počet postav, a rozplétání mystéria. A to celé v ziméní atmosféře někde v zapadlém městečku v Coloradu, kde smrt rozhýbý tok událostí. Skvělé.

Mizzurna si zaslouží určitě více hráčů, nicméně samotné hraní si spíše užijí jen herní archeologové a historici (nebo zapálení fanoušci předlohy).

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PS1 95
Mizzurna Falls je hodně obskurní, ale zároveň nadčasová záležitost, která do minulých měsíců byla pouze dostupná v japonštině. Nyní už díky funkčnímu eng patchi si jí můžeme pořádně vychutnat a že je to opravdu zážitek.

Na dobu vzniku, rok 1998, se malé studio Human Enterteiment rozhodlo o opravdu ambiciózní počin který v tu dobu neměl obdoby a tím je funkční 3D open world adventura pro PSX. Obyvatelé města tu mají svůj funkční režim, plynule se tu střídá den a noc, jezdíte tu autem i lodí, městem se pohybujete bez loadingů (až na vstupy do budov), obchody tu mají otevírací dobu apod. O to více je to ještě působivější když vezmete v úvahu malý budget studia, kvůli kterému se hra dále nemohla distribuovat a studio zaniklo. Až poté mechanismy této hry proslavila série Shenmue, která se neprávem považuje za zakladatele těchto open world mechanik.

V hlavní roli je tu student Mathew který od své kamarádky Winony dostane ráno telefonát že jejich spolužačku Kathy našli v lese, na pokraji smrti, zraněnou od medvěda a do toho se pohřešuje další studentka jménem Emma. Hned můžete asi tušit že se jedná o příběh dosti inspirovaný Twin Peaks, jenže kde Deadly Premonition více podněcuje surrealismus a quirky humor kterým TP oplíval, Mizzurna jde na to trochu jinak. Ona se totiž více zaměřuje na sociální část příběhu, kdy tu hlavně jde o to jak tato událost zasáhla poklidné městečko obklopené horami, jak to obyvatelé nesou a jak se náš hlavní hrdina díky tomu zaplete do odkrývání skrytých tajemství městečka. Co je opravdu osvěžující, je fakt, že tu nehrajete za žádného FBI agenta co do městečka čerstvě přijede, ale hrajete za kluka co v městečku Mizzurna Falls vyrůstal a obyvatele zná, tím pádem se celá situace stává osobnější. Dále velkým rozdílem je i to že nadpřirozeno kterým DP a TP oplývali, tu hraje druhé housle. Vy tu totiž nikdy pořádně nevíte zda to prostě celé neudělal medvěd či člověk a pořád vám po celou dobu příběhu visí to nadpřirozeno v oblacích, zda vůbec jo nebo ne. Což má za následek že se do příběhu ještě mnohem více ponoříte. Určitě tu nechci vést debaty zda hra která silně inspirovala DP je lepší či ne. Ale ze svého pohledu, hráče co miluje DP, musím říct že Mizzurna opravdu nabízí příběhově více konzistentní a originálnější zážitek inspirovaný Twin Peaks.

Co se týče samotné hratelnosti, tak to už je větší oříšek. Hra sama o sobě šlape perfektně, pohyb autem po městě je na tu dobu skvělý i možnost dotankování nádrže docela potěšila (příjemný detail, jako klepání na dveře obyvatel), dále na tu dobu grafika, která i když je chvílemi rozplizlá, tak přes to dokáže místy vyčarovat poměrně krásné scenérie. Jakými jsou například atmosférický vodopád či lampami osvětlený park v noci. Bohužel i když vše toto je skvělé, tak co hru řadí do krabičky obskurních her je herní náplň, kdy hra je opravdu neuvěřitelně neúprosná.

Ve zkratce jde o to že se volně pohybujete po městě, hra vám neříká co máte dělat a vy prostě musíte sami rozluštit záhadu co se ve městečku stala v real time čase. Přičemž některé příběhové situace se odehrávají pouze v některý den a čas, takže něco zmeškat je opravdu snadné, navíc jakmile přijdete byť o jednu příběhovou část, máte během pár dnů automaticky bad ending. Nemluvně o tom že místy je čas ve hře opravdu neúprosný a vy musíte běhat, rychle jezdit autem a opravdu se snažit všude být na čas. Což občas je záhul když hlavní hrdina má sem tam problém se zasekáváním se o předměty apod. Proto hra je opravdu doporučována hrát s návodem. Tohle totiž upřímně fakt nejde, pokud nechcete hru zkoušet hrát tak 400x.

No závěrem musím říct, že tahle hra je opravdu neopakovatelný zážitek s krásnou zimní atmosférou, nádhernou hudbou a citlivým příběhem. Pokud vám nedělá problém zkusit si nějakou obskurní starou záležitost a chcete zkusit dědečka Deadly Premonition a vidět Twin Peaks like záhadu z jiného úhlu pohledu, tak si tohle zkuste. Z těch TP like her je tahle svým pojetím dle mého nejsvěžejší a snaží se to docela dělat po svém. Fakt je tohle neprávem opomíjený klenot !

Pro: Příběh, lidskost, neuvěřitelná svoboda na tu dobu, funkční otevřený svět, nádherná hudba, detaily

Proti: Neúprosný čas a ohromná obtížnost zapříčiněná tím že jste do hry vhozeni a můžete si dělat co chcete

+22