Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 50
Tady bude přístup k hodnocení asi hodně záležet jaký vztah k ARPG máte a to nejen ve smyslu jak moc je hrajete, ale spíš jakým stylem je hrajete, pro mě je to žánr, ve kterém jsem utopil jednoznačně nejvíce času, můj vztah k němu formoval pilíř žánru D2, od té doby jsem vyzkoušel téměř všechny myslitelné nástupce. Postupem času jsem zjistil, že mi nejvíce vyhovuje hrát SSF, jelikož mi obchodování s jinými hráči vždy přišlo trochu jako podvádění, z podobného důvodu se také snažím vyhýbat různým build návodům, jelikož mě baví objevovat mechaniky hry sám a spíše než ostatní hráče, mě baví postupně překonávat své předchozí buildy, často také jako HC (po smrti ztrácíte postavu) kvůli adrenalinu, a jelikož si pak o to více vážíte dobrých dropů. Proto některé výtky, které zde zmiňuji, pro vás nemusí úplně platit. Až do nedávna pro mě Path of Exile neměl v rámci žánru konkurenci, tak jsem se pokračování nemohl dočkat a čekání bylo skutečně dlouhé, pět let od ohlášení, za tu dobu naneštěstí vzniklo pár dalších her, které mi trochu otevřeli oči a já si tak začal všímat chyb, kterými hra trpí zejména kvůli některým archaickým mechanikám a ignorování QoL prvků, které modernější ARPG mají.

Už z trailerů mé nadšení postupně začalo opadat, když jsem viděl, že místo na QoL se hra zaměřuje na zpomalení hráče a překopání „skill gem“ systému. Mnoho lidí PoE 1 považuje za zbytečně složitou hru, která se musí hrát s excelem a tak se jí bojí, což skutečně není pravda, ve své podstatě je to pořád ARPG, kde mlátíte potvory po hlavě, opravdu nemusíte být raketový inženýr, abyste si hru užili, jistá komplikovanost přichází až když chcete být v topu žebříčku a zabíjet uber bosse během několika vteřin, až pak opravdu potřebujete znát nazpaměť celý ten obrovský strom pasivních skillů a všechny unikátní předměty, abyste přišli na tu či onu rozbitou synergii (Byť musím uznat, že pak vymýšlení nových buildů v externím programu PoB je možná ještě zábavnější, než samotné hraní). 90 % hráčů ale i tak prostě jen zkopíruje již hotový build nějakého jiného hráče a že těch návodů na internetu je mnoho... Takže ne, PoE 2 opravdu není o nic jednoduší než PoE 1. Všechny základní prvky zůstaly stejné, itemizace a pasivní strom téměř beze změn, jen ty skill gemy jsou nyní mnohem více ve stylu D2. V PoE 1 totiž byl váš build v podstatě jeden skill gem, který jste si vybraly a osadili pěti podpůrnými gemy, které pokud možno co nejvíce zvyšovaly jeho poškození. V PoE 2 je váš build spíše zbraň kterou používáte, mnoho skillů je samo o sobě celkem k ničemu a použitelné jsou až v kombinaci s nějakým jiným skillem, jiné jsou zas užitečné jen v jistých situacích. Paradoxně pokud tedy jen nekopírujete cizí build, je hra naopak složitější, jelikož musíte nejdříve přijít na hlavolam, jakou kombinaci skillů vám tvůrci předpřipravili,  příklad je třeba Warrior, který v betě může používat jen palici, jenže všechny skilly jsou strašně pomalé, proto k rychlé likvidaci mobek budou všichni warrioři používat „default attack“, protože na začátku hry prostě není jiná alternativa. Osobně mi tak víc vyhovovala první varianta, člověk měl prostě od začátku na výběr mnohem víc možností. Stejně tak passive tree mi přijde, že trochu ztratil na zajímavosti, jelikož se mnohem více soustředí na zvyšování vašeho poškození, ve starém jste museli lépe vybalancovat rozložení bodů mezi obrané a útočné a dávalo vám to tak i jistý prostor k napravení nedostatků vašeho buildu, pokud vám zrovna nepadali věci se správnými resisty atp.

Další problém je, že se tvůrci snažili hru zpomalit, čehož docílili tím, že zpomalili hráče (a zásadně zmenšili počet lootu co padá z monster), jenže přitom zapomněli zpomalit i monstra, zejména v endgame je to až komické, kdy většina mechanik po aktivaci na vás najednou vyplivne stovky mobek stejně jako v PoE1, takže vteřina stání na místě je jistá smrt, jenomže většina synergetickch combo skillů vyžaduje několikavteřinovou přípravu. Pokud tedy máte rádi pomalejší metodickou gameplay, bohužel zde stále vládne D2. I co se craftingu týče se hra zoufale snaží vrátit ke kořenům éry z dob D2 a ani to se jí nedaří, bohužel jste opět odkázáni především na RNG, pokud potřebujete specifické staty, krásný případ je zcela nepochopený systém run, spoustu lidí zapomíná, že i D2 hráč měl určitou možnost craftění gearu podle specifických potřeb buildu a runy měli mnoho užití, rozhodně nejen runová slova (která zde tedy také nehledejte), zde runy tak jen po určitém čase zbytečně plní inventář. Další věc je kampaň, většina hardcore ARPG hráčů ví, že ta skutečná zábava začíná až po dohrání kampaně a tak se jí snaží co nejrychleji projít, člověk by čekal, že když je hráč pomalejší tak i jednotlivé zóny kampaně budou kompaktnější, opak je pravdou, lokace už v prvním aktu jsou oproti jedničce gigantické plné backtrackingu, tady opravdu nechápu na co tvůrci mysleli...

Pochválit mohu tak jen art design team, variabilita mobek a boss design je stejně skvělý jako v jedničce.

Spousty mých výtek se jistě časem vychytá, konec konců reddit je již plný konstruktivní kritiky. Ale po pěti letech, kdy navíc opakují spousty chyb, o kterých bych si myslel, že už se poučili z jedničky, je to i tak dost zklamání.

Bohužel tak v pokračování nevidím moc smysl, jelikož i původní hra v sobě měla takzvaný „ruthless“ mód, který osekával spousty „power creep“ mechanik na dřeň ale také paradoxně v podstatě zjednodušoval hru, protože jste byli nuceni pracovat s málem a hra vás nezasypávala lootem, se kterým po čase skutečně nevíte co máte dělat i jako SSF. Proto tak pokud jste v rámci hypu influencerů podlehli a hra se vám ve své podstatě líbí, vám spíše doporučuji dát další šanci jedničce a počkat až se dvojka odladí.
+10
  • PC 70
Po úspěšném prvním díle spatřilo světlo světa pokračování Path of Exile. Dvojka vrací hráče do světa Wraeclast, který po letech čelí zlověstné a velké hrozbě. Země se pod démonickými silami změnila k nepoznání a všude číhá smrt. Bude na vás, který z až dvanácti typů postav si vyberete a vydáte se hrozbu zažehnat. Stejně jako jednička, i dvojka bude po oficiálním vydání zdarma s tím, že v endgame bude potřeba zainvestovat do záložek truhly. Ostatní nákupy budou jen kosmetické a navíc sdílené skrz první i druhý díl. Kdo však chce hrát už předběžný přístup, potřebuje klíč. Ten lze získat zakoupením kteréhokoliv ze Supporter balíčků (od 30 USD výš) nebo jste jej v případě utracení 480 USD během hraní jedničky obdrželi automaticky do zpráv svého účtu na pathofexile.com.

Zatím jsou ve hře jen tři akty, přičemž vývojáři mají přidat ještě jednou tolik. Už nyní ale mohu říct, že dvojka urazila oproti jedničce kus cesty. Vaše postava může například střílet a současně bude sama ustupovat přesile nepřítel. Gemy si vylepšujete pomocí speciálních orbů a dodatečně je můžete vylepšit podpůrnými gemy. Ve městech si postupně odemykáte přístup k pokročilejší ekonomice a lepším věcem. Můžeme se těšit na nové potvory, lokace, ale i na logické hádanky během hraní, kdy si například budete muset prostředí naklonit na svou stranu. Hra by měla být jednodušší co se týče správy postavy a zejména jejích případných úprav, které by neměly být tak náročné na zdroje. Také je kladen důraz na větší volnost ve výběru schopností.

Velmi mě těší naopak vyšší obtížnost už od úvodu příběhu. I obyčejné potvory vám totiž dokáží zatopit. Jsou-li zkombinované, že vás ty nablízko útočící napadnou a zezadu je kryjí kamarádi ve zbrani s luky nebo kopími, obvykle jste nuceni se sáhnout. Občas na vás někdo vyleje vařící olej, zapálí zem pod vámi nebo vypustí blesky a musíte taktéž ustupovat. O bossech a jejich obtížnosti ani nemluvě. Bez detailní znalosti jejich bojových mechanik nemáte proti nim žádnou šanci a jak snižujete jejich zásahové body, přidávají další a další typy útoků. Někteří mají i více fází, kdy se například transformují do jiné podoby, útočí zuřivěji a samozřejmě se uzdraví do plna. Navíc se už nelze odhlášením ze hry vyřadit z boje zpět do města. Po znovuspuštění vás hra vrátí zpět, kde jste skončili. A do stejného stavu, kdy jste například těsně před smrtí a už se nemáte jak uzdravit. Hardcore hráči budou muset velice pilně studovat a trénovat, aby přežili.

Hra má jako vydaná v předběžném přístupu samozřejmě řadu bugů. Už samotné vydání notně potrápilo trpělivost hráčů, protože spustit servery trvalo několik hodin. Do hry jsem se dostal nakonec až někdy brzy ráno a pořádně si zahrál až druhý den. Dále mi například v partě nešlo vstoupit do doupěte finálního bosse prvního aktu a ve druhém mi další z bossů pro změnu zamrzl. Mohl jsem na něj útočit, ale nezpůsoboval jsem mu žádné poškození. O zasekávání hry během přihlašování se do ní ani nemluvě. Někdy jsem ony záseky musel řešit i natvrdo vypnutím PC podržením tlačítka pro zapnutí. GGG mají před sebou ještě dlouhou cestu k vyladění hry. Jednička nakonec ukázala, jak měl vypadat třetí díl Diabla a dvojka má velký potenciál ukázat, jak by mělo vypadat Diablo čtvrté. Zatím tedy jen 7/10 s příslibem zvýšení hodnocení po přidání dalšího obsahu a odstranění hru velice znepříjemňujících bugů.

Pro: nové lokace, akty, bojové mechaniky, větší volnost ve výběru zejména talentového stromu, vyšší obtížnost

Proti: řada velmi nepříjemných, hru kazících glitchů, zatím málo obsahu v rámci předběžného přístupu

+8