Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
Vážení přátelé, ANO!
Jak tak stárnu, čas od času pod vlivem sériově vyráběných, nefunkčních a sterilních blbostí, neinvenčních remaků a technologických dem vydávaných za plnohodnotnou hru propadám skepsi a řadím se mezi ty co tvrdí, že hry už nejsou co bývaly, a že nemají žádnou budoucnost. Obvykle se ale pak objeví nějaký menší zázrak, který mě dokáže přesvědčit, že to tak není. Jako Portal.

Narozdíl od většiny nehodnotím Portal tak vysoko pro originalitu, protože nápad s portály se vyskytl jak v Prey, tak v málo známé freewarovce Narbacular Drop od stejných autorů. Co tu hodnotím tak vysoko, je jak úžasně se povedlo dobrý nápad zaobalit do nestárnoucí grafiky, obdařit nečekanou znovuhratelností, famózním příběhem s jedním z nejlepších záporáků ever a hlavně jak to jako celek úžasně funguje. O závěrečné písni u které jsem se musel řehtat jako kůň ani nemluvě. Moje druhá stovka.

Pro: nápad, provedení, střídmost (každá hádanka je svým způsobem originální, minimum repetetivních a hluchých míst), záporák

Proti: zhola nic

+16 +19 −3
  • PC 85
Portal jsem poprvé hrál při jedné freeweekend akci na Steamu. Ale přestal mě po chvíli bavit. Dnes jsem se ale k němu dostal znova a taky jsem ho dohrál a musím uznat, že by byla chyba nedat mu znova šanci. Neříkám, že neumím alespoň částečně anglicky, ale v té rychlosti většinou nestíhám, jelikož AI mluví často docela v termínech, které ne vždy znám. Konečně se mi povedla do hry vložit čeština a i když mi přišel překlad místy podivný, tak jsem díky němu text lépe pochytával. Elektronický hlas se povedl. Graficky je to vcelku dobré.

Hratelnostně je na tom Portal kolísavě. Zpočátku je docela bžunda proskakovat skrz portály a řešit většinou lehké puzzly. Sice se tu nachází pár zakysových míst, ale je to spíš o nepozornosti. Jakmile hru jednou projdete, druhé dohrání už není problém, protože si většinu těchto míst hráč zapamatuje. Je to hlavně způsobeno krátkostí celé hry (cca 3 hodinky hraní). Ačkoli je Portal hra krátká, přibližně v 2/3 hry nastává docela stereotyp. Jakmile se hráč dostane „za kulisy“ hra dostane zajímavě mysteriozní náboj (místy mi to připomínalo film Kostka). Velmi mě bavilo číst nápisy na zdech typu „The cake is a lie“, „Help“ a podobné. Je dobré si těchto věcí všímat a dávat si střípky informací dohromady. Tento typ příběhu mám jak u her, tak seriálů či filmů rád. Poslední kapitola hodně věcí napravuje a konec... Jó konec je sice docela klišé, ale je dost zábavný. Slušný adrenalin byl časový limit u konce. Já jsem si to docela blbě na konci sejvnul, a když jsem běžel s poslední koulí, stihnul jsem to (a to nekecám) na poslední dvě sekundy.

Verdikt: Portal je hra zajímavá a originální. Jen by jí slušelo možná trochu víc akčnosti, byť jen třeba na efekt. Takže díky nápadu, zpracování a konci 85%. Písnička „Still Alive“ v závěrečných titulcích – dokonalost sama.

Pro: originální nápad, dabing, první a poslední třetina hry, grafika a nízké hw nároky, krátké (?), Still Alive a originálně vyřešené titulky

Proti: místy trochu stereotypní, chtělo by to víc nápadů, druhá třetina hry, krátké (?), hlavní hrdinka opět jen a jen mlčí (že by byla taky jen nějakej robot :) ?)

+16
  • PC 90
První Portal se zpočátku tváří jako hra, ve které máte plnit logické úlohy. Postupem hraní zjišťujete, že se z jednotvárného herního zážitku stává hra o přežití. Jedině váš důvtip vás dovede k tomu, zdali se dostanete na konec cesty, anebo zemřete v útrobách komplexu Aperture Science.

Po celou dobu vás provází pocity izolace a samoty; nemožnost útěku a pocit, že jste někým neustále sledováni, místy nahání i hrůzu. V průběhu hraní tušíte, že je něco špatně. Aperture Science je skutečně opuštěný komplex; jedinou společnost vám dělá arogantní, sarkastická a sadistická GlaDos a roztomiloučké turety, jejichž posláním je rozstřílet vás na kaši. Zkrátka společnost, ve které se cítíte vítaní a milovaní.

Portalu mohu vytknout tři věci: délku hry, jednoduché úkoly a absenci příběhu. Úkoly nepředstavují výzvu, ale výzvičku. Na můj vkus byly některé levely až moc jednoduché. Absence příběhu ale není zásadní. Opuštěná a chátrající Aperture Science mluví za vše. Izolované a místy klaustrofobické testovací místnosti vám dávají pocit, že jste jedinou žijící lidskou bytostí na tomto místě.

I přes veškeré mé kladné hodnocení se jedná o slabý odvárek studia Valve. Hra svou náročností představuje něco, co je vhodné pro děti od sedmi let. Jednotlivé levely máte hotové během pěti minut. Celá hra vám zabere okolo dvou až tří hodin. I přesto se jedná o skvělou hru. K dokonalosti jí chybí opravdu málo.

Pro: logické úkoly, originální koncept, portal gun, GlaDos, Still Alive song

Proti: délka hry, levely nejsou moc náročné, cake is a lie

+16
  • PC 80
Jak se říká, k Portalu jsem přišel jak slepý k houslím. Jsem v podstatě výlučně hráč akčních a závodních her. Tak jak jsem se dostal k něčemu logickému? No ano, bylo to zdarma...

...upřímně už si nepamatuji, o co tehdy šlo, ale ve Valve zase jednou něco vymňoukli, a tak byl Portal na nějakou dobu zdarma jako omluva. A tak se dostal do mé herní knihovny.

Portal mi ukázal, že i logická hra může být moderní, dobře vypadat a být zábavná. Princip samotných portálů je velmi rafinovaný a nabízí nekonečné množství různých hádanek. Obdivuji borce, kteří byli schopni takovouhle hru navrhnout a jednotlivé úrovně vymyslet. O nic menší obdiv si zasluhuje i ten, koho napadlo dát do logické hry příběhové pozadí, které vybuduje pozoruhodnou atmosféru a táhne vás dál. Zpočátku je hra tak trochu k zešílení. Jen se vžijte do role hlavní hrdinky, jak by vám bylo? Velmi chytrá jsou všemožná rozmazaná okýnka do kanceláří, u nichž nikdy nevíte, jestli vás opravdu někdo nepozoruje. Jedná se zkrátka o velmi originální a zapamatovatelný zážitek. Myslím si, že atmosféra a příběhové pozadí stály za úspěchem Portalu více, než samotné řešení hádanek. Vždyť Glados se stala dost možná nejznámějším hlasem herní historie.

Samotné hádanky jsou čím dál tím těžší, nicméně jakmile se do toho jednou dostanete, kampaň vám nebude dělat větší problém. Když jsem hru hrál poprvé, trvala mi asi hodinku. Podruhé cca hodinku a půl. Větším oříškem jsou bonusové mapy, kterých je sice jen 6, ale na první dohrání mi zabraly více času než samotná kampaň.

Grafika je hezká, i když z dnešního pohledu už poněkud jednoduchá. Alespoň se to ale hýbe prakticky na čemkoliv.

Portal se stal legendou. Nebudu rozporovat, jestli zaslouženě, ale hrát za Chell mě bavilo, takže proč se v tom více pitvat :-)

EDIT: Pár vlastních obrázků odkaz

Pro: Příběhové pozadí a atmosféra, pocit z dobře vyřešené místnosti

Proti: A víte, že mě ani nic nenapadá?

+15 +16 −1
  • PC 90
Na svou dobu v mnohém revoluční Portal je i po šestnáci letech stále zábavnou hrou. Portálová zbraň a místnosti jako puzzly jenž spojuje dohromady humor a zajímavy příběh stále působí svěže. Vzpomínám si, že hra mě nadchla už poprvé a tento rok jsem se k ní moc rád vrátil.

Rychlý spád hry, kdy ani puzzly v místnostech nepůsobí záseky a jejich řešení je opo celou dobu zábava. Díky tomu má příběh skvělý spád. Hra je navíc protkána humorem a hláškami, které mi v hlavě zůstaly dodnes: The cake is a lie!

Pro: příběh, puzzly, humor, délka

+15
  • PC 80
Portal, hra která si odnesla mnoho ocenění a dokonce je to nejlépe hodnocená hra roku 2007 zde na databázi se mi díky orange boxu konečně dostala pod ruku. Prvních několik komnat jsem projel na první pokus a hra se mi zalíbila. Časem se komnaty zkomplikovali, což je naštěstí dobře protože jich je ve hře pouhých 19.

Portal obsahuje i příběh, který je ale nejvíce rozvinutý až v závěrečné části. Grafika je pěkná, zvuky a hodba taky (mimo jiné i závěrečný song s výborným textem :D). Přestože že už portály byly využity v Prey, zde je jejich použití zcela jiné a originální (můžete je sami vytvářet na libovolných místech - v Prey jste ne ně pouze občas narazily a prošli skrze ně jinam). A mě nezbývá než doporučit - skutečně se totiž jedná o jednu z nejlepších her roku 2007.

Pro: využití portálů, příběh, originalita, humor, délka je tak akorát

+14 +15 −1
  • PC 90
Hra, kde jsou v hlavní roli dva portály neonových barev a úhlavní nepřítel je ďábelská počítačová entita se smyslem pro humor? Nuže, proč ne?

Portal se mi dostal do pracek relativně nedávno, na hru jsem se těšil a má očekávání beze zbytku naplnila. Ve hře je hlavním úkolem dostat se z bodu A do bodu B. V cestě vám stojí různé překážky, spínače, vypínače i droidí střílny a je jen na vás, aby jste odhalili způsob jejich překonání.

Zatímco první úrovně (zde zvané místnosti) jsou až dětinsky lehké, v pozdějších začne výrazněji přituhovat. Přibudou agresivní, i když milí, droidi a zapeklitější překážky. A jaké má tohle celé snažení smysl. No přece dort! Kdo by ho neměl rád?

Na grafice je poznat, že pochází, na počítačové poměry, z dávné minulosti, Crysis konkurovat nemůže, ale i tak je svěží a čistá. Překvapila mě zejména vynikajicí optimalizace díky které hru spustíte i na mikrovlnce. Zvuky většinou vyluzuje pouze umělá inteligence GlaDOS. Zvuky ovšem nevypínejte, připravili by jste se o mnoho skvělého humoru.

Na závěr bych chtěl ještě říci, že hrou určitě nebudou ohromeni zavislí hráči CoD nebo CS. Akci nečekejte, zato ti, kdo si rádi vyluští sudoku či nurikabe (kdo to zná, má u mě kousek dortu), ti jsou pro ztuhle hru stvoření. Ale k čerrtu, zahrajte si to všichni, nebudete litovat.

Pro: Originalita, skvělá optimalizace, humor...

Proti: Krátká herní doba (cca 4 h)...

+14
  • PC 85
Další z her, kterou se dlouho vesele ignoroval s tím, že "si ji někdy zahraju". A můžu říct, že jsem se opět mohl mlátit do hlavy. Portal mě totiž bavil od začátku do konce. Pravda, do brzkého konce. Celá hra je hodně originální, nápad s portály je až geniální a perfektně provedený. Levely jsou navíc skvěle postavené a je jen opravdu málo míst (na logickou hru), kde se dá zakysnout. I vlastní vinou.

Grafika je... postačující. Je dobře optimalizovaná a pro účely hry slouží výborně, takže vlastně nemám ani moc co vytknout. Ale vytknout musím krátkou hrací dobu a taky, že jen poslední čtvrtina hry je trochu obtížnější a hlavně v zajímavějším prostředí a se skvělými hláškami, nápisy na zdi... Tenhle konec přebíjí moc jednoduchý a dlouhý začátek, kde si člověk ani nestíhá uvědomovat, jak lehce hrou prochází.

Portal je sice jen taková jednohubka na zabití pár hodin, ale po celou dobu je to jízda, o čemž si může většina her nechat zdát. No, uvidíme, jestli dokáže dvojka porazit svého předchůdce. Já pevně doufám, že ano.
+13 +15 −2
  • PC 90
"I'm going to kill you. And all the cake is gone." 

Portal je krátká logická hříčka, kterou vytvořili vývojáři Half-Life 2 ve svém volném čase. K dostání je jako součást Orange Box či samostatně na Steamu. Příběh bohužel nijak propracovyný není. Jednoho dne se jako jedna mladá dívka probudí v opuštěném výzkumném středisku, kde musí projít dvaceti testovacími místnostmi (0 až 19). Jak už to tak bývá - umělá inteligence řídící dané místo je tak trochu šílená (lze říci i "odlišně racionální") a tak nezbývá nic jiného než starý dobrý útěk. Více není k příběhu co napsat, což je škoda.

Náročnost hádanek (jednotlivých místností) postupně narůstá a komu by to příšlo málo, je pro něj připravena těžší varianta posledních šesti místností a výzva. Hra je kratičká a příjmně odsýpá. Umělá inteligence GlaDOS s hráčem stále komunikuje a jejími hláškami jsem se skutečně bavil, stejně jako hláškami sentry gunů. Rád se ke hře čas od času vrátím.

"You are not a good person. You know that, right? Good people don't get up here."

Pro: Grafika, atmosféra, nápad, humor.

Proti: Krátké.

+13
  • PC 100
Hra je to nesmírně originální a dobře navržená, navíc prošpikovaná skvělým morbidně suchým humorem. GlaDOS aspiruje na nejlepšího herního záporáka všech dob. I ty pitomé závěrečné titulky jsou úžasné :)

Pro: GlaDOS, Companion Weighted Cube, sentry guns, portal gun, puzzly, achievmenty, challenge a advanced mapy... no vlastně asi všechno :)

Proti: storyline padne za 3 hodiny

+12 +14 −2
  • PC 90
Od Portalu jsem nic moc nečekal, tím spíš mě překvapil a svých 90% si v mé recenzi rozhodně zasloužil. Fantastický příběh zakomponovaný do parádní logické hříčky, dokonalé hlášky GlaDOSu, zvrat v poslední třetině, to všechno na mě působilo jako magnet. Přestože je hra bohužel krátká až běda, budete na ni vzpomínat ještě hodně dlouho a rozehrajete ji klidně znova pár minut po jejím dokončení. Bravo! Tohle se Valve skutečně povedlo!

Pro: Příběh, GlaDOS, posledn třetina, hratelnost, písnička Still Alive.

Proti: Moc krátké.

+12 +13 −1
  • PC 90
Portal mě jako hra velice příjemně překvapil. Člověk by řekl, že v dnešní době už nebude inovace, že všichni vývojáři budou slepě plnit příkazy z vrchu, jen aby se toho co nejvíc prodalo. Portal je skvělím příkladem, že toto tvrzení není pravda. Hrátky s portálama jsou opravdu užasné, ještě teď si živě vybavuju, jak jsem se honil za vlastním zadkem nebo 10 minut v kuse propadával stejnou dírou, abych splnil achievment :D. Stejně tak si pamatuju na skvělé hlášky Gladosu a její poslední písničku (Still Alive). Tak jako námět se mi líbí i příběh, který se dobře nabourává do Half-Life a dělá si vrátka pro případné pokračování i pro skloubení Portalu do Ep3 popř. HL3. Výrazným negativem hry je však její nevyužitý potenciál a krátká hrací doba. Ale i přes to je to jedna z nejoriginálnějších her, co jsem hrál a těším se na pokračování.

Pro: Hraní si s portálama, Glados a její písnička, příběh

Proti: Hrací doba, málo oficiálních map

+12
  • PC 100
Portal je pro mě společně s dalšími hrami z balíčku "Orange Box" (Half Life 2 + Episode one, episode two, Team Fortress 2) srdcová záležitost. Tento balíček byl pro mě vstupem do širšího světa gamingu prostřednictvím služby Steam.

Hra se skládá z řady logických úkolů, při kterých hráč využívá speciální zbraně, která dokáže vytvářet portály. Tyto portály slouží k přesunu hráče na různá místa v prostoru a k řešení různých hádanek. Co se mi na hře líbilo nejvíce, byla atmosféra. Hra je velmi tajemná a plná záhad, které hráč musí postupně odhalovat. Velkou roli v atmosféře hry hraje i postava Glados, která vás provází jednotlivými levely a atmosféru hry doplňuje vtipně ironickými poznámkami.

Portal bych doporučil všem fanouškům logických her, sci-fi a světa Half Life, protože i na něj jsou v této hře odkazy.

Pro: Příběh, hádanky, nadčasová grafika a fyzika

+11
  • PC 85
Další zářez na pažbě. Portal je příjemně odpočinkový, na nic se nespěchá, zkrátka taková hra do nepohody. Celé je to takové hezké, uhlazené a hratelnost má spád. Jako přidaná hodnota Orange Boxu skvěle doplňuje zbývající hry, prodávat však Portal jakožto zábavu na 3hodiny samostatně je hřích. Herní doba je vskutku žalostná, bohudík existuje poměrně činná moderská scéna.

Pro: Originalita, GLaDOS, Zatížená Družná Krychle

Proti: Krátké

+10 +11 −1
  • PC 90
První Portal před lety přišel jako docela překvapení a přinesl zajímavou logickou hříčku plnou výborného humoru, která se navíc odehrávala ve světě HL. Člověk tuto hru sice dohrál během nějakých dvou hodin, ale stále se k ní rád vracel, a challenge, které zvyšovaly obtížnost a přidávaly rozličné úkoly (minimum portálů, minimum kroků) a hru dostatečně prodlužovaly.
Zmíněný humor je to, co mě osobně na hře zaujalo nejvíc – šílené proslovy GLaDOS a následná závěrečná písnička se mě (a mnoha dalším) nezapomenutelně zapsaly do paměti.
Portal je hra, kterou si stojí za to zahrát. Je prakticky nejlepší ukázkou správného zkombinování příběhu s gameplayem (cake is the lie) a podává slušnou várku zábavy, což je u her nejdůležiější. Byť mohla být v malinko větším balíčku.
+10 +12 −2
  • PC 95
To co tato hra předvedla zanechá v herní historii mezník, který by měl být pro všechny ostatní hry vzorem. Je až úctyhodné, jak se tak v malém projektu, jakým Portal určitě byl, dalo vměstnat tolik zábavy, která je zastoupená v podobě vypečených hádanek, skvělých hlášek, skrytých odkazů a adrenalinu, za každým rohem. Jsem rád že tato hra je na světě hlavně proto, aby přinesla čerstvý vítr chytré zábavy do tak už zatuchlé herní společnosti, která leží pod tunami hnijících mrtvých těl pozabíjených v ostatních hrách. Anyway, this cake is great. It's so delicious and moist.

Pro: Genialita celé hry. Je potřeba ještě něco? :)

Proti: Malý počet levelů, ústící v krátkou hrací dobu.

+9 +11 −2
  • PC 90
A pak že originální hry už nevznikají! Neuvěřitelně stylová logická FPS, ze které se okamžitě stal internetový fenomén. Neexistuje snad hráč, který by se u hraní Portalu nebavil. Originální podání příběhu tzv. za běhu Vás natolik vtáhne, že Portal proběhnete na jeden zátah. Délka skutečně zamrzí, ale jde o celkem diskutabilní aspekt. Přeci jen je Portal spolu s TF2 spíš jakýmsi bonusem k Orange Boxu, takže vyčítat podobnému počinu délku je trochu nefér.

Pro: Originalita, neuvěřitelně pohlcující hratelnost, styl,... a Weighted Companion Cube!

Proti: Snad jen ta délka, která na druhou stranu je vcelku "akorát".

+9 +10 −1
  • PC 85
Portal mě zaujal už když vycházel a to i bez toho, abych měl tehdy odehraný původní HL2. A když se před časem na Steamu objevila možnost stáhnout si ho zdarma, neváhal jsem. Že byla blbost to dělat pár dní před státnicema, je věc jiná:)

K Portalu jsem přistupoval de facto s čistým štítem. Věděl jsem, jaký je princip hry, stejně tak jsem věděl, že je plná různých hříček a rébusu, které je potřeba řešit právě pomocí portálového systému. Ale nikdo mě nepřipravil na to, že to bude taková zábava!

Prostředí bylo opravdu zajímavé, rébusy přísně logické a základní dějová linka slibovala odhalení tajemství, v původních hrách netušené (i když mě teď napadá, jestli vůbec má Portal s HL splečného něco víc než jen tvůrce...). Kombinace sterilního vědeckého prostředí s náhledy do zákulisí fungování vědeckého centra, tísnivý pocit prázdnoty a překvapivý zvrat zhruba v půlce však vytvořily ze hry něco mnohem víc než jen bezduchou logickou skákačku. O to víc mě mrzí, že je hra ukončená dost nemastně neslaně - souboj se závěrečným bossem byl sice nervydrásající ale čekal jsem alespoň nějaké minimální vysvětlení či příslib do budoucna. Nu, nestalo se a za moje zklamání 5% dolů....

Portal je parádní logickou oddychovkou, která kromě napětí a přiměřené akce navíc přináší pěknou porci srandy, kterou si ze sebe tvůrci sami dělají a především si ji vychutnají hráči jiných her od Valve. Jo a nesmím zapomenout, že přináší i dort:)

Pro: Atmosféra, lokace, humorné scénky, logické hříčky se stupňující se obtížností

Proti: Nicneříkající konec

+9 +10 −1
  • PC 85
Co jsem čekal, to jsem dostal. Velmi chutnou a originální jednohubku. Nesouhlasím s tím, že by se dostavoval stereotyp. Portal totiž v pravidelných intervalech přináší stále nějaké drobné inovace, přičemž ta poslední (část po útěku z ohnivé lázně, díky čemuž se tak trochu změní žánr) dodává hře nevídaný náboj (takový, že jsem s hlavní postavou dýchal, jako v málokteré FPS).

Nesouhlasím ani s tím, že by byl Portal nějak krátký. Ano, hlavní "dějová" linie zabere několik málo hodin, ale autoři si mohli vybrat. Buď stvoří dílko, které jednoduchý princip (který přecijen hrozí brzkým vyčerpáním) využije v kompaktní celek, jenž je silný od začátku do konce, nebo hru natáhnou takovým způsobem, že její hraní bude připomínat dennodenní luštění sudoku. Autoři zvolili první způsob. Mně vyhovuje a kdo má rád sudoku, jsou tu pro něj challenge mapy.

Challenge na zlato mimochodem vůbec nedávám, kroky už vůbec ne, nějak preferuji více volnosti. Zato obtížnější verze map mě bavily velmi.

Portal má u mě body navíc i za skvělou písničku a za snad nejsympatičtějšího záporňáka, co jsem ve hrách poznal. (Oblíbil jsem si tu paní natolik, že mi ji bylo na konci líto zabíjet)
+9 +10 −1
  • PC 85
Po dlouhé době něco originálního na poli PC her. Nikdy bych nevěřil jak zábavná může být hra kde si ani jednou nevystřelím. Co ale na zážitku ještě přidává je humor který je ve hře obsažen. Ať už jsou to "digitální" hlasky obrannych vezi nebo nejmenovanych veci na konci hry u kterych jsem slzel smichy... zaverecny song to jen podtrhuje...

Pro: originalita, humor

Proti: kratsi herni doba

+8 +9 −1