Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 30
První RDR jsem hrál až po dvojice (která, jak všichni jistě víme, příběhově předchází prvnímu dílu), protože Rockstar Games se neobtěžovalo udělat PC port po dlouhých 14 let od vydání a jakmile ho udělalo, tak za něj chtěli plnou cenu jak za novou hru. Já jim to samozřejmě zpirátil, páč nemaj být hamižní, ale stejně nejsem uspokojen. Dokonce si myslím, že by vývojáři měli zaplatit mě za to, že jsem do jejich hry investoval čas. Jasně, mohl jsem to kdykoliv vypnout a odinstalovat, jenže jsem zvědavý muž a kdybych tak učinil, nemohl bych přinést toto řádně poučené svědectví!

Chápu, že to není nejnovější počin, ale to, co by bylo třeba zdokonalit pro to, abych byl spokojen, bylo i v tu dobu v možnostech vývojářů.

RDR2 x RDR1
RDR2 si nese mnohé základy z jedničky, ale je oproti ní členitější, rozmanitější, propracovanější, krásnější a hlavně vážnější a důslednější. Oba díly pojímají humor a jistou grotesknost, ale jednička jednička je konceptuálně satiričtější, zatímco dvojka citlivě pracuje s oním tématem vykoupení a dokázala tak mnohé hráče dojmout. Já k ní přes mnohé její kvality mám velké výhrady - a to i v souvislosti s vyprávěním a jistými momenty v příběhu, díky nimž to na mě tak úplně nefungovalo - ale kolem a kolem je to nadprůměrná a pozoruhodná videohra. Jedničku sice lze odehrát, ale nemyslím si, že to má jakýkoliv význam. Ta hra není konceptuálně natolik dotažená, aby mělo opravdu význam do ní investovat čas (v mém případě skoro 20h) a není ani natolik zábavná/stimulující, aby mi nevadilo, že není tak významná.

PŘÍBĚH, VYPRÁVĚNÍ a POSTAVY
- Příběh začíná tím, že je protagonista, John Marston, donucen ulovit své tři bývalé partnery ve zločinu - muže z gangu, s nímž dříve jezdil a opustil ho poté, co ho nechali zemřít. Od té doby si založil rodinu a snažil se žít jako farmář, ale minulosti neunikl, protože fízlové z federální vlády ho zahnali do kouta s nabídkou "svoboda a rodina výměnou za to, že předvedení bývalých parťáků před spravedlnost."
- Taková je tedy zápletka, směr a cíl, jenže aby se k nim protagonista/hráč dostal, tak musí plnit hromadu úkolů pro všemožné jiné postavy. Kupříkladu hned na začátku protagonista předstoupí před pevnost, v níž se ukrývá jeden z cílů. Protagonista na sebe nechá nemířit pušky a ještě dělá, jakoby měl navrch, takže schytá kulku, jakoby mu nezáleželo na vlastním životě a byl ochotný nechat rodinu napospas osudu. Je to divné i proto, že protagonista se nás celou dobu snaží přesvědčit, že to proto, aby se zas mohl vrátit ke své rodině. Příběhy jsou konstrukce a špatné příběhy jsou konstrukce děravé a vyumělkované. Každopádně Marston je zachráněn jednou farmářkou, která náhodou projížděla kolem, takže hráč musí plnit úkoly pro ni, aby se jí jakoby odvděčil za život, který před chvilkou byl tak ochotný zahodit...
- Samozřejmě, že mezi těmito úkoly je třeba závod na koni nebo pasení dobytka (hnát stádo dobytka na pastviny a dávat bacha, aby se nějaká kráva nezaběhla). Řada misí hlavně v úvodu a závěru je nudná, protože jejich obsahem je něco, co ve videohře fakt dělat nechci.
- Většina misí je ovšem založena na nějaké akci (najdi a zabij, braň a zabíjej, dobyj prostor zabíjením), jenže hlavní cíle (bývalí členové gangu), které má hráč ve hře dostihnout, nemají v příběhu skoro žádný prostor, takže k nim nechovám žádnou zvláštní zášť. Naopak jsem měl chuť zastřelit celou řadu vedlejších postav, protože si ze mě dělaly koninu anebo dostaly víc prostoru se projevit antipaticky.
- Psychologicky a emocionálně to na mě tedy vůbec nefungovalo. Osobně jsem nepociťoval žádnou motivaci ty bývalé členy gangu zabít, protože o nich nic nevím (minimálně Bill a Javier nemají ani v prequelu moc prostoru) a Marstonova rodina je mi taky ukradená. Nechovám žádné zvláštní sympatie k manželce ani k usmrkanému synovi. Nechci se k nim tedy vrátit, protože roleplayování otce od rodiny je nudné. Tím pádem dochází k jistému konceptuálnímu nesouladu mezi tím, co mi tvrdí hra a co cítím já - hráč. To je v případě videohry problematické, protože hra je interaktivní a hráč v ní zaujímá aktivní roli, která by měla být ideálně synchronizovaná s tím, co mu říká hra.
Pokud mi hra říká "sejmi bývalé členy svého gangu, aby ses mohl vrátit ke své rodině", tak by mi měla dát důvod je chtít sejmout a vrátit se ke své rodině. Nedostal jsem ani jedno.
Buď by hra musela začít v době, kdy Marston jezdí s Dutchovo gangem, vraždí, krade, hraje si na Robina Hooda, ale následně projde deziluzí, vystřízliví z toho, zanechá takového života, stane se farmářem a spořádaným manželem/otcem, což by ovšem sám hráč musel chtít, k čemuž by ho bylo potřeba nějak zmanipulovat, aby to sám chtěl, což by bylo náročný, protože hráč chce spíš přepadat ty banky. Jsou ale možnosti gameplaye, designu i vyprávění, jak toho docilovat. Pak by mu tento nový život musel být uzmut, přičemž by se k němu hráč musel chtít taky vrátit (aby byly motivace hráče synchronizované s motivacemi hratelné postavy), čehož by bylo opět těžké docílit, protože ho bude bavit spíš ta akční a násilnická část hry, což opět kontradikuje s tím tématem vykoupení. Druhý díl třeba motivuje hráče nechovat se jako zrůda skrze přísný wanted systém a procítěnost příběhu, na který se hráč naladí. Je to ovšem poměrně těžká pozice, ale nejrůznější scénáře mají svá naratologická a psychologická úskalí. V případě videohry, kde hráč zaujímá aktivní roli v příběhu, který kontradikuje s jeho motivacemi, jsou ta úskalí velmi problematická a kladou na vývojáře větší tvůrčí nároky.
Tyto nároky naplněny nebyly, takže jsem při hraní pociťoval hlavně frustraci a Marstonův skon ve mně nevzbudil žádnou lítost.

TÉMA:
Téma vykoupení, jež se zračí v názvu, je zde poněkud nefunkční. Vláda sice dá Marstonovi na oko možnost se vykoupit, jenže tím, co po něm chce ho tak nějak uvrtala zpět do toho zabíjení, kterého se již zřekl (nepomáhá ani to množství civilů, které jsem během svého průchodu oddělal)... Dalo by se říci, že Marston se vykoupil již před začátkem příběhu, ale to, co dělal v jeho průběhu, to vykoupení tak nějak pošpinilo.

DESIGN, STRUKTURA, SCHÉMA:
Celá hra je extrémně lineární, nascriptovaná a neumožňuje tak hráči se v ní příliš kreativně vyblbnout - což by snad hra měla nechat (kord hra v otevřeném světě). Rockstar svůj design ale asi měnit nebude dokud se jejich hry budou tak hezky prodávat.
- Hráč se zpravidla dostane do oblasti, řekne vedlejším postavám, koho hledá a výměnou za informaci o svém cíli je nucen plnit poměrně monotónní úkoly. To se nejvíc promítá hlavně v prostoru Mexika, kde probíhá revoluce. Hráč plní jednak úkoly pro tyranského generála a jednak pro rebely, kteří nejsou o moc lepší. Zde se nejvíc projevuje satirické a cynické pojetí tehdejších divokých dob.
- Jako hráč jsem ochotný dělat koninu vedlejším postavám, pokud je náplň misí dostatečně strhující a nápaditý - což není. Mise jsou dost repetetivní (což je do jisté míry nevýhoda zasazení). Podle mě by z toho šlo vymáčknout více, kdyby hra umožňovala nějaké kreativní řešení nastalých problému, byla implementovaná větší destrukce prostředí a příběh by byl větvený, takže by hráč mohl svými činy ovlivňovat podobu světa (třeba kdo bude vládnout v Mexiku, kdo vyhraje volby v Blackwateru, jak bude prosperovat MacFarlanův ranč, bude západní prostor mapy okupován spíš zákonem nebo bandity...). Tyto ambice však asi nikdy z vývojářů neměl, což většině lidem nevadí, protože nemají takřka žádné nároky (proto se furt prodávají Assassíni).
- Snad důvodem, proč jsem se tím celým takřka dokázal prokousat tkví v tom, že samotný gunplay je docela povedený a ragdoll fyzika zábavná. Pokud ale Rockstaři nechtěli dělat žádné velké změny (což měli), tak mohli přinejmenším zakomponovat tu skvělou destrukci těl ze dvojky.

Pro: Optimalizace. Gunplay a ragdoll fyzika. Satirické pojetí Divokého západu.

Proti: Schématické lineární mise plné pomalého cestování na koni. Příběh a jeho stavba. Kontradikce mezi mými motivacemi jakožto hráče a motivacemi hratelné postavy příběhu.

  • XboxX/S 90
Na prvý diel Red Dead Redemption som sa poriadne tešil a primárne kvôli nemu som si zakúpil Xbox. Áno, tak veľmi som si túto hru túžil zahrať! A rovnako ako v prípade RDR2 som bol veľmi spokojný, hoci je jasné, že podobná prepracovanosť ako v dvojke (teda prequeli) sa nekonala.

Špeciálne mi pilo krv to, že keď som sa vybral do prérie zbierať rastliny či loviť, prakticky vždy na mňa zaútočili vlci či kojoti (ktorí mi navyše raz-dva zabili koňa). V RDR2 ste sa pritom mohli prechádzať po lese aj niekoľko minút bez toho, aby vás nejaký dravec ohrozil. A pôsobilo to oveľa realistickejšie (a menej otravne). Liezlo mi tiež na nervy občasné podivné správanie koňa (ktorý nedokázal stáť na mieste, keď som sa chcel vyšvihnúť do sedla a furt pobiehal okolo).

Celkovo sa dá povedať, že hra je po všetkých stránkach jednoduchšia ako neskoršia dvojka. Žiadne craftovanie, varenie, žiadny custom postavy, a tak ďalej. Mne osobne to ale neprekážalo a keď sa oprostím od porovnávania, tak je RDR aj dnes poriadne zábavná hra s dobrým príbehom, sympatickým Johnom Marstonom ako hlavným hrdinom (aj ďalšími fajn postavami) a nenudiacimi misiami (pozrieme sa aj do Mexika).

Marston je agentmi prinútený vystopovať niekoľkých členov svojho bývalého gangu, vrátane Dutcha van der Lindeho. Ak tak neurobí, už nikdy neuvidí manželku a syna. Neviem ako by na mňa príbeh zapôsobil, ak by som tento diel hral ako prvý, ale dovolím si tvrdiť, že som ho takpovediac precítil viac s vedomosťou, ako sa Dutchov gang vlastne rozpadol a čo všetko tomu predchádzalo.

Zub času sa na hre síce už sem-tam podpísal, hrateľnosť nie je vždy úplne plynulá, sem tam sa objaví nejaká chybička v grafike... Hru som si však stále náramne užíval, aj keď tentokrát som zďaleka nemal takú veľkú túžbu daný svet preskúmavať. Čo je ale logické a spôsobené tým, že oproti dvojke skrátka nie je taký bohatý, takže sa v ňom nedá vykonávať toľko aktivít.

Suma sumárum: výborná hra a som rád, že som si príbeh mohol takto skompletizovať. Pevne verím, že nám Rockstar jedného dňa doručí aj nejaký poriadny remake/remaster v štýle dvojky. Nepochybujem, že v takom prípade by som prihodil aj tých zvyšných 10 pecent.

Pro: príbeh, skvelá atmosféra, misie, postavy

Proti: sem-tam nejaký glitch, hrateľnosť nie je taká plynulá, menší dôraz na realizmus

+6
  • X360 95
  • XOne --
Vždycky jsem miloval westerny. A obzvlášť ty špagetový od dua Sergio Leone a Sergio Corbucci. Když hra vyšla bylo to pro mě jako zjevení. A protože to byla čistě konzolová věc musel jsem si napsat ježíškovi o xbox 360, který mi ho nakonec pod stromek dal, jelikož jsem byl hodný chlapec. GTA na divokém západě byla trefa do černého a já si konečně mohl splnit své kovbojské touhy s kolty zavěšenými "PROKLATĚ" nízko u pasu.

Ocitáme se na divokém západě v roce 1911, který už pomalu ale jistě zaniká a začíná ustupovat moderní době. První díl je vlastně sequel protože se podle časové osy odehrává až po druhém díle.. Ujímáme se role sympaťáka Johna Marstona, který je bývalým zločincem a vaším úkolem je dostat před spravedlnost vaše bývalé kumpány z gangu. Tento gang figuruje ve druhém díle a doplňuje tak chybějící dílky skládačky z celého příběhu. Svět je, jak už u Rockstaru bývá zvykem, rozsáhlý a od polopouště Mexika až po zasněžené lesy na severu je zde co objevovat. Questy, které plníte během hry jsou víceméně jednoduché a často se opakující což se může hráči časem zajídat. Neznamená to však že nejsou zábavné. Většinou jde o zběsilé přestřelky, převoz dostavníků či ochranu nějaké osoby. Ve hře je samozřejmě hromada vedlejších aktivit. Můžete se stát bounty hunterem, lovit zvěř, krotit koně, hrát všelijaké minihry hlídat pozemek před nájezdníky nebo dokonce hlídat kurník proti kojotům. Vaše postava má určitou reputaci, která klesá nebo naopak stoupá na základě vašich činů. Není problém aby na vás byla vypsána odměna za to že jste někomu uštědřily kulku do zad nebo nechali přejet svázanou ženskou vlakem. Hra nabízí vcelku slušný arzenál zbraní včetně výbušnin či molotova koktejlu. Příběh samotný je vcelku poutavý až do samotného konce a nabízí mnoho zajímavých charakterů. Vypíchl bych zde jeden herní moment, který mě svou atmosférou tak pohltil, že ho považuju za jeden z nejlepších. Je to právě příjezd do Mexika za hluboké noci při úplňku kdy vám začne hrát atmosférická skladba Far Away od Josého Gonzálese. Dodnes si pamatuji jak moc se autorům povedlo vypíchnout v daný moment atmosféru takovým způsobem, že vám naskakovala husí kůže. Jednička dnes však může už oproti druhému dílu, který toho nabízí mnohem víc může působit zastarale, ale už kvůli příběhu to stojí za to si jí zahrát. Je jen škoda, že hra nevyšla později i na PC. Tuším, že nějaký fanoušek se snažil o nějaký port ale Rockstar ho zažalovali za porušení autorských práv a nasolili mu velkou pokutu.

Pro mě je to stále jedna z nejoblíbenějších her a rozhodně se k ní ještě aspoň jednou hodlám vrátit.

Pro: Atmosféra, herní svět, postavy, příběh

Proti: Někdy stereotypní mise

+15
  • X360 100
Dohráno 2015. K RDR mě zřejmě přivedl tehdy redaktor stránky hrej.cz Jarda Mowald, kterej během jejich streamů pravidelně o tom mluvil jako o nejlepší hře co hrál. Já jsem předtím hrál od Rockstaru jenom GTA 4 a hodne mě bavilo. Red Dead mě od začátku chytlo zasazením, protože westernových her je málo a silným příběhem, který Rockstar umí. Výborné byly i postranní úkoly, podobně jako v GTA vám je zadávají většinou různé pochybné figurky a skoro všechny byly zábavné. Dobré byly lovecké, sběračské a střelecké challenge. Hudba skvělá i když úrovně dvojky asi zatím nedosahovala. Málokdy v open world hrách jezdím na koni nebo autem, spíš využívám fast travel, ale tady jsem si jízdu v sedle v přírodě užíval.
Myslím, že to mělo i online, ale ten jsem ani nezapojil.
Je to top hra Xbox 360 generace, grafika už není nic moc, ale hra dostala grafický patch na Xbox one X , který nemám a tak se těším až si Red Dead znovu zahrají na Xbox series X ve výrazně lepší grafice.

Pro: Příběh, western, aktivity mimo hlavní příběh

Proti: Nic

+12
  • PS3 --
„Change is only good when it makes things better.“ - Bonnie MacFarlane

Nebudu vůbec zastírat, že hry ze stáje Rockstaru jsou jedny z mých nejoblíbenějších, ale u Red Dead Redemption to v mých očích dotáhli až na samotnou hranici toho, co stará generace konzolí vůbec technicky dovolovala. Ale hra samotná stojí hlavně na příběhu, jehož oblouk je vystavěn téměř mistrovsky. Klade důraz na postavy, opatrně vykresluje jejich charaktery a odkrývá jejich motivace. Přesně takovou hru jsem si přál už v dobách, kdy jsem kdysi dávno jako malý špunt zbožňoval (na tom se stále nic nezměnilo) Pro hrst dolarů s Clintem Eastwoodem, a propadl kouzlu spaghetti westernů.

Před očima se vám střídá jedno dechberoucí panorama za druhým. Krásně se to hýbe, nádherně to zní a ještě lépe se to hraje. Máme tu tři rozdílné, nádherně propracované regiony. Objevování jejich zákoutí je naprostá lahoda, takže jsem možnost rychlého cestování pomocí drožky použil jen výjimečně. Tomu napomáhá i systém náhodných událostí, kdy se vám může po cestě stát spousta věcí, o které by byla velká škoda přijít.

Jako John Marston jsem cválal na oslu prérií. Vyhrával duely v tasení koltů ve městě tím, že jsem protivníkovi vystřelil zbraň z ruky, načež s jekotem zbaběle utekl. Nechal se překvapit pumou, když na mě zpoza křoví skočila tak, až zabila mého věrného oře. Vydával se na lov medvědů pro jejich kůži. Skákal za jízdy na vlak a sledoval z něj západ slunce v Rio Bravu. Krotil koně na paloučku. A zamiloval se do Bonnie MacFarlane, přičemž mi rvalo srdce, že nám to není souzeno, protože kluci z kapely mi řekli, že už jako jednu holku mám.

Na předchozí generaci konzolí je ohromná spousta skvělých her, a tahle se bez nejmenších pochyb řadí mezi ty nejlepší.

Pro: kulisy a nefalšovaná atmosféra divokého západu, příběh, Bonnie

Proti: PS3 občas nestíhá

+20
  • PS3 --
SLAST! BLAHO! GENIÁLNÍ! PARÁDA! Jen škoda, že pcčkáři se svého kousku nikdy nedočkali(neměli na to vhodný hardware), nuže dost melancholie a vzhůru do hodnocení. Jestli jste někdy hráli GTA, nebo GTA V (na které si pcčkáři museli dva roky počkat, než rockstar upravil hru na základě našich podmětů), tak vám můžu rovnou říct, že proti Red Dead Redemption je to slabší kus ze stáda. Když byl titul ohlášený, byl jsem naprosto skeptický, nevěřil jsem, že western žánr může ve stylu GTA obstát. Opak byl pravdou! Do této hry prostě herní koncept gtaček sedí naprosto dokonale, kde jinde se chovat jak hovado utržené z řetězu, aniž by člověk reálně musel čelit nějakým následkům, než právě ve hře, která se odehrává v době, ve které dvanáctou odklepávali duelové souboje a pravidelný rytmus úderů hrobařovo kladiva do rakve a v době kdy osobní zákon převyšoval nad tím obecným a jediným skutečným soudcem byla zručnost v zacházení se střelnou zbraní. Při hraní téhle hry jste se skutečně několikrát přistihli při heretické myšlence, že gta koncept má smysl pouze tady a této heretické myšlenky se držím do teď.

Co možná někoho nepotěší, nehrajete zde za grázla, ale za týpka, kterého naštvalo, že mu oddělali jeho oblíbenou krávu a zapálili dům, jako vedlejší efekt přitom umřela jeho hospodyně s děckem, který měl asi rád, protože věděl, že už si to mlíko musí po ránu nadojit sám, udělat snídani, nikdo mu nepřinese noviny a dokonce na té farmě bude muset makat sám! I když vlastně to asi byla jeho žena a děcko...no už si nejsem moc jistý, proto tu nechám pro jistotu obě verze. Každopádně příběh je dobrej, jdete si po pomstě, i když je to dost klišé asi ta storka, ale grafika, grafika epic! Stejně jako omáčka okolo, jako náhodná střetnutí, chytání koní a podobně 100 %


Hodnocení: ✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰
Herní doba: 40 hod
Dokončeno: 100 %
+3 +9 −6
  • PS3 --
GTA goes to Wild West!

Poetika divokého západu je úžasná a hráč je neustále zasypáván novými a novými scenériemi, které berou dech. Ať už to jsou rozpálené pustiny s majestátními výčnělky skal (toliko známých z filmů), zasněžené vrcholky hor s doupaty medvědů, bohaté pastviny s prohánějícími se mustangy, dálavy proťaté železnicí, lesy za tmy osvětlované pouze měsíčním odrazem s šumící řekou v pozadí nebo východy a západy slunce, které kralují naprosto nehoráznou romantikou. To vše přispívá ke konstantnímu kochání se krajinou, k atmosféře, která se jen tak nevidí...

Mise jsou sice většinou stereotypní a jen málokdy se člověk dostane k něčemu jinému, než k vystřílený zástupů nepřátel, i tak je hra dostatečně zajímavá a plná přidaného obsahu. Místy skřípal příběh, hlavně s naháněním Dutche bylo trochu moc přehánění (Dutch je v bance, nechají ho utéct; Dutch je ve městě, nikdo si ho nevšimne; Dutch zaútočí na celou vojenskou osádku se svými indiánskými kumpány...), ale celkově slouží svému účelu dobře.

Zřejmě to nemohlo dopadnout lépe. Ze začátku jsem sice trochu bojoval s nudou, ale jak se hra začne rozjíždět, je těžké ji zastavit. Finální část patří k tomu nejlepšímu, co jsem za svou herní kariéru mohl vidět a právě díky ní si RDR zaslouží všech pět...

Hodnocení: ✰✰✰✰✰
Herní doba: 27hod 50min
Dokončeno: 73.7%
+16