Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Mám v sobě flašku vína a 4 hodiny v kuse ve společnosti RCT. Už zase!

Proč už zase? S touto hrou mám zvláštní vztah. Nikdy jsem ani jeden díl nedohrál do konce (a to vlastním všechny tři). Správně jste pochopili, následné sr... do této série nezařadím ani s pistolí u hlavy. Ale vždy to jednou za čas nainstaluju a zaseknu se u toho stejně, jako tenkrát poprvé. A přesně to se stalo i včera. Některé hry prostě nezestárnou a je úplně jedno, ve kterém roce spatřily světlo světa.

Hra vyšla v době, kdy každá ptákovina musela být ve 3D, protože tomu velela doba. Chris Sawyer na to srdečně kašlal a stvořil jednu z nejkrásnějších 2D strategií vůbec. Jen ne s vlaky, auty a letadly, ale horskými dráhami a kolotoči. Já mám rád obojí zhruba stejně, ale tady jsou mechaniky dovedené k dokonalosti. Pro hračičky je to splněný sen. Pojmenovat si každého človíčka? Jasně. Nastavit si veškeré parametry u každé atrakce? Samozřejmě. Práskat ulítnuté balonky? Yeah...

Protože věřím, že většina lidí na DH hru hrála, tak jen stručně moje subjektivní klady a zápory. Hra se sice tváří jako roztomilost sama, ale umí pěkně zatopit. Některé scénáře dokážou zabrat klidně 2 hodiny reálného času a jestli se nepovede splnit cíl (počet lidí v parku, jeho hodnocení, celková hodnota...), tak se může začít od začátku. Lidičky jsou totiž pěkně vybíravé mršky a rozhodně nevlezou na všechno, co jim naservírujete. Stačí postavit trochu šílenější horskou dráhu a budete na ní vozit maximálně vzduch, protože i virtuální žaludky mají své meze. Na druhou stranu, pokud se vlezete do normálních hodnot, človíčci na dolar nekoukají a utrácejí vesele. Tady se mi líbí ten detail, že pokud atrakce už nějakou dobu funguje a je pořád za stejné vlezné, tak na ní človíčci přestanou chodit a brblají, že je to drahé. Na druhou stranu jsou ale poctiví a pokud se jim vstupné do parku zdá vzhledem k obsahu nízké, tak dají najevo, že rádi zaplatí více. V parku je bordel? Nenechají si to pro sebe a díky tomu může přistát nelichotivé ocenění. Čekají moc dlouho ve frontě? Brblají zase. Tyto zdánlivé maličkosti mě na RCT strašně baví.

Mám jen dvě výtky. První je repetitivnost. Mapy jsou sice dostatečně odlišné, ale herní náplň je pořád stejná. Začne se s pár atrakcemi a postupem času (podle nastavení financí na výzkum) se odemykají nové - ale pořád ty stejné. To nadšení a zvědavost mi nikdy do dohrání všech scénářů nevydrželo. A ta druhá je skokové otačení mapy. Jasně, v izometrickém 2D nelze čekat plynulý pohyb, ale stačí omylem (nebo záměrně) klepnout do enteru a pak se musím nějakou chvíli rozkoukávat. Ale to může být jen můj problém. A to je tak všechno, protože vše ostatní je prostě esence hratelnosti.

No nic, teď jsou 2 ráno a já jdu spát. Je mi jasné, že RCT po probuzení zase zapnu a budu pokračovat. A nepochybuju o tom, že i když to třeba za měsíc odinstaluju, tak mi to za nějaký čas stejně nedá a zase se k RCT vrátím. Možná nikdy neodehraju všechny parky, ale to vem čert. Ten pocit radosti z hraní zůstane, i kdybych hrál do zblbnutí jen první 3 mapy.

Pro: Roztomilost, grafika, ozvučení

Proti: Některé scénáře jsou příliš dlouhé, otáčení mapy

+17
  • PC 75
Už je to dávno, čo som túto hru hral, ale pamätám si dobre, že v mojom ekoparku bolo vždy viac stromov, kríkov a kvetinových záhrad než atrakcií, žiadne stánky s mäsovými srajdami (takže ľudia jedli hranolky, pukance a cukrovú vatu), že vandalov, čo ničili lavičky a rozbíjali lampy, som topil v jazere vedľa kačičiek a často som experimentoval s niečím, čo by zodpovedalo názvu The Euthanasia Coaster. Napriek všetkým zdanlivým nedostatkom boli moji návštevníci skoro vždy nadšení, ak nepočítam tých, čo zomreli. Celkovo to je roztomilá hra plná detského smiechu a zelene. Zabil som pri nej ôsmu triedu na ZŠ.

Proti: absencia stánkov s alkoholom, absencia Vegan Kiosku

+8 +9 −1
  • PC 95
Počátkem tisíciletí naprostý hit, ke kterému se sem tam stále rád vracím. V první řadě je zatraceně zábavné samotné plnění misí, jež občas vyžaduje vskutku zajímavé kousky (například postavit totálně přehuštěný pidipark, nadělat prachy, nakoupit pozemky za silnicí, a pak se tam podzemním tunelem prokopat), nicméně žádná není tak zase šílená, aby hráče odradila – ač některé trvající 4 herní roky byly přece jen kapku otravné. Stejně tak jsou ale zábavné i ty nesčetné možnosti, které hra nabízí – sledovat jednotlivé človíčky a jejich nálady (a občas je trochu pozlobit, dokud nezrudnou), k východu z horské dráhy nedat ani jednu lavičku a nepustit tam uklízeče, a pak už jen čekat dokud nebude chodník poblitý natolik, že zmizí jeho původní barva, házení lidí do vody, umělých prohlubní, apod., a spousty dalších více či méně humorných blbostí. Skvělé jsou rovněž možnosti hraní si s financemi – půjčky, reklamní kampaně, zdražování či zlevňování a sledování finanční výdělečnosti té které atrakce. Je toho zkrátka moc a na RollerCoaster Tycoon nedám dopustit.
+20
  • PC 90
RCT jsem hrál již před docela dlouhou dobou a sem tam se k němu vracím (narozdíl od TTD, které jsem vyměnil za Simutrans, který více splňuje má očekávání simulace dopravy).

Na začátku chvilku trvá než se člověk naučí používat některé prvky jako jsou vstupní fronty. Ale když už člověk hru hraje poněkolikáté, je start parku pokaždé o něco snazší.

Isometrická grafika nabízí spoustu přehlednosti i při stavbě poměrně složitých tvarů některých horských drah, přestože v mnohých případech by se hodil i prostý půdorysný pohled, který je částečně nahrazen zvýrazněním políčka, kde se právě nachází stavba (ať už nad podvrchem, či pod ním).

Na každé mapě jsou k dispozici jiné atrakce a to dělá hru zajímavější, i když je to i trochu škoda, neboť na některých mapách by se stavba některých atrakcí více nabízela. Ale budiž. Horší je spíše velká nevyrovnanost map. Některé jsou až příliš velké a některé naopak zbytečně malé - a cíle neodpovídají dané mapě.

Někteří zvukovou stránku vyzdvihují jako jeden z kladných prvků této hry. Já však nesouhlasím. Hudba je, bohužel dosti otravná a zvuky nejsou zrovna nejlépe seřízené. Bohužel, nastavení umožňuje oboje maximálně tak vypnout - u zvuků bych však byl raději, kdyby se přehrály např. jen tehdy, když vyberu nějakou atrakci atp.

Ke hře existuje i čeština. A možná ne jedna. Ale ta, kterou mám k dispozici já, je natolik příšerná (protože obsahuje tolik chyb - jako např. mymo), že je lepší hrát s angličtinou.

Dobrovolně se přiznávám, že:
1. nikdy nedojdu dále než k Evergreen Gardens, kterou hraji nejraději - jako jedna z úvodních map poskytuje spíše snadný cíl, dostatečně velkou plochu pro stavbu a přitom velký výběr atrakcí.
2. nejraději mám bobovou horskou dráhu

Pro: grafika

Proti: (krásný) žrout času, hudba a zvuky, čeština

+13
  • PC 95
Smazal jsem téměř celý komentář, až na úvod. Po dohraní hry musím napsat nový.

Když už jsem hodnotil moji první strategii Knights and Merchants: The Shattered Kingdom, tak se musím vyjádřit aji tady. Velmi chytlavá hra, u které jsem trávil dětství, společně s TTD a KaM.

RCT je velmi chytlavá hra. Ba aby ne, když si stavíme vlastní zábavní park. Se vším všudy. Kolotoče, stánky, horské dráhy, jiné dráhy, závody, houpačky, ozdoby i lodičky. Fakt vše. Parků na dohraní je celkem dost. Polovina je načnutá a dokončujete a polovinu jedete od nuly. Některé parky jsou tak odporně těžké, když nesmíte kácet žádné stromy, nebo dokonce měnit terén. Ano, obtížnost stoupá ke konci až moc. Ale naštěstí máte pekelně dlouhé čtyři roky na splnění úkolů. Často to jsou úkoly typu xxxx návštěvníků do roku y a hodnocení parku zzz. Někdy se hraje jen na hodnotu parku.

Teď k parku samotnému. Respektive ke hře. Možností jak začít budovat je mnoho. Nejlepší je asi začít horskou dráhou, kterou si můžete postavit sami - ale opatrně, nebo už předem určenou. Poté doplnit mírné a vzrušujicí atrakce. A postupně vše doplňovat a zvedat vstupné do parku. Později si pomůžu i Tržním hospodářstvím a lidí je v parku jak šlupek a to i peněz. To k ekonomické části. Teď grafická. Animace všech atrakcí jsou téměř dokonalé. Vidíme lidi jak jí, skotačí, zvrací, pijí, jezdí na všem možném a hlavně, skákajicí fontánky. I dráhy a atrakce samotné jsem velmi pěkné, lze měnit téměř každé atrakci barva a občas i vozidlo, ve kterém lidé putují po této atrakci. Ať už kánoj, lodní trojkolka, vůz na uhlí, tebo malá Tatrovka či luxusní sporťáček.

Tvůrci hry byli i trochu drastičtí. Lidé mohou ve vašem parku dokonce umřít. Buď vinou vás a nebo techniky. Vaší, to spíše musíte vše dělat schválně - třeba nechat utopit někoho, nebo někoho vystřelit na horské dráze. Ale občas selže i technika, že selžou brzdy ve stanici nebo jedou dva vláčky těsně za sebou a blouknou se na cestě, a třetí to do nich napálí a exploduje (to mi spíše přijde jako chyba hry). Utopit se může i personál, což prý u nějakých druhů personálu vede k lepšímu hodnocení parku.

Když mluvím o personálu, ten je taky dobře udělán. Jsou tu čtyři druhy. Uklízeč, ten seká trávu, zametá dlažku, vysypavá koše a zalévá zahradu. Pak je tu mechanik, co se stará a pečuje o atrakce. Zpravuje je a inspekce provadí. Pak policista, který dohliží na bezpečnost a hlavně vandalismus. A poslední a asi i zbytečná osoba je bavič, maskot, jak chcete. Může to být panda, tygr nebo slon. Má bavit lidi, ale nějak mu to asi nejde.

Zkrášlit park se dá mnoho způsoby. Ať už kytičkami, tak i tématickými sochami (třeba z Říma, Egypta, vesmíru nebo důlní oblasti. Tyto prvky slouží hlavně k hodnocení parku. Čím pěknější a bezpečnější bude, tím lépe a můžete dostat i cenu. Takto oceněné parky přitahují doslova davy lidí.

Negativy hry v podstatě neznám. To co jsem psal nedávno do diskuse je celkem zajimavý bug.

Pro: Spousta možností, hratelnost, grafika, obtížnost.

Proti: Někdy až moc zdlouhavé.

+12
  • PC 95
Tato hra spolu se s spolu se Zoo Tycoonem stala mými nejoblíbenějšími budovatelskými strategiemi „tycoonovkami“.

Je tomu již slušná řada let, tehda jsme s rodinou jeli na výlet do Německa do aquaparku a pamatuju si, že cestou zpět při zastávce v nějakém německém hypermarketu jsem viděl tuto hru a zamiloval se na první pohled :)
Zaujal mě krásný barevný obal hry (dodnes jej mám v poličce !), zaměření a cíl hry. Budovatelská strategie, kdy se snažíte vybudovat zábavní park, aby byl pokud možno co nejlepší, nejvýnosnější, nejčistší, nejpřehlednější apod. Dodnes je mým snem nějaký takový velký park, něco jako je Six Flags, navštívit osobně a zažít pořádnou dávku adrenalinu, vzrušení.

Než se tak stane, oprášil jsem právě tento díl a pustil se znova do hraní a nostalgicky zavzpomínal na dobu, kdy jsem u této hry seděl pečený vařený.

RCT1 nabízí pouze kampaň, ale netřeba nijak zoufat. Základní verze nabídla tuším něco kolem 20 jednotlivých scénářů (parků), kde se plní úkoly a pokud uspějete, postupujete dále. Začínáte s odemčenými 3 parky, postupným procházením se odemykají další a další. Jednotlivé parky jsou na samotném začátku určitým způsobem rozestavěné a vašim úkolem je dosáhnout daného cíle, kterým se rozumí určitá návštěvnost či zisk či spokojenost návštěvníků, a to vše za určitou dobu.

Hra využívá izometrické 2D grafiky s možností daného zoomu a otáčení po 90 stupních. I dnes je na co se koukat, taková grafika nikdy neomrzí.

Objevuje se zde i určitá ekonomická část. Hra nabízí měsíční přehled příjmů a výdajů, můžete si vzít půjčku, která má pro každou mapu svojí určitou horní hranici, podívat se můžete i na různé grafy a také založit různé marketingové kampaně pro nalákání návštěvníků (kupóny na vstup do parku zdarma, občerstvení zdarma, dráhy zdarma,…). Manipulace s terénem, stavba cest, vybudování konstrukcí nebo jejich provoz, vše stojí peníze. Stejně tak patří do nákladů mzdy zaměstnancům (údržbáři, úklidová četa,…), výzkum nových atrakcí a obchůdků, úroky z půjčky.

Nyní k samotnému stavění. Máte možnost postavit několik druhů struktur a potěšit tak vaše budoucí návštěvníky parku. Vše je rozděleno do podsekcí, od obchůdků, mírných klidných tratí, přes výletní a vzrušující a vodní až po samotné horské dráhy všech druhů a zatáček :)
Horské dráhy mají buď již připravenou hotovou verzi, kdy jen kliknete a vyberete místo, kde chcete dráhu umístit, nebo si ji můžete manuálně navrhnout sami a prokázat tak na svůj um. Osobně jsem to několikrát zkoušel, ale z hlediska bezpečnosti návštěvníků jsem je ani neotevíral a nechal pouze v režimu testování.
Jakmile postavíte jakoukoliv strukturu (krom obchůdků), je potřeba myslet i na umístění vstupní brány a speciálního chodníku na čekání na atrakci + východ z atrakce.

Hra nabízí možnost zkrášlovat váš park v podobě postavení stromů, keřů, květinových zahrad, zdí a plotů, fontán a soch. Abych pravdu řekl, toto využití šlo mimo mě.

Daleko důležitější je rozumné stavění cest skrze celý park. Přehlednost je důležitá, proto není od věci si vždy rozmyslet, kde co jak postavím a jak povedou pěší zóny. I když hra nabízí možnost stavby informačního kiosku, kde si návštěvník koupí mapu parku, často se může ztratit a velmi negativně se to projeví na jeho náladě a na hodnocení parku.
Na vámi postavené cesty je dále potřeba vhodně rozmístit lavičky a odpadkové koše. Lavičky poslouží k odpočinku utahaných návštěvníků. Stejně tak uvítají lavičky návštěvníci, kterým se udělalo šoufl po velmi adrenalinové jízdě na horské dráze, nebo návštěvníci co si koupili nějakou tu dobrůtku a chtějí si ji v klidu sníst a nestravovat se za pochodu.
Hračičkové si přijdou na své. Cesty a čekací zóny jsou různých barevných provedení, typu povrchu apod.

Další nedílnou součástí hry jsou návštěvníci, kteří se rozhodnou přijít do vašeho parku a utratit peníze za atrakce a suvenýry apod. Hra disponuje aktuálním přehledem jednotlivců i všech návštěvníků v parku a můžete se dozvědět nejen, co právě dělají, ale i na co myslí a co si o vašem parku myslí. Tuto složku nelze ignorovat, protože náš zákazník náš pán že ano :). A že někdy jsou až moc vymýšliví. Pro příklad umí vyslovit názor, že daná dráha byla skvělá, nebo vám pochválí čistotu parku. Mezi další méně uspokojivé myšlenky patří pocit na zvracení (to je tak, když leze na horskou dráhu se slabým nebo najezeným žaludkem :) ), stížnost na dlouhé čekání ve frontách, nečistotu parku, přelidněnost v parku, vandalismus, pocit hladu, žízně, toalety, nuda,…
Vše je přehledně zpracováno a je třeba nepodceňovat přání a stížnosti. Vše se dá většinou vyřešit.

K dispozici jsou ve hře i zaměstnanci. Údržbář, jehož náplní práce je čištění cest, zalévání zahrad, vysypávání odpadkových košů, sekání trávy. Jednotlivé práce se dají zapnout / vypnout. Já osobně jsem si vždy vystačil s čištěním cest a vysypáváním košů. Zahrady a dekorace jsem nikdy nestavil a sekání trávy je podle mě zbytečná ztráta času, je potřeba hlavně dbát na čistotě chodníků a přilehlých odpaďáků.
Mechanik opravuje poškozené dráhy a provádí jejich inspekce. Jakmile se nějaká dráha poškodí, vás to upozorní v dolní liště a mechanik poblíž dostane echo do vysílačky a vydá se sám na opravu.
Ostraha v parku se musí najmout v případě zvýšeného vandalismu a baviči (maskoti) se snaží pozvednout náladu čekajícím návštěvníkům v dlouhých frontách na vzrušující horské dráhy.
Každého zaměstnance můžete pojmenovat, můžete mu nastavit o jakou oblast se bude starat, rychle ho přesouvat na jinou část parku, můžete ho sledovat a každý zaměstnanec má i svou statistiku. Dozvíte se jeho mzdu (kolik vás měsíčně stojí) a kolik udělal jednotlivých úkonů.

Na začátku každé stavby nového parku máte k dispozici omezené množství struktur, proto je potřeba vynaložit peníze do výzkumu. Stačí se rozhodnout, kolik peněz chcete investovat do výzkumu, navolit si co chcete zkoumat a je hotovo. Já vždy zafinancoval maximálně a nové atrakce přibývaly s každým novým měsícem.

Zbývá snad už jen zmínit položka přehledu postavených struktur v parku. V této kartičce můžete hromadně zavřít či otevřít atrakce, dává vám přehled o stavu, kolik je na atrakci lidí, ale taky popularitu, doba čekání, délka fronty, profit, …

Na závěr bych ještě pár slov k tomu základnímu, vstupní bráně a samotnému parku. Můžete si přejmenovat park, přikoupit pozemek a rozšířit tak rozlohu vašeho parku, máte zde přehled o celkovém ratingu parku, počtu návštěvníků v parku, můžete zavést vstupné do parku, podívat se na ocenění parku (nejbezpečnější park, nejčistší park apod…) a pokud si nepamatujete cíl daného scénáře, zde se to dozvíte.

Strnuto podtrženo, hra nabízí obrovskou porci zábavy, možností jak postavit zábavní park a udržet jej v chodu, stále velmi přitažlivou izometrickou 2D grafiku, pocit z dobře vykonané práce a spokojenosti návštěvníků, zvuky prostředí parku, cinkání peněz při zakoupení lístku, smích, hudba linoucí se z okolí atrakce elektrických autíček.
Dle subjektivního názoru by se daly ve hře najít i nějaké zápory, ale nijak výrazně to neovlivní moje celkové hodnocení.
Stereotyp během hraní se u mě nikdy nedostavoval, stejně tak obtížnost hry bych nebral jako negativum, spíš jako pořádnou výzvu. Každý scénář v kampani měl různý terén, byl různě rozlehlý, hlavně v pozdější fázi byly začátky krušné, ale vše se dalo zvládnout. Nejvíce potíží mi udělal park s názvem Pokey Park :) na to nezapomenu a těším se, až se k němu opět dostanu.

95 ze 100. A to snad jen kvůli tomu, že mi tato hra sebrala mnoho propařených dní a taky občasná ztráta přehlednosti u velmi rozlehlých parků.
+41
  • PC 90
Tehdejší herní vizionář a otec budovatelských strategií Chris Sawyer dostal originální nápad, spojil ho s principy a hratelností Transport Tycoonu a vznikl Roller Coaster Tycoon.

Jakožto správce a ředitel zábavního parku stavíte různé atrakce od klasických kolotočů a strašidelných domů, přes vodní dráhy a ruské kola až po obří horské dráhy, ze kterým se mnohým návštevníkům dělá poprávu špatně od žaludku, což se pak hned promítne na chodníku u východu. K bezproblémovému chodu parku jsou také zapotřebí zaměstnanci, kteří se starají o čistotu, o sekání trávy nebo o bezpečnost.

Při stavbě atrakcí (především horských drah) se nemusíte omezovat jen na ty předdefinované, ale můžete si postavit dráhu přímo na míru. Fantazii se zde meze nekladou. Navíc je k dispozici celá řada dekorativních doplňků, které pomáhají zlepšovat image parku, od laviček, přes živé ploty až po fontány.

Je jasné, že tohle všechno neděláte jako charitu pro lidi, ale jako těžký byznys s cílem udělat pořádný zisk. Tomu pak odpovídalo nastavení cenové politiky u vchodu do parku, toalet, stánků s občerstvením i samotných atrakcí. Výsledkem správné cenové politiky jsou pak fronty na atrakce a spokojenost návštěvníků.

I po letech vypadá RCT skvěle a svou hratelností a především zábavností se zařadil po bok Transport Tycoona nebo Sim City 2000.

Pro: vlastní zábavní park, grafika, hudba a zvuky, spousta herních možností

Proti: žrout času

+13
  • PC 80
Spolu s Zoo Tycoon podle mě nejlepší tycoon vůbec. Velké množství objektů k postavení, velký počet atrakcí, možnost postavit si vlastní dráhu.... - tahle hra toho zkrátka nabízí hodně. Mise jsou sice občas až moc těžké, na druhou stranu obvykle jsem si stavěl vlastní zábavní park a na nějáké mise se vykašlal. Je toho opravdu hodně a není nad to postavit si vlastní zábavní park. Grafická stránka taky není nejhorší, hlavně je všechno krásně přehledné a i po devíti letech hra dokáže skvěle pobavit, za co má u mě velké plus

Pro: Obrovský počet atrakcí, spousta možností, grafika, hudba

Proti: po čase omrzí

+15
  • PC 90
Rozdával som balóniky, zmrzliny, hot-dogy, vstup skoro zadara, mega dráhy za facku a všetci boli happy. A keďže mi bolo ľúto z malých farebných, veselých panáčikov ťahať špinavé doláre, môj parčik vždy skrachoval. Som príliž dobrák na takúto imperialisticko-kapitalisticko-vykorisťovateľskú manýru. Ale zábava to bola utlimátna.
+10
  • PC 80
Nádherný mi přišel hlavně fakt, že ačkoliv ten park jste mohli postavit sebevětší a sebekomerčnější, pořád jste mohli ťuknout na jednoho panáčka a dát mu unikátní jméno, sledovat ho. To samý s jednou veřejnou toaletou. To samý s pitomým kolotočem. A u toho sledovat tuny věcí, procenta, výnosy, úpadky, vstupné, chodníčky, baviče...

Ještě víc nádherný mi ale přišlo, že ani jedno z toho jste sledovat nemuseli a mohli jste si hrát. A to je podle mě ta největší satisfakce, kterou lze při hraní podobných 'statistikových' záležitostí zažít.

Pro: Vlastní park, vlastní cesty, rozkošná odpovědnost, přilnutí ke každému z vytvořených parků

Proti: Herní interface, občas těžkopádnost, nesmyslné mise a především jejich požadavky na splnění

+12
  • PC 90
No jo, Roller Coaster Tycoon, další průkopník žánru, který zůstal doposud nepřekonán. Pokus s převedením do 3D aspoň pro mě nedopadl nešťastněji, a tak jednička pro mě stále zůstává TOP dílem, neboť jinou sérii až na nic moc Theme Park neznám. Genialita tohohle díla opět spočívá v několika aspektech, a to jednoduchosti a srozumitelnosti plus samozřejmě perfektní 2D grafika.
+3 +4 −1