Pokusím se tento paradox vysvětlit, Řím sice nemá nejlepší hratelnost, jeho hratelnost je ovšem velice odměňující, kdy máte pocit, že jste něčeho dosáhli. Hra tak v ničem vlastně nevyniká, všechny aspekty jsou tak dobře naporcovány, že se ve výsledku jedná o velmi slušný koncept, který není přeplácaný ale ani dokonalý. Hratelnost je totiž sice úžasná, ovšem jednoduchá i přes dobrý pocit zadostiučinění a to se týká především bitev, UI totiž je celkem slabé na skutečného hráče, můžete odrazit útok na město jen díky třem jednotkám falangy, UI nenapadne, že vás může nejdřív odstřelovat nebo obejít, na druhou stranu při obléhání je zase mapa přizpůsobená tak aby jste měli obtíže UI porazit.
Tedy stručně řečeno, Řím je můj oblíbený díl protože je sice dost jednoduchý, ale zároveň není díky tomu přeplácaný a hratelnost je velice uspokojující.
Nedokonalost UI ovšem neznamená, že jsou bitvy vždy jednoduché, měl jsem neuvěřitelně napínavé bitvy, kde jsem dokázal díky několika na sebe navazujícím manévrům odrazit několikanásobnou převahu. Za nejvíce potěšující jsem shledal kampaň za Římany, protože mají hned po Řecku nejzajímavější armádu. Tahová část hry je středně náročná až jednoduchá, nemusíte se starat o moc věcí, pokud zrovna neřešíte senátní úkoly, tak většinu času pouze stavíte města, rekrutujete a polovinu hry trávíte na bitevní mapě. Hodně zde záleží na výdrži vaší armády, pokud jsou vaši vojáci unaveni, je lepší je stáhnout z bitvy a do linie poslat svěží zálohu, je tedy lepší mít za svou hlavní linií vždy další legionáře po ruce. Pak je zde ještě falanga, která je z předního útoku doslova neporazitelná.
Na hře musím nejvíce ocenit bitevní mapu a hudbu. Bitevní mapy totiž skutečně kopírují mapu kampaně, je to v podstatě zmenšená Evropa rozkouskovaná na kostičky, když bojujete na Sicílii, skutečně na bitevní mapě vidíte onu slavnou sopku Etnu, každé město je také zasazené v terénu podobnému tomu z kampaně. Tento aspekt se bohužel do dalších dílů nedochoval, na jednu stranu škoda, na druhou pochopení, že dělat takto velkou mapu by bylo nemožné pro vývojáře a tak v dalších dílech už bojujete pouze na několika setech map, které mají pouze daný teren připomínat, ne však kopírovat.
Hudba v této hře je velmi nádherná a tempo udávající a řekl bych, že možná i nejlepší z celé série, zatím jsem nehrál díl, kde by mě hudba více nadchla ať už v boji, nebo na mapě kampaně.
Ostatní barbarské národy jsem neshledal za natolik atraktivní, abych je hrál, hrál jsem tedy pouze za Římany a řeky. Dále bych za zajímavé národy označil Egypťany a Kartáginský, zbytek je nudná pakáž, za kterou nedoporučuji hrát, neb nemají co nabídnout.
Pro: Antika, boje, hudba, vybalancovaná hra, bitevní mapy, celková hratelnost, atmosféra.
Proti: UI, barbarské národy jakožto hratelný národ.