Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

4Jab - Vidim to presne naopak, ostatne jako skoro vzdy. DM bych si klidne zahral znovu, protoze ta hra je proste postavena na necem uplne jinym, nez Torment apod, coz ma par lidi, kteri si to zahrali 20 let po vzniku s tim, ze se dostanou do prvniho patra, aby to mohli erudovane zkrititovat, stale problem pochopit. System managementu postav (staty, jidlo, piti, nosnost, inventory) je genialni a nevim o RPG, ktery by v tomhle smeru DM prekonavalo. Podzemi v DM1 s prostorovymi puzzly, ktere stridaji bojove pasaze je opet neprekonany zadnym jinym dungeon crawlerem a fakt, ze ve hre neni zadna interakce (i kdyz par ji tu je, viz. bad ending) spis podporuje tisnivou atmosferu samoty a strachu, posilovanou tmou (kouzlo na svetlo/louce) a nutnosti sve sverence krmit a napajet. Oba Dungeon Mastery jsou genialni zalezitosti. Oproti tomu takovej Maniac Mansion bych dal vylozene za priklad hry, ktera je v dnesni dobe absolutne nehratelna, narozdil od DM nenabizi nic pozoruhodnyho a narozdil od DM ji stovky pozdeji vyslych adventur absolutne zadupaly do zeme.
Ono bohužel z mého hlediska se najdou i staré hry, které "nestárnou". U adventur je to samozřejmě jednoduší. O takovém Maniac Mansion nelze říci křivé slovo. Tehdejší limity grafiky jsou lehce odpáleny tím, že je ručně kreslená a přiznejme si i stylová. Pokud si z RPG vezmu třebas Betrayal at Krondor, tak mi EoB 2 či Dungeon Master právem přijdou jako chudí příbuzní. U soubojového systému (který je prostě u BaK zábavný a dobře udělaný - podobá se btw tomu u Realms of Arkania) ještě můžeme možná malinko přivírat oči (u EoB a DM), nicméně příběh... Tady jsou ty další hry joke a mnoho starých dungeonů - byť i třebas novějších než BaK - je na tom stejně. Jinak řečeno i to, co šlo již dříve udělat dobře, tak uděláno nebylo. I celkově mi pak přijde lepší si u těch "starých klasik" vzpomenout, zda si opravdu případné vysoké hodnocení zaslouží. Zda je ta hra lepší než nějaká novější v témže žánru, která je v žebříčku třebas až daleko za ní.
Co se týče Gothicu 2, tak ten mě sral nemístně už od začátku (z velké části za to může ta hrůza TNotR). Způsob oživení hlavního hrdiny (aby mohl být další díl), pokračování příběhu (opět tak aby se neřeklo - pět draků - v dalším díle by se mělo zachraňovat pět princezen...), potkávání "starých známých" (stejně ploché charaktery jako v prvním díle, k nimž jsem neměl žádný vztah a jen mi "zacláněly"), stejná grafika (jen projetá přes "omalovánky"), stejně trapné dialogy a samozřejmě i to, že hlavní "zábava" hry spočívá v prošmejdění každého kouta, abych vůbec hlavní postava měla schopnosti na pokračování do další kapitoly (do toho se musí modlit na 20 místech a na dalších 20 sebrat kamennou tabulku). Takhle si já zábavu nepředstavuji. Gothic 1 byl vlastně taky trapas. Ale mělo to aspoň nějaký nápad (uzavřená klaustrofóbická kolonie), který byl i celkem dobře provedený.
Mig: Určite by som neporovnával Fallout s Gothicom. :D Trojku som ani nehral, takže neviem ako na tom je. Každopádne vezmi si vedecké objavy, cenený je ten, kto príde s nejakým nápadom prvý a nie, kto ho replikuje kvalitne o x rokov neskôr.
A čo sa týka pomeru hlavných a sidequestov, alebo iných herných pomerov, tak je akákoľvek štatistika zbytočná, podstatné je, či to človeka bavilo, alebo nie. + aj tie questy, vezmi si, že ked si hru nemal prejdenú a nevedel si čo a ako robiť tak práve vedľajšie línie ťa zásobili útržkami infa a zdrojmi (peniaze, výstroj) na to, aby sa mohol v tom príbehu zorientovať a následne sa zaoberať aj hlavným príbehom. A aj tak je to vlastne jedno, pochybujem, že akýkoľvek človek, ktorého bavil Fallout, počítal koľko je tam hlavných a koľko vedľajších questov. Predsalen tie hry hráme preto, aby sme sa bavili...

PvT: Prípadne sa nájdu hry, ktoré človek v dobe vzniku nepoznal alebo sa k nim nedostal a tak doháňa resty. :) Ja si napr. tiež staré adventúry z 90s vychutnám viac teraz a nielen preto, že viem oveľa lepšie anglicky než kedysi. Holt je to otázka preferencii, niekto "potrebuje" Crysis a niekto King's Quest.
Samosebou, každá doba přináší hry, které každého osloví jinak a rozporuplných či zmetkových her bylo dost před 20ti/15ti lety stejně, jako dneska, jen tehdejší průměr a podprůměr už dneska skoro nikdo nevzpomíná a hodnotit s odstupem času se dají snad jen takové věci jako hratelnost, příběh atd. což moc nejde u technického zpracování.

Na druhou stranu, občas se stane, že se najdou i takové kousky, které člověka v době vzniku nijak neoslovily, ale když se k nim vrátil po letech, zjistil, že mají toho kouzla přeci jen víc. Mě se to tedka stalo u PS:T :) Před těmi 10ti lety jsem mu vůbec nemohl přijít na chuť a hle, včera jsem ho dohrál s pocitem, že by to byla veliká chyba, si ho už nikdy nezahrát...
Ono je celkem blbost hodnotit staré hry z pohledu dnešní doby často právě proto, že proti těm určitým chybám ve své době (např. kvůli nerozvinutí daného žánru nebo z technických důvodů) nebylo možno nic dělat. Potom by skoro každá hra zakládající určitý žánr (resp. prvních pár her reprezentujících vzniklý žánr) musela být zde na DH vždy na posledním místě v žebříčku, což je blbost, poněvadž například takový Wolf 3D byl ve své době zkrátka revoluční a zábavná hra (z dnešního pohledu už ovšem steží tak zábavná). Navíc jak píše Tul, neznamená to, že i v té době mě každá hra musela nutně bavit;).
No jasně víc , ale ne v poměru 1 ku 100 to je jako fakt moc. To můžu říct i o gothicu3 hlavní linie snad má taky jen několik questů, ale pokud chceš dělat všechno tak je to hra na hodně dlouho. A jak je nízko s hodnocením ... pokud by vyšla v době falloutu tak je na prvních pozicích jen proto, že v tý době prostě nic lepšího nebylo. I když gothic3 si to že byl tak trochu propadák zasloužil i jinýma věcma.
MiG: Lenže pri prvom hraní to nevieš, ako to prejsť za hodinu, ak sa nepozeráš do návodu a to, že to za hodinu prejsť môžeš, neznamená, že tá hra nemá obsah na 30 hodín hrania. Navyše tá hra stojí na vedľajších questoch, objavovaní a atmosfére toho sveta, inak to je princíp RPG, že hra má viac sidequestov než hlavných...
Souhlasim s Jabem pro mě je jeden příklad za všechno takovej Fallout 2 kterej je tu první. Nechápu jak tu může být první hra, která má hlavní linii tvořenou ze tří questů ... chtělo by se to na starší hry koukat stejně jako ty nový, kde každou chvíli vidim jak někdo nějaké hře vytýká, že je krátká, nebo že příběh stojí za nic. Přitom fallout se dá dohrát bez problémů za hodinu ...
Jab: Vo výsledku je ale smiešne ak sa má človek pri prezentovaní svojho názoru oprostiť od toho, ako hru úprimne vníma. :D To, že bude človek hru hodnotiť v kontexte doby (minimálne doby kedy ju hral) neznamená, že už vtedy nemohol byť kritický. Navyše ak boli tie spomienky naozaj príjemné, tak je to podľa mňa oveľa výraznejšie a väčšie plus, než to či tá hra mala v zásade chyby. Predsalen ide o to, či som sa pri tej hre bavil alebo nie.
Jab: A k originalitě... Je skutečně vždy potřeba? Takový Mass Effect 2 neobsahuje vůbec nic originálního a přesto to nelze považovat za zápor, jelikož to kopírování je zvládnuto dobře. Stejně tak Starcraft a Warcraft (tady je to ještě očividnější).

PS: Nicméně je pravda, že když někdo tu neoriginalitu neukočíruje, bude ho to bolet víc, než někoho jiného snažícího se o originalitu. Ale ani to neplatí vždy.
Už jsme to tu kdysi řešili. Zbytečné se opakovat. ;) Můj názor naopak byl, že se od "kontextu doby" i příjemných vzpomínek musí člověk oprostit a být kritický (což by mělo být potencionálně přínosnější čtenářům takových komentářů).
Jab: ohľadom tých starých hier je podľa mňa správne, hodnotiť ich v kontexte doby, alebo sa o to aspoň pokúsiť, potom je aj logické, že človek im niektoré chyby odpustí.
Ty vysoká hodnocení se týkají nejen českých adventur (kde mi přijde laciné kopat do jasně laciného Poldy - čutněte si do Posla smrti například). I Mafia jako třetí v žebříčku všech her (byť nelze pochybovat o její kvalitě) by měla vyvolat trochu zvednuté obočí.
Zbytečně vysoká hodnocení se pak týkají i starých her, na které vzpomínáme s láskou a mnoho chyb jim odpouštíme. Klasickým případem budiž ubíjející (i přes chvilkové výjimky) Dungeon Master.
Z novějších pak vzpomeňme prapodivnou oblibu druhého dílu Gothic, u něhož by měla strašlivá neoriginalita přímo bít do očí. Nicméně i chápu, že existují davy lidí, kterým je tohle šumák (mně to zážitek kazí značně) - páč se to třebas dobře hraje.
PvT: nechcem byť zlý, alebo pôsobiť ako antičech, ale vo viacerých komentárochpoznámkach k českým hrám som si viackrát všimol reči o "zlatých českých ručičkách" a to mi celkom patriotistické pripadá. Ale inak pravda, adventúry ako najnáročnejší žáner na jazyk sú v tomto smere domácim publikom skreslené.
Koukám, že je dost lidí, co půjčili nějakou gamesu a už ji nikdy niky neviděli... já takhle přišel o Warcraft 2:ToD a Quake 3:Arena Collectors Ed.

btw. u těch českých adventur asi není divu, že mají podezřele nadnesené hodnocení, přeci jen těch lidí, co by si vychutnali ty nejlepší adventurní skvosty posledních 20ti let v ENG, bude pomálu a od toho se to může klidně odvíjet, tací patrioti zase nejsme, abychom hodnotili domácí hry s přimhouřenými očky jen z principu :)
4Tulareanus - Hlavne Polda, to bylo hrozne utahany a dvojka uz byla nesnesitelna. A to mam pro Ludu Sobotu slabost.
Ja dokonca do svojej adventúrnej TOP5, ja som sa naopak vžil do April hneď, do Zoe ťažšie. Osobne mi prídu preceňované najmä na tejto databázi české adventúry.
4Drolin - Ja bych TLJ zaradil do svyho adventurniho top10. Nebylo jednoduchy se do hry dostat a dlouho trvalo, nez jsem se vzil do hlavni hrdinky (stejnej problem byl i u pokracovani), ale pak to stalo za to.
Mě nejvíc nasralo, když mi kámoš nevrátil Planescape Torment. Taky jeden z důvodů proč jsem tu hru nikdy nedohrál. Pozdravuju Ondru, jestli sem náhodou chodí :P
Mne sa Quest For Glory 1 a Albion zo Score nevrátili doteraz :( skôr to je do plaču :((
Takováhle reakce je naprosto oprávněná. Už je to dlouho ale jednou jsem půjčil jednomu kamarádovi gothic a vrátil se mi až asi po půl roce úplně od někoho jiného a docela poškrábanej, ale stejně jsem byl šťastnej a se slzama v očích sem běžel domu ho nainstalovat vidim, to jako dneska některé hry totiž vážně uměj přírůst ke srdci :)
náhodou já tu radost chápu. jednou jsem takhle půjčil originálku syberie a už se ke mně nevrátila. už je to delší doba a pořád mně to vadí...
Mám prosbu na všechny kolegy pařany. stala se mi jedna z oněch strašných věcí kterých se všichny bojíme. Přišel jsem o disk a s ním i o všechny savy z této úžasné hry. kdyby jste někdo měl save někde z konce 4. kapitoly a poslal mi ho na mail ( skvr.ad@gmail.com ) byl bych vám velice vděčen. (savy se nachází ve složce kde je TLJ nainstalován)
Tunguska je řemeslně dobře odvedená práce, čistá adventura, která pobrala to osvědčené a fungující, vykradla několik slavných předchůdců (například Broken Sword) a bez jakéhokoliv pokusu o sebemenší experiment předložila adventuristům dobré zahrání (s několika muškama). Každopádně na TLJ opravdu nemá...
4Drolin - I Have No Mouth...ma podle me zase jedno z nejlepsich a nejoriginalnejsich zakonceni, minimalne ho muzes hrat 5x a je pokazdy jiny. A taky je pekne tezky btw.

4Isair - Ta Tonguska vypada dobre, pribeh celkem dle myho gusta.

4Daemon - O adventurach se mluvilo jako o mrtvym zanru v dobe, kdy to byl mrtvej zanr. Eazy peazy.
Tak moderní adventury alá Scaratches, Darkness Within, Whispered World, The Lost Crown... také nejsou k zahození, mnohdy jsou i lepší.

Btw, toho Harvester musím časem také vyzkoušet - vypadá skvěle.

Isair: I have Mouth je dost specifický (více méně pět krátkých příběhů s nedostatečným koncem), rozhodně se ale nehodí na léto :)
Už plno let se o adventurách mluví jako o mrtvém žánru, ale pořád jsou to jen kecy. Vzešlo to z doby, kdy jich zrovna vycházelo opravdu málo a tvůrci se snažili do adventur cpát jiné žánry a setrvačností řeči vydržely do dnes. Přitom pořád vychází dost klasických point'n'click adventur.
JJ, ono těch starších dobrých adventur je spousta a určitě chci tyto resty napravit, tak snad někdy v budoucnu...

Ovšem kdybych ti měl já doporučit nějaké novější, tak pak tedy tu Tungusku a Runaway, sice to jsou takové ty klasické dobrodružné adventury, už i trochu ohrané, ale kvalitně zpracované a na nějakou tu dobu zabaví.
I have no mouth je dost tezky, je treba se do toho ponorit. Dobrej dabing. Kyrandie jsou idealni na easy hrani, rozhodne si sezen talkie verze u prvniho a druhyho dilu. Nejlepsi je 3. dil IMHO, tam byl celkem zajimavej pokus nekam zanr posunout, je tam strasne moc moznosti jak resit nejaky problem, hrozne variabilni.
Jo něco takového bych taktéž dal, bohužel takových mnoho není.

Také mam zálusk na I Have No Mouth, and I Must Scream, jen kdyby byl čas... plánů je bohužel hodně a času málo a když už si nějaký ten čas najdu, tak se stejně většinou odeberu k již několikrát dohraným klasikám jako Baldur's Gate či z adventur Quest for Glory I: So You Want To Be A Hero.

Sakra teď jsem si vzpomněl, někdy bych měl taktéž dohrát tu The Legend of Kyrandia, kterou jsem již několikrát rozehrál... ach jo:)
4Isair - O kreslenou grafiku a point`n click hratelnost me u adventur ani tolik nejde. Osobne bych si spis zahral nejaky temnejsi noirovy zalezitosti s digitalizovanu grafikou ve stylu 90. let a hranymi scenkami jako je Pandora Directive nebo Harvester.
Zrovna ty které jsem vypsal jsou docela dobré a zrovna ten Runaway taktéž zachovává pěknou oldschool hratelnost i grafiku. Tunguska má sice prostředí i postavy ve 3D, ovšem obraz je pevný (tzn. stejně jako v ostatních starých point and click adventurách). Broken Sword 4 je sice point and click, ovšem už kompletně 3D (mění se kamera podle pohybu postavy), hratelnostně je na tom zhruba podobně jako starší Broken Swordy, akorát to trochu kazí právě ta grafika a možná už je příběh trochu ohraný a na můj vkus tam bylo až moc přiblblých hádanek...

Jo určitě až bude čas, tak vyzkouším, je to jedna z těch her, které bych určitě dohrát chtěl:).

Mimochodem u té Secret Files: Tunguska se můžeš podívat na gameplay v galerii, ať si uděláš představu o grafice, já teď koukám zrovna na TLJ a vypadá to, že jsou na tom podobně...

Sice už to není jak kdysi, ale sem tam nějaká ta point and click též vyjde a některé nejsou špatné.
4Isair - Tak si TLJ zahrej...Je to 2d adventura s tim, ze jsou postavy vymodelovany z nekolika polygonu, aspon pokud me pamet neklame. Hratelnosti je to absolutne klasicka point`n click adventura se vsim vsudy, dlouha a hutna.

Reknu jen jedno, ze nekdy kolem roku 2002 byly point`n click adventury absolutne mrtvej zanr a to uz nekolik let. Jestli se to potom zmenilo a vyslo par dobrejch titulu a mraky freewarovek je mozny.
Sice jsem TLJ nehrál, ale nemá v žánru napsáno 3D adventura? (odhadoval bych to na něco jako Secret Files: Tunguska (takové 2D,3D), jediná skutečně 3D z adventur které jsem vypsal níže je Broken Sword: The Angel of Death.

Runaway se naopak snažil zachovat tu oldschoolovou grafiku (včetně 2D).

Jinak jsem reagoval pouze na point n click (myšleno jako ovládání), to zdali jsou ty adventury dobré či nikoliv v téhle chvíli neřeším.
4Isair - To uz je nejaka retro vlna, ktera se nepocita nebo je to 3d, coz se taky nepocita.;0) Hele ja jsem zazil vydani TLJ, zazil jsem preview verzi a uz tehdy to bylo vseobecne povazovany za labuti pisen zanru, nic jinyho nevyslo nekolik let predim (nebo se nejednalo o ackovy titul) a potom uz snad vubec nic...Ok fajn, behem 10 let bylo vydano par adventur od fanousku pro fanousky...
Ok, jsem v té knihovně v Arkadii a musím říct, že ten odkaz na Babylon 5 mě tam dostal do kolen...XD
4Falagar - Nejsem hardcore adventurni fanatik, ale herne jsem vyrustal v 90. letech, kdy byly adventury jednim ze 2 hlavnich hernich zanru (prinejmensim v 80. a prvni polovine 90. let urcite), vychazely jich neskutecny mraky (narozdil treba od RPG) a ja sam jsem jich dohral desitky. Proto nad TLJ tolik neskacu do stropu, i kdyz bych ji zaradil k nejlepsim hram zanru. V podstate se jedna o posledni point`n click adventuru (cesky nepocitam) a takovou poctu zanru, TLJ se nicim nevymyka ani zpracovanim, ani obtiznosti, ktera je naprosto standartni. Nemyslim si ze by to byla hra pro adventurniho zacatecnika, spis naopak, protoze je hodne dlouha a rozhodne neni jednoducha. Jeji popularitu mezi mladsimi (co se tyce odehranych let) hraci si krome toho ze je dobra vysvetluju prave tim, ze vysla jako posledni. A to s pomerne velkym (skoro 2 roky) odstupem.