Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Ondřej Klika • 30 let • Programátor

Komentář

Přejít na komentáře

League of Legends

  • PC --
LoLko hraji už něco přes jeden rok (s nějakými přestávkami) a mám odehrané stovky her. Na rovinu říkám, že to je nejzábavnější a nejpřístupnější MOBA hra vůbec. Proč?

Hodně lidí odsuzuje LoL kvůli tomu, že je přístupné a jednoduché. Samozřejmě to má své nevýhody v podobě špatných hráčů což je v hodnocených ranked hrách problém (dostat se na vysoký rating vyžaduje nejen hrát velice dobře a bez chyb, ale i trochu štěstí na spoluhráče).

Zjednodušení některých mechanik je naprosto logický krok (vzhledem k tomu, jaké má LoL být). Denyování (zabíjení svých minionů za účelem snížení množství zlata a zkušeností, které může váš nepřítel získat) bylo zrušeno. Proč? Protože to poměrně zpomaluje hru a prodlužuje farmící fázi hry. LoL není jen o farmení, je to především dost akční hra a od začátku hry se vždy něco děje. Recall je další (tentokrát novou) vlastností - jedná se o obyčejné teleportování do báze, zase za účelem zrychlení hry. Další podstatná věc je, že se vám neodečítá bank, což je nejpodstatnější věc vůbec. Tohle prakticky vždy vede k naprostému nafeedění jednoho hráče (tzn. že hráč má oproti ostatním o několik řádů lepší itemy než ostatní, takže zabíjí cokoli se ve hře pohne).

Jelikož je LoL free to play, musí mít nějaký systém mikroplateb, které fungují vcelku logicky a vybalancovaně. Ten kdo platí rozhodně není nijak zvýhodněn - můžete si koupit buď skin na hrdinu a nebo hrdinu, runy, které ovlivňují vaše ingame staty lze koupit jen za IP body, které získáváte hraním (po hře se na základě určitých kritérií vypočítá, kolik bodů získáte). Všechny hrdiny je možné koupit za peníze i za herní měnu a rozhodně neplatí, že drahý hrdina je extrémně silný a levní hrdinové jsou slabí.

Tím se dostáváme k vybalancování hry. To je poměrně diskutabilní téma a velký problém LoLa. Pokud hrajete na nízké úrovni, tak existují hrdinové, kteří vyžadují méně hráčových schopností pro výhru na lajně. Na druhou stranu, hrdinové složitější na zahrání mají většinou výhodu v pozdní fázi hry a pokud je hráč schopný, bude odměněn. Samozřejmě na každého hrdinu existuje counter (alespoň částečný) jak ve fázi lajnování, tak v late game.

Občas se ale stane, že vyjde nějaký extrémně silný hrdina, což Riot řeší rychlými updaty a zároveň v ranked hrách musí každý tým permanentně zabanovat 3 hrdiny. Pokud tedy hrajete se schopnými lidmi (nebo máte vlastní tým), tak máte pokaždé možnost vybrat takové hrdiny, které buď counterují nepřítele a nebo jsou na stejno. Veškerá nevybalancovanost ve hře je teda nějakým způsobem řešená a ze všech MOBA her asi nejlépe - proto je LoL tak populární i v progamingové scéně a všichni brečící rádoby hardcore hráči HoNu a dalších ptákovin to nejsou schopni přiznat.

Pochválit ještě musím vydařený interface, který výrazně zjednodušuje hru pro nováčky (tzn. že každému je hned jasné co kde hledat a co kupovat) a především díky tomu si mě LoLko získalo. Dotu ve Warcraftu jsem nesnášel hlavně kvůli naprosto nepřehlednému obchodu a těžkopádnému ovládání, které bylo právě způsobeno tím, že vše začalo jako mapa do W3. Interface v HoN je také něco příšerného, navíc to má hnusnou přeplácanou grafiku, kde se začátečník těžko vyzná. S Dotou 2 nesrovnávám, protože jsem ji nehrál (můžu srovnat akorát grafiku, která se mi v dotě od Valve líbí mnohem více a řekl bych, že je hra i přehlednější).

Jednoduchost je trendem dnešní doby a většina herních značek na to negativně doplácí, ale Riot ukazuje, že jednoduší neznamená horší. LoL je velice povedené a hru můžu doporučit každému, koho MOBA žánr baví a nepočítá se do hrstky wanabe progamerů, kteří stále hnijí u zastaralých her a řvou všude kolem.

//Edit: Vymazáno procentuální hodnocení. Hodnotit neustále se vyvíjící hru číselně je nesmysl...

Pro: V podstatě celá hra je bez výrazných záporů, velkým plusem jsou neustálé updaty, vylepšení a balancování hry od Riotu (dokonce i oživují staré nepoužitelné hrdiny)

Proti: Největší mínus je komunita a hromada arogantních hovad, která ničí hru buď nadávkami nebo svou neschopností hrát dobře a nebo tím, že vůbec nehrají, hra by mohla běžet na více FPS (není náročná, ale vzhledem k grafice bych očekával mnohem lepší výsledky)

+21 +23 −2