Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Jan • 33 let • ČR - kraj Zlínský

Komentář

Přejít na komentáře

The Elder Scrolls V: Skyrim

  • PC 95
Skyrim jsem si koupil jako dárek za úspěšné dokončení prvního ročníku na VŠ. A musím říct, že dárek je to opravdu skvělý. Zatím jsem u něj strávil asi 200 hodin za dvě postavy a po návratu NTB ze servisu ve hraní hodlám pokračovat.

Hlavní dějová linka je poměrně krátká a nijak zvášť zajímavá. Co se mně na ní opravdu líbilo byla návštěva Sovngardu (TES Valhalla). S druhou herní postavou jsem splnil část jít za šedovousy na lvlu 50 a od té doby jsem k hlavní lince ani nepáchl. Hlavní linka je ve Skyrimu ve skutečnosti vedlejší aktivita. A po jejím dokončení ve hře samozdřejmě pokračujete. Takže pokud jste fanoušci strhujících propracovaných příběhů jako mají Mafia a Inquisitor, Skyrim asi nebude nic pro vás. Skyrim strhující momenty samozdřejmě obsahuje, ale musíte je hledat a narazit na ně při prozkoumávání rozlehlého světa. Nedostanete je na stříbrném podnose v rámci "filmového" nebo uceleného zážitku.

Vedlejších úkolů je bambilion. Některé jsou nápadité a některé míň, ale celkový dojem z nich mám velice pozitivní. Generické úkoly slouží jako zdroj peněz a hráč je brzy může začít úplně ignorovat. Vedlejší úkoly plníte pro frakce, provincie skyrimu, Daedry nebo i pro jednotlivce. A některé obsahují i poměrně zásadní rozhodnutí.

Odměny za úkoly jsou celkem různorodé. Kromě peněz a obyčejných magických předmětů tak můžete získat dovednosti, unikátní kouzla a předměty, speciální pernamentrní buffy nebo výrobní materiály.

Prostředí ve Skyrimu jsou rozmanitá a myslím, že každý si tam najde svoje oblíbené místo. Mě jako milovníka zasněžené krajiny Skyrim opravdu hodně potešil, ale ve hře jsou i bažiny nebo rozlehlé pláně. Samozdřejmě poznáte Dwemerské ruiny s jejich charakteristickou architekturou. Spoustu zajímavých věcí a krásných scenérií najdete i v obyčených jeskyních nebo kobkách. Ale ty po čase omrzí, protože zjistíte, že už nemáte motivaci do nich chodit. Obyčejné kobky v drtivé většině návštěv neskrývají žádný zajímavý předmět ani nic jiného. Je sice pravda, že i po 150ti hodinách jsem narazil v kobce na náhodnou událost která mně předtím nepotkala, ale pokud mě do podzemí neposlal úkol tak jsem se mu vyhýbal. Hra ale obsahuje pár opravdu úžasných míst. Například Hlubina obsahující obrovský dwemerský komplex, okolí stomu života nebo již zmiňovaný Sovngard.

Frakcí má skyrim hodně. Družiníci jsou válečnická kumpanie, zloději stanou členy zlodějského cechu a mágové vystudují Ledohradskou univerzitu. Pro Assassiny je tady temné bratrstvo. Můžete se přidat na stranu Císařství, nebo povstaleckého vůdce Ulfrika. A to pořád nejsou všechny frakce které ve skyrimu potkáte. Každá frakce (kromě zlodějského cechu o kterém se ještě rozepíšu) se mi velice líbila. A zrada v hlavní lince temného bratrstva mě opravdu zasáhla.

Vývoj postavy je klasicky TESovský. Některé dovednosti a kouzla byly zbytečné a proto byly odstraněny, nekteré byly odstraněny a hráčům chybí, takže si je "domodovávají" zpátky a přibylo také několik novinek. Novinkami myslím Řevy. Některé z nich jsou opravdu zajímavé, ale např. takové odzbrojení jsem za celou hru nepoužil. Ve vývoji postavy je tragická přesvědčovací větev, která sice obsahuje pár zajímavých perků, ale všechny se týkají obchodování a jsou příliš hluboko, než aby se vyplatilo si je za dovednostní body kupovat. Magie není tak úplně vybalancovaná a čarodějovo poškození/léčení/trvání kouzel/účinnost neroste s přidáváním bodů do mistrovství jednotlivých škol. Kromě dvou perků přidávajících +25% poškození tak sílíte pouze s novými kouzly a výrazně pomaleji než válečník, lučištník nebo "plížil". (už existuje dobře udělaný mod, který toto upravuje, já hraju bez něj)

Jak je v TES již tradicí můžete se nakazit vampirismem nebo lykantropií. Lykantropie dává v základní hře silnější pocit z hraní. Proměna do vlkodlaka vypadá skvěle a pohyb ve zvířecí podobě je famózní (byť trochu krátký na můj vkus). Obě tyto lahůdky jsou vybalancované. Obě musí být ještě o několik úrovní zábavnější s datadiskem Dawnguard, který v ČR zatím bohužel neseženete. Pokud to s vampirismem myslíte vážně doporučuji modifikaci Belua Sanguinare Revisited, nedokážu si představit, že bych se vrátil k vanilla vampirismu. Vampirismus v této modifikaci vám nedá žádné übervýhody a neudělá vás OP, ale dostane prožitek na (nebo dokonce nad) úroveň lykantropie. Pro zájemce doporučuju shlédnout Skyrim Mod Sanctuary 41 video (stejně jako mod samotný) je sice anglicky, ale autor krásně vyslovuje, takže je mu rozumět každé slovo a seznámí vás s tímto modem poměrně podrobně.

Dalším pro TES typickým prvkem jsou Daedričtí princové. Většinou zlé, ale vždy zajímavé bytosti s obrovskou mocí a se silným artefaktem kterým vás mohou odměnit pokud jim posloužíte. Daedrické úkoly jsou zpracované poměrně dobře. Úkoly pro Hircineho, Clavica ničemného, Azuru, Namiru nebo Sheogoratha jsou skvělé a patří k tomu nejlepšímu co Skyrim nabízí. Naopak úkol pro Molaga Bala mě hodně zklamal nemožností se mu postavit. Jediné co proti němu můžete udělat je zabít Boethiina kněze ještě než přijde k jeho oltáři, nebo ze strašidelného domu prostě utéct. Nemáte možnost knězi pomoci, což je ve srovnání s úkolem pro Namiru proti které se postavit můžete, nebo pro Hircina, kde máte jinou možnost volby, opravdu zklamání. Mé oblíbené Daedry jsou Azura, Clavicus a Sheogorath k ostatním mám buď neutrální nebo záporný vztah.

Lokalizace je poměrně slušná, ale obsahuje hodně omylů s pohlavím NPC.

Já osobně jsem ve hře narazil na jediný bug v questu který zabraňoval jeho dokončení a bylo to až s druhou postavou (quest jsem plnil s oběma postavami, ale s první se bug nevyskytnul). Na jeho odstranění stačilo zadat jeden přikaz do konzole. Jinak jsem viděl pár skákajících mamutů a lidí sedících ve vzduchu.

Koně jsou ve Skyrimu pomalí jejich AI je pohroma. V ostatních komentářích bylo koni který je strašný debil věnováno dost prostoru takže pokud se chcete zasmát odkážu vás tam. Pouze zmíním, že kůň je strašně pomalý a útočí na každé nepřátelské monstrum nebo NPC v dohledu. Na koni jsem jel za celou hru asi 3x z toho 2x v rámci úkolu (Krádež Mráze v riftenu a hledání vlkodlaka pro cech vrahů) a 1x dobrovolně (to mělo opravdu krátkého trvání). Mráze (za první postavu) zabil jeden laskavý lední troll a Stína (za druhou postavu) jsem utratil sám.

Draci... Skyrim je přecpaný draky, kteří nejsou skoro žádná výzva (existuje mod, který draky posiluje a přidává jim schopnosti a já plánuju zkusit vytvořit jiný který bude "předrakování" Skyrimu řešit jinak). Pokud na draka narazíte ve městě sundáte ho s pomocí stráží jako nic. Také jsou ve hře všichni draci kromě jednoho zlí. Přesněji řečeno všichni kromě jednoho jdou jako stádo za nejsilnější bytostí. Pak se k vám druhý drak přidá pokud ho porazíte v rámci příběhu, ale jinak jsou všichni nemyslící a agresivní a to mně přijde s tím co jsem se o dracích v průběhu hry dovídal nesmyslné. Celkově zpracování draků ve Skyrimu považuju za žalostné. Pro nás milovníky draků ve fantasy je Skyrim v tomto ohledu jistě zklamání.

Zlodějský cech v Riftenu. Opět zde neexistuje možnost jak se cechu postavit (a pokud vím neexistuje zatím mod který by to řešil) Snad všechna NPC které s cechem mají něco do činění jsou nesmrtelná. Cech zlodějů je snad nesympatičtější než salieriho parta v Mafii. Přesto, že je v Riftenu Mjolla Lvice, která vás navnadí na boj proti cechu. Vaše nadšené očekávání skvělé linie s vyšetřením odhalením a zatčením/popravením členů cechu a jeho podporovatelů pro Mjollu, se stane bolestí, v okamžiku kdy si uvědomíte, že nic takového nepřijde a vy se musíte k té odporné Gangsta partě přidat nebo ji ignorovat. Zlodějský cech pro mě byl ve Skyrimu největší zklamání a 3 z 5%, které Skyrimu chybí do stovky jsou za něj.

Na to, že ve Skyrimu probíhá revoluce to tam vypadá dost klidně. Podle mě by se válka mohla projevit trochu víc, ale jsem celkem spokojen i s tímto stavem, pro ty kdo spokojeni nejsou je tady modifikace.

Seznam modů, které bych doporučil nainstalovat klidně před prvním spuštěním hry:
SKSE (prereq pro několik modů)
SkyUI (vylepšení inventáře menu obchodníků a kouzel, nevztahuje se bohužel na výrobní rozhraní)
Categorized Favorites Menu (zatím jenom pokud máte anlickou verzi, mám rozpracovanou lokalizaci tak uvidím jestli ji zvládnu dodělat, upravuje favorites menu skvělým způsobem a umožňuje dělat equip sety)
Realistic Ragdolls and Force (upraví fyziku aby nepřátelé nelétali po zabití jak po zásahu bazukou)
Staff of Magnus Absorb Fix (opraví Magnovu hůl aby opravdu vysávala jak má v popisku... pozor aby jste měli aktivní pouze Magnus20.esp druhé dvě varianty jsou OP!)
Realistic Lighting Without Post-Processing (nebo jeho novější varianta s možností nastavení. Viz. odkaz v popisku. Nemá žádné nároky na výkon a světlo a stíny sním jsou mnohem realističtější)

K Belua Sanguinare Revisited doporučuju stáhnout Dynamic Torches. A pozor oslabení lektvarů v BSR se týká úplně všech lektvarů (i těch na posílení dovedností nebo odolností).

Pro: Obrovský otevřený svět a spousta činností které umožňuje, Daedry, modifikace a modifikovatelnost, Hlubina, severské prostředí

Proti: zlodějský cech, dungeony po čase (asi po 150ti hodinách) omrzí a člověk se jim začne vyhýbat, nesmrtelné (občas dost nesmyslně) NPC, koně, semtam bugy nebo nedodělky

+26