První komentář jsem tak trošku odflákl, takže znova a lépe. Po Oblivionu si jdu spravit chuť na sever.
Hned první krůčky ve Skyrimu odhalí slušně konzolovité menu, které někomu sedne, někomu ne. Otázka zvyku. Po zkontrolování UI hra začíná docela depresivně-popravištěm, ze kterého se hrdinovi podaří upláchnout s hlavou na krku. Něco je ale jinak. Všechno působí dospěleji, což jde vidět jak na výběru rasy (postavy mají ostřejší a drsnější rysy), tak i ve hře celkově.
Není to sice Zaklínač se vším všudy, ale jisté věci tu už oproti Oblivionu nejsou tabu. Na začátku hráče čeká volba-ano, jde si zvolit ze 2 různých cest, byť mohou, ale nemusejí vést ke stejnému cíli. Rozhodování je přítomné i v questech, některé frakce lze dokonce i vyhladit, když se rozhodnete. Sice to není Zaklínač, ale i tak velmi slušné. Po příchodu do první vesničky si člověk všimne nejen krásné severské architektury, ale i NPC, které na rozdíl od předchůdce nejsou pouze generičtí panáci, kteří umí pouze "rumors" "město". Ano, i takových NPC tam pár je, ale není to už armáda klonů v Oblivionu. Obyvatelé měst a vesniček si řeší svoje vlastní problémy, se kterými často potřebují pomoct.
Také život tu vypadá uvěřitelněji, lidé pracují, řežou dřevo, melou obilí (lze si vyzkoušet), v hospodě hrají a zpívají bardi. Prostě není problém se tu ztratit na pár hodin. I když každá hospoda je stejná. Asi severský uniformní styl :) Jinak ale celý Skyrim působí vážně uvěřitelně. Lesy, údolí, kempy obrů, orků, města, krajinky, to vše nepůsobí až tak narafičeným dojmem jako v Oblivionu, kdy byla k nalezení pěkná zákoutí a města, na druhou stranu i hluchá místa.
Také dungeony, i když jsou si lehce podobné, a svítí se v nich ve dne v noci, se neztratí.
A jsou vymyšlené tak, že není potřeba se vracet vyčištěnou kobkou zpět, ale v průběhu čištění se zase pěkně vrátíte kousek od vchodu. Navíc do dungeonů se chodí pro výbavu, takže vymlacovat je se stává slušnou zábavou i výzvou, protože hrdina sám nezabije na levelu 1 obra, ale pěkně se proletí a umře. Takže žádný level scalling like Oblivion, ale klasický RPG systém, kdy hrdinu na levelu jedna zabije i medvěd. Takže hra je výzva a má cenu hledat nové kousky, u obchodníků jdou koupit totiž doopravdy jen železné a ocelové zbraně. Libo elfí zbraně? Šup do kovárny, nebo vymetat podzemí. U obchodníka je nekoupíte. Ale to je potřeba sehnat si elfí rudu, buď nakopat v dolech, nebo koupit. Pak přetavit na kov, a kovat a kovat.
Po pár dnech levelování se hrdina vrátí na levelu 30 a ukování lepší zbroje a zbraní se hrdina vrátí a zabije obra na pár ran a medvěda pohledem. Mimo kování tu existuje ještě očarovávání a alchymie, pomocí které si lze namíchat jak mocné lektvary, tak hnusné jedy, které pomohou v boji...Ale třeba není problém udělat si velmi dobré očarované brnění, které si předtím hrdina ukove. Takže obtížnost spadne dolů až moc.
Boj funguje klasicky TESovsky, ale je tu pár novinek. Třeba jde nosit 2 jednoruční zbraně, nebo jednoručku v jedné ruce a kouzlo ve druhé. Nebo 2 kouzla. Válečníci to mají ze začátku dost těžké, protože magie je zde VELMI silná (když už fireball, tak obrovsky ničivý, jinak proudy ohně, co šlehají z mágových rukou a papající manu, mágové mají hru o dost snadnější než jiné postavy). Takže mág v dungeonu je skoro nesmrtelný. Postupem času, až se válečník vypracuje, jde získat i věci, co dávají jistou rezistenci na magii. Navíc, v boji jde nepříteli třeba ulomit hlavu kladivem. Ano, po "kritickém" úderu hrdina předvede s nepřítelem nějakou frajeřinku. Třeba ho nabere na dýky a tak...což souvisí s tím, že je hra celkově dospělejší. A o dost krvavější.
Questy jsou docela povedené, některé i epické, v některých se jde rozhodovat. A některé jsou nezapomenutelné. Akorát je docela mrzuté, že hrdina může být papalášem jak u temného bratrstva, tak u zlodějů a mágů (a vůbec nemusí umět kouzlit), tak u družiníků (s jejich nelogickým tajemstvím všichni jsou vlkodlaci, ale nikdo to neví kromě Silver Hand, která je chce vyhladit.... ). Některé úkoly jsou také generované a jsou jich určité typy, jako třeba u zlodějů, nebo u jiných frakcí, jako třeba temného bratrstva. Takže i po dokončení dějové linky daného společenstva si tak lze slušně přivydělat. Mimochodem, generické questy jsou i v hospodě, kde hospodský vždy poradí, co a kde je potřeba vymlátit.
S tím papalášstvím ve všech frakcích je to potřeba brát trošku s rezervou. Hrdina co nosí heavy armor jaksi nebude ideální zloděj. Překvapivě. Takže hrdina válečník těžko zvládne plížící úkoly zlodějů a vrahů. Plížící se hrdina většinou zabíjí překvapivě zezadu a potichu. A to vetšinou střílením ze stealthu do nepřítele, který o hrdinovi neví. Takže nepřátelský mág dostane z luku do hlavy, rozžehne fireball, a nic. Řekne si že se nic neděje a dostane další šíp do kolene. Takže NPC jsou někdy trochu natvrdlá, právě při útoku ze stealthu. Je možné dokonce vysléct hlídajícího vojáka z brnění aniž by si něčeho všiml. Což je i na mistra plížení a kapsářství úctyhodný výkon.
Ohledně zlodějiny je tu ještě novinka v podobě inovovaného páčení zámků, takže s troškou šikovnosti jde otevřít i velmi složitý zámek. Ne jako v předchůdci, kdy vypačovat zámky byla fakt otrava bez investice do skillu, nebo do magie (kouzlo na odemčení).
Sice válečník nemůže zamčenou dřevěnou truhlu prosekat sekerou, nebo odlomit zámek, ale nejsem hnidopich.
Příběhová linie je klasika "zachraň svět" , ale je proložen i pár zvraty. A souboji s draky, které jsou mimochodem fakt epické. Spustí se heroická hudba a přiletí drak. Buď se do něj střílí lukem, nebo se smaží kouzly. Nebo stačí počkat, až si potvora sedne na zem a umlátit ho. Ne sice na první pokus, ale drak je hloupý a na zem si sedne ještě párkrát. Navíc, časem hrdina získá řev na sražení draka z oblohy. Stejně jako spousty dalších, které jde nacházet v kobkách, a 3x vylepšovat. Použitelných je ale pár.
RPG systém od dob Oblivionu přestál těžkou změnu. Skyrimský hrdina má stromy dovedností, které jsou plné schopností a skillů, od nejslabších po nejsilnější, které jsou překvapivě na konci stromů. Používáním té dané dovednosti (nebo trenéry) se zvyšuje její hodnota, je možno postoupit ve stromu dále a vybrat si lepší schopnosti. Bod schopností je 1 za každý level. Za každý level jde také zvýšit manu/zdraví/výdrž. Tento systém taky zabraňuje udělat si all-mighty hrdinu, který umí všechny druhy magie, všechny zbraně, plíží se tak, že ho nikdo neuslyší, a umíchá si jakýkoliv lektvar. Žádné takové. Navíc, tu neexistuje respec talentů, takže volby jsou definitivní. Navíc otevírá nové specializace, jako třeba válečník specializovaný na dvojruční kladiva a mistr kovář v jedné osobě, nosící těžké brnění. Nebo mistr lučištník. Ne ale super mocný hrdina.
Toto, v kombinaci s questy, a světem vytváří skvělou kombinaci.
Když už máme tak skvělou hru, tak se projdeme po krajince, a to jak TESovský fast travelem na již navštívená místa, tak pěšky nebo koňmo. Mimochodem mapa je nádherná trojrozměrná, ale vzhledem k tomu, že na ní nejsou zaznačeny cesty není problém chodit po horách okolo nádherné vydlážděné cesty. Takže mapa pěkná, ale málo použitelná. Když už se bavíme o ježdění po horách, tak kůň vyjede téměř cokoliv, stejně jako v Oblivionu, ale ve Skyrimu se z toho stal takový internetový folklór. To stejné šíp do kolene, ale to není tak moc časté jako oblivionský uvítací chorál well met, hail a good to see you. Taky když už pliveme, tak je dobré zmínit pár bugů, dokonce i v hlavní linii (Esbern), ale na to existují fixy a patche.
Shrnutí na závěr...je to propracované RPG s dobře udělaným světem a questy, které ale trpí pár bugy a nedomyšlenostmi s divnou polofunkční mapou (třeba na to vyjde/vyšel nějaký mod). A to celé v pěkné a dobře optimalizované grafice se skvělou atmosférickou hudbou.
Hned první krůčky ve Skyrimu odhalí slušně konzolovité menu, které někomu sedne, někomu ne. Otázka zvyku. Po zkontrolování UI hra začíná docela depresivně-popravištěm, ze kterého se hrdinovi podaří upláchnout s hlavou na krku. Něco je ale jinak. Všechno působí dospěleji, což jde vidět jak na výběru rasy (postavy mají ostřejší a drsnější rysy), tak i ve hře celkově.
Není to sice Zaklínač se vším všudy, ale jisté věci tu už oproti Oblivionu nejsou tabu. Na začátku hráče čeká volba-ano, jde si zvolit ze 2 různých cest, byť mohou, ale nemusejí vést ke stejnému cíli. Rozhodování je přítomné i v questech, některé frakce lze dokonce i vyhladit, když se rozhodnete. Sice to není Zaklínač, ale i tak velmi slušné. Po příchodu do první vesničky si člověk všimne nejen krásné severské architektury, ale i NPC, které na rozdíl od předchůdce nejsou pouze generičtí panáci, kteří umí pouze "rumors" "město". Ano, i takových NPC tam pár je, ale není to už armáda klonů v Oblivionu. Obyvatelé měst a vesniček si řeší svoje vlastní problémy, se kterými často potřebují pomoct.
Také život tu vypadá uvěřitelněji, lidé pracují, řežou dřevo, melou obilí (lze si vyzkoušet), v hospodě hrají a zpívají bardi. Prostě není problém se tu ztratit na pár hodin. I když každá hospoda je stejná. Asi severský uniformní styl :) Jinak ale celý Skyrim působí vážně uvěřitelně. Lesy, údolí, kempy obrů, orků, města, krajinky, to vše nepůsobí až tak narafičeným dojmem jako v Oblivionu, kdy byla k nalezení pěkná zákoutí a města, na druhou stranu i hluchá místa.
Také dungeony, i když jsou si lehce podobné, a svítí se v nich ve dne v noci, se neztratí.
A jsou vymyšlené tak, že není potřeba se vracet vyčištěnou kobkou zpět, ale v průběhu čištění se zase pěkně vrátíte kousek od vchodu. Navíc do dungeonů se chodí pro výbavu, takže vymlacovat je se stává slušnou zábavou i výzvou, protože hrdina sám nezabije na levelu 1 obra, ale pěkně se proletí a umře. Takže žádný level scalling like Oblivion, ale klasický RPG systém, kdy hrdinu na levelu jedna zabije i medvěd. Takže hra je výzva a má cenu hledat nové kousky, u obchodníků jdou koupit totiž doopravdy jen železné a ocelové zbraně. Libo elfí zbraně? Šup do kovárny, nebo vymetat podzemí. U obchodníka je nekoupíte. Ale to je potřeba sehnat si elfí rudu, buď nakopat v dolech, nebo koupit. Pak přetavit na kov, a kovat a kovat.
Po pár dnech levelování se hrdina vrátí na levelu 30 a ukování lepší zbroje a zbraní se hrdina vrátí a zabije obra na pár ran a medvěda pohledem. Mimo kování tu existuje ještě očarovávání a alchymie, pomocí které si lze namíchat jak mocné lektvary, tak hnusné jedy, které pomohou v boji...Ale třeba není problém udělat si velmi dobré očarované brnění, které si předtím hrdina ukove. Takže obtížnost spadne dolů až moc.
Boj funguje klasicky TESovsky, ale je tu pár novinek. Třeba jde nosit 2 jednoruční zbraně, nebo jednoručku v jedné ruce a kouzlo ve druhé. Nebo 2 kouzla. Válečníci to mají ze začátku dost těžké, protože magie je zde VELMI silná (když už fireball, tak obrovsky ničivý, jinak proudy ohně, co šlehají z mágových rukou a papající manu, mágové mají hru o dost snadnější než jiné postavy). Takže mág v dungeonu je skoro nesmrtelný. Postupem času, až se válečník vypracuje, jde získat i věci, co dávají jistou rezistenci na magii. Navíc, v boji jde nepříteli třeba ulomit hlavu kladivem. Ano, po "kritickém" úderu hrdina předvede s nepřítelem nějakou frajeřinku. Třeba ho nabere na dýky a tak...což souvisí s tím, že je hra celkově dospělejší. A o dost krvavější.
Questy jsou docela povedené, některé i epické, v některých se jde rozhodovat. A některé jsou nezapomenutelné. Akorát je docela mrzuté, že hrdina může být papalášem jak u temného bratrstva, tak u zlodějů a mágů (a vůbec nemusí umět kouzlit), tak u družiníků (s jejich nelogickým tajemstvím všichni jsou vlkodlaci, ale nikdo to neví kromě Silver Hand, která je chce vyhladit.... ). Některé úkoly jsou také generované a jsou jich určité typy, jako třeba u zlodějů, nebo u jiných frakcí, jako třeba temného bratrstva. Takže i po dokončení dějové linky daného společenstva si tak lze slušně přivydělat. Mimochodem, generické questy jsou i v hospodě, kde hospodský vždy poradí, co a kde je potřeba vymlátit.
S tím papalášstvím ve všech frakcích je to potřeba brát trošku s rezervou. Hrdina co nosí heavy armor jaksi nebude ideální zloděj. Překvapivě. Takže hrdina válečník těžko zvládne plížící úkoly zlodějů a vrahů. Plížící se hrdina většinou zabíjí překvapivě zezadu a potichu. A to vetšinou střílením ze stealthu do nepřítele, který o hrdinovi neví. Takže nepřátelský mág dostane z luku do hlavy, rozžehne fireball, a nic. Řekne si že se nic neděje a dostane další šíp do kolene. Takže NPC jsou někdy trochu natvrdlá, právě při útoku ze stealthu. Je možné dokonce vysléct hlídajícího vojáka z brnění aniž by si něčeho všiml. Což je i na mistra plížení a kapsářství úctyhodný výkon.
Ohledně zlodějiny je tu ještě novinka v podobě inovovaného páčení zámků, takže s troškou šikovnosti jde otevřít i velmi složitý zámek. Ne jako v předchůdci, kdy vypačovat zámky byla fakt otrava bez investice do skillu, nebo do magie (kouzlo na odemčení).
Sice válečník nemůže zamčenou dřevěnou truhlu prosekat sekerou, nebo odlomit zámek, ale nejsem hnidopich.
Příběhová linie je klasika "zachraň svět" , ale je proložen i pár zvraty. A souboji s draky, které jsou mimochodem fakt epické. Spustí se heroická hudba a přiletí drak. Buď se do něj střílí lukem, nebo se smaží kouzly. Nebo stačí počkat, až si potvora sedne na zem a umlátit ho. Ne sice na první pokus, ale drak je hloupý a na zem si sedne ještě párkrát. Navíc, časem hrdina získá řev na sražení draka z oblohy. Stejně jako spousty dalších, které jde nacházet v kobkách, a 3x vylepšovat. Použitelných je ale pár.
RPG systém od dob Oblivionu přestál těžkou změnu. Skyrimský hrdina má stromy dovedností, které jsou plné schopností a skillů, od nejslabších po nejsilnější, které jsou překvapivě na konci stromů. Používáním té dané dovednosti (nebo trenéry) se zvyšuje její hodnota, je možno postoupit ve stromu dále a vybrat si lepší schopnosti. Bod schopností je 1 za každý level. Za každý level jde také zvýšit manu/zdraví/výdrž. Tento systém taky zabraňuje udělat si all-mighty hrdinu, který umí všechny druhy magie, všechny zbraně, plíží se tak, že ho nikdo neuslyší, a umíchá si jakýkoliv lektvar. Žádné takové. Navíc, tu neexistuje respec talentů, takže volby jsou definitivní. Navíc otevírá nové specializace, jako třeba válečník specializovaný na dvojruční kladiva a mistr kovář v jedné osobě, nosící těžké brnění. Nebo mistr lučištník. Ne ale super mocný hrdina.
Toto, v kombinaci s questy, a světem vytváří skvělou kombinaci.
Když už máme tak skvělou hru, tak se projdeme po krajince, a to jak TESovský fast travelem na již navštívená místa, tak pěšky nebo koňmo. Mimochodem mapa je nádherná trojrozměrná, ale vzhledem k tomu, že na ní nejsou zaznačeny cesty není problém chodit po horách okolo nádherné vydlážděné cesty. Takže mapa pěkná, ale málo použitelná. Když už se bavíme o ježdění po horách, tak kůň vyjede téměř cokoliv, stejně jako v Oblivionu, ale ve Skyrimu se z toho stal takový internetový folklór. To stejné šíp do kolene, ale to není tak moc časté jako oblivionský uvítací chorál well met, hail a good to see you. Taky když už pliveme, tak je dobré zmínit pár bugů, dokonce i v hlavní linii (Esbern), ale na to existují fixy a patche.
Shrnutí na závěr...je to propracované RPG s dobře udělaným světem a questy, které ale trpí pár bugy a nedomyšlenostmi s divnou polofunkční mapou (třeba na to vyjde/vyšel nějaký mod). A to celé v pěkné a dobře optimalizované grafice se skvělou atmosférickou hudbou.
Pro: Příběh, questy, RPG systém, absence level scallingu, svět, boje, dospělejší pojetí, grafika, hudba
Proti: mapa, bugy, superkůň, někdy hloupá NPC, MOC silná magie